حد نصاب نمره مصاحبه دکتری قطعی شد!

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در حالی که بسیاری از داوطلبان به اعمال حدنصاب مصاحبه دکتری معترض هستند، چندین سال است که دانشگاه ها مجاز به تعیین حد نصاب نمره مرحله دوم آزمون دکترا هستند.

حد نصاب نمره مصاحبه دکتری و حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری چه تفاوتی دارند؟

به گزارش پی اچ دی تست، جهت پذیرش در آزمون دکتری لازم است داوطلبان هم در آزمون کتبی سازمان سنجش شرکت کرده و هم در مصاحبه دکتری حضور یابند. در تصویر زیر فرایند پذیرش از طریق کنکور در مقطع دکتری را می‌توانید ببینید:

نحوه پذیرش دکتری 1402

پس از برگزاری آزمون کتبی، نتایج اولیه دکتری در قالب کارنامه‌ای از سوی سازمان سنجش منتشر می‌شود که نمره تراز و رتبه داوطلب در آن اعلام می‌شود. سپس داوطلبان مجاز به انتخاب رشته فرصت دارند تا در زمان انتخاب رشته دکتری نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کنند.

در این مرحله دانشگاه‌ها می‌توانند حد نصاب تراز دعوت به مصاحبه را به سازمان سنجش اعلام کنند؛ بدین معنا که هر دانشگاه اعلام می‌کند که برای هر رشته، داوطلب باید حداقل چه نمره ترازی (نمره کل) در آزمون کتبی سازمان سنجش کسب کرده باشد تا بتواند در مصاحبه دکتری آن دانشگاه حضور پیدا کند. اگر چه گاهی ممکن است دانشگاه‌ها با اعلام ترازهای بالا به عنوان حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری و در نتیجه کاهش شانس حضور در مصاحبه آن دانشگاه برای بسیاری از داوطلبان موجب اعتراض آنها شوند، اما به صورت کلی اعلام حداقل تراز برای دعوت شدن به مصاحبه امری منطقی به نظر می‌رسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری کلیک کنید.

در ادامه، نتایج انتخاب رشته دکتری از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود. نتایج انتخاب رشته یا همان نتایج دعوت به مصاحبه دکتری بر اساس همان حدنصاب نمره ترازی است که دانشگاه‌ها و سازمان سنجش تعیین می‌کنند.

سپس داوطلبان در مصاحبه دکتری حضور پیدا می‌کنند و در نهایت، نتایج آزمون دکتری از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود. اما چند سالی است که درخصوص نحوه تعیین پذیرفته‌شدگان دکتری حرف و حدیث‌هایی به گوش می‌رسد؛ چرا که دانشگاه‌ها برای مرحله دوم نیز حد نصاب تعیین می‌کنند و این حد نصاب مربوط به نمره مصاحبه است.

داستان حدنصاب مرحله دوم آزمون دکتری چیست؟

طی سال‌های اخیر، علیرغم مخالفت‌ها و اعتراضات داوطلبان، حد نصاب نمره مصاحبه برای قبولی دکتری لحاظ می‌شود.

حدنصاب یعنی هر داوطلب باید صرف نظر از نمره آزمون کتبی خود، در مرحله مصاحبه هم حداقل نمره مورد نیاز را کسب کند.

اعمال حد نصاب نمره مصاحبه دکتری بدین صورت است که اگر داوطلبی نمره حدنصاب مصاحبه دکتری مدنظر دانشگاهی را کسب نکند، حتی اگر به لحاظ مجموع نمره آزمون کتبی و مصاحبه بالاتر از همه رقبا باشد، باز هم در آن رشته‌محل پذیرش نمی‌شود. به عنوان مثال، یک دانشگاه ممکن است حداقل نمره مصاحبه را ۲۵ در نظر گرفته باشد. در این حالت اگر شما نمره ۲۴ را در مصاحبه کسب کنید، حتی اگر رتبه ۱ آزمون کتبی دکتری هم باشید، باز هم شانسی برای قبولی در آن دانشگاه نخواهید داشت.

بدین صورت عملاً تاثیر نمره آزمون کتبی در قبولی دکتری برای این دسته از داوطلبان از بین می‌رود و دست دانشگاه‌ها برای رد قطعی داوطلبان باز خواهد بود.

در آزمون دکتری ۹۸ این حدنصاب لحاظ شد و بسیاری از داوطلبان به علت اعمال آن، از قبولی بازماندند.

حذف حد نصاب مصاحبه دکتری در کنکور ۹۹

در شیوه نامه اجرایی آزمون دکتری 99، صفحه 5، بند 10 گفته شده بود که:

بر اساس مصوبه سیزدهمین جلسه تاریخ 98/9/30 شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی حدنصاب نمره مرحله دوم (مرحله مصاحبه) در آزمون مذکور حذف شده است و مؤسسات مجاز به اعلام حدنصاب مرحله دوم برای آزمون نیستند.

بر همین اساس، در آزمون دکتری ۹۹، حدنصاب نمره مصاحبه دکترا اعمال نشد.

بازگشت حد نصاب نمره مصاحبه کنکور دکترا از سال ۱۴۰۰

به گزارش پی اچ دی تست، بنا بر اعلام سازمان سنجش، بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۷ مورخ ۶ آبان ۱۳۹۹ شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه و هم چنین طرح‌واره (در رشته محل‌های پژوهش محور) است، حدنصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین کنند و سازمان سنجش آموزش کشور مکلف است در پذیرش نهایی حدنصاب مذکور را اعمال کند.

بر اساس همین مصوبه، در سال 1400 و 1401 حد نصاب نمره مصاحبه دکتری اعمال شد.

حدنصاب مصاحبه دکتری چگونه در آزمون دکتری 1402 اعمال می‌شود؟

بر اساس دفترچه انتخاب رشته دکتری، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می توانند برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه و همچنین طرح واره (در رشته محل های پژوهش محور) می باشد، حدنصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین کنند و سازمان سنجش آموزش کشور مکلف است در پذیرش نهایی حدنصاب مذکور را اعمال نماید. بنابراین، در سال 1402 نیز حد نصاب مرحله دوم ازمون دکتری اعمال خواهد شد.

در جدول زیر می‌توانید نمونه حدنصاب نمره مصاحبه دانشگاه‌ها در سال‌ ۱۴۰۲ را مشاهده کنید:

حدنصاب مصاحبه دکتری دانشگاه تهران
حد نصاب نمره مصاحبه دکتری دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
 

در نظر گرفتن حدنصاب مرحله دوم در کنکور دکتری چه اثری بر انتخاب رشته دارد؟

در نظر گرفتن حداقل نمره مصاحبه بدین معناست که اگر موفق به کسب نمره مدنظر دانشگاه‌ها از مرحله دوم نشوید، حتی در صورتی که رتبه 1 آزمون باشید هم ممکن است پذیرش نشوید. بنابراین، در هنگام انتخاب رشته دکتری، رشته‌محل‌های متنوعی انتخاب کنید تا شانس قبولی را از دست ندهید. برای مشاوره انتخاب رشته دکتری کلیک کنید.

حد نصاب نمره مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد چند است؟

دانشگاه آزاد برای مرحله دوم پذیرش دکتری نمره حد نصاب تعیین نمی‌کند.

اما برای دعوت به مصاحبه، حد نصاب تراز در نظر می‌گیرد که این عدد برای رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف بر اساس ظرفیتشان، تعداد داوطلبان و … متفاوت است؛ به نحوی که در برخی رشته‌محل‌ها ممکن است حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد یک باشد؛ بدین معنا که هر داوطلبی که آن رشته‌محل را انتخاب کرده، شانس حضور در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد را دارد.

راحت ترین رشته برای قبولی در دکتری چیست؟

راحت ترین رشته در دوره دکتری برای هر فرد متفاوت است؛ طبیعتا اولین گزینه و بهترین انتخاب برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، رشته فرد در مقاطع تحصیلی گذشته بخصوص مقطع کارشناسی ارشد است. چرا که علاوه بر داشتن سطح دانش مناسب که پس از سال‌ها تحصیل در این رشته به دست آمده، پژوهش در این زمینه نیز برگ برنده دیگری است که در مصاحبه به کمک داوطلب خواهد آمد. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص بهترین رشته دکتری کلیک کنید.

امتیازات مصاحبه دکتری چگونه محاسبه می‌شود؟

معمولا دانشگاه ها جداول امتیازدهی خودشان را برای مصاحبه دارند. در مطلب امتیازات مصاحبه دکتری به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

140 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پرسشگر
مهر ۲۸, ۱۴۰۲ ۸:۳۲ ب٫ظ

متاسفانه دانشگاهها ، به راحتی رتبه های بالا که بدون سهمیه ، به مرحله مصاحبه رسیدند را با شرط حد نصاب نمره رد می کنند در صورتی که این موضوع در دفترچه ازمون گفته نشده است.و تنها تاثیر ۳۰ یا ۵۰ درصدی دانشگاه دولتی در مرحله مصاحبه اعلام شده است.

حامد
خرداد ۲۶, ۱۴۰۲ ۹:۱۲ ب٫ظ

دانشگاه ها میخوان هر کاری دلشون میخواد بکنن و مطمئن حد نصاب میزارن به بقیه کم تر میدن و به نور چشمی ها بالاتر و به همین علته جلسات مصاحبه ضبط نمیشه

مریم
اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲ ۱:۳۲ ب٫ظ

با سلام خدمت شما
من در رشته‌ی کشاورزی آگروتکنولوژی رتبه ۱۵ و تراز ۲۶۸۷ کسب کردم..با سه کتاب و ۲۵ مقالهٔ پزوهشی آیا امکان دعوت‌ به مصاحبه و قبولی در دانشگاه تهران را خواهم داشت؟؟

شکوفه
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۲ ۹:۰۱ ب٫ظ

سلام من رتبه ۴۵۰ آزاد ورتبه ۱۴ با سهمیه دارم .تراز هم ۱۷۶۴شدم رشته برنامه ریزی درسی هستم.به نظرتون دعوت به مصاحبه میشم؟؟دانشگاه های هرمزگان واصفهان وبیرجندوعلامه طباطبایی و شیراز رو انتخاب کردم.شبانه وآزاد هم انتخاب کردم برای کدوم شانس دعوت به مصاحبه رو دارم؟؟؟

مهسا
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۳:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  شکوفه

سلام
لطفا بگید سهمیه تون چند درصده؟ ۵ یا ۲۵؟

شکوفه
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۸:۲۴ ق٫ظ
پاسخ به  مهسا

۲۵درصد.

Reza
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۸:۴۵ ق٫ظ

با سلام.
با رتبه ۳۲ در سهمیه ایثارگری و با تراز ۲۵۶۹ در رشته حقوق بین الملل عمومی بنظر شما دعوت به مصاحبه میشوم. لطفا راهنمایی بفرمایی

دانشجوی دکتری حقوق عمومی شهیدبهشتی
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۱۱:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  Reza

ترازحقوق بین الملل بالاست احتمالش کمه

...
مرداد ۲۹, ۱۴۰۱ ۴:۳۶ ب٫ظ

با استفاده از همین حد نصاب من رتبه برتر را کامل اوت کردند،و مردود شدم. اگه حقی ضایع شد خدا بزنه تو کمرشون….

رها
تیر ۲۷, ۱۴۰۰ ۳:۰۱ ب٫ظ

حدنصاب دوم یاهمون حدنصابی که برای مصاحبه وسوابق آموزشی گذاشتن طبق رای عمومی دیوان که دربهمن ۹۹صادرشدحذف شده یعنی هیچ دانشگاهی حق نداره حدنصاب دوم بذاره طبق دادنامه ی ۱۶۹۴دیوان عزیزان می تونیدسرچ کنیدورای دیوان دراین خصوص وببینید.

میلاد
آذر ۲۰, ۱۴۰۰ ۰:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  رها

بله دقیقا
و سوال اینه که یه نهاد علمی چرا با اینکه می دونه که کاری که داره می کنه خلاف قانونه و با یه شکایت ساده محکوم میشه چرا دوباره داره این کارو می کنه

مسی
تیر ۲۲, ۱۴۰۰ ۷:۴۳ ب٫ظ

به دوستانی که میپرسن آیا با این رتبه و این رزومه قبول میشیم یا نه میگم فقط خدا میدونه و کسی اینجا نمیتونه بگه قبول میشید یا نمیشید، بهترین راه اینه صبور باشید و استرس رو از خودتون دور کنید، اگر قبول شدید که چه عالی اگرم امسال قبول نشدید برنامه جایگزین داشته باشید و برای هر نتیجه ای آماده باشید.
توکل بر خدا کنید و کار رو به خدا بسپارسید که هیچ کاریش بدون دلیل و مصلحت نیست. به این فکر کنید که آیا استرس داشتن کمکی میتونه بکنه؟ قطعا نه! پس صبر کنید تا نتایج بیاد

ثنا
تیر ۱۱, ۱۴۰۰ ۵:۳۸ ب٫ظ

به:لیلا
لطفاً رشته تحصیلی تون را اعلام کنید تا تراز قبولی آزاد تهران در سال ۹۹ را بهتون بگم؟

sarah
فروردین ۲۷, ۱۴۰۲ ۱۰:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  ثنا

من با رتبه کل ۱۶۰۸ روانشناسی ازاد تهران قبول میشم؟

مریم
تیر ۱۱, ۱۴۰۰ ۵:۳۴ ب٫ظ

سلام!به نظرتون رتبه ۳۹۰ و تراز ۲۵۵۰ رشته مدیریت دولتی یا مدیریت فرهنگی قبول می شه؟
رزومه:
-مشارکت چند نفری برای چاپ دو جلد کتاب
– پذیرش یک مقاله علمی پژوهشی
– چاپ و عنوان برتری یک مقاله علمی ترویجی کشوری
-سابقه تدریس در دانشگاه غیر انتفاعی
در مصاحبه هم ۵۰ درصد سوالات را پاسخگو بوده

لیلا
خرداد ۳۱, ۱۴۰۰ ۷:۰۴ ب٫ظ

لطفا اگر کسی می دونه راهنمایی کنه .. حد نصاب نمره قبولی مصاحبه برای قبولی در آزاد تهران چقدره ؟ ممنون

محمودرضا داخته
خرداد ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۸ ب٫ظ

با سلام و احترام. منظور از نمره حد نصاب در کارنامه دانشگاه ازاد چه می باشد؟ بنده برای مصاحبه دعوت شده ام و عدد۱ را نوشته اند

