موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

حذف آزمون دکتری؛ بازگشت به دهه 80

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

حذف کنکور در مقطع دکتری، برخلاف مقاطع قبلی، پدیده جدیدی نیست و پذیرش بدون کنکور در این مقطع قبلا آزمون خود را پس داده است.

به گزارش پی اچ دی تست، کنکور دکتری برای اولین بار در سال 1390 برگزار شد و از این رو تجربه پذیرش مستقل دانشگاه ها در این مقطع به اندازه ای است که می توان این تجربه را مورد نقد قرار داد و مزایا و معایب این شیوه را بررسی کرد.

پیش از برگزاری آزمون دکتری که به عنوان نحوه پذیرش مستقل یا غیرمتمرکز دانشجویان دکتری شناخته می‌شود، هر یک از دانشگاه‌ها پس از برگزاری جلسات داخلی، تاریخ مشخصی را برای شروع ثبت نام داوطلبان پذیرش دکتری آن دانشگاه اعلام می‌کرد. ثبت نام‌ها عموما حضوری و یا از طریق ارسال پستی مدارک صورت می‌پذیرفت. بسیاری از دانشگاه‌ها داشتن نمره زبان و یا قبولی در آزمون زبان همان دانشگاه را هم به عنوان یکی از شروط اصلی شرکت در آزمون خود اعلام می‌کردند.

داوطلبان ثبت‌نام کرده می‌بایست در تاریخ مشخصی برای برگزاری آزمون کتبی به دانشگاه مراجعه می‌کردند. آزمون ها عموما تشریحی و یا ترکیبی از تشریحی و چهارگزینه‌ای بود.

بعد از مدتی و با تصحیح برگه‌های آزمون، نتایج این آزمون اولیه اعلام می‌شد و فهرست اسامی دعوت‌شده به مصاحبه دانشگاه مشخص‌ می‌شد.

داوطلبان معرفی شده، در تاریخ اعلامی دانشگاه برای مصاحبه حاضر می‌شدند و از جمع‌بندی نمره آزمون و مصاحبه آنها، نفرات برگزیده مشخص و به وزارت علوم اعلام معرفی می‌شدند.

این نوع پذیرش دارای مشکلات خاص خود بود که در بخش‌های زیر به بخشی از آنها اشاره خواهد شد.

1- نبود استاندارد در آزمون ها و وجود منابع متفاوت در آزمون های کتبی

بزرگترین مشکل پذیرش مستقل دانشگاه ها برای داوطلبان، وجود منابع متفاوت بود. هر یک از دانشگاه ها و به عبارت بهتر هر یک از گروه‌های آموزشی، منابع متفاوتی را برای آزمون خود معرفی می‌کردند و سوالات خود را از این منابع مطرح می کردند.

تنوع منابع هر یک از دانشگاه ها می توانست شامل موارد زیر باشد:

تنوع در عناوین مباحث: تفاوت دو گروه آموزشی در دو دانشگاه گاهی شامل تفاوت در عناوین بود. یعنی یک عنوان درسی به عنوان منبع یکی از دانشگاه ها مطرح بود اما در دانشگاه دیگر، عنوان متفاوتی مهم تلقی می‌شد و سوالات از آن مطرح می‌شد. به عنوان مثال مدیریت استراتژیک در یکی از گروه‌های آموزشی به عنوان مبحث درسی مطرح بود، اما در دانشگاه دیگر بازاریابی بین‌الملل مورد سوال بود.

تنوع در منابع هر مبحث: با وجود یکسان بودن عناوین در برخی دانشگاه ها، منابع اصلی مورد سوال در هر کدام متفاوت بود. به عبارت دیگر در یک عنوان درسی واحد، یک گروه آموزشی سوالات خود از یک سری کتاب های مطرح می کرد و گروه دیگر کتاب های متفاوتی را مبنای کار خود قرار می‌داد.

البته داوطلبان رشته‌های فنی و علوم‌پایه مشکل کمتری در این زمینه داشتند، اما در بحث های علوم انسانی با توجه به گستردگی منابع و تفاوت محتوای تالیفات مختلف، این مشکل گریبانگیر بسیاری از داوطلبان بود.

ابهام در منابع: وضعیت دانشجویان دکتری معمولا به صورتی است که اساتید توقع دارند دانشجویان با منابع مختلف آشنا باشند، از این رو چه در آزمون فعلی و چه در پذیرش های مستقل، معمولا منبعی برای هر یک از دروس اعلام نمی شود. 

این مسئله گرچه در نگاه اول منطقی به نظر می‌رسد اما تفاوت نحوه مطالعه بین کسانی که از کتاب‌های مورد توجه اساتید اطلاع داشتند و کسانی که از این موضوع بی‌خبر بودند باعث می‌شد وقت زیادی از داوطلبان صرف این شود که هر یک از دانشگاه ها کدام کتاب‌ها را بیشتر مدنظر دارند.

2- آزمون های کتبی موازی

مشکل بزرگی که برگزاری آزمون‌های کتبی دانشگاه‌های مختلف داشت، موازی‌کاری در سنجش معلومات داوطلبان بود. یعنی داوطلبان مجبور بودند معلومات خود را به صورت مجزا به هر یک از دانشگاه‌ها اثبات کنند و امکان ارزیابی داوطلبان در یک آزمون واحد وجود نداشت.

3- نیاز به مسافرت‌های مکرر

پذیرش مستقل دانشگاه ها همانند پذیرش فعلی از دو مرحله تشکیل شده بود: آزمون کتبی و مصاحبه. البته با توجه به این که آزمون های زبان گستردگی فعلی را نداشت، اکثر دانشگاه به نوعی آزمون زبان هم داشتند.

این دوبخشی بودن آزمون به این معنا بود که هر داوطلب می بایست دست کم دو بار به شهر مورد نظر سفر کند و با توجه به این که معمولا آزمون کتبی وقت گیر و طولانی بود (گاه در دو روز متوالی انجام میشد) نیاز به توقف یک یا دو شب در محل دانشگاه بود.

این موضوع باعث ایجاد خستگی زیادی به داوطلبان میشد و بر همین اساس اصولا بسیاری از داوطلبان به بیش از چند انتخاب محدود فکر نمی کردند و از ابتدا مثلا هدف خود را 4 یا 5 دانشگاه قرار میدادند.

4- همزمانی برگزاری آزمون در دانشگاه های مختلف

مشکل بزرگی که برای داوطلبان علاقه‌مند به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌های متعدد وجود داشت، مشکل همزمانی آزمون کتبی یا مصاحبه در دو دانشگاه مختلف بود.

آزمون‌های کتبی بیشتر در روزهای پایانی هفته برگزار می‌شد تا امکان قرق کردن دانشگاه و اختصاص فضاهای آموزشی به حوزه‌های امتحانی وجود داشته باشد. بازه آزمون ها هم معمولا محدود بود و به طور معمول از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد برگزار می‌شدند. این محدودیت باعث همزمانی آزمون در بسیاری از دانشگاه‌ها می‌شد (به ویژه در رشته‌هایی که در بسیاری دانشگاه‌ها پذیرش دارند) و چاره‌ای جز انتخاب برخی از آنها باقی نمی‌گذاشت.

5- عدالت پایین در گزینش داوطلبان

از نگاه مخالفان این نوع پذیرش، یکی از مشکلات اصلی آن، بی‌عدالتی در پذیرش داوطلبان بود؛ به گونه‌ای که بسیاری از پذیرفته‌شدگان دوره دکتری هر دانشگاه از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد همان دانشگاه بودند. این موضوع البته دلایل مختلفی داشت که از آن جمله می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

آشنایی داوطلبان دانشگاه ها با منابع و اساتید

دانشجویان دوره کارشناسی ارشد هر دانشگاه به طور معمول با منابع مورد علاقه هر استاد آشنایی دارند. این موضوع هم از این جنبه است که در واحد درسی استاد مورد نظر شرکت داشته‌اند و هم این که به منابع اطلاعاتی بهتری (مانند دانشجویان دکتری پذیرفته‌شده آن دانشگاه) دسترسی دارند. از این رو فارغ از هر نوع تبعیض، این دانشجویان عملکرد بهتری هم در زمان آزمون کتبی و هم در مصاحبه دکتری داشتند و در نتیجه شانس قبولی بیشتری هم در  انتظار آنها بود.

آشنایی اساتید با داوطلبان

آشنایی اساتید با توانمندی‌ها و قابلیت‌های دانشجویان خود نیز عامل دیگری بود تا احتمال پذیرش این داوطلبان بیشتر از سایر متقاضیان باشد. اساتید ترجیح می‌دادند دانشجویان دکتری آنها کسانی باشند که بتوانند ارتباط بهتری با آنها برقرار کنند و درک مشترکی که از دانشجویان قبلی خود داشتند باعث می‌شد آنها را در اولویت پذیرش قرار دهند.

البته طرفداران این نوع پذیرش هم کم نبودند و هنوز هم بسیاری از اساتید و مدیران دانشگاه‌ها ترجیح می‌دهند دستشان در پذیرش دانشجوی دکتری کاملا باز باشد تا بتوانند انتخاب‌های بهتری داشته باشند.

از شما هم دعوت می‌کنیم تا نظرات و ایده‌های خود را در بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید.
ثبت‌نام
باخبرم کن!

98 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عمه فرصت
شهریور ۲۹, ۱۳۹۹ ۲:۲۲ ب٫ظ

عزیزان احتمال داره این اعتراضاتی که به تراز کنکور ۹۹ میشه، خودش یه انگیزه مضاعفی بشه برای نمایندگان مجلسی که طرح حذف کنکور دکتری رو بررسی میکنن.
چون میگن کنکوری که با این همه کش و قوس و گرفتاری و مخالفت برگزار شد، حالا خود اون داوطلبایی که خواهان برگزاری کنکور بودن، حالا خواهان بی اثر شدن نتیجه کنکور شدن.
الآنم که هجوم بردن به صفحات اجتماعی نمایندگان مجلس
پس با خودشون میگن بهتره به حذف کنکور رای بدن از شر ماجراهاش خلاص شن.

سویل
شهریور ۲۹, ۱۳۹۹ ۶:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  عمه فرصت

دقیقا کاش کمی فکر میکردن

حیران
شهریور ۲۵, ۱۳۹۹ ۲:۱۴ ب٫ظ

از شما خواهش میکنم پیگیری کنید تا زودتر نحوه پذیرش دکتری ۱۴۰۰ رو اعلام کنن

الهام دانش آموخته تربیت مدرس
شهریور ۲۵, ۱۳۹۹ ۰:۰۷ ق٫ظ

دوستان عزیزبه نظرتون آزمون ۴۰۰ برگزارمیشه بالاخره..واقعا برنامه چیست.برای ما که میخواهیم شروع کنیم؟؟؟

...
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۴:۴۱ ب٫ظ

کنکور ۱۴۰۰ حذف می شود
از چند سال پیش هم گفتند.

دکتری ۱۴۰۰
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۷ ب٫ظ

امسال وضعیت کنکور دکتری قراره چطوری باشه؟؟؟؟
کی خبر قطعیش اعلام میشه؟؟؟؟ اگر باید کنکور بدیم کی برگزار خواهد شد؟ یا اگر قراره پذیرش کلا توسط دانشگاه ها باشد اون چجوری میشه تکلیفش؟!
اصلا کاری به خوب و بدش ندارم فقط این بلاتکلیفی اصلا خوب نیست واسه متقاضیان. هر چه سریع تر اعلام کنند خب!!!
البته چه خوب میشه اگر کنکور حذف بشه.

samira
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  دکتری ۱۴۰۰

کنکور حذف هم بشه، دانشگاه ها خودشون آزمون کتبی میگیرن

موسوی
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۷:۰۵ ب٫ظ

واقعا همینطوره که نوشتید و علاوه بر اینها بلاتکلیفی ما که میخواهیم برای دکترای ۱۴۰۰ اقدام کنیم .زمان داره از دست میره و ما نمیدونیم آیا باید خودمون رو برای کنکور آماده کنیم یا برای پذیرش های بدون برنامه دانشگاهها در سال آینده . ممنون

کامی
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۳:۴۶ ب٫ظ

شاید ظرفیتهای پولی را بتونیم زیاد کنیم. با این تورم، هزینه یک دوره دکترا امروز اندازه یک پرایده! و چهار سال دیگه اندازه یک دوچرخه! :)
پس اگر شبانه و پردیس هم قبولمون کنند بازم مشکلی برای پرداخت در نهایت نمی مونه :)

هوشیار
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۹:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  کامی

اتفاقا برعکس……حدود دویست میلیون هزینه دکتراست به اضافه چهار سال وقت گذاشتن که این رو هم هزینه تلقی کن منجمله از لحاظ پولی……..چون چهار سال وقت گذاشتن در کاری حداقل صد میلیون درامد میتونی داشته باشی……..تازه با این پول میشه سرمایه گزاری کرد که میتواند در این چهار سال درامدی از این طریق داشت که جمعا پول کمی نیست و میتواند برای تشکیل زندگی یک جوان مکفی باشد…….ضمنا بنظر میرسد تورم در سالهای آتی زیاد نیست…….

کامی
شهریور ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  هوشیار

اون چیزی که دانشگاهها اعلام کرده اند حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیونه. ضمن اینکه وقتی کار نباشه پس درامدی هم وجود نداره و اینکه تورم سالهای آینده را چجوری پیش بینی کرده اید؟ قبلا هم می گفتند که دلار دیگه از ۵ تومن بیشتر نمی شه اما الان ۲۷ تومنه.
درباره سرمایه گذاری هم قرار نیست یک دفعه پول دانشگاه را بدهیم. من ارشدم را هم پولی خواندم اما هنوز نیمی از پول دانشگاه را پرداخت نکرده ام و با توجه به تورم ارزشش کم شده.

هوشیار
شهریور ۲۵, ۱۳۹۹ ۵:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  کامی

شهریه به اضافه هزینه های جانبی تحصیل در چهارسال دویست میلیون تومنه شاید بیشتر…….کار ساده بیربط هم انجام بدی در چهار سال صد تومن درامد داری…..تورم از افزایش پایه پولی نشات میگیره که امسال از روشهای دیگر برای کسری بودجه کمک گرفته شده و بتبع تورم کمتره…..مگر اینکه تا انتهای سال قصد افزایش شدید پایه پولی رو داشته باشن……

محمد
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۹:۰۷ ق٫ظ

دوستان عزیز در نظر داشته باشید الانم همه چیز دست دانشگاهه و اساتید. هر استادی هم دانشجوی خودش رو در اولویت قرار میده فرقی نداره حداقلش اینه اون موقع دیگه آدم زورش نمیاد با رتبه تک رقمی دعوت به مصاحبه نشه. منکه کاملا موافقم

امین
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۱:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

اصلا همچین چیزی نیست. خود من سراغ دارم از دانشگاه ازاد طرف شریف دکتری قبول شده. مطمئن باش اگر دست خود دانشگاه بود عمرا دانشگاهی مثل شریف شاید حتی شانس مصاحبه به این ادم نمی داد. اما الان با توجه به تراز بالای ازمون و نمره زبان و تعداد مقاله و … مجبورا شانس مصاحبه بدن و تنها ۳۰ درصد نمره مال مصاحبه و پارتی بازی اساتید هست. البته کسی رو که می گم تو مصاحبه خیلی خوب تونسته بود توانایی های خودش رو نشون بده و احتمالا نمره مصاحبه بدی هم نگرفته.

هوشیار
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۸:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  امین

خب کسی که رتبه خوب و مقاله عالی داره ….امتیازش بالا میره حالا از هر دانشگاهی باشه….

محمد
شهریور ۲۵, ۱۳۹۹ ۷:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  امین

توی هر کاری استثنا هست. این داوطلبی که شما میگین خودش خیلی قوی بوده ولی برا کسی که تازه فارغالتحصیل میشه و بدون هیچ رزومه ای حذف کنکور بهترین راهه.

...
شهریور ۲۵, ۱۳۹۹ ۹:۴۶ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

ینی چی؟!

امین
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۰:۵۶ ق٫ظ

دوستان در نظر بگیرن حذف کنکور دکتری به معنی حذف امتحان نیست و معنیش این نیست که پذیرش براساس معدل و مقاله و کتاب و ترجمه و تدریس و مصاحبه است. معنیش اینه که ازمون تئوری رو به جای سنجش هر دانشگاه خودش برگزار کنه و اساتید خود دانشگاه هم تصحیح کنن و نمره بدن. الان که فقط ۵۰ درصد نمره دست اساتید هست این وضع فاجعه است با پارتی بازی ها و دانشجو گرفتن خودشون وای به اینکه کلش دست دانشگاه ها باشه. شانس رسیدن به مصاحبه بعد از قبولی همون ازمون تئوری خود دانشگاه تازه به دست میاد. و بنابراین اینطوری حتی شانس رسیدن به مرحله مصاحبه و البته امکان تاثیر گذاشتن روی اساتید طبق گفته یکی از دوستان در دانشگاه های برتر احتمالا وجود نخواهد داشت. چون مطمئن باشید خیلی ها حاضرن پول های کلان برای دانشگاه برتر خرج کنن و قطعا دستکاری در ازمون یه دانشگاه به مراتب برای خیلی ها راحت تر از دستکاری کنکور سراسری سنجش هست. ۱۵ یا بیست سال پیش با الان خیلی فرق داشت و متاسفانه پارتی بازی تا این حد حتی در قشر فرهنگی رواج نداشت. متاسفاته سپردن به دانشگاه یعنی بالا بردن شدید احتمال بی عدالتی.

ویکتاریون
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۱:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  امین

اصلا دستکاری و تقلب هم که نکنن، توی امتحان کتبی هر دانشگاه، دانشجویی که ۵۰ صفحه جزوه ی یه استاد رو خونده و ۵ جلسه سر کلاسش نشسته بهتر نتیجه می گیره تا بنده خدایی که از یه دانشگاه دیگه ۵۰ تا رفرنس خونده. عملا شانس کسانی که قصد دارن دانشگاهشون رو عوض کنن یا اصلا دانشگاه قبلیشون دکترا نداره از بین میره. یه عده فقط خودشون رو می بینن. میگن حیف ما که انقدر پژوهشگریم و عمرمون پای کنکور تلف میشه. نمی دونم عده ی دیگه ای رو که همونقدر پژوهشگرن نمی بینن؟ فشردگی رقابتی که باعث شده این سیستم چند مرحله ای حذفی به وجود بیاد رو نمی بینن؟ کسانی که میگن بقیه با مهارت تست زنی رتبه آوردن، خودشون با مهارت تست زنی تا ارشد نیومدن بالا؟ کنکور کارشناسی به مراتب بیشتر متکی بر قلق و مهارته. اگه همچین مشکلی داشتن قاعدتا پشت همون می موندن.

ندا
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۳:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  ویکتاریون

یعنی فکر می کنید کنکوری که برگزار میشه از فشردگی رقابتی کم می کنه؟ باعث حذف داوطلب های ضعیف تر میشه؟ تقریبا همه مجاز می شن…
به هر حال کنکوری که می دیم ایرادهای زیادی داره… مصاحبه هم همین طور…
شاید باید فقط نقص های هر کدوم رفع بشه…

ویکتاریون
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  ندا

اگه همین هم نباشه تقریبا هیچ جایگاهی توی دانشگاه های تراز اول تهران برای دانشجوی یه دانشگاه دیگه باقی نمی مونه. در صورتی که الان از هر سه، چهارتا ظرفیت ممکنه یکیش به کس دیگه برسه. الان تعداد زیادی از دانشجوهای خودشون چون رتبه های ۵۰،۶۰ میارن دعوت نمی شن که اگه دعوت بشن با توجه به این که رزومه ی نسبتا قابل قبول دارن خب استادا ترجیحشون میدن. دیگه مهم نیست که یه آدم غریبه مثلا دو تا مقاله بیشتر داده یا ۵ نمره زبانش بهتر شده. این که راه جا به جا شدن بین دانشگاه ها بسته بشه و اون صندلی ای که هرکس توی ۱۸ سالگی با خوش شانسی، هزینه ی کلاس کنکور و مشاور خوب، یا چندسال پشت کنکور لیسانس موندن، به دست میاره تا آخر حفظ بشه اتفاق بدیه. من با انحصاری که روش های دیگه ایجاد می کنن مشکل دارم و نمی دونم چه جایگزینی به جز کنکور می تونه باشه که اون انحصار رو کم کنه.

هوشیار
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۸:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  ندا

برای حل این مشکل برای دروس تخصصی حدنصاب درصدی تعیین کنند مثلا حداقل ۲۰ درصد تخصصی برای مجاز شدن توسط سنجش….

ندا
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۲:۵۳ ق٫ظ
پاسخ به  امین

الان رو نمی دونم ولی سال های گذشته بعضی دانشگاه ها بعد از برگزاری کنکور باز هم آزمون تئوری داشتن… این یعنی دو بار کنکور دادن…. یعنی برگزاری کنکور هم به معنای حذف آزمون تئوری در مرحله بعد نیست…

البته درست میگید…. خب استادانی هستن که بی انصافن ولی کنکور فعلی که دست اون ها رو کوتاه نمی کنه… بالاخره مصاحبه که هست…. شاید باید نظارت درستی باشه…

...
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۹:۱۹ ب٫ظ

بیارن پایین اونا ک نتونسن تراز چند برابر ظرفیت رو بیارن اما پارتی لازمه رو دارن پذیرفته بشن؟!

سام
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۷:۲۷ ب٫ظ

دقیقا احسنت

کامی
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۶:۳۲ ب٫ظ

الان هم خیلی از دانشگاه ها در زمان مصاحبه مسائل دیگر را هم در نظر می گیرند مثل شغل طرف
اگر طرف مصاحبه یک مدیر باشه و به لحاظ سیاسی وزنه ای باشه حتما نگاه مصاحبه کننده فرق می کنه خصوصا توی رشبته های انسانی.
باید توی این مسائل بود تا کاملا متوجه شد کسی که پای صحبتهای فلان امام جمعه می نشینه و معروف به همراهی فکری با آن شخص هست در زمان مصاحبه نگاه ها به ان شخص متفاوت خواهد بود.

سها
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۴:۴۴ ب٫ظ

دوستان برای پرداخت هزینه فرم صلاحیت عمومی برام رمز پویا نمیاد شما چنین مشکلی نداشتید؟راحت پرداخت کردید؟

...
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۷:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  سها

با رمز دوم هم میشه چون مبلغ کمتر از ۱۰۰ تمن هس

علی
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۴:۲۸ ب٫ظ

عزیز دل برادر ها
در حال حاضر هم بصورت غیر رسمی پذیزش دانشجوی دکتری در دست داستگاههاست چه غلطی کردن ؟ حال دنبال حذف کنکور هستند عملا کنکور دکتری حذف شده است دانشجویان سر کار هستند ؟ چرا که یک گردنه وکانال غیر قانونی خفن بنام نمره حد نصاب هر دانشگاه برای خودشان تعیین کردن که هر کسی بخواهند پذیرش می کنند یا رد می کنند حتی در کنکور یا آزمون رتبه تک رقمی داشته باشید ؟ این اوج بی عدالتی آموزشی است > باند بازی > سیاسی کاری و پارتی بازی است ؟

امیرعلی
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۴:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  علی

باید از ی جایی جلوی سلیقه گرایی بعضی از اساتید رو گرفت…سازمان سنجش لطفا ورود پیدا کنین.

