کمبود خوابگاه متأهلی از چالش‌های ورودی‌های جدید دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

دانشگاه‌های کشور وضعیت ارائه تسهیلات خوابگاهی خود را برای دانشجویان دکتری در دفترچه انتخاب رشته سال ۹۶ اعلام کردند. اکثر دانشگاه‌ها فاقد خوابگاه بوده و یا در ارائه خوابگاه با محدودیت مواجه هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از مصوبات نقشه جامع علمی کشور، حمایت از دانشجویان دکتری است. وزارتخانه‌های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف هستند براساس مصوبه نقشه جامع علمی کشور تا جایی که ممکن است تسهیلات لازم رفاهی را برای این دانشجویان فراهم کنند.

با توجه به این مساله که بخش قابل توجهی از دانشجویان دکتری متاهل بوده و باید مستقل باشند، یکی از مهمترین تسهیلات رفاهی مورد نیاز این دانشجویان، خوابگاه به ویژه خوابگاه متاهلی است. در دفترچه کنکوردکتری ۹۶ شرایط و ضوابط برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده دانشجو دکتری اعلام شده است.

اکثر دانشگاه‌ها اعلام کرده اند که فاقد خوابگاه بوده و یا در ارائه خوابگاه به دانشجویان دوره دکتری محدودیت دارند. برخی دیگر از دانشگاه ها، علاوه بر محدودیت، یا عدم ارایه خوابگاه، اعلام کرده اند که فاقد خوابگاه متاهلی نیز هستند.

براساس این گزارش علاوه بر ۳۰ دانشگاه مذکور دانشگاه هایی مانند تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و خوارزمی نیز اشاره‌ای به تسهیلات خوابگاهی در دفترچه کنکور دکتری ۹۶ نداشتند.
محمد فرهادی وزیرعلوم پیش از این در حاشیه بازدید از پروژه‌های دانشجویی دانشگاه تهران در مجتمع کوی دانشگاه تهران عنوان کرده بود: در برنامه پنجم توسعه موضوع ساخت خوابگاه‌های دانشجویی از طریق بودجه‌های دولتی مسدود شده بود، اما در برنامه ششم توسعه این مشکل رفع شده و امیدواریم با کمک دولت، مشارکت بخش غیردولتی و خیرین بتوانیم در زمینه ساخت خوابگاه فعالیت بیشتری داشته باشیم.
وی تاکید کرده بود که برای رفع محدودیت‌های ظرفیت‌های خوابگاهی در کشور برنامه داریم و ۷۵ هزار ظرفیت خوابگاهی برای خوابگاه‌های مجردی و ۲۵ هزار ظرفیت خوابگاهی متاهلی ایجاد خواهیم کرد.
با توجه به رفع مشکل منع ساخت خوابگاه در برنامه ششم توسعه و رفع این دغدغه، امیدواریم ایجاد خوابگاه برای دانشجویان دکتری به ویژه دانشجویان متاهل در اولویت وزارت علوم قرار گرفته و شاهد توسعه خوابگاه‌ها به ویژه خوابگاه‌های متاهلی در دوره دکتری باشم.
ثبت‌نام
باخبرم کن!

24 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنوشا
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۷:۴۸ ب٫ظ

سلام دوستان من هم مشکل مشابه شما رو دارم تو رو خدا راهنماییم کنید. من هم با رتبه خیلی خوب مجاز به دوره های روزانه دکتری کامپیوتر شدم اما دوتا بچه کوچک دو و چهارساله دارم شهرستان زندگی می کنم شهر خودم فقط دانشگاه آزاد رشته منو داره .کارمند هم هستم با رزومه خو بی که دارم احتمالا یکی از دانشگاههای تهران پذیرفته میشم اما از حالا همش استرس مشکلات رو دارم…بچه هام همسرم …با خودم میگم دانشگاه آزاد بخونم راحت ترم اما از طرفی دیگر حیفم میاد دانشگاه دولتی نرم…تو رو خدا بگین چیکار کنم؟

آنوشا
خرداد ۲۹, ۱۳۹۶ ۸:۳۵ ق٫ظ
پاسخ به  آنوشا

سلام دوستان من هم مشکل مشابه شما رو دارم تو رو خدا راهنماییم کنید. من هم با رتبه خیلی خوب مجاز به دوره های روزانه دکتری کامپیوتر شدم اما دوتا بچه کوچک دو و چهارساله دارم شهرستان زندگی می کنم شهر خودم فقط دانشگاه آزاد رشته منو داره .کارمند هم هستم با رزومه خو بی که دارم احتمالا یکی از دانشگاههای تهران پذیرفته میشم اما از حالا همش استرس مشکلات رو دارم…بچه هام همسرم …با خودم میگم دانشگاه آزاد بخونم راحت ترم اما از طرفی دیگر حیفم میاد دانشگاه دولتی نرم…تو رو خدا بگین چیکار کنم؟

دکتری
خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ ۴:۱۴ ق٫ظ

درسته تامین معاش با همسر هستت.ولی خوابگاه متاهلی حسن وخوبی ش فقط صرف داشتن یه سقف نیست بلکه به منافع جانبی وخیلی مهم آن اشاره داره.مثل آرمش فکری دوطرف،پرداختن به زندگی درکناردرس،استفاده از قابلیت ها وتوانایی بیشتر دانشجو دکترین که مسافت خیلی را باید هرهفته داشته باشن و…هزینه های رفت وامدو…

علی
خرداد ۲۴, ۱۳۹۶ ۱۰:۴۲ ب٫ظ

البته تا جایی که من میدونم چون کفیل خانواده مرد هستش اگر امکانات خوابگاه متاهلی ده برابر هم بشه فقط به دانشجویان مرد تعلق می گیره که تعهد عرفی در تامین مسکن همسر رو دارن… طبق قانون به دانشجوی خانم تعلق نمی گیره چون قاعدتا مسئول تامین مسکن همسرشون هستن که اگر دانشجو نباشن همسرشون حتما از قبل هزینه مسکن رو در نظر داشتن بعد ازدواج کردن اگر نه هیچ مردی رو خوابگاه متاهلی زنش حساب نمی کنه برای ازدواج. پس خانم های عزیز خیلی منتظر افزایش ظرفیت خوابگاه متاهلی نباشید

دکتری
خرداد ۲۲, ۱۳۹۶ ۵:۱۸ ب٫ظ

اصولا نیمه دوم شهریور ماه باید اعلام بشه

مریم.س
خرداد ۲۳, ۱۳۹۶ ۳:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  دکتری

خیلی دیر هست… کاش زودتر اعلام کنند

مریم.س
خرداد ۲۲, ۱۳۹۶ ۱:۳۰ ب٫ظ

با سلام
دوستان نتایج نهایی رو سازمان سنجش کی اعلام میکنه؟؟؟

دکتری
خرداد ۲۱, ۱۳۹۶ ۱۱:۱۲ ب٫ظ

انشالله دوستان عزیز همه امسال دکتری قبول بشید و درک کنید که من چقدر زجر میکشم .همه سمت وسوی حرفام به این جهت هست که اگه تسهیلاتی برای ما درنظر بگیرن خیلی با آرامش تر این دوره رو اتمام میکنیم.بهر حال با تمام سختی ها وناامیدی از آینده کاری نامشخص ونداری وفقر بالاخره به این داستان خاتمه میده .شاید واسه کسانی که وضع مالی خوبی دارند یا شوهر با درک وشعور ویا تیپ شخصیتی خیلی مقاوم که میتونه کمتر این قضیه آزارش بده راحت بر این موضوع کناربیاد…بهرحال من با تمام تلاشم و نداشتن منبع مالی خوب و از طرفی بیکاری همسرم این دوران رو دارم میگذرونم تمام تلاشم خلاصه میشه در دو روز در هفته که بتونم ذهنم رو درسهام متمرکز کنم که با حجم کارهای کلاسی وترجمه های خیلی زیاد و..جور درنمیاد چه برسه به اینکه بخای دراین دوره فعال جلوه کنی.من خودم به نوبه واقعا محتاج این تسهیلات هستم.امیدوارم که برای آیندگان فکری کنند

aa
خرداد ۲۱, ۱۳۹۶ ۱:۲۷ ب٫ظ

سلام
چرا نباید خانمهای شوهردار و بچه دار دکترا بخونن
مطمعنا خانمی که بچه داره و ازمون دکترا رو با موفقیت پشت سر گذاشته و یه جای خوب دعوت به مصاحبه شده از این به بعد هم از پسش برمیاد اتفاقا موفقتر هم هستند . بچه داری وشوهر داری محدودیت نمیاره . شوهر خوب که داشته باشی همه چیز حله .

