سونامی جذب دانشجوی دکتری، آفت آموزش عالی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

محدودیت افزایش شهریه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باعث شده تا دانشگاه‌ها برای کسب درآمد اقدام به جذب دانشجویان بی‌شمار در مقطع دکتری کنند.

به گزارش ایسنا، اولین سخنرانی علمی از سلسله نشست‌های تجاری‌سازی پژوهش؛ با سخنرانی دکتر علی سرزعیم، مشاور اقتصادی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، برگزار شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، سونامی جذب دانشجو در مقطع دکتری را از آفت‌های آموزش عالی عنوان کرد و گفت: محدویت افزایش شهریه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باعث شده تا دانشگاه‌ها برای کسب درآمد اقدام به جذب دانشجویان بی‌شمار در مقطع دکتری کنند.

دکتر سرزعیم با بیان دو رسالت اصلی دانشگاه یعنی آموزش و پژوهش گفت: این مسئله بین اذهان مردم در ایران جا نیفتاده است.

وی افزود: پژوهش‌های اصیل توسط اعضای هیئت علمی خیلی کم انجام می‌شود با وجود مقالات ISI، میزان رفرنس‌ها به این مقالات بسیار پایین بوده است.

سرزعیم تصریح کرد:‌ در مقالاتی که به صورت مشترک نوشته می‌شود مشارکت اساتید بسیار ناچیز است اما نامشان در ابتدا می‌آید و این وضعیت اسفباری را ایجاد کرده است.

مشاور اقتصادی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: سرفصل‌های دروس در تحصیلات تکمیلی بسیار قدیمی است، و فاصله زیادی با مباحث روز دنیا دارد.

وی سونامی جذب دانشجو در مقطع دکترا را از دیگر آفت‌های آموزش عالی عنوان کرد و ادامه داد: محدویت افزایش شهریه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باعث شده تا دانشگاه‌ها برای کسب درآمد اقدام به جذب دانشجویان بی‌شمار در مقطع دکترا کنند.

سرزعیم با بیان ریشه بحران‌های مالی افزود: تغییر هرم جمعیتی و افزایش تقاضا برای تحصیلات عالی دولتمردان را بر آن داشت تا عرضه را زیاد کنند و در کنار آن مقرر شد تا دانشگاه ها خودکفا باشند، در نتیجه این باور به وجود آمد که ما باید همه چیز را خود عرضه کنیم و با این تفکر، دانشگاه ها شروع به جذب دانشجو در مقطع دکترا کردند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: همه این قضایا در زمینه بازار کار دولتی رخ داده، بازاری که مدرک اولویت بیشتری بر مهارت دارد و باعث افزایش حقوق می‌شود و این سیگنال از سوی افراد دریافت شد و تمایل به دریافت مدرک بالا رفت.

سرزعیم با اشاره به بحران‌های مالی آموزش عالی به تشریح پیامدهای بحران تامین مالی دولتی آموزشی عالی پرداخت و گفت: این مساله باعث تشدید نابرابری به جای کاهش آن شده و افراد کمتر برخوردار جامعه از تحصیل در دانشگاه‌های خوب کمتر برخوردارند.

عضو هیئت علمی دامشگاه علامه طباطبائی دیگر پیامد‌های این فرایند را تحصیلات بیش از حد، فرسودگی و استهلاک هزینه های ثابت آموزش عالی، فدا شدن کیفیت، صرفه نداشتن فعالیت اصیل و جدی علمی، چند شغله شدن اساتید دانشگاه، ایجاد دوره های شبانه و پردیس، انتقال فشار تامین مالی به دوره های تحصیلات تکمیلی، فقدان منابع لازم برای تامین پژوهانه دانشجویان دکترا و کم اعتبار شدن مدارک عالی برشمرد.

سرزعیم در پایان مداخله موثر وزارت آموزش عالی در ارزیابی کیفی، اصلاح نظام تامین مالی دانشگاه ‌ها، مامور کردن اساتید شاغل در دستگاه های اجرایی، توجه به تامین مالی دانشجویان دکترا، ایجاد شبکه های دانشگاهی و  مقابله با فساد را از جمله راه‌های برون‌رفت از وضع موجود بیان کرد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

103 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناامید
دی ۱۵, ۱۳۹۵ ۱:۲۶ ب٫ظ

سلام دوستان. من یکی از دانشجویان دکتری علوم پایه یکی از بهترین دانشگاههای کشور نوبت روزانه با معدل بالا هستم. ولی بخدا قسم از آینده کار و بار ناامیدم. بعضی موقع میگم برسم انصراف بدم. آخر این همه زحمت و شبانه روز درس خونی کجاست…..

سام
دی ۱۳, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۶ ب٫ظ

حداقل مثل همه کشور ها یک سیستم بررسی متن بزارن تا کپی کم بشه

میلاد به الکترونیک تهران
دی ۱۳, ۱۳۹۵ ۷:۳۵ ب٫ظ

سلام. دوست گرامی نظرات شما در ارتباط با مجلات علمی پژوهشی داخلی یکجانبه و نادرست هست. شما فرمودین که پژوهشگری از کشورهای دیگر به مقالات داخلی ما رفرنس نمی دهد؟ خوب این کاملا واضح است که این اتفاق نمی افتد چون مجلات داخلی هر کشور در اکثر موارد برای صرفا برای استفاده پژوهشگران همان کشور مورد استفاده است و صرفا چکیده انها قابل دسترس هست. همانقدر به مجلات داخلی ما رفرنس نمی شود که به مجلات دیگر کشورهای غیر انگلیسی زبان، رفرنسی نمی شود. این به دلیل بی اعتبار بودن مجلات و نوشته های پژوهشگران نیست بلکه بسیار ساده هست که اولویت با مجلات با زبان انگلیسی است و ارتباطی با کپی و داده سازی و… ندارد زیرا در مجلات حتی بسیار معتبر خارجی هم داده سازی و… انجام میشود و متوجه شدن آن سخت و دشوار است زیرا داوران در فرآیند کار پژوهشی شما نیستند که بدانند شما واقعا این کار را انجام داده اید یا خیر! اصل بر پایه اعتماد گذاشته می شود. حتی در معتبر ترین نشریات جهان مانند نیچر که اگر اخبار را (حداقل در ارتباط به این نشریه) دنبال میکردید متوجه می شدید که بی اعتبار بودن یک اثر علمی صرفا ارتباطی با داخلی یا خارجی بودن آن ندارد. بسیاری هستند که پژوهشگران بسیار خوبی هستند اما آن توانایی بالای زبانی برای نوشتن یک مقاله بدون ایراد با زبان انگلیسی ندارند و به همین دلیل قسمت عمده پژوهش های خود را در مجلات داخلی قرار می دهند این بر بی اعتبار بودن مقاله های آنها… ادامه نظر»

الکترونیک تهران
دی ۱۳, ۱۳۹۵ ۸:۱۹ ب٫ظ

دوست عزیز شما مقالاتتونو بدین علمی پژوهشی. بزرگوار فهمیدن داده سازی و داده های غلط و ناصحیح خیلی کار سختی نیست و داورها به راحتی متوجه این موضوع میشن. نهایتش اینه که شک کنن به نتایج در اینصورت درخواست کدهای شبیه سازی رو می کنن. شما اگه مطالعه درستی داشتی ژورنال های معتبر رو متهم به داده سازی نمی کردی.
الانم ناراحتی نداره شما مقالاتتو فارسی چاپ کن یا بفرست ژورنالای هندی وچینی .
این داخلیایی که از نظر شما معتبرن همونقدر اعتبار دارن که ژورنالای هندی و چینی و پاکستانی .

