نحوه نوشتن منابع در مقاله

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

روش‌های مختلفی برای نحوه نوشتن منابع در مقاله وجود دارد؛ شامل APA، Chicago، Harvard و MLA. انتخاب هر یک از این روش‌ها برای ارجاع دادن در مقالات بستگی به شیوه‌نامه نشریه دارد.

تفاوت روش های ارجاع دهی و رفرنس نویسی در مقاله

به سه روش مختلف می­ توان درون متن به منبع اشاره کرد:

  • روش نویسنده-تاریخ: در این روش، شما مستقیما در جایی از متن که به منبع اشاره می­ کنید، نام نویسنده و سال انتشار کار او را ذکر می­ کنید. به استثنای روش MLA، که از سیستم نویسنده-شماره صفحه استفاده می­ کند.
  • روش عددی: در این روش، شما عدد مربوط به هر منبع را در لیست مرجع می ­نویسید و هرجایی در متن که خواستید به آن منبع خاص اشاره کنید فقط عدد مربوط به آن را ذکر می­ کنید.
  • روش نشانه­ گذاری: شما منبع را (به شکل اختصاری) در پاورقی یا ته­ نوشت می ­نویسید.

در ادامه مروری کلی بر سبک‌­های ارجاع دهی منابع در مقالات که بیش از همه مورد استفاده قرار می­گیرند خواهیم داشت.

نوع ارجاع دهی

تخصص و موضوع

روش ارجاع دهی درون متنی

APA

علوم اجتماعی

نویسنده-تاریخ

هاروارد

اقتصاد

نویسنده-تاریخ

ونکوور

علوم پزشکی

عددی

شیکاگو A

علوم انسانی

نشانه­ گذاری

شیکاگو B

علوم انسانی

نویسنده-تاریخ

MLA

علوم انسانی(تخصص زبان شناسی)

نویسنده-عدد صفحه

روش ارجاع دهی به سبک APA

APA یکی از محبوب­ ترین روش­ های استناد دهی درنوشته­ های علمی است. روش رفرنس نویسی به سبک APA توسط انجمن روانشناسی آمریکا (American Psychological Association) ایجاد شد و بیشتر در علوم اجتماعی و روان شناسی مورد استفاده قرار می ­گیرد.

امروزه بسیاری از تخصص ­های دیگر نیز از این روش برای استناد به منبع استفاده می­ کنند.

روش APA از سیستم نویسنده-تاریخ پیروی می کند، روشی که در آن به شکل اختصاری و درون متن به منبع اشاره می کنید و در فهرست منابع تمام مرجع ­ها را به طول کامل لیست می­کنید.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک APA

ارجاع دهی درون متنی به روش APA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند (Stewart & Simmons, 2010, p 22).

ارجاع در فهرست منابع به روش APA

Stewart, D., & Simmons, M. (2010). Business Playground: Where Creativity and Commerce Collide, The. Pearson Education.

روش ارجاع دهی به سبک هاروارد (Harvard)

روش هاروارد اغلب در علوم اقتصاد مورد استفاده قرار می­ گیرد. هیچ راهنمای رسمی برای این سبک وجود ندارد، بدین معنا که فقط چند تغییر کوچک وجود دارد. چند سازمان که یک راهنما برای این سبک ارجاع دهی ارائه کرده اند:

  • موسسه استاندارد بریتانیا (British Standards Institution)
  • خدمات انتشارات دولتی استرالیا (Australian Government Publishing Service (AGPS))

همانند روش APA، هاروارد نیز از سیستم نویسنده-تاریخ پیروی می­ کند. همین مساله، ارجاع دهی به روش هاروارد را بسیار شبیه به APA می­ سازد.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به روش هاروارد (Harvard)

ارجاع درون متنی به روش هاروارد

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند (Stewart & Simmons, 2010, p 22).

ارجاع در فهرست منابع به روش هاروارد

Stewart, D. and Simmons, M., 2010. Business Playground: Where Creativity and Commerce Collide, The. Pearson Education.

روش ارجاع دهی به سبک ونکور (Vancouver)

سبک ونکوور توسط کمیته بین المللی ویراستاران مجله پزشکی (ICMJE) ارائه شد و بیشتر در دنیای پزشکی مورد استفاده قرار می­ گیرد. به جای استفاده از سیستم نویسنده-تاریخ، در سبک ونکوور از سیستم عددی استفاده می­ شود. در نوشته، منبع با یک شماره مشخص می­ گردد در حالیکه جزییات منبع در یک لیست کامل در فهرست منابع قرار می­ گیرد.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک ونکوور

نحوه ارجاع دهی درون متنی در روش ونکور

این کتاب از داستان ­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند (۱).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش ونکور

1. Stewart D, Simmons M. Business Playground: Where Creativity and Commerce Collide, The. Pearson Education; 2010 Jul 13.

روش ارجاع دهی به سبک شیکاگو (Chicago)

روش شیکاگو توسط راهنمای سبک شیکاگو (The Chicago Manual of Style) منتشر می­ شود و در علوم انسانی مورد استفاده قرار می­ گیرد. این سبک دو نوع مختلف دارد:

  • شیکاگو A: شما منبع را با اطلاعات کامل در پاورقی یا ته­ نویس و در فهرست کتب مربوطه اشاره می­ کنید.
  • شیکاگو B: شما منبع را به شکل اختصاری، با فرمت نویسنده-تاریخ ، در نوشته و یا در فهرست کتب به صورت لیستی کامل از منبع می­ نویسید.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک شیکاگو A

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش شیکاگو A

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند.۱

نحوه ارجاع دهی در پاورقی یا ته­ نویس به روش شیکاگو A

1 Stewart, Dave, and Mark Simmons. Business Playground: Where Creativity and Commerce Collide, The. Pearson Education, 2010.

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش شیکاگو A

Stewart, Dave, and Mark Simmons. Business Playground: Where Creativity and Commerce Collide, The. Pearson Education, 2010.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک شیکاگو B

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش شیکاگو B

این کتاب از داستان ­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند (Stewart & Simmons, 2010, p 22).

نحوه ارجاع در فهرست منابع به روش شیکاگو B

Stewart, Dave, and Mark Simmons. 2010. Business Playground: Where Creativity and Commerce Collide, The. Pearson Education.

ارجاع دهی به سبک MLA

سبک MLA توسط انجمن زبان مدرن (Modern Language Association) ارائه شده است و اختصاصا در مطالعات زبان شناسی مورد استفاده قرار می­ گیرد. MLA از سیستم نویسنده-شماره صفحه پیروی می­ کند.

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش MLA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند (Stewart & Simmons 22).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع

Stewart, Dave, and Mark Simmons. Business Playground: Where Creativity and Commerce Collide, The. Pearson Education, 2010.

نحوه نوشتن منابع فارسی در مقاله

برای نوشتن منابع فارسی در مقالات روش متفاوتی نسبت به مقالات انگلیسی وجود ندارد. ارجاع این منابع مطابق شیوه نامه های بین‌المللی است که بالاتر به آن اشاره شد.

نحوه نوشتن منابع در مقاله انگلیسی

برای نوشتن منابع در مقاله انگلیسی یک راه ساده وجود دارد. می‌توانید در گوگل اسکالر، عنوان مقاله مدنظر خود را وارد کنید. سپس از گزینه cite می‌توانید فرمت ارجاع پایان متن مدنظر خود را برای این مقاله یا کتاب پیدا کنید.

همچنین اگر از نرم افزارهای ارجاع دهی استفاده می‌کنید می‌توانید از همین بخش گزینه مدنظر خود را انتخاب کنید.