موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

همراه نامناسب هفتاد روز آخر

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

۷۰ روز تا آزمون کتبی دکتری تخصصی ۹۶ باقی مانده است و به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده که به خدمت همراهان برسیم.

به گزارش پی اچ دی تست، با گذشت هر روز از فرصت‌های مطالعه برای آزمون دکتری، اهمیت لحظه‌ها افزایش می‌یابد و هدر رفتن هر ساعت می‌تواند تأثیری منفی در موفقیت آینده داوطلبان داشته باشد. گوشی‌های تلفن همراه و فضای مجازی از جمله دلایل هدر رفتن اوقات داوطلبان است؛ از این رو تصمیم گرفتیم بحث امروز را به نحوه مقابله با اثرات زیانبار گوشی و شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام اختصاص دهیم. قطعاً نظرات شما داوطلبان عزیز، مشارکت در بحث و ارائه تجربیاتتان در مقابله با این موضوعات نقش مهمی در پر بار کردن بحث خواهد داشت.

برای دوری از استفاده افراطی از ابزارهای ارتباطی امروزی راه‌های زیادی پیشنهاد شده است که در زیر گزیده‌ای از بهترین پیشنهادها ارائه می گردد.

1- بدون هدف عضو گروه‌ها و کانال‏ها نشوید

برای این بازه زمانی که لازم است حداکثر وقت خود را صرف مطالعه کنید، تنها گروه‌ها و صفحاتی عضو شوید که هدفشان مشخص باشد. به طور مثال، فعالیت در یک گروه، صفحه یا کانال کاری یا تحصیلی می‌تواند برای شما مفید و ضروری باشد. می‌توانید از باقی صفحات خارج شوید و یا آن‏ها را به حالت بی‌صدا درآورید و در عوض صفحات مهم را در حالت نوتیفیکیشن قرار دهید. در این صورت می‌دانید که با صدای نوتیفیکیشن پیام مهمی دریافت کرده‌اید و وقت خود را هدر نمی‌دهید.

2- محدودیت‌های زمانی تعیین کنید

برنامه‌ای برای خودتان بریزید که میزان استفاده از گوشی را مدیریت کنید. به عنوان مثال اگر در زمان مطالعه برای سرچ در مورد موضوعی احتیاج به نت داشتید، بلافاصله آلارمی برای یادآوری زمان ماندن در اینترنت داشته باشید تا هرگز سراغ سایر شبکه‌های اجتماعی نروید، چرا که به راحتی ممکن است زمان را از یاد ببرید.

3- یک قانون بگذارید و به آن عمل کنید

برای خودتان قانون بگذارید؛ مثلاً استفاده از فیس بوک فقط بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر یا اینستاگرام فقط برای آخر هفته و یا تلگرام در زمان کار ممنوع. این قوانین می‌تواند به صورت جایزه نیز باشد. مثلاً با مطالعه کافی در یک روز، اجازه دارید شب یک ساعت در اینستاگرام باشید. به این قوانین خودگذاشته عمل کنید و آن‌ها را جدی بگیرید.

4- خود را بازخواست کنید

وقتی زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی از دست داده‌اید، از خود بپرسید که پس از این زمان چه نتیجه‌ای به دست آورده‌اید و اگر این کار را نمی‌کردید، می‌توانستید چه قدر مطالعه داشته باشید و چه چیزهایی از دست داده‌اید. بدین صورت متوجه خواهید شد که نمی‌بایست زمان زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کردید و دفعه بعد در دام این شبکه‌ها گرفتار نمی‌شوید.

5- برای خود جریمه تعیین کنید

وقتی در هنگام مطالعه با هدف خاصی که ضروری نیز هست وارد شبکه‌‌های اجتماعی شدید، دیگر وقت خود را با چک کردن سایر صفحات هدر ندهید. برای خودتان در صورت عمل نکردن به این هدف، جریمه در نظر بگیرید. یک جریمه متعادل که نه آن‌قدر آسان باشد که با کمال میل و در شوق رسیدن به گوشی و چک کردن شبکه‌های اجتماعی آن را ادا کنید و نه آن‌قدر سنگین که از حد توانتان خارج باشد.

