واگذاری پذیرش دانشجوی دکتری پولی به دانشگاه های سطح یک

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: در صورت تصویب وزارت علوم دانشگاه های سطح یک می توانند در مقطع دکتری دانشجوی شهریه پرداز پذیرش کنند.

جبارعلی ذاکری در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره آخرین وضعیت طرح وزارت علوم برای واگذاری هرچه بیشتر امور دانشگاه‌های سطح یک به خود این دانشگاه‌ها، گفت: هنوز این طرح نهایی نشده، البته اگر هم نهایی شود، به مصوبه مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز دارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد اولیه این طرح درحال تدوین است و از طریق معاونت آموزشی وزارت علوم اعلام خواهد شد.  

رئیس دانشگاه علم و صنعت در توضیح طرح سپردن امور دانشگاه های سطح یک به خود دانشگاه ها، افزود: براساس این طرح دانشگاه های سطح یک می توانند و این اختیار را خواهند داشت، رشته گرایش های جدید ایجاد کرده و آن را توسعه دهند و برای خود ظرفیت تعریف کنند، بدون اینکه نیازی به تصویب وزارت علوم داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین در این طرح درباره دانشجویان شهریه پرداز، پیشنهاد شده است، دانشگاه ها مجوز داشته باشند که خود این دانشجویان را پذیرش کنند.

ذاکری تاکید کرد: درصورت تصویب این طرح و طی مراحل قانونی، دانشگاه‌های سطح یک مجاز خواهند بود در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجوی شهریه پرداز پذیرش کنند.

به گزارش مهر، حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز پیش از این در خصوص برنامه وزارت علوم برای سپردن هرچه بیشتر امور دانشگاه‌های سطح یک به خود این دانشگاه‌ها عنوان کرده بود، اگر این موضوع در وزارت علوم نهادینه شود و در صورت موافقت معاونت آموزشی وزارت متبوع، دانشگاه می‌تواند در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در پردیس‌ دانشجو بپذیرد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

34 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکتر بیکار
شهریور ۱۶, ۱۳۹۷ ۶:۱۳ ب٫ظ

پذیرش دکتری پولی را متوقف کنید آیا ۱۵۰۰۰۰دانشجوی دکترای در حال تحصیل بدون هیچ جایگاه شغلی که فاجعه بیکاری در انتظارشان هست کافی نیست؟

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
شهریور ۱۷, ۱۳۹۷ ۲:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  دکتر بیکار

در آینده نزدیک آموزش رایگان حذف می شود.آموزش رایگان مخصوص طبقات ضعیف جامعه است.دوره روزانه به روزانه شهریه پرداز تغییر کرده و می کند.در پردیس کیش دانشگاه تهران عنوان دوره روزانه شهریه پرداز است!

علم بهتر است با ثروت
شهریور ۱۵, ۱۳۹۷ ۰:۰۴ ق٫ظ

قدیم ها توانا بود هر که دانا بود (گذشته فعل).
این روزها با دانشگاه های پولی، ناتوانی از نادانی نیست! بلکه از ناداری است.

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷ ۳:۴۷ ب٫ظ

ظرفیت دوره دکتری در دانشگاهها کم می شود-سخت گیری بیشتر بر دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی در آزمون جامع و نمره زبان و رعایت مقررات آموزشی وپزوهشی مقطع دکتری مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش و قوانین مربوطه.که حتی دانشجوی فعلی دانشگاه آزاد هم که شایستگی دفاع از رساله و کسب مدرک دکتری را ندارد ،از ادامه تحصیلشان ممانعت شود.من دیدم سال چهارم دکتری هنوز آزمون جامع به دلیل عدم قبولی زبانفنداده ولی کار رساله را انجام داده،این چه قانونی است در دانشگاه آزاد؟!!!!جالب تر اینکهتا ۱۰ سال هم دانشجو را مجاز به تحصیل می کنند تا مدرکش بگیرد.در صورتیکه در دالنشگاههای سراسری در همه دوره ها،اینطور وضعیتی نیست و نهایتا یک ترم یا دو ترم بعد از پایان ۴سال قابل تمدید است.اون هم در صورت موافقت دانشگاه به استناد مستندات قانونی و توجیهی.

آرش
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷ ۴:۵۰ ب٫ظ

این طرفداری کورکورانه شما از “پردیس” باعث شده حرف های غیرواقعی بگید. کجا و در کدام واحد دانشگاه آزاد همچین اتفاقی افتاده؟ بدون مدرک حرف زدن آسان است آقای محترم. به نظر شما وضع در همین پردیس های پولی بسیار ایده آل و آرمانی است؟ نخیر، آنها هم مشکلات خود را دارند چون دانشگاه به آنها به چشم منبع درامد نگاه میکند و به نوعی تحمیل شده به سیستم هستند. والا استادی که من با او کار میکنم حتی نسبت به دوره شبانه هم دید خوشی ندارد. پردیس که دیگر بماند…

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
شهریور ۱۵, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  آرش

پردیس خدودگردان منظورتونه یا بین المللی؟اگه خودگردان منظورتونه،ممکنه در دانشگاههای سطح ۳ و ۴ صحبت شما درست باشه-ولی پردیس های دانشگاههای سطح یک همه با کیفیت و عالی هستند.

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
شهریور ۱۵, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  آرش

پردیس که از دانشگاه جدا نیست همان دانشگاهمادر است.البته در دانشگاه تهران پردیس به معنی منطقه دانشگاهی زیر نظر دانشگاه تهران است چه در پردیس شمالی یا مرکزی واقع در تهران -چه چردیس هنرهای زیبا و پردیس دانشکده های فنی در تهران.چه در پردیس فارابی قم-یا پردیس ابوریحان پاکدشت -یا پردیس بین المللی کیش یا پردیس البرز دانشگاه تهران.در سایر دانشگاههای دولتی ،دوره های پردیس خودگردان وجود دارد که محل تشکیل کلاس یا در دانشکده مربوطه است و یا در پردیس دانشگاهی دانشگا-تازه واحدهای معتبر ومهم دانشگاه آزاد مثل تهران مرکزی و تهرانجنوب یا علوم تحقیقات هم پردیس دارند.البته تحت عنوان مرکز پردیس .که مدرک اصلی را واحد مربوطه یعنی تهران مرکزی یا تهران جنوب صادر میکنه ومدرکشون ومقرراتشون یکی است.

دیس پر
شهریور ۱۵, ۱۳۹۷ ۱:۴۷ ب٫ظ

این بازی با کلمات شما تمومی نداره؟!

آریایی
شهریور ۱۷, ۱۳۹۷ ۷:۵۵ ق٫ظ
پاسخ به  دیس پر

باز هم سر و کله آقای پردیسی پیدا شد، دوست عزیز من نیز هم رشته شما هستم و مشغول به تحصیل در دانشگاهی دولتی، لطفاً اینقدر با اظهار نظرهایتان بیش از این با آبروی رشته یمان بازی نکنید!!!!!!!!!!!!!!!!!

منصور
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷ ۱:۴۹ ب٫ظ

سلام به همه دوستان
عزیزان با تجربه،میشه یه راهنمایی کنید که این که در شیهامه دکترا نوشته که دانشجو باید در بدو ورود موضوع پایان نامه و استاد راهنمای خودش رو انتخاب کنه یعنی چی؟
من که اصلا سوژه و ایده ای ندارم الان.
ترو خدا یکی منو راهنمایی کنه.
از الان استرس گرفتم.
خیلی ممنونم

:)
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  منصور

شیهامه؟! What is the mining of ما تو رشتمون فقط هیهامه داریم :)

منصور
شهریور ۱۵, ۱۳۹۷ ۷:۱۰ ق٫ظ
پاسخ به  :)

ای باباااااااااا
منظورم شیوه نامه است.