کریم به الکترونیک
دی ۱۴, ۱۳۹۵ ۱۱:۴۷ ب٫ظ

فقط میتونم بگم کاملاً در اشتباهید . یک دانشجوى دکترى باید به طور مرتب مقالات علمى پژوهشى مطالعه کند تا براى رساله خویش ایده داشته باشد. همچنین هیأت تحریریه این مجلات از بهترین اساتید دانشگاههاى تهران و بهشتى و… تشکیل شده است . اتفاقاً داورى در مجلات داراى مرتبه علمى پژوهشى یا ترویجى با دقت فراوان و حتى مى توان گفت با وسواس انجام مى شود و آدم هر آنچه را که در این مقالات مى خواند حداقل مطمین است کپى نیست . لازم به ذکر است در حال حاضر مجلات isi در ایران توالى فاسد پیدا کرده است . شما به راحتى مى توانید با پرداخت یک میلیون تومان اکسپت مقاله در کشورهاى کانادا و آلمان بگیرید . آیا این موجب پیشرفت علم در ایران مى شود ؟!!! یا فقط به طور کاذب موجب ارتقاء رنکینگ فلان دانشگاه ایرانى مى شود؟!!

دکتر حقوقدان
دی ۱۱, ۱۳۹۵ ۹:۵۳ ب٫ظ

((سواد افراد اتفاقاً خیلى به دانشگاه ربط دارد )) و فقط مهم خود دانشجو نیست. چرا؟ به خاطر اساتید اون رشته و محیط اون دانشگاه . من رشته ى حقوق را مثال میزنم.( شخص الف) دانشجوى دکترى حقوق جزا و جرمشناسى دانشگاه تربیت مدرس است و با اساتیدى مثل دکتر ابرندآبادى و دکتر فرجیها کلاس هاى دوره دکترى را مى گذراند و به طور مرتب در همایش ها و نشست هاى این دانشگاه شرکت مى کند و از محضر این اساتید استفاده مى کند و دیدش به روى مسائل روز باز مى شود . این اساتید به دانشجو خط مى دهند که مشکلات امروز جرمشناسى در جهان چیست و بهتر است دانشجو در چه زمینه هایى رساله بنویسد و راهنمایى اش مى کنند . در مقابل (شخص ب) در یکى از شهرستان هاى دور افتاده دانشگاه آزاد دانشجوى دکترى جرمشناسى است . در این دانشگاه اساتید هیئت علمى نهایتاً استادیار بوده و هیچکدام اتاق مخصوص اساتید ندارند که دانشجو به طور مداوم بتواند با استاد خویش در تعامل و رفت و آمد باشد. دانشگاه نه کتابخانه اى دارد نه همایشى برگزار مى کند و نه اتاقى جهت تحقیق در اختیار دانشجو مى گذارد . دانشجو از شهر دورى هفته اى یکبار سر کلاس درس دانشگاه حاضر مى شود و مترصد این است که کلاس تمام شود و به شهرش بازگردد. استاد جزوه اى مى گوید و شخص براى شب امتحان آن جزوه را مى خواند و نمره ١٨ هم مى گیرد . خب این شد دکترى تخصصى ؟!!!! الان هرکسى… ادامه نظر»

الکترونیک تهران
دی ۱۱, ۱۳۹۵ ۱:۵۶ ب٫ظ

به فریبا مهندسی شیمی و رامین :
شما دقیقا متوجه منظور من نمیشید چون کامت رو درست نمی خونید .بنده دارم در مورد اعتبار و رعایت استاندارد های بین المللی صحبت می کنم .
ببینید اینکه ما یه مجلاتی داریم که دیگر پژوهشگران نمیتونن ازش استفاده کنن خودش گواه اینه که استاندارد های بین المللی رو نداره .
هدف اصلی از کار مقاله اینه که یک کار علمی دارای نوآوری به پژوهشگران در سراسر دنیا عرضه بشه و سایر پژوهشگران اون حوزه بتونن توی کارهاشون به اون مقالات در صورتیکه در راستای پژوهش هاشون باشه ارجاع بدن.
این چیزی که شما میگین مثله این میمونه که ما میخوایم یه محصولی رو صادر کنیم در سطح جهانی اما هیچ کس محصول ما رو نمیخره و ما هم فقط خودمون تو داخل خریدارشیم بعد ادعا کنیم که استاندارد بین المللی و اعتبار جهانی داره .
منظور من ازکلمه اعتبار اعتبار بین المللی هست که مقالات علمی پژوهشی به دلیل رعایت نکردن یک سری استاندارد ها ندارن. حالا اینکه تو داخل خودمون بهش اعتبار میدیم فقط به درد خودمون میخوره.

فریبا مهندسی شیمی
دی ۱۱, ۱۳۹۵ ۱۰:۲۵ ب٫ظ

خب دوست عزیز ما هم نگفتیم مجلات داخلی در سطح بین المللی هستن ولی بی ارزش و اعتبار نیستن خود من هم علمی پژوهشی دارم هم isi از یک پایان نامه و یک پژوهش. البته تا نصف نتایج برای علمی پژوهشی مقاله شده و نتایج دیگه برای isi که هردو اون نتایج در نوع خودش عااالی بودن‌. دلیل نمیشه چون علمی پژوهشیه از اعتبار و درجه علمیش کم کنیم فقط اون چارچوب بین المللی که همه میدونند رو نداره. به شخصه برخورد کردم با مجلات بین المللی چینی و هندی که یا محتوایی ندارن ویا نتایج پیش پا افتاده ای دارند‌. لطفا کلی در مورد این مسائل صحبت نکنید

الکترونیک تهران
دی ۱۲, ۱۳۹۵ ۰:۱۴ ق٫ظ

این علمی پژوهشی های ما در حد همون هندی و چینی و پاکستانی هایی هستند که شما می فرمایید که نه ارزش دارن نه اعتبار .
هدف یک پژوهشگر ارایه مقاله در سطح بین المللی و استاندارد های جهانیه . یه علمی پژوهشی چه ارزش علمی ایی داره وقتی تو دنیا حرفی برای گفتن نداره .
وقتی شما کارتون رو جهانی عرضه نکنید یعنی کسی اونو میخونه وقتیم مقالتون توسط کسی خونده نشه و ارجاع داده نشه و فقط خودتون اونو بخونید یعنی ارزشی نداره .
در ضمن بین المللی منظور ژورنالی که اعتبار جهانی داره و تو امریکا کانادا یا یک کشور معتبر اروپایی و توسط ناشران معتبر چاپ میشه که مشخصه و واضحه منظور چیه . منظور من چینی و هندی نبود .

شیدا
دی ۱۲, ۱۳۹۵ ۸:۵۹ ب٫ظ

شما خیلی دارید صفر و یکی میشید
هرکدام امتیاز خودشون دارند
علمی پژوهشی هم سختی ها خودش رو داره
ولی این که بگید ارزش ندارن مشکل از شماست که اینجور فک میکنید
تو مصاحبه دکتر علمی پژوهشی ۵ امتیاز داشت و ای اس ای ۷ امتیاز
بله اون در سطح بین المللی هس خوب معلومه کسی ب ملی رفرنس نمیده یکی از اصول مقاله نویسیه مطالعه بیشتر داشته باشید

الکترونیک تهران
دی ۱۳, ۱۳۹۵ ۱۱:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  شیدا

دوست عزیز تو ایران و داخل کشور امتیاز داره و ما خودمون بهش امتیاز دادیم . مثله اینه که ما یه محصولی داریم که فقط از نظر خودمون معتبره و ارزش علمی هم نداره چون کسی ازش بهره ایی نمیبره و استفاده ایی هم برای کسی نداره . حالا این محصولی که به درد هیچ کس نمیخوره و هیچ کس هم بهش ارجاع نمیده چه فایده و ارزشی داره.
شما اصول مقاله نویسی رو اگه بلد باشی یک اصل مهم در پژوهش و تحقیق اصیل اینه که اون متن علمی باید قابلیت ارجاع و رفرنس دهی داشته باشه . ارزش یک کار علمی به تعداد ارجاعات اونه .
خیلی جالبه دوستان اصول اولیه پژوهش علمی رو نمیدونن بعد میخوان ریسرچر دوره دکتری هم بشن.
دوستی میاد میگه نتایج من خیلی عالی بودن اما علمی پژوهشی فرستادم . واقعا نتایج عالی رو کسی برا علمی پژوهش می فرسته یا ای اس ای میکنه .
دلیلش تنها یه چیزه اونم اینکه طرف از نظر خودش نتایجش عالیه . از نظر علم روز دنیا کارش ارزشی نداشته . یعنی مقالشو فقط خودش میخونه .

الکترونیک تهران به شیدا
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۲:۲۷ ب٫ظ

مقالات علمی پژوهشی فاقد فرآیند داوری استاندارد هستند . به طور کلی منظور از مقاله های معتبر مقالاتی هستش که تو ژورنال های معتبر isi و توسط ناشران شناخته شده بین المللی چاپ بشن و یا کنفرانس های معتبر خارجی که در هر رشته ایی در سطح دنیا شناخته شده هستند.
کنفرانس های داخلی و مقالات علمی پژوهشی که در داخل چاپ میشن مقالاتی نیستند که قابلیت استناد و رفرنس دهی داشته باشند . چون کپی کاری هستند و داده سازی انجام میشه و داده ها و نتایجشون قابل استناد و اطمینان نیست.
بررسی کنید بببنید چند نفر از پژوهشگران در دنیا که مقالاتشون در ژورنال های معتبر چاپ شده توی رفرنس هاشون ارجاعی به مقالات علمی پژوهشی داخلی ما داشتند.

ن.ج۱۲
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۷:۵۵ ب٫ظ

سلام اصلا اینطور نیست بلکه مقالات علمی پژوهشی داخل فرایند داوری خیلی سختی دارند که گاهی تا یک سال طول می کشد، متاسفانه هر کسی هر نظری خواستند می دهند

امیدوار
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۸:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  ن.ج۱۲

نمونه بارز بنده که مقاله مستخرج از طرح پژوهشی رو برای یکی از مجلات علمی – پژوهشی داخلی معتبر وزارت علوم فرستادم حدود ۱۰ ماهه هنوز جواب داوریش نیامده.

الکترونیک تهران
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۹:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  ن.ج۱۲

دوست عزیز اگه اینطوری بود پژوهشگران خارجی به مقالات علمی پژوهشی ما استناد می کردند و مقالات علمی پژوهشی ما رو رفرنس دهی می کردن تو ژورنال های معتبر.
لطفا با تعصب صحبت نکنیم و منطقی و علمی صحبت کنیم .
دوستی که هفت هشت تا علمی پژوهشی داره اما نتونسته یه isi بده یا یک کنفرانس معتبر خارجی چاپ کنه پس این نشون میده یه جای کار ایراد داره .

شیدا
دی ۱۱, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۳ ق٫ظ

شما ظاهرا تا حالا مقاله ببین المللی کار نکردید علمی پژوهشی در سطح ملیه و ای اس ای در سطح بین المللی بهمین خاطر حتی دانشجویان داخل هم رفرنس نمیدن
مجلات داخلی از لحاظ نوآوری بشدت سخت گیر هستن مقاله بنده در دانشگاه علوم پزشکی تهران دقیقا یکسال طول کشید و واقعا هم داوری شد

فریبا مهندسی شیمی
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۹:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  ن.ج۱۲

کاملا درسته برخی مجالات داخلی خیلی سخت میگیرن و راحت مقاله رو رد میکنن و کلا داوریشون حای تا ۱ سال هم طول میکشه. لطفا اطلاعات اشتباه ندین

الکترونیک تهران به شیدا
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۴ ب٫ظ

دوستان عزیز دیر جواب دادن مقاله دلیل بر معتبر بودن اون نیست .
فرایند داوری استاندارد با داوری فرمالیته خیلی تفاوت داره .
اعتبار یک ژورنال رو با تعداد ارجاعات مقالات چاپ شده به مقالات اون ژورنال می سنجند نه اینکه دیر یا زود جواب میدن .
بیشتر مقالات علمی پژوهشی داده های درستی ندارن و نتایجشون معتبر نیست . اگه علمی پژوهشی های ما از دید بین المللی اعتبار داشت پژوهشگران سایر کشورها به مقالات علمی پژوهشی ما در مقالاتشون ارجاع میدادند .
در ضمن بنده مقاله isiچاپ شده تو اشپرینگر با ایمپکت بالا دارم .و دو مقاله دیگه هم در حال حاضر تحت داوری دارم. همچنین خودم هم در رشته تخصصی داور یک کنفرانس معتبر در کشور آمریکا هستم. پس بدون اطلاع صحبت نکردم. هدفم دادن آگاهی درست بود.
داشتن مثلا ۵ تا علمی پژوهشی بدون اینکه طرف حتی یک مقاله isi یا کنفرانس خارجی داشته باشه محل سواله .
سعی کنید اون چیزی که درست هست رو بپذیرید نه اینکه جبهه بگیرید .