دکتری
خرداد ۲۱, ۱۳۹۶ ۱۱:۴۱ ق٫ظ

دکتری با شوهرداری بچه داری جور درمیاد ولی خودتون میدونید دکتری مقطعی نیست که بخای سهل انگاری کنی واقعا باید کارکرد به نوعی نتیجه ودانش تمام دوره های قبل باید در دکتری خودشو نشون بده سمبل کاری و غیبت و…با دکتری جور در نمیاد بنابراین زمان زیادی از وقتت رو میگیره…واسه امثال من که باید کیلومترها وساعتها تو راه سفر به خونه باشند وازطرفی با نداشتن هزینه این مسیرواقعا طاقت فرساست از طرفی اگه واقعا این تسهیلات در اختیار ما بود که من وشوهرم وامثال ماها بتونیم هم هزینه رفت وامد رو با داشتن خوابگاه متاهلی کم کنیم وهم هزینه های اضافه که ما جدا از هم خرج ومخارجمون بیشتر میشه ومهم تر از اون آرامش فکری ما تامین میشد خود این کیفیت در این مقطع رو میبرد بالا…واسه یه مادر که درشهر دور دانشجو دکتری هست ویه بچه نوزاد رو باید تنها کنار شوهرش بذاره تا سه روز کلاسش تموم بشه ویک روز هم تو مسر رفت وبرگشت هدر بره نهایتش میشه دوروز درس خوندن…که بعید هست بتونی تو این دوروز خودتو وافکارتو متمرکز کنی…واقعا سخته واقعا سخته…

رسول
خرداد ۲۱, ۱۳۹۶ ۱:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  دکتری

بله حرفتون کاملا صحیحه اما بنده به شخصه یک نظری دارم که شاید برخی موافق باشن با نظرم. من میگم اول تحصیل بعد ازدواج. یعنی تحصیل و ازدواج همزمان رو قبول ندارم. من حتی اگر شرایط ازدواجم داشته باشم، تا وقتی که تکلیف دکترام معلوم نشه، خواستگاری هیچ دختری نمیرم. بالاخره اگر دکتری قبول شدم که ادامه میدم و در طی این ۴ سال اصلا به ازدواج فکر نمیکنم تا روزی که رساله ام رو دفاع کنم. اگرم دکتری قبول نشدم و قید دکتری رو زدم و بعدش ازدواج کردم، دیگه زندگیم رو کلا صرف زندگی مشترکم میکنم و برای همیشه دور دکتری رو خط میکشم. حالا من نمیدونم شرایط شما چی بوده اما به نظرم شما نباید کسی رو متولد میکردید که الان بدون مادر بخواد بزرگ بشه. جسارتا حداقلش این بود که میتونستید فعلا صبر کنید تا پایان دکتری. البته هر کسی شرایط خودش رو داره اما الان هم خودتون رو به زحمت انداختید، هم همسرتون و هم اون طفل معصوم که باید از محبت مادری کم بهره باشه. البته مادر خودمم تقریبا همچین شرایطی رو داشت وقتی من بچه بودم. همیشه هم به مادرم گفتم که اشتباه کردی. اگر قصدت این بود درس بخونی، فعلا ازدواج نمیکردی. من خونه مادربزرگ و مادرم هم مثل شما در زفت و آمد بین خانه و دانشگاه. به نظرم این کار اصلا صحبح نیست.

B.j
خرداد ۲۱, ۱۳۹۶ ۲:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  رسول

بهتره از بعد دیگه هم به قضیه نگاه کنید.اتفاقا ادامه تحصیلات مادرتون باعث شده که الان شما در این جایگاه عالی و افتخار آفرین باشید.یادتون باشه که بچه ها از رفتار ما الگو برداری میکنند.شما از کودکی مادرتون رو دیدید که کتاب دستشونه و نحوه درس خوندن و تلاش کردنشون رو دیدید و چون مادر نزدیکترین فرد به بچه ست خیلی میتونه تاثیر گذار باشه.من خودم دوره ارشدم رو علوم تحقیقات قبول شدم و زمانی بود که دخترم به کلاس اول باید میرفت.بسیار مشکل بود ولی چون دانشگاه خوبی قبول شده بودم نمیتونستم ازش بگذرم.نحوه درس خوندن من در دخترم بسیار تاثیر گذار شد به طوری که خیلی بچه مستقل از نظر درسی بار اومد.مثل من نت برداری میکرد.نکات مهم رو لایت میکرد.تحصیلات مادر در رشد و تربیت فرزند بسیار تاثیرگذاره.در ضمن ذهن خانمها از نظر روانشناسی چند بعدیه و به چند کار در آن واحد میتونه مسلط باشه.انشالله همه دوستان مجرد و متاهل موفق باشند.

رسول
خرداد ۲۱, ۱۳۹۶ ۳:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  B.j

بله از این بعد هم میشه نگاه کرد. مرسی.

بهاره
خرداد ۲۱, ۱۳۹۶ ۴:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  رسول

خب شهر خودتون دانشگاه برید که کنار خانواده باشید به نظر من کنار خانواده بودن مهمتر از خوندن دکترا در یک شهر دیگه هست چون اون گزینه برای مجردها مناسب تره.

