مدرسان شریف دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی،مدیریت،اقتصاد و حسابداری چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 21 سومین کنفرانس بین المللی علوم مهندسی و تکنولوژی کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای مدیریت و توسعه اقتصادی  سامانه ثبت نام در کنفرانس، همایش و کنگره های بین المللی دکتری روانشناسی ابن یمین کتابخانه فرهنگ

نگاهی به نحوه پذیرش آزمون دکتری تخصصی در سالهای اخیر

همه چیز از سال 1390 کلید خورد. پیش از آن پذیرش آزمون دکتری تخصصی شکل و رویه دیگری داشت.

به گزارش همشهری، پیش از آن به ازای هر فرصت دکتری در یک دانشگاه، یک آزمون در کار بود. برای هر داوطلب دکتری چند فرصت موجود بود تا خود را محک زند و دریابد در این عرصه وسیع دقیقا کجای کار قرار دارد. سال 90 شد و همه کسانی که خود را در مصاف دکتری واجد قدرت می دانستند بار دیگر گرد هم نشستند و آزمونی دیگر دادند.

همانند هر حرکت تازه ای به نظرات و دیدگاه های متفاوت و متناظری منتج شد؛ برای از این شیوه تازه دفاع کردند و آن را حرکتی رو به جلو خواندند، هواداران شیوه آزمون سراسری آن را تلاش برای رسیدن به برابری میان تمام داوطلبان خواندند که اکنون می توانند همپای دیگران شانس خود را محک زنند و در مقابل، مخالفان این شیوه را ناروشن و بسته نامیدند. مخالفان معتقد بودند در شیوه جدید، اختیارات دانشگاه ها سلب شده است و فرد لایق نمی تواند بر صندلی مقطع دکتری تکیه زند.

 

تاملی بر آزمون دکتری و فراز و نشیب هایش

آزمون دکتری تا امروز با وجود نوپا بودنش مدام دچار تحول شده است. از همان ابتدا درصد آزمون و مصاحبه از یک سو به سوی دیگر کوچ کرد و برخی اتفاقات در دانشگاه هایی خاص منجر به اعلام الگوریتم مصاحبه شد. با این حال در سال اخیر شرایط به جایی رسید که تلفیقی از شیوه قدیم و جدید اجرا شد. این بار یک آزمون عمومی برای معرفی داوطلبان طراحی شد و سپس برگزیدگان برای امتحان تخصصی هر دانشگاه معرفی شدند.

به نظر می رسد تجربه پنج دوره برگزاری آزمون دکتری کماکان در مرحله آزمون و خطاست. مهم تر آنکه مشخص نیست چرا در ایران از سیستم رایج کشورهای دیگر استفاده نمی شود؛ سیستمی که کلید پذیرش و کوچ تعداد کثیری از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد به کشورهای دیگر شده است.

دکتر ناصر نیکوبخت، عضو هئیت علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است هر کدام از دو شیوه جذب دانشجوی دکتری معایب و محاسنی دارد. او شکل و شمایل آزمون ها را این گونه تشریح می کند: «در شیوه کنونی همه دانشجویان با هم سنجش می شوند و سادگی و دشواری سوالات برای همه بالسویه است. مثل مسابقه شنا در یک اقیانوس که هر کس بیشتر شنا کند و مسیر بیشتری را طی کند برنده می شود. امتحان دانشگاهی هم مثل مسابقه شنا درون استخر است و بیشتر به سرعت عمل نحوه می دهند نه توانایی.

از طرف دیگر در نمونه اول حق کشی در آزمون کتبی کمتر وجود خواهدداشت و ضریب خطای تصحیح اوراق کمتر خواهدبود. علاوه بر توانایی تخصصی فرد، استعداد و ضریب هوشی او نیز سنجیده می شود اما بزرگ ترین عیب چنین شیوه ای این است که به توانایی تخصصی فرد در رشته امتحانی مورد نظر ارزش واحد یا کمتر از استعداد و هوش داده می شود. مثلا دانشجویانی که استعداد ریاضی بیشتری دارند احتمال قبولی بیشتری خواهند داشت و آنان که صرفا در همان رشته تصحیلی ورزیده اند نتیجه خوبی نمی گیرند، البته با توجه به اینکه دانشجو به چند دانشگاه برای آزمون شفاهی معرفی می شود و شیوه آزمون شفاهی نیز با هم متفاوت است در صورت برخورداری از آمادگی لازم در یکی پذیرفته می شود».

دکتر نیکوبخت که تجربه تدریس در کشورهای اروپایی را دارد شیوه امتحان دانشگاهی را توام با حق کشی های بیشتر می داند. او تاکید می کند: «دانشجویان هر دانشگاه با توجه به آشنایی با شیوه سوال دهی استادان و علایق آنان شانس قبولی بیشتری خواهند داشت و ارتباط و دوستی دانشجو با استادان گروه بسیار تعیین کننده است.

این نقیصه البته به شرط اینکه هیئت ممتحنان و آزمون شفاهی از دانشگاه های متعدد انتخاب شوند قابل رفع است. مثلا در امتحان شفاهی دانشگاه تربیت مدرس حداقل شش استاد شرکت می کنند و هرکدام در اتاق مجزا و بدون مشورت با هم نمره می دهند و همیشه دو تا سه استاد از دانشگاه های دیگر دعوت می شوند تا احتمال حق کشی کمتر شود. من با اینکه سال ها با شیوه نخست انس داشتم و دانشگاه ما مستقل امتحان می گرفت شیوه سنجش را بیشتر می پسندم».

 

تاملی بر آزمون دکتری و فراز و نشیب هایش

علاقه این استاد ادبیات فارسی موجب نمی شود نقصان را نادیده بگیرد و می افزاید: «البته ضعف دیگر شیوه سنجش آن است که وقتی دانشجو به چند دانشگاه معرفی می شود چه بسا در چند جا پذیرفته شود و دانشگاهی که او را پذیرش کرده و دیگرانی را در قیاس با او رد کرده است گاهی سرش بی کلاه می ماند و دانشجو به دانشگاه دیگری می رود و چه بسا یک یا دو ظرفیت پذیرش را از دست می دهد. در امتحان دانشگاهی عیب دیگری نیز وجود دارد و آن این است که چون عموما برای هر رشته ظرفیت پذیرش خاصی تعریف می شود، دانشگاه ها برای پرکردن ظرفیت خود گاه مجبور می شوند حتی از بین تعداد محدود شرکت کننده ها در آزمون افراد ضعیفی را بپذیرند».