6- خودکنترلی‌تان را تقویت کنید

فقط زمان‌هایی از شبکه‌های اجتماعی به صورت تفریحی استفاده کنید که کارتان را انجام داده‌اید یا مشغول استراحت هستید. وقتی کاری دارید که باید انجام شود، زمان خود را صرف به روز کردن پروفایلتان یا عوض کردن عکستان نکنید. این گونه زمانتان را هدر نمی‌دهید و خودکنترلی هم در شما تقویت می‌شود.

7- از دوستان و اعضای خانواده کمک بگیرید

اگر نمی‌توانید از شبکه‌های اجتماعی دوری کنید، از دیگران بخواهید که روی حضور شما در شبکه‌های اجتماعی نظارت داشته باشند. مثلاً آخرین زمان حضور شما در تلگرام را چک کنند و به شما تذکر بدهند که تخطی کرده‌اید.

8- چت ممنوع!

در یک گروه دوستانه، غیر از شما نفرات دیگری هم هستند و به همان اندازه‌ای مخاطب یک پیام محسوب می‌شوند که شما هستید. پس دلیلی ندارد شما اولین کسی باشید که جوابش را می‌دهید. همچنین صحبت با دوستانتان به صورت تفننی را در این مدت خاص کنار بگذارید. تجربه نشان داده صحبت‌های این چنینی نیازمند صرف وقت زیادی است که در آخر نیز ممکن است منجر به مشغله فکری جدید شود. در حالی که این موضوع چیزی است که باید در این زمان باقی‌‏مانده از آن بپرهیزید.

9- کار دیگری برای وقت استراحت خود پیدا کنید

یادتان باشد که تمام زمان استراحت خود را به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اختصاص ندهید. شما در این زمانی که برای استراحت خود در نظر گرفته‌اید لازم است آرامش ذهنی داشته باشید و تا بتوانید مجدداً مطالعه و تمرکز بر روی درس را شروع کنید. با ایجاد مشغله فکری و خسته کردن ذهن خود، از این امر دور می‌شوید و شروع مجدد درس خواندن برایتان دشوار می‌شود.

10- موبایل خود را روی میز کارتان قرار ندهید

اگر فکر می‌کنید موبایل هوشمندتان مدام حواس شما را پرت می‌کند، آن را در اتاقی دیگر و یا حداقل دورتر از خود قرار دهید تا هر پنج دقیقه نتوانید آن را چک کنید. وقتی موبایل شما پیش‌رویتان باشد وسوسه چک کردن آن به مراتب بیشتر از زمانی است که در دسترس شما قرار نداشته باشد. حتی چراغ یا صدای نوتیفیکیشن‌های دریافتی نیز می‌تواند تمرکز شما را شدیداً به هم بزند و باعث شود موبایل خود را بردارید و به جای کار مشغول آن شوید. البته اگر با این کار دائم در فکر آن خواهید بود که نکند پیام مهمی در گوشی شما باشد، بهتر است از این راهکار صرف‌نظر کرده و موارد دیگر را امتحان کنید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

45 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تیتیسا
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۲۹ ب٫ظ

سلام
برای رشته برق مخابرات دانشگاه دولتی توی تهران، آیا ۱ دونه ISI + مدرک زبان را نمره بالا کافیه؟
اگر نه هرچی بیشتر ISI داشته باشیم بهتره؟
یا چیزای دیگه هم میخواد؟

somayeh
دی ۲, ۱۳۹۵ ۱۱:۴۷ ق٫ظ

همینطوره…دیشب تا ۳ اینستاگرام بودم و الان انقدر خستم که حوصله خوندن ندارم فقط سرزنش میکنم خودمو .این گوشیا کارو زندگی رو نه فقط از کنکوریا ,از تک تک افرادی ک سروکار دارن باهاش گرفته

المیرا
آذر ۲۸, ۱۳۹۵ ۸:۴۵ ب٫ظ

سلام دوستان من ترم ۳ارشد مدیریت مالی هستم معدل تاثیر داره تو قبولی دکترا وکار کنیم مقاله isiبشه…ممنون راهنمایی کنید

احرار رشت
آذر ۲۸, ۱۳۹۵ ۲:۵۲ ب٫ظ

ممنونم بابت راهنماییهاتون

محسن
آذر ۲۸, ۱۳۹۵ ۲:۴۱ ق٫ظ

بهترین کار قرار دادن گوشی در حالت پروازه. دو ساعت درس بخونید نیم ساعت تفریح کنید

احرار رشت
آذر ۲۸, ۱۳۹۵ ۱:۲۱ ق٫ظ

با سلام خدمت همه
بنده دانشجوی ترم سوم ارشد مهندسی برق قدرت هستم
اگر در کنکور هر درسی را ۳۰درصد پاسخ دهم و با توجه به این که isiهم ندارم آیا شانس قبولی هست؟

آیا فرجه زمانی هست برای این که بعد از دکتری مدرک زبان ارایه دهیم یا نه باید قبل از دکتری حتما مدرک زبان داشته باشیم ؟ممنون میشم جواب بنده را دهید

م
آذر ۲۸, ۱۳۹۵ ۱:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  احرار رشت

مدرک زبان در زمان مصاحبه صرفا امتیاز تلقی میشه و اجباری در ارایه آن قبل پذیرش نهایی نیست.
پیشنهاد میکنم در زمینه مقاله فعالیتی داشته باشید تا امتیاز بخش پژوهشی رو تاحدی بدست بیارید.
موید باشید.

اقتصاد
آذر ۲۸, ۱۳۹۵ ۲:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  احرار رشت

دوست عزیز تو مرحله اول شاید قبول بشید بستگی به شرایط امسال داره ولی برای مصاحبه رزمه لازم هستش مدرک زبان هم تا ازمون جامع اجباری هست ولی اگه روز مصاحبه هم داشته باشید بهتره متونید تو ازمون ام اس ار تی شرکت کنید

علی مردانی
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۵:۳۲ ب٫ظ

از آقا رسول هم نهایت سپاسگزاری رو دارم چون به اکثر سوالات بچه ها جواب میده

تینا
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۲:۱۹ ب٫ظ

با تشکر از جوابهاتون اقا رسول. میشه بفرمایید از کجای سایت میتونم درصدهای قبولی رشته های مختلف رو ببینم؟؟ اصلا نمیدونم حداقل باید چند درصد بطور میانگین بزنم

رسول
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۳:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  تینا

خواهش میکنم. من چنتا کارنامه ۹۴ و ۹۵ گرایش نرم افزار رو به سختی پیدا کردم. باید بگردید شاید پیدا کردید. از طریق موسسات آموزشی هم میتونید کارنامه نفرات برتر رو بگیرید.

تینا
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۵:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  رسول

متشکرم

مریم
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۱۲:۵۵ ب٫ظ

با تشکر از آقای مهدی(جامعه شناسی)

م
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۱۲:۰۶ ب٫ظ

سلام دوستان
آیا با رزومه : یک مقاله کنگره ملی، یک مقاله کنفرانسی خارجی ،دو مقاله همایش داخلی و یک isi برای پذیرش دانشگاه تبریز قابل قبوله ؟
با سپاس

رسول
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۱:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  م

برای کنفرانس خارجیتون از کشور خارج شدید و در اون کشور مقاله رو ارائه دادید؟ اگر این کار رو کردید که قطعا ارزش داره در غیر این صورت اگر غیر حضوری بوده، معادل همایش های داخلی در نظر گرفته میشه. همایش های داخلی هم خوبه ولی چندان امتیازی ندارن چون دیگه همه میدونیم که اکثر همایش های داخلی فقط برای جذب پوله و داوری درست و حسابی نداره. میشه در عرض یک سال گواهی ۵۰ تا از این همایش ها رو گرفت. تنها چیزی که خیلی به شما کمک میکنه، همون مقاله isi هست. البته بین مقالات isi هم تفاوت هست. اینکه اون مجله ای که نمایه isi داره، اولا ضریب تاثیر داره یا خیر. مرحله بعدی اینکه ضریب تاثیرش چنده، انتشاراتش چیه، پولی بوده یا رایگان و … به طور کلی ارزش مقالات انگلیسی زبانی که در مجلات با نمایه اسکوپوس و isi چاپ میشن از کنفرانسی ها خیلی بیشتره. بهتر بود به جای این همه همایش و کنگره داخلی، مقالاتتون رو حداقل در مجلات isc و یا علمی-پژوهشی وزارت علوم چاپ میکردید. رزومه شما با داشتن isi بد نیست اما میتونست از این بهتر هم باشه. موفق باشید.

