موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

حمایت ۴ اتحادیه دانشجویی از اقدام وزارت علوم در آزمون دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

4 اتحادیه بزرگ دانشجویی بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) و جامعه اسلامی دانشجویان  در حمایت از برگزاری آزمون دوره دکتری به صورت نیمه‌متمرکز بیانیه‌ای صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

بی‌شک رشد تحسین برانگیز و پیشرفت علمی کشور مدیون انقلاب شکوهمند اسلامی و توجه به علم و فناوری در سطوح مختلف سیاست‌گذاری و اجرایی کشور است. اکنون که نرخ رشد علمی کشور با افتخار به بالاترین میزان در بین کشورهای منطقه رسیده و در این شاخص ایران اسلامی جزء کشورهای پیشرو جهان است، توجه بیش از پیش به بالا نگه‌داشتن سرعت پیشرفت علمی در این سطح، کاربردی نمودن بیشتر نتایج آن و بالا بردن کیفیت روند آموزشی و پژوهشی و اصلاح برخی موانع بیش از گذشته ضروری است.

یکی از مسائل مهم در این زمینه توجه بیشتر به عدالت آموزشی و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه آحاد ملت جهت ورود به دانشگاه‌ها است.

یکی از اقدامات تحول‌آفرین، انقلابی و قابل تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در راستای گسترش عدالت آموزشی برگزاری آزمون دوره دکتری به صورت نیمه‌متمرکز می‌باشد که با اجرای آن گامی بزرگ در مسیر اصلاح روند نامناسب و تبعیض‌آمیز گذشته و اجرای عدالت برداشته شده است.

برگزاری نیمه‌متمرکز آزمون هر چند که در دوره تثبیت قرار دارد و در دوره اخیر و هم‌چنین دوره آتی آن تغییراتی در نحوه ارزشیابی داوطلبان و افزایش سهم آزمون تخصصی شاهد هستیم اما یقینا با آزمون نیمه‌متمرکز فضای رقابتی یکسان برای کلیه داوطلبان متقاضی دوره دکتری به وجود آمده و از اعمال سلیقه دانشگاه‏ها و گروه‏های آموزشی جلوگیری خواهد شد؛ روندی که در گذشته همواره اعتراضات گسترده دانشجویان را از اعمال سلیقه‌های فردی و گروهی در برداشت.

نکته قابل توجه این است که اگر ملاک انتخاب افراد شایستگی‏های علمی می‏باشد چرا باید در گزینش بین دانشجویان تحصیل کرده در مناطق محروم و دانشگاه‏های بزرگ کشور تفاوت وجود داشته باشد؟ آیا اجرای روندی که دانشجویان مستعد را از تمام نقاط کشور شناسایی نموده و از اعمال سلیقه‏ها جلوگیری نماید بایستی مورد نکوهش قرار گیرد؟

دوره‌های دکتری تخصصی دانشگاه‏ها بالاترین دوره آموزش دانشگاهی در کشور است که بایستی درباره آن سیاست‌گذاری متمرکزی صورت پذیرد و هر چه که زمینه برای شایسته‌سالاری بیشتر در گزینش افراد برای این دوره‏ها فراهم گردد، موجب تربیت افرادی با تخصص و کارآمدی بالا شده و قطعا حل مسائل و مشکلات آتی در اداره امور کشور با رویکرد علمی و ارتقا جایگاه علمی ایران اسلامی شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت.

علاوه بر این، با اجرای نیمه متمرکز آزمون دوره دکتری در هزینه‌های برگزاری آزمون و گزینش داوطلبان نیز صرفه‌جویی بسیاری صورت می‏گیرد زیرا در روند گذشته هر دانشجو جهت پذیرش در دانشگاه‏ها بایستی در آزمون‏های متعدد در دانشگاه‏های مختلف ثبت‌نام می‏کرد که این کار علاوه بر وقت زیاد، هزینه زیادی را نیز بر دانشجو تحمیل می‏کرد که با آزمون نیمه‌متمرکز این نقیصه نیز برطرف می‏گردد.

در پایان حمایت قاطع خود را از این اقدام انقلابی و ‌عدالت‌خواهانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام داشته و اعلام می‏داریم مطالبه اصلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنان کمتر نمودن هرچه بیشتر ضریب گزینش سلیقه‏ای و لحاظ کردن بیشتر نمره آزمون تخصصی که ملاک عملی و مورد سنجش دقیق و تخصصی است، می‏باشد. همچنین از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتظار می‏رود در مرحله مصاحبه دانشجویان در دانشگاه‏های مختلف نیز از ابزارهای نظارتی مناسب استفاده نماید تا در این مرحله نیز شایستگی و توان داوطلبان، تنها ملاک عمل باشد و شایسته‏ترین افراد در تحصیل و پژوهش انتخاب گردند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها