ابلاغ شیوه‌نامه جدید جایزه دکتری شهید احدی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

شیوه‌نامه جدید اعطای تسهیلات ادامه تحصیل بدون آزمون در دوره دکتری به دانش‌آموختگان‌ِ برتر دانشگاه‌ها با تغییر عنوانِ «بورس شهید احدی» به «جایزه شهید احدی» ابلاغ شد.

به گزارش پی اچ دی تست، بنیاد ملی نخبگان با هدف تسهیل مسیر تحصیلی دانش‌آموختگان برتر دوره کارشناسی ارشد در دوره دکتری تخصصی در دانشگاه‌های کشور و به منظور ایجاد انگیزه برای حضور آنان در داخل کشور و ایجاد آرامش بیشتر ذهنی برای تحصیل و فعالیت‌های علمی آنان، تسهیلات «امکان ادامه تحصیل در دوره دکتری تخصصی» را با «عنوان جایزه شهید احدی» به تصویب رسانده است.

بر اساس این آیین‌نامه دانشگاه‌ها مجازند دانش‌آموختگان برتر را مطابق مقررات بنیاد به صورت مازاد بر ظرفیت بر ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی جذب کنند.

این تسهیلات یکی از جایزه‌های مصوب هیأت امنای بنیاد ملی نخبگان است و به دلیل احتمال سوءبرداشت، مناسب است از واژه «بورس» برای آن پرهیز شود.

با توجه به امکان پذیرش برترین دانش‌آموختگان در دانشگاه‌های معتبر؛ این جایزه، ارائه تسهیلاتی به دانشگاه‌های برتر نیز محسوب می‌شود که بر اساس آن می‌توانند توان نخبگانی خود را نیز افزایش دهند، علاوه بر این بنیاد تلاش می‌کند بخشی از هزینه تحصیل این دسته از دانشجویان را به دانشگاه‌ها پرداخت کند، لیکن الزامی بر پرداخت کلیه هزینه‌های تحصیل این فراد ندارد. ضمناً یادآور می‌شود بنیاد تسهیلاتی مادی را در قالب‌های مختلف برای دانشگاه های برتر کشور در نظر گرفته است که در طول سال به آن‌ها اعطا می‌شود.

شرایط مشمولان

دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ارشد مورد تأیید وزازت علوم/وزارت بهداشت و نیز دانش‌آموختگان دوره دکتری حرفه‌ای مورد تأیید وزارت بهداشت در صورت احراز شرایط زیر به عنوان دانش‌آموخته برتر می‌توانند از جایزه شهید احدی بهره‌مند شوند:

الف- بیش از سه سال از تاریخ دانش‌آموختگی آنان در مؤسسه‌های علمی داخل کشور و بیش از شش سال از دانش‌آموختگی آنان در مؤسسه‌های علمی خارج از کشور نگذشته باشد.

ب- دست‌کم 280 امتیاز از فعالیت‌های نخبگانی به‌دست آورند و ثانیاً حائز بیشترین امتیاز را در قیاس با سایر متقاضیان در دوره زمانی بررسی کسب کرده باشند.

تبصره: چنانچه متقاضی، حداکثر ده درصد کمتر از امتیاز بند «ب» را کسب کرده باشد، در فرایند شناسایی وارد می‌شود و تصمیم‌گیری نهایی درباره اعطای تسهیلات به وی، به نظر اجماع کارگروه موضوع ماده 4 بستگی دارد.

تسهیلات

مشمولان این جایزه از مزایای زیر بهره‌مند می‌شوند:

1-3- معرفی دانش‌آموخته برتر برای پذیرشِ بدون آزمون در دوره دکتری تخصصی به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر کشور (از طریق سازمان سنجش)

2-3- پرداخت کمک‌هزینه دوره دکتری تخصصی به دانشگاه/ پژوهشگاه پذیرنده

تبصره 1: میزان اعتبار کمک‌هزینه اعطایی به مؤسسه‌های پذیرنده، سالانه از سوی رئیس بنیاد تعیین و مطابق فرایند تدوین‌شده در بنیاد اجرایی خواهد شد .

تبصره 2: استفاده از این تسهیلات برای دانش‌آموخته برتر، مانع بهره‌مندی وی از راتبه‌های داستگاه‌های اجرایی نیست.

تبصره 3: ظرفیت مذکور در مؤسسه‌های پذیرنده، به عنوان مازاد بر ظرفیت اصلی مؤسسه تلقی می‌شود.

فرایند اجرا

فرایند شناسایی دانش‌آموختگان برتر مشمول این جایزه به شرح ذیل است:

1. رئیس بنیاد سهمیه سالانه استفاده از این جایزه را اعلام می‌کند.

