موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

استاد دانشگاه شریف:با حذف کنکور برگزاری آزمون در مقطع دکتری منطقی نیست

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به برخی نواقص آزمون نیمه متمرکز دکتری، گفت: در این نوع آزمون هر شخص بدون آنکه الزاما شرایط کیفی ادامه تحصیل در مقطع دکتری را داشته باشد بخت خود را با شرکت در آزمون می‌آزماید که این مسئله منجر به یک نوع تورم مصنوعی در تعداد داوطلبان می‌شود.

دکتر فروهر فرزانه در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تشریح وضعیت آزمون دکتری فعلی و مقایسه آن با آزمون‌های قبلی که توسط دانشگاه‌ها برگزار می‌شد، در ابتدا با بیان اینکه دوره‌های دکتری از نظر تعداد محدود و از نظر نوع بسیار متنوع است، اظهار کرد: با توجه به این نکته، پذیرش دانشجوی دکتری از طریق برگزاری آزمون سراسری به هیچ وجه روش مناسبی نیست.

وی با اشاره به برگزاری دو آزمون دکتری به صورت سراسری، تصریح کرد: سال گذشته آزمون دکتری از دروس عمومی برگزار شد. با این حال از استانداردهای مناسب‌تری برخوردار بود. اما امسال با توجه به برگزاری آزمون از دروس تخصصی کارشناسی ارشد و لحاظ این نکته که اولین بار بود که از صدها نوع درس تخصصی مقطع کارشناسی ارشد آزمون به صورت تستی برگزار می‌شد، بنابراین طبیعی است که آزمون استانداردهای لازم را نداشت.

دروس تخصصی متعدد مقطع کارشناسی ارشد آزمون پذیر نیستند

وی با بیان اینکه به گفته برخی کارشناسان دروس تخصصی متعدد مقطع کارشناسی ارشد آزمون پذیر نیستند، تصریح کرد: به عنوان نمونه برگزاری آزمون تستی در دروسی همچون الکترو مغناطیس پیشرفته، الکترونیک قدرت، ریاضیات مهندسی پیشرفته و غیره مشکل است.

ماهیت برگزاری آزمون‌های تستی با رواج کلاس‌های کنکور و تست‌زنی همراه است

وی با بیان اینکه براساس تجربه، ماهیت برگزاری آزمون‌های تستی با رواج کلاس‌های کنکور و تست‌زنی همراه است، گفت: در شیوه تستی، ممکن است که یک دانشجوی ضعیف با معدل پایین بتواند با چندین ماه کار مداوم و پیگیر و همچنین شرکت در آزمون‌های آزمایشی رتبه خود را در آزمون‌های تستی ارتقاء دهد. همچنین در صورتی که سهم نمره کتبی نیز ارتقا یابد، این موضوع ممکن است به صورت تصادفی باعث شود دانشجویانی با معدل‌های پایین و ضعیف بتوانند از برخی دانشجویان قوی در رتبه‌های بالاتری قرار گیرند که در ادامه این اتفاق منجر به ورود درصدی از دانشجویان ضعیف در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و کاهش نسبی کیفیت این دوره‌ها خواهد شد.

با وجود قانون حذف کنکور، برگزاری آزمون در مقطع دکتری غیرمنطقی است

وی با تاکید بر اینکه انتظار است در دوره‌های دکتری دانشجویانی با معدل‌های خوب کارشناسی و کارشناسی ارشد ورود یابند، به قانون حذف کنکور سراسری از سوی مجلس شورای اسلامی و پذیرش داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی اشاره کرد و گفت: زمانی که آزمون برای دیپلمه‌ها برداشته می‌شود، غیرمنطقی است که در مقطع دکتری دانشجو بر اساس آزمون پذیرش شود. درصورتی که خود دانشگاه‌ها صلاحیت انتخاب و گزینش دانشجو در مقطع دکتری را دارا هستند.

تورم مصنوعی در تعداد داوطلبان موضوع آزمون را به یک معضل اجتماعی تبدیل می‌کند

وی افزود: تورم مصنوعی در تعداد داوطلبان موضوع آزمون را به صورت یک معضل اجتماعی درخواهد آورد. به نحوی که ممکن است در ظرف چهار سال آینده آزمون دکتری به یک معضل ملی تبدیل شود. به‌ عنوان نمونه درهیچ کشور متمدن دنیا آزمون 500 هزار نفری در مقطع دکتری ندارند، این در حالی است که ما خودمان به دست خود با این اقدام یک معضل خلق می‌کنیم.

فرزانه در خاتمه با تاکید بر اینکه دوره دکتری جای دانشجویان ممتاز است و نباید به هیچ عنوان به شکل دوره‌های همگانی تلقی و برگزار شود، گفت: ظرفیت پذیرش و فارغ‌التحصیلان هر رشته و مقطع باید مطابق با نیازهای ملی و برنامه‌ریزی‌های بلند کشور باشد نه مطابق با فشار متقاضیان.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها