موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اعلام جزئیات نحوه تدریس دانشجویان دانشگاه آزاد به‌عنوان مهارت‌یار

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

بخشنامه نحوه بکارگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای تدریس دروس مهارتی به‌عنوان مهارت‌یار از سوی دکتر طهرانچی ابلاغ شد.

به گزارش پی اچ دی تست، بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه «نحوه بکارگیری دانشجویان برای تدریس دروس مهارتی به عنوان مهارت‌یار در دانشگاه آزاد اسلامی» را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها و واحدهای ویژه ابلاغ کرد.

این بخشنامه در راستای توجه به اهمیت مهارت آموزی در رشد اقتصادی کشور و تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سیاست های کلی اشتغال مبنی بر آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای روز بازار کار و ارتقای توان کارآفرینی و هم‌راستایی آموزش و مهارت برای تحقق اهداف قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی مصوب مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده است.

بخشنامه «نحوه بکارگیری دانشجویان برای تدریس دروس مهارتی به عنوان مهارت‌یار در دانشگاه آزاد اسلامی» در راستای تحقق اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و اجرای اقدام «طراحی و اجرای سازوکار منعطف هدایت تحصیلی دانشجویان در هماهنگی با استعدادهای فردی، روند فعالیت‌های علمی ایشان و آینده شغلی» راه‌کنش تغییر نظام تعاملی استاد و دانشجو و افزایش انعطاف‌پذیری فرایند آموزش مبتنی بر استعدادها و تقویت قدرت ابتکار و خلاقیت دانشجو از بسته کاری «ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی» و وظایف مندرج در ماده ۲ فصل دوم اساسنامه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان با هدف تعمیق مهارت های کاربردی به ویژه در فناوری های پیشرفته و ارتقای جریان علمی و مهارت های مربیگری دانشجویان و تربیت استادکاران آینده تدوین شده است.

براساس بندهای این بخشنامه؛ سرمایه‌گذاری و جانشین‌پروری در حوزه نیروی انسانی مستعد، ارتقای مهارت‌های تدریس دانشجویان شاغل به تحصیل در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، افزایش سطح توانمندی‌های مهارتی دانشجویان در عرصه‌های مختلف و استفاده از ظرفیت دانشجویان دارای مهارت و تخصص در آموزش های دروس مهارتی ازجمله اهداف تدوین این بخشنامه است.

شرایط و ضوابط مهارت‌یاری 

در این بخشنامه تأکید شده است: مهارت‌یار باید دانشجوی یکی از دوره های تحصیلی در یکی از واحدهای دانشگاهی یا مراکز آموزشی زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی باشد و در هر نیمسال تحصیلی کارورزی، ثبت‌نام آموزشی و انتخاب واحد داشته باشد.

«دارا بودن گواهی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، دانشگاه آزاد اسلامی یا مراکز بین المللی مورد تأیید»، «دارا بودن سوابق تجربی مفید در حرفه مربوط»، «جواز کسب یا گواهی فعالیت صنعتی/خدماتی در حرفه مربوط»، «داشتن گواهینامه دوره‌های ضمن خدمت معتبر در رشته مهارتی مرتبط»، «داشتن سوابق داوری در مسابقات و رویدادهای مهارتی در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی»، «دارای رتبه در مسابقات و رویدادهای مهارتی استانی، ملی و بین‌المللی»، «راه یافته به مرحله ملی و بین‌المللی مسابقات و رویدادهای مهارتی» و «مدرس و آزمونگر مورد تأیید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور یا مراکز بین‌المللی مورد تأیید» ازجمله حداقل شرایط تخصصی لازم برای ثبت‌نام در سامانه مهارت‌یار است.

براساس بندهای این بخشنامه؛ استفاده از مهارت‌یاران در دوره کارورزی صرفاً برای دروس مهارتی میسر است. حداکثر واحد مجاز کارورزی برای مهارت‌یاران در هر نیمسال ۸ واحد درسی است. همچنین تمامی دانشجویان دوره تحصیلی دانشگاه که به عنوان مهارت‌یار انتخاب و مشغول به تدریس می شوند، مشمول ضوابط، مقررات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل ها، بخشنامه ها و اساسنامه دانشگاه هستند و هیچ‌گونه تعهد استخدامی برای دانشگاه در قبال آنها ایجاد نمی‌کند.

دوره‌های موردنیاز برای مهارت‌یار شدن تمامی دانشجویان دوره های تحصیلی دانشگاه، رایگان بوده و هزینه دوره‌ها بر عهده واحد دانشگاهی متقاضی استفاده از خدمات دانشجو است.

گفتنی است پس از گذراندن موفق دوره‌های یاددهی و تخصصی تربیت مربی مهارتی و تکمیل دوره کارورزی، به مهارت‌یاران گواهینامه ویژه دوره مربی مهارتی اعطا می‌شود.

گذراندن ۱۲ ساعت مهارت‌های یاددهی ویژه مربیان مهارتی و ۲۸ ساعت آموزش تخصصی مربیگری دروس مهارتی رشته خاص، تکمیل دوره عملی مهارت‌یار به میزان ۱۶ واحد در حداقل سه نیمسال تحصیلی و اخذ حداقل۸۰ درصد نمره ارزیابی میانگین دوره کارورزی ازجمله شرایط دریافت گواهینامه ویژه مربی مهارتی است.

براساس این بخشنامه؛ معافیت شهریه تحصیلی مهارت‌یاران به صورت معافیت بخشی از شهریه تحصیلی آنها در نظر گرفته می شود.

جزئیات ثبت درخواست، بررسی و تأیید مهارت‌یاران 

براساس بندهای این بخشنامه؛ دانشجویان متقاضی باید درخواست خود را در سامانه مهارت‌یار ثبت کند. بررسی و تأیید/ رد صحت مدارک دانشجو توسط باشگاه واحد و تأیید صلاحیت علمی اولیه مهارت‌یاران توسط مدیر گروه، رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی و معاون آموزشی و مهارتی/ علمی واحد/ مرکز انجام می شود. در مرحله بعد، بررسی و تأیید/ رد صلاحیت علمی توسط کارگروه صلاحیت‌های علمیِ هیأت اجرایی جذب استان و بررسی و تأیید/ رد درخواست توسط دانشکدگان انجام خواهد شد.

دانشجو پس از دریافت کد شناسه تدریس توسط مراجع ذیربط دانشگاه و شرکت در دوره مهارت‌های یاددهی و دوره‌های تخصصی تربیت مربی مهارتی در صورت نداشتن مدرک مربیگری در درس مهارتی مربوط و در پایان دریافت گواهینامه دوره ویژه مربی مهارتی توسط معاونت علوم تربیتی و مهارتی، به عنوان مهارت‌یار برای کارورزی در درس مهارتی مرتبط با گواهینامه اخذشده معرفی خواهد شد.

در این بخشنامه که به صورت تفصیلی در اختیار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است، به موارد دیگری ازجمله شرایط، وظایف و مزایای مدرس پشتیبان مهارت یاران، ارزیابی صلاحیت علمی و توزیع مهارت‌یاران، وظایف رؤسای باشگاه ها در استان ها و واحدهای دانشگاهی محل تحصیل متقاضی و وظایف مرتبط در واحدهای دانشگاهی/ مراکز آموزشی محل انجام کارورزی مهارت‌یاران اشاره شده است.

سوالات پرتکرار طرح مهارت یار

فصل اول – موارد عمومی، مدیریت کلان و راهبردی

۱-۱- دوره ویژه مدرسی چیست؟

این دوره، با هدف ارتقای مهارتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در توانایی تدریس دانشگاهی از طریق تدریس واقعی در دوره‌های کاردانی و کارشناسی و کارشناسی (دانشگاه) طراحی شده است و به عنوان یک جایزه تحصیلی (Scholarship) به دانشجویان اعطا می‌شود.

دانشجویان پذیرفته شده در این دوره، با گذراندن ۴۰ ساعت (معادل ۲ واحد) دوره توان افزایی مدرسی به صورت فشرده و رایگان، آماده تدریس دانشگاهی می‌شوند و با عنوان مهارت‌یار (SA) به صورت هدایت شده و با راهبری و نظارت مدرس پشتیبان، در کسوت مدرس دانشگاهی حاضر می‌شوند و تدریس دروس مهارتی را بر عهده میگیرند.

در این برنامه، مهارت یاران علاوه بر تجربه تدریس در محیط واقعی و حرفه ای و کسب مهارت تدریس و انتقال مفاهیم، موفق به تعمیق دانش تخصصی خود از طریق تدریس دانشگاهی  (Learning by Teaching) می گردند.

مهارت‌یاران پس از تدریس ۲۴ واحد در یکی از واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی (به عنوان کارورزی دوره مدرسی) و ۲ واحد دوره توان افزایی (یک بخش نظری-یک بخش عملی)، موفق به کسب گواهینامه دوره ویژه مدرسی می‌گردند که مزایایی را برای ادامه حضور حرفه ای آن‌ها در کسوت مدرسی در دانشگاه آزاد اسلامی به همراه دارد.

دوره توان افزائی مهارت یاران شامل ۱۲ ساعت مهارت‌های یاددهی ویژه مربیان مهارتی و ۲۸ ساعت آموزش تخصصی مربیگری دروس مهارتی رشته خاص؛ که شامل دوره‌های مهارتی یاددهی در مدرسه عالی مهارتی دیداکتیک و دوره‌های تخصصی تربیت مربی مهارتی در مدرسه عالی تربیت مربی مهارتی در واحدها و مراکز دانشگاهی است.

۲-۱ آیا این طرح با دستیاری تخصصی که از تسهیلات باشگاه به شمار می‌رود تفاوت دارد؟

از دیدگاه جایگاه قانونی، افراد پذیرفته شده در طرح، در چارچوب دستورالعمل دستیاری تخصصی باشگاه از مزایای تسهیلات باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان بهره‌مند می‌شوند. این طرح در قالب طرح مهارت یاری دستورالعمل فوق الذکر پیگیری و اجرا می‌شود. 

۳-۱ چرا این طرح برای دانشگاه و برای کشور مهم است؟

در راستای اجرائی سازی اقدام «طراحی و اجرای ساز و کار منعطف هدایت تحصیلی دانشجویان در هماهنگی با استعدادهای فردی، روند فعالیتهای علمی ایشان و آینده شغلی» راهکنش تغییر نظام تعاملی استاد و دانشجو و افزایش انعطافپذیری فرایند آموزش مبتنی بر استعدادها و تقویت قدرت ابتکار و خلاقیت دانشجو از بسته کاری «ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی» سند تحول و تعالی دانشگاه در جهت رسیدن به اهداف مندرج در فصل دوم اساسنامه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان درخصوص حمایت از دانشجویان و ارتقای توانمندی‌های دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره‌های تحصیلی کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته،) کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی به منظور تربیت استادکاران ماهر آینده در زمینه سطح مهارت های یاددهی آن‌ها، معاونت علوم تربیتی و مهارتی با همکاری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان اقدام به برگزاری دوره ویژه مربی مهارتی می‌نمایدکه میتوانند با کسب شرایط لازم به عنوان مهارت‌یار انتخاب و بعد از گذراندن الف) دوره‌های مهارتی یاددهی در مدرسه عالی مهارتی دیداکتیک و ب) دوره‌های تخصصی تربیت مربی مهارتی در مدرسه عالی تربیت مربی مهارتی در واحدها و مراکز دانشگاهی مشغول به کارورزی و از تسهیلات آن بهره مند شوند.

در تمامی سیستم های آموزشی یکی از اهداف تربیت دانشجویان تامین نیروی انسانی نظام آموزش عالی و به عبارتی تربیت استادان خبره آینده است. این مهم، از دیدگاه ارتقای تخصصی دانشجویان، مورد توجه همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. اما بال دیگر این نظام تربیتی، انتقال مهارت‌های معلمی از دیدگاه علوم تربیتی است و این موضوع، حلقه مغفول زنجیره استادپروری است.

واضح است که آموزش این مهارت تنها از مسیر تمرین و تجربه حاصل می‌شود. پس نظام تربیت استاد خبره آینده، نیازمند فرآیند مشق استادی است. مشقی که از مسیر تدریس هدایت شده به مقاطع پایین‌تر و دانشجویان جوان و حضور در محیط‌های کارگاهی، آزمایشگاهی و عملیات صحرایی عملی می‌شود. این موضوع، نه تنها راه استادپروری است، بلکه به عمیق شدن دانش تخصصی دانشجویان هم کمک شایانی می کند).

