تازه ترین دستورالعمل بورس دکتری تخصصی خارج کشور/ شرایط بورس و اعزام

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

وزارت علوم دستورالعمل اعطای بورس تحصیلی این وزارتخانه و سایر وزارتخانه‌ها را ویژه دوره دکتری تخصصی خارج از کشور برای تامیـن هیئت علمـی و متخصصان مورد نیاز مراکز آموزش عالی، پژوهشی و سایر دستگاههای اجرایی کشور در سال 1391 اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابلاغ جدیدترین دستورالعمل بورس خارج از کشور اعلام کرد که تامین نیروی انسانی متعهد، فعال، اثرگذار و توانمند در زمینه ‌های مختلف علمی و بویژه در رشته ‌های خاص و مورد نیاز مراکز آموزشی پژوهشی کشور از وظایف این وزارتخانه است.

وزارت علوم در نظر دارد تعدادی از افراد واجد شرایط را از بین دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد، مربیان آموزشی و پژوهشی و حتی کارشناسان دستگاههای اجرایی کشور واجد شرایط را برای ادامه تحصیل در رشته ‌های مورد نیاز کشور برگزیند.

اعلام شرایط اختصاصی داوطلبان
داوطلبان دریافت بورس خارج از کشور باید حداقل دارای یکی از این شروط باشند تا مدارک آنها بررسی شود:
داوطلبان اعزام به خارج کشور باید دارای رتبه اول تا سوم دانش آموختگی در دوره کارشناسی ارشد، کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری در مقطع کارشناسی ارشد مطابق با آئین ‌نامه انتخاب دانشجویان نمونه با تایید معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا دارای کتابهای تالیفی علمی و یا ترجمه متون علمی در زمینه مرتبط با تخصص مورد نظر باشند تا پرونده آنان بررسی شود.
دارا بودن حداقل یک مقاله علمی – پژوهشی چاپ شده در مجلات معتبر داخل یا خارج از کشور در زمینه علمی مرتبط و یا داشتن گواهی اجرای طرحهای تحقیقاتی کاربردی پایان یافته مورد نیاز کشور هم به عنوان شرایط اختصاصی داوطلبان به شمار می آید.
متقاضیانی که اختراع یا اکتشافاتشان در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی کشور به ثبت رسیده باشد و همچنین برگزیدگان رتبه ‌های اول تا سوم جشنواره خوارزمی، فارابی، رازی هم می توانند تقاضای خود را برای بورس خارج کشور و بررسی پرونده اعلام کنند.
مربیان آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و مراکز پژوهشی به ترتیب اولویت رسمی قطعی، رسمی آزمایشی و پیمانی هم شرایط شرکت در بورس خارج از کشور را دارند، همچنین دارا بودن خدمات و سوابق برجسته در زمینه ‌های اجرایی، ایثارگری، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی با ارائه مدارک معتبر از دیگر الزامات بررسی پرونده داوطلبان اعلام شده است.
شرایط شرکت در مصاحبه علمی و عمومی
بر اساس اعلام وزارت علوم، حداقل میانگین معدل نمره ‌های دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته به ترتیب 14 و 16 و یا معادل آنها حسب ضوابط موسسات محل تحصیل و یا حوزه علمیه و دوره ‌های کارشناسی ارشد پیوسته و یا دکتری حرفه ‌ای 16 و یا معادل آن از اولین شرایط شرکت در مصاحبه علمی و عمومی است.
داوطلبانی که دارای پذیرش از دانشگاههای معتبر خارجی هستند، همچنین نمره آزمون زبان MSRT آنها حداقل 40 و یا معادل آن است در زمان مصاحبه در اولویت اعزام خواهند بود.
حداکثر سن داوطلب در زمان تقاضا نباید از 32 سال بیشتر باشد اما حداکثر سن داوطلب حسب موارد با توجه به این شروط می ‌تواند افزایش یابد: برای جانبازان 25 درصد و بالاتر حداکثر 35 سال، برای آزادگان 32 سال به اضافه 2 برابر زمان دوره اسارت، حداکثر 39 سال، برای رزمندگان 32 سال به اضافه 2 برابر مدت حضور در جنگ تحمیلی، حداکثر 39 سال، فرزندان جانبازان 50 درصد و بالاتر و فرزندان شاهد حداکثر 35 سال.
در خصوص جانبازان 50 درصد و بالاتر، همچنین آزادگان با حداقل 5 سال اسارت و فرزندان شهدا بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور عمل خواهد شد.
این شرایط سنی برای مربیان عضو هیئت علمی واجد شرایط حداکثر 35 سال اعلام شده است.
شرایط بورس و اعزام
به گزارش مهر، قبولی در مصاحبه علمی و عمومی اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج و داشتن صلاحیتهای علمی و عمومی هیئت اجرایی جذب دانشگاه و هیئت مرکزی جذب وزارت مطابق مقررات مربوط از نخستین شرایط بورس و اعزام از سوی وزارت علوم اعلام شده است.
پذیرفته شدگان اعزام باید حداکثر تا 31 شهریور سال 1392 نسبت به اخذ حد نصاب نمره زبان، پذیرش مورد تایید شورای تخصصی اعزام، دریافت ویزا و سایر موارد اعزام اقدام کنند. بدیهی است پس از اتمام این زمان، قبولی فرد لغو می‌شود.
حداقل کسب نمره زبان برای اعزام داوطلبان رشته‌ های فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم پایه 50-MSRT و برای رشته‌ های علوم انسانی و هنر 55-MSRT و یا معادل آن تعیین شده است. داوطلبان باید توجه داشته باشند که افزون بر نمره مذکور، در صورتی که دانشگاه پذیرش ‌دهنده قبولی و کسب نمره آزمون زبان خاصی را ملاک پذیرش خود قرار دهد، داوطلب موظف است آن شرط را تا قبل از اعزام برآورده کند.
دانشگاه پذیرش ‌دهنده (دانشگاههای معتبر گروه یک و ممتاز) استاد راهنمای خارج، موضوع رساله دکتری و استاد ناظر داخل (یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه محل خدمت مرتبط با تخصص پذیرفته شده) باید در شورای تخصصی اعزام اداره کل بورس مورد دانشجویان خارج مورد تایید قرار گیرند.
سپردن وثیقه که میزان آن با توجه به کشور محل تحصیل و بر اساس مصوبات شورای مرکزی بورس تعیین می‌شود.
دانشجویان دوره ‌های کارشناسی ارشد باید تا 31 شهریور سال 1391 دانش آموخته شوند.
سایر شرایط
به گزارش مهر، تنها مراکز علمی و پژوهشی که مجری دوره‌ های تحصیلات تکمیلی هستند و رشته ‌های تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری آنان در اولویت و مورد نیاز کشور است می‌ توانند داوطلب واجد شرایط را برای تامین اعضای هیئت علمی معرفی کنند.
اعزام داوطلبان با مربیان آموزشی و پژوهشی واجد شرایط در موسسات و مراکز آموزش عالی و دانشگاههای غیر دولتی – غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی مشروط به تقبل پرداخت 50 درصد هزینه ‌ها از سوی موسسه معرفی کننده است و متخصصان و کارشناسان دستگاههای اجرایی واجد شرایط اعزام، مشروط به تقبل 100 درصد هزینه‌ ها توسط دستگاه مربوط خواهد بود.
کارمندان دولت در صورتی می ‌توانند تقاضای اعزام و کسب بورس کنند که موافقت‌ نامه رسمی دستگاه متبوع خود را با مطمح نظر قرار دادن ماده 61  قانون مدیریت خدمات کشوری به علاوه تقبل هزینه‌ تحصیل ارائه دهند.
وزارت علوم اعلام کرد این دستورالعمل در 6 ماده و 33 بند و 5 تبصره، در جلسه مورخ 12 مهرماه سال جاری و در شورای مرکزی بررسی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ قابل اجرا است.
ثبت‌نام
باخبرم کن!

