شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در آزمون دکتری 1392

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور در باره شرایط و ضوابط، تاریخ و نحوه ثبت نام در آزمون ورودی دوره دکتری (PH.D) نیمه متمرکزسال 1392 منتشر شد .

به گزارش پی اچ دی تست ، سازمان سنجش آموزش کشور طی اطلاعیه ای شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در کنکور دکتری 92 را اعلام کرد. متن اطلاعیه سازمان سنجش به این شرح است :

سازمان سنجش آموزش کشور بدین وسیله به اطلاع کلیه متقاضیان ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز) سال 1392  می رساند که ثبت نام برای شرکت در آزمون مذکور از طریق شبکه اینترنت این سازمان از روز سه شنبه 7/9/91 آغاز و در روز یکشنبه 12/9/91 پایان  می پذیرد. لذا کلیه داوطلبان متقاضی ثبت نام که دارای شرایط عمومی و اختصاصی ذیل می باشند، می توانند در آزمون مذکور ثبت نام و شرکت نمایند.
مقــدمه‌:
سرعت پرشتاب علم و فناوری و ظهور پیشرفت‌های عظیم علمی در هزاره‌ی سوم، کشورهای جهان را در شرایطی قرار داده است که ایجاد تحول راهبردی در برنامه‌های توسعه امری حیاتی و گامی اساسی در جهت توسعه همه جانبه است. لذا نهادهای مولد اندیشه نقش کلیدی در تبیین و تحقق این تحول راهبردی با الهام از برنامه‌های توسعه و اهداف بلند سند چشم‌اندار جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت، بر این اساس متولیان و برنامه‌ریزان حوزه‌ی آموزش عالی کشور همسو و هماهنگ با نهضت تحول خواهی کشور و بهره‌مندی از فرصت‌های پیش آمده در راستای ارتقای کیفیت علمی و آموزشی، لزوم بازنگری آیین نامه‌ها، ضوابط و مقررات آموزشی و نحوه پذیرش دانشجو را در اولویت‌های کاری خود قرار داده‌اند که برای نیل به این مقصود، در گام نخست، آیین نامه‌ی پذیرش دانشجو در دوره دکتری (Ph.D) به لحاظ ضرورتی که در بازنگری و اصلاح آن احساس می‌شد، با همکاری و هماهنگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده دانشجو در جهت بهبود سنجش علمی و ایجاد شرایط مناسب و یکسان بصورت نیمه متمرکز و در قالب دو مرحله (آزمون کتبی و بررسی سوابق) تدوین شده است. لذا شرایط و ضوابط ثبت‌نام و شرکت داوطلبان در آزمون مذکور به شرح ذیل اعلام می‌گردد.
اهداف:
آزمون دکتری (Ph.D) سال 1392 بصورت نیمه‌متمرکز به منظور تأمین اهداف زیر برگزار می‌گردد:
– عدالت آموزشی و فرصت برابر برای متقاضیان ورود به دوره دکتری
– سنجش علمی داوطلبان ورود به دوره دکتری،‌ بر اساس دروس اختصاصی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
– ایجاد وحدت رویه و هماهنگی دانشگاه با سیاست‌های وزارت علوم در پذیرش دانشجو
– کمک به دانشگاه برای پذیرش دانشجویان مستعد در دوره دکتری
– کاهش هزینه اجرای آزمون‌های موازی و جلوگیری از اتلاف منابع
– کمک به مؤسسات و وزارتخانه‌ها جهت ارزشیابی متقاضیان استخدام آنها
– جلوگیری از شرکت متعدد داوطلب در آزمون‌های مختلف
تعاریف‌:
مفاهیم‌ بعضی‌ از اصطلاحات‌ بکار رفته‌ در دفترچه راهنما‌ به‌ شرح‌ زیر است:
الف) دوره دکتری: بالاترین دوره تحصیلی آموزش عالی است که به اعطای مدرک تحصیلی می¬انجامد و رسالت آن تربیت افرادی است که با نوآوری در زمینه¬های مختلف علوم فناوری در رفع نیازهای کشور و گسترش مرزهای دانش مؤثر باشند.
ب) شیوه آموزشی ـ پژوهشی: دوره‌ای که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی کارهای پژوهشی و پایان‌نامه است.
ج) پایان نامه: فعالیت پژوهشی ـ تحقیقاتی است که در زمینه رشته تحصیلی مربوط و تحت راهنمایی و مشاوره و اساتید و هیأت داوران قرار می‌گیرد.
د) سمینار: منظور تحقیق و تتبع نظری است که دانشجویان گرد هم می‌آیند و به تشریح موضوع مورد مطالعه خود می‌پردازند.
ه‍( گروه آزمایشی‌: رشته‌های ‌مختلف تحصیلی آموزش ‌عالی ‌با توجه ‌به ‌تجانس ‌آنها به ‌گروه‌های‌ نه‌گانه، علوم‌ انسانی، علوم‌ پایه، فنی‌ و مهندسی‌، کشاورزی، هنر، علوم‌ پزشکی، دامپزشکی، زبان و تربیت بدنی تقسیم‌ می‌شود.
تبصره‌: پذیرش دانشجو رشته‌های گروه علوم پزشکی منحصراً برای دانشگاه تربیت مدرس صورت می¬گیرد و پذیرفته‌شدگان فقط در آن دانشگاه ادامه تحصیل خواهند داد.
و) مقاطع‌ تحصیلی‌: مقـاطع تحصیلی‌ ‌نشانگر طول‌ مدت‌ تحصیل‌ و نوع‌ مدرک‌ اعطایی‌ در پایان‌ تحصیل‌ است‌ که عبارتند از:
1- کارشناسی‌ (لیسانس‌) 2- کارشناسی‌ ارشد(فوق‌ لیسانس) 3- دکترای‌ حرفه‌ای 4- دکتری (Ph.D).
ز) کارشناسی ارشد پیوسته: دوره‌ای 5 ساله می‌باشد که پس از دوره پیش‌دانشگاهی آغاز شده و دانشجو پس از گذراندن تعداد واحدهای معین، به دریافت مدرک کارشناسی ارشد نائل می‌شود.
ح) دکتری حرفه‌ای: دوره‌ای است 6 ساله که پس از دوره پیش‌دانشگاهی آغاز شده و دانشجو پس از گذراندن تعداد واحدهای معین، به دریافت مدرک دکتری حرفه‌ای نائل می‌شود.
ط) دکتری تخصصی: عالی‌ترین دوره‌ تحصیلی رسمی که پس از دوره کارشناسی ارشد آغاز می‌شود و دانشجو پس از گذراندن تعداد واحدهای درسی معین و دفاع از رساله، موفق به دریافت مدرک دکتری تخصصی می‌گردد.
ی) گروه آموزشی: کوچکترین واحد سازمانی آموزشی یا پژوهشی مستقر در دانشکده می‌باشد.
ک) رشته‌ امتحانی‌: هر داوطلب‌ بر اساس‌ میزان‌ علاقه‌مندی‌ خود به‌ رشته‌ یا رشته‌های‌ تحصیلی‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی، می‌تواند حداکثر در یک کدرشته‌ امتحانی از یک گروه آزمایشی‌ ثبت‌نام‌ و در آزمون مربوط شرکت نماید.
ل) دانشجوی‌ سال‌ آخر: به‌ کسی‌ اطلاق‌ می‌شود که‌ حداکثر تا تاریخ 31/6/1392 بطور قطع‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ ارشد از دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش ‌عالی داخل و یا خارج از کشور مورد تأیید شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ یا وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ و یا وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ فارغ‌التحصیل‌ شود.
م) تعهد خدمت‌ آموزش‌ رایگان‌: افرادی‌ که‌ بلافاصله‌ پس‌ از فراغت‌ از تحصیل‌ در دوره‌ کارشناسی ارشد‌ در این‌ آزمون‌ پذیرفته‌ می‌شوند و به‌ موجب‌ ماده‌ 2 آیین‌نامه‌ اجرایی ‌قانون‌ آموزش‌ رایگان‌ از مزایای‌ آموزش‌ رایگان‌ بهره‌مند شده‌اند، تعهدات‌ مربوط به‌ بهره‌مندی‌ از آموزش‌ رایگان‌ آنان‌ در مقاطع‌ تحصیلی گذشته‌ پس‌ از پایان ‌تحصیلات‌ دوره‌ دکتری انجام‌ می‌پذیرد. درخصوص رشته‌های وابسته به وزارت بهداشت برابر با ضوابط و شرایط مربوطه عمل خواهد شد.
ن) معدل‌: عبارت است از معدل مندرج در گواهینامه موقت یا مدرک رسمی فارغ‌التحصیلان دوره‌های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه‌ای. در صورت فارغ‌التحصیل نشدن میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده برای دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه‌ای که حداکثر تا تاریخ 31/6/92 فارغ‌التحصیل خواهند شد.
س) کد پیگیری: شامل یک کد 16 رقمی (مثال: 1318752246835562) می‌باشد که پس از پایان مراحل ثبت‌نام از طریق سایت به هر داوطلب داده می‌شود و لازم است که تا پایان اعلام نتایج نزد داوطلب نگهداری شود.
مقررات آموزشی دوره دکتری (Ph.D)
داوطلبان جهت کسب اطلاعات در خصوص مقررات آموزشی، میزان شهریه دوره‌های نوبت دوم (شبانه)، دوره‌های غیرانتفاعی، بین‌الملل و پیام نور و سایر شرایط و ضوابط دوره دکتری، به سایت اینترنتی وزارت علوم‌‌، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و سایت‌های مرتبط مراجعه نمایند.

شرایط عمومی‌ و اختصاصی‌ داوطلبان:
داوطلبان‌ لازم‌ است‌ دارای‌ شرایط عمومی‌ و اختصاصی‌ به‌ شرح‌ ذیل‌ بوده‌ و از لحاظ مقررات‌ وظیفه‌ عمومی‌ منعی‌ نداشته‌ باشند.

شرایط عمومی‌:
الف) اعتقاد به‌ اسلام‌ یا یکی‌ از ادیان‌ تصریح‌ شده‌ در قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌.
ب) ملتزم‌ بودن‌ به‌ احکام‌ عملی‌ اسلام‌ (انجام‌ دادن‌ واجبات‌ و پرهیز کردن‌ از محرمات‌).
تبصره ‌1: ملاک،‌ وضع‌ کنونی‌ داوطلب‌ در هنگام‌ ثبت‌نام‌ است‌.
تبصره ‌2: اقلیت‌های‌ دینی‌ (ادیان‌ رسمی‌) مندرج‌ در قانون‌ اساسی‌ از این‌ شرط مستثنی‌ هستند (به‌ شرط عدم‌ تجاهر به‌ نقض‌ احکام‌ اسلام‌).
ج) عدم‌ احراز عناد (نه‌ اعتراض‌) نسبت‌ به‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌.
تبصره‌: در صورتی‌ که‌ داوطلب‌ سابقاً با نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ عناد داشته‌، باید تغییر نظر او احراز شود.
د) نداشتن‌ سابقه‌ عضویت‌ در ساواک‌ و فراماسونری‌ و اعقاب‌ آن براساس استعلام‌های انجام شده.
ه‍‌) عدم‌ احراز فساد اخلاقی‌. و) عدم‌ اشتهار به‌ ارتکاب‌ اعمال‌ خلاف‌ شئون‌ شغلی‌ و تحصیلی‌ در طول‌ تحصیل‌ یا زمان‌ اشتغال‌ (در صورت‌ اشتغال‌ فعلی‌).
ز) برخورداری‌ از توانایی‌ جسمی‌ به‌ تناسب‌ رشته‌ انتخابی‌ و عدم‌ اعتیاد به‌ مواد مخدر.
* تذکر مهم: ضوابط گزینش دانشگاه تربیت مدرس، با سایر دانشگاه‌ها متفاوت بوده و دارای گزینش خاص است.

شرایط اختصاصی:
الف) داشتن‌ کارشناسی‌ ارشد (فوق‌ لیسانس)‌ یا دکترای‌ حرفه‌ای‌ یا اشتغال‌ به‌ تحصیل‌ در سال‌ آخر مقطع‌ کارشناسی‌ ارشد یا دکترای حرفه‌ای که‌ مدرک‌ مذکور مورد تأیید شورای ‌عالی ‌انقلاب‌ فرهنگی‌ یا وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ و یا وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ باشد.
تبصره 1: فارغ‌التحصیلان‌ و دانشجویان‌ رشته‌های‌ گروه ‌پزشکی‌ متقاضی ‌شرکت‌ در این ‌آزمون‌، قبل‌ از اقدام‌ به‌ ثبت‌نام‌ باید توجه‌ داشته‌ باشند که‌ از لحاظ طرح‌ تعهد خدمت‌ به‌ وزارت ‌بهداشت‌، درمان ‌و آموزش‌ پزشکی‌، وضعیت‌ خود را مشخص‌ و از نظر وزارت‌ مذکور منعی‌ برای ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ و در صورت قبولی برای ادامه تحصیل نداشته باشند. در غیر این‌ صورت‌ عواقب‌ مترتب‌ بر آن،‌ به‌ عهده‌ شخص‌ متقاضی‌ خواهد بود.
تبصره 2: با توجه به اینکه ادامه تحصیل در مقطع دکتری بصورت تمام وقت می‌باشد، داوطلبان‌ شاغل‌ در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای‌ دولتی‌ باید قبل‌ از ثبت‌نام‌ موافقت‌ کتبی‌ و بدون‌ قید و شرط محل کار‌ خود را مبنی‌ بر ادامه‌ تحصیل‌ دریافت‌ و آن را نزد خود نگه دارند.
تبصره3: رشته امتحانی انتخابی داوطلبان در دوره دکتری بایستی متناسب با رشته‌ی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد آنها و مطابق ستون مربوط به رشته‌های مرتبط، جدول رشته‌ها و مواد امتحانی آزمون (جداول شماره 6 تا 14 مندرج در دفترچه راهنما) باشد.
ب) براساس‌ مصوبات‌ شورای‌ عالی‌ برنامه‌ریزی‌، فارغ‌التحصیلان‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ معتبر خارجی‌ که‌ به‌ دلیل‌ کیفیت‌ (اعتبار دانشگاه‌ و محتوای‌ درسی‌) به‌ مدرک‌ فارغ‌التحصیلی‌ ارزشیابی‌ شده‌ آنان‌ عنوان‌ معادل‌ تعلق‌ گرفته‌ است‌، اجازه شرکت در آزمون مذکور را ندارند. مگر اینکه در آزمون‌های معادل دوره کارشناسی ارشد که در سال‌های 1387، 1388 و یا 1389 توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شده است، پذیرفته شده باشند.
ج) دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد (معادل فوق لیسانس) مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌، وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که در آزمون جامع دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد (سال‌های 1387، 1388 و یا 1389) حدنصاب نمره علمی لازم را کسب نموده و پذیرفته شده‌اند، می‌توانند در آزمون رشته‌های تحصیلی دوره دکتری (Ph.D) گروه امتحانی مربوط، ثبت‌نام و شرکت نمایند. این قبیل داوطلبان در صورت موفقیت در این آزمون لازم است کارنامه نتیجه آزمون جامع مدرک معادل کارشناسی ارشد خود را پس از پذیرفته شدن به همراه سایر مدارک لازم به دانشگاه محل قبولی ارائه نمایند.
تبصره: دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد (معادل فوق لیسانس)، به شرط اینکه دوره تحصیلی آنان با مجوز شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شده باشد و مدرک آنان مورد تأیید وزارت علوم باشد، می‌توانند با همان مدرک معادل در این آزمون شرکت و در صورت پذیرفته شدن ادامه تحصیل دهند.
د ) بر اساس‌ مصوبه‌ جلسه 368 مورخ ‌3/11/74 شورای عالی‌ انقلاب فرهنگی‌ در مورد مدارک‌ تحصیلی‌ صادر شده‌ توسط مدیریت‌ یکی از حوزه‌های‌ علمیه‌ قم و خراسان، فضلا و طلاب ‌حوزه‌های علمیه که بر اساس‌ مدرک‌ صادر شده‌ توسط مدیریت یکی از حوزه‌های علمیه قم‌ و خراسان دوره ‌سطح 3 را گذرانده‌اند و یا تا تاریخ 31/6/1392 فارغ‌التحصیل‌ می‌شوند،‌ منحصراً می‌توانند در یکی‌ از کدرشته‌های ‌امتحانی مرتبط در گروه علوم انسانی ثبت‌نام‌ و در آزمون‌ آن‌ شرکت‌ نمایند و در صورت پذیرفته‌شدن مشروط به گذراندن دروس پیش‌نیاز به تشخیص گروه آموزشی ادامه تحصیل دهند. بدیهی‌ است ‌این‌ دسته‌ از داوطلبان‌ باید تصویر مدرک‌ فراغت‌ از تحصیل‌ خود را که‌ توسط مدیریت‌‌ حوزه¬¬های علمیه‌ صادر گردیده ‌است‌ در اختیار داشته باشند.
ه‍ ) هیچیک از پذیرفته‌شدگان ‌نهایی ‌آزمون‌ دکتری (Ph.D) سال‌ 1391 حتی در صورت انصراف قطعی از تحصیل، حق ثبت‌نام و شرکت در این ‌آزمون ‌را ندارند.
و ) داوطلبانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند، لازم است معدل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد یا دکترای حرفه‌ای خود را در ردیف‌های مربوطه تقاضانامه درج نمایند. همچنین داوطلبانی که حداکثرتا تاریخ 31/6/92 فارغ‌التحصیل خواهند شد لازم است علاوه بر درج معدل دوره کارشناسی، میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای حرفه‌ای خود را حداکثر تا تاریخ 31/6/1391 در تقاضانامه درج نموده و نسبت به تکمیل و تأیید فرم معدل مندرج در صفحه 57 دفترچه راهنما از سوی دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه‌ای خود اقدام نموده و آن را نزد خود نگهداری نمایند، تا در صورت قبولی به مؤسسه محل قبولی ارائه گردد. لازم به ذکر است که داوطلبان پس از ثبت‌نام اجازه هیچگونه اصلاح و تغییری را در معدل خود ندارند و معدل اعلام شده در زمان ثبت‌نام ملاک عمل خواهد بود.
