فهرست ۷۷ کشور مورد تأیید وزارت علوم برای ادامه تحصیل

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

لیست دانشگاه و کشورهای مورد تایید، برای دانشجویانی که از سپتامبر ۲۰۱۶ شروع به ادامه تحصیل می کنند، اعلام شد .

به گزارش پی اچ دی تست ، اداره کل دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان طی انتشار اطلاعیه از به روز رسانی سطح بندی دانشگاه های خارج از کشور خبر داد.

متن این اطلاعیه به شرح ذیل می باشد: 

اعتبارسنجی دانشگاه‌های معتبر جهان و هدایت دانشجویان مایل به تحصیل در خارج از کشور به سمت دانشگاه‌های خوب یکی از اصلی‏‌ترین وظایف اداره کل دانش‏ آموختگان است.

در این راستا اداره کل دانش‌‏آموختگان با توجه به بازخورد‏های دریافتی از دانشجویان درباره لیست موجود در سایت (سطح‌‏بندی دانشگاه‏‌های خارج از کشور برای ادامه تحصیل بعد از سپتامبر 2013)، رتبه‌بندی‏‌های بین‌المللی (نظیر Shanghai, QS, Times و….)، اخذ نظرات رایزن‌های محترم علمی، و نهایتاً نظرات اعضای محترم کمیسیون‏‌های ارزشیابی، به سطح‏ بندی جدید دانشگاه‌ها و به‌روزرسانی آن اقدام نموده است. لذا در این رابطه توجه دانشجویان عزیز را به موارد زیر جلب می‌‏نماید:

1ـ لیست قرارگرفته روی سایت، برای افرادی که پس از اول سپتامبر2016 شروع به تحصیل می‏‌نمایند، مؤثر است. بنابراین چنانچه نام برخی از دانشگاه‏‌ها در لیست موجود حذف شده یا سطح‏‌بندی آنها نسبت به لیست قبل تغییر کرده باشد، برای دانشجویان فعلی آن دانشگاه‌ها  یا دانشجویانی که هم اکنون در فرایند اخذ پذیرش می باشند و قبل از سپتامبر 2016 دانشجو خواهند شد، محل اثر نبوده و مدارک آنها طبق لیست قبلی مورد ارزشیابی قرار خواهد گرفت.

2ـ طبق بند 10 از ماده 4 آیین‌‏نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاه‌های خارج از کشور، ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی، حتی چنانچه از دانشگاه‌‏ها و مؤسسات معبتر (ممتاز، خوب و متوسط) صادر شده باشد، می‏‌تواند به تشخیص شورای ارزشیابی، کمیسیون‏‌های ارزشیابی و یا مدیرکل دانش‌‏آموختگان پس از ارزیابی توانمندی‏‌های علمی و پژوهشی و حرفه ای متقاضی (انجام مصاحبه، اخذ آزمون، برگزاری جلسه دفاعیه، بررسی پایان‌نامه و رساله، درخواست مقاله و یا بررسی نتایج عملی و قابلیت حرفه‌ای) صورت پذیرد.

بنابراین به عزیزانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، موکداً توصیه می‌شود که صرفاً دانشگاه‏‌های ممتاز و خوب را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند.

 دانشگاه‌های خارج از کشور برای ادامه تحصیل به چهار گروه الف (ممتاز)، ب (خوب)، ج (متوسط) و د (ضعیف) تقسیم شدند که به شرح زیر است:

فهرست کشورها و تعداد دانشگاههای مورد تائید بعد از سپتامبر ۲۰۱۶

شمارهدانشگاهگروه الف(ممتاز)گروه ب(خوب)گروه ج(متوسط)گروه د (ضعیف)
۱آذربایجان۱۰
۲آرژانتین
۳افریقای جنوبی۸۵۱۰
۴آلمان۲۵۸۰۱۲۰
۵امریکا۸۲۴۲۲۱۲

دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی امریکا که ‌توسط‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و رفاه ‌امریکا که در گروه های دیگر نیست و  Accredited شناخته شده باشد.

۶اتریش۳۱۵۳
۷اردن۲۴
۸ارمنستان۸
۹اروگوئه۱
۱۰استرالیا۹۲۰۹
۱۱استونی۲۱
۱۲اسپانیا۲۲۱۷۲۳۱۷
۱۳اسلونی۲
۱۴امارات متحد عربی۳۸
۱۵اندونزی۳۳
۱۶انگلستان۵۷۳۱۳۶
۱۷اکراین۱۱۱۴
۱۸ایتالیا۲۵۱۵۲۳
۱۹ایرلند۵۲۹
۲۰ایسلند۱۱
۲۱بحرین۱۷
۲۲برزیل۳۳۱۷
۲۳بلاروس۱۱۸
۲۴بلژیک۵۱۴
۲۵بلغارستان۵
۲۶بوسنی و هرزگوین۱

 

شمارهدانشگاهگروه الف(ممتاز)گروه ب(خوب)گروه ج(متوسط)گروه (د) ضعیف
۲۷پاکستان۸۱۸
۲۸پرتغال۳۴۳۳
۲۹تاجیکستان۱۱
۳۰تایلند۲۴
۳۱تایوان۳۸
۳۲ترکیه۲۷۱۰
۳۳تونس۲۱
۳۴چک۱۶۱
۳۵چین۱۰۵۲
۳۶دانمارک۶۷۲
۳۷روسیه۲۰۴۶۵۴۵
۳۸رومانی۱۳۲
۳۹زلاندنو۲۵۱۵
۴۰ژاپن۱۰۱۴۲۱
۴۱سنگاپور۲۱
۴۲سودان۲۹
۴۳سوریه۴
۴۴سوئد۱۱۱۶۱۲
۴۵سوئیس۱۰۱۶۳
۴۶شیلی
۴۷صربستان۱۲
۴۸عراق۳۲
۴۹عربستان۲۱
۵۰عمان۱۵
۵۱فرانسه۷۸ و تمام مدارس عالی دولتی۱۹۳۷۶
۵۲فنلاند۹۵۲۱۸

 

شمارهدانشگاهگروه الف(ممتاز)گروه ب(خوب)گروه (ج) متوسطگروه (د) ضعیف
۵۳فلیپین۱۴
۵۴قبرس۱۱۰
۵۵قرقیزستان۳
۵۶قزاقستان۹
۵۷قطر۱
۵۸کانادا۱۷۱۴۳۷
۵۹کرواسی۱
۶۰کره جنوبی۶۱۶۸
۶۱کلمبیا۴
۶۲کویت۲
۶۳گرجستان۵
۶۴لبنان۱۷۴
۶۵لهستان۴۱۹
۶۶لیتوانی۳
۶۷مالزی۳۳۶
۶۸مجارستان۱۲
۶۹مصر۵۷
۷۰مکزیک۲۶۸
۷۱نروژ۷۱۶۱۱۱۲
۷۲ونزوئلا۴۳
۷۳هلند۱۳۱۲۱۰۷۸
۷۴هندوستان۹۳۷۹
۷۵هنگ کنگ۵۱
۷۶یمن۱
۷۷یونان۴۱۲۲

براساس این سطح بندی، دانشگاه‌های آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، ارمنستان، تاجیکستان و ونزوئلا جزء کشورهایی بودند که فقط دارای دانشگاه های ضعیف بودند. همچنین کشور امریکا و بعد از آن فرانسه دارای بیشترین دانشگاه گروه الف یا همان ممتاز هستند.

از میان کشورهای مذکور وضعیت دانشگاه‌های کشورهای عربی، از جمله کویت، قطر، بحرین، عمان، اردن، امارت متحده عربی، عربستان، عراق، مصر وضعیت مطلوبی نداشت و در سطح بندی صورت گرفته بیشتر دانشگاه‌های این کشورها در سطح ضعیف قرار داشتند و تنها عربستان دارای دو دانشگاه ممتاز بود.

برخی از دانشگاه‌ها دارای تنها یک رشته، مقطع و یا رشته های خاص مورد قبول اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم هستند، بنابراین متقاضیان تحصیل در خارج کشور، باید پیش از اخذ پذیرش در این دانشگاه‌ها از اعتبار رشته مورد نظر مطلع شوند.

اداره کل امور دانش آموختگان همچنین تاکید کرده است، چنانچه نام دانشگاه یا موسسه ای در فهرست دانشگاه‌ها و موسسات اعلام شده (اعم از معتبر و غیر معتبر) منعکس نشده باشد، متقاضی می بایست اعتبار آن را از اداره کل امور دانش آموختگان استعلام کند.

 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کنکوری
بهمن ۹, ۱۳۹۴ ۴:۵۲ ب٫ظ

سلام . الان لیست اسامی دانشگاهای ک فقط نمرشون اینجاست از کجا بیاریم. مثلا تو بلژیک ۵ تا ممتازه و بخایم بدونیم کدومان از کجا بیاریم ؟ کسی اطلاعی داره ؟

هوهو
بهمن ۶, ۱۳۹۴ ۳:۳۹ ب٫ظ

نه نیست. مسخره هم نیست

هههه
بهمن ۶, ۱۳۹۴ ۱۱:۴۰ ق٫ظ

یعنی مثلا اگه کسی از می ۲۰۱۶ شروع به تحصیل کنه مدرکش معتبر نیست؟ مسخرست