دکتر سیدفضل الله میرقادری، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز نظری مشابه با هم رسته خود دارد. او شیوه گذشته را مملو از نظرگاه های شخصی می داند که براساس آن افراد طبق شناخت پیشینی به دانشگاه ورود می کردند. البته او شیوه کنونی را در صورتی کامل می بیند که قدرت وزارت علوم در آن بیشتر باشد و از قدرت های خصوصی در دانشگاه کاسته شود.

این استاد رشته زبان و ادبیات عربی درباره تفاوت های میان شیوه جذب دانشجوی دکتری در ایران و غرب در گفت و گو با «خردنامه» تصریح می کند: «در غرب دانشجو با گذراندن واحدهای درسی مواجه نیست لذا همه چیز برپایه پروژه نهایی شکل می گیرد. در ایران گذراندن 24 واحد درسی به هر نحو موجب آماده سازی دانشجو و زمینه سازی برای ارائه تز دکتری است. مسئله اصلی نبود رابطه میان تحصیلات و تحقیقات دوره کارشناسی ارشد و دکتری است که دانشجو تقریبا دنبال رو پژوهش گذشته خود نیست».

وقتی از دکتر میرقادری درباره باز گذاشتن دست استاد در پذیرش دانشجو بر پایه پروپوزال می پرسیم، او بر این نکته تاکید می کند که در ایران فرهنگ عمومی اجازه چنین کاری نمی دهد و می افزاید: «در ایران به هر روری روابط بر ضوابط چیره می شود و جای هیچ تضمینی وجود ندارد که شخص محق از این طریق وارد دانشگاه شود بلکه اقبال یک فرد آشنا با سیستم بیشتر است. البته اینکه استاد بتواند در امور دانشجوی خود قدرت عمل داشته باشد امر پسندیده ای است اما اکنون همه چیز در سلسله مراتب دانشگاه تعریف می شود».

سعید ظهیری، دانشجوی دکتری مکانیک یکی از دانشگاه های معتبر چین است. او با وجود شرایط استعداد درخشان ترجیح می دهد از بورس خارجی بهره بگیرد. مکاتبات اولیه با یک استاد چینی رشته مکانیک و ارائه پروپوزال گام های نخستی است که منجر به تایید پروپوزال و تعلق گرفتن بورس به او می شود. وقتی از او درباره مسئله آزمون سوال می شود، این گونه پاسخ می دهد: «شیوه امتحانی بد نیست، حداقل استادها نمی توانند کسانی را که مدنظر خودشان است جذب کنند. از طرفی اگر استاد واقعا کمک هزینه پیدا کند به نظرم باید دستش را برای جذب دانشجو باز بگذراند».

ظهیری به نکته ای اشاره می کند که در دانشگاه های غربی رایج است؛ استاد با تکیه بر سرمایه مالی مختص خود، دانشجو جذب می کند و هزینه های دانشجو بر عهده اوست و در صورتی که دانشجو در نقش دستیار استاد مشغول به کار شود همه چیز باز بر گردن استاد اوست اما در دانشگاه های ایران جذب دستیار استاد و تدریس در کلاس های مقاطع پایین تر در چارچوب امور آموزشی دانشگاه ها صورت می گیرد و استاد استقلال رای چندانی ندارد.

این دانشجوی مکانیک درباره شیوه رایج در غرب تصریح می کند: «در این شکل استاد مجبور است هزینه دانشجو را شخصا بپردازد و از طرفی نسبت به ارائه نتایج از سمت دانشجو مصر باشد. در خارج از ایران استاد همه کاره است. به نظر من باید در ایران تلفیقی از دو سیستم پیاده شود».

 

تاملی بر آزمون دکتری و فراز و نشیب هایش

از دو دانشجو که به تازگی دوره دکتری خود را گذرانده اند و جزء نخستین پذیرفته شدگان شیوه جدید هستند درباره تفاوت ها، محاسن و معایب می پرسیم. یکی از این افراد که تجربه آزمون های قدیمی را دارد با شیوه آزمون سراسری موافق است چون آن را واجد عدالت بیشتری می داند اما بر این باور است که باید سبک امتحان و مصاحبه تغییر کند و به سمت تخصصی تر شدن پیش رود. او که سابقه تدریس در دانشگاه های تهران را دارد می گوید: «امتحان به شکلی که در گذشته برگزار می شد و هر دانشگاه به شکل سلیقه ای برخورد می کرد به هیچ عنوان ایده آل نبود.

در شیوه کنونی با امتحان کتبی دوباره دانشگاه هم موافقم چون دید استادها درباره توانایی های دانشجو منطقی تر می شود و در مرحله سوم مصاحبه حضوری باشد که صحبت از تخصص شخص و برنامه علمی پژوهشی و موضوع رساله دکتری شود، نه اینکه دوباره وقت مصاحبه به مطرح شدن سوالات علمی تلف شود».

این استاد نوپای دانشگاه اظهار می کند: «یعنی اگر سوال علمی هم مطرح می شود، بهتر است در حهت سنجش سمت و سوی ذهنی دانشجو باشد نه در سطح اطلاعات عمومی که در دو آزمون قبلی سراسری و دانشگاهی سنجیده شده است».

داشن آموخته دکتری دیگری که تجربه تدریس در دانشگاه شیراز را دارد بر این باور است که باید در ابتدا یک آزمون سراسری مشابه آزمون فعلی در قالب تستی برگزار شود و به عنوان فیلتر اولیه عمل کند تا برخی از گردونه رقابت حذف شوند و در مرحله بعد دانشگاه ها یک آزمون تشریحی مفصل در درس های اصلی هر رشته برای متقاضیان برگزار کند که شیوه تحلیل دانشجو و دیدش نسبت به رشته بررسی شود یعنی همان روش قدیمی. در مرحله آخر نیز مصاحبه صورت گیرد که تعامل شخص و مدیریت جلسه مورد ارزیابی قرار گیرد.

او که عضو بنیاد ملی نخبگان نیز هست، می گوید: «در زمان ما خیلی از دوستانم که استعدادها خوب رشته ما بودند به سبب عدم توانایی در تست زدن، کل آزمون دکتری را متاسفانه از دست می دادند. بسیاری که تست زن های خوبی بودند ولی سواد چندانی نداشتند صندلی های دکتری را تصاحب کردند. اگر سیستم گزینش، سیستمی همه جانبه باشد تا حد زیادی انتخاب ها به عدالت نزدیک می شود».

یک دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس به شیوه جذب غرب اشاره می کند که براساس زمینه های کاری دانشجو شکل می گیرد. او این شیوه را برای ایران نامناسب می داند چرا که اگر در ایران پیاده سازی شود متاسفانه چون دانشجویان به شکل فله ای صاحب پژوهش اند، اگر کنکور وجود نداشته باشد شاهد موجی از افرادی خواهیم بود که در انتظار ورود به دانشگاه هستند. این دانشجو از اصطلاح «شهوت تحصیلات تکمیلی» استفاده می کند که در این وضعیت افراد بدون هیچ زمینه فکری به دنبال ورود به عرصه دکتری هستند.

اشاره این دانشجو به تعداد بسیاری از افراد در ایران است که یا پشت دروازه ورودی به عرصه دکتری یا عرصه دانشجویی دکتری قرار دارند و آن را امتیاز مثبتی برای کشور نمی داند. او تاکید می کند باید فرهنگ سازی شود که لزومی برای حضور در مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود ندارد و در عوض بهتر است به سمت بهینه سازی رشته ها براساس نیاز کاری جامعه پیش رویم. داستان آزمون دکتری روز به روز به مسئله مهم تری تبدیل می شود.

 

تاملی بر آزمون دکتری و فراز و نشیب هایش

برخی دانشجویان فقدان فرصت ها در ایران را عاملی برای هجوم به سمت مقطع دکتری می دانند در حالی که دانشجوی غرب رفته با تصویری متضاد حرف می زند که تمایل به تحصیل جوان غربی، هیجان ایران را ندارد. در ایران هنوز روابط فردی افراد و نهادها بر ضوابط چیره است؛ همان طور که استادان به آن اشاره کردند. هنوز جامعه ایران نیاز جامعه به فردی با مدرک دکتری را تعیین نکرده است. در ایران مدرک دکتری منتهی به پست دولتی می شود تا جایگاه پژوهشی؛ رویه ای که در غرب دگرگون است.

داستان آزمون دکتری در فاز آزمون و خطاست. بدون شک شیوه جدید، موثرتر و عادلانه تر است اما هنوز برای صحت و سقم بخش مصاحبه فکری نشده است. تکثر آرای دانشگاه ها تجمیع نشده است و هر دانشگاه در مرحله دوم می تواند کفه ترازو را به نفع خود سنگین کند. داستان آزمون دکتری حداقل برای بازماندگان دهه 50 و 60 داستان سختی و مشقت است. افزایش ظرفیت ها خیلی زود به فضای خالی و تهی آینده منجر می شود و مشخص نیست زیرساخت به وجود آمده تا چه اندازه با روساخت حال و آینده تناسب دارد. این داستان کماکان ادامه دارد.

دریافت سریع آخرین اخبار کنکور دکتری در کانال تخصصی آزمون دکتری

نظرات (۹۷)

  1. مریم گفت:

    سلام بچه ها
    آیا مدرک زبان تولیمو برای آزمون و مصاحبه دکترا قابل قبول هست ؟
    ممنون

  2. سارا گفت:

    سلام
    به نظرتون کی منابع رو اعلام می کنند؟ دیگه وقتی نمونده. چرا هیچ کس اعتراض نمی کنه؟

  3. زهرا گفت:

    مدرک زبان بعدازقبولی نیازهست ولی بدنیست msrt درمصاحبه داشته باشید مقاله هم لزومانیازنیست ولی بسیار موثراست اول رتبه وبعدهم رزومه برای مصاحبه که همون شامل زبان مقاله کتاب وتسلط کافی والبته درصدی شانس هستش باارزوی موفقیت

  4. زهرا گفت:

    بله حتما میشه چراکه نه.مشکلی وجودنداره فقط تلاش

  5. سلیم گفت:

    سلام خدمت دوستان من دانشجوی ارشد توی دانشگاه سطح 2 هستم به نظرتون میشه روی قبولی یکی از دانشگاه های تهران سرمایه گذاری کرد؟ممنون میشم جواب بدید

  6. الهام گفت:

    بابا منابع رو بگین، عجب بدبختی گیر کردیم ما

  7. امین گفت:

    بالاخره کی معلوم میشه کارنامه امسال اعتبار دو ساله داره یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  8. محمد گفت:

    با کمال احترام باید بگم که تو دو سه سال گذشته خیلی از خانم ها به شکل عجیبی هجوم آوردن به سمت دکتری! پسرا بیشتر دنبال کار میگردن.. اگه شغل های پژوهشی وجود داشت انقدر فارغ‌التحصیلای ارشد همه هجوم نمی آوردن به سمت دکتری..

    • حرف حساب گفت:

      درسته. من واقعا به آقایون حق میدم.
      بنده های خدا آقایون نه براشون شغلی وجود داره و نه میتونن بیکاری و از بابا پول گرفتن رو تحمل کنن. به همین خاطر سعی میکنن ادامه تحصیل بدن شاید فرجی شد و تونستن استخدام بشن. اگر هم قبول نشن باید برن سربازی.

  9. طاهره گفت:

    خیلی جالبه وسط این سرگردونی تازه دارن سر نحوه امتحان صحبت می کنن سما که همه جورشو امتحان کردین لااقل منابع رو معرفی کنید اینجوری اوی تاریکی راه رفتن صد در صد مثل قبله. هیچ جای دنیا اینجوری نیست که منابع آزمون اینقدر سکرت باشه

  10. دکتری گفت:

    دوستان من از دانشگاه شهرستان خداروشکر امسال تهران قبول شدم
    متاسفانه ب جز دانشگاه تهران که واقعا رو اصول بود بقیه دانشگاه ها وضعیت مصاحبه خوبی نداشتند
    شما مطمئن باشید اگه 99درصد هم بشه آزمون باز همون یک درصد دست اساتید رو باز ميذاره
    بهترین کار بعد از امتحان سنجش بررسی مقالات اساتید هس
    ببینید کدوم اساتید با مقالات شما با رزومه پژوهشی شما یکی هستن
    من يادمه شب قبل از مصاحبه تهران دوسه تا از مقالات اخیر استاد مورد نظر خودم رو خوندم دقیقا چندتا از همون مقالات سوال کرد
    برا آزمون کتبی هم محکم بشینید بخونید انشاءا قبول میشید
    من کارشناسی ی دانشگاه درجه چهار پنج بودم که هیچ کدوم از اساتید اونجا رو نمیشناختن پس ایقد استرس کارشناسی ی ارشد نداشته باشید قشنگ و محکم بشنید بخونید ایشاا قبول میشید

  11. مدیریت بازاریابی. گفت:

    دوستان جای محاکمه ی همدیگه بیاید همدل شیم تا به یه هدف برسیم.وقتی ما که یه هدف داریم توی این سایت و همدیگرو میکوبیم و نقد میکنیم.چه انتظاری از بقیه خانه از پایبست ویران است.من خودمو اصلاح کنم بعد بگم جفتیم مشکل داره.

  12. ن گفت:

    بجای به چالش کشیدن ازمون دکتری منابع 96 رو معرفی کنید. کسی که به فکر ما نیست این چند ماه باقیمونده رو برای درس خوندن دیگه از ما نگیرید. یکی بگه استعداد تحصیلی تو کنکور امسال هم هست یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟

  13. عدالت محوری گفت:

    استادای بازنشسته باید از دانشگاهها برن بیرون تا نیروهای جوون هم بتونن جذب بشن. اساتیدی هستن که سالهاست از بازنشستگی شون میگذره ولی هنوز توی دانشگاهها حضور دارن و حقوق میگیرن. بعضی هاشونم که از دانشگاه دولتی بازنشسته شدن، رفتن توی دانشگاههای پیام نور و آزاد دوباره. اینجوری اگر بخواد پیش بره تا صد سال دیگه هم ظرفیت برای استخدام دکتراها خالی نمیشه.

  14. دکتر مشروط گفت:

    امروز در خبر 20:30 وزیر علوم خبر از خالی موندن نصف صندلی های رشته ریاضی فیزیک میداد و میگفت رقابت در رشته تجربي سخت تر شده. یکی نیست بهش بگه وقتی طرف با ديپلم انسانی و خیاطی و … خلاصه ديپلمي غیر از دیپلم ریاضی در دانشگاه علمی کاربردی راحت مهندس میشه، دیگه ارزشی برای مهندسی نمی مونه که، اونم با این اوضاع کار.

    • صنایع گفت:

      من نمیفهمم که چرا تو ایران همه مثل شما حرف از رشته و درجه مهندسی میزنن؟؟؟؟ تحصیل حق همه هست و باید درس بخونن! باید جاهای دیگه شایستگیتون رو نسبت به بقیه نشون بدید. ارزش مهندسی یا ارزش مدرک دکتری میاد پایین یعنی چی دقیقا؟؟؟؟

  15. دکتر مشروط گفت:

    اگر کسی تراز یک دانشگاهی رو نیاره اجازه شرکت در مصاحبه اون دانشگاه رو نداره و قطعا سنجش مردودش خواهد کرد.

  16. مهندس به محمد گفت:

    دوست عزیز خیلی خوشبحالتونه..
    والا من تا جایییکه یادمه همیشه پای درس و مشق بودم همیشه هم بفکر دانشگاههای دواتی و روزانه بودم ولی متاسفانه نه تنها بیکار موندم بلکه سرخورده هم شدم….
    ماها خیلی سخت درس خوندیمو خیلی سخت قبول شدیم و بدون شک خیلی خیلی سختتر دکتری میگیریم ولی همین ماهایی که همیشه شرایط برامون سخت بوده بیکار موندیمو تماشاگر دوستان خودمون شدیم که راحت دیپلمو گرفتن با تک ماده و مردودی بعدش خیلی راحت رفتن دانشگاه اونم با درصدای منفی بعد یه سال هم از فارغ التحصیلیشون نگذشته بود که راحته راحت استخدام سازمان دولتی شدن ارشدشنو هم گرفتن بدون اینکه بفهمن پروپزال یعنی چی پایان نامه یعنی چی پاشونو گذاشتن روی پاشون حقوقشونو گرفتن همه کارای پایان نامه شونو هم میدادن بیرون براشون انجام میدادن فقط باید زحمت شبای امتحانو میکشیدن و چندساعتی میخوندن و بقیه شو یا به قول شما تقلب بهشون کمک میکرد یا استادشون رو خدا میدونه خلاصه با معدل بالا هم ارشدشونو گرفتن الآنم بفکر دکتراشون هستن خیالشونم تخته تخته چون سرکار هستن و مثل ماها نیستن که هی بخوایم به فکر کار و یا درآمد باشیم..
    اونوقت مسئولین از دادن وام به ماها که بیکار هستیم صحبت میکنن.

    • لیلا 95 گفت:

      دستت طلا مهندس حرف دل ما رو قشنگ زدی…
      منم هرچی فکر میکنم می بینم بیشتر از خیلی زحمت کشیدیم ولی هنوز اندر خم یک کوچه ایم….
      کار که دیگه برامون شده یه خواب و رویای دست نیافتنی
      مخصوصا با این اوضاع استخدامی

    • زهرا گفت:

      یعنی هیچ کس نمیتونست به این خوبی حرف دل من بزنه. عالی گفتین

    • sepideh گفت:

      واقعا درست میگین………….
      امان از دست این تقدیر که خودمون اینطوری کردیم با خودمون

    • محمد گفت:

      ممنون از پاسخ شما. منم دهه شصتی هستم (32 سالمه) و شرایط مشابه شما رو داشتم. یادمه ابتدایی که بودم، 5نفر پشت یک میز مینشستیم. دانشگاه قبول شدن هم یک آرزو بود برامون. تعداد زیادی پشت کنکور میموندن. من که سال 80 کاردانی روزانه میخوندم، فک میکردم خیلی حالیمه. اما شرایط مالی نذاشت ادامه بدم. باید کار میکردم. بعد از اون هم دیگه رفتم سر کار و بعدا شرایطم طوری بود که نمی تونستم رقابت کنم و دانشگاه دولتی قبول شم. آخه واسه آدم شاغل (که بعدا متاهل شذ) درس خوندن سخته. توان رقابت نداره. الان چندین ساله که شرایط عالی شده. ظرفیت ها بالا رفته. (حتی دانشگاه دولتی) به عنوان نمونه، یک از فامیل دو سال پیش با 48هزار دانشگاه گیلان مهندسی کشاورزی قبول شده! قبلا این رتبه حتی مجاز به انتخاب رشته نمیشد! دانشکده های فنی دولتی، برای رشته هایی مثل برق بدون کنکور شدن!
      شما هم حرف بنده رو زدید. آدم ها با رابطه میرن سرکار. البته شرایط کاری من خیلی سخته. چون رابطه نداشتم (نظامی هستم. خیلی ها وقتی میان سربازی، حاضر نیستن شغل ما رو داشته باشن. ماموریت های سخت. انتقال به استان های محروم و… با یک حقوق ساده کارمندی) میخام بگم که اونقدرها هم خوش به حال من و همکارام نیست. ولی خدا رو شکر. زندگیمون میچرخه شما هم میتونی همکار من شی.
      هدفم اینه که عضو هیئت علمی دانشگاه سازمان مون بشم. از دار دنیا یک مقاله ISI (در یکی از ژورنال های الزویر) و 6 تا مقاله کنفرانسی (2 تاشون IEEE) دارم. تلاش هم میکنم که مدرک زبان بگیرم. شاید با داشتن رزومه بهتر بتونم تاثیر این دانشگاه های قبلیمو تو آیندم کمتر کنم.تو پیامی هم که نوشته بودم گفتم ایشالا شرایط استخدامی خوب بشه. وگرنه دکتری گرفتن بدون استخدام فایده ای نداره. ایشالا که شرایط همه ما بهتر بشه.