همچنین در این زمینه فرآیندهای توان افزایی مهارت‌یاران، نظارت مدرس پشتیبان و ارزیابی مهارت یاران دیده شده است که نگرانی‌های پیرامون کیفیت آموزش مهارت یاران در واحدهای دانشگاهی مرتفع شود.

علاوه بر موارد فوق، ارتباط سازمانی دانشجویان با دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با مدرسان حق التدریس، زمینه نظارت‌پذیری و هماهنگی بیشتر را در این برنامه مهیا می‌کند و کنترل و ارتقای کیفیت آموزش دانشگاهی را تضمین می کند.

۴-۱ ظرفیت کمّی برنامه دوره ویژه مهارت‌یاری چقدر است؟

این ظرفیت وابسته به نیاز واحد و گروه تخصصی متغیر است و بیشتر در رشته‌های پرمخاطب دوره‌های کاردانی و کارشناسی متمرکز است تا استادان آینده در این رشته‌ها برای فردای کشور تامین گردد.

پیش بینی می‌شود بر اساس نیازسنجی انجام شده در کشور، مجموع این ظرفیت (۵۰۰۰ تا ۱۰/۰۰۰) مهارت‌یار از میان دانشجویان متقاضی باشد.

۵-۱- این ظرفیت کمّی بزرگ، چگونه و با تعدیل چه بخشی از ظرفیت مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است؟

با توجه به اینکه در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی در مقاطع کاردانی و کارشناسی، از اساتید مدعو استفاده می شده است که ارتباط سازمانی با دانشگاه آزاد اسلامی ندارند، بخشی از این ظرفیت به مهارت یاران اختصاص داده شده است.

۶-۱ هزینه‌های دوره ویژه مدرسی از چه منبعی تامین می‌شود؟

هزینه‌های فعالیت‌های ستادی (نظیر ثبت نام، احراز شرایط دستیاری، توزیع به واحدهای دانشگاهی، نظارت و ارزیابی و…) بر عهده سازمان مرکزی دانشگاه و از ماموریت‌های ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان خواهد بود.

هزینه دوره‌های توان افزایی بر عهده ستاد استان خواهد بود و کسر درآمدهای ناشی از معافیت شهریه دانشجویان، مطابق تدریس در دروس اختصاص داده شده به آنان در واحدهای دانشگاهی، از محل تامین درآمدهای واحدهای دانشگاهی محل تدریس خواهد بود.

۷-۱ آیا طرح مهارت یاری نام دیگر حق التدریس است؟

اگرچه پیش از این تدریس دانشجویان برای مقاطع دیگر، به عنوان حق التدریس تلقی می‌شده است، اما برنامه حاضر برای دانشجویان یک دوره آموزشی نظری-عملی، از طریق کار واقعی در محیط آموزشی، به شمار می‌رود و به دنبال تربیت مدون مدرسان قابل اتکا برای آینده کشور است و گواهی ویژه مدرسی اعطا شده راه را برای رسمی کردن این فرآیند در دانشگاه آزاد اسلامی و در کشور مهیا می کند.

۸-۱ آیا طرح مهارت یاری، درآمد شهریه‌ای واحدها را کاهش می‌دهد؟

خیر، طرح مهارت یاری تغییری در درآمد یا هزینه واحد دانشگاهی محل تدریس یا محل تحصیل مهارت یار ایجاد نمی‌کند. تنها مسیر اخذ شهریه دانشجویان را تغییر می دهد.

فصل دوم: تعاریف

مهارت‌یار: منظور دانشجوی دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی است که با پذیرش در دوره ویژه مربی مهارتی، شرایط کارورزی در کلاسهای مهارتی دانشگاه را کسب می نماید.

دوره کارورزی: دوره عملی مهارت‌یاری و تدریس در کلاس درس است.

دوره ویژه مربی مهارتی: دوره مهارتی یاددهی و تخصصی تربیت مربی مهارتی درس یا دروس مهارتی خاص هر رشته و کارورزی در کلاس درسی مربوط است.

درس مهارتی: درس عملی (کارگاهی، آزمایشگاهی و عملیات صحرایی) یا قسمت عملی درس نظری-عملی است.

