موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج کشور ⭐️ بروزرسانی تیر 1401

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

کارگروه نظارت بر عملکرد مؤسسات معاونت بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم در جدیدترین بروزرسانی مؤسسات اعزام دانشجو به خارج کشور فهرست ۱۸۵ موسسه مجاز اعزام دانشجو را اعلام کرد.

محمدجواد سلمانپور در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت فعالیت مؤسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور گفت: مؤسسات اعزام دانشجو به خارج، طبق مقررات و ضوابطی که مصوب هیأت وزیران است، باید طی یک فرایندی مدارک خود را تکمیل کنند و مراحلی را طی کنند تا اینکه سازمان امور دانشجویان مجوز تأسیس و فعالیت برای این مؤسسات صادر کند.

تعداد مؤسسات لغو مجوز شده و مؤسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج کشور

۶۵ موسسه اعزام دانشجو به خارج کشور طی چند سال گذشته لغو مجوز شدند. ۱۸۰ موسسه نیز مجاز به اعزام دانشجو هستند.

فهرست موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج

لغو و تعلیق مؤسسات غیرمجاز و غیرقانونی اعزام دانشجو به خارج

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر ۲۵۰ مؤسسه اعزام دانشجو به خارج فعال بودند که برخی از آن‌ها تخلفات متعددی داشته‌اند، لذا مجوز فعالیت برخی از آن‌ها لغو شده و یا به حالت تعلیق درآمده است، در حال حاضر ممکن است موسساتی به‌صورت غیرمجاز و یا غیرقانونی هنوز فعالیت داشته باشند، مسلماً ما اگر مطلع شویم از طریق اهرم‌های قانونی جلوی فعالیت آن‌ها را خواهیم گرفت، منتها چیزی که بسیار حائز اهمیت بوده، این است که خود متقاضیان اعزام به خارج برای تحصیل در دانشگاه‌های خارجی، باید ابتدا قانونی بودن این مؤسسات را دنبال کنند.

معاون بورس و دانشجویان خارج گفت: به‌هیچ‌وجه از طریق موسساتی که مجوز قانونی ندارند و یا غیرقانونی هستند اقدام نکرده و مشاور نگیرند، چراکه کمترین ضرر آن این است که اگر مشکل و اختلافی پیدا کردند، سازمان امور دانشجویان نمی‌توانند از آن‌ها حمایت کند.

وی افزود: برخی از این مؤسسات غیرقانونی، متأسفانه اطلاعات نادرست و غلطی در اختیار این متقاضیان قرار می‌دهند، به‌عنوان مثال متقاضی ایرانی را به طرف دانشگاه‌هایی که از نظر سازمان امور دانشجویان اعتبار ندارد هدایت می‌کنند و این دانشجویان مشغول تحصیل می‌شوند و سپس مشاهده می‌کنند که این دانشگاه‌ها نظر علمی ضعیف هستند پس سرخورده می‌شوند و لطمه‌های زیادی می‌خورند و یا این‌که به خیال ضعف علمی آن دانشگاه ادامه تحصیل داده و فارغ‌التحصیل می‌شوند سپس مدرک خود را به ایران می‌آورند و مواجه می‌شوند با عدم ارزشیابی مدرک و این پاسخ که، دانشگاهی که دانشجو تحصیل کرده است اعتبار نداشته در واقع هم عمر و هم پول خود را تلف کرده‌اند.

سلمانپور افزود: بنابراین واقعاً توصیه اکید ما این است که خود مردم و خود داوطلبان برای تحصیل در خارج از کشور از طریق این مؤسسات غیر قانونی اقدام نکنند البته متأسفانه همین مؤسسات غیرقانونی غالباً فضایی را برای عزیزان ما ترسیم می‌کنند، یک فضای غیرواقعی است، فضایی که علی‌الظاهر یک فضای پرجاذبه خیال‌انگیز است و وقتی دانشجویان به آنجا مراجعه می‌کنند، می‌بینند که از این خبرها نیست.

دانشجویان در مقطع کارشناسی به خارج اعزام نشوند

معاون بورس و دانشجویان خارج یاد آور شد: توصیه ما به دانشجویان به‌ویژه در مقطع کارشناسی این است که اولاً اصلاً برای تحصیل در این مقطع به خارج از کشور اعزام نشوند، چون به مشکلات متعددی برمی‌خورند، این در حالی است که تمام رشته‌ها بدون استثنا در داخل کشور در مقطع کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد بدون استثنا در دانشگاه‌های ما وجود دارد و قوی‌تر از خیلی از دانشگاه‌های خارجی و حتی هم‌رده با برخی از دانشگاه‌های معروف و ممتاز اروپایی، بنابراین واقعاً معقول نیست که در مقطع لیسانس اعزام شوند آن‌هم بروند در تبلیغات ناصواب مؤسسات غیرمجاز اعزام قرار گیرد.

فعالیت ۱۸۰ مؤسسه اعزام دانشجو به خارج

وی درباره اینکه مجوز چه تعداد از این مؤسسات لغو شده است افزود: درحال حاضر حدود ۱۸۵ مؤسسه اعزام دانشجو فعال هستند که طی سالهای اخیر از ۲۵۰ مؤسسه به ۱۸۵ مؤسسه رسیده‌است و همچنین حدود ۳۰۰ متقاضی جدید نیز برای تأسیس مؤسسات دریافت شده است، که با توجه به سختی شرایط اخذ مجوز، با درخواست تعدادی موافقت شده، و در مراحل راه اندازی مؤسسات اعزام جدید هستند.

رشد مؤسسات اعزام دانشجو به کشورهای شرقی

سلمانپور درباره اینکه درخواست‌های جدید اعزام دانشجو بیشتر به مقصد کدام کشورها است افزود: درخواست‌ها متنوع است، اخیراً با توجه به اینکه استقبال از کشورهای شرقی زیاد می‌شود، رشد متقاضی برای تأسیس مؤسسات برای اعزام به کشورهای شرقی رو به‌افزایش است.

وی دوباره تاکید کرد: متقاضیان تحصیل در خارج از کشور که از طریق مؤسسات اعزام دانشجو اقدام می‌کنند، قبل از هر اقدامی ابتدا دانشگاه معتبری را از روی لیست اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم انتخاب کنند سپس به لیست مؤسسات خدماتی اعزام مجاز و غیر مجاز که در وب سایت اداره بورس دانشجویان خارج وزارت علوم منتشر شده به آدرس http://scholarship.saorg.ir مراجعه کرده و هیچ آدرس دیگری را قبول نکنند.

سلمانپور ادامه داد: متقاضی باید بعد از اینکه از لیست وزارت علوم، دانشگاه و سپس مؤسسه معتبر را انتخاب کرد با مؤسسه تماس حاصل کند و مؤسسات موظف هستند اطلاعات و مشاوره لازم را ارائه دهند و فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه خارجی را توصیف کنند.

فهرست مؤسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج کشور

متقاضیان تحصیل در خارج از کشور که از طریق موسسات اعزام دانشجو اقدام می کنند، قبل از هر اقدامی ابتدا دانشگاه معتبری را از روی لیست اداره دانش آموختگان وزارت علوم انتخاب کنند. سپس به لیست موسسات خدماتی اعزام مجاز و غیر مجاز که از سوی وب سایت اداره بورس دانشجویان خارج وزارت علوم منتشر شده مراجعه کرده و هیچ آدرس دیگری را قبول نکنند

دریافت فهرست موسسات لغو مجوز شده اعزام دانشجو به خارج کشور از سوی وزارت علوم

متقاضی باید بعد از اینکه از لیست موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج کشور وزارت علوم، دانشگاه و سپس موسسه معتبر را انتخاب کرد با موسسه تماس حاصل کند و موسسات موظف هستند اطلاعات و مشاره لازم را ارایه دهند و فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه خارجی را توصیف کنند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسینقلی نژاد
دی ۷, ۱۴۰۲ ۸:۲۰ ب٫ظ

جالب است

آناهیتا
بهمن ۲۸, ۱۳۹۸ ۱:۱۷ ب٫ظ

دوستان ، آیا موسساتی هستند که امور تائید مدارک دانش آموختگان خارج از کشور را در وزارت بهداشت پیگیری وانجام دهند ؟؟؟؟ راهنمائی کنید ، متشکر

محسنی
شهریور ۲۶, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۷ ق٫ظ

تشکر میکنم از وزارت علوم که این موسسات اعزام دانشجو رو به شدت رصد میکنن

منصور
مرداد ۱۲, ۱۳۹۸ ۹:۴۱ ب٫ظ

اصلا مشاوره درست نمیدن و راست نمیگن با این مشکلات ارزی فرزند ما را فرستادند و نگفتند کسانی که پادفک خود دانشگاه مورد تایید ایران در روسیه نباشند شانس خیلی خیلی کمی برای قبول شدن دارند همین اتفاق برای ما افتاد و ما را گرفتار کردند خواهشمندم نظر مرا بگذارید تا بقیه بفهمند چه خبره ممنون

محمد
آذر ۲۱, ۱۳۹۸ ۶:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  منصور

چی شده داداش؟

محمد
آذر ۱۵, ۱۳۹۹ ۵:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  منصور

سلام شما تو روسیه درس خوندین؟

بنیامین اسدی
آبان ۵, ۱۳۹۷ ۴:۲۳ ب٫ظ

خیلی هم عالی. تو این وضعیت نابسامان ارزی این موسسه ها از اعتماد دانشجوها سو استفاده میکنن. باید به صورت جدی تری رصد بشن. خیلی از این موسسه ها بعد از تعلیق هم به فعالیت خودشون ادامه میدن که باید اقدامات قانونی برای مقابله با این دسته از موسسه ها صورت بگیره.