      • نازنین گفت:

        من دهه 60 ام انقدر با سختی درس خواندم انقدر سخت که باور کسی نمیشه الان که به دکتری رسیدم دانشجوی برتر دانشگاه درجه یک شدم ولی با بی رحمی تا استاد هام در مصاحبه بدم ازمون دکتری گفتند ما تو اصلا نمی خواهیم انگار دیگه دوست ندارم درس بخوانم تمام سختی های درس خواندم هر روز جاوی چشمهام دیگه همه استادهام بی ارزش شدن می گم دنبال کار میرم مطابق رشته ام نیست به خودم میگم چه تلاش بیهوده کردم رتبه اول شدن استعداد درخشان شدن هیچ معنای نداره یک ماه دارم سعی می کنم به زندگی امیدوار بشم ولی ….خدایا صدا به جای نمی رسه ایا تو صدام میشنوی

        • ساناز گفت:

          مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشید ! منم مثه شمام،همدردیم، خودتونو ناراحت نکنید

        • ن گفت:

          معلومه که می شنوه اتفاقا خدا تنها مشترک مورد نظریه که همیشه هست. من هم دهه شصتی هستم با تجربه های تلخ و شیرین و سخت و اسون زیاد. یادتونه حتی برای رفتن به پیش دانشگاهی ازمون دادیم؟ ولی این حرفو نزنید خدا همیشه کمک کرده ظلم و تبعیض به خاطر اعمال ادمهاست نه خدا.
          ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس
          هیچوقت از رحمت خدا نامید نشید.هیچ وقت
          همیشه این را به یاد داشته باشید که ما دهه شصتیها درست سختی زیاد کشیدیم حداقل هم درد زیاد داریم عزیز

      • مدیریت گفت:

        آقا محمد شما تلاش کن نگران نباش حتما قبول میشی. من هم پیام نور خوندم و امسال چهار دانشگاه روزانه قبول شدم. چون رزومه قوی داشتم.دو تا از همکلاسی هام علامه قبول شدن . یکی هم مدرس. اینها همه پیام نور بودن.من هم دهه شصت هستم با رتبه 5000تجربی پیام نور خوندم هرچند شبانه هم پرستاری و مامایی و اتاق عمل .علوم آزمایشگاهی قبول شدم نرفتم. رفتم پیام نور استان خودم چون نمیخواستم برم شهر دیگه.ارشد هم با رتبه 400.دوره ما قبول شدن دانشگاه خیلی سخت بود. درس خوندن پیام نور خیلی سخته. چون نمره دست استاد نیست و کامپیوتری هست.

        • مشتاق گفت:

          سلام شما کجا قبول شدین؟ و چه گرایشی؟ چون منم پیام نور بودم هر دو مقطع رو و خدا رو شکر دانشگاه فارابی قم قبول شدم.

          • مدیریت گفت:

            تبریک میگم انشالله موفقیت های بعدی. خوارزمی. رفتار. فردوسی رفتار. زاهدان منابع انسانی. لرستان منابع انسانی

    • ساناز گفت:

      اره بخدا راست میگی، دمت گرم، بهترین روزها و شبها و دقایق جوونیمونیمو گذاشتیم ولی چی ….. هیچی

  17. زهرا گفت:

    منابع کنکور دکتری 96 را اعلام کنید

  18. محمد گفت:

    دوستان لطفا در متنی که نوشتم بیشتر تمرکزتون روی بخش انتهایی و نصیحت برادرانه من باشه، نه اینکه آرزوهای من رو به چالش بکشونید به خاطر مدرک پیام نو و غیرانتفاعی. من واسه خودم یه چیزی میگم، شما زیاد به دل نگیرید. منظورم اینه که خوشبختی شما فقط در گرو گرفتن مدرک دکتری نیست. دعا می کنم وضعیت استخدامی ها بهتر بشه. چون با همون لیسانس استخدامتون می کنن و نیازی به دکتری نیست.

    • داوطلب 95 گفت:

      آقا محمد خوبه که امید داری ولی اینم بدون که الان فارغ التحصیلای دانشگاه های درجه یک میان تو دانشگاه های درجه 2 و 3 آزاد میخان جذب شن! فک نکنین ماها که درجه 1 درس خوندیم هیءت علمی اینجاها میشیم. شرایط کاری خیلی بده برادر من….

      • توکل بر خدا گفت:

        خوب آقا محمد فرمودن کارمند یک سازمان هستن. یعنی آشنا دارند که توانستند برن اونجا یا همچنین چیزی.دیدم که می گم. بنابراین با استدلال منطقی یا حتی غیر منطقی هم می خوان بگن که آشنا می خواد برای هیئت علمی شدن. داداش ما هم خدایی داریم. امیدم به خدا و کرمشه. هر وقت من خودم به شخصه داشتم نا امید می شدم خدا کمکم کرده. غصه پولم نخورید دوستان چون اونایی که زیادی می خورن، آخرش باید زیادی پس بدن. توکل بر خدا.اینم بگم که هیچ کس شما رو آقا محمد مخاطب قرار نمی ده. دل پر ما از اونایی که خودشان رو به نشنیدن می زنن.

        • محمد گفت:

          شما اگه چندتا پیام بالاتر رو بخونی میبینی که آشنا نداشتم. شغل من (نظامی) نیاز به آشنا نداره. همه میتونن بیان ولی نمیان. ضمن اینکه من 12 سال پیش استخدام شدن. اون وقع ها هنوز آشنا بازی شروع نشده بود. واسه هیئت علمی شدن هم اگه شما کارمند یک سازمان باشی، به خاطر گذروندن مراحل گزینش و داشتن رزومه در اون سازمان، راحت تر میتونی عضو هیدت علمی دانشگاه همون سازمان بشی.