مدرسه عالی دیداکتیک: به کارگیری روشهای نوین یاددهی موثر مربی محور جهت توانمندسازی مدرس و بهینه سازی فرایند آموزش است که با ماموریت آموزشهای حرفه ای و مهارتی به بازآموزی استادان و مربیان می پردازد.

دانشکدگان: منظور دانشکدگان مهارت و کارآفرینی است که ذیل معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت دارد.

دانشکده: منظور دانشکده مهارت و کارآفرینی که ذیل دانشکدگان مهارت و کارآفرینی فعالیت دارد.

گروه‌های مهارتی: گروه‌های تخصصی مهارتی شامل: ۱- گروه مهارتی صنعت و علوم پایه. ۲- گروه مهارتی مدیریت و خدمات اجتماعی. ۳- گروه مهارتی فرهنگ و هنر. ۴- گروه مهارتی کشاورزی و منابع طبیعی. ۵- گروه مهارتی امور دام، طیور و آبزیان. ۶- گروه کارآفرینی

فصل سوم: متقاضیان مهارت یاری

حداقل شرایط تخصصی لازم برای ثبت نام در سامانه مهارت‌یار دارا بودن یکی از موارد زیر است:

✓ داشتن گواهی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یا مراکز بین المللی مورد تأیید؛

✓ داشتن سوابق تجربی مفید در حرفه مربوط؛

✓ جواز کسب یا گواهی فعالیت صنعتی / خدماتی درحرفه مربوط؛

✓ داشتن گواهینامه دوره‌های ضمن خدمت معتبر در رشته مهارتی مرتبط؛

✓ داشتن سوابق داوری در مسابقات و رویدادهای مهارتی در سطوح استانی، ملی و بین المللی؛

✓ دارای رتبه در مسابقات و رویدادهای مهارتی استانی، ملی و بین المللی؛

✓ راه یافته به مرحله ملی و بین المللی مسابقات و رویدادهای مهارتی؛

✓ مدرس و آزمونگر مورد تأیید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یا مراکز بین المللی مورد تأیید.

مخاطبان این طرح چه کسانی هستند؟ شرایط ثبت نام چگونه است؟

کلیه دانشجویان فعال دوره دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) دانشگاه آزاد اسلامی که ترم اول تحصیل خود را گذرانده‌اند تا زمان تسویه حساب با دانشگاه، می‌توانند در این برنامه ثبت نام کنند و دروس و واحدهای دانشگاهی پیشنهادی خود را برای تدریس اعلام کنند و در صورت انتخاب متقاضیان به عنوان مدرس درس از سوی واحدهای دانشگاهی، به عنوان مهارت‌یار انتخاب می‌شوند.

از مشارکت کنندگان در این طرح چه انتظاری می‌رود؟ چه فعالیت‌هایی می‌کنند و چه وظایفی دارند؟

مشارکت کنندگان در طرح، مانند مدرسان دیگر، کلیه فرآیندهای آموزشی یک یا چند درس دانشگاهی را بر عهده می‌گیرند و نسبت به خروجی‌های آن مسئول هستند. فرآیندهای تهیه طرح درس، تدریس، آزمون و ارزیابی، اعلام نمرات و کلیه فرآیندهای مرتبط بر عهده مهارت‌یار پذیرفته شده است. همچنین مهارت‌یار باید ارتباط سازنده ای با مدرس پشتیبان به عنوان مشاور خود ایجاد کند.

انتظار می رود که مهارت‌یار از فرصتی که برای تجربه تدریس دانشگاهی در اختیار او گذاشته شده است، برای شناساندن خود به عنوان یک مدرس قابل اتکا به خوبی استفاده کند و انتظارات دانشجویان، مدرس پشتیبان و مدیر گروه مرتبط را برآورده سازد. 

سقف میزان تدریس مهارت یار در یک ترم چقدر است؟

مهارت یار می‌تواند به میزان ۱۶ واحد در حداقل سه نیمسال تحصیلی تدریس داشته باشد؛

مشارکت کنندگان در این طرح از چه مزایایی بهره‌مند می‌شوند؟

مهارت یار در دوره کارورزی تدریس، از معافیت بخشی از شهریه، متناسب با میزان تدریس و معادل با مربی پایه یک برخوردار خواهد بود. همچنین دوره‌های توان افزایی مهارت یاران رایگان است.

مهارت‌یار پس از اخذ گواهی دوره ویژه مدرسی، می‌تواند به عنوان مهارت‌یار معادل با مربی پایه دو ادامه دهد.

مدرس پشتیبان مهارت‌یاری چه نقشی دارد؟

مدرس پشتیبان مهارت یار وظیفه راهبری، مشاوره و هدایت مهارت‌یار را برای تربیت استاد آینده بر عهده دارد.

اهم وظایف مدرس پشتیبان به شرح زیر است:

* بررسی و تایید طرح درس مهارت یار

* حضور حداقل یک جلسه در کلاس تدریس مهارت یار

* بررسی و تایید روش ارزیابی دانشجویان توسط مهارت یار

* ثبت ارزیابی مهارت یار در سامانه

* انتقال تجربیات آموزشی/مهارتی به مهارت‌یار

* پاسخگویی به پرسشهای مهارت‌یار

* رسیدگی به مطالبات دانشجویان از مهارت‌یار

مدرس پشتیبان از چه مزایایی بهره‌مند می‌شود؟

مدرس پشتیبان، بخشی از ساعات حضور خود را به این امر اختصاص می‌دهد و این ساعات، جزء فعالیت‌های تدریس و حضور استاد، قابل محاسبه است. میزان ساعت محاسبه شده متعاقباً اعلام می‌شود.

شرایط اخذ گواهی دوره ویژه مدرسی چیست؟

گواهی دوره ویژه مدرسی به مهارت یارانی اعطا خواهد شد که شرایط زیر را کسب کرده باشند:

* گذراندن موفق دوره‌های دفتر توان افزایی با احراز نمره قبولی

* گذراندن موفق دوره‌های مهارتی یاددهی در مدرسه عالی مهارتی دیداکتیک

* گذراندن موفق دوره‌های تخصصی تربیت مربی مهارتی در مدرسه عالی تربیت مربی مهارتی در واحدها و مراکز دانشگاهی

* تایید کمیت تدریس مهارت یار با گزارش واحد (های) محل تدریس

* تایید کیفیت تدریس قابل قبول از نمره ارزشیابی دانشجویان در نیمسال های تدریس شده

* رعایت شئونات و نظم و انضباط آموزشی (عدم رعایت این بند، در هر مرحله‌ای موجب لغو طرح مهارت یاری و مزایای مرتبط به آن خواهد بود).

چگونه در طرح ثبت نام کنیم؟

متقاضیان طرح مهارت‌یاری می توانند در مهلت ثبت نام به سایت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان به آدرس bpj.iau.ir مراجعه و در بخش مهارت‌یار تقاضای خود را ثبت کنند.

آیا حضور در دوره ویژه مدرسی برای دانشجوی هزینه دارد؟ آیا درآمد دارد؟

هیچ هزینه‌ای برای مراحل ثبت نام، پذیرش و کارورزی مدرسی از دانشجویان متقاضی اخذ نمی‌شود. همچنین دانشجویان متقاضی و ثبت نام کرده در طرح، می‌توانند در دوره‌های توان افزایی اعلام شده به صورت رایگان ثبت نام کنند. گذراندن موفق این دوره‌ها برای بار اول رایگان است.

همچنین در صورت پذیرش و اختصاص درس به مهارت یاران از سوی واحد دانشگاهی، از معافیت بخشی از شهریه تحصیلی خود، چنانچه ذکر شد، برخوردار خواهند شد.

مهارت یاران چگونه از نتیجه پذیرش در طرح یا وضعیت پرونده خود مطلع می‌شوند؟

کلیه فرآیندهای ثبت نام، اطلاع رسانی، توزیع به واحدهای دانشگاهی، گزارش فعالیت تدریس انجام شده و نظایر آن در سامانه مهارت‌یار باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان قابل مشاهده و پیگیری است.

پس از اخذ گواهی ویژه مدرسی، چه مزایا و فرصت‌هایی برای مهارت یار ایجاد می‌شود؟

چنانچه ذکر شد، این گواهی نشانگر توانمندی قابل اتکا و تجربه موفق و هدایت شده مهارت یار در تدریس دروس مهارتی است. لذا علاوه بر مزایایی که پیش از این ذکر شد، این افراد به صورت طبیعی فرصت و اولویت جذب در محیط‌های دانشگاهی را خواهند داشت و در صورت جذب در دانشگاه آزاد اسلامی، از پایه ۲ آغاز به کار خواهند کرد.