سام
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۷:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  علی

احست موافقم اگه کنکور رو برگزار نکن جیب سازمان سنجش چطوری پر شه پس

امین
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۰:۲۵ ق٫ظ
پاسخ به  سام

حالا شما نگران جیب سایر دانشگاه ها هستی به جای یه ازمون اونوقت باید ۶ تا ازمون بدی و به ۶ جا پول آزمونت رو بدی. واقعا فکر میکنید دانشگاه ها مجانی از این همه آدم کنکور دکتری میگیرن. اونطوری ضررش برای دانشجو و سودش در جیب دانشگاه های مختلف.

کتایون
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۳:۰۷ ب٫ظ

به سودا
اساتید برای رد کسی که دلشون نمیخواد هزار و یک بهانه جور میکنند. بعضی هم یک طور روحیه بچه ها رو داغون میکنند انگطرف رتبه یک کنکوره به خودش شک میکنه میگه نکنه من اصلا خوندن و نوشتن بلد نیستم

سودا
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۴:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  کتایون

اینها موارد خاص هستن. منم دیدم رتبه ی ۱ رد میشه و وقتی هم صحبت شدم دیدم واقعا چیزی بلد نیستن. قبول ندارم که دانشجوی خودشونو برمیدارن دوست خودم از دانشگاه آزاد رفت و دانشگاه تهران قبول شد بدون اینکه هیج استادی رو بشناسه. حتی تربیت مدرس هم قبول شد ولی خب تهران انتخاب اولش بود. و اتفاقا اصلا از دانشجوهای خودشون راضی هم نبودن اساتید. ولی قبول دارم که بعضی مواقع اینکار انجام میشه.

...
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۶:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  سودا

رتبه یک چیزی بلد نیس؟! اگه منظورتون از چیزی خودشرینی و زدو بند هس آره درست میگین!

سودا
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۸:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  ...

اصلا منظورم خود شیرینی و زد و بند نیست. من که دارم این حرفو میزنم خودم رتبه ی ۲ سال قبل هستم و قبول هم شدم.ولی وقتی پای صحبت رتبه ی یک نشستم دیدم که اصلا توانایی ربط دادن چند مسئله به همدیگه و همینطور تجزیه و تحلیل مطالبو نداره و در دوره ی دکترا این موارد بسیار مهم هستن. حالا شمایی که با تعجب میگی رتبه ی یک چیزی بلد نیست باید بهتون بگم بله بلد نیست وگرنه رد نمیشد توی مصاحبه.پس صرفا رتبه ی کنکور نمیتونه ملاک باشه و حتی رتبه ی یک هم میتونه رد بشه.البته مواردی هم هستن که خیلی خوب هستن رتبه های یک و اساتید کم لطفی میکنن بهشون که اونم استثناست.

سودا
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۸:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  ...

شما هم از این به بعد وقتی جمله ای میخونید از تمام جوانب، اون جمله رو بسنجید و مثل اون رتبه ی یکی که دیدم نباشید. توانایی تجزیه و تحلیل یعنی همین یعنی اینکه به یک جمله و حتی یک کلمه از تمام جهات نگاه کنید و نگاه همه جانبه داشته باشید. حتی نگاهتون به رتبه هم یک جانبه بود.

...
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۹:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  سودا

خوبه دیگه اینم یه راه حل جایگزین برای حذف کنکور از شما به عنوان سنجش افراد استفاده کنن شما با یه هم صحبت شدن متوجه میشین ک طرف چیزی بارش هس یا نه با اینکار انتظار واسه نتایج بمراتب کمتر میشه نسبت به فرایند کنکور و مصاحبه ک چند ماه طول میکشه خخ
ایشون نفر اول بین چند نفر بودن مگه اینکه جامعه آماریتون خیلی کم بوده باشه
هر چند بازم نفر اول نمیشه ک چیزی بارش نبوده باشه مسلما استعداد لازمه رو داشته

سودا
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  ...

شما بهتره از اول پیامها رو بخونید چون من خودم از مخالفین حذف کنکور هستم و این صحبت ها در ارتباط با حذف رتبه ی یک بود که دوست دیگری فرموده بودن در مصاحبه، اساتید بعضا کم لطفی میکنن و جایی هم خودشون اشاره کرده بودن که رتبه ی داغون اکی گرفته.در هر صورت میدونم که اساتید دانشگاهها بهترین تصمیمو میگیرن و اگر پای صحبت و دلایل اونها بشینید میبینید که دلایل خوب و منطقی دارن ولی باز هم میگم که استثنائاتی وجود داره.رتبه ی خوب دلیل بر سواد بالا نیست و استعدادی هم که شما بهش اشاره میکنید حتما باید پرورش پیدا کنه تا بتونه در کنار رتبه ی خوب به نتیجه برسه. درس خوندن با توانایی حل مسئله فرق داره و اساتید به این مسئله توجه دارند. با اینکه خیلی خوب صحبت نمیکنید ولی برای شما و همه ی دوستان ارزوی موفقیت دارم

کتایون
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۳:۰۵ ب٫ظ

نه چه بسا داوطلبانی که ترازشون داغونه اما از اساتید اکی گرفتند.

...
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۳۱ ب٫ظ

سلام دوستان اگه اطلاعی دارید لطف کنین بگین صلاحیت عمومی از چه سالی واسه آزمون دکتری لحاظ شده
اسامی نفرات فرهنگی ک تهش میخواد واسه چی هس ک ازشون صلاحیت ما رو جویا بشن؟

کتایون
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  ...

معمولا زنگ نمیزنند. اما خب تعیین معرف روتینه شما هم کسانی رو معرفی کنید که هم شما رو به اسم بشناسند هم قابل اعتماد باشند

سودا
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  ...

سلام. دقیقا نمیدونم از چه سالی لحاظ شده ولی اون اسامی که میخوان! به عنوان معرف شما هستن و لازم نیست حتما فرهنگی باشن، ولی بهتره که کارمند دولت باشن تا کسی که میره واسه ی تحقیق، بتونه به یک اداره بره نه اینکه بره خونه ی طرف. کسی که میره برای تحقیق یه فرمی میده به معرف و باید فرم را پر کنن. بعضی مواقع اصلا نمیرن واسه تحقیق. واسه ی خودم رفته بودن تحقیق ولی اون سال دانشگاه قبول نشدم. سال بعدش که قبول شدم دیگه نرفتن تحقیق

...
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۶:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  سودا

چرا جلو جلو میرن خدا ازشون نگذره قبولمون ک نمیکنن هیچ آبرومونم میبرن خخ

سودا
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۸:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  ...

من مشکلی نداشتم که رفتن تحقیق کردن. کار خلاف که نمیکنیم بخواد آبرومون بره. زیاد به این مسائل توجه نکنین

سها
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  سودا

نه بابا فقط اونایی که قبول نهایی شدند رو میرند واسه تحقیق، کسی تو لیست قبولیا نباشه نمیرند

ویکتاریون
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  ...

سال ۹۲ که من کنکور دادم بودش. نمی دونم قبلشم بوده یا نه. فکر کنم از وقتی آزمون دکترا رو سنجش برگزار کرده این بوده.

