موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ویرایش انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲ (سراسری و دانشگاه آزاد)

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

ویرایش انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه آزاد فرایندی مجزا از هم دارد که در این مطلب به توضیح آن پرداخته شده است.

به گزارش پی اچ دی تست، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور دکتری ۱۴۰۲ می‎توانند با مراجعه به سایت انتخاب رشته دکتری به صورت جداگانه برای دانشگاه آزاد و سراسری انتخاب رشته کنند. اصلاح انتخاب رشته نیز از طریق همان سامانه‌های انتخاب رشته صورت می‌گیرد.

ویرایش انتخاب رشته دکتری سراسری

اگر چه فرم انتخاب رشته دکتری به نحوی طراحی شده که با خطای فاحشی همچون انتخاب کد رشته محل غیرمرتبط با رشته امتحانی داوطلب امکان ثبت نهایی را نمی‌دهد، اما باز هم ممکن است داوطلبی در هنگام انتخاب رشته دکتری دچار خطا شود و نیاز باشد فرم خود را ویرایش کند. این ویرایش ممکن است به صورت تغییر اولویت انتخاب ها، حذف و یا اضافه کردن یک رشته محل و … باشد.

در مهلت انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲ و در فرصت تمدید انتخاب رشته امکان ویرایش انتخاب رشته آزمون دکتری برای داوطلبان وجود دارد.

آیا محدودیتی در ویرایش فرم انتخاب رشته دکتری سراسری وجود دارد؟

بله، معمولا سازمان سنجش برای این مرحله محدودیتی قائل می‌شود و تعداد دفعات ویرایش را محدود می‌کند. بنابراین، توصیه می کنیم اصلاحات خود را در یک مرحله انجام داده و پس از اطمینان کامل از ترتیب اولویت های انتخابی دکمه ثبت نهایی را بزنید. گفتنی است در صورت اعلام اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته دکتری 1402، تعداد دفعات ویرایش اضافه می‌شود.

زمان ویرایش انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲ کی است؟

در سال ۱۴۰۲ فرصت انتخاب رشته کنکور دکتری از ۲۹ فروردین شروع می‌شود و تا ۲ اردیبهشت ادامه دارد. بنابراین، مهلت ویرایش نیز همین بازه زمانی است. قابل توجه است که با تمدید مهلت انتخاب رشته، فرصت ویرایش انتخاب رشته نیز تمدید می‎شود.

تا زمانی که سامانه انتخاب رشته کنکور دکتری فعال است، امکان تغییر و اصلاح انتخاب رشته نیز وجود دارد.

نحوه ویرایش انتخاب رشته دکترا سراسری

۱- در ابتدا لازم است به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و وارد سامانه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲ شوید.

سایت انتخاب رشته دکتری برای ویرایش

۲- در ستون سمت راست سامانه، گزینه «ویرایش اطلاعات انتخاب رشته» را انتخاب کنید.

ویرایش انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲

۳- در ادامه، با استفاده از شماره پرونده و رسید انتخاب رشته خود وارد سامانه شوید تا بتوانید تغییرات و اصلاحات لازم را انجام دهید.

ویرایش انتخاب رشته دکتری سراسری 1402

۴- بعد از اتمام اعمال تغییرات مدنظرتان، گزینه «ثبت تغییرات» را انتخاب کنید.

حذف اولویت های انتخاب رشته دکتری

بعد از اتمام مهلت انتخاب رشته کنکور دکتری و حتی بعد از شرکت در مصاحبه دانشگاه ها، ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که یک دانشگاه  اولویت شما برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری نیست و ترجیح می‌دهید بعد از سایر اولویت‎هایتان قرار گیرد.

از طرف دیگر ممکن است پس از شرکت در مصاحبه یک دانشگاه متوجه شده باشید که علاقه‌مند به تحصیل در دوره دکتری آن جا هستید و تمایل داشته باشید آن دانشگاه را در اولویت های بالاتری قرار دهید.

در این شرایط امکان ویرایش انتخاب رشته ازمون دکتری برای شما فراهم نیست. اما در سال‌های اخیر سازمان سنجش اجازه حذف اولویت انتخاب رشته دکتری را به داوطلبان می‌دهد.

نکته قابل توجه این است که در صورت عدم شرکت در مصاحبه اولویت های انتخاب رشته، این اولویت ها خودشان حذف می‌شوند و نیازی به اقدام خاصی نیست.

ویرایش انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد

برای انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد و یا برای اصلاح کد رشته‌محل‌های انتخاب رشته لازم است با استفاده از کد دسترسی انتخاب رشته دکتری آزاد و کد ملی خود به سامانه این دانشگاه به آدرس azmoon.org مراجعه کنید.

در بازه زمانی در نظر گرفته‌شده برای انتخاب رشته دکتری آزاد ۱۴۰۲ و در صورت تمدید فرصت انتخاب رشته در بازه زمانی تمدیدشده، امکان ویرایش اولویت های انتخاب رشته هم وجود دارد که می‌توانید اولویت ها را حذف، اضافه و یا جابجا کنید.

قابل توجه است که علیرغم ضرورت پرداخت هزینه انتخاب رشته دکتری آزاد، برای ویرایش دیگر نیازی به پرداخت هزینه نیست.

گفتنی است بر اساس تجربه سال‌های گذشته، پس از اتمام مهلت انتخاب رشته، دانشگاه آزاد امکان ویرایش، اصلاح یا حذف اولویت های انتخاب رشته دکتری را فراهم نمی‌کند.

تفاوت انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه آزاد

در جدول زیر تفاوت های انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه آزاد را ملاحظه می‌کنید.

 انتخاب رشته دکتری سراسری (دوره های روزانه، شبانه، پردیس، پیام نور و غیرانتفاعی)انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد
هزینه انتخاب رشتهندارددارد
هزینه ویرایش انتخاب رشتهنداردندارد
سایت انتخاب رشته و ویرایش انتخاب رشتهsanjesh.orgazmoon.org
تعداد انتخاب۵۰ کد رشته محل۸۰ کد رشته محل
امکان حذف اولویت انتخاب رشته دکتری پس از پایان مهلتطبق سال‌های قبل وجود دارد.طبق سال‌های قبل وجود ندارد.
ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها