موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

تشریح دلایل دانشگاه تهران برای برگزاری کنکور دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران در شیوه پذیرش نهایی علاوه بر مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی، آزمون کتبی را در برخی رشته ها برگزار می کند.

 دکترسیدمهدی قمصری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شیوه پذیرش نهایی داطلبان دکتری در دانشگاه تهران افزود: در ابتدا منتظر بودیم وزارت علوم محتوای آزمونی که قرار است توسط سازمان سنجش برگزار شود را اعلام کند در حال حاضر بخشی از آن مشخص شده که براساس آن دانشگاه باید از بین افرادی که بعد از آزمون سازمان سنجش و بر اساس چندبرابر ظرفیت به دانشگاه اعلام می شوند، ارزیابی داشته باشد تا بتواند به انتخاب بهترین ها دست یابد.

وی افزود: این ارزیابی در تعدادی از دانشکده های دانشگاه تهران که در گذشته هم بر اساس بررسی سوابق و مصاحبه بوده با همان روش قبلی انجام خواهد شد اما در یکسری از دانشکده ها از جمله دانشکده های علوم انسانی و هنر بخشی از این ارزیابی از طریق آزمون کتبی است و بررسی فعالیت های پژوهشی و مصاحبه هم به جای خود باقی خواهد بود.
 
معاون آموزشی دانشگاه تهران که چهارشنبه گذشته با مهر گفتگو کرد با اعلام اینکه داوطلبان در رشته های مختلف باید بدانند کدام دانشکده ها و رشته ها بر اساس پرونده و سوابق و کدام دانشکده ها بر اساس آزمون اقدام به پذیرش می کنند، گفت: اسامی این دانشکده ها در سایت دانشگاه تهران ذکر شده است اما اینکه چه دروسی در پذیرش نهایی مورد سوال قرار می گیرند، بستگی به آزمون وزارت علوم دارد.
 
قمصری در این باره تاکید کرد: در آزمون کتبی دانشگاه تهران دروس تکراری مد نظر نخواهد بود و با نظر تخصصی از گروهها همراه است که مورد تجمیع قرار می گیرد. با این حال، اطلاعات تکمیلی هنوز وجود ندارد تصمیم دانشگاه بر این است که در نحوه ارزیابی از معرفی شدگان آزمون سنجش آزمون کتبی هم در نظر گرفته شود.
 
وی در پاسخ به این پرسش مهر که علت برگزاری آزمون کتبی مجزا در پذیرش نهایی داوطلبان از سوی دانشگاه تهران چیست، گفت: در آزمون سازمان سنجش آموخته های عمومی داوطلبان مورد ارزیابی قرار می گیرد و تواناییهای عمومی از جمله زبان و یک یا دو درس لحاظ می شود بنابراین گروههای آموزشی دانشگاه کماکان این نظر را دارند که بین متقاضیان مختلف باید معیاری باشد تا به لحاظ علمی بتوان تفاوتها را احصا و افراد شایسته تری را انتخاب کرد.
 
معاون آموزشی دانشگاه تهران درباره رشته هایی که از آنها آزمون کتبی به عمل می آید افزود: در برخی رشته ها مثل علوم تجربی که امکان کار علمی وجود دارد، طبیعتاً می توان با عملکرد آموزشی، پژوهشی و سوابق داوطلب را بررسی کرد اما در رشته های علوم انسانی کار قدری سخت تر ا ست از این رو استاتید این رشته می گویند باید یک امتحان علمی از داوطلبان به عمل آید.
 
وی افزود: از این رو در رشته های علوم انسانی و هنر به منظور کاهش خطا و ارزیابی دقیق به سمت آزمون کتبی پیش رفتیم که رویه سابق دانشگاه نیز بر این اساس بوده است.
ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها