موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

بازار پررونق دکتری بدون آزمون

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

اواسط سال 1389 بود که سازمان سنجش آموزش کشور از عزم قطعی خود در گزینش نیمه متمرکز دانشجویان دکتری خبر داد. خبری که بسیاری را شاد و برخی را نگران کرد.

تبعیض های صورت گرفته در پذیرش داوطلبان در دانشگاه های مختلف ، استانداردهای گوناگون , منابع متفاوت و زمان بندی های غیر یکسان و گاه همزمان برگزاری آزمون در موسسات آموزش عالی از جمله دلایل شادمانی از این خبر بود.  از سوی دیگر، مشکلات موجود در آزمون های دیگر سازمان سنجش و به ویژه دشواری انتخاب عادلانه دانشجویان در آزمون های تستی نگرانی بابت این آزمون را منطقی می نمود.  این نگرانی ها زمانی جدی تر شد که سازمان سنجش آموزش کشور منابعی نظیر ریاضی 1 و 2 و فیزیک پایه را ملاک سنجش داوطلبان بالاترین سطح رسمی آموزش کشور قرار داد.

به گزارش پی اچ دی تست ، از همان زمان اعلام منابع اعتراضات فراوانی از سوی دانشگاه ها و داوطلبان صورت گرفت که متأسفانه توجه چندانی به آنها نشد. بسیاری از داوطلبان ممتاز با چنین آزمونی از گردونه انتخاب خارج شدند. بسیاری رتبه های خوبی آوردند ، زمان زیادی برای مصاحبه ها گذاشتند و تا اعلام نتایج نهایی تکمیل ظرفیت که در روزهای پایانی سال 1390 به طول انجامید صبر کردند ولی قبول نشدند. چرا که دانشگاه ها معتقد بودند آزمون سازمان سنجش ملاک خوبی برای پذیرش نیست و رتبه های آزمون اهمیتی ندارد. چه بسیار رتبه های تک رقمی که فرصت های بسیاری را از دست دادند تا بازیچه دست سازمان سنجش باشند.

از اواسط سال 91 بحث دومین آزمون نیمه متمرکز دکتری داغ تر شد. نگرانی ها از بخش های مختلفی نظیر مجلس و شورای انقلاب فرهنگی به وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور منتقل شد. قرار شد منابع تخصصی تر شود، از اهمیت زبان در آزمون دکتری کاسته شود و تأثیر آزمون کتبی در پذیرش نهایی بارز تر باشد.

منابع دومین آزمون دکتری با تأخیری باز هم زیاد اعلام شد و باز نشان چندانی از تخصص گرایی در آن دیده نشد. دوباره اعتراض و دوباره بی توجهی و دوباره نگرانی! بحث تأثیر آزمون کتبی در پذیرش نهایی هنوز هم نهایی نشده است و تنها ارائه پیشنهاد تأثیر حدود 30 درصدی به وزارت علوم تنها خبری بود که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد. خبری که با توجه به تصمیمات عجیب و غریب سالهای اخیر بعید نیست بین 20 تا 50 درصد هم نوسان داشته باشد!

بحث پذیرش بدون آزمون دکتری از جمله حربه هایی است که این روزها دانشگاه ها به آن متوسل شده اند. برخی اطلاعیه های خود را منتشر کرده اند و برخی درصدد انتشار هستند. پذیرشی که اگر با نظارت و عادلانه صورت پذیرد می تواند تا حدی به انتخاب درست داوطلبان کمک کند. گرچه داوطلبانی که مشمول اینگونه پذیرش می شوند چندان قابل توجه نیستند و شرایط سنی ، تاریخ فارغ التحصیلی و … بسیاری نخبگان را از چرخه این انتخاب خارج نموده است.

به گزارش پی اچ دی تست برخی دانشگاه ها که اطلاعیه پذیرش خود را منتشر نموده اند به شرح زیر می باشند. اطلاعات بیشتری در خصوص هر یک از این دانشگاه ها بر روی سایت قرار گرفته است.

با عضویت در خبرنامه نیز می توانید از انتشار آگهی های دیگر مطلع گردید.

دانشگاه

فرصت ثبت نام

تربیت مدرس

تا 20 فروردین 1391

صنعتی شریف

تا 20 اسفند 1390 (برای داوطلبان رشته مدیریت تا 30 فروردین 91 تمدید شده است)

اصفهان

20 اردیبهشت 91

صنعتی اصفهان

تا 25 اسفند 1390 ( اخبار مربوط به تمدید احتمالی بر روی سایت قرار خواهد گرفت )

صنعتی شاهرود

تا 15 اردیبهشت 91

صنعتی بابل

تا 31 خرداد 91

بوعلی سینا همدان

تا 15 اردیبهشت 91

تبریز

تا 30 فروردین 91

یزد

تا 9 اردیبهشت 91

ثبت‌نام
باخبرم کن!

20 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
managment
شهریور ۳, ۱۳۹۱ ۱۲:۵۶ ب٫ظ

ُسلام
سایتتون عالیه.دست گلتون درد نکنه

رضا
فروردین ۲۶, ۱۳۹۱ ۱۱:۱۳ ب٫ظ

واقعاً سایتتون عالی است. بدون اغراق میگم. لطفاً تلاش کنین تا سایت خوبتون پر بیننده باشه. هم بازدید کننده هاش زیاد باشن و هم سعی کنین مسئولین به این سایت توجه کنن.

رضا
فروردین ۲۶, ۱۳۹۱ ۱۱:۰۹ ب٫ظ

سلام
یک پیشنهاد برای سایت خوبتون. شما اشاره کردین که نظرات رو سعی می کنین به مسئولین انتقال بدین. ای کاش همین نظرات رو به مسئولین دانشگاه مربوطه هم انتقال بدین. چنانچه مسئولین هر دانشگاهی حس کنند که تصمیماتشون در یک سایت توسط خوانندگان و دانشجویان نقد میشه مطمئن باشین در تصمیمات بعدی قدری بیشتر تأمل خواهند کرد. برای جامعه علمی کشور روزهای بدون استرسی آرزومندم. با تشکر

رضا
فروردین ۲۸, ۱۳۹۱ ۲:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

راجع به پیشنهاد بنده نظری ندارین؟

رضا
فروردین ۲۸, ۱۳۹۱ ۱۰:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

منظورم مسئولین سایته. نظری ندارین در این مورد؟

———————————-

با تشکر از شما. با شما موافقیم و در این زمینه تلاش می کنیم.

میثم
فروردین ۲۴, ۱۳۹۱ ۳:۲۶ ب٫ظ

من سال قبل بدون آزمون جندجا رفتم مصاحبه ولی بدون نتیجه بود. جون این ایتم ی بهونه است که اساتید شاگردای خورشونو بگیرن نه دانشجویای دانشگاههای دیگه!!!!!!!!!!!

نا گفته نام
فروردین ۲۳, ۱۳۹۱ ۱۰:۱۶ ب٫ظ

شاعر میگه غصه نخور کرگدن، تو هم یه روز می پری. آخرش میرم اونور آب برای ادامه تحصیل. از اونجا هم براتون کامنت میذارم. با ۶ مقاله و ۲۴ کنفرانس داخلی و ۲ کنفرانس خارجی. میرم

sara
فروردین ۲۲, ۱۳۹۱ ۱۰:۲۰ ق٫ظ

akharesh ke chiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
doctoratam gerefti!!!!!!!!11111

رضا
فروردین ۲۲, ۱۳۹۱ ۰:۰۹ ق٫ظ

با آزاده خانم موافقم

azadeh
فروردین ۲۰, ۱۳۹۱ ۵:۴۴ ب٫ظ

aghaye mohammad khaheshan ziyaddd harf nazan man hameye sharayeto daram pass kooooooo??? moadel 19/5 20 maghale va……………. chon partiye khob nadaram felan pazirofte nashodam dostane shoma ham agar pazirofte shodan az jayi ab mikhore ke khode shoma ham khabar nadarii alakiii inja moeze nakonid baziyaaa ma khob midonim ki barande mishe to in bazare parti bazidar har sorat farghi nadare dige man paziresh gereftam az yeki az daneshgahaye canada va ta 2 mahe dige miram

رضا
فروردین ۱۹, ۱۳۹۱ ۳:۰۸ ب٫ظ

به قول یی از دوستان که در صفحات دیگری کامنت گذاشته بود، مگه قراره بورس کنن که شرط سنی گذاشتنند؟ لطفاً در مورد شرایط سنی و اینکه چند سال از فارغ التخصیلی نگذشته باشه کاری کنین که بردارن این شرطها رو. چرا کاری میکنین که بزاریم بریم تو غربت درس بخونیم. والا ظلم

محمد
فروردین ۱۸, ۱۳۹۱ ۹:۱۴ ب٫ظ

دوست گرامی علی، این بدبینی شما موضوعیت ندارد، خیلی از دوستان من هستند که واجد شرایط ورود به دوره‌ی دکتری بدون آزمون‌اند و نه حربه‌ای زده‌اند و نه ترفندی و نه نمره‌ی مفت گرفته‌اند و نه عضو باندو دسته‌ای بوده‌اند و اساسا این لحن شما توهین به شعور و شخصیت آنها و اساتیدشان است و پسندیده نیست. ضمنا شرایط ورود به قدری خوب است که من مطمئن هستم اگر کسی بقول شما واقعا دنبال درس و یادگیری باشد پذیرفته می‌شود.

نا گفته نام
فروردین ۱۶, ۱۳۹۱ ۱۰:۳۳ ب٫ظ

به نظرم شاید بهتر باشه ما هم به مانند اکثر دانشگاههای خارج از کشور جذب دانشجوی دکتری را بر اساس رزومه و سابقه علمی قرار دهیم. درسهایی رو که یک بار پاس کردیم باز باید بخونیم برای امتحان. تمام زندگی ما ایرانیها شده استرس امتحان و کنکور. والا نفهمیدیم جوونیمون چطور گذشت. نه می فهمیم عید چیه نه تعطیلات.
به علاوه این تبی که برای آزمونهای مختلف ایجاد کردن چیزی جز مدرک گرایی نیست. اعتقادم بر اینه که اگر تب کنکور برداشته بشه خیلیها تو این مملکت سراغ کسب علم و دانش نمیرنن. علم شده وسیله ای برای امرار معاش و کسب مشاغل.