فریبا مهندسی شیمی
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۱۱:۳۴ ب٫ظ

جناب لطفا توضیح بدید چطور یه پژوهشگر اون ور دنیا بیادبه علمی پژوهشی داخل کشور ما رفرنس بده؟؟؟؟؟؟

رامین
دی ۱۱, ۱۳۹۵ ۰:۴۵ ق٫ظ

با سلام البته نظر شما دوست بزرگوار مبنی بر اینکه مقالات ISI معتبر دارای امتیاز بالایی هستند، کاملا درست است ولی اینکه اعلام کنیم مقالات علمی پژوهشی یا حتی علمی ترویجی بکلی بی اعتبار هستند هم قدری دور از انصاف است اولا که وزارت علوم برای این دسته از مقالات داخلی امتیاز در نظر می گیرد اگر چه امتیاز مقالات ISI معتبر بیشتر است در ثانی همانطورکه همه می دانیم اکثر اساتید درجه یک دانشگاه های معتبر دولتی و واحدهای برتر دانشگاه آزاد در عضویت یا داوری این مجلات معتبر داخلی هستند و من بعید می‌دانم حتی اگر تعداد ارجاع علمی در سطح دنیا به این مجلات به دلایل گوناگون محدود باشد، نتیجه و خروجی این دسته از مقالات بی ارزش باشد. افزون بر این من دانشجویان و پژوهشگران پرتلاش و بسیار سطح بالا می شناسم که حقیقتا در این مجلات زحمت می کشند و زیر سوال بردن ایشان بخاطر چند مورد استثنا کار صحیحی نیست.

---مهندسی شیمی----
دی ۱۳, ۱۳۹۵ ۵:۴۴ ب٫ظ

بنده خودم ۴ مقاله isi در ژورنال های نسبتا خوب دارم. یکی از مقالاتم رو اول واسه علمی پژوهشی داخل فرستادم رد شد همون مقاله با اندکی اصلاح بعنوان یک مقاله ISI چاپ شد.
تو سیستم امتیاز دهی داخل تا اونجا که می دونم هر دو مقاله رو باید داشت هم ISI و هم علمی پژوهشی چون یه حد امتیاز براشون میزارن و بیشتر از اون امتیاز تعلق نمیگیره مثلا به بیش از ۵ isi امتیاز تعلق نمیگیره و اگه بخوای امتیاز بیشتری کسب کنی باید مقالات علمی پژوهشی و کنفرانسی هم داشته باشی.
قبول دارم خیلی از مقالات داخلی کپی کاری و داده سازی هستن ولی مقالات خوبیم هستن که نباید اونارو با هم جمع بست

دکتر برتر
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۰:۲۵ ق٫ظ

سلام.تذکر؛ به آقای امیر. ظرفیت پذیرش دکتری دوره های روزانه.پردیس و شبانه دانشگاههای سراسری در یک حد است.مثلا دانشگاه تهران در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری برای روزانه.پردیس و شبانه هر کدام ۲نفر گرفت.در حالیکه دانشگاه آزاد یک واحد کوچک ۱۵ نفر گرفت.بعضی دانشگاهها مثل دانشگاه شهید بهشتی.دانشگاه شیراز.دانشگاه خوارزمی دوره شبانه را در اکثر رشته ها حذف کرده اند و به صورت روزانه و پردیس می گیرند.هدف از آزمون متمرکز پیشگیری از پذیرش بی رویه دکتری در در دانشگاه آزاد است.

فریبا مهندسی شیمی
دی ۹, ۱۳۹۵ ۷:۱۳ ب٫ظ

دوستان کسی میدونه پاسخنامه تشریحی دکتری ۹۵ و ۹۴ رو از کجا میشه تهیه کررررد؟؟؟ من خیلی تو سایت ها گشتم ولی نتونستم پیدا کنم.

پارسا
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۱:۳۷ ب٫ظ

سلام
کتاب مدرسان هست.
انقلاب پیدا میشه.

سمیه
دی ۹, ۱۳۹۵ ۶:۰۹ ب٫ظ

سلام
بامهتاب خانم کاملا موافقم

گیسو
دی ۹, ۱۳۹۵ ۲:۴۴ ب٫ظ

دوستان من یه چیزی بگم سطح سواد هر کسی به خودش مربوطه اگه کسی از خودش مطمینه اینجا نیاد بقیه رو تضعیف روحیه کنه اگه ازاد بدون کنکور شده چرا ما تا الان قبول نشدیم ؟ لطفا استرس ندین به بقبه امسال به اندازه کافی سر ادغام و تغییر منابع اعصابمون داغون شده لطفا شرایط همه رو در نظر بگیریم ممنون

مهتاب
دی ۹, ۱۳۹۵ ۶:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  گیسو

دوستانی که تضعیف روحیه میکنن دو حالت داره! یا خودشون الان دانشجو دکترا هستن و یا اینکه کلا قصد دکترا خوندن ندارن! لذا طبیعیه که بیان تضعیف روحیه کنن و ماشالا خسته نمیشن. اینو بدونن که ما با تمام قوا داریم میخونیم و مهر ۹۶ دانشجوی دکترا هستیم.

لیلا
دی ۹, ۱۳۹۵ ۲:۳۵ ب٫ظ

قابل توجه کسایی که میگن دانشگاه آزادیا سوادشون پایینه، سال قبل تیم روباتیک دانشگاه آزاد قزوین در دنیا اول شد دانشگاه تهرانتون که این همه پزشو می دید سوم شد

محمد
دی ۹, ۱۳۹۵ ۳:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  لیلا

بحث سر سواد اکادمیک است و اگرنه من افرادی را می شناسم هنوز دیپلم نگرفته و علاقه به ادامه تحصیل هم ندارد
اما در زمینه کامپیوتر یکی از نخبگان کشور که هیچ یکی از نخبگان جهان است.

ندا
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۱۲:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

چه ربطی داره! اون که دانشگاه دولتی رفته فقط زیاد درس خونده و این هیچ ربطی به هوش و استعداد نداره. من طرف میشناسم همون دکترای تهران میخونه ولی یه مسئله ساده تو رشته خودش ازش میپرسم توش میمونه. پس با این القاب الکی دولتی یا آزاد خودتونو سرکار نذارین

محسن
دی ۹, ۱۳۹۵ ۳:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  لیلا

بچه اول دبیرستان هم اختراع کرده برای تهویه هوا که تو خاورمیانه رتبه برتر اورده. پس سوادش از شریف بالاتره؟!

ک
دی ۹, ۱۳۹۵ ۸:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

البته که بالاتره!
ببینید این آدم با این سطح هوشی ممکنه از پس زدن تستهای دینی و عربی و… بر نیاد و دانشگاه خوبی قبول نشه. اما هرجا که باشه متوسط سطح سواد اون جامعه رو بالا میبره.

دکتر اینده
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱:۵۲ ب٫ظ

سلام نتیجه تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه شاهد تهران کی اعلام میشه؟؟؟؟!!!!

الکترونیک تهران
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۲:۲۹ ب٫ظ

اون دوستانی که میگن تو دفاع استادا ما رو تشویق کردن و گفتن خوب کار کردی اینا همش حرفه .
رزومه قوی به مقاله isi معتبر و مدرک زبان معتبر میگن. نه اینکه تو چهار تا کنفرانس داخلی یا علمی پژوهشی مقاله داده باشی که هیچ اعتباری ندارن.
طرف میشناسم از پایان نامه ارشدش ۱۰ تا علمی پژوهشی دارآورده همشم تکراری و بدون نوآوری. یه پولی میده اونا هم چاپ میکنن . این که نشد روزمه دوستان عزیز. به جای این حرفا بشینید بخونید واحد های خوب آزاد قبول بشید.

شیدا
دی ۹, ۱۳۹۵ ۲:۳۱ ب٫ظ

کدوم علمی پژوهشی تو ایران پول میگیره? رو هوا نتیجه گیری نکنید

علی
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۲:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  شیدا

پول نمی گیره ولی مقالات درهم و برهم و یا کپی شده از مقالات دیگر رو اکسون میکنه و اینکه داوران علمی پژوهشی دارای توانایی لازم برای داوری نیستند و تخصص بالا در سطح دنیا در آن زمینه نیز ندارند.

ویکتاریون
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۷:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  علی

صحبت شما ممکنه درست باشه. ولی علمی پژوهشی برای مصاحبه دکترای داخل رزومه حساب میشه. چون همون استادایی که گرداننده و داور نشریات علمی پژوهشی هستن از شما مصاحبه می گیرن. امتیاز ندادن به اون مقاله معنیش اینه که کار خودشون یا همدیگه رو قبول نداشتن. اگه گروه مصاحبه کننده ای به مقاله ی علمی پژوهشی امتیاز نده، ربطی به کیفیت اون کار نداره. فقط نشون دهنده ی روابط نامساعد اینا با اونا!هست.

روزانه غمگین
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۱:۱۴ ق٫ظ

من در حد انصرافم..جالبه برای انصراف از دکتری باید ترمی ۴ تومن بپردازم…مسخرس..چه امکاناتی دادند که این مطالبه رو دارند…وقتی من دانشجوی دکتری روزانه بیماری های طیور که قبلشم ۶ سال دامپزشکی تو دانشگاه دولتی خوندمو الانم دانشجوی دکتری تخصصیم سر جم ماهی یه تومنم درامد ندارم باید چی گفت

حسن
دی ۱۳, ۱۳۹۵ ۱۱:۴۳ ب٫ظ

بخون من دعات می کنم روزی هم خدا میرسونه

مهرداد
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۱:۰۸ ق٫ظ

دانشگاه آزاد این همه داوطلب با پیشینه ی خوب رو دعوت کرد و فقط بعضی ها جذب شدن و بقیه رو تو ابهام رها کرد. حتی پاسخ اعتراضات رو نداد

agah
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۱:۰۳ ق٫ظ

تو خیلی از کشورها کسی که معدل لیسانسش از ۱۴ پایینه اجازه نمیدن که حتی کنکور ارشد شرکت کنه و به طبعش برای دکتری. متاسفانه الان تو ایران طرف با معدیل ۱۲ اومده ارشد قبول شده و تازه الانم میخواد دکتری رو با همین شیوه بگیره. به خدا در حق اونایی که دارن میخونن و زحمت میکشن ظلمه.حالا یکی میاد میگه باهوشه و مشکلی داشته که نتونسته بخونه در حالی که این عذر بدتر از گناهه یعنسی تو ۴ سال مشکل اشته نتونسته بخونه ولی شب امتحان ارشد یا دکتری یهو مشکلش حل شده و امداد غیبی بهش رسیده (تقلب یا کمک شخص دیگه و …)تونسته قبول بشه.حتی اگه استدلال این افراد رو قبول کنیم این نادیده گرفتن زحمت کساسسه که تلاس کردن تو این مدت ۴ سال لیسانس و این یعنی ارزش زحمت رو نادیده گرفتن این یه شعار نیست که فریب و دروغ و خوردن حق کسایی که واقعا در راهی زحمت میکشن از بیخ و بن بنیاد رو میکنه.

ز
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۱:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  agah

به معدل نمیشه اکتفا کرد.
دانشگاه ها ارزششون و سطحشون فرق داره.
بعضی دانشگاه ها سخت گیرترند.
دانشجوی فوق العاده ضعیف داریم که لیسانسش رو از دانشگاه علمی کاربردی با معدل ۱۸ گرفته.

حسین
دی ۱۱, ۱۳۹۵ ۲:۱۱ ق٫ظ
پاسخ به  agah

یعنى چى ؟ خب وقتى کسى که با معدل لیسانس ١٢ بهتر از کسى که معدل ١٨ لیسانس داره ، تست میزنه و دانشگاه بهترى قبول میشه چرا نباید بهش اجازه تحصیل داد؟! اصلاً نیازى هم به عذر آوردن نیست . طرف یک زمانى دوست نداشته درس بخونه اما الان علاقه مند شده و خوبم خونده، اتفاقاً سوادش هم از من و شما که ادعامون میشه معدل لیسانسمون بالاست، خیلى بیشتر شده . نادیده گرفتن زحمات کسانى که معدل بالا تو لیسانس دارن هم نیست . چرا؟ چون اگه کسى روى اصول و واقعاً به خاطر سواد بالاش و نه روابطش معدل لیسانسش ١٩ شده ، پس دیگه مشکلى هم براى قبولى در فوق لیسانس و دانشگاه خوب نباید داشته باشه. من و شما معدلمون بالا بوده که خودمون استفاده کنیم ، نه اینکه از معدلمون سوء استفاده کنیم. مهم سواد امروز فرده . حالا فرق نمى کنه این سواد در طى ۴ سال به دست اومده باشه یا در طى ١ سال . مهم سواد و علم امروز افراد مى باشد نه دیروز.

سارا
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۹ ق٫ظ

دوستانی که سراسری خوندین امیدوارم که همیشه موفق و پیروز باشید فقط خواهشم ازتون اینه که لطف کنید انقدر به دانشگاه آزاد بد نگید. سواد هیچ ربطی به اسم دانشگاه نداره. سواد فقط به تلاش دانشجو بستگی داره همین و بس!!!

تبسم
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۱:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  سارا

من دانشجوی دکتری در دانشگاه دولتی در تهرانم که یکی از مقاطع تحصیلی قبلیم را در دانشگاه آزاد سپری نمودم. به جرات میخوام بگم واقعا از اون دوره ای که در دانشگاه آزاد دانشجو بودم بسیار راضی ام و قسمت زیادی از دانسته هام هم مربوط به اونجاست. دانشجو اگر خودش به درس علاقه مند باشه اینکه دانشگاه دولتی باشه یا آزاد واقعا فرقی نداره. از طرفی دانشجوی دکتری در دانشگاه دولتی و روزانه هم دیدم با رتبه خوب که واقعا بی سواد بود و در نهایت هم در برخی دروس مردود شد و انصراف داد.

محمد
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۲:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  تبسم

با استثنا نمی شود صحبت کرد
بالاخره من هم افرادی را می شناسم بدون داشتن حتی دیپلم از خیلی از دکتری ها باسوادترند
استثنا در هر جایی هست.