...
اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۰ ۲:۴۴ ب٫ظ

سلام تو رو خدا یکی جواب بده تراز دانشگاه آزاد هم امسال بالارفته؟تو کارنامه که مقایسه میکنم ۳۰۰تا افزایش داشته

بهرام
اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ ۶:۴۷ ب٫ظ

سلام من معماری شرکت کردم
ترازم ۳۳۰۶ شد
سابقه تدریس دانشگاه آزاد و موسسات دارم
هفت تا مقاله کنفرانسی دارم
نمره پایان نامه ۱۸.۲۵
و توصیه نامه از استاد راهنما
البته زبانم خوب نیست زیاد

به نظرتون وضعیتم برای دانشگاه آزاد چطوره ؟؟

...
اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۰ ۲:۳۳ ق٫ظ

با تراز ۱۳۷۴ حسابداری (سهمیه آزاد) امکان قبولی در دانشگاه آزاد ارومیه وجود دارد؟

امید
اردیبهشت ۷, ۱۴۰۰ ۰:۴۳ ق٫ظ

درود
ایا با رتبه ی ۳۲۰و نمره ی ۳۵۹۰ در رشته ی ادبیات فارسی
یک کتاب و یک مقاله ی درحال چاپ
سابقه ی تدریس در دو دانشگاه به مدت ۵ سال
و توصیه نامه ی اساتید
امیدی به پذیرش دولتی روزانه و یا شبانه هست؟
ایا کسی از دوستان سال گذشته دانشگاه شیراز، اهواز و یا اصفهان تجربه ی مصاحبه داشته؟

مشاوره
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۹:۵۶ ب٫ظ

باسلام وآرزویج قبولی طاعات و عبادات ، شرمنده میشه بفرمایین پذیرش دانشگاه آزاد خوارسگان راحت تره یا خمینی شهر ؟

نقی کاوسی
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۰ ۸:۲۳ ب٫ظ

با تراز ۴۲۷۲ و رتبه ۹۴ مدیریت ورزشی جایی میشه قبول شد ؟؟؟
لطفا راهنمایی کنید؟؟

رضا سجادی
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۳ ب٫ظ

باسلام واحترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان در درگاه حضرت حق

فارغ التحصیل کارشناسی فلسفه از دانشگاه علامه طباطبایی و ارشد فلسفه ار دانشگاه آزاد تهران مرکز هستم
اولین سال شرکت در آزمون دکترا رتبه ۳۲رو کسب کردم
فقط مقاله زمان دفاع پایان نامه رو دارم

امکان پذیرش ودعوت به مصاحبه رو دارم ؟

ابراهیم
اردیبهشت ۵, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  رضا سجادی

بله مقاله پایان نانه هم امتیاز دارد

amin
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۰ ق٫ظ

سلام
۱- در خصوص ارتباط بین تراز با رتبه میشه توضیح بدید؟ هرکس نمره ترازش بیشتر باشه قطعها رتبش پایین تره؟؟
۲- امروز یه چیز جالب شنیدم -رتبه ۶۰ عمراه سازه ترازش حدود ۳۰۰۰ هست و سال قبل رتبه با همین تراز و درصد هاس کارنامه ، رتبه حدود ۲۰۰ بوده و خیلی جالبه سال ۹۸ رتبه حدود ۳۰۰ بوده با این تراز===چطور ممکنه؟؟ یعنی امسال تراز ها خیلی پایین شده؟
۳-اگه تراز ها و سطح علمی پایین اومده باشه اینقدر،آیا دانشگاه ها نمره حدنصاب خودشونو پایین میارن تا دعونت به مصاحبه بیشتر بشه؟

fateme
اردیبهشت ۵, ۱۴۰۰ ۸:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  amin

این سوال منم هست
کسی اطلاع داره؟

امیر
خرداد ۱, ۱۴۰۰ ۰:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  fateme

فرق تراز و نمره
مانند این است چند نفر نمره نمره ۲۰ و ۱۹ و ۱۸ دارند
نفرچهارم نمره ۱۳
رتبه نفر بانمره ۲۰میشه رتبه ۱
نفر ۱۹رتبه دو. ۱۸ رتبه ۳
نمره ۱۳رتبه ۴
پس بین رتبه ۴و۳. ۵ نمره اختلاف است
تراز هم مثل این می باشر.

احسان
اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  amin

منم همین سوال رو داشتم
کسی هست پاسخ بده؟

Anonymous
خرداد ۱۳, ۱۴۰۲ ۱۰:۲۱ ق٫ظ
پاسخ به  amin

سلام
نمره خام یا تراز فقط بستگی به درصدهای شما در هردرس نداره
میانگین درصد های بچه هایی که باشما دررقابت ازمون شما شرکت کردن هم رو تراز ما اثر داره ازجمله درصدهای نفر اول و درصدهای میانگین همه ی بچه هااین تراز شما رو تشکیل میده و درنهایت براساس تراز – رتبه چیده میشه یعنی بالاتربن تراز میشه رتبه ۱ و تراز نفر بعد میشه رتبه ی ۲ و …

Anonymous
خرداد ۱۳, ۱۴۰۲ ۱۰:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  amin

بعنوان مثال تو رشته گرایشی که رقابت اسون تر هست و بچه هاش معمولا کمتر میزنن و درصدای نفر اول به نسبت پایین تر از یه رته گرایش دیگه ست ترازش هم پایین تره مثلا توی یه گرایش تراز کسی که رتبه ی ۱ هست میشه ۵۲۰۰ و تو گرایش دیگه کسی با تراز ۵۲۰۰ رتبه ش ۴۵ میشه یعنی گرایش دوم رقابت سخت تری داره

Anonymous
خرداد ۱۳, ۱۴۰۲ ۱۰:۲۵ ق٫ظ
پاسخ به  amin

همین حالت توی یه رشته گرایش ثابت اما دوسال کنکور متوالی ممکنه اتفاق بیافته سال گذشته رتبه ی ۱ رشته ی ما تراز ۵۴۰۰ داشته حدودی و امسال همون رشته گرایش تراز ۷۵۰۰ . واین بستکی به درصد باقی بچه ها داره که رو تراز کل اثر میذاره

M
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۵:۳۸ ب٫ظ

سلام..سوالی داشتم …جدای از شهریه که قطعا دانشگاه پیام نور کمتر از پردیس خودگردان هستش کدوم یکی بر دیگری ارجحیت یعنی پیام نور بهتره یا پردیس خودگردان مثلا دانشگاه تهران دپ اگر اطلاعاتی دارید لطفا راهنمائی کنید…ممنون

داریوش
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۰ ۹:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  M

سلام
به نظر من اگه قراره بین پیام نور و پردیس اولویت بندی کنم اول پردیس بعد پیام نور

کاشف
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰ ۹:۲۲ ب٫ظ

برای دعوت به مصاحبه منظورمه

کاشف
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰ ۹:۲۱ ب٫ظ

سلام
رشته من مدیریت دولتی هست حد نصاب نمره هر واحد دانشگاه آزاد هر سال ثابته یا متغیر؟
حد نصاب هر دانشگاه الان مشخصه؟ اگه مشخصه از کجا میشه دید؟
تشکر

مهسا
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۲:۲۱ ق٫ظ
پاسخ به  کاشف

سلام
هر سال ممکنه تغییر کنه و عدد ثابتی نیست
حد نصاب تراز اعلام نمیشه و فقط موقع انتشار نتایج دعوت به مصاحبه و از طریق اطلاعات درج‌شده در کارنامه نتایج دکتری میشه فهمید.