        • نازنین گفت:

          تمام جوانیم فت برای درس خواندن دیگ چی اون رو جبران می کنه

      • ملیحه گفت:

        رشته با رشته فرق می کنه، بعضی شهرها هم افراد درجه 1 حاضر نمیشن برن، برای مثال دانشگاه آزاد رشته من یکی از شهرستان ها امسال یک نفر هیئت علمی میخواست، اما حتی یه درخواست هم نرفت برای اون شهر

  19. محمد گفت:

    البته لزوما داشتن مدرک، پست بالاتر نمیاره ولی شانس آدم رو بالا میبره. پست گرفتن دقیقا تحت تاثیر روابط هستش.
    من یک کارمند دولت با 12 سال سابقه هستم و 12 سال پیش با کاردانی استخدام شدم. اون موقع داشتن کاردانی (روزانه) خوب بود. لیسانس و ارشد هم مثل یک رویا بود. اما رفته رفته مدرک گرفتن آسون شد. همکارهای دیپلم و زیردیپلم خیلی راحت مدرک گرفتن و به ما رسیدن. طرف بدون حضور در دانشگاه، راحت امتحان ها رو پاس میکنه و لیسانس با معدل بالا گرفته. میگم چه طوری اینکارو میکنی؟ اونم تو رشته برق؟ میگه سوالا دقیقا مثل جزوه ست. جواب اون سوالایی رو هم که نمیدونم، با تقلب جواب میدم. اگر تقلب هم جواب نداد، سوال ها رو تو جواب سوالای دیگه مینویسم و برگه رو سیاه میکنم. استاد هم بهم نمره میده!
    بنابراین من هم نمیتونستم منتظر بمونم و لیسانس IT پیام نور و ارشد IT غیرانتفاعی گرفتم. البته IT رشته سختیه و پذیرش پایینی داره. فک نکنین درس خوندن تو پیام نور آسونه. ولی قبول دارم که سختی و کیفیتش به پای دانشگاه های دولتی نمیرسه.
    الانم تو فکر دکتری هستم. نه فقط برای پست های بالاتر، چون رابطه ای ندارم که مدرک بخوام، بلکه هم درس خوندن رو دوست دارم، هم اینکه علاقه دارم شغلم عوض بشه و بتونم مدرس دانشگاه باشم. ضمن اینکه حقوق یک عضو هیئت علمی حداقل 5 برابر امثال منه! خب چرا من نباید اینقد حقوق بگیرم؟؟؟!!!
    امسال بدون آمادگی قبلی، دکتری شرکت کردم تراز 1200 آوردم که حتی دعوت به مصاحبه هم نشدم. گفتم رشته IT پذیرش پایینی داره. درحالیکه همسرم با تراز 1300، تو رشته مکانیک با همون تعداد شرکت کننده واسه شبانه دعوت به مصاحبه شد، اما آیتی تراز بالای 3500 رو واسه شبانه میخواست. بهرحال رزومه خوبی جمع کردم و امید به آینده دارم. این همه حرف زدم که بگم توایران همه چی مدرک نیست. اول رابطه بعد مدرک. نصیحت برادرانه میکنم اگه شماها هم تو فکر هیئت علمی هستید حتما ادامه تحصیل بدید وگرنه اگه قرار باشه جایی استخدام بشید، با همون لیسانس هم استخدامتون می کنن. چه دولتی و چه خصوصی. اگه نخوان استخدامتون کنن، با پسا دکتری هم استخدام نمیشید. اتفاقا سازمان ها از مدرک بالا خوششون نمیاد. چون بار مالی زیادی واسشون داره. شرکت های خصوصی هم از مدرک بالا بدشون میاد چون خود رئیس شرکت لیسانس داره و فقط تو فکر پول درآوردن بوده ومدرک نگرفته. دوست هم نداره شما بالاتر از اون باشید. فقط از شما تخصص و توانایی بالا میخواد.

    • دکتری گفت:

      دوست خوب به تظرتون با مدارکی که از پیام نور و غیر انتفاعی گرفتید آیا شانسی واسه هیییت علمی دارید؟

      • محمد گفت:

        آره دارم. اول اینکه من میخام برای دانشگاهی که مال سازمان خودمونه اقدام کنم. همین که کارمند این سازمانم، یعنی نصف راه رو رفتم. اکثر اعضای هیئت علمی این دانشگاه، در دانشگاه آزاد درس خوندن.
        دوم: فرض هم که کارمند این سازمان نبودم، من که نمیخام عضو هیئت علمی دانشگاه های دولتی و تاپ مثل امیرکبیر یا امثال دانشگاه گیلان بشم. با همین مدارک و داشتن رزومه خوب میشه، عضو هیئت علمی دانشگاه های آزاد درجه 2 و 3 تو شهرستان های غیر از مرکز استان شد.

        • به محمد گفت:

          دانشگاه هاى درجه ٢ آزادم از فارغ التحصيل هاى خودش بر مى داره ، نه پيام نور و غيرانتفاعى

          • محمد گفت:

            خب اگه من هم دکتری رو دانشگاه آزاد بخونم میشم فاغ التحصیل همون دانشگاه دیگه! چه ربطی به پیام نور و غیرانتفاعی داره!

        • دوست گفت:

          دوست عزیز همون دانشگاه آزاد درجه ۲ و ۳ اگه فارغ التحصیل دانشگاه درجه ۱ درخواست هیئت علمی شدن بده مسلما داخل گزینش اونا انتخاب میکنه

          • نگار گفت:

            البته فارغ التحصیل دانشگاه درجه 1 آزاد ، نه دولتی

          • محمد گفت:

            راحت این حرف رو نزنید. دانشگاه آزاد بعضی وقتا فارغ التحصل های خودشو ترجیح میده به دانشگاه درجه یک.
            چرا؟ چون هدفش تبلیغ اینه که ممدارک خودشون معتبره. به عنوان مثال شما اگه مدرک زبان MSRT وزارت علوم رو داشته باشی، دانشگاه آزاد از شما نمره 65 به بالا میخواد. ولی اگه آزمون EPT دانشگاه آزاد رو 50 هم بگیری ازت قبول میکنن. میخوان بگن آزمون خودمون بهتر از وزارت علومه

    • توکل بر خدا گفت:

      متاسفانه و با عرض تاسف فراوان باید صحبت های دوست عزیزمون رو تایید کنم. اما باید بگم که در رشته معماری تراز پایه ۵۵۰۰ بود و دانشگاه های تهران هم ۶۲۰۰ . نسبت به چیزی که شما فرمودید خیلی فرق می کنه. در ضمن باید رک باشم. مدرک تحصیلی شما منظورم پیام نور خیلی سخته که در دانشگاه های دولتی پذیرش بدن. البته امید جزئی از موفقیت است.

