موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ابلاغ آیین نامه آموزشی جدید دکتری 97

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

با تصویب شورای عالی برنامه‌ ریزی آموزشی آیین‌ نامه آموزشی جدید دکتری سال تحصیلی 97 – 98 ابلاغ شد. شهریه سنوات دکتری

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ آئین نامه آموزشی جدید دکتری سال تحصیلی 97-98 دانشگاه ها  ابلاغ شد و براساس این آیین نامه دانشگاه‌ها موظف هستند شرایط ذیل را اجراکنند.

تصویب طرح پیشنهادی رساله در گروه آموزشی پس از گذراندن موفقیت آمیز ارزیابی جامع شرط لازم برای اجرای رساله در دوره دکتری تخصصی است.

رویکردها و سیاست‌های کلان برای جهت‌دهی به محورهای مطالعاتی و تحقیقاتی دانشجویان در انتخاب موضوع و نگارش رساله از سوی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تعیین و ضوابط و شرایط اختصاصی انجام آن در قالب رساله را شورای آموزشی دانشگاه تصویب می‌‌کند.

دانشجوی دوره دکتری تخصصی مجاز است علاوه بر استاد راهنمای اصلی استاد راهنمای دوم هم داشته باشد و  استاد راهنما به درخواست دانشجو و از میان اعضای هیئت علمی دارای شرایط دانشگاه، محل تحصیل و با مرتبه علمی حداقل استادیاری با تائید گروه آموزشی تعیین می‌شود؛ انتخاب استادان مشاور به پیشنهاد استاد راهنما و تائید گروه آموزشی از میان اعضای هیئت علمی با افراد دارای صلاحیت با تخصص مرتبط امکان‌پذیر است.

دانشجو پس از تدوین رساله و مشروط به تائید استاد راهنما از حداقل کفایت دستاوردهای علمی (چاپ یک مقاله علمی – پژوهشی معتبر و مستخرج از رساله و یا ثبت پتنت خارجی) مجاز است در حضور هیئت داوران از رساله خود دفاع کند.

محدوده شاخصه کفایت دستاوردهای علمی توسط معاونت آموزشی و با مشارکت معاونت پژوهش و فناوری تأئید و پس از تصویب در شورای آموزشی دانشگاه قابل اجرا است.

نمره رساله در میانگین کل محاسبه نمی‌شود و ارزشیابی آن به صورت کیفی و به شرح زیر انجام می‌شود:

مردود (کمتر از 16)

قبول با درجه خوب (16 تا 17.99)

خیلی خوب ( 18 تا 18.99)

 عالی ( 19 تا 20)

چنانچه ارزشیابی رساله مردود اعلام شود با تائید هیئت داوران حداکثر یک نیمسال تحصیلی به دانشجو اجازه داده می‌شود تا پس از اعلام نظرات اصلاحی هیئت داوران یکبار دیگر در جلسه دفاع شرکت و از رساله خود دفاع کند.

دانشجویی که در سنوات مجاز تحصیلی با موفقیت از رساله خود دفاع نکنند رعایت ضوابط مربوط فقط گواهی گذراندن واحد‌های درسی را دریافت می‌کند.

شرایط و زمان دفاع از پایان‌نامه دکتری

دانشگاه می‌تواند به دانشجویی که به هر دلیلی نتواند در سنوات دوره تحصیلی را به پایان برساند برابر ضوابط فقط گواهی گذراندن واحد‌های درسی را اعطا کند.

چنانچه دانشجو در حین تحصیل و انجام پژوهش و تدوین پایان‌نامه مرتکب تخلف علمی نظیر جعل، تقلب، کپی‌برداری و مانند این‌ها شود و تخلف او از سوی دانشگاه تائید شود از ادامه تحصیل محروم و اخراج می‌شود.

احراز و اثبات تخلف علمی دانشجو پس از اتمام تحصیلات از سوی دانشجو منجر به ابطال مدرک تحصیلی صادر شده می‌شود.

مدت زمان مجاز برای تحصیل در دوره دکتری

مدت مجاز تحصیل در دکتری تخصصی حداقل 6 و حداکثر 8 نیم است و تحصیل در این دوره به صورت تمام وقت است در صورتی که دانشجو در مدت مقرر دانش‌آموخته نشود دانشگاه اختیار دارد مدت تحصیل وی را حداکثر تا دو نیم سال افزایش دهد.

تحصیل همزمان دانشجو این دوره در همان دوره و سایر دوره‌های تحصیلی ممنوع است.