تذکر 1: داوطلب باید در زمان قبولی نهایی، معدل خود را با مدرک معتبر به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی محل قبولی ارائه دهد و لازم است مغایرتی بین معدل اعلام شده به این سازمان با معدل مدرک ارائه شده به محل قبولی وجود نداشته باشد. بدیهی است در صورت مغایرت معدل، قبولی فرد پذیرفته ‌شده در هر مرحله از تحصیل که باشد لغو و به درخواست وی ترتیب اثر داده نخواهد شد و حق هرگونه اعتراضی از داوطلب سلب خواهد شد.
تذکر 2: حضور داوطلب در هر دو جلسه آزمون صبح و بعدازظهر الزامی‌ بوده و عدم حضور در یکی از جلسات آزمون، باعث حذف داوطلب از گزینش نهایی خواهد شد.
تبصره 1: دانشجویان سال‌ آخر و‌ یا فارغ‌التحصیلان مقطع‌ کارشناسی ¬ارشد و دکترای حرفه¬ای (به جز فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد پیوسته، دکترای حرفه‌ای دامپزشکی و دکترای پزشکی)، که ‌معدل آنان کمتر از 14 می‌باشد، حق ‌ثبت‌نام ‌و شرکت‌ در این‌ آزمون ‌را¬ ندارند.
تبصره 2: فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه‌ای نیازی به درج معدل دوره کارشناسی (بند 24 فرم تقاضانامه) ندارند.
ز ) پذیرفته‌شدگان‌ با توجه‌ به‌ تعهدات‌ آموزش‌ رایگان‌ باید دو برابر طول‌ مدت‌ تحصیل‌ دوره‌ دکتری، در موقع‌ ثبت‌نام‌ تعهد بسپارند تا در صورت نیاز محلی‌ که‌ وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ تعیین‌ می‌کند به‌ خدمت‌ اشتغال‌ ورزند.
تبصره: پذیرفته‌شدگان‌ شاغل‌ در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای‌ دولتی‌ با توجه‌ به‌ تعهدات‌ آموزش‌ رایگان‌ باید برابر طول‌ مدت‌ تحصیل‌ دوره‌ دکتری (Ph.D)، در موقع‌ ثبت‌نام‌ به‌ وزارتخانه‌، سازمان‌ و یا نهاد دولتی‌ مربوط تعهد خدمت‌ بسپارند.
ح ) وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ به‌ هیچیک‌ از دانشجویان‌ مقطع‌ دکتری، بورس‌ تحصیلی‌ اعطاء نمی‌نماید. در صورت لزوم و بورسیه شدن پذیرفته‌شدگان نهایی پس از اعلام نتایج نهایی براساس نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور صورت خواهد گرفت.
ط ) بهره‌مندان‌ از مزایای‌ صندوق‌های‌ رفاه‌ دانشجویان‌ چنانچه‌ قصد ادامه ‌تحصیل‌ در مقطع‌ بالاتر را داشته‌ باشند، می‌توانند با سپردن‌ تضمین‌ کافی (به ‌تشخیص ‌صندوق‌های‌ رفاه‌ دانشجویان‌) به ‌صندوق‌های ‌مذکور، انجام‌ تعهد خود را به‌ بعد از خاتمه‌ مقطع‌ تحصیلی‌ جدید موکول‌ نمایند.
ی) استفاده از مأموریت آموزشی تابع مقررات مربوطه می‌باشد و شرکت و پذیرش در آزمون برای متقاضی بمنزله موافقت با مأموریت آموزشی نخواهد بود.
تبصره: چنانچه‌ هر یک‌ از فارغ‌التحصیلان‌ پس‌ از اشتغال‌ و کسب‌ درآمد نسبت‌ به‌ پرداخت‌ اقساط وام‌ خود اقدام‌ ننموده‌ باشند، مشمول‌ تسهیلات‌ موضوع‌ این‌ بند نخواهند شد و لازم‌ است‌ قبل ‌از ثبت‌نام ‌در مقطع ‌تحصیلی‌ جدید با صندوق‌های ‌رفاه‌ دانشجویان‌ تسویه‌ حساب‌ نمایند.
مقررات‌ وظیفه‌ عمومی‌:
بر اساس‌ اعلام‌ رسمی‌ سازمان‌ وظیفه‌ عمومی‌ نیروی‌ انتظامی‌، داوطلب‌ مرد لازم‌ است‌ یکی‌ از شرایط زیر را دارا بوده و یکی از کدهای 10 گانه ذیل را در بخش مربوط به تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج نمایند.
کد 1) دارا بودن کارت‌ پایان‌ خدمت‌.
کد 2) دارا بودن کارت‌ معافیت‌ دائم (کفالت،‌ پزشکی‌ و موارد خاص).
کد 3) دارا بودن برگ معافیت موقت پزشکی بدون غیبت در مدت اعتبار آن.
کد 4) متولد سال‌ 1352 و قبل‌ از آن‌، برای دارندگان دانشنامه کارشناسی ارشد.
کد 5) داشتن برگه اعزام به خدمت بدون غیبت‌ که مهلت اعزام مندرج در آن، در زمان ثبت‌نام سپری نشده باشد.
تبصره 1: این افراد لازم است در تاریخی که توسط سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی اعلام می‌شود، به خدمت اعزام شوند. بدیهی است در صورت پذیرفته شدن و دارا بودن سایر شرایط و ضوابط، در هر مرحله‌ای از خدمت وظیفه عمومی ترخیص خواهند شد. در غیر اینصورت غایب محسوب شده و قبولی آنان ملغی می‌گردد.
تبصره 2: پذیرفته‌شدگانی که به هنگام ثبت‌نام در دانشگاه مدت 6 ماه از تاریخ فراغت از تحصیل آنان در دوره کارشناسی ارشد سپری نشده باشد و تحصیل آنها در سنوات مجاز پایان یافته باشد، نیازی به ارائه برگ اعزام به خدمت ندارند.
کد 6) دانشجوی‌ سال‌ آخر مقطع کارشناسی ارشد که تا تاریخ 31/6/1392 در سنوات مجاز فارغ‌التحصیل‌ می‌شود.
کد 7) کارکنان شاغل‌ رسمی‌ در نیروهای‌ نظامی‌ و انتظامی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با ارائه‌ گواهی‌ موافقت‌ از یگان‌ مربوط.
کد 8) فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی ارشد متعهد خدمت در سازمان‌ها و یا وزارتخانه‌ها با ارائه گواهی از ارگان مربوط.
کد 9) فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد که حداکثر تا تاریخ 31/6/1392 دوران خدمت آنان به پایان برسد با ارائه کارت پایان خدمت به هنگام قبولی در دانشگاه.
کد 10) شرکت طلاب‌ دارنده‌ مدرک‌ معادل کارشناسی ارشد (فوق لیسانس‌‌) مورد تأیید، به‌ شرطی‌ که‌ شورای‌ مدیریت‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ یا شورای حوزه علمیه خراسان و یا اصفهان تأیید نماید، طلبه‌ قادر است‌ ضمن‌ اشتغال‌ به‌ تحصیل‌ در حوزه‌، به‌ موازات‌ آن‌ در دانشگاه‌ نیز تحصیل‌ کند، با همان‌ معافیت‌ تحصیلی‌ حوزه‌، اشتغال ‌به‌ تحصیل‌ وی‌ در دانشگاه‌ بلامانع‌ است‌. بدیهی‌ است‌ هر موقع‌ حوزه‌ علمیه‌ معافیت‌ تحصیلی‌ طلبه‌ای‌ را خاتمه ‌یافته ‌اعلام‌ کند، مشمول‌ دیگر نمی‌تواند به‌ عنوان ‌دانشجو از معافیت‌ تحصیلی‌ دانشگاه‌ استفاده‌ نماید و باید به‌ خدمت‌ اعزام‌ شود.
تبصره: افراد مشمول‌ بند فوق‌ قبل‌ از ثبت‌نام‌ در آزمون‌ باید موافقت‌نامه‌ مذکور را از شورای مدیریت یکی از حوزه‌های علمیه فوق‌الذکر دریافت‌ و به‌ هنگام‌ ثبت‌نام در دانشگاه‌ ارائه‌ نمایند.
تذکرات مهم:
1- داوطلبانی که مدت تحصیل آنان در مقطع کارشناسی ارشد، بیش از سقف مجاز سنوات تحصیل به طول انجامیده، مجاز به تحصیل در مقطع بالاتر نیستند.
2- دانشجویان اخراجی، انصرافی، ترک تحصیل تا پایان خدمت دوره ضرورت مجاز به شرکت در آزمون و تحصیل در دانشگاه نمی‌باشند.
3- سقف سنوات دوره دکتری حداکثر 5 سال می‌باشد و دانشجویانی که طی این مدت موفق به اتمام تحصیل نشوند، شرایط ادامه تحصیل را از دست خواهند داد.
4- دانشجویان شاغل به تحصیل مجاز به شرکت در آزمون مجدد نیستند و در صورت انصراف از تحصیل در دانشگاه، چهار ماه فرصت دارند برای رسیدگی به وضعیت مشمولیت، خود را به وظیفه عمومی معرفی نمایند.
5- سربازان در حال انجام خدمت، مجاز به تحصیل همزمان با انجام خدمت دوره ضرورت نیستند و در صورت قبولی در دانشگاه و نداشتن غیبت، برای برخورداری از معافیت تحصیلی، از خدمت ترخیص خواهند شد.
6- مشمولان غایب به هیچ وجه حق شرکت در این آزمون را نداشته و در صورت شرکت و قبولی، مجوز تحصیل برای آنان صادر نخواهد شد و دانشگاه‌ها نیز مجاز به ثبت‌نام از آنها نمی‌باشند.
شرایط و ضوابط ثبت‌نام اتباع خارجی:
داوطلبان شرکت‌کننده اتباع غیرایرانی، باید علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی این آزمون، دارای شرایط ذیل بوده و بند مربوط را در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی، علامتگذاری نمایند.
1- ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان غیرایرانی و اجرای روند امور کنسولی آنان بر اساس مفاد شیوه‌نامه ثبت‌نام دانشجویان غیرایرانی انجام می‌پذیرد.
2- پذیرفته‌شدگان غیرایرانی ملزم به مطالعه دقیق مندرجات دفترچه‌های راهنمای آزمون بوده و در صورت عدم احراز شرایط مندرج در دفترچه، هیچ عذری مبنی بر عدم اطلاع ازمفاد آن پذیرفته نیست.
3- فقط اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی مجاز به شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) سال 1392 می‌باشند. ثبت‌نام اتباع مذکور در این آزمون، منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر ذیل می‌باشد:
1-3) گذرنامه که دارای پروانه اقامت با حداقل شش‌ ماه اعتبار.
2-3) دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
3-3) کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در سال 1392 صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.
4-3) کارت آمایش مرحله هشتم صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.
4- چنانچه پذیرفته‌شدگان اتباع غیرایرانی، در زمان ثبت‌نام اولیه بند 16 تقاضانامه را علامتگذاری ننموده باشند، پذیرش آنان لغو خواهد شد.
5- تحصیل همزمان اتباع غیرایرانی شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی در واحدهای آموزشی دانشگاه‌های پیام‌نور، جامع علمی کاربردی و مراکز جامعه المصطفی(ص) العالمیه و آموزش عالی اهل بیت(ع) ممنوع می‌باشد.
6- اتباع غیرایرانی مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در مناطق ممنوعه تردد و اسکان اتباع خارجی نمی‌باشند. توضیح و فهرست مناطق ممنوعه تردد و اسکان برای این داوطلبان، در سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.
تبصره: پذیرفته شدگان در هر یک از رشته‌های تحصیلی، منحصراً می‌بایست واجد شرایط و ضوابط اعلام شده در دفترچه راهنما بوده و محل تحصیل خود را با توجه به ضوابط مربوط انتخاب نمایند؛ در غیر اینصورت قبولی آنان لغو گردیده و از ثبت‌نام و ادامه تحصیل آنان ممانعت بعمل خواهد آمد.
7- پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (از جمله تعهدات استخدامی) و رشته‌های خاص و حساس اکیداً ممنوع می‌باشد. توضیح و فهرست این رشته‌ها، در سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.
8- دانشجویان غیرایرانی همانند دانشجویان ایرانی، تابع ضوابط و مقررات آموزشی و دانشجویی دانشگاه و یا مؤسسه آموزش عالی محل قبولی خود خواهند بود.
9- کلیه پذیرفته شدگان غیرایرانی دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات هیأت امنای دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، حداکثر تا 80% شهریه دوره‌های نوبت دوم (شبانه) و در دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس مصوبات وزارت بهداشت می‌باشند.
10- چنانچه در حین تحصیل پذیرفته شدگان غیرایرانی، محرز گردد که دانشجو دارای مدرک دکتری بوده و مجدداً با شرکت در آزمون، در مقطع تحصیلی تکراری پذیرفته شده است، از تحصیل ایشان ممانعت بعمل آمده و اخراج محسوب می‌گردد. دانشگاه محل قبولی داوطلبان در این خصوص ملزم به اخذ تعهد از دانشجو در مرحله پذیرش و ثبت‌نام اولیه هستند.
11- در هر مرحله‌ای مغایرت شرایط داوطلب با شرایط اعلام شده از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تشخیص داده شود، از ادامه مراحل گزینش یا تحصیل دانشجو جلوگیری بعمل خواهد‌آمد.
