حضور ۵ دانشگاه ایرانی در بین برترین‌های رتبه‌بندی کیو اس

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به انتشار نتایج رتبه‌بندی کیو اس سال ۲۰۱۸ گفت: ۵ دانشگاه کشور در این رتبه‌بندی به عنوان برترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام،   محمدجواد دهقانی گفت: نتایج رتبه بندی سال ۲۰۱۸ میلادی کیواس که به تازگی منتشر شده است نشان از حضور ۵ دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تهران و شهید بهشتی در جمع ۹۵۹ دانشگاه برتر جهان دارد.

وی افزود: در این رتبه بندی دانشگاه صنعتی شریف با کسب رتبه ۴۸۰-۴۷۱، صنعتی امیرکبیر با رتبه ۵۵۰-۵۰۱، علم و صنعت ایران با رتبه ۶۰۰-۵۵۱، تهران با رتبه ۶۵۰-۶۰۱ و شهید بهشتی با رتبه ۱۰۰۰-۸۰۱ حضور یافتند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: کیو اس به عنوان یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی، هرساله دانشگاه های برتر جهان را رتبه بندی می کند.

دهقانی تاکید کرد: کیو اس در سال ۲۰۱۸ میلادی تعداد ۹۵۹ دانشگاه از ۸۴ کشور را تحت پوشش رتبه بندی جهانی خود قرار داده است. روش شناسی رتبه بندی جهانی کیواس بر اساس دامنه گسترده ای از فعالیت های دانشگاهی طراحی شده است.

وی افزود دانشگاه ها توسط ۶ شاخص در قالب ۴ حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی ارزیابی می شوند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بررسی شهرت دانشگاه با وزن ۴۰ درصد، ارزیابی کارفرمایان با وزن ۱۰ درصد، نسبت اعضای هیات علمی بین المللی با وزن ۵ درصد، نسبت دانشجویان بین المللی با وزن ۵ درصد، میزان استنادات به ازای هر عضو هیات علمی با وزن ۲۰ درصد و نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو با وزن ۲۰ درصد شش شاخص این رتبه بندی بشمار می روند.

دهقانی گفت: پایگاه رتبه بندی کیو اس برای بررسی تعداد مقالات پژوهشی، اطلاعات پنج ساله دانشگاه ها را در پایگاه استنادی اسکوپوس مورد بررسی قرار می دهد.

وی تاکید کرد: در رتبه بندی جهانی سال ۲۰۱۸ میلادی کیواس، موسسه تکنولوژی ماساچوست(MIT) برای ششمین دوره متوالی عنوان برترین دانشگاه جهان را به دست آورده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اضافه کرد: دانشگاه های استنفورد، هاروارد، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، کمبریج، آکسفورد، کالج لندن، امپریال کالج لندن، شیکاگو و موسسه تکنولوژی فدرال زوریخ سوئیس به ترتیب رتبه دوم تا دهم را در رتبه بندی جهانی سال ۲۰۱۸ کیو اس کسب کردند.

وضعیت دانشگاه های برتر قاره های مختلف در رتبه بندی ۲۰۱۸ کیواس

دهقانی ادامه داد: در رتبه بندی جهانی کیواس ۱۸۳ دانشگاه در آمریکای شمالی، ۲۵۲ دانشگاه از قاره آسیا، ۳۶۹ دانشگاه از قاره اروپا، ۱۸ دانشگاه از قاره آفریقا، ۸۹ دانشگاه از قاره آمریکای لاتین و ۴۵ دانشگاه از قاره استرالیا دانشگاه های برتر جهان در سال ۲۰۱۸ را تشکیل می دهند.

قاره اروپا

وی افزود: در این رتبه بندی در مجموع ۳۶۹ دانشگاه از کشورهای اروپایی حضور دارند که دانشگاه های کمبریج، آکسفورد، کالج لندن و امپریال کالج لندن از انگلستان با رتبه های ۵، ۶، ۷ و ۸ جهانی به عنوان ۴ دانشگاه برتر اروپا معرفی شدند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: موسسه تکنولوژی فدرال زوریخ از کشور سوئیس و حائز رتبه ۱۰ جهان و ۵ اروپا، به عنوان برترین دانشگاه های قاره اروپا خارج از کشور انگلستان شناخته شد. اگرچه کشور انگلستان خانه برترین دانشگاه های اروپایی است با این حال نتایج رتبه بندی سال ۲۰۱۸ کیو اس نشان داد که ۵۱ دانشگاه از ۷۶ دانشگاه آن دچار افت رتبه شدند.

