عدم کاهش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه پیام نور

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: مصوبه‌ای مبنی بر کاهش پذیرش در تحصیلات تکمیلی از سوی وزارت علوم ابلاغ نشده و بر اساس اساسنامه دانشگاه، برای پذیرش دانشجو در این دوره‌ها مجازیم.

ابوالفضل فراهانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه تحصیلات تکمیلی یکی از مأموریت‌های این دانشگاه است، گفت: در اساسنامه دانشگاه پیام نور به بحث تحصیلات تکمیلی به عنوان یکی از مأموریت‌های دانشگاه پیام نور صریحاً اشاره شده، بنابراین کاهشی در این دوره‌ها نداریم و بر اساس برنامه مراکز واجد شرایط  (از نظر تعداد اعضای هیأت علمی و امکانات سخت افزاری) تقاضای خود را برای اخذ مجوز به وزارت علوم ارائه می‌کنند، ولی در وزارت علوم بررسی درخواست‌های دانشگاه پیام نور به‌کندی انجام می‌شود و سرعت لازم را ندارد.

وی در رابطه با پذیرش دانشجوی دوره دکتری افزود: پذیرش و آموزش این دوره‌ها برابر با معیارهای آموزش عالی کشور است و بیشتر دوره‌ها در تهران و مراکز شهرهای بزرگ مانند شیراز، مشهد و اصفهان اجرا می‌شود و بیش از 3/2 دروس توسط اعضای علمی با رتبه‌های برتر (دانشیار و استاد) ارائه می‌شود و دانش آموختگان از نظر کیفی بالاتر از میانگین دانشگاه‌های دولتی و با سابقه است.

فراهانی گفت: در رابطه با کاهش تعداد دانشجوی دانشگاه پیام نور در مقطع دکتری فعلاً مصوبه‌ای به دانشگاه ابلاغ نشده و آنچه مهم است، این است که دانشگاه برابر اساسنامه فعلی فعالیت می‌کند و در اساسنامه پذیرش دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد مجاز است.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: تاکنون بر اساس اساسنامه دانشگاه عمل کردیم و این اساسنامه، دانشگاه را مجاز می‌داند که در بحث تحصیلات تکمیلی ورود کند و حذف یا کاهش دوره دکتری در دانشگاه پیام نور را که منطبق بر قانون و معیارهای مصوب پذیرش و آموزش عالی کشور انجام می‌شود را خسارت به دانشگاه می‌دانیم زیرا این مسئله سبب هدایت بخشی از دانشجویان دکتری به دانشگاه‌هایی می‌شود که کیفیت علمی و آموزشی پایینی دارند و جذب دانشجو را از منظر درآمدزایی و انجام امورات خود پی می‌گیرند.

وی افزود: با این وجود اگر اساسنامه تغییر کرد و به تصویب مراجع ذی‌صلاح رسید و ابلاغ شد، طبعاً آن زمان دانشگاه هم براساس ابلاغیه جدید عمل می‌کند.

فراهانی گفت: در حال حاضر تعداد دانشجویان دکتری نسبت به سال گذشته ثابت بوده و کاهش یا افزایشی نداشته‌ایم و در تمام رشته‌هایی که مجوز داشتیم، مهرماه امسال از طریق سازمان سنجش دانشجو گرفتیم.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور در رابطه با تعداد اعضای هیأت علمی این دانشگاه گفت: در تمام نظام‌های آموزشی راه دور تعداد عضو هیأت علمی نسبت به دانشجو یک به 150 تا 250 است که این تعداد با توجه به کسب آمادگی‌های نرم‌افزاری و تولید محتوای الکترونیک متفاوت است، به‌طوری که هر چقدر دانشگاه راه دور از نظر تولید محتوای الکترونیک غنی‌تر باشد، نسبت اعضای هیأت علمی به دانشجو تغییر خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه پیام نور دارای 600 هزار دانشجو و 4 هزار عضو هیأت علمی است، یعنی نسبت دانشجو به عضو هیأت علمی در این دانشگاه یک به 150 است که از استاندارد قابل قبولی برخوردار است، البته توزیع هیات علمی در دانشگاه نیازمند بررسی مجدد است و جذب هیات علمی که از دانشگاه‌های معتبر دانش آموخته باشد و صرفاً در رشته‌های فنی – مهندسی و هنر در دستور کار دانشگاه است.

معاون دانشگاه پیام نور اظهار داشت: این نسبت در دانشگاه‌های حضوری یک به 22 است و طبیعتاً نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های حضوری و راه دور متفاوت است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور ادامه داد: تقاضای ورود به دانشگاه‌های کشور رو به کاهش است و در دهه گذشته تعداد دانشگاه‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و از آن طرف خروجی دبیرستان‌ها نیز کاهش یافته است که این کاهش جمعیت دانشجویی در تمام دانشگاه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی مصداق دارد و طبعاً دانشگاه‌هایی که متکی به شهریه هستند، بیشتر از این موضوع اثر می‌پذیرند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

23 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی پیامی
آبان ۱۴, ۱۳۹۵ ۱۲:۳۷ ب٫ظ

ممنون از اطلاع رسانی…

آرش
آبان ۱۲, ۱۳۹۵ ۶:۵۴ ب٫ظ

بخدا حاظرم ۱۰ بار کتب دانشگاه ملی و ازاد رو روهم بخونم ولی یک کتاب پیام نور نور رو خوندن وحشتناکه..
درضمن بنده کل ارشد پیام نور رو با ۳ میلیون گرفتم
بعد تحصیل کامل ۱۰ درصد گرفتن شد ۳۰۰ هزار وبقیه دو و هفتصد هم گفتن بعدا قسطی میشه ماهی ۵۰هزار حالا بگید شبانه و ازاد و غیر انتفاعی و…

hamidreza
آبان ۱۳, ۱۳۹۵ ۱۱:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  آرش

سلام کل شهریه را براتون وام دادن؟ چه سالی ارشد گرفتین؟ دکتری که اینجوری نیست شهریش نزدیک دانشگاه ازاده وام هم دو و نیم میلیون میدن اونم فقط ۴ ترم

پروفسور آرش
آبان ۱۳, ۱۳۹۵ ۸:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  hamidreza

نه دکتری هم خیلی کمتر میشینه مطمعنم…
ولی درس خوندن تو پیام نور خیلی سخته
در ضمن بله کل ارشدو وام دادن سال ۹۲ زمانی که دانشگاه ازاد ترمی ۲ میلیون بود من کل شهریم ۳ میلیون شد….

hamidreza
آبان ۱۴, ۱۳۹۵ ۱:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  پروفسور آرش

جناب آرش شما از کجا مطمئنی من جدول شهریه دکتری پیام نورو دارم بیش از ۵۰ میلیون در میاد یکی دو سال اخیر خیلی افزایش دادن مگه چقدرشو وام میدن

آرش
آبان ۱۲, ۱۳۹۵ ۶:۵۰ ب٫ظ

پیام نور کیفیت کسب رتبه اول کیفیت اموزش در کنار دانشگاه علوم پزشکی….لطفا سرچ کنید….

آرش
آبان ۱۲, ۱۳۹۵ ۵:۲۹ ق٫ظ

اداره ما برای استخدام اصلا مدرک پیام نور و غیرانتفاعی رو قبول نداره

فاطمه
آبان ۱۱, ۱۳۹۵ ۱۱:۲۵ ب٫ظ

سلام ببخشیدیک سوال دارم ایاکسی میدونه ثبت نام دکتری برای تکمیل ظرفیت یکشنبه هست ایارشته برنامه ریزی آموزش ازراه دوردانشگاه پیام نورتوی این تکمیل ظرفیت هست ممنون میشم لطفاجواب بدیدبرای همه تون آرزوی موفقیت میکنم سربلندباشیدوهمیشه بدرخشید

ندا
آبان ۱۱, ۱۳۹۵ ۱:۱۵ ب٫ظ

وقتی در موقعیت خاصی قرار نگرفتید و در آن کسب تجربه نکردید لطفا پیشنهاد ندهید. بنده هم در دانشگاه دولتی روزانه تحصیل کردم هم پیام نور . به نظر من سیستم پیام نور دانشجو را به خواندن دروس به طور مفهومی بیشتر هدایت می کند و بار علمی اساتید آنان بسیار بالا است.