2. فرد متقاضی، در بازه‌های زمانی تعیین‌شده از سوی بنیاد، اطلاعات خود را در سامانه اطلاعاتی بنیاد به نشانی soraya.bmn.ir بارگذاری می‌کند.

3. پس از راستی‌آزمایی اطلاعات به کمک بنیادهای نخبگان استانی محل تحصیل/سکونت متقاضی، کارگروهی متشکل از مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و تواناسازی مستعدان، یکی از صاحب‌نظران فعالیت‌های نخبگانی و یکی از کارشناسان معاونت برنامه‌ریزی، بعد از ارزیابی و محاسبه امتیاز متقاضیان، برگزیدگان نهایی را تعیین می‌کند. اعضای این کارگروه با تأیید رئیس بنیاد برگزیده و با حکم معاون برنامه‌ریزی منصوب می‌شود.

4. بنیاد به برگزیدگان از طریق سامانه اطلاع‌رسانی می‌کند و آنان مجازند حداکثر پنج مؤسسه را برای ادامه تحصیل انتخاب و به بنیاد اعلام کنند.

5. سازمان سنجش پس از معرفی برگزیدگان از سوی بنیاد، آنان را به مؤسسه پذیرنده معرفی می‌کند.

6. مؤسسه پذیرنده، پس از مصاحبه با متقاضیان، نتیجه نهایی را به سازمان سنجش اعلام می‌کند.

7. بنیاد پس از دریافت نتیجه نهایی، کمک‌هزینه را به مؤسسه پذیرنده پرداخت می‌کند.

تبصره 1: فرض بنیاد، صحت اطلاعات بارگذاری‌شده در سامانه است و چنان‌چه در هر مرحله از بررسی مشخص شود متقاضی اطلاعاتی را خلاف واقع اظهار کرده است، از تمامی تسهیلات بنیاد محروم می‌شود و عدم صداقت وی به دستگاه‌های ذیربط اعلام و به لحاظ حقوقی موضوع پیگیری می‌شود.

تبصره 2: چنان‌چه متقاضی به عنوان دانش‌آموخته برتر انتخاب نشود، متقاضی مجاز است با ارتقای فعالیت‌های نخبگانی خود صرفاً یک بار دیگر (و در محدوده دوره مجاز پس از دانش‌آموختگی) درخواست خود را در سامانه بارگذاری کند.

تبصره 3: دانش‌آموخته برتر، تا چهار نیم‌سال تحصیلی بعد از برگزیده شده، فرصت دارد در یکی از مؤسسه‌های علمی انتخابی پذیرش دریافت کند، در غیر این صورت جایزه مذکور کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود.

تصویب و اجرا

این شیوه‌نامه به تصویب بنیاد ملی نخبگان رسید و اجرای آن تا تاریخ 1395/12/30 لازم است و پس از آن اصلاحات لازم در شیوه‌نامه اعمال می‌شود.

ahadi1

ahadi2

ahadi3

ahadi5

ثبت‌نام
باخبرم کن!

23 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
baran
دی ۲۹, ۱۳۹۵ ۴:۰۶ ب٫ظ

با سلام.
حتما باید نمره زبان داشته باشی؟
اگه بدون نمره زبان حد نصاب رو بیاری بازم میتونی از این تهسیلات استفاده کنی؟

فاطمه
تیر ۱۲, ۱۳۹۷ ۲:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  baran

بله

فاطمه
تیر ۲۰, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۸ ق٫ظ
پاسخ به  فاطمه

یعنی زبان لازم نیست مگه اینکه تو مصاحبه دانشگاه ها الزامی باشه که اونم شک دارم

samira
مرداد ۲۶, ۱۳۹۵ ۱۱:۵۱ ق٫ظ

با سلام
من فارغالتحصیل بهمن ۹۲ در رشته صنایع غذایی هستم از دانشگاه آزاد میخواستم بدونم میشه منم از شرایط استفاده کنم و یا در رشته دیگر میتوانم ادامه تحصیل دهم و همچنین هزینه تحصیل در رشته های مرتبط چقدر میشه

Hastii
مرداد ۲۵, ۱۳۹۵ ۱۲:۳۱ ب٫ظ

این جایزه، برای دانشگاه ازاد هم صدق میکنه؟ اینکه نفر اول ورودی خودت تو دانشگاه ازاد باشی تو مقطع ارشد؟

امامی
مرداد ۲۴, ۱۳۹۵ ۶:۴۸ ب٫ظ

سلام.من دانشجوی ارشد هستم.اگر قبل از اتمام ارشد ثبت نام کنم با ذکر اینکه تا تاریخ مشخصی فارغ التحصیل می شوم.امکان ثبت نام دارم؟

ایرانی
مرداد ۲۵, ۱۳۹۵ ۲:۲۶ ق٫ظ
پاسخ به  امامی

خیر نمی توانید

سوال
مرداد ۲۴, ۱۳۹۵ ۴:۲۶ ب٫ظ

هنگام ثبتنام برای آپلود مقاله یک قسمت دارد به نام لینک مقاله همایش… کسی میداند چه باید نوشت؟
سپاس

a
مرداد ۲۵, ۱۳۹۵ ۰:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  سوال

لینک مقاله در سایت سیویلیکا رو بذارید.

شین
مرداد ۲۴, ۱۳۹۵ ۱۲:۴۴ ب٫ظ

سلام دوستای گلم
ثبت نامش کی هست؟
چه موسسه هایی میشه رفت؟
خواهش میکنم اگر کسی هست منو راهنمایی کنه که چیکار باید بکنم
ممنون میشم

احدی
مرداد ۲۴, ۱۳۹۵ ۱۰:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  شین

سلام
معمولا بین دی تا اخر اسفند درخوایت میدن و اگر تایید بشید میتونید ۵ کد رشته از دفترچه کنکور انتخاب کنید و جایابی شده و برای مصاحبه معرفی میشید به اون دانشگاه و اگه مصاحبه تون اکی بود حله.

پژوهش محور صنایع
مرداد ۲۴, ۱۳۹۵ ۵:۰۶ ق٫ظ

اصلا شفاف نیست که امتیازات چگونه محاسبه میشه؛ بعد از کلی دوندگی و ثبت نام و تایید مدارک پیام میاد که امتیازت کمه، معلوم نیست چجوریه تا هر کسی خودش حداقل امتیازو حساب کنه بعد اقدام کنه

رضا
مرداد ۲۴, ۱۳۹۵ ۱۰:۱۴ ق٫ظ

دقیقا, اگر امکان داشت که شیوه نامه ی اجرایی پیوست به این نامه هم در دسترس قرار می گرفت, هر فرد به راحتی می تونست امتیاز خودش رو محاسبه کنه و کاملا بی خود چندین ماه خودش رو درگیر مراحل ثبت نام تا اعلام نتایج نکنه.

فاطمه
مرداد ۲۳, ۱۳۹۵ ۴:۵۸ ب٫ظ

سلام
من بهمن ۹۲ فارغ التحصیل شدم، آیا برای من امکان استفاده از این جایزه وجود داره؟

بیکار و بدبخت
مرداد ۲۴, ۱۳۹۵ ۱۱:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  فاطمه

بله

سوال
مرداد ۲۳, ۱۳۹۵ ۱:۴۸ ب٫ظ

باسلام
در بالا آمده است در بازه زمانی تعیین شده باید ثبتنام کرد… چه تاریخ و ماهی یعنی میشود ثبتنام کرد؟
من فارغ التحصیل ارشدم و دکتری قبول شده ام. آیا از تسهیلاتی که برای فارغ التحصیلان ارشد هست میتوانم استفاده کنم؟ یا فقط دکتری شامل من است؟
ممنون از بزرگواران

ایرانی
مرداد ۲۴, ۱۳۹۵ ۱۲:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  سوال

خیر نمی توانید

چمران
مرداد ۲۳, ۱۳۹۵ ۱:۲۷ ب٫ظ

سلام .میشه بیشتر درباره شرایطش توضیح بدید . شامل چه رشته هایی میشه ؟

زهرا ژءو
مرداد ۲۳, ۱۳۹۵ ۱۲:۴۷ ب٫ظ

۲۸۰ امتیاز شامل چه چیزهایی میشه؟

90(بورسیه شهید احدی)
مرداد ۲۳, ۱۳۹۵ ۱:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا ژءو

مقالات. معدل دیپلم تا ارشد. مدرک زبان. اختراع و رتبه استعداد درخشان و رتبه های برتر کنکور و….

مهدیار
مرداد ۲۳, ۱۳۹۵ ۱:۵۱ ب٫ظ

منظورتان از استعداد درخشان این هم هست:
اگر کسی دکتری بدون آزمون قبول شده باشه(استعداد درخشان) تسهیلات و یا جایزه ای به او میدهند؟

زهرا ژءو
مرداد ۲۳, ۱۳۹۵ ۱۲:۴۴ ب٫ظ

من آذر ۹۱ فارغالتحشیل شدم یعنی میتونم؟

90(بورسیه شهید احدی)
مرداد ۲۳, ۱۳۹۵ ۱:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا ژءو

نه . فقط تا سه سال پس از دانش آموختگی می تونید