ویکتاریون
خرداد ۲۲, ۱۳۹۶ ۰:۳۹ ق٫ظ
پاسخ به  بهاره

آخه همه ی شهرها که همه ی رشته ها رو ندارن. مثلا شهرهای بزرگی مثل شیراز و مشهد رشته ی پرطرفداری مثل معماری رو ندارن. یکی از دوستان من که دانشجوی خیلی خوبی بود یه ماهه ازدواج کرده و رتبه ی خوبی هم آورده. مدرس دانشگاه هم هست. ولی نه شهر خودش و نه مشهد که نزدیکشه رشته ش رو ندارن. نزدیک ترین شهر بعدیش می شه تهران. حتما به مشکل رفت و آمد بر می خوره ولی دلش هم نمی یاد قید دکترا رو بزنه که.

ویکتاریون
خرداد ۲۲, ۱۳۹۶ ۰:۴۵ ق٫ظ
پاسخ به  رسول

خب آقا رسول شما فقط شرایط آقایون رو در نظر گرفتی. خانم ها در سی و چند سالگی برای ازدواج و بچه دار شدن با موانع طبیعی و اجتماعی بیشتری مواجه میشن.
خودتونم تا وقتی کسی توی زندگیتون نباشه این قاطعیت رو حفظ می کنین. اگه نگران از دست دادن کسی باشین نظرتون تغییر می کنه.

v
خرداد ۲۱, ۱۳۹۶ ۹:۴۱ ق٫ظ

دوست عزیز این چه منطقیه که دکتری با بچه داری و شوهر داری جور در نمیاد اونی که توان قبولیش داره حق درس خوندن داره و باید دولت هم امکانات لازم واسش فراهم کنه.وگرنه یا نسل منقرض میشد به خاطر ادامه تحصیل یا نسل بعدی همه مادران با سطح تحصیلی پایین دارند…..

برنده ی جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان
خرداد ۲۱, ۱۳۹۶ ۳:۴۶ ق٫ظ

حیف من که نمیدونستیم تا دکتری درس بخونم وضعیتم این میشه وبازم باید دربه درکار باشم و با حق التدریسی سرکنم با مقاله نوشتن و چندغازی که بنیاد ملی نخبگان به عنوان کمک هزینه تحصیلی میده. واقعا تا الان زجر کشیدم و مجبور شدم چون یتیم بودم مجرد بمونم. ای خدا یکی این بچه های دکتری که وضعیت منو دارن دریابه و دستشونو بگیره به حساب عضو نخبگانم هستیم یکی کاری بهمون نمیده و همش باید چشم به راه فراخوان جذب هیت علمی باشیم که اونم هیچ خبری نیست، حیف عمرم که برای درس هدرش دادم

دکتری
خرداد ۲۰, ۱۳۹۶ ۶:۵۳ ب٫ظ

واقعا من دارم زجر میکشم که خوابگاه متاهلی نیست.مشکلات امروزی زیاد هست وآسیبهای اجتماعی زیادتر…تمام فکرم هنگام درس خواندن به اینه که شوهرم کجاست چی میخوره چطور روزش میگذرونه وجدا از اون چقد هزینه سرسام آوره برای رفت وامدم…چیزی که یادم نیست درس خوندن هست این واقعا کیفیت رو در مقطع دکتری به سطح پایینی میاره تازه بازهم حال من بهتر از کسانی است که بچه دارند واین چند روز باید بچه شون تنها بذارن

نیک پى
خرداد ۲۱, ۱۳۹۶ ۲:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  دکتری

عذرخواهى مى کنم ، اما به نظر حقیر درس خواندن در مقطع دکترى ( که نیاز به پژوهش و فکر باز دارد) با شوهر دارى و بچه دارى جور در نمى آید. بحثم فقط خوابگاه نیست

----
خرداد ۲۰, ۱۳۹۶ ۱۲:۵۹ ب٫ظ

معضل بسیار مهمی است.مخصوصا برای کسانی که در شهری مانند تهران پذیرفته بشوند.هزینه اجاره مسکن سرسام آور است.

نیک پى
خرداد ۲۰, ۱۳۹۶ ۱۲:۵۶ ب٫ظ

یعنى تا به حال خوابگاه متأهلى داشتیم ؟! من اصلاً نشنیده بودم!!!
اصلاً داریم همچین چیزى یا چون ضرورت وجودش حس مى شود ، اشاره شده ؟

M
خرداد ۲۰, ۱۳۹۶ ۱:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  نیک پى

با سلام
بله که هست.

من
خرداد ۲۰, ۱۳۹۶ ۱۰:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  نیک پى

:))) منم نشنیده بودم