موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

انتخاب رشته مجازی دکتری + چند نکته مهم

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

انتخاب رشته مجازی دکتری با نام هایی نظیر انتخاب رشته کامپیوتری و انتخاب رشته اینترنتی هم شناخته می‌شود. این نوع انتخاب رشته علی‌رغم دقت پایینی که دارد هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی از داوطلبان از این شیوه برای آگاهی از انتخاب‌های مجاز خود برای مصاحبه دکتری استفاده می‌کنند.

انتخاب رشته مجازی دکتری تخصصی چگونه کار می‌کند؟

در کنکور دکتری تخصصی برخلاف آزمون‌های سراسری و کارشناسی ارشد، قبولی نهایی داوطلب تنها به رتبه آزمون کتبی او وابسته نیست و مرحله مصاحبه دکتری نقش تعیین‌کننده‌ای در قبولی نهایی داوطلب دارد. از این رو امکان تعیین دقیق محل قبولی با نرم‌افزارهای انتخاب رشته وجود ندارد و بهتر است از روش‌هایی نظیر مشاوره انتخاب رشته دکتری که توسط کارشناسان و مشاوران باتجربه انجام می‌شود بهره برد.

از این رو انتخاب رشته مجازی دکتری تنها برای اطلاع از کدرشته‌های مجاز به مصاحبه قابل استفاده است. یعنی تنها می‌توان به این نکته پی برد که داوطلب احتمالا به مصاحبه چه دانشگاه‌هایی دعوت می‌شود.

برای استفاده از انتخاب رشته مجازی دکترا، تراز داوطلب یا همان نمره کل او نقش تعیین کننده‌ای دارد. روال دعوت به مصاحبه آزمون دکتری به این صورت است که هر یک از دانشگاه‌ها، نمره‌ای را به عنوان حدنصاب تراز دعوت به مصاحبه تعیین می‌کنند و داوطلبی که نمره‌ای بالاتر از این حدنصاب را کسب کرده باشد، به مصاحبه آن دانشگاه دعوت خواهد شد.

از این رو پس از درج تراز داوطلب در سامانه انتخاب رشته مجازی دکتری، تراز دانشگاه‌های مختلف با تراز (نمره کل) داوطلب مقایسه شده و به او اعلام می‌شود که احتمالا به مصاحبه کدام دانشگاه‌ها دعوت خواهد شد.

معایب انتخاب رشته مجازی دکتری

وابستگی نرم‌افزار به اطلاعات سالهای قبل: سامانه انتخاب رشته مجازی آزمون دکتری همواره بر اطلاعات سالهای گذشته استوار است و هیچ‌گاه کاملا به روز نیست. البته این مسئله در مقاطعی نظیر کارشناسی یا کارشناسی ارشد چندان مهم نیست؛ چرا که تغییرات کنکوری در این مقاطع چندان زیاد نیست. اما در کنکور دکتری تغییرات بسیار زیاد است.

به طور مثال دانشگاه آزاد اسلامی به یکباره در کنکور سال 1400 تراز خود را به یک کاهش داد؛ در حالی که ممکن بود داوطلبان پیش از اعلام این مطلب و با استفاده از سامانه انتخاب رشته مجازی از ادامه کار ناامید شده باشند و تلاش لازم را برای موفقیت در مقطع دکتری دانشگاه آزاد صرف نکرده باشند.

خطای زیاد برای داوطلبان دارای سهمیه: انتخاب رشته مجازی دکتری همواره خطا دارد اما این خطا در مورد داوطلبان دارای سهمیه بسیار بیشتر است. یکی از دلایل این امر کمتر بودن اطلاعات در خصوص داوطلبان سهمیه نسبت به دیگر داوطلبان است.