مستانه
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۷:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  رسول

سلام
رزومه ایشون بد نیست?!ایشون با این رزومه اى که دارن با اینکه عالى نیستن;اما خوب تلقى میشن

رسول
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۸:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  مستانه

نه متاسفانه. من خودم دوتا مقاله ژورنالی با نمایه isi و اسکوپوس دارم با دوتا مقاله کنفرانسی داخلی. باز هم رزومه خودم رو خوب نمیدونم برای دانشگاه های دولتی. چون نه تالیف و ترجمه کتاب دارم، نه مدرک زبان دارم، نه سابقه تدریس در دانشگاه.

j
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۹:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  رسول

تدریس در دانشگاه امتیاز تلقی نمیشه. بر همگان واضحه که دیگه تدریس چندواحد درس اونم در دانشگاه آزاد امتیاز تلقی نمیشه.

مستانه
آذر ۲۸, ۱۳۹۵ ۲:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  رسول

اینکه شما رزومه خودتون رو خوب نمیدونین مى تونه ناشى از کمال طلبى ویا شاید دست کم گرقتن خودتون هست.البته صحبت مهسا خانوم هم بسیار درسته که بستگى به رشته داره و معیارهاى زیادى در قبولى دخیل هستن و فقط داشتن مقاله پشت مقاله به تنهایى عامل قبولى نیس.

مهسا
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۱۰:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  م

سلام
بستگی به رشته تون داره. بعضی رشته این رزومه میتونی براش عالی باشه. مثل معماری که isi داشتن رویاست برای خیلی ها و حتی اساتید.
اما برای برخی رشته ها مثلا رشته شیمی، شاید رزومه جالب توجهی نباشه و ضعیف هم تلقی بشه.
البته که برای مصاحبه فقط رزومه پژوهشی ملاک نیست و خیلی معیارهای دیگه هم مطرح هستش.

علی
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۸:۴۳ ق٫ظ

من فوق لیسانس مدیریت دولتی دارم ایا میتونم دکتری روانشناسی شرکت کنم هدفم دانشگاه ازاد است دولتی میدونم نمی تونم .حالا که امتحان یکی شده میتونم یانه

رسول
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۹:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  علی

دفترچه رو مطالعه کنید. در مقابل هر گرایشی، یک سری گرایش های مجاز نوشته شده. اگر گرایش ارشد شما شامل اون گرایش ها میشه، خب مجازید، اگرم شامل نمیشه، مجاز نیستید. به همین راحتی.

علی مردانی
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۸:۳۱ ق٫ظ

سلام یه سوال داشتم؟ بچه ها راستی برای مصاحبه دکتری ازاد باید مقاله داشته باشی؟

رسول
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۹:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  علی مردانی

صد در صد باید داشته باشی. البته اگرم نداشته باشی، آسمون به زمین نمیاد، فقط نمرات بخش پژوهشی رو دریافت نمیکنی. اگر فقط یک isi هم داشته باشی کلی جلو میوفتی از بقیه.

تینا
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۳:۱۰ ق٫ظ

چرا کسی جوابم نمیده؟؟؟ الان که ازاد و سراسری ادغام شد چی به سر شرکت کننده های سراسری میاد؟؟ قبولی سخت تر شده یا راحت تر؟؟؟تروخدا یکی جوابم بده

رسول
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۹:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  تینا

کمی سخت تر میشه. چون یه عده اصلا شانسشون رو توی سازمان سنجش امتحان نمیکردن. حالا که یکی شده، ممکنه واقعا استعدادش رو هم داشته باشن و مجاز بشن. اما به نظرم به جای فکر کردن به این چیزها، فقط به این فکر کن که بتونی درصدهای بالا بزنی. چون یه عده سیاهی لشکرن.

