موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

سوالات رایج بورس دکتری خارج از کشور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

وب سایت اداره کل بورس و  امور دانشجویان خارج وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری سوالات متداول در خصوص دکتری خارج از کشور را منتشر نموده است.

به گزارش پی اچ دی تست ،  پرسش های رایج و پاسخ های مربوط به شرح زیر می باشد :

1- وثیقه ملکی و محدوده آن و تفاوت آن در مورد افراد مجرد و متأهل چیست ؟

میزان آن بستگی به کشور محل تحصیل دارد.

2- حداکثر زمان لازم برای اخذ پذیرش و انجام سایر امور مربوط به اعزام دانشجویان چقدر است؟

افراد حداکثریک سال فرصت دارند کلیه اقدامات را انجام دهند.

3- آیا اعضای هیأت علمی رسمی دانشگاه ها و یا وزارتخانه ها نیز جهت اعزام به خارج نیاز به گزینش عمومی مجدد دارند؟

اعضاء هیأت علمی رسمی دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم نیاز به گزینش عمومی ندارند.

4- آیا افراد قبول شده برای پذیرش از دانشگاه های خارجی شخصاً می توانند مدارک خود را ترجمه کنند؟ اگر جواب مثبت است چگونه می توان به مدارک دسترسی داشت؟

اداره کل ریز نمرات دانشجو را دریافت و ترجمه آن را در اختیار بورسیه قرار می دهد ولی بطور کلی دانشجویان چنانچه تسویه حساب از”صنـــدوق رفاه دانشجویان” داشته باشند می توانند مدارک خود را بگیرند و ترجمه کنند.

 

5- برای گرفتن ریزنمرات کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین ترجمه و ارسال آن ها جهت اخذ پذیرش چه مراحلی باید انجام گیرد؟

جهت اخذ مدارک تحصیلی و ریزنمرات با” اداره کل امور دانشجویان داخل “مکاتبه و از آن طریق مدارک از دانشگاه های مربوطه درخواست می شود. سپس از طریق اداره کل اقدام به ترجمه مدارک بعمل آمده و نهایتاً  مدارک تحصیـــــلی ترجمه شده به دانشجو تحویل می گردد.

6- اگر کسی قبل از اعلام نتیجه اعزام در جای دیگر در داخل کشور قبول شده باشد و بعد بخواهد انصراف دهد آیا امکانپذیر است؟ 

چنانچه بعد و یا قبل  از اعلام نتایج آزمون اعزام به خارج در داخل ثبت نام کرده باشد موضوع اعزام منتفی است.

7- آیا وزارت علوم برای تحصیل همسر دانشجو در مقطع  دکتری تسهیلاتی قائل می شود؟

بله،”بورس همراه” امکانپذیر است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر و آشنائی با ضوابط و شرایط مربوطه به اداره اعزام مراجعه نمائید.

8- آیا در انتخاب کشور و دانشگاه محل تحصیل اجباری وجود دارد؟

انتخاب کشورهای مختلف براساس سیاست گزاری شورای مرکزی بورس و با توجه به نمره آزمون زبان می باشد. انتخاب دانشگاه نیز براساس تایید شورای تخصصی و عنایت به رشته تحصیلی خواهد بود.

9- وضعیت کسانی که بخشی از طرح سربازی خود را بصورت عضو هیأت علمی در یک دانشگاه می گذرانند ولی از دانشگاه دیگری بورس تحصیلی در مقطع دکتری گرفته اند، پس از اتمام تحصیلات و بازگشت چگونه است ؟

ملاک محل تعهد خدمت است.

10- اگر کسی از کشوری بورس بگیرد که شهریه نداشته باشد تعهد او چقدر سبکتر می شود؟ آیا باید دو برابر سنوات تحصیلی تعهد بدهد؟

مبالغ تعیین شده برای اخذ وثیقه ملکی در کشورهای مختلف متفاوت است. اما از لحاظ تعهد خدمتی تفاوتی ندارد.

11- در صورتی که کسی از دانشگاه های  خارج از کشور بورس بگیرد می تواند فقط از کمک هزینه همسر و فرزند استفاده کند؟

در صورتی که واجد شرایط باشند ، بله .

 

12- اگر همسر بورسیه دانشجو و در حال تحصیل باشد، در موقع اعزام شوهر چه کار باید بکند ؟

مشکل مربوط به خود دانشجو است. می تواند از مرخصی تحصیلی استفاده نماید.

13- اعضای هیأت علمی که در حال رسمی آزمایــــشی شـــــدن می باشند، آیا از سهمیه مربی می توانند استفاده کنند ؟

اعضای هیأت علمی دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم در صورت رسمی آزمایشی بودن و داشتن سایر شرایط طبق دستور العمل بورس دکتری خارج از کشور می توانند از بورس استفاده نمایند.

14- کارمندان چه موقع باید برای اعزام استعفاء دهند؟

چنانچه محل خدمت با محل تعهد متفاوت باشد، پس از تصویب پذیرش توسط کمیته بورس و قبل از صدور حکم بورس.

15- شوهرم در مقطع دکتری داخل مشغول به تحصیل می باشد و خدمت نظام وظیفه هم انجام نداده است چنانچه برای اعزام به خارج اقدام کنم تکلیف ایشان چـــه می شود؟

باتوجه به اینکه مطابق مقرر ات در هر مقطع فقط یکبار از معافیت تحصیلی می توان استفاده نمودونیزخروج از کشور مستلزم موافقت اداره نظام وظیفه می باشد لذا خروج ایشان مشکل خواهد  بود.

16- با وجودی که از سابقه خوب تحصیلی برخوردار می باشم جهت دریافت اعلام نیاز بورس از یکی از دانشگاه ها به دانشگاه های مختلف مراجعه نموده ام ولی متاسفانه علی رغم نیاز شدید ترجیح می دهند چنین نیروئی را به کار نگیرند و بنده موفق به دریافت اعلام نیاز نشدم و نتوانستم از بورس تحصیلی بهره مند شوم. اگر اینجانب واقعا بخواهم پس از اتمام تحصیل به آن دانشگاه ها مراجعت نمایم و حاضر به دادن هرگونه تعهدی به آن دانشگاه ها باشم چگونه می توانم این امر را به آنها اثبات کنم. آیا واقعا وزارت علوم به این مشکلات اندیشیده؟ آیا فکری برای رفع این مشکلات که امروز من با آنها دست به گریبان هستم شده است؟ مسلما نشده که امروز این نتیجه عاید ما می شود. آیا زمان رفع این مشکلات فرانرسیده است؟

در دنیا جذب بورسیه ها و هیات علمی معمولا توسط خود دانشگاه ها انجام می گیرد و دانشگاه ها نیز بر اساس نیازها و اولویت های خود به طور مستقل تصمیم گیری می کنند. طبیعی است که وزارت مسئولیت های سیاست گذاری، نظارت، ارزیابی و پشتیبانی را بر عهده دارد ولی امور اجرایی توسط خود دانشگاه ها انجام می شود.

به گزارش پی اچ دی تست ، داوطلبان این گونه پذیرش می توانند سایر سوالات مشابه را با تماس با اداره کل بورس و دانشجویان خارج از کشور مطرح نمایند.

برای اطلاع از شرایط ثبت نام بورس دکتری خارج از کشور اینجا کلیک نمایید.