داوطلب زبان و ادبیات انگلیسی
خرداد ۲۰, ۱۴۰۲ ۲:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

سلام
کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی و مقطع ارشد رو مترجمی زبان انگلیسی خوندم. معدلم در هر دو مقطع بالای ۱۶.۹۰ هست. پایان‌نامه ارشد را با رتبه بسیار عالی دفاع کردم. برای دکتری رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی شرکت کردم. ترازم ۲۵۳۵ و رتبه ۸۰ هست. سهمیه آزاد هستم. در مرحله‌ی مصاحبه حدود ۲۵ نفر شرکت کردند. مرحله مصاحبه هم شرکت کردم و نتیجه و بازخورد نسبتا قابل قبولی از اساتید گرفتم. تمام سوالات شفاهی را به جز یک مورد جواب دادم. مدرک زبان تولیمو با نمره ۵۳۰ که بسیار عالی هست دارم و به اساتید ارائه دادم. لطفا بفرمایید که با توجه به این موارد شانس من برای قبولی در دانشگاه رازی کرمانشاه دولتی روزانه چقدر است؟
هنگام انتخاب رشته این دانشگاه را در اولویت دوم خود قرار دادم.

علی
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  کاشف

رتبه و ترازتون وبگید،،تا بتونم کمکتون کنم

مدرس
اردیبهشت ۵, ۱۴۰۰ ۱:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  علی

سلام. تراز من۴۰۴۳ و رتبه ۱۳۸ است. رشته ام آموزش زبان انگلیسی است.ایا احتمال قبولی روزانه وجود دارد؟

کاوسی
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰ ۱:۰۶ ب٫ظ

سلام دوستان
با رتبه ۹۴مدیریت ورزشی کجا میشه قبول شد

مهسا
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۲:۲۱ ق٫ظ
پاسخ به  کاوسی

سلام
لطفا نمره ترازتون رو هم بفرمایید تا بهتر بتونم راهنمایی تون کنم.

رامین
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

سلام رتبه ۱۰۵ رشته حغرافیای سیاسی با نمره کل ۱۴۲۱ایا امکان دعوت به مصاحبه هست ؟ ازاد جی؟ لطفا جواب بدین

پدرام
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۰ ۶:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  رامین

اگر دانشگاهی حدنصاب مشخص نکرده باشد شاید دعوت بشوید.. ولی احتمال قبولیتون صفره

نقی
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۲:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  کاوسی

تراز من ۴۲۷۲ در رشته مدیریت ورزشی است
احتمال قبولی در کدوم دانشگاه وجود داره؟؟

نقی کاوسی
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۰ ۸:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  نقی

؟؟

محسن
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰ ۴:۱۲ ق٫ظ

سلام.
دوستان حد نصاب مورد نظر برای دانشگاهها همینه که توی کارنامه کتبی هست که الان دستمونه یا نمره تراز کتبی با مصاحبه جمع میشه و حد نصاب مورد نظر رو تشکیل میده؟

علی
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰ ۶:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

حدنصاب توسط دانشگاه ها اعلام میشه،، اونی که تو کارنامه شماست،ترازی هست که ممکنه به حدنصاب اعلامی دانشگاه ها بخوره و دعوت به مصاحبه بشی،،
نمره الان شما در کارنامه تقسیم بر ۲۰۰می کنند،بعلاوه نمره شماداز مصاحبه (۵۰) نتیجه دو عدد سقفش۱۰۰است،،
عدد ۲۰۰از کجا اومد = نمره نفر اول کنکور که باید۱۰۰۰۰باشد،تقسیم بر۲۰۰میکنند،میشه ۵۰،،پس ۵۰مصاحبه،۵۰همون تراز شما،،

مریم ازاهوااااز
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰ ۹:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  علی

سلام علی شمامدیریت دولتی هستیدمنم مدیریت دولتیم برامصاحبه استرس دارم چکارکنم میترسم بازم ردشم

علی
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۲ ق٫ظ

رتبه شما؟ وترازتون چند است؟

مریم ازاهوااااز
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۱:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  علی

رتبه ۵وتراز۶۸۳۰ .ارشدم آزادبوده مقاله کنفرانسی دارم میگم نکنه منوردکنن

علی
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۵:۰۷ ب٫ظ

همه جا دعوت میشید به مصاحبه،، دانشگاه تهران سعی میکنن دانشجویان خودشون بردارن، علامه و شهید بهشتی و تربیت مدرس احتمال خوشبینانه برای شماست، به نظرم شیراز بهترین گزینه برا شماست(چون ارشد آزاد بودید)،،موفق باشید

مریم ازاهوااااز
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۸:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  علی

شیرازفقط ۲نفرظرفیت داره من پارسال مصاحبش شرکت کردم حدود۵۰یا۶۰نفردعوت میشن که رقابت سنگینیه جای امیدواری نیس چون ممکنه حداقل ۳نفرچنتامقاله علمی پژوهشی داشته باشن ودوتاسوال بیشترازمن درست جواب بدهن اولویت روبه اونهامیدن

علی
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۴ ب٫ظ

احتمالا رتبه ات پایین بوده،،
ببخشید اگه واقعا رتبه ۵آوردی،،دیگران نگران نباش برو شیراز،،چون شهرستان های بزرگ مثل تهران سهته، و شهرهای کوچک هم پارتی،،،

آرام
اردیبهشت ۵, ۱۴۰۰ ۸:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  علی

من پارسال رتبه ۹ معدن اوردم اما هیچ جا منو نپذیرفتن با اینکه واقعا خوب جواب دادم

موژان
فروردین ۲۸, ۱۴۰۲ ۱۱:۳۴ ق٫ظ

با رتبه ۵ دانشگاه های تهران قبولی

111
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۹:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  علی

ببخشید شما رشته مدیریت دولتی می دونید دانشگاه تهران امسال تا رتبه چندم دعوت به مصاحبه می کنه. و اینکه انتخاب اول برای کدام دانشگاها مهمه؟ و چند امتیاز داره ؟

Safa
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰ ۷:۳۶ ب٫ظ

علی آقا سلام شما اطلاعاتتون خوبه. میشه بفرمائید رتبه مثلا ۷ با سهمیه ۵ درصدی چقدر شانس قبولی داره؟

علی
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  Safa

سلام، رشته تحصیلی من مدیریت دولتی هست،، اطلاعات کلی که همه دارن منم دارم،، اما سوالات تخصصی حول رشته خودم در خدمت هستم،،،

مهسا
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۲:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  Safa

سلام
لطفا رشته تون رو بفرمایید و ضمنا تراز و نیز رتبه تون در سهمیه عادی رو هم بفرمایید تا بهتر بتونم راهنمایی تون کنم

مدرس
اردیبهشت ۵, ۱۴۰۰ ۱:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

رتبه ۱۳۸ زبان انگلیسی تراز ۴۰۴۳ .ایا امکان قبولی وجود دارد؟

محمدِحسین
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰ ۱:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  مهسا

سلام نمره حد نصاب توی دانشگاه گیلام شدم ۵ و دانشگاه کاشان شدم ۲۰۰ ,اینا یعنی چی?توی کدومش ممکنه قبول بشم?ممنونم

نگاااار
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰ ۵:۵۰ ب٫ظ

باسلام دوستان به نظرتون رتبه ۴۰۰ و تراز ۳۲۰۰ در رشته حقوق خصوصی چقدر در دانشگاه آزاد امیدواری هست؟ ممنون میشم اگر کسی اطلاع داره پاسخ بده

داوطلب دکتری1400
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰ ۱:۱۹ ق٫ظ
پاسخ به  نگاااار

صد در صد قبولی. با آگاهی کامل اینو میگم.دوستم پارسال رتبه بالای ۸۰۰ آزاد بیرجند حقوق خصوصی قبول شد.