      • محمد گفت:

        به قول شما امید دارم. چون استاد خودمون، لیسانس آزاد و ارشد، پردیس داره و همین خرداد دکتری رو در روزانه کاشان تموم کرد!
        ضمن اینکه بنده امسال مصاحبه آزاد هم رفتم و احتمال قبولی در آزاد رو دارم. هرچند چون احتمالا در شهرستان ها قبول میشم، نمیخوام ثبت نام کنم. قصدم قبولی در آزاد تهران یا قزوینه

    • الهه گفت:

      سلام
      هم شما شانس مدرس شدن را داری هم حرف هایی که نوشتی از رو حسابه
      من از شما خیلی جلو ترم نه از لحاظ علم و نه از لحاظ مالی بلکه از لحاظ سن و تجربه کاری . اینکه نمی گم چه کاره ام و چند سالمه می ترسم همه چی لو بره .
      این برا ما درداست که همین ها مرتب و مکرر از ظرفیت زیادی دکتری دم می زنن . امیدوارم خدا کمک کنه ممنون

  20. امیر گفت:

    تو رو خدا یکی زنگ بزنه بهشتی بگه نتایج استعداد درخشان رو اعلام کنن، مردیم از استرس

  21. هادی گفت:

    با آموزش دانشگاه اصفهان تماس گرفتم، گفتند که نتایج تایید صلاحیت عمومی بعد از ثبت نام اولیه می آید.یعنی شما با در نظر گرفتن همان پذیرش مشروط از سوی دانشگاه، ثبت نام می کنید و اگر احیانا مشکلی در تایید صلاحیت عمومی وجود داشت، بعد از ثبت نام و در مهرماه اعلام می شود و آن موقع می توانید پیگیر چرایی آن باشید.
    در ضمن آموزش دانشگاه اصفهان تاریخ 27 شهریور را برای ثبت نام به صورت الکترونیکی در نظر گرفته است

  22. هلنا گفت:

    یکی نیست بگه دفترچه ازادو ملی دکتری کی میاد اخه ،همش میگن بدون ازمون بعدازاونور میگن ظرفیت کم شده و افراد لایق باید برن خب چجوری باید انتخاب بشن ازمون باید گرفته بشه یانه?اگه اره کی دفترچه میاد که مام بتونیم ثبت نام کنیم

  23. فرشته گفت:

    اخه این چه وضعشه چرااینقدرماروبازی میدن پارسال داشتم واسه ازمون میخوندم یهوگفتن منابع عوض شده بازالان داشتم میخوندم باززمزمه تغییرمنابع اومده بالایعنی این دیوانه کننده است .کاری نیست مجبوریم به فکرمقطع بالاترباشیم تااینقدرمسخرمون نکنن ونگن بعداین همه درس خوندن اخرش یک بیکارشده توروخدایه لحظه خودتونوجای مابذاریداینقدرماروازاین شاخه به اون شاخه نپرونید

    • محمد گفت:

      امیدوارم ناراحت نشید، اما به نظر من خیلی افتضاحه که یک سری منابع معرفی بشه و بعد هر کی بهتر حفظ کرد بشه دانشجوی دکتری
      مگه دبستانه
      واقعیتش من با اطلاعات عمومی رفتم کنکور دکتری، یک خط هم نخونده بودم، سه،سال هم از مدرک ارشدم میگذشت خداروشکر روزانه قبول شدم…

  24. - گفت:

    دوستان کسی با آموزش بهشتی تماس نگرفته؟ظاهرا سنجش اعلام کرده که از طریق دانشگاهها پیگیری کنیم برای اطلاع از نتایج نهایی

  25. بهشتی گفت:

    ثبت نام شهید بهشتی چخبر؟؟
    کی شروع میشه

  26. rani0000 گفت:

    تو رو خدا منابعو اعلااااااام کنین

  27. علی گفت:

    من هم سال قبل که کنکور دکتری دادم و قبول نشدم همین حرف ها را میزدم. امسال یا قوی کردن رزومه ام قبول شدم.
    یک جمله معروف هست که میگه با گذر زمان همه چی درست میشه
    اندکی صبر

    • توکل بر خدا گفت:

      من هم قبول شدم ولی فقط می تونم بگم ۱۰ سال پیر شدم ۱۰ سال الان هم که نتایج اصلا معلوم نیست نه کسی اسامی رو می ده. نه سنجش چیزی می گه. اصلا این قبولی نچسبید. به کسی هم نمی شه گفت قبولیم. چون خودمون هنوز تو شوکیم.

  28. دکترین گفت:

    در این مدت هر طور که خواستن ما رو بازی دادند. من امسال اصلا دیگه سراسری شرکت نکردم و به خاطر همین مجبورم وارد گرداب دانشگاه ازاد بشم؛ با وجود اینکه خودم فارغ التحصیل دانشگاه علامه هستم. این یک ننگ بر پیشانی دانشگاه سراسریه که دانشجوهای خوبش رو از دست بده. چند سال از بهترین سال های زندگیمون تلف شد

  29. شبمی معدنی65 گفت:

    منابع شیمی معدنی

  30. کشورم ایران گفت:

    سلام.من متاسفم برای اینکه می بینم خیلی از جوان هامون پشت کنکور پیر میشن،سرخورده میشن… اخرشم میرن خارج کشور مدرک میگیرن و پول این مردم از کشور خارج میشه. خواهشم اینه مسئولین متوجه باشن که ادامه تحصیل حق همه است.شرایطش رو بسازن. من میخونم و امیدوارم قبول بشم. تا دکترا نگیرم از پا نمی ایستم

    • مرتضی گفت:

      مگه همه باید دکتری بخونن برن دنبال کار و زندگیشون

      • طیبه گفت:

        ایشون نگفتند همه باید دکتری بخونند. اما هر کسی که به تحصیلات تکمیلی علاقه دارد این حق مسلم او هست که دکتری بخواند.

