موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

تلاش وزارت علوم برای دریافت ارز فرصت مطالعاتی در بودجه ۹۸

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس سازمان امور دانشجویان با تأکید بر این که وضعیت ارز فرصت مطالعاتی خارج از کشور به دانشجویان دکتری هنوز مشخص نیست، گفت: مطمئنا اگر ارز مورد نیاز و مابه‌التفاوت ریالی آن سریعا تأمین می‌ شد به دانشجویان اختصاص می‌ دادیم.

دکتر مجتبی صدیقی در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا، در پاسخ به برخی از نگرانی‌های دانشجویان متقاضی استفاده از فرصت های مطالعاتی خارج از کشور،ضمن ابراز تاسف از عدم توجه برخی دانشجویان به شرایط کشور و توضیحات مکرری که در این خصوص داده شده، اظهار کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که ارز مورد نیاز برای اعزام دانشجویان در ۶ ماهه دوم سال جاری، در اختیار وزارت علوم قرار نگرفته و تعیین تکلیف نشده است وتخصیص ارز دانشجویی با نرخ ۴۲۰۰ تومان پایان شهریور ماه جاری به اتمام رسید و به طور کلی از این تاریخ به بعد تخصیص ارز با مبلغ فوق برای دانشجویان و دانشگاه‌ها قطع شد و بر اساس تصمیم دولت  ارز با این نرخ فقط به کالاهای اساسی و دارو اختصاص می‌یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: نرخ جدید و قطعی ارز دانشگاهها هنوز از سوی بانک مرکزی به وزارت علوم ابلاغ نشده است و البته در صورت اعلام نرخ جدید ما باید مابه التفاوت ریالی آن را از سازمان برنامه و بودجه کشور دریافت نماییم. چرا که بودجه سال ۹۷ دانشگاه ها و وزارت علوم بر اساس ارز با نرخ حدود ۳۷۰۰ تومان بسته شده و اگر نرخ جدیدی اعلام شود باید تفاوت ریالی آن نیز در اختیار وزارت علوم قرار بگیرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم خاطر نشان کرد: این سازمان برای اول مهر به بعد ۲ راه در پیش رو داشت یا قطع اعزام ها تا تعیین تکلیف اعتبارات ارزی و ریالی(که در این صورت برای عده ای که از قبل اقدام کرده و با زحمت ویزا گرفته بودند مشکل ایجاد می‌شد) و یا از محل صرفه جویی‌هایی های ارزی تعدادی دیگر از دانشجویان قبلی متقاضی استفاده از فرصت‌های مطالعاتی دارای نامه حمایت مالی که ویزا گرفته یا می‌گیرند را با کمک این ارز با نرخ قبلی به خارج اعزام نماید.

وی ادامه داد: البته برای بهره‌مندی تعداد دانشجوی بیشتر از این اعتبار محدود، درصد و میزان ارز اختصاص یافته به این دانشجویان مقداری کاهش می‌یابد تا دانشجویان با کوتاه کردن دوره فرصت مطالعاتی خود، اجازه دهند این امتیاز فعلا قطع نشود. لذا ما راه دوم را انتخاب کردیم و با آینده نگری و نیز با افزایش دو برابری کمک هزینه ریالی بلیط و پرداخت آن به دانشجویان، تلاش کردیم محدودیت ناگزیر را کمتر کنیم.

وی با رد برخی ادعاهای ناقص در خصوص پرداخت ارز به دانشجویان متقاضی، تاکید کرد: باهمین میزان پرداخت و بر اساس تجربه قبلی این سازمان، دانشجویان می‌توانند مدت بیشتری از آنچه حدس می‌زنند اقامت داشته باشند. ضمن آنکه میزان پرداختی برای کشورهای مختلف بین ۶۰ تا ۷۵ درصد میزان قبل است. همچنین نامه‌های حمایت حداکثر ۶ ماه اعتبار دارد و دانشجویی نمی‌تواند با این نامه بر اساس ضوابط جاری ۳ سال دنبال اعزام باشد!

دکتر صدیقی خاطرنشان کرد: تلاش داریم در  شرایط فعلی ابتدا مشکل دانشجویانی که ویزای خود را برای اعزام به فرصت تحقیقاتی خارج از کشور دریافت کرده‌اند رفع شود و ارز مورد نیاز به آنها در حد امکان تعلق بگیرد تا این که وضعیت نرخ ارز و ریال برای سایر دانشجویان در مابقی سال تعیین شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما بارها به این دانشجویان تاکید کردیم که شرایط کشور به گونه‌ای است که باید همراهی آگاهانه و مسئولانه  داشته باشند. مطمئنا اگر ارز مورد نیاز و مابه التفاوت ریالی آن سریعا تامین می‌شد به دانشجویان اختصاص می‌دادیم.

معاون وزیر علوم همچنین تاکید کرد: در ۳ هفته اخیر حدود ۶۰ نفر از دانشجویان که ویزا اخذ نموده با شرایط کنونی، ارز و ریال خود را دریافت کرده و اعزام شدند.