نگاااار
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰ ۳:۳۳ ق٫ظ

خیلی ممنونم از پاسختون

حسین
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰ ۴:۲۳ ب٫ظ

هرساله سهمیه ها وپذیرش ونحوه محاسبه وترازمتفاوت میشه وبه واقع سخت ترمصاحبه بسیار تاثیر گذاره

فقط خدا
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰ ۲:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  نگاااار

با سلام شما به تمامی دانشگاه های آزاد دعوت به مصاحبه میشید حتی تهران و پیام نور و نوبت دوم هم شانس دعوت شدن دارید.برید خودتون را آماده مصاحبه کنید شک نداشته باشید

حسین
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰ ۴:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  نگاااار

سلام شانستون بالاست ترازتون هم خوبه رزومه ومصاحبه بایدخوب باشین

الهام
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۷ ق٫ظ

دوستان سه تا سوال دارم. خیلی ممنون میشم پاسخ بدید.
۱_برای انتخاب رشته قبلش باید نمره حد نصاب هر دانشگاه و انتخاب رو چک کرد و فقط اونایی که حد نصاب داریم بزنیم یا نه این مربوط به بعدنه؟
۲_ در دکتری چطور دانشجو میپذیرن که دانشجو فقط در یکجا قبول میشه؟ منظورم اینه که شاید داوطلب در چند انتخابش مورد پذیرش همه دانشگاه‌ها قرار بگیره، پس چطور یک نتیجه اعلام میکنن؟
۳_ اگر دانشجویی قبول بشه و تصمیم بگیره نره تکلیف اون ظرفیت خالی چی میشه؟ آیا در مصاحبه تعهد اومدن هم میگیرن؟

علی
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  الهام

جواب،،
۱.بهتره این کار را بکنید،،اما بعضا” تغییر میکنن،کم وزیاد میشن،
۲.اولین اولویت که در انتخاب رشته ودانشگاه زدی،قبول میشی،ولو همه انتخاب های بعدی هم قبول شده باشی،
۳.تعهد نه،اما یکسال محروم از شرکت در کنکور میشی.البته اگر روزانه قبول شده باشی و نری،،،، اون ظرفیت خالی خواهد ماند تا کنکور بعدی ،،چون دکتری تکمیل ظرفیت نداره،،

امیدوارم توضیحات م کامل بوده باشد

الهام
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  علی

سلام. بله. بسیار عالی. خیلی ازتون سپاسگزارم.

سمی
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰ ۳:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  الهام

سلام.حد نصاب نمره های دانشگاها رو از کجا میارین

هایدی
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  سمی

میشه از سال قبل تقریبی فهمید ولی دقیقش الان مشخص نیس

حسین
اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰ ۴:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  سمی

توسایت هست

دکترای مکانیک ع
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰ ۶:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  الهام

اونایی ک حدنصاب دارید بزنید.معیار قبولی براساس اولویتهای انتخاب رشتتون.ینی اگر سه جاقبول شدید انتخاب اول تون نگا میکنم.تعهد آمدن نمی گیرند در مصاحبه.ظرفیت خالی نمیمونه از نفرات ذخیره استفاده میشه

سحر
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۱ ق٫ظ

خیلی زیاد خودتونو درگیر حدنصاب نکنید دوستان . پارسال برای ما اجرایی نشد ولی دانشگاه اونایی رو که نمیخواستن ، نمره مصاحبشونو انقدر پایین میدادن که عملا مطمئن شن قبول نشه .
من یه دانشگاه بهم ۸ داد . بااینکه هم مدرک زبان داشتم هم مقاله هم رتبه زیر ۵ .
خلاصه خودتونو زیاد درگیر این مسائل نکنید

Sara
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  سحر

دقیقا همینطوره کسانی را که میخواستندحتی اگر رتبشون افتضاح بود نمره مصاحبه بالا میدادندسی و چهل به بالا انهایی هم که مد نظرشون نبود ولی رتبشون خوب بود نمره مصاحبه زیر ده میدادندکه رتبشون بی تاثیر کنند.

علی
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۶:۵۶ ب٫ظ

https://divan-edalat.ir/aho-print/12467
این لینک رای دیوان عدالت اداری در مورد حذف حد نصاب دانشگاه هست که صراحتا عنوان کرده مغایر قانون مجلس هست

سهیل
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۸:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  علی

این رای مال زمان قبل از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده.

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون هستن؛ اصلا برای مقابل با این رای بوده که حد نصاب رو توی این شورا تصویب کردن.

علی
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۹:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  سهیل

خب الان دیوان عدالت اداری قانون مصوب مجلس معیار قرار میده یا قانون انقلاب فرهنگی با توجه به اینکه تنها مرجع که میتونه قانون گذاری کنه مجلس هست پس به نظر میاد قانون مصوب مجلس حتما ارجح هست

هاله
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  سهیل

شورا قانونگذار نیست. قانونگذار مجلسه

سعید
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۴:۰۲ ب٫ظ

دوستان با این شرایط عده زیادی از ما به دیوان عدالت شکایت خواهیم کرد.ولی کی؟بعد از اعلام نتایج.خیلی دیر هست و میره یرای سال اینده شاید حذف بشه دوباره و کی حوصله دوباره کنکور خوندن رو داره و تازه سال اینده ظرفیت ها نصف میشه.پس عقل سلیم حکم میکنه قبلش اعتراض کنیم.ولی نمیدونم مراحل اداری دیوان عدالت چه جوریه.اگر کسی میتونه راهنمایی یا اقدام بکنه تا دیر نشده حتما این کار رو بگه به چه صورت هست تا همه اعتراض کنیم.چون رای قبلا صادر شده.