        • !!! گفت:

          خب تلاش کنه بخونه.ولی نه با زیاد کردن ظرفیت.کسی جلوی درس خوندن آدمای لایقو نگرفته

          • نازی گفت:

            چرا جلوی تحصیل ادمای لایقو با طرح امسال که اجرا کردن گرفتن.میدونید چقد رتبه های عالی با رزومه عالی و کامل به خاطر باز کردن دست برخی اساتید نتونستن قبول بشن و خیلی از کساییکه حتی کمترین سواد از رشته رو نداشتن به راحتی قبول شدن.
            واقعا احسنت که اینقدر راحت اجازه دادن بدون هیچ نظارتی اساتید براحتی حق ناحق کنند.تو رشته من کسی رو جزو نفر اصلی دانشگاه سطح یک قبول کرد که حتی تراز اون دانشگاه رو نیورده بود.این واقعا فاجعه ست.چرا هیچ نظارتی روی پذیرفته ها و رزومه و رتبه شون نمیشه.اخه بهمین راحتی امسال قبول کردن?’???????????”

  31. شیمی تجزیه گفت:

    پس ابن منابع کی اعلام میشه

  32. شیمی تجزیه گفت:

    پس این کنابع کی اعلام میشه

  33. دانشجو گفت:

    آفرین به این دانشجوی تربیت مدرس که گفت باید فرهنگ سازی شود که لزومی برای حضور در مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود ندارد و در عوض بهتر است به سمت بهینه سازی رشته ها براساس نیاز کاری جامعه پیش رویم.

    واقعا اگر فرصت های شغلی مناسب ایجاد میشد، این همه هجوم به سمت تحصیلات تکمیلی زیاد نبود.

  34. مهلا گفت:

    واقعا دانشگاه دولتي با سرنوشت ما بازي كرد و هر روز يك روش رو امتحان كرد و سه ساله كه قبول نشديم

  35. جوجه گفت:

    من که دیگه نا امید شدمممم

  36. مهلا گفت:

    براي ارتقا شغلي كه بخشنامه جديد اومده نميتونن ارتقا بدن

  37. بي نام گفت:

    استعداد تحصيلي كه خيلي بده زبان عمومي هم براي دكتري واقعا مناسب نيست

    • جوجه گفت:

      اصلا استعداد استاندارد نیست. وقتشم کمه

    • PhD of genetic گفت:

      اره موافقم. من براي استعداد ب اندازه دروس تخصصيم وقت گذاشتم. هم استعداد هم تخصصي رو 40% زدم. اما كتاب استعداد هم حجمش زياد بود و هم سخت بود برام چون بار اولم بود ك ميخوندم.استعداد و زبان صريب 1 هست اما تخصصي ضريب 4. بنظرم دوستان اگر وقت رو تخصصي بزارن خ بهتره. هر 1% تهصصي رتبه رو خ بهتر ميكنه

  38. سعید کامکار گفت:

    حرفت درسته باهات موافقم

  39. علوم دامی به fahime گفت:

    سلام فهیمه جان خوبی؟از نتایج ذخیره فردوسی خبر داری؟ایا به دخیره ها زنگ زدن بیان تعهد بدن؟اون دونفر از قبولی های اصلی دیگه ثبت نام نکردن؟

    پاسخ دادن

    • Fahime گفت:

      سلام دوستم. والا من اطلاعي ندارم از ذخيره ها و قبولياي نهايي. من فرم صلاحيتو پر كردم و منتظرم فردوسي اسامي نهايي رو اعلام كنه و زمان ثبت نامو. اون دونفر ك انصراف دادن. اما از ذخيره ها اطلاع ندارم. فردوسي ذخيره هارو اعلام نكرد ك. خودس بعد انصراف اصليا باهاشون تماس گرفته. فك نميكنم كسي اطلاع داشته باشه

  40. مهندسی شیمی گفت:

    توی این ۵ سال هر سری میاین تجزیه و تحلیل میکنین ولی شرایط هر سال بدتر از سال قبل شده…
    دقیقا با این مطلب که دکتری نهایتا منجر به پست دولتی میشه نه پژوهشی موافقم..طرف کارمند دولته با مدرک لیسانس استخدام فلان شغل در فلان اداره شده ولی وقتی سواد عمومی شد ارشد اونم رفت ارشد با کلی هزینه بعد حالا که سواد عمومی داره دکتری میشه بازم به فکر دکتری ست دیدش هم اینه که ارشدمو گرفتم اینقد اومد روی حقوقم و پستم هم از کارشناس معمولی جهش پیدا کرده به مدیریت یه بخش مهم حالا اگه دکترامو بگیرم اگه رئیس جمهور و وزیر نشم حداقلش مدیرکل استان میشم…
    تحصیل در مقاطع بالاتر بد نیست و برای همه باید وجود داشته باشه ولی هر دیدگاهی نسبت به ارشد و دکتری نباید وجود داشته باشه این دو مقطع حساسن و صرفا باید افراد واقعا متخصص واردش بشن مخصوصا دکتری..باید جلوی پذیرش بی رویه در اول در مقطع ارشد و بعد در مقطع دکتری گرفته بشه.مملکت نیازش به نیروی کاردان و کارشناس خیلی بیشتره تا ارشدو دکتری.باید فقط افراد واقعا پژوهش طلب و علمی وارد این دومقطع بشن.اگه اینطوری بشه این افراد مشکل بیکاری رو هم نخواند داشت.باید خیلی موشکافانه تر و دقیقا با توحه به نیاز سالانه کشور این موضوع تحصیلات تکمیلی رو از بدو ورود تا بعد از فارغ التحصیلی بررسی کنن.
    از طرفی در غرب دانشجو تامین میشه حالا یا توسط استاد یا دولت ولی در ایران چی؟؟؟؟؟ اساتید از ما تعهد تمام وقت میگیرن و هیچ منبع درآمدی هم برامون درنظر نمیگیرن..من با وجودیکه روزانه قبول شدم ولی همش بفکر کار پاره وقت هستم خوب این کاملا مسلمه که نن نوعی نمیتونم تمام تمرکزمرو روی دکترام بذارم و پژوهشم..اگه یک درصد این احتمالو میدادم که این پروژه ای که میخام کار کنم از لحاظ مالی منو تامین میکنه تمام وقتمو صرف به انجام رسوندنش میکردم…

    • معنی شکاف گفت:

      ????????تحصیل در مقاطع بالاتر بد نیست و برای همه باید وجود داشته باشه ولی هر دیدگاهی نسبت به ارشد و دکتری نباید وجود داشته باشه این دو مقطع حساسن و صرفا باید افراد واقعا متخصص واردش بشن مخصوصا دکتری..باید جلوی پذیرش بی رویه در اول در مقطع ارشد و بعد در مقطع دکتری گرفته بشه.????????

درج نظر