قاره آسیا

دهقانی ادامه داد: بر خلاف اروپا، دانشگاه های آسیایی و جوان هر ساله نتایج نظام های رتبه بندی را دستخوش تغییر و تحول می کنند. در رتبه بندی کیواس در مجموع ۲۵۲ دانشگاه از قاره آسیا حضور دارند که دانشگاه های صنعتی نانیانگ سنگاپور با رتبه ۱۱، ملی سنگاپور با رتبه ۱۵، تسینگهوا از چین با رتبه ۲۵ جهانی، هنگ­کنگ با رتبه ۲۶ جهانی و توکیو از ژاپن با رتبه ۲۸ برترین دانشگاههای این قاره را تشکیل می دهند.

وی تاکید کرد: در رتبه بندی کیواس دانشگاه هایی چون صنعتی نانیانگ و پیشرفته علم و صنعت کره که بر بعد صنعت تمرکز یافته اند توانسته اند با رشد جایگاه نتایج خیره کنند ای از خود نشان دهند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: همچنین از کشور چین ۳۹ دانشگاه در این رتبه بندی حاضر شده اند و دانشگاه تسینگهوآ که برترین دانشگاه این کشور بشمار می رود، رتبه ۲۵ جهانی و ۳ آسیا را کسب کرده است.

دهقانی اظهار داشت: ۶ دانشگاه این کشور در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند که این تعداد در سال گذشته برابر با ۴ دانشگاه بوده است.

وی عنوان کرد: کشور هند نیز در سال ۲۰۱۸ تعداد دانشگاه های برتر خود را در بازه ۲۰۰ دانشگاه برتر از ۲ دانشگاه در سال ۲۰۱۷ به ۳ دانشگاه در سال ۲۰۱۸ ارتقا داده است.

آمریکای شمالی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: براساس این رتبه بندی در مجموع ۱۸۳ دانشگاه از این قاره حضور دارند که موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT)، دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، از ایالات متحده آمریکا با رتبه های ۱، ۲، ۳ و ۴ جهانی، برترین دانشگاه های قاره آمریکای شمالی و جهان را تشکیل می دهند.

دهقانی اضافه کرد: همچنین دانشگاه تورنتو کانادا نیز با کسب رتبه جهانی ۳۱ برترین دانشگاه این کشور معرفی شد.

آمریکای لاتین

وی اضافه کرد: در این رتبه بندی در مجموع ۸۹ دانشگاه از آمریکای لاتین حضور دارند که دانشگاه های بوینس آیرس از آرژانتین با رتبه ۷۵ جهانی، سائوپائولو با رتبه ۱۲۱ جهانی، ملی مکزیک در رتبه ۱۲۲ جهانی و کاتولیک شیلی با رتبه ۱۳۷ برترین دانشگاه های این قاره را تشکیل می دهند.

قاره استرالیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: براساس این رتبه بندی در مجموع ۴۵ دانشگاه از قاره استرالیا حضور دارند که ۵ دانشگاه آن در جمع ۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. دانشگاه ملی استرالیا با رتبه ۲۰، دانشگاه ملبورن با رتبه ۴۱ و دانشگاه نیو ساوت ولز با رتبه ۴۵ به عنوان ۳ دانشگاه برتر این قاره معرفی شدند.

قاره آفریقا

دهقانی خاطرنشان کرد: در این رتبه بندی در مجموع ۱۸ دانشگاه از قاره آفریقا حضور دارند که دانشگاه های کیپ تاون با رتبه ۱۹۱، استلنبوش با رتبه ۳۶۱ و ویتواترسرند با رتبه ۳۶۴ از کشورآفریقای جنوبی برترین دانشگاه های این قاره را تشکیل می دهند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آموزش عالی
خرداد ۲۳, ۱۳۹۶ ۱۰:۳۲ ق٫ظ

سال ۲۰۱۸ که نیومده!