موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

شانس قبولی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد چقدر است؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

خیلی از داوطلبان تصور می‌کنند که شانس قبولی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد بسیار بالاست و با هر نمره‌ای امکان قبولی در مقطع دکترا این دانشگاه وجود دارد. در این مطلب واقعیاتی درخصوص پذیرش در دوره دکتری دانشگاه آزاد را به شما خواهیم گفت.

روش‌های قبولی دکتری دانشگاه آزاد

به گزارش پی اچ دی تست، برای قبولی در دوره دکتری دانشگاه آزاد لازم است داوطلبان از طریق روش‌های زیر اقدام کنند:

1- آزمون دکتری تخصصی که به صورت یکپارچه با کنکور دکتری سراسری توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود.

2- دکتری بدون آزمون استعداد درخشان دانشگاه آزاد

3- دکتری بدون کنکور واحدهای بین الملل ارس، کیش و امارات دانشگاه آزاد

در هر سه روش فوق لازم است داوطلبان در مصاحبه دکتری شرکت کنند. بدون شرکت در مصاحبه دکتری امکان قبولی در دانشگاه آزاد مهیا نخواهد بود.

زمان اعلام نتایج دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

پس از اعلام نتایج اولیه دکتری و انتخاب رشته داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد و یا پس از ثبت نام داوطلبان دکتری استعداد درخشان دانشگاه آزاد، نتایج دعوت به مصاحبه از سوی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اعلام می‌شود.

با اعلام نتایج مشخص می‌شود که داوطلبان به مصاحبه دکترای کدام واحدهای دانشگاه آزاد دعوت شده‌اند. در سال‌های اخیر روال بر این بوده است که داوطلبان تنها در یک مصاحبه شرکت می‌کنند و نمره مصاحبه برای همه انتخاب‌هایی که دعوت به مصاحبه شده‌اند درج می‌شود.

اگر چه حدنصاب دعوت به مصاحبه دکتری در برخی واحدهای دانشگاه آزاد 1 است؛ یعنی همه کسانی که آن جا را انتخاب کرده‌اند، دعوت به مصاحبه شده‌اند؛ اما این شرایط برای همه واحدها مصداق ندارد.

نمره مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد از چند است؟

نمره مصاحبه داوطلبان دکتری با کنکور دانشگاه آزاد از ۵۰ است که نمره مصاحبه بعدا با نمره آزمون کتبی جمع زده می‌شود تا نتایج نهایی مشخص شود.

نمره مصاحبه دکتری استعداد درخشان دانشگاه آزاد از ۸۹ نمره است. 

نمره نهایی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد شامل شامل امتیاز سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه شفاهی می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص نحوه امتیازدهی و نمره مصاحبه به صفحه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد مراجعه نمایید.

راحت ترین رشته برای قبولی در دکتری چیست؟

منتظر این نباشید که نام یک رشته به عنوان بهترین و راحت ترین رشته در مقطع دکتری اعلام شود. اساسا در مقطع دکتری تخصصی با توجه به ماهیت دوره که بر پژوهش استوار است، قرار است تلاش مضاعفی داشته باشید.

راحت ترین رشته در دوره دکتری برای هر فرد متفاوت است؛ طبیعتا اولین گزینه و بهترین انتخاب برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، رشته فرد در مقاطع تحصیلی گذشته بخصوص مقطع کارشناسی ارشد است. چرا که علاوه بر داشتن سطح دانش مناسب که پس از سال‌ها تحصیل در این رشته به دست آمده، پژوهش در این زمینه نیز برگ برنده دیگری است که در مصاحبه به کمک داوطلب خواهد آمد.

اما اگر به هر دلیلی ناچار هستید و یا تمایل دارید که در مقطع دکتری تغییر رشته دهید، باید توجه داشته باشید که عدم شرط تجانس بدین معنا نیست که داوطلبان در مرحله دوم که برگزاری مصاحبه دکتری در دانشگاه‌هاست نیز لزوماً موفق خواهند شد.

در حقیقت افرادی که مایل به تغییر رشته در مقطع دکتری هستند باید توجه کنند که علاوه بر مجاز بودن برای ثبت نام در آزمون کتبی دکتری، لازم است در مصاحبه دانشگاه‌ها، اساتید را برای این تغییر رشته به لحاظ منطقی و نیز علمی قانع کنند تا شانس پذیرش داشته باشند. بنابراین، لازم است کاملا آگانه دست به تغییر رشته بزنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص راحت ترین رشته برای قبولی در دکتری کلیک کنید.

تجربه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

خواندن تجربه داوطلبان دکتری سال‌های گذشته کمک می‌کند که با فضای مصاحبه و سوالات احتمالی بیشتر آشنا شوید و خود را برای پاسخگویی موثر در مصاحبه آماده کنید و در نتیجه شانس قبولی خود را بالا ببرید.

صفحه زیر به تبادل نظر داوطلبان درخصوص مصاحبه دکتری دانشگاه‌ آزاد در سال گذشته اختصاص یافته است.

تجربه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

زمان اعلام نتایج نهایی دکتری دانشگاه آزاد

نتایج نهایی دکتری از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود. بنابراین حتی اگر داوطلب قبولی در دوره دکتری دانشگاه آزاد هستید هم باید منتظر اعلام نتایج در سایت سازمان سنجش باشید. معمولا اواخر مردادماه و یا در شهریورماه نتایج نهایی دکتری اعلام می‌شود.

شانس قبولی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد زیاد است؟

برخی داوطلبان با تصور این که قبولی در دانشگاه آزاد ساده است تلاش زیادی برای آن نمی‌کنند. در ادامه نکات مهمی را در این خصوص به شما خواهیم گفت:

۱- بدون شرکت در مصاحبه دکتری امکان قبولی در دانشگاه‌ ازاد وجود ندارد. بنابراین این مرحله را دست کم نگیرید.

۲- برخلاف مقاطع گذشته، با توجه به این که ظرفیت در دوره دکترا محدود است، رقابت هم زیاد است. پس گمان نکنید که قبولی در مصاحبه دانشگاه آزاد ساده و حتمی است.

علاوه بر این، با توجه به این که در مقطع دکتری بسیاری از داوطلبان شاغل هستند، ترجیح می‌دهند به جای رفتن به دانشگاه های سراسری شهرستان، در دانشگاه آزاد شهر خودشان تحصیل کنند و همین امر هم باعث بالاتر رفتن رقابت می‌شود.

۳- تخمین قبولی دکتری دانشگاه آزاد چندان ساده نیست. ممکن است در برخی واحدهای شهرستان که به هر علت کم طرفدار هستند بتوان با نمره نه چندان بالای مصاحبه هم قبول شد، اما رقابت برای قبولی واحدهای بزرگ دانشگاه ازاد بخصوص واحدهای شهر تهران زیاد است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رقیه جوادی
فروردین ۶, ۱۴۰۳ ۲:۱۹ ق٫ظ

عالی