جعفر جزا
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۲:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

سارا خانم من ۲تا کتاب تالیفی داشتم ۴مقاله خارجی داشتم با معدل۱۷ و ۳ترمه تمام هم کردن و مصاحبه خوب قبول نشدم ولا سختگیریهای آزاد کمتر دولتی نیست زبان دیگه هر لحظه به سمتی میچرخه کسی هم از مدرک آزاد بد میگن برای اینکه بدون آینده نگری و برنامه درس خوندن حالا که به منظورشون نرسیدن اینطور میگن

سلنا
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۴:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

سلام کاملا درسته سواد هیچ ربطی به دانشگاه نداره بلکه به میزان مطالعه مربوط می شود

دکتری
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۴۰ ق٫ظ

دوست عزیز که میگی دکتری آزاد بدون کنکور شده

اینهمه آدم رفتن مصاحبه دادن با رزومه خوب قبول نشدن و همش دارن امروز فردا میکنن تکمیل ظرفیت بهمن ماه بیاد شاید بتونن قبول بشن .
واقعا نمیدونم چی بگم به این طرز فکر

محمد
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  دکتری

کسی داری مقالات به قول شما زیادی است حتما دارای زبان قوی است البته اگر این مقالات را خودش نوشته باشد و حتما می تواند بالای ۵۰ درصد زبان آزمون دولتی را بزند
و در رشته خودش هم قوی است پس نبایستی در آزمون دکتری دولتی رتبه ضعیفی بیاورد و صد در صد در دولتی پذیرش می شود البته گفتم اگر آن مقالات کار خودش باشد و البته مقاله های معتبری باشند

ز
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۱:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

چه ربطی داره؟!!
ممکنه کسی نوآوری داشته باشه ولی
مقاله رو میشه داد یک آدم متخصص به انگلیس ترجمه کنه.

سارا
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  دکتری

سلام. من خودم ۹۴ دعوت به مصاحبه شدم با یه پایان نامه خوب در حدی که خود داوران موقع دفاع بهم می گفتن در حد پی اچ دی کار کردی. با اعتماد به نفس و خیلی خوب در جلسه ی مصاحبه حاضر شدم. امتیازم هم خوب بود ولی مردود شدم. خود استاد هایی که با مصاحبه کردن ، بعدا من پیگیری کردم بهم گفتن امتیازت خیلی خوب بود و ما خودمونم نمی دونیم چرا مردود شدی؟؟؟

سعیده
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۱:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  سارا

سلام عزیزم .. اون استادیی که بهت گفته امتیازتو خوب دادیم اما نمیدونیم چرا رد شدیی (چون اگه میخواستن برتون دارن بالاترین امتیاز رو بهت میدادن ..!!) من جای شما باشم تا آخر عمر نگاهش هم نمیکنم

سارا
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۱:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  سعیده

بعدا خودم پیگیری کردم متوجه شدم چی شده… حلا سپردم همه چی و همه کس رو به خدا….بی خیال

محمد
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۳۴ ق٫ظ

زمانی ما در دانشگاه دولتی مدرک گرفتیم و باید قبول کنید دانشگاه دولتی در گذشته ابهت خوبی داشت و افراد باهوش و با پشتکار وارد میشدند..حدود ۱۷ سال پیش مدرکم رو از دانشگاه چمران اهواز گرفتم …..و هنوز این دانشگاه ها اساتید قوی دارند…….

تارا
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۴۶ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

سلام.
من هم لیسانسم رو اونجا بودم. وقتی ارشد وارد دانشگاه دولتی دیگری شدم متوجه شدم چمران واقعا خیلی سرتره. البته معتقدم سطح دانشگاه رو تنها اساتید بالا نمیبرن بلکه دانشجو نقش قوی تری داره. چمران اگر دانشگاه قوی هست بخاطر اینه ک دانشجو متقاضی یادگیریه و به تبع اون اساتید هم بیشتر با دانشجو کار میکنن.حالا فک کنین تو مقایسه دو تا دانشگاه دولتی ما به این نتیجه میرسیم بعضی از دانشگاها حتی دولتی چقد سرسری کارمیکنن دیگه چ برسه ب آزاد

علی
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۱۲:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  تارا

اتفاقا اکثر دانشگاه های دولتی سرسری کار میکنن، به عینه دیدیم. اما بعضی از دانشگاه های آزاد خیلی سختتر میگیرن و در واقع به خیلی از دولتی ها سرن…پس هیچ وقت نباید تعمیم داد!

علیرضا
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۱۵ ق٫ظ

دوستان دانشجوی دکترا:طبق قانون اساسی دولت موظف به ایجاد شغل برای ماست.منتهی باید مطالبه عمومی از سمت ما باشد.لطفا همه دوستان نظر بدن.سپاس

دانشجوی دکترا
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  علیرضا

سلام
دوست عزیز طبق کدام بند قانون اساسی؟ دانشجویانی امثال ما که با زحمت و تلاش و با معدل بالا و رزومه پژوهشی قوی دانشجوی دکترا …. به لطف پذیرش بی رویه دانشجوی دکترا ،حتی برای حق التدریسی پذیرش …..

شیدا
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۱۰ ق٫ظ

سلام
بچه ها کسی هس بدونه اخر قضیه وام ویژه دکتری چی شد?

سوده
دی ۹, ۱۳۹۵ ۹:۴۹ ق٫ظ

خانم زهرا من خودم از کسانیم که ممصاحبه رفتم ولی قبول نشدبا نمره نسبتا خوب .اخه قبولی به این راحتیا نیست که با نمره صفرقبول بشن.

میرزا
دی ۸, ۱۳۹۵ ۴:۲۰ ب٫ظ

با سلام

بنظر من اصلا بحث محدود کردن دانشگاه آزاد یا اختیار تام دادن به دانشگاه سراسری نیست. بحث اینجاست که مملکت ما این وضعیت اصلا نیازی به این سیل فارغ التحصیل دکترا نداره و تنها چیزی که داره این مسله رو پیش میبره ایه که دانشگا هها با هدف تجارت و پول دارن جذب دانشجو دکترا میکنن. حتی اگر این دانشگاه دانشگاه سراسری هم باشه کار غیر کارشناسی است.

میرزا
دی ۸, ۱۳۹۵ ۴:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  میرزا

خانم مهتاب
در خصوص صحبت شما بنظر بنده هر کس که واقعا علاقه به پژوهش داشته باشه بالتبعش انرژی و وقت میزاره، زحمت میکشه که تو رقابت سالم با بقیه بتونه به دانشگاه های دارای صلاحیت جذب دانشجو دکترا وارد بشه. هر چقدر هم این مسله براش سخت باشه اون علاقه اونو به اندازه ای قوی میکنه که این توانایی رو برای خودش بوجود میاره.

سجاد
دی ۸, ۱۳۹۵ ۵:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  میرزا

کاملا درست است

شاکری
دی ۹, ۱۳۹۵ ۸:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  میرزا

با شما موافقم صرف داشتن علاقه به تحصیل دلیلی برای جذب اینهمه دانشجوی دکتری نیست! درسته دوستان علاقه به ادامه تحصیل دارند ولی صرف این علاقه نمیشه گفت بیاین چند برابر ظرفیت دولتی دانشجوی آزاد بشید چون علاقه به تحصیل دارید!

امیر
دی ۹, ۱۳۹۵ ۹:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  میرزا

دقیقا با حرف شما موافق هستم.چون واقعا این مورد رو من دیدم.الان دانشگاه رازی کرمانشاه کلی عراقی اومده داخلش با شهریه نزدیک به ۱۵میلیون در هرترم.الان دانشگاههای دولتی دنبال تجارت هستند تا اموزش دادن و کارهای علمی کردم.الان دانشگاه دولتی در مقطع روزانه در رشته مهندسی برق حدودا ۱،۲نفر رو میگیرن و در مقطع شبانه حدودا۱۰نفر ولی در بین الملل و پردیس ها این امار حتی به ۳۰نفرهم میرسه.فقط و فقط دنبال پول هستن

رسول
دی ۸, ۱۳۹۵ ۳:۳۸ ب٫ظ

پاسخ بخش پشتیبانی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص عودت هزینه های ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تخخصی:

“ثبت نام جهت عودت هزینه های ثبت نامی همچنان ادامه دارد. بعد از اتمام مهلت ثبت نام، بررسی و استعلام انجام می شود. سپس هزینه ها عودت داده می شود. پس لطفا منتظر باشید.”

ز
دی ۸, ۱۳۹۵ ۲:۴۷ ب٫ظ

اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی که بیشتر در خطره

مهتاب
دی ۸, ۱۳۹۵ ۱۲:۲۸ ب٫ظ

برخی دوستان سراسری انتظار دارن آزاد دانشجو نگیره ولی هیئت علمی هاش رو از بچه های سراسری برداره! خب این چه عدالتی هست؟ متاسفانه شما فقط به فکر خودتون هستید.

محمد
دی ۸, ۱۳۹۵ ۱۲:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  مهتاب

کدام هیات علمی دوست گرامی الان آزاد برای هیات علمی حال حاضرش هم دانشجو کارشناسی و ارشد به اندازه کافی نداره

مهتاب
دی ۸, ۱۳۹۵ ۱:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

خب این مساله رو داوطلبان نمیدونن؟؟؟ خودمو مثال میزنم اصلا! من الان مدرک ارشدم رو گرفتم و شغل هم دارم و در همه ی دوران تحصیل جز سه نفر اول بودم و مقاله معتبر هم دارم. شخصا علاقه دارم به کارای پژوهشی و برای همینه که میخوام دکترا بخونم. حالا هئت علمی بشم یا نشم برام مهم نیست و این امکان باید برای من وجود داشته باشه که ادامه تحصیل بدم. حالا بعدا اگه از این مدرکم نتونستم استفاده کنم این دیگه مشکل منه و با آگاهی انتخابش کردم.

الکترونیک
دی ۸, ۱۳۹۵ ۳:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  مهتاب

من هم دقیقا مثل شما هستم و بسیاری از دوستان دانشجوی دکتری وضعیت مشابه دارند.

الکترونیک
دی ۸, ۱۳۹۵ ۳:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

شما فقط مقطع دکتری رو می بینید. به نظر شما گرفتن این همه دانشجوی کارشناسی با علم به وجود عدم آینده شغلی برای آنها و تغییر روش زندگی این هم افراد اشکالی ندارد؟ بعد هم انتظار دارید افراد دانش آموخته متقاضی ادامه تحصیل نباشند. اگر تعداد زیاد دانشجویان دکتری در آینده مشکل ساز است، باید اشکال ریشه ای حل شود.

مهتاب
دی ۸, ۱۳۹۵ ۱۲:۲۶ ب٫ظ

کسی که تصمیم میگیره دکترا بخونه باید قبول کنیم کاملا به بلوغ فکری رسیده و خودش میدونه داره چیکار میکنه…حالا هی میگید آزاد رو محدود کنیم محدود کنیم که چی بشه؟

محمد
دی ۸, ۱۳۹۵ ۱۲:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  مهتاب

چاپ مدرک نه بلوغ فکری و نه پیشرفت و نه فرهنگ و نه ارزشی برای کسی دارد

م
دی ۸, ۱۳۹۵ ۴:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

آفرین دقیقا

کامران
دی ۸, ۱۳۹۵ ۶:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

دوست گرامی تمام دانشجویان دکتری باید سطحی بالاتر از متوسط رو در زبان انگلیسی در طول تحصیل ارایه بدن و همینطور از پس امتحان جامع بر بیان بعلاوه حداقل دو مقاله علمی پژوهشی در نشریات تخصصی چاپ کنن و از پایان نامه تایید شده دفاع کنن پس من و شما نمی تونیم دکتری تخصصی هیچ فردی رو در هیچ دانشگاهی زیر سوال ببریم از طرف دیگه معیار با سواد بودن هر فارغ التحصیلی خروجی علمی اوست نه دانشگاهی که توش مدرک گرفته اگر کسی از بهترین دانشگاه فقط یه مدرک گرفته و رفته دنبال کار و زندگیش( که من نمونش رو زیاد سراغ دارم) که دیگه نمی تونه ادعای سواد خودش و بی سوادی دیگری رو داشته باشه من خودم مدرک ارشدم رو از دانشگاه علم و فرهنگ گرفتم که یک دانشگاه غیر انتفاعی هست با معدل ۱۹/۷۲ و چهار مقاله علمی پژوهشی هم دارم در حالی که یکی از دوستانم که هم رشته من در دانشگاه تهران بوده حتی یک مقاله هم از پایان نامش نداره این در حالیه که من بواسطه شاغل بودنم امکان مطالعه زیاد در کنکور رو نداشتم ولی بسیار به فعالیت های پژوهشی علاقه مندم و برای همین هم قصد دارم ادامه ایده پایان نامم در ارشد رو در دکتری دنبال کنم فراموش نکنیم که پذیرش در بهترین دانشگاه های دنیا بر اساس سوابق علمی پژوهشی و پروپوزال و نمرات تخصصی هر فرد هستش و نه بر اساس توانایی محفوضات هر داوطلب در سیستمی به نام کنکور در رشته هنر و جامعه شناسی و زبانشناسی… ادامه نظر»

حمید حسابدار
دی ۸, ۱۳۹۵ ۹:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  کامران

هیئت علمی دانشگاه سراسری نمیتونه با مدرک دانشگاه ازاد باشه. حق التدریس درس میدن ولی هیئت علمی نه

کامران
دی ۸, ۱۳۹۵ ۱۰:۰۵ ب٫ظ

چرا دوست عزیز به طور مثال دکتر محمدرضا مریدی عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران هست که دکتری جامعه شناسی با تخصص جامعه شناسی هنر از دانشگاه آزاد تهران مرکز دارد و میتونید بیوگرافی ایشون رو در سایت خود دانشگاه ببینید یا حتی در اینترنت گوگل کنید، در این مورد قانونی وجود نداره بلکه مهمترین ملاک سواد بالای علمی هستش

نسترن
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۱۲:۵۸ ب٫ظ

بنده هم با آقا کامران موافقم. نظراتشون کاملا منطقی و درسته. از لحاظ تولید علم و مقاله هم که دانشگاه آزاد همیشه در صدر جدوله. بسه خودتونم میدونید که سواد به آزاد و دولتی بودن نیست ببینید خروجیتون چیه و چه کمکی به پیشرفت مملکت کردین. پس خودتو سر کار نذارین.

