موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

شرایط استفاده از سهمیه بسیج فعال در کنکور دکتری چیست؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

سهمیه های موثر در کنکور دکتری شامل سهمیه رزمندگان و سهمیه ایثارگران ۵ درصد و ۲۵ درصد است. اما سوال اینجاست که آیا سهمیه بسیجی در کنکور دکتری وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید.

به گزارش پی اچ دی تست، داوطلبانی که در آزمون دکتری سهمیه دارند، شانس بیشتری برای قبولی در این مقطع تحصیلی دارند و تسهیلات ویژه‌ای به ایشان تعلق می‌گیرد. این داوطلبان با داشتن نمره آزمون کتبی و نمره کل (شامل نمره آزمون و نمره مصاحبه) پایین‌تر نسبت به داوطلبان دارای سهمیه آزاد می‌توانند در همان دانشگاه پذیرش شوند.

سهمیه رزمندگان و ایثارگران در کنکور دکتری

انواع سهمیه های موثر در آزمون دکتری به شرح زیر است:

  • سهمیه رزمندگان در آزمون دکتری

افرادی که می‎توانند از سهمیه رزمندگان در کنکور دکتری استفاده کنند شامل سه گروه زیر هستند:

۱- رزمندگانی که از تاریخ ۱۳۵۹/۶/۳۱ لغایت ۱۳۶۷/۶/۳۱ حداقل شش (۶) ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته‌اند.

– قابل توجه است که مناطق عملیاتی براساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می شود.

۲- رزمندگان جبهه مقاومت مشروط به دارا بودن حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه با تأیید ستاد کل نیروهای مسلح (سازمان بسیج مستضعفین و ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) می توانند از تسهیلات ورود به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بهره مند گردند.

مهم: مدت حضور یا خدمت در جبهه موظفی سربازان و پاسداران وظیفه و همچنین تعهدات و مأموریت‌های خدمتی کارکنان وزارتخانه ها سازمان‌ها و ارگانهای نظامی در جبهه و نیز طرح ۶ ماهه دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حضور داوطلبانه تلقی نمی‌شود.

۳- آن دسته از پرسنل کادر ثابت پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر میزان موظفی که از تاریخ ۱۳۵۹/۶/۳۱ تا ۱۳۶۷/۶/۳۱ حداقل ۶ ماه پیوسته و یا ۹ ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته‌اند، با تأیید بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح (ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران «آجا»، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح «ودجا»، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران «ناجا») می توانند از مزایای این قانون استفاده نمایند.

– داوطلبانی که از سال ۱۳۶۸ به بعد یک نوبت با سهمیه رزمندگان در آزمون‌های ورودی پذیرفته شده‌اند، در صورتی که دارای حداقل مدت ۱۲ ماه حضور داوطلبانه در جبهه های نبرد حق علیه باطل باشند، می‌توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت نمایند. در غیر این صورت حق استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون را نخواهند داشت.

– آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان یک بار در مقطع کاردانی و یک بار هم در مقطع کارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده اند در صورتی که دارای حداقل مدت ۱۸ ماه حضور داوطلبانه در جبهه های نبرد حق علیه باطل باشند می‌توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت نمایند.

– آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان یک بار در مقطع کاردانی، یک بار هم در مقطع کارشناسی ناپیوسته و یک بار نیز در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرفته شده اند، در صورتی که دارای حداقل مدت ۲۴ ماه حضور داوطلبانه در جبهه های نبرد حق علیه باطل باشند میتوانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت نمایند.

  • سهمیه ایثارگران در کنکور دکتری (سهمیه ۵ درصد و ۲۵ درصدی)

سهمیه ایثارگران شامل «جانبازان ٪۲۵ و بالاتر و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان زیر ۲۵٪ و همسر و فرزندان آنان»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» و همچنین «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران» است.

این سهمیه شامل دو دسته زیر است:

۱- سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران: بیست و پنج درصد (۲۵) ظرفیت هر کد رشته محل(سهمیه ۲۵ درصد)‌ به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران» و «آزادگان و همسر و فرزندان آنان» و «جانبازان ۲۵ و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد.

۲- سهمیه ۵ درصدی ایثارگران: پنج درصد (۵) ظرفیت هر کدرشته محل (سهمیه ۵ درصد)به «جانبازان زیر ۲۵ و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه» در جبهه اختصاص دارد.

