موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

احتمال تغییر نظام پذیرش دانشجوی دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی منطبق بر نیاز جامعه و صنعت می‌شود.

قاسم عموعابدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا درباره احتمال تغییر آزمون‌ها تحصیلات تکمیلی در سال‌های آینده اظهار کرد: نظام پذیرش دانشجو به خصوص در دوره تحصیلات تکمیلی باید منطبق با نیاز جامعه باشد و این یک اصل مهم است.

وی افزود: برنامه‌ریزی کرده‌آیم که بتوانیم نظام جامع آموزش صنعت و جامعه را محقق کنیم. اگر این امر تحقق پیدا کند محتوای درسی و رشته‌ها جهت‌گیری پیدا می‌کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: در واقع این‌گونه به مدلی دست خواهیم یافت که دانشگاه‌ها آموزش‌ها را براساس نیاز جامعه و صنعت ارائه دهند، در این مسیر به دنبال نظام جدید پذیرش بر مبنای این هدف هستیم.

عموعابدینی اعلام کرد: البته هنوز طرحی نهایی نشده و در مرحله مطالعه جوانب این موضوع هستیم.

به گزارش آنا، پیش از این عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم گفته بود: باید اصلاحی در ساختار پذیرش دانشجو و روش‌های پذیرش انجام شود و فعالیت استادان باید در جهت رفع مشکلات کشور باشد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از نظرات استادان و نخبگان برای برنامه ریزی‌های انجام شده در این معاونت بیان کرده بود: ما می‌خواهیم برنامه‌ها و طرح‌هایمان را با نظرسنجی استادان بررسی کنیم تا بتوانیم نظام آموزشی را احیا و بازسازی یا به صورت نوین مطرح کنیم.

وی گفته بود: پذیرش دانشجوی دکتری و ارشد به دو صورت می‌تواند انجام شود یکی اینکه به صورت حاکمیتی باشد، مانند فناوری‌های خط شکن که لازم است دانشجویان مستعد در این مسیر وارد شده و کادر سازی صورت گیرد. یکی مربوط به دانشگاه صنعتی است که باید با صنعت قرارداد بسته شود و عنوان مورد نیاز صنعت در دفترچه پذیرش سازمان سنجش آورده شود. باید برای یک کد، پروژه معرفی شود در این صورت است که دانشجو هم ارتباط با صنعت دارد و هم حقوق خواهد داشت. در طرح تحول باید استاد محوری شکل بگیرد. در حوزه گسترش و برنامه‌ریزی شوراهای تحولی شکل گرفته. این شورا تلاش می‌کند تمام کشور را معطوف به خود کند. باید دانشگاه‌ها مأموریت گرا شوند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

20 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نام محفوظ
مرداد ۱۳, ۱۴۰۱ ۱۱:۰۷ ق٫ظ

برن دکتری که چی بشه؟ با مدرک دکتری بیکار بگردن؟ من فقط یک نمونه بگم امسال وزارت علوم برای دو هزار ردیف استخدامی هیات علمی فراخوان داد که البته بیشتر از هزار نفر هم جذب نمیشن. بعد هفده هزار نفر ثبت نام کردن. یعنی هفده هزار نفر دکتری گرفتن و دارن دنبال کار می گردن. از من می شنوید، خودتون رو معطل دکتری نکنید بعد لیسانس مستقیم برای خودتون کار کنید. هر کاری بهتر از دانشگاه رفتن و ادامه تحصیل هست،هر کاری….

kiumars
مرداد ۲۳, ۱۴۰۱ ۱:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  نام محفوظ

خب تو که رفتی دنبال کار.
و موفق باشی!
بقیه افراد هم وقتی برای مقطع دکتری وارد میشن انقد درک دارن که بدونن چی درسته چی غلط!