تعداد واحد‌های درسی دوره دکتری تخصصی 36 واحد است که از این تعداد 12 تا 18 واحد آموزشی و 18 تا 24 واحد پژوهشی است که در برنامه درسی هر رشته تحصیلی لحاظ می‌شود.

نمره ارزشیابی از هر درس به صورت عددی از صفر تا 20 محاسبه می‌شود؛ حداقل نمره قبولی در هر درس 14 و میانگین کل قابل قبول پس از گذراندن تمام واحد‌های آموزشی 16 است برای ورود به مرحله ارزیابی جامع کسب میانگین کل حداقل 16 از تمام دروس دوره الزامی است.

تغییر رشته یا انتقال دانشجو دوره دکتری تخصصی در همان دانشگاه یا سایر دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی ممنوع است.

ملاک دانش‌آموختگی گذراندن تمام واحد‌های دوره داشتن میانگین کل حداقل 16 و موفقیت در دفاع از رساله است.

تاریخ دانش‌آموختگی روز دفاع با کسب درجه قبولی از رساله است.

مسئولیت حسن اجرایی این آئین نامه و پاسخگویی قانونی به آن بر عهده دانشگاه و نظارت بر اجرا و تفسیر مفاد آن بر عهده معاون آموزشی وزارت علوم است.

این آئین نامه سال گذشته به تصویب شورای عالی برنامه ریزی آموزشی رسیده و برای دانشجویان ورودی سال تحصیلی 97 – 98 و پس از آن لازم‌الاجرا است و تمام آئین نامه ها و بخشنامه‌ها مغایر با آن لغو و بلااثر اعلام می‌شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

26 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کامران
تیر ۲۹, ۱۳۹۷ ۳:۵۴ ب٫ظ

سلام ببخشین من مصاحبه دکترا فیزیک رفتم امسال و کنکور تجربی هم شرکت کردم اگه دکترا قبول بشم و رتبه کنکورم خوب بشه میتونم همزمان دکترای فیزیک بخونم و پرستاری هم شروع کنم؟؟؟

ساره
تیر ۲۶, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۶ ق٫ظ

نمره قبولی دروس جبرانی در دستورالعمل جدید چیه؟ من ۱۳.۵ شدم دانشگاه گفتند باز درس را بردارم باید ۱۴ باشه واسه نیم نمره!!!

اشا
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۲:۱۴ ب٫ظ

یعنی این ابلاغ برای دانشجویان ورودی های قبل هم هست؟ یعنی ماها که ورودی دکتری سالهای قبل هستیم میتونیم با مقاله علمی پژوهشی دفاع کنیم؟

Chista
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۸ ب٫ظ

اگر کسی برای چند دانشگاه در مرحله مصاحبه پذیرفته بشه و خودش هم اطلاع نداشته باشه، ممکنه اینجوری حق کسانی دیگه ضایع بشه؟ چرا دانشگاه ها در همون روز اعلام نمیکنند که دانشجو رو میگیرن یا نه؟ اگه اعلام بکنن در اینصورت فرد پذیرفته شده به دانشگاه بعدی نمیره و اینجوری حق کسی دیگه رو ضایع نمیکنه. لطفا راهنمایی بکنید که روند به چه صورت هست

Chista
تیر ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۴ ب٫ظ

سلام دوستان. ایا علاوه بر نمره ازمون تخصصی و نمره مصاحبه یک مرحله گزینشی دیگه هم هست که روی روند پذیرش ما تاثیر گذار باشه؟؟؟

تربیتی
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۸ ب٫ظ

سلام بچه ها من رتبه ام ۷۰۰شد رفتم مصاحبه اهواز و تهران واسه علوم تحقیقات و رودهن ولی هیچ کدومش هیچی بلد نبودم ،یعنی رد میشم ??

