موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

به نقل از تابناک : کاسبی به سبک دانشگاه تهران

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

اگر از خانواده‌ای محروم هستید، اگر از‌‌‌ همان طبقه مستضعفی هستید که چشم و امید امام خمینی (ره) بودید، باید دیگر هوس نخبه شدن فرزندانتان را فراموش کنید، چون دانشگاه تهران پولی، دوره شبانه این دانشگاه را ۳۰۰ درصد افزایش داده است. ۴۵ میلیون تومان ناقابل؛ آن هم در دولت عدالت محور!

دیگر از گذشته‌هایی که قانون اساسی از تحصیل رایگان همه شهروندان کشور سخن می‌گفت، خبری نیست؛ هرچند هنوز هم در قانون اساسی چنین بندی هست!

به گزارش «تابناک»، پس از مشکلاتی که سازمان سنجش برای داوطلبان دکترا پیش آورد و سرانجام هم معلوم نشد که چه شده و دانشجویان چه کار باید انجام دهند، اکنون از گوشه و کنار خبر می‌رسد که دانشگاه تهران، بدون هیچ گونه آگاهی‌رسانی، شهریه دوره شبانه خود را برای دانشجویان دکترا سه برابر کرده و این شهریه را از ۱۶ میلیون به ۴۵ میلیون تومان رسانده است.

بنا بر این گزارش، هرچند این خبر تا کنون رسما از سوی دانشگاه تهران اعلام نشده است، مقامات گوناگون دانشگاه تهران این خبر را تأیید کرده‌اند؛ خبری که مایه بهت مردم و البته مسئولان است. مسئولانی که مردمی بیندیشند و نخواهند از نمد مردم محروم برای خود کلاهی بدوزند.

اما در این میان نکاتی است که یادآوری می‌شود:

نخست: اینکه چگونه می‌شود، دوره شبانه بزرگ‌ترین دانشگاه کشور، ناگهان با افزایشی ۳۰۰ درصدی روبه‌رو ‌شود؟ این پرسشی است که تصمیم‌گیران این دانشگاه باید به آن پاسخ دهند. احتمالا مسئولان این دانشگاه برای درآمدهای مردم، افزایشی ۵۰۰ درصدی پیش بینی کرده‌اند و متناسب با این موضوع، دوره شبانه خود را ۳۰۰ درصد افزایش داده‌اند یا احتمالا توقع دارند خانواده دانشجویان از یارانه واریزی دولت، این ۴۵ میلیون فرزندان خود را بپردازند! واقعا چه منطقی پشت این مسأله است؟ نجابت مردم البته مدت زیادی است که باعث سوء استفاده مقامات مختلف شده است .

دوم: آنکه علمای دانشگاه تهران که چنین تصمیمی را گرفته‌اند، چرا آن را پنهان می‌کنند و آشکارا از آن سخن نمی‌گویند؟ آیا این کار به این دلیل نیست که آنان می‌خواهند دانشجویان را به اصطلاح دام بیندازند تا دانشجویانی که نه راه پیش دارند و نه راه پس، ناگزیر به پرداخت این ۴۵ میلیون تومان شوند؟ چون اگر دانشجویی پذیرفته و بعد متوجه شود که این مقدار پول را باید بپردازد و از خانواده کارگری و کارمندی هم باشد و پدر خانواده نتواند این مبلغ را تأمین کند و او بخواهد انصراف دهد، به صورت خودکار از آزمون سال بعد هم محروم می‌شود! مگر اینکه اگر خانه‌ای و آپارتمانی هست، فروخته شود تا پدر محروم خانواده، هزینه نخبگی فرزندش را بپردازد!

سوم: در دفترچه داوطلبان انتخاب رشته از وجود دوره شبانه نام برده شده، ولی گویا دانشگاه تهران دوره شبانه ندارد و به جای آن، دانشگاه تهران پولی جایگزین شده است؛ دانشگاه تهران پولی دیگر آخر طنز است!

اکنون باید پرسید اگر دوره شبانه وجود ندارد و به جای آن دانشگاه تهران پولی هست، چرا در دفترچه انتخاب رشته به آن اشاره نشده تا دانشجویان محروم از آن بگریزند؟

چهارم: در دفترچه انتخاب رشته نوشته شده که سقف شهریه دوره‌های شبانه و… نزدیک ۴۵ میلیون تومان است که خود دانشگاه، مقدار مبلغ را در این سقف مشخص می‌کند.

اکنون پرسش این است که چرا دانشگاه تهران، سقف را به یکباره در نظر گرفته است؟ چگونه برای مثلا آزادسازی قیمت‌ها و حذف یارانه‌ها، شیبی پنج ساله در نظر گرفته می‌شود تا فشار کمتری به مردم وارد شود، ولی در این باره، ضربه‌ای کاری به جسم رنجور خانواده‌های نخبه پرور اما محروم، زده می‌شود تا هوس دکتر شدن فرزندان خود را فراموش کنند؟

براستی چرا این گونه است؟

اکنون فضای تحصیلات تکمیلی در اختیار طبقه مرفه جامعه ایرانی قرار گرفته و در این باره باید گفت، دوره شبانه دانشگاه تهران نیز در اختیار پولدار‌ها قرار می‌گیرد و بیشتر خانواده‌های محروم ایرانی با این رویه باید قید تحصیلات تکمیلی را بزنند. شاید مسئولان دانشگاه تهران بر این باورند که این دانشجویان و خانواده‌های محروم آنان، هزینه فرار مغز‌ها را هم ندارند، پس از این ناحیه ضربه‌ای به کشور نمی‌خورد، باید پولدار‌ها را جذب کرد که فرار مغز‌ها نکنند، حال آنکه این بیچاره‌ها و فقیر‌ها تا قیامت بیخ ریش ما گیر هستند!

نکته پایانی اینکه دانشجویان و خانواده‌های محرومی که امیدی به اصلاح این روند ندارند، در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» یک التماس داشتند و آن اینکه مسئولان دانشگاه تهران رسما بگویند، میزان شهریه ۳۰۰ درصد رشد داشته تا آنان با خیال راحت انصراف دهند! با این همه، آیا به کسی در این دولت می‌توان چشم داشت؟

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها