گرفتن فاند ( Fund ) برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

 بخش مهم و نگران کننده در فرایند پذیرش، معمولا گرفتن فاند است.

از آنجا که گرفتن فاند،جزئیات و انواع مختلفی در دانشگاه های مختلف دارد،لازم است برای کسب اطلاعات دقیق به بخش Fund دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید. چرا که مقدار فاند و نوع آن و شرایط دریافت آن از دانشگاهی به دانشگاه دیگر یک کشور،متفاوت است و در این مورد نمی توانید به تجربه دوستانتان در دانشگاه های دیگر تکیه کنید. در سایت دانشگاه همان مقداری را مینویسند که میتوانند بدهند،چه بسا در مواردی دیده شده که بیشتر هم میدهند.

دانشگاه های اروپایی شهریه ای نمیگیرند( یا بسیار اندک) ولی فاند هم نمیدهند.اما دانشگاه های آمریکا،استرالیا،انگلیس و کانادا شهریه میگیرند ولی فاند هم میدهند.پس اگر به اروپا میروید تنها باید به فکر هزینه زندگی باشید،اما اگر به کشورهای انگلوساکسون میروید،علاوه بر آن باید به فکر شهریه های بالای آن هم باشید .

البته دانشگاه های کانادایی و آمریکایی معمولا بدون فاند  کسی را در دوره دکتری جذب نمیکنند و اساسا دوره دکتری یک شغل محسوب میشود و به خاطر کاری که انجام میدهید حقوق میگیرید. شما در ازای کمکی که در زمینه های پژوهشی و یا تدریس به استاد خود میکنید مبلغی را به عنوان دستیار تحقیق (RA) و یا دستیار تدریس (TA) دریافت میکنید.

در آمریکا وقتی فاند بگیرید معمولا شهریه شما را نادیده میگیرند و برای فوق لیسانس حدودا سالی 12 تا 14 هزار دلار و دکتری 22 تا 30 هزار دلار میدهند.

اگر طبق آنچه در بخش انتخاب دانشگاه گفته شد،قصد دارید که دوره دکتری را در دانشگاهی مطرح بگذرانید و به همین دلیل میخواهید برای افزایش شانس خود ابتدا برای پذیرش در دوره فوق لیسانس اقدام کنید،پیشنهاد ما این است که برای دانشگاه هایی اقدام کنید که تنها دوره فوق لیسانس دارند.این دانشگاه ها فاند و بودجه خود را برای دانشجویان فوق لیسانس خود صرف میکنند.در حالیکه دانشگاه هایی که دوره دکتری هم دارند این فاند را به دانشجویان دکتری خود اختصاص میدهند.

اگر نتوانید از دانشگاه های آمریکایی فاند بگیرید،تقریبا شانس گرفتن ویزا بسیار ضعیف است اما باز هم غیر ممکن نیست.در مورد کانادا اگر فاند نداشته باشید میتوانید ویزا بگیرید اما سفارت نسبت به تعهد مالی شما بسیار سخت گیر است. وقتی فاند بگیرید،برخی دانشگاه ها دیگر از شما نمیخواهند که برگه تعهد مالی را برای سفارت پر کنید چرا که مسئولیت شما را به عهده میگیرند و این شانس ویزای شما را چند برابر میکند.

وقتی که تعهد مالی میدهید دیگر نمیتوانید تقاضای وام یا فاند کنید چرا که در اینصورت یعنی دروغ گفته اید که در حساب بانکی شما پول است.اما اگر دانشجوی درخشانی باشید میتوانید اسکالرشیپ یا جوایزی دریافت کنید.

نهاد تصمیم گیرنده نهایی برای دادن فاند، دانشگاه است و برخی به اشتباه فکر میکنند که استاد تصمیم گیرنده اصلی است.باید حتما مدارک اصلی دانشگاه را تأمین کنید تا مدارک شما به دست استاد برسد،اما در برخی رشته ها فقط دپارتمان تصمیم میگیرد.

علاقه مندان می توانند سوالات خود را در خصوص این صفحه در بخش پذیرش در مقطع دکتری خارج از کشور مطرح نمایند.