27 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
setayesh
اسفند ۲۳, ۱۳۹۴ ۷:۴۵ ب٫ظ

لطفا راهنمایی بفرمایید . ایا خانم های مجرد هم میتوانند بورس شوند؟؟/؟

F
اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۵ ۱۱:۱۱ ق٫ظ
پاسخ به  setayesh

من هم همین سوال رو دارم، اگه کسی میدونه لطفا راهنمایی کنه

setayesh
اسفند ۲۳, ۱۳۹۴ ۷:۴۲ ب٫ظ

با سلام
ایا برای دریافت بورس به دانشگاه انگلستان داشتن سه مقاله علمی پژوهشی و یک مقاله isi و یک مقاله داخلی و نمره زبان و رتبه اول بودن در کلاس در مقطع ارشد کافی است؟؟؟
ایا خانم ها باید متاهل باشند؟؟؟؟

رسول
آذر ۲۰, ۱۳۹۳ ۱:۴۲ ب٫ظ

سلام خدمت مدیریت سایت کارشناسی ارشد برنامه ریزی و آمایش سرزمین با معدل ۱۶ جهت تحصیل و بورسیه در خارج از کشور در مقطع دکترا میتوانم بورسیه شوم یا نه .
ممنون میشم راهنمای کنید با تشکر

شهریار
بهمن ۱۹, ۱۳۹۲ ۶:۱۴ ب٫ظ

الحمد الله همه هم میخوان دکتربشن خداآخرعاقبت ماروبااین همه فارخ التحصیلها به خیرکنه والاه

هستی
آذر ۱۶, ۱۳۹۲ ۱۱:۴۹ ب٫ظ

سلام..خسته نباشید
معدل کارشناسی من ۱۲/۸۰ ولی معدل ارشد ۱۸/۷۰ از دانشگاه دولتی شیراز ..رشته علوم پایه.
میخواستم ببینم ممکنه بورسیه هم شامل من بشه؟ لطفا اگه میشه پاسخ بدهید.
متشکرم

احسان
مرداد ۲, ۱۳۹۲ ۷:۲۱ ب٫ظ

درمورد بورس شرکت ها و سازمان های دولتی هم اگه میشه مطلبی بذارید ممنون میشم.آیا برای دریافت بورس حتما باید یک دانشگاه اعلام نیاز کند یا با مراجعه حضوری به هر دانشگاه دلخواه امکان آن وجود دارد؟

ندا
تیر ۲۹, ۱۳۹۲ ۸:۲۴ ق٫ظ

با سلام و احترام خدمت مدیریت سایت

آیا داوطلبانی که پذیرش نهایی می شوند باید برای رفتن به خارج از کشور هزینه ای پرداخت کنند؟ اگه اینجوری هست همین جا درس بخونیم. من همه شرایط دارم
یه سوال دیگه آیا بورس داخل کشور داریم شرایط چیه؟

سلام
خیر. هزینه ای لازم نیست پرداخت کنید. کمک هزینه هم به شما می دهند.
برای داخل می بایست ابتدا در آزمون دکتری قبول شویدو بعد در فراخوان جذب هیأت علمی به عنوان بورسیه استخدام گردید.

محبوبه
تیر ۲۸, ۱۳۹۲ ۸:۰۰ ق٫ظ

سلام من دانشجوی ارشد دانشگاه ازاد هستم میشه شرایظ بورس خارج کشور را برای دانشگاه آزادیها هم توضیح بدید ممنونم

رضا
تیر ۲۷, ۱۳۹۲ ۱۱:۵۹ ق٫ظ

سلام دوستان دیگه مثل قدیما نیست طرف دکتراشو گرفته . بیکار میگرده من خودم چندتاشو میشناسم و یا با نصف پول کارگر ساده کار میکنه بچسبید به زندگیتان، ازدواج، پول در آوردن دکترا هم الکی شده بخدا

مریم
تیر ۲۵, ۱۳۹۲ ۹:۴۷ ق٫ظ

با سلام و خسته نباشید
زمان ثبت نام بورس وزارت علوم چه تاریخی است؟
من مقاله دارم، نفر دوم کلاس در مقطع ارشد بودم، معدلمم هم بالای ۱۸ است
ی کتاب هم در دست چاپ داریم
ولی هنوز نمره زبان ندارم
میتونم شرکت کنم؟ ایا امیدی هست؟
و اینکه چه رشته هایی شامل بورس می شوند؟
با تشکر از شما

sara
تیر ۲۴, ۱۳۹۲ ۵:۵۸ ب٫ظ

salam ba tashakor az rahnamihatoon. momkene befarmaid key sabte namesh shoro mishe? pas ineke neveshte ta rooze yekshanbe vaght hast chie? az koja bayad eghdam konim? man site boors ro chek kardam ama chizi peyda nakardam.
mamnun

aram
تیر ۲۳, ۱۳۹۲ ۷:۲۰ ب٫ظ

باسلام
ممنون از سایت خوبتون
من اصلا نمی دونم کجا و ازچه سایتی و…برای بورس اقدام کنم ممنون می شم اگه راهنمایی بفرمایید.

sara
تیر ۲۳, ۱۳۹۲ ۴:۴۴ ق٫ظ

salam che reshtehaie ro boors mikonan?