سهمیه خانواده شهدا در کنکور دکتری (سهمیه شاهد) چیست؟

همسر و فرزندان شهدا مشمول سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران هستند.

سهمیه برادر شهید در کنکور دکتری چقدر است؟

برای خواهر و برادران شهدا سهمیه‌ای در کنکور دکتری در نظر گرفته نشده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص سهمیه در کنکور دکتری کلیک کنید.

سهمیه بسیج فعال در کنکور دکتری

نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند. بنابراین، در کنکور دکتری سهمیه بسیج لحاظ نمی‌شود.

آیا سهمیه بسیج فعال در کنکور دکتری دانشگاه آزاد لحاظ می‌شود؟

خیر جهت پذیرش در آزمون دکتری دانشگاه آزاد نیز سهمیه ای برای بسیجیان فعال در نظر گرفته نشده است.

آیا جهت پذیرش دکتری بدون کنکور سهمیه بسیجی فعال در نظر گرفته می شود؟

خیر جهت پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان سهمیه ای لحاظ نمی‌شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

11 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
دی ۸, ۱۴۰۲ ۹:۰۹ ب٫ظ

من میخام عضو بسیج بشم چقدر ترازم تو رشته تجربی تاثیر داره؟

سالخورده
تیر ۶, ۱۳۹۸ ۳:۵۵ ب٫ظ

سلام ..من سهمیه بسیج فعال رو وارد نکردم برا مصاحبه دعوت شدم میتونم الان وارد کنم یا نه ؟ آیا تو مصاحبه تاثیر داره ..ممنون میشم راهنمایی گنین

جواد
اسفند ۵, ۱۳۹۶ ۱۱:۰۴ ق٫ظ

سلام
من فرزند داوطلب بسیجی سپاه هستم واسه دکترای ۹۷ شرکت کردم موقع ثبت نام کد ۱۲رقمی رو وارد کردم منتها هیپچ سهمیه ای برام در نظر گرفته نشد سپاه میگه واسه دکترا سهمیه نداریم در صورتی که افرادی که داوطلب بسیجی ارتش بودن سهمیه براشون اعمال شده لطفا اگه کسی در این رابطه اطلاعی داره در جریان بذاره چون واقعا نمیدونم کجا باید پیگیر بشم. با تشکر

روح الله
اسفند ۲, ۱۳۹۶ ۲:۲۰ ب٫ظ

سلام دوستان
برای سهمیه بسیجی فعال و وارد کردن کد ۱۲رقمی گزینه ای وجود ندارد …باید چکار کرد ؟

مجتبی رسولی
بهمن ۸, ۱۳۹۵ ۴:۰۴ ب٫ظ

باسلام
پدرم در زمان خدمتش منطقه عملیات جنگی بوده ایا سهمیه ای برای شرکت در ازمون دکتری به من تعلق میگیرد ؟ باتشکر

زهرا
آذر ۲۹, ۱۳۹۵ ۱۱:۳۰ ق٫ظ

سلام کد ۱۲ رقمی بسیجی فعال گرفتم با ادغام دو دانشگاه گزینه ای وجود نداره برای وارد کردن کد چه زمان باید از کد استفاده کرد در مقطع دکتری

محسن
شهریور ۲۰, ۱۳۹۴ ۱۱:۰۳ ق٫ظ

یعنی چی که ۹۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده عادی رو باید بیاره.

سوال
آذر ۱۰, ۱۳۹۳ ۲:۵۹ ب٫ظ

آیا در کنکور سراسری هم بسیج فعال سهمیه دارد؟
ممنون اکر کسی در این رابطه اطلاع داشته باشه و راهنمایی کنه.

امیر
مرداد ۱۰, ۱۳۹۴ ۹:۳۱ ق٫ظ
پاسخ به  سوال

سلام . فعلا نه . فقط دانشگاه آزاد . ۹۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده عادی رو باید بیاره.

فاطمه چرمی مصیری
مرداد ۲۷, ۱۳۹۲ ۷:۱۶ ب٫ظ

سلام من سهمیه دانشگاه ازادم معرفی نکرده ام باید چیکار کنم هم سهمیه ایثارگری پدرم هم بسیجی فعال خودم

مجتبی رسولی
بهمن ۸, ۱۳۹۵ ۳:۴۱ ب٫ظ

باسلام و احترام
ایا امتیاز بسیجی فعال برای دانشگاه سراسری هست یا فقط برای دانشگاه آزاده؟