ماهرخ
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  کامران

موافق نظر شما هستم آقای کامران

ماهرخ
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۳۵ ق٫ظ
پاسخ به  کامران

بنده از دانشجویان دکتر مریدی بودم پ فوق العاده به علم ایشون ایمان دارم-ممنون که یادی ازشون کردید

محمد
دی ۸, ۱۳۹۵ ۱۱:۵۳ ق٫ظ

ای کاش این محدودیت شهریه کارشناسی و ارشد آزاد برداشته بشود تا آزاد مثل سه سال گذشته دکتری پذیرش نکند واقعا دکتری آزاد بدون کنکور شده است
الان دیگه بچه های دبستانی هم انگیزه تحصیل ندارند چون آخرین مدرک هم بی ارزش شده است.

مهتاب
دی ۸, ۱۳۹۵ ۱۲:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

میشه بفرمایید کجا بدون کنکور شده؟ البته به جز اون رشته مالی که هر روز میگید. با تشکر

محمد
دی ۸, ۱۳۹۵ ۱:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

دوست عزیز اگه بدون کنکور بود توهمین سایت شاهد این همه انتظار و استرس دوستان واسه قبول شدن نبودیم. واقعا آزاد اینجوری که میگن نیست. تو مصاحبه آزاد واقعا اساتید گیر میدن. قبولی آزادم تو مقطع دکترا واقعا راحت نیست

زهرا
دی ۸, ۱۳۹۵ ۲:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

من خودم دیدم طرف با نمره صفر کتبی، تو آزاد دکتری امسال قبول شد

ز
دی ۸, ۱۳۹۵ ۲:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

پس چرا ما با نمره های بالا قبول نشدیم؟!

سهراب حقوق کیفری
دی ۸, ۱۳۹۵ ۳:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

محال است مگر جزء دارنزگان سهمیه بوده باشد!
لطفا اینگونه اشاعه اکاذیب ننمایید!! بسیار هستند داوطلبانی ک با نمره کتبی و مصاحبه متوسط در دانشگاه آزاد پذیرفته نشدند!

ناصر
دی ۸, ۱۳۹۵ ۵:۴۳ ب٫ظ

با سلام بنده با اینکه سهمیه داشتم با میانگین بالای ۳۰ درصد و با دوتا مقاله قبول نشدم و سال پیش هم با میانگین نزدیک به ۳۰ قبول نشدم حالا چطور دوستان با نمره صفر قبول شدن جای شگفتی دارد!

محمدرضا
دی ۸, ۱۳۹۵ ۳:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

قابل توجه خانم زهرا، این که شما خودتان دیدید که طرف با نمره صفر کتبی در دانشگاه آزاد قبول شده الف) چرا اعتراض نکردید؟ ب) در آزمون سال گذشته دانشگاه آزاد ظرفیت پذیرش یک سوم سال قبلش شده بود ج) نمره کتبی اینجانب متوسط به بالا بوده در مصاحبه هم مقاله بین المللی و کتاب هم داشتم رزومه قوی هم داشتم ولی قبول نشدم نمیدانم چرا ولی قبول نشدم. شاید ادعای شما درست باشد ولی بایستی مدرک و مستند باشد والا ادعایتان بیشتر به صوت تشبیه می شود تا واقعیت. رشته من آموزش زبان انگلیسی بود.

...
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  محمدرضا

میلیون ها لایک

savalan
دی ۸, ۱۳۹۵ ۶:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  زهرا

اصلا درست نیست من با بهترین درصد تخصصی در مدیریت پارسال آزاد پس چرا قبول نشدم

جعفر
دی ۹, ۱۳۹۵ ۴:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  savalan

سلام

منم هم مقاله بین المللی و هم کتاب داشتم ولی قبول نشدم

درانتظار تکمیل ظرفیت ازاد بهمن
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  زهرا

خانم زهرا
من خودم با مقالهisiو نمره خوب نتونستم قبول بشم فقط دعوت ب مصاحبه شدم.
مدرک لیسانسم سراسرى بود ارشدم ازاد

برق
دی ۱۱, ۱۳۹۵ ۸:۳۶ ق٫ظ

یعنییییی دوستان میان یه حرفایی میزنن!
با نمره صفر کتبی، اصلا کسی دعوت به مصاحبه نمیشه! که بخواد قبول هم بشه!

دانشجو
دی ۸, ۱۳۹۵ ۱۱:۲۷ ق٫ظ

نقش دانشگاه آزاد تو این زمینه قابل توجه بوده .

محمد
دی ۸, ۱۳۹۵ ۱۱:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  دانشجو

خیلی خیلی قابل توجه بوده

___*سناتور*___"علوم سیاسی"
دی ۸, ۱۳۹۵ ۱۰:۱۲ ق٫ظ

سلام بر داوطلبین کنکوری دکتری ۹۶
.
دوستان عزیز میخواستم بدونم آیا شما هم شرایط من رو دارید در حالی که طی این ۲ تا ۳ ماه گذشته اکثریت کتاب های منبع رو مطالعه کردم؛ وقتی به بررسی و مرور سوالات کنکور دکتری سالهای گذشته میپردازم و صورت سوالات رو میخونم پاسخ به بیشتر سوالات برام بسیار بسیار مشکل و گویی اصلا این مطالب رو تا کنون خوندنم و یه جورای ته دلم میلرزه!
شماها هم همین طورید بچه ها؟

سعید
دی ۸, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۶ ق٫ظ

دوست عزیز ، برو خدا رو شکر کن، برای ما امسال منابع تخصصی ۱۰۰ درصد دچار تغییر شده! و اصلا سوالی نیست که یه نگاه بهش بندازیم!

___*سناتور*___"علوم سیاسی"
دی ۸, ۱۳۹۵ ۱۲:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  سعید

سعید خان
درسی به اسم جامعه شناسی سیاسی همیشه کتب دکتر نقیب زاده و بشیریه جز منابع اصلی بودن!
اما با مطالعه این دو کتاب هنوز که هنوز هست درس جامعه شناسی برای منی که کارشناسی و ارشد علوم سیاسی رو گذروندم سوالات آزمون دکتری سنوات گذشتش خیلی پیچده هست!!!!!!!!!!!!!!!!

یک دوست
دی ۹, ۱۳۹۵ ۱۰:۴۰ ق٫ظ

دقیقا من هم این شرایط رو دارم ، و تصمیم گرفتم نگاه به تست ها نکنم چون اعتماد به نقسمو میگیره.

پژمان
دی ۸, ۱۳۹۵ ۹:۵۲ ق٫ظ

شهریه دوره دکتری دانشگاه آزاد واقعا سرسام آوره
فقط پایان نامه تقریبا ۳۰ میلیون تومان!!!!!

سلنا
دی ۱۰, ۱۳۹۵ ۴:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  پژمان

با این حساب مدرک دکتری هم فقط واسه پولداراست