مریم ازاهوااااز
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۳:۰۵ ب٫ظ

این همه آدم تلاش کنه رتبه تک بشه بعداگه تومصاحبه نمره زیر۲۵بگیره حذف میشه خب چراااااچقدبایدزجربکشیم بسه دگه نایی ندارم دگه

هایدی
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۳:۱۰ ب٫ظ

کلا کنکور رو حذف کنن بهتره والا
اینا که در هر صورت شخصی که خودشون میخوان قبول میکنن

ارمانن
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۲:۴۵ ب٫ظ

البته دیوان عدالت اداری در تمام مراکز استانها شعبه داره و آدرس همه اونها با یک جستجوی ساده میتونید پیدا کنید و از طریق شعب استانی هم میشه اقدام کرد

سعید
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۲:۱۹ ب٫ظ

سلام
لطفأ یه بزرگوار بگه با یه مقاله Isc و سه جلد کتاب و با رتبه ۶ ادبیات و تراز ۴۱۶۱ چقدر امکان قبولی در«دانشگاه تهران» هست؟

ضروریه

خیلی ممنونم

هاله
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

فقط بستگی به نظر اساتید داره

نرگس
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

ببینید کتاب اگر همون پایان‌نامه باشه که تبدیل به کتاب شده باشه، معمولا امتیازی براش لحاظ نخواهند کرد.
امتیاز کتاب براساس درجه‌بندی ناشرش حساب میشه
مقاله isc که فرمودید اگر همایش هست که نهایتا ۲ امتیاز داره.
ولی در مجموع دانشگاه تهران تو ادبیات خیلی رویه کلاسیک داره و تسلط روی متون کلاسیک براش خیلی مهمه. در کنار این‌ها امتیاز دانشگاه دو مقطع پیشین هم مهم هست.
کلا امتیازهای مصاحبه براساس فرم ارتقای اعضای هیئت علمی است.
خانم هاله هم به درستی اشاره کردند نظر استادان خصوصا تو رشته ادبیات تو دانشگاه تهران خیلی شرط هست.
ان شالله برای مصاحبه دعوت شدید حتما متون کلاسیک رو پیش مطالعه داشته باشید.

جیمبو
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۱:۲۳ ب٫ظ

جالبه که دوستان برای ابطال حد نصاب دو مصوبه دیوان عدالت وجود داره که در یکیش شکایت از دانشگاه تهران و اون یکی شکایت از دانشگاه تبریزه. در هر دو مصوبه حد نصاب به صراحت باطل اعلام شده که پارسال علی رغم نارضایتی دانشگاهها و سازمان سنجش حد نصاب اعمال نشد. حالا با این مصوبه های شفاف؛ قانون شورای انقلاب فرهنگی کاملا غیر اصولی و مغایر با مصوبات هستش.

مسی
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۹ ب٫ظ

دیوان عدالت میگه غیر قانونیه چرا اینقد اصرار دارید که این کار رو بکنید

امیر
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۸ ق٫ظ

سلام. واقعا عجیب. عزیزان قرار برای گرفتن بالاترین مدرک علمی مورد پذیرش قرار بگیرید اما طوری رفتار می کنید که انگار مقطع کاردانی یا کارشناسی!!! قرار است شما عزیزان پژوهشگران و اعضای هیات علمی اینده دانشگاه ها باشید بعد به دنبال قبولی با حداقل نمره مصاحبه هستید؟؟ ایا نباید فردی که قرار است در مقطع دکترای تخصصی پذیرش شود از سواد علمی و رزومه قوی برخوردار باشد؟؟

رضا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۱:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

بحث رزومه و سواد علمی نیست
مشکل اینه نمره مصاحبه را دلخواهی میدن
اونی که خوششون بیاد بالاتر از حد نصاب میدن و خوششون نیاد پایین تر از حد نصاب میدن به همین راحتی

داوطلب دکتری
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۲:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

درود
پیشنهاد میکنم اعتراضات دانشجویان را با دقت مطالعه بفرمایید تا به اصل موضوع مطرح شده از طرف داوطلبان اشراف داشته باشید و ناخواسته شعور آنها را زیر سوال نبرید. کما اینکه بنده هم ترجیح میدهم فکر کنم که شما اعتراضات داوطلبان را با دقت مطالعه نکرده‌اید و مرتکب سهو شده‌اید.

مایا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۹:۳۶ ق٫ظ

دوستان مشکل اصلی اینجاست که داوطلبایی که بار اوله مصاحبه شرکت میکنن به عمق فاجعه حد نصاب مصاحبه اشنا نیستند.و میگن حالا مصاحبه کنیم ایشالا نمره رو میدن دیگه.نه دوستان نمیدم نمره رو مثل اب خوردن و ظرفیت خالی میمونه.حیف من راه اعتراض رو بلد نیستم وگرنه حتما اعتراض میکردم.کسی از دوستان اگر حقوق یا چیز مشابه خونده راهنمایی کنه.من اگر بتونم و سایت اجازه بده تصویر کارنامه نهائی خودم رو که به خاطر حد نصاب قبول نشدم حتما برای دوستان جدید اپلود میکنم تا به خودشون بیان و یه اقدام مشترکی انجام بدیم تا دیر نشده.

هاله
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۴ ق٫ظ
پاسخ به  مایا

اگر ساکن تهران هستید برید دیوان از مشاورینش بپرسید چیکار باید کرد. ما که شهرستان هستیم برامون مقدور نیست

لیلا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۸:۴۳ ق٫ظ

با شکایت و شکایت کشی فقط وقنت خودتونو هدر میدید…تازه اگرم شکایت قبول شه اگرم قبولتونم کنن اینقدر اذیتتون میکنن بیخیال بشید !

هاله
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۲ ق٫ظ
پاسخ به  لیلا

معلومه رتبه و تراز خیلی داغونی داری اما نظرکرده اساتید محترم هستی

علی
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۹:۱۶ ب٫ظ

دوستان
مصوبه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، که مجوز تعیین حد نصاب به دانشگاه ها داده است غیر قانونی است اصلا تشکیلات شورای رهبری من در آوردی است ؟ دوستان می تواند از طریق دیون عدالت اداری مصوبه غیر قانونی حد نصاب را باطل کرد.؟

مهران
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۳:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  علی

از همین الان باید پیگیر بود

رخصت
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۵:۱۲ ب٫ظ

دوستان عزیز این متن رو هم توی سایت دیوان پیدا کردم.چنانچه دستگاههای دولتی پس از انتشار رأی هیأت عمومی دیوان در روزنامه رسمی کشور از اجرای آن استنکاف نمایند به تقاضای ذی نفع یا رییس دیوان و با حکم یکی از شعب دیوان مستنکف به انفصال موقت از خدمات دولتی از سه ماه تا یکسال خسارت وارده محکوم می شود.

رخصت
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۵:۰۱ ب٫ظ

https://divan-edalat.ir/aho-detail/12628.دوستان عزیز اینم حکم دیوان عدالت در مورد ابطال حد نصاب مصاحبه.حالا کسی راهنمایی میکنه چه جور میشه اعتراض کرد؟قشنگ نمره رو نمیدن سالهای قبل بهم ثابت شده.توی سایت دیوان گشتم ولی نحوه اعتراض رو پیدا نکردم.اگر کسی اطلاع داره اعلام کنه تا همه اعتراض کنیم و مجبور بشن لغوش کنند.