12- کلیه اتباع خارجی متقاضی ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) سال 1392، در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط اعلام شده، لازم است در زمان ثبت‌نام با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org و ورود به لینک مربوطه نسبت به تکمیل اطلاعات درخواستی اقدام نمایند؛ که پس از تکمیل اطلاعات مورد درخواست در سایت، به این دسته از داوطلبان یک کد پیگیری 13 رقمی داده خواهد شد که داوطلب می‌بایست این کد را دقیقاً در محل مخصوصی که در بند 16 تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی، پیش‌بینی شده است درج نمایند.
سهمیه‌ها:
کلیه قوانین و مصوبات مربوط به اعمال سهمیه‌های مختلف کماکان همانند گذشته به قوت خود باقی است و گزینش داوطلبان واجد شرایط براساس مصوبات مربوطه صورت می‌گیرد ولی شرکت کلیه داوطلبان در آزمون نیمه متمرکز دکتری (Ph.D) سال 1392 الزامی می‌باشد براساس مقرارت و مصوبات مربوطه 20 درصد از ظرفیت پذیرش به ایثارگران انقلاب اسلامی، به شرط کسب حدنصاب علمی اختصاص دارد.
تبصره: داوطلبان واجد شرایط بایستی در آزمون شرکت نموده و حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد را کسب نمایند.
سهمیه‌ رزمندگان‌:
هر یک ‌از داوطلبان ‌متقاضی‌ سهمیه‌ رزمندگان‌ می‌توانند بر اساس‌ شرایط خود که ‌در بندهای‌ «الف‌» تا « ج» ذیل ‌آمده ‌است ‌متقاضی‌ این‌ سهمیه‌ شوند.
الف) رزمندگانی که بر اساس ماده 1 و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ‌ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب‌ بسیجی ‌به دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش ‌عالی‌ از تاریخ ‌31/6/1359 لغایت‌ 31/6/1367 حداقل‌ شش‌ (6) ماه‌ متوالی‌ یا متناوب‌ داوطلبانه‌ در مناطق‌ عملیاتی ‌جبهه‌های‌ نبرد حق‌ علیه‌ باطل‌ حضور داشته‌اند، لازم‌ است‌ ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران (سازمان بسیج مستضعفین) یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تائید نهائی قرار گیرد.
تذکرمهم: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان نسبت به دریافت کدرهگیری 12 رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت‌نام در محلی که در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته شده درج نمایند.
تبصره 1: داوطلبان ‌متقاضی‌ استفاده ‌از سهمیه ‌رزمندگان (سازمان ‌بسیج مستضعفین) در صورت عدم‌ تایید سهمیه‌ و درج سهمیه آزاد بر روی کارت ورود به جلسه، به‌ واحدهای‌تابعه ‌شهرستان‌های ‌محل‌ تشکیل پرونده مراجعه ‌نمایند.
تبصره 2: کد رهگیری 12 رقمی سپاه پاسداران و یا نیروهای مسلح برای هر آزمون در هر سال متفاوت می‌باشد. لذا داوطلبان ضرورت دارد برای ثبت‌نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت کد رهگیری 12 رقمی مخصوص همان آزمون اقدام کنند.
تبصره 3: مناطق‌ عملیاتی‌ بر اساس‌ مصوبات‌ شورای‌ عالی‌ دفاع‌ تعیین‌ می‌شود.
تبصره 4: مدت‌ حضور یا خدمت‌ در جبهه‌ سربازان‌ و پاسداران‌ وظیفه‌ و همچنین‌ تعهدات‌ و مأموریت‌های‌ خدمتی‌ پرسنل‌ وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های‌ نظامی‌ در جبهه‌ و نیز طرح‌ 6 ماهه‌ دانشجویان‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌، حضور داوطلبانه‌ تلقی‌ نمی‌شود.
تبصره 5: نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.
تبصره 6: فرزندان و همسران رزمندگانی که منحصراً مدت حضور در جبهه را دارند، مشمول استفاده از این سهمیه نخواهند بود.
ب) جانبازان‌ 25% و بالاتر‌، فرزند و همسر جانبازان 50% و بالاتر، آزادگان‌ و فرزندان‌ و همسران‌ آنان‌، و همچنین‌ فرزندان ‌و همسران‌ شهدا، مفقودین ‌و اسرای مورد تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران، برای ‌استفاده‌ از سهمیه ‌رزمندگان‌ بایستی نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت‌نامی اقدام نمایند و نیازی به مراجعه به سایت اینترنتی ایثار ندارند.
ج) آن‌دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که از تاریخ 31/6/1359 تا 31/6/1367 حداقل 6 ماه پیوسته و یا 9 ماه ناپیوسته علاوه بر میزان موظفی شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته‌اند، با تأیید بالاترین مقام هریک از نیروهای مسلح (ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح) می‌توانند از مزایای این قانون استفاده نمایند. این قبیل افراد می‌‍‌توانند ابتدا به واحدهای تابعه مراجعه و فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون مربوط را تکمیل نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید نهایی قرار گیرد. این قبیل داوطلبان لازم است بند مربوط به سهمیه خود را در تقاضانامه ثبت‌نامی علامتگذاری و نسبت به درج کد 12 رقمی پیگیری در محل مربوط اقدام نمایند.
تذکرمهم: جانبازان ‌با درصد جانبازی حداقل 25% و آزادگان در صورت دارا بودن مدت حضور در جبهه، به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی و یا ستاد کل نیروهای مسلح) مراجعه و با ارائه کارت جانبازی و یا آزادگی، فرم مخصوص استفاده از مدت حضور در جبهه را تکمیل نمایند، تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام، توسط ستاد مشترک سپاه ‌پاسداران (سازمان بسیج مستضعفین)، وزارت جهاد کشاورزی و یا ستاد کل نیروهای مسلح مورد تائید نهائی قرارگیرد و درگزینش نهائی به مدت جبهه معادل شده با درصد جانبازی و مدت اسارت اضافه گردد.
تبصره 1: بر اساس‌ تبصره ‌2 ماده ‌10 آیین‌نامه ‌اجرایی‌ قانون ‌ایجاد تسهیلات‌ برای‌ ورود رزمندگان‌ و جهادگران‌ داوطلب ‌بسیجی‌ به‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش ‌عالی‌ مصوب 18/2/1368 هیأت‌ محترم‌ وزیران و قانون اصلاح‌ قانون‌ مذکور مصوب 11/9/71 مجلس‌ محترم‌ شورای‌ اسلامی‌، داوطلبانــی‌ که‌ از سـال‌ 1368 به‌ بعد یک‌ نوبت‌ با سهمیه‌ رزمندگان‌ در آزمون‌های‌ ورودی‌ پذیرفته‌ شده‌اند، در صورتی‌ که‌ دارای‌ حداقـل‌ مدت‌ 12 ماه‌ حضور داوطلبانه‌ در جبهه‌های‌ نبرد حق‌ علیه‌ باطل ‌باشند، با توجه به تذکر مهم فوق می‌توانند در این‌ آزمون‌ با سهمیه‌ رزمندگان‌ شرکت‌ نمایند. در غیر این‌ صورت‌ حق‌ استفاده‌ از سهمیه‌ رزمندگان‌ در آزمون‌ ورودی‌ دوره دکتری (Ph.D) سال‌ 1392 را نخواهند داشت‌.
تبصره 2: آن دسته از داوطلبان که با استفاده از سهمیه رزمندگان یکبار در دوره کاردانی و یک بار هم در دوره کارشناسی ناپیوسته یا یکبار در دوره کارشناسی ناپیوسته و یک بار هم در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته یا یکبار در دوره کاردانی و یکبار هم در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرفته شده اند (دو بار قبولی با سهمیه رزمندگان در مقاطع قبلی ) در صورتی که دارای حداقل مدت18 ماه حضور داوطلبانه در جبهه های نبرد حق علیه باطل باشند ، می توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت نمایند.
تبصره 3: آن‌ دسته‌ از داوطلبانی‌ که‌ با استفاده‌ از سهمیه‌ رزمندگان‌ یک بار در دوره‌ کاردانی‌، یک بار هم‌ در دوره‌ کارشناسی‌ ناپیوسته‌ و یک بار در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرفته‌ شده‌اند، در صورتی‌ که دارای‌ حداقل مدت 24 ماه حضور داوطلبانه ‌در جبهه‌های ‌نبرد حق ‌علیه‌ باطل‌ باشند، می‌توانند در این‌ آزمون‌ با سهمیه‌ رزمندگان‌ شرکت‌ نمایند.
تبصره 4: آن‌ دسته‌ از داوطلبانی‌ که‌ با استفاده از سهمیه رزمندگان یک بار در آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) پذیرفته شده باشند، طبق ضوابط حق استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون ورودی دوره دکتری سال 1392 را نخواهند داشت.
تذکر مهم: داوطلبان‌ واجد شرایط که با استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون‌های‌ ورودی‌ دوره دکتری (Ph.D) ‌سنوات‌ گذشته ‌شرکت‌ کرده‌اند لازم است برای‌ استفاده‌ از سهمیه‌ رزمندگان ‌در این آزمون طبق توضیحات فوق عمل نمایند. ضمناً کلیه داوطلبان شاهد و ایثارگر در این آزمون در سهمیه رزمندگان گزینش می‌گردند.
سهمیه‌ مربیان‌:
بر اساس قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب مورخ 29/1/89 مجلس شورای اسلامی، ده درصد (10%) سهمیه مازاد بر ظرفیت (حداقل یک نفر) برای مربیان رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به شرط کسب حداقل هشتاد درصد (80%) نمره آخرین فرد پذیرفته شده اختصاص می‌یابد.
مراحل آزمون:
1- ثبت‌نام‌:ثبت‌نام برای آزمون ورودی دکتری (Ph.D) سال 1392 از روز سه‌شنبه مورخ 7/9/91 آغاز و در ساعت 24 روز یکشنبه 12/9/91 پایان می‌پذیرد.
الف) هر داوطلب ‌بر اساس ‌علاقه ‌فقط می‌تواند در یک کدرشته‌ امتحانی (متناسب با مدرک فارغ¬التحصیلی)‌، ثبت‌نام‌ و در امتحانات‌ مربوط شرکت‌ نماید.
تبصره: داوطلبان رشته‌های‌ امتحانی گروه علوم ‌پزشکی (دانشگاه تربیت مدرس) لازم است با توجه به نوع رشته کارشناسی ارشد مورد قبول مندرج در دفترچه نسبت به ثبت‌نام در این رشته‌ها اقدام نمایند.
ب) داوطلبان لازم است پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما شخصاً به سایت این سازمان به نشانی: www.sanjesh.org به ‌منظور ثبت‌نام‌، مراجعه و نسبت به تکمیل تقاضانامه ثبت‌نامی اینترنتی اقدام نمایند.
ج) ثبت‌نام‌ برای‌ شرکت‌ در آزمون ‌سال 1392، به روش ذیل امکان پذیر می‌باشد:
1- مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org.
2- دریافت دفترچه راهنمای ثبت‌نام (دفترچه شماره 1) از سایت سازمان.
3- آماده نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت‌نام.
4- با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام بصورت اینترنتی انجام می‌گیرد، داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال می باشد با مراجعه به سایت سازمان و پرداخت مبلغ 000/315 (سیصد و پانزده هزار) ریال به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون یک کدرشته امتحانی، نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.
د‍ ) تذکرات‌ مهم:
1- مندرجات فرم تقاضانامه باید دقیق و صادقانه تکمیل شود.
2- مسئولیت‌ صحت‌ کلیه‌ مندرجات‌ تکمیل‌ شده‌ (مندرجات‌ فرم‌ تقاضانامه) به‌ عهده‌ داوطلب‌ خواهد بود.
3- پس از پایان مهلت مرحله ویرایش اطلاعات تقاضانامه (7/9/91 لغایت 12/9/91)، اعمال هیچگونه تغییری در مندرجات فرم‌ تقاضانامه‌ ثبت‌نام امکان‌پذیر نمی‌باشد، بنابر این‌ داوطلب‌ باید در زمان تکمیل اطلاعات تقاضانامه نهایت دقت را بکار گیرد.
4- هر موقع‌ مشخص‌ شود که‌ داوطلب،‌ حقایق‌ را کتمان‌ نموده‌ یا واجد یکی‌ از شرایط و ضوابط مندرج‌ در دفترچه‌ راهنما نمی‌باشد، در هر مرحله‌ای‌ از آزمون‌ (ثبت‌نام‌، شرکت‌ در آزمون‌، پذیرفته‌شدن‌، حین‌ تحصیل‌ در دانشگاه ‌و …) محروم‌ خواهد شد.
امتحانات‌:
1- تاریخ‌ برگزاری‌ آزمون‌:
آزمون‌ ورودی‌ دوره‌ دکتری (Ph.D) سال‌ 1392 بر اساس‌ برنامه‌ زمانی‌ پیش‌بینی‌ شده‌، انشاءالهم‌ در صبح و بعدازظهر روز جمعه 18/12/1391 برگزار خواهد شد.
الف) سطح‌ سؤالات‌ امتحانات‌ اختصاصی‌ حسب‌ مورد در حد دانش‌ و تجربیات‌ فارغ‌التحصیل‌ دوره‌ کارشناسی‌ و یا کارشناسی ارشد در هر رشته، مطابق‌ فهرست‌ برنامه‌های‌ مصوب‌ شورای‌ عالی‌ برنامه‌ریزی‌ و براساس ضرایب مندرج در دفترچه صورت می‌گیرد.
ب) کلیه داوطلبانی که در آزمون دوره دکتری (Ph.D) سال 1392 ثبت‌نام می‌نمایند، توجه داشته باشند سؤالات به گونه‌ای طراحی گردیده که نیاز به استفاده از ماشین حساب در آزمون نمی‌باشد، لذا از آوردن هرگونه ماشین حساب در جلسات آزمون جداً خودداری نمایند. بدیهی است در صورت مشاهده به عنوان متقلب محسوب گردیده و طبق ضوابط و آئین‌نامه‌های مربوط با آنان برخورد خواهد شد.
2- نحوه‌ پذیرش‌:
الف) معرفی اولیه داوطلبان: پس از برگزاری آزمون، کارنامه‌ای در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت که داوطلبان مجاز به انتخاب رشته بر اساس آن اقدام به انتخاب رشته نموده و بر اساس کدرشته‌ محل‌های انتخابی، معرفی اولیه داوطلبان به صورت چند برابر، بر اساس 80% نمره کل آزمون و 20% معدل (میانگین وزنی معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه‌ای که این معدل تراز می‌شود) و با توجه به سهمیه داوطلب صورت خواهد گرفت.
ب) پذیرش نهایی داوطلبان: پذیرش نهایی از بین داوطلبانِ معرفی شده به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس نتیجه آزمون کتبی و نتیجه مصاحبه (بررسی مدارک و یا هر روش دیگر مطابق آیین‌نامه‌های مربوط)، اولویت کدرشته محل‌های انتخابی و ظرفیت اعلام شده صورت خواهد گرفت.شایان ذکر است گزینش نهایی آزمون بر اساس 50درصد نمره آزمون کتبی و 50درصد نمره مصاحبه انجام خواهد شد.
تبصره 1: 20% ظرفیت در هر رشته ‌محل ‌به ‌رزمندگان واجد شرایط که حدنصاب ‌نمره‌ علمی ‌لازم را احراز کرده‌ باشند، اختصاص‌ می‌یابد.
تبصره 2: بر اساس قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب مورخ 29/1/89 مجلس شورای اسلامی، ده درصد (10%) سهمیه مازاد بر ظرفیت (حداقل یک نفر) برای مربیان آموزش رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به شرط کسب حداقل هشتاد درصد (80%) نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد اختصاص می‌یابد.
ج) امتیاز متقاضیان آیین‌نامه استعدادهای درخشان:
داوطلبان واجد شرایط برای پذیرش در دوره دکتری (Ph.D) می‌توانند براساس آیین‌نامه شماره 22354/ و مورخ 2/3/1391 شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم‌ تحقیقات و فناوری اقدام نمایند.
نکات و توصیه‌های‌ مهم‌:
1) با توجه به تأثیر 20 درصدی معدل دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد اکیداً توصیه می‌گردد که داوطلبان، معدل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را با توجه به بند «ک» قسمت تعاریف با دقت درج نمایند. شایان ذکر است معدل‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد تراز شده و میانگین وزنی آنها تأثیر بیست درصدی در نمره کل داوطلبان خواهد داشت.
2) اگر از طریق کافی‌نت اقدام به ثبت‌نام می‌نمایید، تأکید می‌شود که تمامی مراحل ورود اطلاعات ثبت‌نامی را شخصاً انجام دهید و یا شخصاً بر انجام امور مربوط، در کافی‌نت نظارت مستقیم داشته باشید.
3) با توجه به ورود اطلاعات ثبت‌نامی توسط متصدیان کافی‌نت‌ها، متأسفانه معمولاً با اشتباهاتی همراه است، مسئولیت هرگونه خطا در این مورد متوجه شخص داوطلب است و سازمان سنجش آموزش کشور به هیچ وجه امکان اصلاح اشتباهات مذکور را نداشته و هیچگونه عذری پذیرفته نخواهد شد.
4) توصیه‌ می‌شود داوطلبان پس از تکمیل تقاضانامه و دریافت کدپیگیری یک نسخه پرینت از تقاضانامه تهیه و نزد خود نگهداری نمایند.
5) هرگونه‌ تغییری‌ از طریق‌ نشریه پیک‌ سنجش‌ (هفته‌نامه خبری‌ و اطلاع‌رسانی‌ سازمان ‌سنجش‌)، سایت سازمان سنجش و در صورت لزوم ‌از طریق رسانه‌های گروهی ‌اعلام ‌خواهد شد.
6) در صورت‌ لزوم‌ داوطلبان می‌توانند با شماره تلفن‌های: 9-8923595‌8-021 با روابط عمومی ‌سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور تماس‌ حاصل‌ نمایند و یا از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی (غیرحضوری) سازمان اقدام نمایند.

 

 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مقداد
دی ۱۹, ۱۳۹۲ ۳:۴۸ ب٫ظ

سنوات تحصیل دوره ارشد ۶ ترم است؟ اگر کسی هفت ترمه شود نمی تواند ادامه تحصیل در دوره دکترا داشته باشد؟

ثنا
مهر ۱, ۱۳۹۴ ۸:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  مقداد

اقای مقداد این سوالتون سوال منم هست جوابشو فهمیدید اینجا بگذارید. ممنون

ملیحه
تیر ۱۶, ۱۳۹۸ ۲:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  ثنا

سلام سوال من هم هست لطفا کسی پیدا کرد بنویسه

abbas
مرداد ۵, ۱۳۹۲ ۳:۳۶ ب٫ظ

در این قسمت مهلت از ۶ ماه به یک سال افزایش پیدا کرده است. لطفا اصلاح کنید.

تبصره ۲: پذیرفته‌شدگانی که به هنگام ثبت‌نام در دانشگاه مدت ۶ ماه از تاریخ فراغت از تحصیل آنان در دوره کارشناسی ارشد سپری نشده باشد و تحصیل آنها در سنوات مجاز پایان یافته باشد، نیازی به ارائه برگ اعزام به خدمت ندارند.