در زمان شروع ثبت نام مشخص خواهد شد.

manije
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۶:۰۳ ب٫ظ

سلام یکی بگه نتایج بورس رو کجا اعلام کردن؟

زهرا
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۲:۳۲ ب٫ظ

سلام
من معدل ارشدم تا الان که ترم ۲ را تمام کردم ۱۹.۵ و ۳۱ ساله هستم متاهلم و مقاله دارم
۱.آیا بورس شامل همسرم می شه؟
۲.آیا حتما باید مدرک زبان داشته باشیم؟
۳.میشه معرفی منید رشته هایی که بورس میکنید واسه دکتری؟

وحید
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۲:۲۱ ب٫ظ

با سلام. شرایط عمومی از جمله وضعیت نظام وظیفه آقایان اشاره نشده است. لطفا مرا راهنمایی کنید. با تشکر

ادامه تحصیل
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۱:۵۵ ق٫ظ

دوستان میشه بگین به من که شرایط بورس دقیقا چجوریه؟ یعنی اگر بورس رو قبول شیم هیچ هزینه ای برای تحصیل لازم نیست بپردازیم؟ولی هزینه های دیگه با خودمونه؟فقط کشورهای چین و هند و روسیه میشه؟ مدرک زبان MSRT کفایت میکنه ونیازی به IELTS نیست؟

سایه
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۱۱:۴۹ ق٫ظ

با سلام .من در دوره ارشد جز ۳ رتبه اول کلاس هستم و معدل ارشدم هم بالای ۱۸ هست. رشته ارشدم مدیریته و قصد ادامه تحصیل در دکتری مدیریت رو دارم.رشته لیسانسم مهندسی صنایع بوده ولی متاسفانه معدلم ۱۳ و خورده ای شده.یعنی حتی با داشتن مقاله هم نمیتونم معدل کارشناسیم رو جبران کنم؟و میتونم تقاضای بورس داشته باشم؟ تو رو خدا جوابم رو بدین.

جواب مهدی
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۸:۵۵ ق٫ظ

با سلام خمت آقا مهدی
من دانشجوی دانشگاه آزاد بودم
اصلا هم با نظر شما موافق نیستم
من لیسانس رو هفت ترم تموم کردم ولی معدلم ۵/۱۵ شد و به این راحتی هم نمره نمی دادن بلکه سوالای امتحانی ما از ملی هم سختتر بود و استادا کمترین وقت رو برای ما نسبت به دانشگاه ملی می گذاشتند و بیشترین توقع را داشتند

احمد
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۸:۰۲ ق٫ظ

سلام.زمان ثبت نام برای بورس وزارت علوم چه تاریخی است؟ نمیدانم چه زمانی و کجا اقدام کنم برای ثبت نام بورس وزارت علوم.. لطفا راهنماییم کنید.

سلام
هنوز تاریخ دقیق اعلام نشده است.
از طریق خبرنامه مطلع تان خواهیم کرد.

فرزین
تیر ۲۱, ۱۳۹۲ ۱۰:۰۰ ب٫ظ

با سلام
یعنی الان اگر کسی جزو رتبه اول تا سوم نباشه و نمونه کشوری هم نباشه اما کتاب چاپ کرده باشه (چه تالیفی چه ترجمه) میتونه تو این بورسیه شرکت کنه؟

مهدی
تیر ۲۱, ۱۳۹۲ ۷:۱۸ ب٫ظ

سلام خواستم ببینم مثلا یه دانشگاهی مثل ازاد که نمرات ارشدش کمتر از ۱۷-۱۸نیست با دانشگاهی مثل پیام نور که زمان ارشد به سختی میتونستم نمره بالای ۱۵بگیرم یه جور مقایسه میشه.باتشکر

سلام
تقریبا بله

سعید خاندانی
تیر ۲۲, ۱۳۹۲ ۵:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  مهدی

سلام.ببخشید درزمان کنونی سطح علمی دانشگاه ازاد مخصوصا واحد علوم و تحقیقات دانشگاه ازاد از بسیاری از دانشگاهها ومخصوصا پیام نور که بصورت تقریبا خودخوان می باشد.بسیار بالاتر است .این را مقالات وتحقیقات ومسابقات علمی دانشگاه ازاد بخوبی نشان می دهد.باتوجه به اینک
بنده خودم را برای دکتری دانشگاههای دولتی اماده می کنم اما ارزش واعتبار ویژه ای برای واحد علوم وتحقیقات دانشگاه ازاد قائلم .باتشکروبه امید موفقیت برای تمامی جویندگان وتشنگان علم ودانش

جواد
تیر ۲۴, ۱۳۹۲ ۷:۱۳ ب٫ظ

دانشگاه ازاد همه میدونن با پول مقاله میخره و به اسم خودش ثبت میکنه تا سطح علمیش بهتر شه

هستی
تیر ۲۱, ۱۳۹۲ ۱۱:۴۱ ق٫ظ

سلام من نفرچهارم کلاسمون شدم یعنی برابورس خارج ازکشورنمیتونم ثبت نام کنم؟معدل ارشدم۱۸

ali
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۲ ۰:۳۲ ق٫ظ

salam
mamnun az site mofideton va khaste
nabashid