موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

مصاحبه با رتبه یک مهندسی صنایع آزمون دکتری سراسری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

وب سایت تخصصی پی اچ دی تست در خدمتی جدید مصاحبه با رتبه های برتر آزمون دکتری سراسری و دانشگاه آزاد را بر روی سایت منتشر می نماید. در عید سعید غدیر نخستین مصاحبه از این مجموعه خدمتتان تقدیم می گردد.

میثم دهقانی در یک نگاه

متولد 1363

ورودی سال 1382 کارشناسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف  با رتبه 104 منطقه 2

ورودی سال  1386 کارشناسی ارشد صنایع – صنایع دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 4

نمرات آزمون دکتری :

زبان عمومی :30

استعداد تحصیلی:41

دروس تخصصی:57

پی اچ دی تست:  با سلام ، بفرمایید چه شد که بین کارشناسی ارشد و دکتری فاصله افتاد؟

–          به علت برخی مسائل خانوادگی ترجیح دادم مدتی به تدریس و فعالیت های کاری مشغول باشم.

پی اچ دی تست:  این فعالیت ها به چه صورتی بود؟

–          تقریبا از اواخر دوره کارشناسی ارشد در وزارت نیرو مشغول به فعالیت شدم و بعد از فراغت از تحصیل این فعالیت منظم تر شد و کار خود را در همان قالب و در بابل ادامه دادم و در این مدت در شهرستان بابل سکونت داشتم

تدریس پاره وقت در دانشگاه های نو شیروانی بابل و موسسه غیر انتفاعی صنعتی مازندران فعالیت دیگر من بود.

پی اچ دی تست:  مشکل نظام وظیفه نداشتید؟

–          خیر، معافیت داشتم

پی اچ دی تست:  از چه زمانی مطالعه برای آزمون را آغاز کردید؟

–          حدود آذرماه 90 که منابع اعلام شد شروع به برنامه ریزی کردم. منابع را آماده نمودم و حتی برای درس طراحی سیستم های صنعتی در یکی از موسسات کنکور ثبت نام کردم ولی خوب به دلایلی در کلاسها شرکت نکردم. البته با توجه به مشغله کاری نمی توانستم زمان زیادی را به مطالعه برای کنکور اختصاص دهم. ساعت هشت صبح تا سه و نیم سر کار می رفتم و بعد از آن هم تا هفت و نیم تدریس داشتم. در واقع تنها فرصت من ساعات پایانی شب بود. مطالعات اصلی من هم از تعطیلات نوروز شروع شد؛ گرچه دید و بازدید عید هم در جریان بود!

پی اچ دی تست:  پس زمان زیادی را به مطالعه اختصاص نداده اید؟ احتمالا زمینه خوبی داشته اید؟

–          من تحقیق در عملیات را تدریس می کردم و در آزمون کارشناسی ارشد هم وقت زیادی را به آمار و احتمال اختصاص داده بودم. برای زبان هم پایه نسبتا خوبی داشتم و درصد زبان من در آزمون کارشناسی ارشد حدود 70 درصد بود.

پی اچ دی تست:  نحوه مطالعه تان برای آزمون به چه صورت بود؟ چه منابعی را مطالعه کردید؟

–          پیش فرض من در زندگی این است که باید نقاط قوت را به قله ها رساند و نقاظ ضعف را نیز تا حد متوسط جامعه بهبود بخشید و در همه کنکورهایی که داده ام این موضوع را رعایت کردم و با این رویکرد در ارشد و دکترا سوالات درس تحقیق در عملیات را به طور کامل پاسخ دادم. در این ‌آزمون هم با اینکه تحقیق در عملیات را تدریس می کردم و کاملا با مباحث آن آشنا بودم بیشترین وقت را روی این درس گذاشتم. تقریبا همه کتاب های موجود در این زمینه را مرور کردم و نکات جدید هر کدام را یاد گرفتم. تست های تحقیق در عملیات 2 را هم که در آزمون کارشناسی ارشد صنایع دوره ما مورد سوال نبود تهیه کردم تا با تست های این درس هم مشکلی نداشته باشم. برای آمار کتاب هایی که برای آزمون کارشناسی ارشد تهیه کرده بودم را خواندم که شامل دو جلد کتاب آمار آقای ایوزیان و کتاب انتشارات پارسه بود.

کتاب طراحی صنعتی دکتر بشیری هم منبع دیگری بود که برای درس طراحی سیستم های صنعتی از آن استفاده کردم. برای درس زبان هم کتاب کوچکی به نام Toefl Grammar Flash داشتم که هر روز نگاهی به آن می انداختم و کتاب زبان مدرسان شریف را هم در کنار آن می خواندم. کتاب مدرسان شریف برای استعداد تحصیلی هم منبع من بود که خیلی اتفاقی آن را انتخاب کرده بودم.

پی اچ دی تست:  همانطور که می دانید متأسفانه آزمون دکتری گرایش مهندسی سیستم و مدیریت بهره وری با صنایع یکی است و دروس آزمون (غیر از آمار و احتمال ) از جمله مباحث مطرح در گرایش آن ها نیست. نظر شما در این مورد چیست؟ چه پیشنهادی به این گونه داوطلبان دارید؟

–          خب این دانشجوها اگر واقعا میخواهند قبول شوند باید بپذیرند که راه سخت تری در پیش دارند ولی نشدنی نیست، با کمی تلاش بیشتر و مطالعه هدفمند میتوانند به راحتی در آزمون موفق شوند.

پی اچ دی تست:  ترتیب انتخاب های شما به چه صورت بود؟

–          به ترتیب شریف ، تربیت مدرس ، علم و صنعت و خواجه نصیر الدین طوسی را انتخاب کرده بودم ولی بعد از معرفی به مصاحبه تنها در مصاحبه دانشگاه تربیت مدرس شرکت کردم و سه تای دیگر را نرفتم.

پی اچ دی تست:  چرا؟

–          خوب گرچه شریف به نوعی وطنم بود اما استاد خودم قصد گرفتن دانشجو نداشت. ضمن اینکه احساس می کردم تغییر محل تحصیل می تواند شرایط بهتری را برای پیشرفت فراهم آورد. با صحبت هایی که با دوستان و اساتید داشتم به این جمع بندی رسیده بودم که تربیت مدرس گزینه خوبی است. اگر شریف را بالاتر زدم تنها برای محکم کاری بود وگرنه از قبل تصمیم خود را برای تحصیل در تربیت مدرس گرفته بودم. حتی در سال 89 در آزمون دکتری غیر متمرکز این دانشگاه ثبت نام کردم ولی با توجه به شرایطی که آن زمان داشتم در جلسه آزمون حاضر نشدم.

پی اچ دی تست:  مصاحبه چطور بود؟

–          به نظر من اعتماد به نفس در جلسه مصاحبه نقش تعیین کننده ای دارد. اعتقاد دارم اساتید در جلسه مصاحبه به دنبال جذب هر داوطلب هستند. یعنی دنبال نقاط قوت او می گردند و داوطلب باید کمک کند تا این جستجو موفقیت آمیز باشد. این طبیعی است که اساتید به دنبال دانشجوی به درد بخور باشند و جلسه مصاحبه زمان کاوش توانمندی های شماست. من رزومه آموزشی و پژوهشی نسبتا خوبی داشتم و سعی کردم در جلسه مصاحبه هم روی نقطه قوت اصلی م که تسلط بر مباحث تحقیق در عملیات ( OR ) بود تکیه کنم و از قابلیت های خود در حل مسائل مختلف صنعت با استفاده از OR سخن بگویم.

پی اچ دی تست:  قبلا با اساتید تربیت مدرس صحبت کرده بودید؟

خیر. اتفاقا تنها جایی که قبل از مصاحبه سر نزدم تربیت مدرس بود. شریف که اساتید خودمان بودند. با اساتید علم و صنعت و خواجه نصیر الدین طوسی هم صحبت کردم و عموما نظر مثبتی داشتند. اما با توجه به بازخورد مثبتی که از مصاحبه تربیت مدرس گرفتم بقیه مصاحبه ها را شرکت نکردم. در واقع استادی که به دنبالش بودم را در این دانشگاه پیدا کردم و نیازی به جستجوی بیشتر نبود.

پی اچ دی تست:  رزومه شما چطوربود؟

گواهی مربوط به تدریس خود در دانشگاه را گرفته بودم. استاد راهنمای 8 پایان نامه کارشناسی هم بودم که گواهی آنها را هم در مدارک خود داشتم . با توجه به نوع شغل خود، در پروژه های تحقیقاتی صنعت هم مشارکت کرده بودم که مدارک مربوط به این موضوع را هم ضمیمه کردم. ضمن اینکه با مراجعه به اساتید دانشگاه شریف که درطرح های تحقیقاتی شان شرکت داشتم گواهی همکاری گرفتم. پذیرش تنها مقاله آی اس آی هم که موجود بود.

پی اچ دی تست:  چه شد که تحصیل در خارج ازکشور را انتخاب نکردید؟

این سوالی است که گاهی خودم هم از خودم می پرسم . دانشگاه شریف برای ورودی 86 خود 15 نفر با آزمون می گرفت که یازده نفر آن از بچه های خود دانشگاه قبول شدند. حالا از آن یازده نفر فقط من ایران مانده ام! اگر بخواهم خیلی مختصر توضیح دهم مسایل خانوادگی دلیل اصلی ماندن من در ایران است.

پی اچ دی تست:  پس کسی از دوستان مشاور شما برای آزمون نبود؟

خیر، من برای کنکور سراسری ارتباط زیادی با رتبه های برتر سال قبل داشتم و سعی کردم بیشترین استفاده را از تجربیات آنها داشته باشم. برای کارشناسی ارشد هم قبولی های جدید ارشد دانشگاه مشاور من بودند. اما برای دکترا تجربیات خودم برای آزمون کافی بود ولی برای مصاحبه از استاد خودم و چندتا از دانشجوهای سال قبل کمک گرفتم.

پی اچ دی تست:  قصد دارید هیات علمی دانشگاه شوید؟

بله ،البته هنوز اقدامی در این خصوص نکرده ام و قصدم این است که بعد از آزمون جامع پیگیر این موضوع شوم.

پی اچ دی تست:  با تشکر از شما و آرزوی موفقیت و پیروزی در تمام مراحل زندگی.

داوطلبان عزیز می توانند سوالات خود را از آقای دهقانی از طریق این لینک مطرح نمایند.( قبل از پرسیدن سوال خود می بایست از طریق همین لینک عضو شوید)

ثبت‌نام
باخبرم کن!

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من
مرداد ۲۷, ۱۳۹۳ ۵:۵۳ ب٫ظ

با عرض سلام و تقدیم احترام با دیدن واژه مردود در مقابل اسمم دلم بیش از پیش به درد آمد و دریافتم که من و امثال من که بنا به مشیت خداوند شرایط جسمی متفاوت با سایرین داریم هیچ حقی برای زندگی نداریم روزی که یکی از دوستان من را تشویق به شرکت در کنکور دکتری کرد برایم قابل پیش بینی بود که چه عاقبتی خواهم داشت چون پیش از این مورد لطف قرار گرفته و از محل کارم اخراج شده بودم! او با اشاره به نمونه هایی از حمایت اکثر کشورها و به خصوص دانشگاههای بزرگ جهان انگیزه شرکت در کنکور را در من ایجاد کرد. اینکه: در ماده ۲۶ قوانین حقوق بشر در بند الف عنوان شده که دستیابی به آموزش عالی باید با تساوی کامل برای همه امکانپذیر باشد تا هرکس بتواند بنا به استعداد خود از آن بهره مند شود. اینکه: در اکثر دانشگاهها از قبیل دانشگاه کوئینز در کانادا و دانشگاه کالیفرنیا در ایالات متحده بخشی مجزا به دانشجویان معلول اختصاص داده شده است تا این دانشجویان متناسب با نوع معلولیت خود بتوانند از خدمات آموزشی، بهداشتی و خوابگاهی استفاده کنند. اینکه: در دانشگاه کوئینز دانشجویان معلول حق دارند به دوره های تحصیلات پیشرفته دسترسی داشته و متناسب با نوع معلولیت تحت آموزش قرار گرفته و در مکان متناسب ساکن شوند. در این دانشگاه مسئولان موظفند تمام تلاش خود را در رعایت حقوق این دانشجویان صرف کرده و از عقب ماندگی و یا عدم درک مفاهیم به دلیل معلولیت آنها جلوگیری کنند. تمامی حقوق دانشجویان… ادامه نظر»

mirjahan
آبان ۲, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۵ ق٫ظ

با سلام
آیا امکان ادامه تحصیل از مقطع ارشد بازرگانی به یکی از گرایش های دکتری صنایع دارم و چه پیشنهادی در این مسیر و راجع به منابع و گرایش انتخابی دارید ممنون می شوم