دانشجو
مرداد ۱۱, ۱۴۰۱ ۹:۲۱ ب٫ظ

دوستان امکانش هست راهنمایی کنید برای ثبت نام آزمون تافل، به چه سایتی باید مراجعه کنم، تاریخ آزمون هاش کیه، محل های برگزاریش کجاهاست و اینکه آیا به صورت آنلاین (کامپیوتری) میشه امتحان داد یا نه؟

حسن
مرداد ۱۱, ۱۴۰۱ ۰:۴۸ ق٫ظ

یک فکر مفتضحانه ی دیگر… این دانشگاه نیست که باید سمت صنعت و نیاز جامعه بره بلکه جامعه و صنعت باید به سمت دانشگاه برن

سیما
مرداد ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۲:۰۱ ب٫ظ

اینجوری چند تا رشته فنی و علوم پزشکی فقط میتونن دکترا بخونن. رشته های نظری بخصوص علوم انسانی اونوقت باید چیکار کنند؟؟ یا رشته های هنر؟؟ اگه فناوری خط شکن‌ میخواهید ظرفیت رشته های مورد نیازتان را زیاد کنید، به بقیه رشته ها چیکار دارید

مریم
مرداد ۹, ۱۴۰۱ ۱۱:۰۲ ب٫ظ

هر دم از این باغ بری می رسد…
من با رشته روانشناسی چه کنم.

نیلا
مرداد ۱۴, ۱۴۰۱ ۱:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

اوضاع روانشناسی که تو دکتری خیلی خرابه بالاترین حجم متقاضی و قبولی سخت تو هر گرایشی .همه میخان دکتر روان شناس بشن تو ایران و قبولی رو واسه مایی که از اول عاشق این رشته بودیم سخت کردن

کژال
مرداد ۹, ۱۴۰۱ ۶:۳۲ ب٫ظ

لطفا یکی میشه توضیح بده اگر این شیوه اجرایی بشه یعنی شیوه پذیرس دکتری به چه صورت درمیاد کنکور کاملا برداشته میشه؟
سوال بعد اینکه در رشته علوم انسانی شیوه پذیرشش به چه صورت درمیاد؟ من که با معدل ۱۶/۷۹ و نمره دفاع ۱۸/۵ هستم به چه شکل برای به دکتری ورود پیدا کنم؟
ممنون میشم اگر کسی توضیح بده چون یکسال من درگیر این سوالم؟

سلام
مرداد ۹, ۱۴۰۱ ۸:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  کژال

یعنی استادان دانشگاه مبتنی بر نیاز پژوهش خود، دانشجویی میپذیرند که به درد پروژه های تقریبا از پیش تعریف شده‌شان بخورد نه صرفا بر اساس تراز و علاقه و حتی رزومه‌ی سنگین دانشجو. حالا این پروژه یا زیر نظر استاد و با محوریت نیاز جامعه تعریف میشود و یا بر اساس قراردادی که دانشگاه با صنعت مربوطه بسته( مثلا صنعت خودروسازی و بحث هوشمندسازی آنها که یکی از مهمترین دغدغه های امروز مملکت ماست)، از قبل تعریف میشود. در واقع رویکرد دوره دکترا، از حالت آموزش محور به حالت پژوهش محور و به صورت گروه‌های تحقیقاتی سوئیچ میکند و هر دانشجو یک بخش کار رو بر عهده میگیرد. برای رشته علوم انسانی، طبعا تعریف پروژه مرتبط با صنعت خیلی میسر نیست (البته دوستانی که حقوق و وکالت میخوانند، در زمینه بحث های حقوقی و مسائل نظام مهندسی میتوانند وارد شوند ولی خب شرایط خاص خودش را میخواهد). ایشان گفتند یا بر اساس صنعت و یا بر اساس نیاز جامعه، پس قاعدتا مانور پروژه های رشته علوم انسانی روی نیاز جامعه خواهد بود. هر چند نظر شخصی من اینست که خیلی از گرایش های این رشته، ذاتا بر اساس نیاز جامعه بوجود آمده اند. مثلا روانشناسی یا مشاوره خانواده و ازدواج و امثالهم، خب مگر چیزی جز رفع مشکلات جامعه ما بوده

علی
مرداد ۹, ۱۴۰۱ ۶:۱۵ ب٫ظ

عمو پیاده شو، آخر خطه…

کژال
مرداد ۹, ۱۴۰۱ ۶:۰۷ ب٫ظ

یعنی اساتید علوم انسانی باید برن بشینن خونه هاشون

امیرخان
مرداد ۹, ۱۴۰۱ ۱۲:۵۶ ب٫ظ

به نظر میرسد اگر طرح خوب اجرایی بشود بسیاری از رشته های دانشگاهی که در بازار کار جایگاهی ندارند باید جمع بشوند و شاید البته رشته های علوم انسانی بیشتر متضرر بشوند تا رشته های فنی و مهندسی و پزشکی!