Mahdi
تیر ۲۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۹ ق٫ظ

با سلام، به نظر شیوه ی سنتی آزمون جامع، که در ایران اجرا می‌شود، سال هاست که در نظام آموزشی مدرن، منسوخ شده است و دیگر لیاقت دانشجویان با حفظیات و جواب دادن طوطی وار و امتحان دانشی سنجیده نمی شود….. آخر آزمون جامع چه دستاورد مفیدی برای دانشجویان داشته و دارد که انقدر روی برگزاری آن دقت و تاکید می شود؟؟

نپتون ناظری
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۲۴ ب٫ظ

ن.ن لطفا تاریخ دقیق مصاحبه متاخرین ازاد تهران را اعلام بفرمایید متاسفانه هیچ دعوتی تا کنون از ما جهت مصاحبه اعلام نشده. سپاس

نپتون ناظری
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۲۲ ب٫ظ

ن .ن
تاریخ مصاحبه متاخرین دکتری ازاد تهران متاسفانه مشخص نشده لطفا اگر دوستان اطلاع دارن به من هم اطلاع دهند؟؟سپاس

وحید
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۹ ق٫ظ

سلام دوستان.من مصاحبه دانشگاه آزاد تهران دعوت شدم ولی نرفتم.آیا بعدا میتونم برم؟یعنی دوباره برای مامیزارن؟ممنون میشم جوابمو بدین.

نگار
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۶:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  وحید

سلام دوروز اخر رو برای متاخرین گذاشتن

دواطلب
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۴ ق٫ظ

دوستانی که مصاحبه رفتند آیا مدارک شان را تحویل دادند یا اینکه استادها آن ها را برگردانند؟ایا من که مدارکم را بازگردانند یعنی امید به قبولی نداشته باشم .و ان فردی که مدارکش را تحویل گرفتن امید به قبولی داشته باشد ؟

مهدی عرفانیان
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۹:۲۱ ق٫ظ

با عرض سلام وادب:من مجاز به دعوت مصاحبه ی دکترای فقه وحقوق و مبانی اسلامی دانشگاه آزاداسلامی واحد مشهد شدم سایت بازدمی شود سال ۹۷ لطفا مرا راهنمایی فرمایید متشکرم.

کمال
تیر ۲۲, ۱۳۹۷ ۲:۳۹ ق٫ظ

به نظر شما اگه نتونیم به سوالات مصاحبه کننده خوب جواب دهیم قبول میشیم یا نه

لادن
تیر ۲۲, ۱۳۹۷ ۷:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  کمال

نه

راض
تیر ۲۰, ۱۳۹۷ ۵:۴۶ ب٫ظ

بچه ها کسی از مصاحبه جبر کاشان اطلاعی نداره چ دروسی پرسیده میشه کلا اوضاع مصاحبه اونجا چ جوریه??

ناصر
تیر ۲۰, ۱۳۹۷ ۴:۱۳ ب٫ظ

دوره دکتری یک دوره فرسایشی هست با مراحل زیاد. از پاس کردن دروس سخت بگیر تا قبولی در آزمون زبان و از همه سخت تر آزمون جامع و بعد پایان نامه. و متاسفانه اکثرا به دلایل مختلف خانوادگی و مالی و بیماری و حتی علمی نمیتونن تا انتها پیش بیان و به نظرم باید مانند مقطع کارشناسی که اگه نصفش رو کسی به پایان میرسوند مدرک کاردانی میگرفت اینجا هم همچین مدارکی پیش بینی بشه که اگه مثلا کسی مراحل زیادی رو طی کرد اما بنا به دلایلی نتونست ادامه بده خیلی ضرر نکنه.

سروش
تیر ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  ناصر

من تا حالا فقط یک نفرو دیدن نتونسته تموم کنه اونم حسابی درگیر کارش بوده و دانشگاه نمیومد! مدرک معادل به چه درد می خوره آخه!

رامین
تیر ۲۰, ۱۳۹۷ ۱۲:۴۶ ب٫ظ

چه تفاوتی با آیین نامه قبلی دارد؟ ما که چیزی متوجه نشدیم!!!!

مجید
تیر ۲۰, ۱۳۹۷ ۱۲:۰۹ ب٫ظ

شرط زبان برای دوره دکتری ندارد

سپهری
تیر ۲۰, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۱ ق٫ظ

الان این ایین نامه جدید چه تغییری کرده؟

مجید
تیر ۲۰, ۱۳۹۷ ۱۲:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  سپهری

شرط زبان برای ورود به دکتری ندارد؟

باران
تیر ۲۰, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  مجید

دوست عزیز این داره حین تحصیلو میگه نه ورود به دکترا

مجید
تیر ۲۰, ۱۳۹۷ ۱:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  باران

اخراج دانشجو ودادن گواهی گذراندن دروس در صورت افزایش حد مجاز سنواتی تحصیلی

سپهری
تیر ۲۰, ۱۳۹۷ ۷:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  مجید

ممنون

ساسان
تیر ۲۰, ۱۳۹۷ ۸:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  باران

در ورود به دکترا هم که مدرک زبان نمیخواد