احمدی
آبان ۱۱, ۱۳۹۵ ۶:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  ندا

موافقم. بنده هم در دولتی هم ازاد هم پیام نور و هم غیر انتفاعی درس خوانده ام . اگر چیزی هم بلدم مدیون پیام نورم

رضوان
آبان ۱۱, ۱۳۹۵ ۹:۵۰ ق٫ظ

مدرک و اعتبارعلمی دانشگاه پیام نورهمیشه موردتاییدوزارت علوم بوده وبیشترین قبولیهای تحصیلات تکمیلی دردانشگاههای دولتی فارغ التحصیلان این دانشگاه بوده اند

فاطمه
آبان ۱۱, ۱۳۹۵ ۷:۴۰ ق٫ظ

به نظر من نوع دانشگاه برای کسب موفقیت یک دانشجو اثر کمتری دارد مهم خود شخص است که چقدر برای دست یابی به علم تلاش می کند و من این نکته را تجربه کردم.

مهندس مکانیک
آبان ۱۰, ۱۳۹۵ ۹:۲۲ ب٫ظ

“دانش آموختگان از نظر کیفی بالاتر از میانگین دانشگاه‌های دولتی و با سابقه است.”
بسیار جالبه!!!!!!

کیانی
آبان ۱۰, ۱۳۹۵ ۸:۰۷ ب٫ظ

منم فکر کنم سطح علمی دانشگاه آزاد خیلی بالاتر از پیام‌نور است ضمن اینکه شهریه شان تقریبا برابر هستند

علی
آبان ۱۰, ۱۳۹۵ ۱۱:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  کیانی

خیر اصلا اینطور نیست دانشگاه پیام نور در هر رشته شهر ماکزیمم ۵ نفر و ظرفیت کل پذیرش پیام نور هم به زحمت به پانصد نفر می رسه
ولی آزاد رو چه عرض کنم ….

کورش
آبان ۱۳, ۱۳۹۵ ۴:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  علی

دانشگاه ازاد امسال معروف شد به کاهش شدید سهمیه در هر واحد
برای بالا بردن کیفیت یه دانشگاه بنا نمیشه دانشگاه دیگه رو تخریب کرد
پیام نور از ابتدا ۱۰۰ نفر تو یه کلاس و عکس هاش هنوزم موجوده

سارا
آبان ۱۳, ۱۳۹۵ ۸:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  کورش

پیام نور در هر گرایش از پنج نفر بیشتر نمی گیره. الکی شایعه سازی و تخریب نکنید.

فاطمه
آبان ۱۰, ۱۳۹۵ ۷:۲۸ ب٫ظ

از امتحانات پیام نور راضیم فرصت مناسبی برای من شد تا معدل در ارشد ارتقا پیدا کنه

کورش
آبان ۱۳, ۱۳۹۵ ۴:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  فاطمه

معدل در پیام نور به چه درد شما میخوره؟ وقتی پیام نور علمی کاربردی وغیر انتفاعای نه تو پذیرش خارج کشور امکانش رو دارند نه تو داخل کشور

محمد
آبان ۱۰, ۱۳۹۵ ۶:۳۹ ب٫ظ

پیام نور جزء بهترین دانشگاههای ایران است

ناصر
آبان ۱۰, ۱۳۹۵ ۵:۵۶ ب٫ظ

ماهیت پیام نور مجازی و غیر حضوری بودنشه و دکتری غیرحضوری هم کلا معنی نداره!

علی
آبان ۱۵, ۱۳۹۵ ۲:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  ناصر

من البته هیچ مقطعی پیام نور نخوندم اما این جمله شما کاملا نادرست است. دکتری یعنی اینکه یک سانت مرز دانش را گسترش بدیم نه اینکه چهارتا کتاب بخونیم و امتحان بدیم بشیم دکتر!!
تمام مقطع دکتری باید مثل پایان نامه مطالعه و پژوهش باشه و برای رفع مشکل یا راهنمایی از استاد کمک گرفت. و حداکثر نتایج یافته ها رو با دیگر دوستان و با نظارت استاد ارایه داد. نشستن سر کلاس مفهوم نداره.

فائزه سادات
آبان ۱۰, ۱۳۹۵ ۴:۲۸ ب٫ظ

پیام نور که پولیه همه نمی تونن برن‌.