محمد
مرداد ۹, ۱۴۰۱ ۷:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  امیرخان

طرح اجرا بشه، اگر اشنا داشته باشی به استاد معرفیت کنه راحت میری دکتری یا ارشد

صالح
مرداد ۹, ۱۴۰۱ ۰:۳۳ ق٫ظ

این دوستمون دانشگاه رو با سربازخونه اشتباه گرفته ظاهراً!

؟
مرداد ۹, ۱۴۰۱ ۷:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  صالح

دقیقا. حالا یه چیزی گفته.

ریما
مرداد ۹, ۱۴۰۱ ۵:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  صالح

خیلیا دانشگاه رو با سرباز خونه اشتباه گرفتن

Mahdi
مرداد ۸, ۱۴۰۱ ۶:۳۶ ب٫ظ

سلام. فناوری خط شکن؟! مگه جنگه؟ در کشورهای پیشرفته دنیا آلمان، انگلستان، آمریکا و… دانشجویان در مقاطع مختلف درس میخوانند و مقاله و پایان نامه مینویسند بدون اینکه دنبال قشون کشی و خط شکنی باشند.

..
مرداد ۸, ۱۴۰۱ ۹:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  Mahdi

درست متوجه نشدم.

سلام
مرداد ۹, ۱۴۰۱ ۱۲:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  Mahdi

دوست عزیز، حالا ایشون شاید منظورش چیز دیگری بوده. ضمن اینکه صرفا مثالی از پروژه های موفق بود که انصافا در زمینه طراحی و تولید تجهیزات نظامی، ایران سرآمد خاورمیانه است و نمیشه کتمانش کرد. چندین دانشگاه از جمله دانشگاه صنعتی مالک اشتر و چندین ارگان و شرکت خصوصی، در حوزه نظامی فعالیت دارند. منِ کمترین هم قبول دارم که نباید سرمایه را فقط صرف این بخش کرد. این حرفها چند سالی است در حد زمزمه است و ما شاهد اجرایی بودن آن نبودیم. سه سال است میخان به دانشجوی دکترا حقوق بدن، کو؟ مگه چه گره ی کوری هست که امکان باز شدنش نیس؟ اینکه میگن رساله ها باید به سمت نیازهای کشور بره، این را به استادان گرامی دانشگاه ها باید گفت و سفت و سخت اجرایی کرد، نه دانشجوی جماعت که فریادش از یک کوچه فراتر نمیرود. جهت دفاع، شرط مقاله گذاشتن. مقاله هم بخای بدی باید با پژوهش های پیشرفته دنیا رقابت کنی، بنابراین نیاز به ایده هایی داری که اکثرا برآوردسازی آن در ایران امکان پذیر نیس و جزو نیازهای اساسی ایران هم نیس. خب این قانون رو کی وضع کرده؟ نکنه ما دانشجوها؟ آیا تمام پروژه ها در دنیا موفقیت آمیز بوده؟ شرایط الان طوری است که میگن اگر شما ایده را عملی نکنی حق دفاع نداری. این خطبه را که خوانده؟ یک چرخه ی آکادمیک صرفا درست شده و به جای اینکه از ریشه این قوانین دست و پاگیر اصلاح بشه، سر ما دانشوجیان اصلاح میشه. حالا باز استادان دانشگاه تهران، حرفشان برش… ادامه نظر»

مشاوره
مرداد ۸, ۱۴۰۱ ۶:۰۱ ب٫ظ

عمو خواب دیدی خیر باشه