موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

رتبه قبولی دکتری دانشگاه تهران

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رتبه قبولی دکتری دانشگاه تهران از سوالات داوطلبان مهم داوطلبان آزمون دکتری است که می‌خواهیم در این مقاله به آن پاسخ دهیم.

این مسئله از یک طرف برای داوطلبانی مطرح است که آزمون کتبی خود را پشت سر گذاشته‌اند و با پیش‌بینی رتبه خود و یا مشاهده کارنامه اولیه و اطلاع از رتبه کسب‌شده می‌خواهند بدانند که با چه رتبه‌ای امکان قبولی در دانشگاه تهران را دارند.

پذیرش دکتری تخصصی دانشگاه تهران

دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر که شاید بتوان آن را مهمترین دانشگاه ایران نامید هر ساله در رشته‌های بسیار متنوعی دانشجوی دکتری جذب می‌کند و از این رو تقریبا تمامی داوطلبان در تمامی رشته‌های آزمون دکتری وزارت علوم، نیم‌نگاهی هم برای ورود به دوره دکتری این دانشگاه دارند. نکته جالب توجه این که برخی رشته‌های خاص تنها در همین دانشگاه پذیرش دارند و تنها مقصد داوطلبان دکتری این رشته‌ها، دانشگاه تهران خواهد بود.

این  دانشگاه از دو طریق پذیرش دکتری بدون آزمون و پذیرش از طریق آزمون دکتری وزارت علوم اقدام به جذب دانشجوی دکتری می‌کند. در ادامه هر یک از این دو روش را تشریح خواهیم کرد.

پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه تهران

یکی از روش‌های جذب مورد علاقه دانشگاه تهران، پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان است. در این نوع پذیرش تمرکز روی سوابق آموزشی و علمی داوطلبان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه دکتری بدون آزمون دانشگاه تهران مراجعه کنید.

پذیرش با آزمون دکتری تهران

بخش زیادی از دانشجویان دکتری دانشگاه تهران از طریق پذیرش باآزمون جذب می‌شوند. در این شیوه، داوطلبان پس از کسب رتبه لازم و نمره کافی در مرحله کتبی، به مصاحبه این دانشگاه دعوت می‌شوند.

با شرکت در مصاحبه این دانشگاه و کسب حدنصاب لازم نمره مصاحبه، در پذیرش نهایی دانشگاه شرکت داده می‌شوند و با تاثیر 50 درصدی آزمون کتبی و 50 درصدی مصاحبه دکتری، نمره نهایی آنها مشخص شده و در صورت کسب نمره لازم پذیرش خواهند شد.

مصاحبه دکتری دانشگاه تهران

نمره مصاحبه دکتری دانشگاه تهران از 50 نمره تشکیل می‌شود که در کنار 50 نمره آزمون کتبی، نمره نهایی داوطلب را تعیین خواهد کرد. نمره مصاحبه دانشگاه تهران به شرح زیر تعیین می‌شود.

۱- مصاحبه علمی و سنجش عملی (تا ۳۰ امتیاز)

  • ارزیابی تخصصی (تا ۲۰ امتیاز)

ارزیابی تخصصی بر اساس مصاحبه علمی در موضوعات تخصصی با لحاظ نمرات دروس تخصصی مرتبط در مقاطع تحصیلی قبلی و قرائت، ترجمه و درک متون تخصصی یکی از زبان های خارجی، متناسب با رشته

  • ارزیابی عمومی (تا ۱۰ امتیاز)

ارزیابی عمومی داوطلبان بر اساس انگیزه های فردی، توانایی تجزیه و تحلیل مسائل علمی و پاسخگویی به پرسش ها، موضوع و کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد و… .

۲- ارزیابی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (تا ۲۰ امتیاز):

  • سوابق آموزشی

– معدل کل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد با توجه به کیفیت دانشگاه محل تحصیل

– گواهی معتبر زبان

  • سوابق پژوهشی و فناوری
  • مقالات علمی و پژوهشی، چاپ کتاب، کسب رتبه در المپیادهای علمی، اختراع، اکتشاف و ….

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مصاحبه دکتری دانشگاه تهران روی این لینک کلیک نمایید.

حدنصاب نمره مصاحبه دکتری دانشگاه تهران

دانشگاه تهران هرساله نمره‌ای را به عنوان حدنصاب نمره مصاحبه اعلام می‌کند و داوطلبان لازم است این حداقل نمره را در مرحله مصاحبه کسب نمایند وگرنه از پذیرش این دانشگاه کنار گذاشته می‌شوند. این نمره که به نوعی کف نمره مصاحبه مورد قبول دانشگاه است حدنصاب نمره مصاحبه نامیده می‌شود.

چگونه دکتری دانشگاه تهران قبول شویم؟

حالا که با فرایند پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه تهران آشنا شدیم بهتر است به سراغ سوال اصلی مقاله برویم و ببینیم برای پذیرش در دکتری دانشگاه تهران باید چه رتبه‌ای را به دست آورده باشیم. با توجه به این که پاسخ این سوال کمی دشوار است، بهتر است جواب آن را در چند نکته زیر ارائه کنیم:

نمره تراز حدنصاب دعوت به مصاحبه

برای دعوت به مصاحبه هر دانشگاهی نیاز به کسب حداقل نمره کل لازم است که به آن حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری گفته می‌شود (با حد نصاب مصاحبه اشتباه نشود!). یعنی پس از انتخاب رشته داوطلبان و در زمان اعلام نتایج انتخاب رشته، هر دانشگاهی نمره‌ای را به عنوان تراز لازم برای دعوت به مصاحبه اعلام می‌کند که تنها به نمره آزمون کتبی داوطلب وابسته است. از این رو داوطلبانی که به دنبال قبولی نهایی در دانشگاه تهران هستند، باید نمره کل یا همان رتبه لازم برای دعوت به مصاحبه دانشگاه را کسب کنند. در مطلب با چه رتبه‌ای دکتری کجا قبول می‌شوم؟ مطالب بیشتری در این زمینه ارائه شده است.

تاثیر نمره کتبی در قبولی نهایی

همانطور که گفته شد نمره نهایی داوطلبان مصاحبه دکتری از ترکیب 50 درصد نمره مصاحبه و 50 درصد نمره آزمون کتبی به دست می‌آید. از این رو هر چه رتبه داوطلبان رتبه بهتری به دست آورده باشند، این رتبه بهتر به معنای نمره بالاتر در آزمون کتبی و امکان بیشتر در پذیرش نهایی است. حد نهایی و رتبه خاصی هم نمی‌توان برای آن تعیین کرد و هر چه رتبه بهتر باشد، شرایط داوطلب هم بهتر خواهد بود.

اهمیت نمره حدنصاب مصاحبه

همانطور که گفته شد دانشگاه تهران از داوطلبان می‌خواهد که یک نمره حداقل در مرحله مصاحبه کسب کنند. این موضوع باعث می‌شود که داوطلبان با هر رتبه‌ای هم که کسب کرده باشند، امکان حذفشان از فرآیند جذب دانشگاه وجود داشته باشد. به عبارت ساده‌تر حتی کسب رتبه یک آزمون کتبی هم دلیل محکمی برای پذیرش در دوره دکتری دانشگاه تهران نیست.

اثرات پنهان رتبه آزمون کتبی در مصاحبه

عوامل موثر در نمره مصاحبه دکتری دانشگاه تهران در بخش‌های قبلی همین مقاله ذکر شد و همانطور که می‌بینید نمره آزمون کتبی هیچ نمره‌ای در این بخش ندارد. اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که معمولا کسب رتبه بالا در آزمون کتبی، روی نظر افراد مصاحبه‌کننده تاثیر می‌گذارد و از این رو کسانی که رتبه عالی دارند محبوب‌تر به نظر می‌رسند و شرایط مساعدتری برای کسب نمره بالا در مرحله مصاحبه دارند.

پس از ذکر این نکات و در صورتی که به دنبال جمع‌بندی و بیان ساده مطلب باشیم باید بگوییم که رتبه آزمون کتبی در گام اول و برای کسب مجوز شرکت در مرحله مصاحبه دانشگاه تهران بسیار مهم است. البته در ادبیات آزمون دکتری، بیشتر از کلمه نمره کل و تراز حدنصاب دعوت به مصاحبه استفاده می‌شود اما به هر حال رتبه بهتر به معنای نمره کل بالاتر و امکان بیشتر برای شرکت در مرحله مصاحبه است.

در گام‌های بعدی هم نمره کل یا همان رتبه آزمون کتبی برای تاثیرگذاری مثبت روی مصاحبه‌کنندگان و در نهایت مجموع نمره بالاتر و پذیرش نهایی در کنکور دکتری موثر خواهد بود.

با چه رتبه ای دکتری کجا قبول میشم؟

در این مقاله تلاش کردیم در خصوص رتبه قبولی دکتری دانشگاه تهران اطلاعات لازم را در اختیار داوطلبان عزیز قرار دهیم. در صورتی که همچنان سوالی در این زمینه دارید می‌توانید به صفحه مشاوره انتخاب رشته دکتری مراجعه کنید و یا در بخش نظرات همین مطلب، سوال خود را با ما درمیان بگذارید.

راحت ترین رشته برای قبولی در دکتری چیست؟

راحت ترین رشته در دوره دکتری برای هر فرد متفاوت است؛ طبیعتا اولین گزینه و بهترین انتخاب برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، رشته فرد در مقاطع تحصیلی گذشته بخصوص مقطع کارشناسی ارشد است. چرا که علاوه بر داشتن سطح دانش مناسب که پس از سال‌ها تحصیل در این رشته به دست آمده، پژوهش در این زمینه نیز برگ برنده دیگری است که در مصاحبه به کمک داوطلب خواهد آمد. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص بهترین رشته دکتری کلیک کنید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رحیمی
مرداد ۲۰, ۱۴۰۲ ۷:۲۸ ق٫ظ

سلام، من شنیدم دانشگاه تهران قبل از مصاحبه یه آزمون تشریحی هم برگزار میکنه، درسته؟

م ح م د ی
دی ۸, ۱۴۰۲ ۷:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  رحیمی

بله همینطوره. ی آزمون کتبی