عدم کاربرد برای دانشگاه آزاد اسلامی: بسیاری از داوطلبان کنکور دکتری به دنبال پذیرش در مقطع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی هستند. نکته خوشحال‌کننده برای این داوطلبان این است که سال گذشته، دانشگاه آزاد اسلامی با هدف شایسته‌گزینی و ایجاد زمینه رقابت برای داوطلبانی که رتبه خوبی نداشتند، تراز خود را به یک کاهش داد. این اتفاق به معنای ایجاد امکان شرکت در مصاحبه دکتری برای تمام داوطلبان شرکت‌کننده در جلسه آزمون بود که باعث شد نیازی به استفاده از سامانه انتخاب رشته مجازی دکتری برای این داوطلبان نباشد.

مزایای انتخاب رشته مجازی دکتری

سادگی استفاده: با توجه به این که انتخاب رشته مجازی دکتری بر پایه نمره کل داوطلب است، نیازی به ورود اطلاعات پیچیده نیست و به سادگی می‌توان نتایج را مشاهده کرد. البته متاسفانه گاهی فرم ثبت نام لازم برای استفاده از انتخاب رشته مجازی پیچیده و طولانی است و کار را دشوار می‌کند.

چگونه از سامانه انتخاب رشته اینترنتی کنکور دکتری استفاده کنیم؟

حال که با مزایا و معایب انتخاب رشته مجازی دکتری آشنا شدیم بهتر است در این باره صحبت کنیم که چگونه باید از آن استفاده کنیم.

نکته کلیدی در به کار بردن این نوع انتخاب رشته این است که استفاده از این سامانه به هیچ وجه نباید باعث ناامیدی شما شود. مدت زمان بین آزمون کتبی و جلسه مصاحبه دکتری، یک فرصت طلایی برای افزایش آمادگی شما و ارتقا رزومه برای کسب موفقیت در جلسه مصاحبه است.

برخی داوطلبان پس از استفاده از انتخاب رشته کامپیوتری و با توجه به نتایج بدی که به آنها نشان داده می‌شود از تلاش باز می‌مانند و دیگر برای کسب آمادگی برای مصاحبه دکتری تلاش نمی‌کنند. این در حالی است که همانطور که گفته شد کنکور دکتری یک آزمون پویا و پرتغییر است و هر لحظه امکان دگرگونی آن وجود دارد. این تغییرات در حدی است که ممکن است به یکباره تراز دعوت به مصاحبه برای همه دانشگاه‌ها و یا بسیاری از دانشگاه‌ها حذف شود و همه داوطلبان مجاز شده به مصاحبه همه دانشگاه‌ها دعوت شوند!

پس توصیه ما این است که فارغ از هر نتیجه‌ای که در سیستم انتخاب رشته مجازی به داوطلبان دکتری نشان داده شد، تلاش خود را برای آمادگی بیشتر و عملکرد بهتر در جلسه مصاحبه ادامه دهند و سعی کنند روزبه‌روز بهتر و بهتر شود.

مطالعه صفحه راهنمای مصاحبه دکتری می‌تواند به برنامه‌ریزی بهتر برای آمادگی مصاحبه و شرکت در جلسه مصاحبه کمک زیادی کند.

نکته دیگری که باید در زمان استفاده از این سامانه در نظر داشت این است که به هیچ وجه نباید نتایج این انتخاب رشته، روی انتخاب رشته اصلی شما تاثیر بگذارد. انتخاب رشته دکتری باید بر مبنای علاقه و دیگر معیارهای مطرح در این زمینه صورت گیرد و نباید شانس قبولی و دعوت به مصاحبه را به عنوان معیار اصلی انتخاب رشته قرار داد (برای اطلاعات بیشتر راهنمای انتخاب رشته دکتری را مطالعه کنید).

در صورتی که هنوز هم در مورد انتخاب رشته مجازی دکتری سوالی در ذهن شما است و یا در مورد مزایا و معایب آن نظر دیگری دارید، حتما در بخش نظرات همین صفحه مطرح کنید تا از سوی مشاوران سایت پاسخ داده شود. 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها