مدرسان شریف اولین کنفرانس ملی مدیریت و اقتصاد جهانی کنفرانس بین المللی تحقیق و توسعه در علوم انسانی، مدیریت و اقتصاد کنفرانس آینده مهندسی و تکنولوژی کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی، مدیریت، اقتصاد
و حسابداری کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی در عصر تکنولوژی کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم، تکنولوژی و
مهندسی  پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی کنفرانس بین المللی مهندسی و فن آوری اطلاعات موسسه ابن یمین استاد پرچ کتابخانه فرهنگ

بازگشت طرح سنجش و پذیرش به صحن علنی مجلس

طرح سنجش و پذیرش با حفظ وزن ۵۰درصدی آزمون کتبی در پذیرش دوره  دکتری، بار دیگر در مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.

محمد روشن در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به بازگشت دو ماده طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی به کمیسیون آموزش مجلس گفت: دو ماده ۲ و ۵ از طرح سنجش و پذیرش دانشجو به کمیسیون آموزش برگشت خورد که ماده ۲ درباره ترکیب شورای سنجش و پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و ماده ۵ درباره درصدهای آزمون‌های دکتری آموزش و پژوهش محور بود.

احتمال بررسی دوماده طرح سنجش و پذیرش دانشجو در جلسه علنی هفته آینده مجلس

وی ادامه داد: با توجه به این مساله که این طرح یک طرح یک فوریتی است و از طرفی نیز مجلس شورای اسلامی، کمیسیون آموزش را مکلف کرده تا این دو ماده را بازنگری کند، کمیسیون این دو ماده را بازنگری و برای طرح در جلسه علنی مجلس ارسال کرده است که بنابر نظر هیات رئیسه مجلس احتمال دارد در هفته آینده در دستور کار مجلس قرار گیرد.

تعیین ترکیب شورای سنجش و پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به ترکیب شورای سنجش و پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها افزود: ترکیبی که برای اعضای این شورا در نظر گرفته شده از وزرای علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رئیس دانشگاه پیام نور، رئیس دانشگاه آزاد، روسای دو دانشگاه دولتی به انتخاب وزرای علوم و بهداشت و رئیس سازمان سنجش تشکیل شده است.

تفاوت نظر کمیسیون آموزش و وزارت علوم

وی ادامه داد: وزیر علوم ریاست این شورا را عهده دار بوده و رئیس سازمان سنجش دبیر شورا خواهد بود، این نظر کمیسیون آموزش است که درباره ماده ۲ به مجلس ارایه کرده و دونفر از اعضای کمیسیون آموزش نیز به عنوان ناظر و بدون حق رای درترکیب این شورا قرار خواهند گرفت. البته این نظر کمیسیون است و نظر وزارت علوم با این نظر متفاوت است.

تعیین درصدهای آزمون کتبی و مصاحبه دکتری آموزشی پژوهشی و پژوهش محور

روشن خاطرنشان کرد: در ماده ۵ نیز مانند سابق، دو روش برای پذیرش دانشجو در دوره‌های دکتری به عنوان آموزشی و پژوهشی و پژوهش محور پیشنهاد شده که در دوره دکتری آموزشی و پژوهشی، آزمون متمرکز ۵۰ درصد، سوابق آموزشی و پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد و مصاحبه و سنجش علمی ۳۰ درصد لحاظ شده است.

وی یادآورشد: برای دوره‌های دکتری پژوهشی محور نیز، آزمون‌های متمرکز ۳۰ درصد، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، ۲۰ درصد، مصاحبه علمی و بخش عملی ۳۰ درصد و تهیه طرحواره ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم افزود: وزارت علوم معتقد است با توجه به ماده ۲۰ قانون توسعه پنجم کشور، برگزاری آزمون‌های متمرکز بدین روش و دادن وزنی معادل ۵۰ درصد امتیاز به آن، برخلاف اصل استقلال دانشگاه های کشور است، همچنان که رویه جاری در دانشگاه‌های معتبر جهان، انتخاب دانشجویان دوره‌های دکتری استاد محور است، استادان بیشترین نقش را در انتخاب دانشجویان دوره دکتری دارند.

آزمون های متمرکز توان سنجش ویژگی‌های علمی یک دانشجوی دکتری

وی ادامه داد: آزمون‌های متمرکز به هیچ وجه توان سنجش ویژگی‌های علمی یک دانشجوی دکتری مانند قدرت تحلیل، نوآوری، خلاقیت و استدلال را ندارند.

روشن افزود: ما معتقدیم در مباحثاتی که بین متقاضی دوره دکتری و هیات استادان انجام می گیرد، این نوع گفتگوها است که امکان سنجش قدرت تحلیل و استدلال متقاضی قابل سنجش می کند برای همین باید بیشترین وزن را به مصاحبه داد.

وی ادامه داد: البته عمده استدلال اعضای کمیسیون آموزش عالی و طراحان طرح مذکور براین است که امکان دارد استادان اعمال نظر کرده و سوگیرانه عمل کنند.

اساتید دانشگاه‌ها از خدشه اعمال نظر سوگیرانه مبراء هستند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم افزود: در ۱۱ هزار داوطلبی که در دوره قبل آزمون دکتری شرکت کرده بودند، تعداد کسانی که اعتراض آنها تا حدودی وجاهت داشته، براساس آمار ۳۰ نفر بوده و این تعداد در مقابل کل شرکت کنندگان نشان می دهد که قریب به اتفاق استادان دانشگاه‌ها از این خدشه مبرا هستند.

عضویت در کانال تخصصی آزمون دکتری

نظرات (۲۵)

  1. علوم شناختی می‌گه:

    در کشور ما که بقول دوستان انتخاب دانشجو رفاقت محور است این اماری هم که این اقا دادن وگفتن معترضی که اعتراضش درست بوده۳۰نفره این ۳۰نفر هم بر اساس مصلحت محوری اعلام شده این امار با تعداد زیاد معترضین در همین سایت همخوانی نداره

  2. سمین می‌گه:

    امسال آزمون درصدش بالاخره چند هست؟
    اصلا این آزمونی که قراره بدیم و این همه هم دروس اضافه کردن ارزشی داره؟ یا ۰ درصد آزمون . و ۱۰۰ درصد مصاحبه هست؟
    اینطوری که دانشگاها دانشجوی خودشونو برمیدارن و دانشجوهای دانشگاه های دیگه مخصوصا پیام نور و غیر انتفاعی ها که انصافا این سالهای اخیر دانشجوهای نخبه و دارای رزومه پژوهشی و اجرایی مناسب ازشون فارغ التحصیل شدن اصلا هیچ شانسی در ادامه تحصیل نخواهند داشت!

  3. ب می‌گه:

    وزن ۵۰-۵۰ دقیقا فقط بازی با الفاظه اگر حد نصاب وجود داشته باشه

    • سپهر می‌گه:

      اگه هر طرحی باشه یه سری معترضند یه بار نشد یه چیزی بشه که دلیل نیارید براش که بد و فلان و بهمان اگه میگفتن رتبه هم بازم یه چیزی میگفتین . همین ۵۰-۵۰ با همین منابع باشه عالیه . بالاخره اساتید هم باید یه حقی داشته باشن اگه انصاف داشته باشیم

  4. آرام می‌گه:

    به نظر من استادا عادلانه امتیاز بدهند مصاحبه خیلی هم خوبه ولی این هم در نظر داشته باشند کسی که توی آزمون رتبه خوب آورده حتما از سطح علمی خوبی برخوردار هست منصفانه اینه که ۵۰ ۵۰باشه

  5. صادقی می‌گه:

    به آقا سینا
    خیلی مطلبت جالب و بامزه و واقعی بود. احسنت

  6. SINA می‌گه:

    این تغییرات برا سال آینده است- هر بلایی که امسال سر ما آورد آقای شریعتی نیاسر معاون وزیر علوم بود که این همه کتاب بی ربط را مجبور کرد بخونیم.

  7. سارا می‌گه:

    سلام به نظر من انقد هم که میگن استادا بی انصاف نیستن ولی وزن صد دادن به مصاحبه هم کار درستی نبود همیشه باید تعادل رعایت بشه . ایشالله همین ۵۰-۵۰ تصویب بشه خیلی خوبه نه سیخ میسوزه نه کباب . فرضا یه دانشگاه که ۴ نفر میخواد مگه چند نفر آشنا بازی میشه نهایتش دو نفر اگه ما تلاش کرده باشیم و تا حدودی معیار اساتید را داشته باشیم خوب شامل اون دونفر دیگه که هستیم .

  8. محسن می‌گه:

    خدمت اونای که خودشون با کشورهای بزرگ مقایسه میکنند و میگن باید استاد محور است باید بگم که قیاسش مع الفارغ است و همه شرایط داخلی مال با اوننا فرق داره به خصوص فرهنگ درونی ما در انتخاب دانشجو که علم محور نیست بلکه رفاقت محور است

  9. ر می‌گه:

    دوستان کاش میشد وزن امتحان بیشتر شود اخه این چه وضعیه که مصاحبه بزارن بعد ادم رد کنن این یهنی تضییع حق استاد وظیفش تدریسه نه انتخاب دانشجو اونم سلیقه ای

    • سایه می‌گه:

      کاملا موافقم، اینجا طبق معلومات امتیاز داده نمیشه ،فقط مطابق نظر خودشان ،،،،،،،انتخاب میکنند ودر مصاحبه ها حق دانشجو ضایع میشه

  10. رستمی می‌گه:

    جناب آقای روشن : فقط در رشته ژئومورفولوژی در سال جاری ۶ نفر با رتبه خوب در مصاحبه سلیقه ای رد شدند و بخاطر بی اثر بودن اعتراض ها هیچ اعتراضی هم ثبت نکردند ‘ شما آمار ۳۰ نفر را بر چه اساسی اعلام می کنید ؟ بنده ۲ سال است با رتبه ۲۰ و ۳۵ رد میشم ! افرادی را می شناسم که با رتبه تک رقمی هم ۲ ساله رد شدند ؟!

  11. سعیده می‌گه:

    کاش یه نظر سنجی به بچه هایی که واسه کنکور ثبت نام میکنند میدادند
    نمیگم صرفا از روی نظر سنجی تصمیم بگیرن ولی نظرات بچه هایی که اکثریتشون هر کدوم چندین ساله دارن کنکور دکترا میدن را مدنظر قرار بدن.

  12. سعیده می‌گه:

    خب بیاید یک بار دیگه متحدانه حرفمون رو بهشون بزنیم
    بچه ها امسال دوبار تلاش کردن و تلاششون نتیجه داد یکی برای پایین اوردن امتیاز استعداد درخشان توی شهریور ماه بود و یکی دیگه هم همین تکمیل ظرفیت بود.

  13. س.م می‌گه:

    به نظر من اگر استاد و دانشگاه نخواهند حتی وزن آزمون ۹۰ درصد هم مشکلی رو حل نمیکنه. چون نمره مصاحبه کسی رو که نمیخوان زیر حد مجاز میدهند!
    ما یک نامه برای کمیسیون آموزش مجلس با حدود ۳۰ شماره پرونده فرستادیم ولی اعتراضمون به نبود تکمیل ظرفیت بود. اعتراض به اعمال سلیقه اساتید در مصاحبه ها خیلی بیشتر از این حرفهاست.

  14. حامد می‌گه:

    خیلی هم سوگیرانه هست

درج نظر