موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری | تاثیر معدل در مصاحبه

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

دانشگاه محل تحصیل مقطع ارشد و معدل کارشناسی ارشد از عوامل تاثیرگذار در مصاحبه دکتری هستند. اما سوال اینجاست که تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری چقدر است؟

به گزارش پی اچ دی تست، هر روز که می‌گذرد بیشتر به زمان برگزاری مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ نزدیک می‌شویم و داوطلبان با سوالات بیشتر در این خصوص مواجه می‌شوند.

یکی از ابهامات مهمی که در بین داوطلبان کنکور دکتری وجود دارد، تاثیر دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد در مصاحبه دکتری است.

تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری

برخی از داوطلبان بر این باورند که در صورتی که از دانشگاه‌های خیلی خوبی فارغ‌التحصیل نشده باشند، عملا شانسی برای قبولی در دانشگاه‌های برتر یا حتی خوب ندارند. در این مطلب به تشریح این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا دانشگاه مقطع ارشد در مصاحبه دکتری مهم است؟

یکی از مواردی که در مصاحبه دکتری مورد توجه اساتید خواهد بود؛ محل تحصیل مقاطع قبلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد) است.

معمولا اساتید به دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی ارشد اهمیت بیشتری می‌دهند؛ دلیل هم آن چندان دور از ذهن نیست:

  1. تحصیل در مقطع ارشد می‌تواند در مقطع دکتری بسیار اثرگذار باشد.
  2. بسیاری از داوطلبان در هنگام قبولی در مقطع کارشناسی سن و سال کمتری داشته و ممکن است چندان درخصوص رشته و دانشگاه قبولی خود مطلع نباشند.
  3. هستند داوطلبانی که در مقطع ارشد تغییر رشته داده‌اند.

اساتید با توجه به این معیار متوجه می‌شوند که اساسا سطح علمی شما چقدر است، چقدر برای درس و دانشگاه وقت می‌گذارید و چقدر علاقمند به تحصیل هستید. بنابراین دانشگاه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد عموما در مصاحبه دکتری تاثیرگذار است.

تاثیر معدل در کنکور دکتری ۱۴۰۲

معدل مقطع دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد تاثیری در آزمون کتبی دکترا ندارد؛ اما ممکن است در مصاحبه دکتری اساتید مصاحبه کننده برای آن امتیازی در نظر بگیرند.

به همین علت، ضروری است که معدل به طور دقیق در هنگام ثبت نام آزمون دکتری در سایت سازمان سنجش ثبت شود.

تاثیر معدل در دکتری هم در قالب جداول امتیازدهی مصاحبه دکتری است. این که چه امتیازی برای معدل ارشد در نظر گرفته شود، به اساتید مصاحبه کننده بستگی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص تاثیر معدل در آزمون دکتری کلیک کنید.

حداقل معدل ارشد برای دکتری چند است؟

حداقل معدل مقطع کارشناسی ارشد برای شرکت در آزمون دکتری ۱۴ است. 

اهمیت معدل کارشناسی در مصاحبه دکتری

معدل مقطع کارشناسی هم ممکن است در مصاحبه کنکور دکتری اهمیت داشته باشد، اما عموما اهمیت آن نسبت به معدل مقطع ارشد کمتر است.

تاثیر معدل و دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد در مصاحبه دکتری

با توجه به آنچه که گفته شد، در مصاحبه برخی دانشگاه‌ها معدل مقطع کارشناسی ارشد و کیفیت پایان‌نامه نیز اهمیت خاصی دارد و به آن امتیاز داده می‌شود. حتی ممکن است به سطح دانشگاه محل فارغ‌التحصیلی مقطع ارشد و حتی کارشناسی نیز امتیاز تعلق گیرد.

بر اساس جدول امتیازات مصاحبه دکتری، معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل و کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد دو مولفه ای هستند که در مصاحبه دکتری امتیاز خواهند داشت.

اما لازم نیست خیلی نگران این موضوع باشید؛ در ادامه نکات مهم درخصوص تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری به شما خواهیم گفت.

1- ممکن است به هر دلیلی در مقطع ارشد خوب عمل نکرده باشید. شما با تمرکز بر سایر مولفه‌های مهم به سادگی می‌توانید این مورد را جبران کنید.

2- در سال‌های گذشته برخی داوطلبان از دانشگاه‌های نه چندان مطرح غیردولتی، توانسته‌اند در دوره روزانه حتی دانشگاه‌های سطح ۱ قبول شوند و برخی داوطلبان از بهترین دانشگاه‌ها موفق به پذیرش نشده‌اند. بنابراین، این موضوع نمی‌تواند به تنهایی دلیلی برای قبول نشدن شما و یا تضمین قبولی شما باشد.

3- ممکن است اساساً این مولفه برای اساتید مصاحبه‌کننده در همه دانشگاه‌ها مهم و در اولویت نباشد.

تاثیر مشروطی در مصاحبه دکتری چقدر است؟

اگر در طول مقطع کارشناسی مشروط شده‌اید احتمالا چندان جای نگرانی نیست؛ همان طور که اشاره شد معمولا مقطع ارشد برای اساتید اهمیت بیشتری دارد.

اما اگر در مقطع کارشناسی ارشد مشروط شده باشید، ممکن است اثر خوبی بر روی ذهن اساتید مصاحبه کننده نداشته باشد و این گونه تصور کنند که شما اساسا دغدغه تحصیل ندارید. بنابراین، لازم است عکس این موضوع را به اساتید مصاحبه کننده اثبات کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص تاثیر مشروطی در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

امتیاز مدرک زبان در مصاحبه دکتری

ارائه­ مدرک معتبر یکی از آزمون‌های زبان ملی یا بین‌­المللی از جمله شاخص‌های ارزیابی داوطلبان در مصاحبه­ آزمون دکتری است. بنابراین، به داوطلبانی که به دنبال کسب موفقیت در مصاحبه دکتری هستند توصیه می‌شود برای به دست آوردن امتیاز این بخش، قبل از شرکت در مصاحبه نسبت به اخذ مدرک زبان اقدام کنند.

بر اساس بخشنامه جدید زبان دکتری، ارائه نمره مدرک زبان توسط دانشجویان دکتری (تا قبل از شرکت در آزمون جامع) یکی از روش‌های احراز بسندگی زبان است. ارائه مدرک زبان در دانشگاه آزاد تا قبل از آزمون جامع اجباری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص امتیاز مدرک زبان در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیراکیوز
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۳ ۱۲:۳۳ ب٫ظ

سلام . دوستان اگر معدل رو اشتباه ثبت کرده باشیم چه باید بکنیم

م
اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳ ۱۰:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  سیراکیوز

سلام نمره معدل خیلی مهمه اگه اشتباه باشه میتونه محرومیت داشته باشه ولی موقع انتخاب رشته هم میتونی اصلاح کنی