وی همچنین وجود دوره‌های فرصت‌های تحقیقاتی دانشجویان را یک امتیاز مفید و ضروری توصیف کرد و گفت: ما برگزاری این دوره‌ها را برای دوره های دکترا مفید می‌دانیم و تلاش خواهیم کرد توقفی در اعزام دانشجویان صورت نگیرد و ضمن تلاش برای سال جاری ، این موضوع را در بودجه سال ۹۸ نیز پیگیری می کنیم. امیدواریم همراهی لازم در این زمینه صورت گیرد.

معاون وزیر علوم با تاکید بر این که از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۹۰۰ نفر از دانشجویان متقاضی استفاده از فرصت‌های تحقیقاتی به خارج از کشور اعزام شده‌اند، گفت: تصور ما این بود که در سال جاری بتوانیم با اعتبارات مصوب حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ دانشجو را به خارج از کشور اعزام کنیم اما به دلیل تغییرات پیش بینی نشده نرخ ارز، سهمیه‌ی جدیدی برای ۶ ماهه دوم به دانشگاهها اختصاص داده نشد.

دکتر صدیقی در پایان خاطر نشان کرد:‌ مجموعه وزارت علوم حداکثر تلاش خود را برای حل مشکل ارز و ریال مورد نیاز به کار خواهد بست و از دانشجویان نیز انتظار توجه بیشتر به شرایط کنونی کشور و همراهی آگاهانه دارد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
آبان ۱۰, ۱۳۹۷ ۰:۱۹ ق٫ظ

دانشگاه تهران افتخار من است.چون با زحمت قبول شدم و با زحمت تحصیل می کنم و با زحمت علم تولید میکنم.نه مثل یکسری که دنبال مدرک پولی هستند.

عباس
آبان ۹, ۱۳۹۷ ۸:۴۸ ق٫ظ

این پولی که برای فرصت میدن دانشجوهای دکتری به شکل حقوق به دانشجو پرداخت میکردن خیلی کارایی بیشتری داشت و انگیزه بیشتری برای دانشجو ایجاد میکرد تا صرفا بره شش ماه یه کشور خارجی را ببیند این چند هزار دلارو معادل ریالیشو به دانشجو حقوق باید بدن وگرنه فرصت رفتن برای دانشجو دکتری کار و …. نمیشود .فرصت فقط یک نمایش هست که دانشجو رو چند ماه بفرستن خارج و اکثر دانشجوهایی که میرن فرصت بعد برگشت کلا انگیزه هاشونم از دست میدن چون شرایط خارج از کشورو میبینن و تصمیم میگیرن هر طور شده مهاجرت کنن عملا دوره های فرصت خارج الان هر کسی میرود فقط به فکر این هست راهی پیدا کند که دیگر به ایران برنگردد.

دکترای بی انگیزه
آبان ۹, ۱۳۹۷ ۹:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  عباس

با سلام. با نظر شما کاملا مخالفم. نباید برای رسیدن به یک خواسته البته به حقمون از دیگر مطالبات به حقمون بگذریم. پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری برای گذران زندگی در دوره دانشجویی یک مسئله است و فرصت مطالعاتی برای تکمیل تحقیقات علمی پایان نامه های دکتری و ایجاد ارتباطات علمی بحث دیگری است. این دو اهداف متفاوتی دارند. واضح و مبرهن است که یک دانشجوی در سطح دکتری بدون ارتباط با کشورهای توسعه یافته نمیتواند تحقیقات مفیدی را در راه رشد و اعتلای علمی کشور داشته باشد…

دکتری 95
آبان ۱۱, ۱۳۹۷ ۸:۳۹ ق٫ظ
پاسخ به  عباس

چرا انقد به دنبال گرفتن ماهی هستید تا ماهیگیری؟؟؟ اگر الان بیان به ما پول بدن که ما امورات بگذرونیم چه فایده ای داره ؟؟ ما باید برای پیدا کردن کاری که در شان رشته و تحصیلمون باشه تلاش کنیم که اون هم بدون تکمیل فرایند آموزشی و پژوهشی در طی دوران تحصیل ممکن نخواهد بود و رفتن به فرصت مطالعاتی یک نیازه اساسی برای تکیمل این مرحله است که در آینده به دردمون خواهد خورد. با این فرصت ما خیلی چیزها رو در مورد نقاط ضعف و قوت منابع داخلی مون پیدا میکنیم و اگر متعصب به کشور و ملتمون باشیم از این فرصت به نفع تولید علم در کشورمون استفاده خواهیم کرد.اینجاست که نگاه افراد به رفتن یا موندن مشخص میشه…

دکتری 95
آبان ۷, ۱۳۹۷ ۴:۴۴ ب٫ظ

وزارت علوم به جای اینکه وعده بده و الکی دنبال دریافت ارز فرصت مطالعاتی در بودجه ۹۸ باشه به نظرم اول بیاد شفاف در مورد بودجه ۹۷ که دقیقا سال قبل به صورت کاملا مشابه این بودجه در برنامه تعیین شده که الان هنوز سال ۹۷ تموم نشده و یک نیمسال از اون باقی مونده توضیح بده….