سعید
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۹:۴۵ ق٫ظ
پاسخ به  تینا

هیچ فرقی نکرده!
فقط خوشبختانه سهم آزمون بیشتتر شده

علی.
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱۱:۱۵ ب٫ظ

با توجه به درصد هایی که در همین سایت از رتبه های برتر کنکور سالهای قبل دیدیم . من فک نمی کنم نیازی به این کارها باشه. و با یک مطالعه معقولانه در سطح روزی هشت ساعت ، موفقیت قطعی است حتی واسه کسانی که تازه شروع کردند.

parisa
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۱:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  علی.

سلام علی اقا
ممنون واقعا نیاز داشتم ب چنین کامنتی

مریم
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۸:۰۱ ب٫ظ

سلام دوستان
خواهش میکنم به این سوال من جواب بدید
رشته من جامعه شناسی میباشد من قبلا ثبت نام کردم ولی باز دلشوره دارم .برای رشته جامعه شناسی کد وجود نداردو جامعه شناسی زیر مجموعه گروه علوم اجتماعی است ومن کد علوم اجتماعی را زدم آیا درست است یا خبر
ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید

مهدی (جامعه شناسی)
آذر ۲۷, ۱۳۹۵ ۰:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  مریم

بله جامعه شناسی همون زیرمجموعه ی علوم اجتماعیه

سمانه
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۷:۲۱ ب٫ظ

استرس چرا؟من تازه استارت زدم

دانشجوی سال چهارم دکترا
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۷:۰۵ ب٫ظ

مطالب خیلی مفیدی بود نه صرفا برای کنکوری ها بلکه برای همه دانشجویان و محصلین
مرسی از سایت

عدالت
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۷:۰۴ ب٫ظ

با سلام
خانم نازنین زهرا شما چه رشته و گرایشی هستید؟

محمد
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۵:۳۱ ب٫ظ

سلام
من چندین بار سوال پرسیدم ولی کسی پاسخگو نیست .
دانشجوی دکتری ازاد نود و پنج میتونه تو کنکور شرکت کنه یا نه ؟ خواهشا پاسخ بدید . از بس ایمیلم رو چک کردم خسته شدم .

....
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۷:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

سلام. بله می توانید

محمد - نرم افزار
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

بله. فقط دانشجوهای سراسری نمیتونن تو کنکور امسال شرکت کنن.

sh
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۵:۳۰ ب٫ظ

سپاسگزارم از مطالب مفید و کاربردیتون.

نازنین زهرا
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۴:۵۷ ب٫ظ

ممنون از مطالب مفیدتون من نمونه سوالات کنکور سالهای قبل رو چطور میتونم پیدا کنم تو سایت پی اج دی تست فقط ٢سالش بود لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم

مهسا
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۷:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  نازنین زهرا
نازنین زهرا
آذر ۲۸, ۱۳۹۵ ۱:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

ممنون مهسا خانوم خودم از همین سایت دوسال رو پیدا کردم اما عز سال ٩١تا٩٣رو نداره من رشته م علوم دامی هست تازه بعضی هاش پاسخنامه نداره

فروزش
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۴:۵۱ ب٫ظ

ممنون از ارسال مطالب متاسفانه یه معزل شده از دوران دبیرستانی ها تا دکترا پرتی حواس و عدم تمرکز زنگ خطره جدیه برای همه

دکترا
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱:۳۴ ب٫ظ

وااااای ۷۰ روز اسسسسسترس گرفتم

مجید نرم افزار
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱۲:۱۶ ب٫ظ

عالی بودن … ممنون از مطالب ارزشمندتون

رسول
آذر ۲۶, ۱۳۹۵ ۱۱:۴۸ ق٫ظ

مطالب خیلی خوبی بود اما یک مساله ای هم هست. من نصف سوالات و جزوه ها و پاسخنامه هام به صورت فایل pdf توی گوشی هستش و اغلب از توی گوشی درس میخونم و اغلب گوشی دستمه. البته میشه پرینتش کرد ولی با درس خوندن از توی گوشی مشکلی ندارم. البته باید سایز صفحه نمایش گوشی هم مناسب باشه. صفحات کوچیک به مرور ایجاد چشم درد میکنه.