م م
فروردین ۲۱, ۱۳۹۱ ۸:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  نا گفته نام

من با ناگفته نام صدرصد موافقم دیگه از بس ازمون دادیم دیگه شورش دراومده ۱۹ ساله داریم درس میخونیم باز هم میگن مدرکتون بدرد نمیخوره دکترا هم میخوان ازمون بدیم عین کودکستان شده در صورتیکه باید افراد عاشق تحقیق و کشف علمی برن دکترا اونم فقط با در نظر گرفتن سابقه تحقیق نه نمره اونیکه نتونسته تو این هفت سال تحقیق کنه یا حتی اگر امکانات هم نیست یه ایده بده نره دکترا سنگین تره من سابقه خوبی هم دارم ولی هیجا دکترا برم نداشتن این واقعا دردناکه تازه به جای صرف هزینه ازمون گرفتن سطح تحقیقاتی رو ببرن بالا این دوره های دکترا پژوهش محور هم که وضعیت نامعلومی داره من نمیدونم این همه که دکترا قبول میشن میخوان مدرکشون رو قاب بگیرن؟ مگه چند نفر میشن هیئت علمی دانشگاه یا پژوهشکده ها؟بهتره این همه که فقط برا مدرک درس میخونن با خوندن این مطلب یک تلنگری بخورن شاید بدون دکترا هم به اهدافشون اگه داشته باشن برسن دکترا جای افرادیه که میخوان علم مملکت رو بالا ببرن میبخشید رک میگم ولی واقعا تنها یک درصد فارغالتحصیلان به درجه عالی دکترا میرسن شاید هم کمتر
و این چیزی جز هدر دادن پول برای هیچ نیست

نا گفته نام
فروردین ۲۳, ۱۳۹۱ ۱۰:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  م م

بایستی عرض کنم، خیلی از وقت و انرژی ما به جای تحقیقات و انجام پژوهشهای علمی صرف آماده شده برای امتحان و استرس و بد بختی میشه. وقتی ما درسی رو پاس کردیم واقعاً چه معنی داره دوباره امتحان دبیم و همین کتابها رو چند باره بخونیم. من توی یک پژوهشکده مشغولم. بایستی اعتراف کنم حاضرم شب و روز رو مشغول فعالیت و تحقیق باشم اما حاضر نیستم استرس امتحان رو بکشم. خیلی از دوستام همین حال و روز رو دارن. بعضیهاشون شاگرد اول دانشگاهها معتبر این مملکتن. در عین تحقیقات و تلاش زیاد در کار دیگه حوصله ی امتحان و استرسهای اون رو ندارن. فکر کنین اگر محققین به جای تحقیق آماده ی امتحان بشن کی بیاد تحقیق کنه!!!!!!!!!

azadeh
فروردین ۲۴, ۱۳۹۱ ۱۲:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  نا گفته نام

Dar pasokh be nagoftenam: man ba shoma kamelan movafegham va ham darde shoma hastam midonin che omrii paye tahghighat va chape maghaleham gozashtam che shabayi ta sobh nakhabidam vali paziresh nemikonannn ey khodaaaaaaaaaaaaaa ma che badbakhtimmmmmmmmm

زهرا فزونی اردکانی
فروردین ۱۶, ۱۳۹۱ ۸:۲۷ ب٫ظ

یسیار مفید بود.

حمید
فروردین ۱۴, ۱۳۹۱ ۷:۵۶ ب٫ظ

سلام دوست عزیز (علی)

این کار اگر درست اجرا شود خیلی هم صحیح و علمی و عاقلانه است ؛ شرایط هم آنقدر پیچیده است که کسی فقط با معدل و حتی تعداد زیاد مقالات نتونه قبول بشه و باید تمام شروط رو دارا باشند و …

هر چیزی که ما نمی تونیم ازش استفاده کنیم لزوماً ناعدالتی نیست و باید فرقی بین افراد باشد .

من الله التوفیق

علی
فروردین ۹, ۱۳۹۱ ۱۲:۳۱ ب٫ظ

این دانشگاهها سرازخود کسانی را که خودشون براشون نمره مفت دادن و معدلاشنو رو ساختن باز میارن تو یه مقطع بالاتر ، حق کلی دانشجویان بدبخت که جز هیچ باند و گروهی در دانشگاه نبودن و فقط دنبال درس و یادگیری بودن را ضایع می کنن، یع خورده از خدا بترسین.

سعید
فروردین ۵, ۱۳۹۱ ۴:۲۹ ب٫ظ

سلام و درود
واقعا تبریک میگم به این سایت جامع و کاملتون