Mahdi
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۱۸ ب٫ظ

سلام.
برای جلوگیری از اعمال سلیقه “برخی” اساتید باید مصاحبه را اساتید بازنشسته دانشگاهها بصورت متمرکز برگزار کنند که چشمداشتی به مقاله دانشجویی و ترجمه کتاب و … ندارند و فقط بر توان علمی تاکید دارند.

مهدی مهندسی مکانیک
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۰۷ ب٫ظ

سلام نظر من اینه که اولا کنکور نباید حذف بشه .یک درصدی از نمره نهایی باید از آزمون کتبی باشه.اما در مرحله بعدی کمیته کشوری تشکیل بشه از استادان معتبر و باسابقه رشته های مختلف از دانشگاه هایی که در اون رشته سرآمد هستن.به طور مثال از ده دانشگاه از هر گروه یک نفر با گرایشهای مختلف.رزومه شامل مقاله و کتاب و …توسط این کمیته بررسی و امتیاز دهی بشه.نمره زبان هم که یک استاندارد مشخصی داره.مجموع نمره کتبی و زبان و نمره ای که این کمیته به رزومه میده بشه نمره معرفی به دانشگاه مربوطه‌.به این شکل هم تاثیر پارتی بازی در مرحله بررسی رزومه ها تا حدودی خنثی میشه به دلیل اینکه این استادان افراد باسابقه و معتبری هستن و هم کتاب ها و مقالات بی اعتبار در همون مرحله رد میشن.فرض می کنیم از صد نمره ۸۰ نمره به این مراحل اختصاص داده بشه .۲۰ نمره هم مصاحبه اختصاصی هر دانشگاه باشه.در مرحله کتبی یک نمره حداقلی تعریف بشه هر کسی اون نمره حداقل رو آورد معرفی بشه به مرحله بررسی رزومه ولی نمره کتبی در نمره نهایی تاثیر برابر داشته باشه.به این شکل کسی که رزومه خوبی داره و به هر دلیل نتونسته آزمون کتبی رو خوب بده شانس داره و در ضمن حق کسی که آزمون کتبی رو خوب داده هم حفظ میشه زبان که آزمون استاندارد خودش رو داره و در مرحله مصاحبه هم استادان هر دانشگاه می تونن با سوالاتشون از میزان سواد انگلیسی تخصصی فرد اطمینان حاصل کنن. توجه دارین که نمیشه… ادامه نظر»

متقاضی
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۰۶ ب٫ظ

راه حل مورد ۵ ، حذف کنکور نیست.

زهرا
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱:۵۷ ب٫ظ

سلام بچه ها
پذیرش مستقل دانشگاها فقط فقط بی عدالتی
اصلا اساتید انصاف ندارن

متقاضی
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱:۱۵ ب٫ظ

خداییش اون مورد “آشنایی داوطلبان دانشگاه ها با منابع و اساتید” خیلی به این متن بی ربط هست.

ندا
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۶ ب٫ظ

من هم چندین مقاله دارم و الان هم مشغول قوی کردن مهارت های زبان هستم… در گرایش خودم می تونم بگم که سواد لازم رو دارم ولی برای کنکور لازمه که کتاب هایی رو مطالعه کنم که ارتباطی به گرایش خودم ندارن….
کنکور کتبی در واقع خوشایند من و دانشجویانی مانند من نیست….چون یک سال به جای پژوهش در زمینه مطالعاتی خودم، باید چیزهایی بخونم که واقعا هیچ کمکی بهم نمی کنن.
در مورد اعمال سلیقه هم من فکر می کنم که اگر دانشجویی در مصاحبه، خودش رو و توانایی هاش رو نشون بده به هر حال اساتید رو تحت تاثیر قرار میده ولی برای انتخابش خب اساتید در زمینه مطالعاتی خودشون دانشجو انتخاب می کنن…. این با اعمال سلیقه بسیار متفاوته…. لطفا به این نکته توجه کنید….
اگر کنکوری نباشه من برنامه ریزی می کنم که مثلا در فلان دانشگاه میخوام باشم… حالا باید ببینم آیا مقاله های من و اساتید اون رشته در یک جهت هست یا نه و اگر بود بعد از اون منابع همون دانشگاه رو در گرایشی که می خوام ادامه بدم مطالعه می کنم…. مقاله های همون استادان رو مرور می کنم و حتا باهاشون ارتباط برقرار می کنم و در نهایت در مصاحبه شرکت می کنم….

سودا
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  ندا

مواردی که فرمودید بسیار متین هستند و خیلی خوبه که یک سال صرف بشه برای انجام مژوهش ولی قسمت بعدش اشاره کردید که منابع همون دانشگاه را مطالعه میکنید و دقیقا مشکل هنینجاست. خیلی از افراد حتی اونایی که خودشون دکترا قبول شدت حاضر نیستن منابع را در اختیار دیگران قرار بدن و این خودش بی عدالتی هست. همه نمیتونن منابع را به راحتی در اختیار داشته باشن. با کنکور حداقل دانشجوهای هر دانشگاهی فکر نمیکنن که دانشگاه در انحصار خودشون هست و جه بسا نتونن در مقطع بالاتر همون دانشگاه قبول بشن

ندا
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۰:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  سودا

در کنکور هم برای رشته ما چنین مشکلی هست…. منظورم اینه که منابع دقیق مشخص نیستن…. برای درسی که ممکنه ۵ سوال ازش بیاد چهار منبع معرفی شده…. البته من دارم مطالعه می کنم اما مشکل اینجاست که در رشته های علوم انسانی معمولا این چهار منبع نظرات متفاوتی دارن… یعنی پاسخ یه سوال از دید یه منبع یه جوره و از دید منبع دیگه یه جور دیگه!
مگر این که بدونیم طراح سوال چه سلیقه ای در انتخاب منبع داره!

امیرعلی
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۳:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  ندا

اومدیم هیچکدوم از دانشجوها علاقه ای به کار در زمینه تحقیفاتی استاد نداشتن تکلیف چیه؟اصلا کی این حق رو به استاد داده که دانشجو باید حتما در زمینه تحقیقاتی استاد کار کنه یا کرده باشه وگرنه قبول نمیشه…شاید زمینه تحقیقاتی دانشجو بسیار کاربردی تر و بروزتر از زمینه تحقیقاتی استاد باشه….همش میگید استاد حق داره با توجه به زمینه تحقیقاتی خودش دانشجو ور داره…اگه اینطوریه کلا کنکور سراسری و ارشد رو هم وردارین خیالتون راحت شه….انصاف و عدالت چیز خوبیه به خدا.

Maria
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۳:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  امیرعلی

خود دانشجو ضرر میکنه چون استاد نمی تونه خارج از فیلد تخصصیش به دانشجو کمک کنه. اکثر اساتید توی یه حوزه خاص پژوهشی تخصص دارن.

...
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۴:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  Maria

این حرف شما درست ولی کسی ک نتونه سوالات دروس پایه کنکور رشته خودشو پاسخگو باشه مطمئنا پژوهشی ک انجام میده هم بار علمی آنچنانی نداره
بعدشم همچیز ک پژوهش نیس این فرد میخواد دکتری اون رشته باشه نباید دروس پایه اون رشته رو مسلط باشه؟!

علی
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  ...

به …
حرفت اشتباست. به عنوان نمونه من دروس رشته خودم رو بلدم ولی در کنکور و تست زنی همیشه ضعیف هستم و اتفاقا کار پژوهشی که در ارشد برای پایان نامه انجام دادم خیلی هم خوب بود ولی اصلا ربطی به منابعی که برای کنکور دکتری هستش نداشت.