هاله
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۶:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  رخصت

شکایت دیوان از سایت صورت نمیگیرد. باید برید دفتر خدمات الکترونیک. رای هیات عمومی در حکم قانون است اما چون فعلا کاری انجام نشده شما باید به هیات عمومی دیوان عدالت اداری شکایتتون رو بنویسید. حتما بگید که یک بار رای هیات عمومی اومده و بندهای دفترچه های ۹۷ و ۹۸ باطل شده این امر باعث میشه که به شکایت شما خارج از نوبت رسیدگی بشه. من خودم مهندسی خوندم و اینها رو از اینترنت فهمیدم بیشتر بلد نیستم. اگر تهران هستید برید دیوان بگید همونجا راهنماییتون کنند وگرنه بدین یک وکیل وارد راهنماییتون کنه

مهران
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۴:۰۱ ب٫ظ

در صورت شکایت و پیگیری از طریق دیوان عدالت اداری صد در صد رای به نفع داوطلب صادر میشه کما اینکه سالهای قبل همچین اتفاقی افتاد
چون مطابق دفترچه ثبت نام باید و باید و باید سهم ۵۰ درصدی آزمون کتبی در نمره کل اعمال شود در غیر اینصورت آزمون کتبی نوعی کلاهبرداری محسوب می شود
خودم در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی قطعا شکایت خواهم کرد
البته دوتا سوال پیش میاد و خیلی هم مهمه :
۱_ نوشته دانشگاه ها مجاز هستند و می توانند یعنی به صورت اختیاری است که دانشگاه حد نصاب تعیین کند یا خیر؟
۲_ شیوه تعبین حد نصاب مصاحبه چگونه است ؟
البته پاسخ سوال اول را نمی دانم باید تحقیق کرد ولی پاسخ سوال دوم را تا جایی که اطلاع دارم حد نصاب معمولا و باید نصف نمره نفر اول باشد یعنی نفر اول اگر نمره ۵۰ مصاحبه را کامل بگیرد که معمولا نمی گیرد حد نصاب ۲۵ تعیین می‌شود

محمدرضا
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۴:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

یعنی الان میتونیم شکایت کنیم؟

داوطلب دکتری
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۴:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  محمدرضا

نه برادر. هنوز که اقدامی نشده.
باید پیشگیری کنیم.
شکایت هم کنیم حد اقل هجده ماه طول میکشه. خود ما سال ۹۸ انجام دادیم ….

هاله
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۵:۰۲ ب٫ظ

به داوطلب: شما که شکایت کردید نتیجه ای گرفتید؟ سال ۹۸ چه رتبه ای داشتید؟

داوطلب دکتری
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۹:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  هاله

من خودم ۹ بودم، دوستم ۲ بود.
ما حدودا ۷ نفر زیر ده بودیم دعوت شده بودیم سه دانشگاه که ظرفیتشون هم هفت بود.
۲ نفر برداشتن و بقیه با حد نصاب حذف شدیم و و ظرفیتها خالی موند!
شکایتی که شد دوستمون پیگیری کرد و اوایل اسفند رای به نفع ما صادر شد.
همینروزا قرار بود بره ثبت نام در دانشگاه جدید. چون هنوز ثبت نام نکرده و دانشگاه هی داره سنگ میندازه جلو پاش که اگر ثبت نام هم کنین با رای دادگاه، اذیت میکنیم انصراف بدین …. به همین دلیل اسم رو نمیگم.

ولی یه بدی داره این موضوع. وقتی حدنصاب میذارن، شکایت و نتیجه خیلی طول میکشه. راحت به اندازه سه ترم طول میکشه!
من مجدد امتحان دادم و امسال ۴ شدم.
ولی بشدت نگران هستم از اتفاقات گذشته.
برای همین میگم باید پیشگیری کنیم. وقتی بشه، دادگاه و این بساطها وقت میبره هرچند رای نهایی قطعا با قانون فعلی به نفع دانشجو هست.

حامد
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۶:۰۶ ب٫ظ

سلام بنده وکیل هستم قبلش باید با وکیل مشورت می کردید. ظاهراً اقدامات شما جامع نبوده.

داوطلب دکتری
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۹:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  حامد

درود دوست عزیز.
مشورت شده بود. به نتیجه هم رسید
سپاس از راهنماییتون. درست می فرمایید حتما باید با وکیل مشورت شه.

داوطلب دکتری
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۴:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

درود

این موضوع سال پیش توسط ایرنا منعکس شد ولی رای مجلس نداره، یعنی دانشگاهها مجاز هستند فقط از نظر شورای انقلاب هست.

مسیله دوم هم ، نه متاسفانه طبق نمره فرد اول نیست. بنده دوبار درگیر این مسله بودم، دانشگاه علم صنعت حدنصاب ۴۰ داشت از پنجاه، تهران ۲۵ ، تبریز ۲۰، قم ۱۰ …

این عددها کاملا سوری هستند،
بنده در تهران شده بودم ۲۳ و در قم شده بودم ۸/۵ . هر دو زیر حد نصاب ولی با یک مدارک و مصاحبه.

شرایط بسیار سختی پیش خواهد آمد.

باید از همین الان پیشگیری کرد و این گارد دانشگاهها را شکست‌ .

رخصت
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۴:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

مهران عزیز این حد نصاب توسط تمام دانشگاه ها اعمال میشه.به نظرم از همین الان باید شکایت به دیوان عدالت رو شروع کنیم تا قبل از اعمال مجبور بشن حذف کنن.مگر بالاترین مرجع قانونی دیوان عدالت نیست پس چه طور روی حکمش میشه حکم صادر کرد؟شیوه تعیین حد نصاب اصلا معلوم نیست و دست اساتید دانشگاه هست.سال ۹۶ برای دانشگاه تهران ۲۵ از ۵۰ و علم و صنعت ۴۵ از پنجاه بود برای رشته عمران محیط زیست.سریع یک متن تهیه کنید اینجا به اشتراک بزاریم تا سریع به دیوان اطلاع بدیم وگرنه دیر میشه و قبولی میره برای سال بعد.فقط امیدوارم تراز دعوت به مصاحبه هم مثل پارسال حسابی زیاد شده باشه تا اگر لغو نشد حداقل سفارشی های ۲۰ در صد زبان به مصاحبه دعوت نشن.

هاله
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۵:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  مهران

به مهران:
تا جایی که میدونم رای هیات عمومی ابطال حدنصاب بوده، اگر شکایت کنید به هیات عمومی چون یک بار رای دادند خارج از نوبت رسیدگی میشه. اما باید رای رو کسی بنویسه که وارد باشه چون حتی یک کلمه پس و پیش، باعث میشه معنی شکایت عوض شه و به ضرر شاکی تموم بشه

محسن
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۳:۲۰ ب٫ظ

دوستان این دعوت به مصاحبه، تا چند جا دعوت به مصاحبه میشی؟

هایدی
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۴:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

هر چند جا که حد نصاب تراز دعوت به مصاحبه رو بیارید دعوت میشید

پیام
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۳:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  هایدی

سلام.از کجا باید بدونیم حد نصابشون چقدر هست؟
و اینکه اوضاع قبولی دانشگاه ازاد چطوره؟ازاد هم حد نصاب داره؟

مینا
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۲:۵۶ ب٫ظ

سلام ببخشید حالا که نمره حد نصاب گذاشتن میتونیم بعد از مصاحبه زودتر از آموزش دانشکده بپرسیم که قبول شدیم یانه یعنی جواب میدن؟ یا باید صبر کنیم تا شهریور نتایج نهایی بیاد؟

نانسی
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۴:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  مینا

نه جواب نمیدن

سعید
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۲:۳۲ ب٫ظ

انتخاب رشته دولتی و آزاد جداست؟
یعنی تو هر دوتا بصورت جداگانه دوبار میتونیم انتخاب رشته کنیم؟

حامد
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۲:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

بله

مهسا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۶:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  سعید

سلام
بله انتخاب رشته دکتری سراسری و آزاد جداست.
برای سراسری در سایت سنجش
و برای دانشگاه ازاد در سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه ازاد باید انتخاب رشته کنید.

سعید
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  مهسا

خیلی ممنون از شما
براتون آرزوی موفقیت دارم

داوطلب دکتری
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۱:۵۶ ب٫ظ

درود خدمت همگی

نکته‌ای که وجود دارد این است که این مصوبه باید در مجلس تصویب شود،
این خبر برای پاییز سال ۹۹ است.
اگر این مصوبه به‌خودی لازم الاجرا بود، هر روز این همه اساتید مصاحبه نمیکردند که شیوه‌ی پذیرش فعلی نامناسب است و باید اختیار بیشتری به دانشگاه….داده شود …..

اصولا این امکان فعلا مهیا نشده و حدنصاب وجاهت قانونی اجرا در امسال را ندارد. البته آزمون مربوط به سال ۹۹ است و شیوه‌ی پذیرش آن نیز قبل ۱۴۰۰.

در مصوبه قید شده از سال ۱۴۰۰ به بعد.

دوستان حقوقی لطفا ورود کنند به ابعاد مسیله و توضیحاتی بدهند

ویکتاریون
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۳:۰۷ ب٫ظ

حالا ابعاد این مسئله رو من نمی دونم. ولی اون اختیاری که دانشگاه ها به خاطرش مصاحبه می کنن بیشتر از اینه. اونا خواهان حذف کامل کنکور و جایگزینیش با آزمون ورودی هر دانشگاه یا کاهش نقش کنکور به غربالگری و حذف سهمش در پذیرش نهایی هستن.

فرهاد
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۴:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

بعد دوباره پارتی بازی جان هر که دوست دارید بی خیال این داستانا بشید بهترین روش همان کنکور است لااقل خیالمون جمعه

داوطلب دکتری
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۴:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

درود ویکتاریون

همین حد نصاب هم دست اساتید را کاملا باز میگذاره.

فقط دنبال تغییر قانون هستند که قانونی باشه حدنصاب.
سالهای قبل انجام میدادند وغیر قانونی بود و تک توک اعتراض میشد، سال قبل زیاد شد شکایات و پای قوه قضاییه باز شد وسط و فهمیدن دانشگاهها بصورت غیرقانونی حد نصاب دوم میگذارند. برای همین دانشگاهها در صدد برآمدن تا قانون بشه این کار.
همین حد نصب کاملا اوکی هست براشون برای اختیارات‌.
وگرنه همین الان هم میتوانند آزمون کتبی بگذارند برای ارزیابی خودشون ، مانعی نداره. ولی بعدش بازم باید اتومات فردی که امتیاز بالا داره وارد دانشگاه بشه ولو اساتید نپسندنش!
دنبال همینه که فقط نظر خودشون ملاک باشه‌. نه مجموع امتیازات دانشجو.

ویکتاریون
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۸:۳۲ ب٫ظ

سلام.
تفاوتش اینه که الان یه سری از دانشجوهای دانشگاه های مطرح اصلا تراز کنکورشون خوب نمیشه که دانشگاه بتونه دعوتشون کنه به مصاحبه. مجبورن از بین رتبه های برتر انتخاب کنن.
این آزمون کتبی ای که الان می تونن بگیرن، نمره ش هرچی بشه بخشی از نمره ی مصاحبه س. نمی تونن بگن فلانی تو توی آزمون داخلی ما مردود شدی و دیگه ازت مصاحبه نمی گیریم. به هرحال مجبورن باهاش مصاحبه کنن و اونجا ردش کنن. تا سال ۹۷ دانشگاه تهران آزمون کتبی می گرفت، نصف کسایی که دعوت شده بودن رو مردود می کرد و اصلا مصاحبه نمی گرفت از اون بنده های خدا. اون رو با شکایت کنسل کردن.
چون آزمون داخلی هر دانشگاه رو دانشجوی خودش بیشتر نمره می گیره. سرجلسه به راحتی تشخیص می دی کدوم سوال رو چه کسی داده و چه جوابی دوست داره بنویسی.
حدنصاب یه قدم عقب تر از چیزیه که میخوان:
بخوام خلاصه کنم:
کنکور+ مصاحبه بدون حد نصاب: اساتید مجبورن ظرفیت رو تکمیل کنن ولو با کسایی که نمی خوان.
کنکور+مصاحبه با حد نصاب: می تونن ظرفیتشون رو خالی بذارن و کسایی که نمی خوان رو نگیرن.
آزمون داخلی+مصاحبه( واگذاری به دانشگاه. اونی که خواهانش هستن) : ظرفیتشون رو با کسایی که می خوان پر می کنن.

داوطلب دکتری
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۹:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

درسته درسته,
صحبتم این بود حتی با آزمون و در شرایط حد نصاب هم اعمال نظر کردنشون اوکی هست. چون تراز دعوت کاملا دست خود دانشگاه. حتی مثلا دانشگاه تهران میتونه تراز رو تا رتبه پنجاه تنظیم کنه. محدودیتی ندارن در این مورد.
بقول خودت تهش ظرفیت را خالی میذارن . همین خالی گذاشتن غیر قانونی هست که میخوان همینو قانونی کنند!
دانشجوهای مد نظرشون رو با استعداد درخشان و …. میگیرن.
فقط خیلی زورشان میاد که ینفر با امتیاز برسه به اون نقطه. و این نظرشون انصاف نیست. چقدر خوب میتونن همچون دانشجویی رو تربیت و جهت دهی کنند ……

صد البته صفر تا صد دست خودشون باشه که دیگه بهشت‌برینشان هست . موافقم

داوطلب دکتری
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۱:۴۳ ب٫ظ

این مصوبه باید به تصویب مجلس برسد! شورای انقلاب که نمیتواند خودبخودی مصوبه‌ی لازم‌الاجرا بدهد!

این مگر خلاف قانون نیست؟!

هاله
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۴:۱۴ ب٫ظ

ما الان باید چیکار کنیم؟

داوطلب دکتری
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۴:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  هاله

سر صدا.
باید از پیش جلوگیری کنیم.

مسی
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۲:۱۱ ق٫ظ

کمپین راه بیندازید حمایت کنیم تا بولد شه

نگار3
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۱:۲۳ ب٫ظ

از عوامل عزیز سایت پی اچ دی تست ممنونم که به موقع، تمامی اخبار رو منتشر می کنند.

سپهر
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸ ب٫ظ

پارسال هم حد نصاب گذاشته بودن یا بر داشتنش؟؟

هایدی
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۱:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  سپهر

پارسال برداشته بودن.
فکر کنم اساتید بهشون فشار اومده بود پارسال، چون باید نمره کل حساب میکردن تا شخص مورد نظر قبول بشه.
امسال دوباره حد نصاب گذاشتن که اونها راحت باشن، به هر کی میخوان قبول بشه بالای حد نصاب بدن و تمام

نانسی
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۴:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  سپهر

پارسال هم بود

مهران
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۶:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  نانسی

شما مطمئنید پارسال هم بود ؟
البته اگر منظور شما حد نصاب دعوت به مصاحبه نباشه

ایمان
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۸ ق٫ظ

بچه ها الان امکان انتخاب رشته هست؟ فقط دفترچه رو گذاشتن ک

هایدی
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۸ ق٫ظ
پاسخ به  ایمان

نه هنوز

ایمان
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  هایدی

ممنون

bita
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۱ ق٫ظ

لطفا اگه کسی هست که رتبه تک رقمی عمران ژئوتکنیک شده تراز و رتبه شو اعلام کنه.