فصل چهارم- مدیران اجرایی

اگر محل تحصیل دانشجو و محل تدریس مهارت یار در یک واحد دانشگاهی نباشد، معافیت شهریه مهارت‌یاری او چگونه به واحد محل تحصیل منتقل می‌شود؟

واحد دانشگاهی محل تدریس، مبلغ معافیت شهریه مصوب را برای مهارت یار مطابق قوانین جاری دانشگاه به واحد دانشگاهی محل تحصیل او منتقل می‌کند و در حساب شهریه مهارت یار در واحد محل تحصیل ثبت می شود. همچنین میزان تدریس مهارت یار از سوی واحد محل تدریس در سامانه مهارت‌یار باشگاه ثبت می‌شود.

آیا مهارت یاران کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شوند؟

خیر، مهارت یاران بخشی از روند آموزش خود را به عنوان دوره ویژه مدرسی طی می‌کنند و موارد مرتبط شغلی کارکنان دانشگاه بر این افراد قابل اطلاق نیست.

جریان کاری و زمانبندی طرح چگونه است؟

ثبت نام طرح مهارت یاری برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۵ تا ۱۴۰۲/۰۸/۲۵ انجام می پذیرد.

پس از آن با بررسی و صحت‌سنجی مندرجات آموزشی ثبت شده توسط باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان محل تحصیل دانشجوی، اطلاعات دانشجویان متقاضی، به واحدهای پیشنهادی محل تدریس ارسال می‌شود. نتیجه مهارت یاری آنان مشخص و در برنامه دروس آموزشیار واحدهای دانشگاهی محل تدریس ثبت خواهد شد و سپس مهارت یاران، به عنوان مدرس بر سر کلاس حاضر خواهند بود. همچنین زمانبندی دوره‌های توان افزایی متعاقباً اعلام خواهد شد.

نقش باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در واحد تحصیل متقاضی چیست؟

باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تحصیل دانشجوی متقاضی، وظیفه صحت‌سنجی و تایید مندرجات آموزشی فرم تقاضا را بر عهده دارد.

فصل پنجم- سامانه ثبت نام و ثبت درخواست مهارت یار

آدرس مستقیم سامانه چیست؟ و چه اطلاعاتی برای ثبت نام لزم است؟

متقاضیان می‌توانند از طریق آدرس https://portal.bpj.iau.ir/sa/register وارد شوند و با ثبت اطلاعات نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره تلفن همراه عضو سامانه بشوند، پس از عضویت یک کد فعال‌سازی برای شماره موبایل ثبت شده ارسال خواهد شد، پس از ثبت کد وارد سامانه خواهید شد.

روند ثبت اطلاعات و تقاضا به چه صورت است؟

پس از عضویت در سامانه، می‌توانید از طریق دکمه ثبت اطلاعات طی ۱۵ مرحله اطلاعات و تقاضای خود را ثبت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر صفحه راهنمای ثبت نام را مطالعه بفرمایید.

پس از ثبت نام کد فعال‌سازی ارسال نمی‌شود؟

چنانچه با کیبورد انگلیسی شماره موبایل را ثبت کرده باشید و فیلترشکن نیز خاموش باشد، کد فعال‌سازی ارسال خواهد شد.

تصویر پرسنلی باید چگونه باشد؟

تصویر پرسنلی جدید و تمام رخ با زمینه سفید انتخاب و آپلود شود. دقت داشته باشد اندازه تصویر نهایتا ۵۰۰ در ۵۰۰ پیکسل و فرمت‌های تصویر jpg یا png و اندازه فایل حداکثر ۵۰۰ کیلوبایت باشد.

ثبت رزومه اجباری است؟

بله، در مرحله دوم ثبت اطلاعات، ثبت رزومه اجباری است. در این مرحله می‌توانید رزومه خود را با فرمت‌های rar یا zip یا pdf بارگذاری نمایید. اندازه فایل حداکثر ۵ مگابایت باشد.

دانشجویانی که سابقه تدریس در دانشگاه دارند، باید در این طرح ثبت نام کنند؟

بله، کلیه دانشجویانی که می‌خواهند در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس داشته باشند حتی اگر کد تدریس هم دارند، باید در سامانه مهارت‌یار تقاضای تدریسشان را ثبت نمایند.

برای ویرایش یا تکمیل اطلاعات از چه طریقی اقدام شود؟

برای ویرایش یا تکمیل اطلاعات از طریق ورود به سامانه و ثبت اطلاعات میتوانید اقدام کنید و مجددا ۱۵ مرحله را تأیید و تکمیل نمایید.

آیا ثبت نام در این سامانه و ثبت تقاضای مهارت یار هزینه دارد؟

خیر، ثبت نام در این سامانه کاملا رایگان است. دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی میتوانند به صورت رایگان درخواست مهارت یار خود را ثبت نمایید.

آیا دوره آموزشی هزینه دارد؟

خیر، دوره آموزشی مدرسی کاملا رایگان است.

آیا مهلت ثبت نام تمدید خواهد شد؟
خیر.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهروز
آبان ۳۰, ۱۴۰۲ ۲:۴۶ ب٫ظ

با احترام به اقای دکتر طهرانچی میخواستم بدونم ما که ۱۳ سال با مدرک کارشناسی ارشد وداشتن جواز تدریس تا ترم پیش در دانشگاه ازاد مشغول بودیم چه میشود الان الاخون بالاخون وبیکار شدیم اگه امکان داره به فکر ما هم باشند خلاصه ما هم در این مجموعه با کوچکترین چشم داشت و مزایازحمت کشیدیم یا اینکه با توجه به کمبود معلم در اموزش پرورش طی تفاهم و گفتگو بین وزارت علوم ومجموعه دانشگاه ازاد زمینه همکاری مارا فراهم کنند با سپاس وتشکر

ن. قادسی
آذر ۱, ۱۴۰۲ ۰:۲۰ ق٫ظ
پاسخ به  بهروز

سلام؛ شما اول جواب اون دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری رو بدین که بیکار و در حاشیه می موندن و دوستان کارشناسی ارشد سالها، جای ایشان را پر کرده بودن!؟ و معلوم نبود با کدام ضوابط و روابط وارد سیستم دانشگاه آزاد شده بودن!؟

حسام
آذر ۱, ۱۴۰۲ ۱:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  ن. قادسی

افرادی که با مدرک کارشناسی ارشد غریب به ۷،۸،۱۰ سال و شایدم بیشتر سابقه تدریس داشتند و حداقل تجربه رو کسب کردند و گذشته از آن برای آمادگی خودشان جهت تدریس و پاسخگویی دانشجویان گرامی، بخاطر اینکه اطلاعاتشان کامل باشد مطالعاتی انجام دادند که فکر کنم دوسال آن اندازه مدرک دکتری زحمت داره و مهمتر از همه تجربه علمی و پژوهشی کسب کردند، باعرض پوزش آیا دانشجویان ترم یک دکتری چقدر باید تلاش کنند تا به اون ارشد برسند؟ به نظر شما آقای طهرانچی به جای این اینکه اینهمه تجربه رو در نظر می گرفتند و اون کارشناسان ارشد رو با شرایط بهتر جذب دکترا می کردند برای افرادی که برای کسب علم و با هزار امید وارد دانشگاه شدند، سود بود یا این طرح بدون مشورت که الان اتفاق افتاده سود داره حتی اگر با روابط یا زوابط وارد تدریس شدند.

اینها دیگه امتحانشون رو پس دادند یکم معقولانه فکر کنیم خیلی خوبه.

درود برشما و همه مخاطبان عزیز

سیامک
آذر ۳, ۱۴۰۲ ۳:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  ن. قادسی

سلام. دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد رو با کارشناسان ارشد دانشگاه های دیگه اصلا هم تراز ندونید. اون کارشناسان ارشد سالها در دروس تدریس خود تجربه کسب کرده بودن . فاتحه علم در دانشگاه آزاد رو بخونید. فقط برای اینکه پول از دستشون نره این بخشنامه ها رو تصویب کردن اگه نه پولی در کار نیست که جواب بیکاری فارع التحصیلان دکتری رو بده خخخخخخخخ