دکتری 95
آبان ۷, ۱۳۹۷ ۴:۴۱ ب٫ظ

بودجه ای که هنوز صرف اعزام دانشجوها نشده چطور قطع شده چطور کم اومده؟

دکتری 95
آبان ۷, ۱۳۹۷ ۴:۳۸ ب٫ظ

آخه یکی نیست از این مسئولین محترم بپرسه مگه شما در بودجه ۹۷ طبق فرمایشات خودتون پیش بینی اعزام ۲۰۰۰ دانشجوی دکتری به فرصت مطالعاتی را نکردید؟ چطور یهو با خروج آمریکا از برجام یهو بودجه تموم شد؟ شما هنوز ۱۰۰۰ نفر رو هم طبق آمار خودتون اعزام نکردید؟ این بودجه کجا رفته ؟؟؟ چرا یهو نیست؟ چرا سهمیه دانشگاه ها رو برای نیمسال دوم ۹۷ بستید؟ مگه دانشجویان ورودی ۹۵ چه گناهی مرتکب شدند که بعد از دو سال برنامه ریزی و تلاش مستمر در امر پژوهش و آموزش الان که نوبت به اونها رسیده که از مزایای فرصت های مطالعاتی طبق روال سال های گذشته استفاده کنند شما به فکر تامین ارز افتادید؟ پس در بودجه ۹۷ شما چه چیزی رو تصویب کردید ؟ چرا هنوز سال ۹۷ تموم نشده بودجه اش تموم شده و تعداد دانشجویی که برای اعزام پیش بینی کرده بودید کمتر از حد مجاز است ؟؟؟؟

؟؟؟
آبان ۷, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۱ ب٫ظ

فرصت مطالعاتی قبل از جذب دانشجو باید زمینه ش فراهم میشد شما تازه میخایین تلاش کنین؟؟ واقعا ما چه گناهی کردیم که ن کار ن درامد داریم وام ها ک اونجوری دیگه ارز فرصتو کجای دلمون بذاریم

دکترای بی انگیزه
آبان ۷, ۱۳۹۷ ۱۲:۲۱ ب٫ظ

ما دانشجویان دکتری ۹۵ در هنگام قبولی دکتری برای این دوره فرصت مطالعاتی برنامه ریزی کردیم. و برای انجام بخشی از تحقیقات در دانشگاه خارجی حساب کرده بودیم. اگر چنین چیزی مقدور نباشد کارهای تز به مشکل خواهد خورد. چه کسی پاسخگوست؟؟؟؟

دانشجوی دکتری 95
آبان ۵, ۱۳۹۷ ۶:۵۶ ب٫ظ

ما دانشجویان دکتری وزارت علوم به شرایط جدید فرصت مطالعاتی که شامل کاهش شدید ظرفیت ها هر دانشگاه، و نصف شدن مبلغ حمایت مالی وزارت است معترضیم. و معتقدیم این تصمیم ناعادلانه نه تنها باعث اتلاف وقت، انرژی و سرمایه دانشجویان دکتری شده بلکه آینده آنها را به شدت متاثر و متضرر ساخته است.

محید
آبان ۵, ۱۳۹۷ ۹:۳۰ ق٫ظ

دانشجویان دکتری سرمایه علمی هر کشور هستند. باید بپذیریم بدون ارتباط علمی با کشورهای پیشرفته دنیا نمیتوانیم انتظار رشد و شکوفایی علمی و به تبع آن رفع مشکلات کشور داشته باشیم. فرصت مطالعاتی یک ضرورت برای هر دانشجوی دکتری می باشد و بدون آن بدون شک به انزوای علمی در دنیا خواهیم رفت و وزارت علوم به عنوان نهاد مسئول علم و فناوری در کشور اگر دلسوزانه عمل کند باید با تمام قوا پیگیر این امر باشد تا فرصت مطالعاتی به هیچ عنوان متوقف نشود.

مرتضی
آبان ۳, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۹ ب٫ظ

فرصت مطالعاتی اولویت دانشجوی دکترا نیست اولویت دانشجو دکتری حقوق و کار هست وگرنه پنج شش ماه اعزام به خارج مشکلی از ما رفع نمیکنه

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
آبان ۶, ۱۳۹۷ ۸:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  مرتضی

برای دانشگاههای سطح یک و کسی که دنبال علم است فرصت مطالعاتی یک ضرورت و نیاز برای پیشرفت علمی و توسعه همه جانبه کشور است.ولی کسیکه فقط دنبال مدرک برای کسب اشتغال و درآمد است فرصت مطالعاتی یراش اهمیت ندارد!!!!!!!!!!

آریایی
آبان ۷, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۲ ق٫ظ

آقای پردیسی شما هم سطح یک هستید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

نجمه
آبان ۷, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  مرتضی

حق گفتی. دمت گرم.