...
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  علی

قدرت تست زنی! تا الان کلی کنکور دادم مث اندفه ک رتبه تک رقمی هم حاصل شده اما قدرت تست زنی نمیتونم درک درستی نسبت بهش داشته باشم شما یه سوال رو اگه بلدید حل میکنید اگه بلد نیستید حل نمیکنید چ قدرت ماورایی دیگه متصور هسین ک اسمش رو گذوشتین قدرت تست زنی؟!
اگه عادت دارین ک جواب تو غالب چهار گزینه ای نباشه دستون رو بذارید رو گزینه ها ک نبینیدشون بعد به حل سوال بپردازین خخ والا چی دیگه بگم از دست شماها!!!

...
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۹ ق٫ظ
پاسخ به  ...

قالب!!!

ندا
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۵:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  امیرعلی

شاید باید تصحیح کنم… دانشجو باید استادی پیدا کنه که در زمینه مطالعاتی خودش باشه…. مثلا من ادبیات حماسی رو واقعا دوست دارم…. خب باید بگردم ببینم تو این کشور کدوم استاد در این زمینه کار کرده….
خیلی طبیعیه که اگر من به دانشگاهی که استادی در این زمینه نداره برم و از علایق خودم در مصاحبه بگم رد بشم…
ولی فرض کنید که من همه مطالعاتم در این باره است و به گرایش های دیگه علاقه ای ندارم و استاد مورد نظرم رو هم در فلان دانشگاه پیدا کردم که بسیار مشهوره در این زمینه….
خب تنها کاری که باید بکنم اینه که اعتماد این استاد رو جلب کنم… لازم نیست به گروهی از استادان توانایی خودم رو نشون بدم… همین که اون استاد بدونه که من از پسش برمیام دیگه کار من راحته…
همه جای دنیا رزومه و طرح کلی پایان نامه برای استاد فرستاده میشه و مصاحبه با او انجام میشه و بعد دیگه تصمیم با استاد و دانشگاهه….
شاید من خیلی خوش بینم یا استادان خوب و با انصافی داشتم که الان نمی تونم این همه بی عدالتی که شما می گید رو باور کنم….

...
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۶:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  ندا

فرضا فرمایشاتون صحیح بهرحال رسیدیم به این جمله ”خب تنها کاری که باید بکنم اینه که اعتماد این استاد رو جلب کنم”
با این حجم از داوطلب کنکور دکتری و وجود افراد با رزومه با حذف کنکور تنها راحلی ک بهتون پیشنهاد میشه ایجاد رابطه و استفاده از توانایی خودشیرینی هستش!!!
بعدش تو هر دانشگاه مگه استادهاش فقط تو یه زمینه مشترک کار میکنن ک میگین آزمون اون دانشگاه رو فقط شرکت کنیم بهتر هس!!! اینجور نیس تو هر دانشگاه و هر گرایشی اساتید با زمینه های کاری متفاوت موجود هس اگه ایده شما بخواد پیاده بشه هر استاد باید آزمون مختص خودش رو بگیره!!!
اینکه گفتم فرضا فرمایشاتون صحیح دلیلش اینه ک تو کشور ما هدف کلی و غالب دکتری پژوهش نیس بلکه آموزش و پژوهش هس شما علاوه بر پژوهش بایست قادر باشین به دروس پایه رشته خودتون هم مسلط باشین
اگه اینجورش رو دوست ندارین رشته های پژوهش محور رو انتخاب کنین ک تنها ۳۰ درصد به آزمون کتبی اختصاص داده شده!!!
در کل و با این اوصاف شما شانس بیشتری واسه دکتر شدن دارید و نگران نباشید چرا ک اساتید هر مقاله ای (حتی مقاله های خریده شده از انقلاب) رو برای ارتقا مرتبه به هر چیز دیگه ترجیح میدن

ندا
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  ...

جلب اعتماد در دنیای پژوهش معنای خاص خودش رو داره… پژوهش منه که من رو متفاوت می کنه از دیگران…
تردید نکنید که من شانس بیشتری برای دکتر شدن دارم… دقیقا به خاطر مقاله هایی که براشون وقت گذاشتم…
برای نقدهایی که باور داشتم می تونن دردی از دردهای زمینه پژوهشی خودم رو دوا کنن….

خودشیرینی!؟ جای تاسف داره!
من فکر میکنم که وقتی مخاطبم یه داوطلب دکتریه خود به خود بار معنایی واژه ها سنگین تر و تخصصی تر میشه…. تخصصی به این معنا که من و شما در دنیای پژوهش می دونیم که جلب اعتماد یعنی چی….
برداشت شما توهین به منه در مقام پژوهشگر و توهین به خودتون در مقام داوطلب دکتری….ولی بگذریم…. درد و دل ها زیاده… شاید شما تجربه های تلخی در این باره دارید….

ندا
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۰:۱۱ ق٫ظ
پاسخ به  ندا

راه حل یا کنایه شما من رو واقعا عصبی کرد…. لطفا بیشتر مراقب واژه هایی که به کار می برید باشید…. ما داریم دوستانه درباره موضوعی تبادل نظر می کنیم….
به هر حال دغدغه مندی شما و دیگر دوستان رو برای عدالت در گزینش دانشجو درک می کنم…. و همین طور درست میگید که داوطلب باید دانش پایه لازم رو داشته باشه…. ولی پس کارنامه
ما در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد آیا نشون دهنده اون دانش پایه لازم نیست!؟
بله داوطلب ها زیادن و گزینش سخت میشه….
بله البته… بعضی ها هم مقاله هایی از انقلاب می خرن و رزومه دروغینی هم برای خودشون می سازن و البته استادانی هم هستن که درباره اون مقاله ها هیچ پرسشی مطرح نمی کنن و فقط تعداد اون ها اهمیت داره ولی راه حل همه اینها در برگزاری کنکور نیست چرا که در نهایت مصاحبه ای هست…
شاید باید بساط مقاله ها و پایان نامه های انقلابی برچیده بشه!
شاید باید رزومه ها دقیق تر بررسی بشه!
شاید باید میزان، گره گشایی و کیفیت پژوهش باشه…به جای تعداد

شهاب
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  ندا

چرا عصبی شدین دوست عزیز؟ مثل اینکه ایشون در هر زمینه ای خیلی میدونن و اگر خوب نگاه کنید در مورد هر کامنتی یه نظری دارن. بهتره بیخیال باشید چون قصدشون هم دقیقا عصبی کردنه. شاید ما هم با خیلی نظرات مخالف باشیم ولی محترمانه بیان میکنیم. متاسفانه مملکت ما پر از دکترهایی هست که از هر جمله ای که میگن چهار تا کلمه ش خخخخ هست. کسی که باری نداره معمولا جملاتشو این مدلی پر میکنه چون اصلا حرفی برای گفتن نداره

ندا
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۱:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  امیرعلی

حتما زمینه مطالعاتی دانشجو باید به روزتر از استادش باشه….
عجیبه هر چی فکر می کنم می بینم من هم درمورد استاد صحبت کردم هم دانشجو…

و سال هاست که خیلی ها دارن فریاد میزنن که کنکور سراسری و ارشد هم باید برداشته بشه…
برای جاری شدن انصاف و عدالت و همین طور بالا بردن کیفیت آموزش مسائل دیگه ای باید حل بشن

به هر حال نگران نباشید…. بعید میدونم برش دارن

امین
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۰:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  ندا

واقعا فکر میکنید دانشگاه خودش ازمون برگزار کنه شما باید فقط مطالب مرتبط با زمینه کاری خودتون رو مطالعه کنید. هیج فرقی نمیکنه سنجش یا دانشگاه وقتی ازمون برگزار کنن، منابع آزمون قطعا کلی تر از زمینه کاری کارشناسی ارشد هر داوطلب هست و فقط با دادنش دست دانشگاه راه برای سلیقه گرایی و احتمالا تقلب در نتایج آزمون باز میشه. چون مطمئنا هر دانشگاه نه اساتید رو قبل از برگزاری ازمون قرنطینه میکنه و نه بعد از ازمون اوراق رو پلمپ میکنن و نه به وسیله کامپیوتر بلکه به وسیله اساتید همون دانشگاه امتحان تصحیح و نمره داده میشه.

