موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

افزایش نجومی شهریه شبانه واقعیت یافت

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در حالی که افزایش یا عدم افزایش نجومی شهریه  های دوره شبانه به دغدغه بزرگ مصاحبه شدگان این کد رشته ها تبدیل شده بود انتشار اطلاعیه دانشگاه هایی نظیر تهران و خوارزمی کابوس ها را تبدیل به واقعیت کرد.

با انتشار دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سراسری 91 که هزینه های بالای دوره های شبانه مازاد بر ظرفیت در آنها حدود 45 تا 55 میلیون تومان اعلام شده بود نگرانی بسیاری از داوطلبان که پرداخت چنین شهریه ای برایشان ساده نبود آغاز شد.

درج این شهریه ها در کنار عبارت “مازاد بر ظرفیت” امیدهایی را به دنبال آورد که این شهریه به دوره های شبانه عادی مربوط نمی شود. اما اظهار نظر برخی مسئولین در روزهای بعد این امیدها را کم رنگ کرد. هر چند که تماس با برخی دانشگاه ها خبر از عدم افزایش شهریه ها داشت.

به هر حال روزهای ابهام گذشت و انتشار اطلاعیه شرایط ثبت نام دانشگاه تهران، شهریه 45 میلیونی برای رشته های علوم انسانی و 55 میلیونی برای غیر آن را قطعیت بخشید. امری که اطلاعیه دانشگاه خوارزمی نیز موید آن بود.

از سوی دیگر دانشگاه فردوسی مشهد در اقدامی بجا و شایسته از پذیرفته شدگان دوره دکتری شبانه خواست تا مبلغی حدود یک و نیم میلون تومان به حساب دانشگاه واریز نمایند که نشانه ای از عدم افزایش شدید نسبت به شهریه سال گذشته بود. مبلغی که در دانشگاه خوارزمی ده میلیون تومان اعلام شده است.  احتمالا هدف دانشگاه خوارزمی از دریافت این مبلغ که معادل شهریه یکسال می باشد رد داوطلبانی است که با اینگونه شهریه ها مشکل دارند وگرنه هیچ گاه مرسوم نبوده که به جای شهریه یک ترم شهریه یک سال از داوطلب اخذ شود! آن هم به صورت یکجا و نه قسطی! خوارزمی در این فکر است که کسی که برای ثبت نام ده میلیون آماده کند قطعا از پس شهریه های بعدی نیز برخواهد آمد و خیال دانشگاه راحت می شود.

به زودی با انتشار اطلاعیه های دانشگاه ها و  انجام فرایند ثبت نام  آمار دقیق دیگر دانشگاه ها نیز مشخص خواهد شد. امیدواریم که این روند افزایش شهریه در دانشگاه های محدودی رخ داده باشد تا سال اینده شاهد عواقب بدی مانند کاهش کیفیت داوطلبان دوره های شبانه و انحصار در دست طبقه ای خاص نباشیم.

برای اظهار نظر در زمینه شهریه دانشگاه ها به صفحه  شهریه دوره های شبانه دکتری مراجعه فرمایید.