الناز
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۵ ق٫ظ

چرا هیچ دانشگاهی چیزی نمیگه پس؟

محمودی
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۹ ق٫ظ

با سلام همین الانم شاهد بی عدالتی محض هستیم خیلی خیلی سلیقه ای تو مصاحبه امتیاز میدن اگر ازت خوشش نیومد نمره کمی تو مصاحبه بهت میدن وای به روزی که همه چی دست دانشگاهها باشه عمرا دانشجوی دانشگاه سطح دو یا سه قبول بشن همین الانم با فارغ التحصیلان پیام نور و دانشگاه آزاد ناعادلانه رفتار میشه چه برسه همه چی دستشون باشه

......
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۳ ق٫ظ

من سال دومه شرکت میکنم سال قبل با این که رزومه خیلی خوبی داشتم ولی نتونستم تراز دانشگاهم رو بیارم. یه دانشگاه رفتم مصاحبه که رد شدم.
امسال دوباره کنکور دادم و با اختلاف زیادی تراز دانشگاهم رو آوردم و استادم هم اوکی داده واسه امسال.
دو تا نتیجه مهم داره این موضوع:
۱- یک سال عمرم سر هیچ تلف شد. بعضا کسانی رو دیدم که ۴ سال پشت کنکور موندن.
۲- اگه رزومه خیلی خاصی هم نداشتم استادم حاضر بود باهام کار کنه، همونجوری که سال قبل دوستم با یه دونه مقاله پذیرش شد (پارتی).
دیگه خودتون تحلیل کنید که کنکور باشه یا نه!
کنکور باشه فقط داره وقت مارو تلف میکنه چون این مطالب تستی که ما میخونیم خیلی کمک زیادی نمیکنه واسه پاس کردن ۹ واحد درسی دوره دکتری.
اگه حذف بشه بشدت پارتی بازی زیاد میشه و اونایی که ارشد دانشگاه سطح پایین بودن خیلی شانس شون واسه قبولی دانشگاههای بالاتر از مقطع قبلی، کم میشه

سها
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  ......

شما با خودت چند چندی؟!! پارتی خود شمایی که استاد دانشگاهت بهت قول پارتی بازی داده با اینکه تراز پائین داری!! تازه میگی اگه رزومه هم نداشتم استادم حاضر بود منو بگیره!! پارتی خود شمایی و ما برای امثال شماها مخالف حدنصابهای مصاحبه و ۳۰درصد اختصاص دادن سلیقه اساتید مخالفیم!! ساله دومته بعضی ۴-۵ ساله پشت این کنکور موندن با رتبه های تک رقمی و رزومه خوب چون ظرفیت رشتشون پائینه و دانشگاههای تهران استادشون بهشون قول داده. شما و دوستتون خوبه که بیاید این حرفا رو بزنید و منتشر کنید بلکه مسئولین متوجه بشن داوطلبینی که میگن پارتی بازی برای دانشجوهای خودشون دارند به گزاف و توهم حرف نمیزنند. کسی که دروس تئوری و پایه رشته خودش رو بلد نیست ، کسی که انگیزه کافی برای نشستن پای درس و کتاب و تلاش کردن برای اوردن رتبه خوب رو ندارد، کسی که هوش و استعداد کافی برای جواب دادن به سوالات استعداد تحصیلی رو نداره، کسی که اینقدر زبانش خوب نیست بتونه ۲۰ درصد سوالات زبان رو جواب بده، کسی که از نظر روحی و روانی نمیتونه روحیشو در چالش کنکور مدیریت کنه شایستگی کافی داره برای ورود به مقطع دکتری!! اینها نباید سنجش بشه؟ درسته کنکور ۴ ساعته سنجش کامل دانش کسی نیست ولی این در مورد تفاوت رتبه های برتر هست و مقایسه اونهاست نه سنجش کسی که حتی نتونسته درصدی از سوالات رو جواب بده که تراز ۷-۸ برابر پذیرش رو بیاره و اینقدر رتبش بده که به مصاحبه با این حدنصابهای ۷ برابری هم دعوت… ادامه نظر»

منطق
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  سها

من هم دقیقا با شما موافقم. اصلا این کاربر چند نقطه از کجا معلوم که از میدون انقلاب رزومه نخریده باشه. تنها یک جا استعداد و شایستگی واقعی داوزلبا سنجیده میشه اون هم کنکور هست که اینا از همون میترسن.
و واقعا اگر کسی تو رشته خودش متوسط باشه یعنی حتی نه زیاد بالا و فقط ۱ ماه اونم پاره وقت برای کنکور بخونه راحت تررررررررررررررر از آب خوردن تراز حد نصاب دانشگاه ها رو میاره. بابا تراز ۴۰۰۰ دیگه حتی به هوش بالا هم نیاز نداره.
بعدم اصلا شما تخصصی نزن بیا و استعداد و زبان بزن بعد درصداتو ببین. خجالت نخواهی کشید به کسی بگی دانشجوی مملکت ۲۰درصد استعداد و ۲۰ درصد زبان هم نمیتونه بزنه؟

......
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  منطق

خخخخ
جناب منطق، نمی دونم شاید تو رشته آبیاری گیاهان دریایی بدون تخصصی بشه تراز بالایی آورد ولی من میدونم توی رشته برق گرایش قدرتش حداقل اینجوری نیست و به واسطه شرکت کنندگان زیادش از بقیه گرایش های برق رقابت بیشتر و قبولیش سختره.
رزومه م رو گفتم می تونید از دوستان برقی تون سوال کنید که رزومه قابل قبولی هست یا نه.

...
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  ......

بنده رشتم برق قدرت هست و بعد از خدمت با دو سه هفته خوندن واسه کنکور رتبه تک رقمی و تراز بالای ۶۰۰۰ آوردم!
کسی ک داخل برق قدرت دروس ماشین و بررسی رو نتونه به بیست سی درصد سوالات پاسخ بده واسه چی باید اسم دکتری برق قدرت رو یدک بکشه؟!
اینم بگم ک هر رشته ای به اندازه کافی مسائلی داخلش هس ک ذهن خیلیا واسشون کوچیک هس

......
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۴:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  ...

جناب سه نقطه، تبریک میگم که دو هفته خوندی و تک رقمی شدی.
من سال قبل بشدت درگیر پروژه م (و مسائل دیگه ای که نیاز نداره در موردش توضیح بدم) بود و نتونستم خوب کنکور بدم.
بله ذهن من در مقابل نخبه ای چون شما کوچک هست، به هر حال این همه دانشجو چندین ماه تلاش کردن و حتی خیلیاشون نتونستن مجاز بشن ولی شما با دو هفته تک رقمی شدین.

منطق
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۸:۱۱ ق٫ظ
پاسخ به  ......

اولا من رشته ام مهندسی هست و کارشناسی و ارشدم رو از دو دانشگاه تراز اول تهران گرفتم. بعدم فقط موضوع رشته شما نیست همون رشته آبیاری که فرمودید و صدها رشته دیگر هم به راحتی تراز بالا و حد نصاب دانشگاه ها رو میشه به دست اوورد. منظور اینکه شما باید همه زشته ها رو بسنجسن تنها بر اساس رشته خودتون نظر ندین.

......
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  سها

دوست عزیز تراز امسال من ۹۰۰ تا از تراز دانشگاهم بالاتره
۴تا مقاله کنفراسی معتبر، دو تا شون انگلیسی
۱ دونه ژورنال و یکی در حال ویرایش
۲ تا کتاب ترجمه
نمره ۶۳ MSRT
پایان نامه با نمره عالی و پروژه قراردادی شرکت

من میتونستم دانشگاهای خیلی بهتر از خودم رو هم قبول بشم ولی بنا به شرایطی باید دانشگاه خودم باشم و انتخاب اول زدم.
من هیچ موقع به امید پارتی کاری نکردم ولی باید قبول کرد که پارتی هست.
و در آخر خوشحال میشم کسی با من توی اون دانشگاه رقابت کنه!

هوشیار
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  ......

رزومه که قوی نیست معمولی هست…..اگر مقاله در ده ژورنال اول دنیا رشته خود دارید میتوان گفت رزومه عالی

......
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۴:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  هوشیار

جناب هوشیار اگه شما هم رشته ای من نیستید چطور در مورد رزومه من نظر میدین؟
اخه یه بنده خدایی توی همین سایت ۱۳ تا ژورنال داشت توی رشته فک کنم ادبیات و میگفته یه چیز معمولیه.
و اینکه بنده نگفتم رزومه قوی دارم، فقط خاستم بگم اگه پارتی هم نبود شایستگی قبولی توی اون دانشگاه رو دارم.

هوشیار
شهریور ۲۴, ۱۳۹۹ ۸:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  ......

اولا ۱۳ ژورنال نداریم….احتمالا ۱۳ تا مقاله منظورشون بود…..وقتی مقاله عالی ندارید شایستگی شما نسبت به بقیه انچنان محسوس نیست و باید بررسی و با بقیه مقایسه شود….خودتون که نمیتونید خودتون رو تایید کنید…..

سام
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  سها

احسنت

v.x.B
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  سها

دقیقا درسته؛ سوادمون رو نشون دادیم با رتبه و درصدها و مقاله هامون

...
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  سها

کاملا موافق حرفاتونم

آبی
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۷ ق٫ظ

الان که بخشی از پذیرش در دست دانشگاه هاست افتضاحه و پارتی بازی میشه وای به روزی که همین ازمون کتبی هم حذف بشه و ۱۰۰ کار دست دانشگاه ها باشه

امیرعلی
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۶ ق٫ظ

سلام…نمیدونم چرا اصرار داریم به سمت بی عدالتی بیشتری بریم….ما میگیم اساتید کمتر سلیقه گرایی کنن شما میگین کلا کنکور دکتری رو وردارین….قطعا بی عدالتی بیشتر میشه.

صادق
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۵ ق٫ظ

توی کاردانی و کارشناسی و ارشد خبری از بی عدالتی و حق خوری نیست اما توی دکتری که میرسیم به انوااع اصطلاح ها چون پارتی بازی و حق کشی و سوگولی و…میرسیم چرا ؟چون ۵۰ درصد دست دانشگاه هست و کار خودشو میکنه…به نظرم دکتری باید مثل بقیه ازمون ها صددرصد کتبی باشه یا درصد خیلی کمی دست دانشگاه باشه،الان میگین یه عده رزومه دارن برابری نیست،خوب اونی که میتونه چندتا مقاله و کتاب بنویسه باید عرضه داسته باشه رتبه خوب هم بیاره….بعد اگه نهایتا یه نفر بود که واقعا عالی بود دانشگاه بازم دستش بازه و از طریق استعداد درخشان بگیرن

هدیه
شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  صادق

بهترین نظر رو دادین. بسیار عالی.
واقعا بی عدالتی فقط در دوره دکتراست

سها
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۵ ق٫ظ

با روش فعلی حداقل میدونیم ۵۰ درصد عدالت برقراره و تو کنکور برای کسی پارتی بازی نمیشه و مشکل ۵۰ درصد مصاحبه هست که لابی گری و پارتی بازی و سلیقه گرایی و پیش داورهای اساتید عدالت ان را زیر سوال برده ولی اگر به روال قبلی برگرده همین ۵۰ درصد عدالت اجرا شده کنونی هم از دست خواهد رفت.
متن بالا درباره رشته های فنی مهندسی صحیح نیست …!!

مازندران - بابلسر
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۴ ق٫ظ

دوستان عزیز تمنا می کنم اگر اطلاع دارید بفرمایید که نحوه ” پذیرش ” دانشگاه مازندران – بابلسر به چه نحوی می باشد؟
آیا از بین رتبه های تک رقمی و دو رقمی پذیرش صورت می گیرد؟
خواهشمندم راهنماییم کنید.

Habib
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۹ ق٫ظ

فقط بی عدالتی هست

پروانه
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۶ ق٫ظ

پذیرش مستقل دانشگاهها در سیستم اموزشی ما به هیچ وجه تعریف شده و مناسب نیست و فقط به بی عدالتی اموزشی دامن میزنه

فردین
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۷ ق٫ظ

آزمون سراسری دکتری که هرسال برگزار میشه بهترین نوع و عدالت محور می باشد و حق هیچ کسی در آزمون کتبی از بین نمیره ولی اگر در خود دانشگاه برگزار بشه نهایت بی عدالتیست

سودا
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۸ ق٫ظ

با این روش فقط بی عدالتی بیشتر میشه. در روش فعلی دانشجوی هر دانشگاهی از زمان آزمون مطلع هست ولی به روش قدیم شاید خیلی ها از آزمون جا بمونن. به علاوه اینکه با روش قدیم ،دانشجوهایی که از اول شانس بودن در یک دانشگاه خوب را داشتند تا آخر در همون دانشگاه می مونن ولی در روش فعلی میبینیم که دانشجوهای خیلی از دانشگاههای تراز اول اصلا نمیتونن به چند تا سوال کنکور جواب بدن و یعنی آنچنان سطح بالایی ندارن (البته در مورد همه صادق نیست) . روش فعلی خیلی خوبه چون دانشجوهای دانشگاههای دیگه هم میتونن خودشونو به اساتید معرفی کنن و گزینه های جدیدی در اختیار اساتید قرار میگیره. شیوه ی قدیم به معنی واقعی کلمه حق کشی هست.

امین
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۹:۵۸ ق٫ظ

اگر قرار باشه کنکور دکترا حذف بشه، نیازمند این هستیم تا اساتید دانشگاه ها به خودسازی خودشون بپردازند و به طور اخص و جدی روی شرافت و وجدانشون کار کنند.

.
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۰ ق٫ظ
پاسخ به  امین

شاخص شرافت و وجدان را چگونه تدوین کنیم؟ بایستی آزمونی هم برای سنجش شرافت و وجدان اساتید برگزار کنیم. نه دوستان اینگونه نیست. ایجاد سازوکارهایی برای پاسخگو نمودن دانشگاه ها و اساتید محترم به ازای انتخاب دانشجویان دوره دکترا و هموار کردن مسیر شایسته سالاری چندان دشوار نیست. کشورهایی که دست اساتید را برای انتخاب دانشجویان دوره های دکترا باز گذاشته اند تجربیات مناسبی برای انجام این فرآیند بدست آورده اند که باعث می شود ما با بررسی این تجارب دیگر نیازی به اختراع مجدد چرخ نداشته باشیم.

...
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  .

ایران در این شرایط فعلی قانون پذیر نیست. اون هم قانونی که برگرفته از الگوهای رایج در دنیا باشه. «ما خوبیم. بقیه بد هستن!»

Parapsychology.iran
شهریور ۲۳, ۱۳۹۹ ۹:۴۲ ق٫ظ

پذیرش مستقل دانشگاهها منوط به وجود اساتید متخصص و اخلاق گراست که تبعیض جنسیتی ـ دانشجوی خودی ـ قومیتی نداشته باشن لذا کنکور متمرکز بهترین روش در کشور ماست حتی باید ده درصد پذیرش فقط با آزمون کتبی باشد که نفرات برتر بدون مصاحبه پذیرفته شوند