سید هادی
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷ ۹:۲۴ ق٫ظ

حقوق خصوصی
با سلام ارزش مدرک دانشگاه علم و فرهنگ (غیر انتفاعی) بیشتره یا دانشگاه آزاد ؟؟؟ لطفا اگه کسی میدونه جواب بده

علی
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۳ ق٫ظ
پاسخ به  سید هادی

غیر انتفاعی بهتره چون در مقطع دکتری ظرفیتش خیلی کمه

ناصر
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  سید هادی

هر دو تو یک سطح هستند اما غیرانتفاعی اصلا اساتید خوبی نداره و بنده حتی دیدم که از خود دانشجوهای دکتری استاد دانشجوهای دکتری دیگه میشن!!

مهلا
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷ ۲:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  سید هادی

غیر انتفاعی و علمی کاربردی مدرکش هیچ ارزشی نداره من خودم ارشدم غیر انتفاعی به اصطلاح خوبی بودم و بعد یه سال فهمیدم چه اشتباهی کردم کنکور دادم و الآن دولتی میخونم. اول دولتی روزانه بعد شبانه بعد پردیس بعد آزاد والسلام

ساناز
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷ ۹:۱۸ ق٫ظ

همین الانم دارن همینکارو میکنن
پردیس و شبانه و …
یعنی واقعا دارن کاری میکنن که….

لیلا
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷ ۸:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  ساناز

یعنی دارن چکار میکنن؟

روابط بین الملل
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷ ۰:۳۷ ق٫ظ

ظرفیت های مربوط به استعداد درخشان و پولی ها رو خود دانشگاه ها بررسی و پذیرش کنن, اما ظرفیت های روزانه رو سنجش با بررسی رزومه ها تعیین کنه. بهترین راهکار همینه

احسان
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷ ۱:۴۸ ق٫ظ

موافقم

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ ۶:۱۰ ب٫ظ

هدف از ساماندهی دوره های دانشگاههای سراسری سطح یک،مأموریت گرا کردن دانشگاهها و عدالت آموزش و پژوهش و همچنین کنترل ظرفیتها،برابرسازی دوره ها،یکپارچه سازی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاههاست،دانشگاههای سطح یک دولتی فقط مختارند وضعیت دوره ها را تغییر داده و یا دوره های بین المللی-شهریه پرداز-روزانه و ….. را تغییر ،افزایش،کاهش،ادغام،انحلال یا تجمیع نمایند.من قبلا عرض کردم دانشگاهها ساماندهی می شوند ولی دوستان ناراحت شدند.دانشگاه پیام نور،علمی وکاربردی وفنی و حرفه ای هم تجمیع خواهند شد .دانشگاه غیر انتفاعی و آزاد نیز تجمیع می شوند.

SOCIOLOGY به جغرافیا
شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ ۸:۱۹ ب٫ظ

باسلام علم دیگر صرفا در دانشگاه تهران با توجه به فناوری نوین حصر نشده. هر دانشگاهی شما دانشجو باشید اگر اکتیو باشید سطح علمی تان بالا می رود. در حال حاضر سطح تلاش پشتکار و اراده مهم است. بنده همه مقطع روزانه خوندم. اما دلیل نمی شود بدون بررسی مهارت و دانش و خلاقیت مابقی دانشگاه را سطح پایین قلمداد کنیم. بله دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی تعدیل می شود بنده مدرس انشگاه ها هم هستم. اما دانشگاه آزاد بعد دانشگاه دولتی بخاطراینکه افرادصاحب منصب در هیت امنا این دانشگاه حضور دارند. امکان تجمیع اش بسیار پایین است.با تغیر ریاست که اخیرا انجام شده اگر امکانش باشد گسترده تر هم خواهند شد(باز تاکید می کنم اگر امکان ش باشد بستگی به وزارت علوم و تصویب قانون مجلس دارد)

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷ ۲:۵۰ ب٫ظ

سلام.منطقی تر به موضوع بنگریم.معمولا داوطلبان برتر دانشگاه برتر را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند.از این موضوع بگذریم .سیاست وزارت علوم کاهش ظرفیتهای آموزش رایگان و افزایش ظرفیتهای شهریه پرداز در دانشگاه دولتی و سراسری در چارچوب قوانین موجود و مصوبات شورای سنجش و پذیرش و هیآت امنای دانشگاهها است.از آن طرف دانشگاههای پیام نور و علمی کاربردی تعدیل و تجمیع می شوند.دانشگاههای غیر انتفاعی و آزاد هم مشمول این طرح هستند.در صورت تحقق این امر،به صورت طبیعی،داوطلبان دوره های شهریه پرداز ترجیح می دهند دانشگاههای سطح یک و سراسری را انتخاب کنند بر این اساس ظرفیت دانشگاه آزاد بجز واحدهای تهران مرکز و علوم وتحقیقات یا تهران جنوب،که دارای کیفیت و استاندارد لازم هستند، بخصوص در واحدهای شهرستانی و کم کیفیت یا بی کیفیت،با فرض ثابت ماندن جمعیت داوطلبان و ظرفیتهای واحدها،داوطلبان ترجیح می دهند دوره های شهریه پرداز دانشگاههای سراسری و بخصوص سطح یک را انتخاب کنند.در نتیجه ظرفیت دانشگاه آزاد در بعضی واحدها خالی می ماند و به دلیل هزینه بری و عدم درآمد کافی،خود به خود به تعطیلی و انحلال کشیده می شود.

ناصر
شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۷ ب٫ظ

اولا این تجمیع اتفاق نمیافته دوما اگه هم بیافته زیاد به نفع دوستان پردیسی نیست چراکه دانشگاه های سطح یک به این دوره ها صرفا به عنوان منبع درآمدی نگاه میکنند لذا دوباره شهریه ها رو افزایش خواهند داد تا نهایت استفاده از این دوره ها رو داشته باشند.

دیس پر
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  ناصر

و به هیچ وجه قرار نیست پردیس با روزانه تجمیع بشه

حسین
شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ ۳:۳۷ ب٫ظ

برای پذیرش دانشجوی دکتری، دانشگاه ها ۵۰ درصد در قالب مصاحبه اختیار دارند و همین ۵۰ درصد باعث نارضایتی گسترده داوطلبان شده. حالا قراره کل فرآیند پذیرش را خود دانشگاه انجام بده. با وجود این سابقه بد، پیش بینی اتفاقات آینده چندان هم دشوار نخواهد بود!

شقایق
شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ ۱:۴۴ ب٫ظ

از وزارت علوم تقاضا میکنیم برای روزانه و شبانه دولتی وزن مصاحبه را تا حد امکان به صفر برساند و رزومه را خود سنجش بررسی کند

ما خواهان ثبات در حرف و عمل هستیم
شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۱ ب٫ظ

به نظر می رسد مجموعه آموزش عالی دچار تشتت آراء و نظرات شده باشد! اخیرا طرح ممانعت از ایجاد رشته محل های جدید و کاهش قابل ملاحظه ظرفیت ها به تصویب رسید و به دانشگاه ها ابلاغ شد، و نتیجه آن را در پذیرش های امسال دیدیم، حال طرح نقیض آن در ایجاد رشته محل های جدید مطرح می شود!

ناصر
شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ ۳:۴۶ ب٫ظ

متاسفانه همه دنبال پول هستند و میخوان با ایجاد پردیس ها و رشته های جدید درآمدزایی کنند و سیاستشون بیشتر کاهش دوره های روزانه و شبانه و افزایش ظرفیت پردیس ها هست. البته دوره های شبانه هم پولی هست اما فرقشون با دوره های پردیس(به قول برخی دوستان پردیسی روزانه شهریه پرداز) عدم تفاوت مدرک فارغ التحصیلی بچه های روزانه و شبانه هست. کلا دانشگاه های ما مثل پردیس ها و آزاد و غیرانتفاعی و پیام نور و … همه پولی هستند و روز به روز از ظرفیت دانشگاه های رایگان داره کم میشه و به ظرفیت دانشگاه های پولی اضافه میشه و مسلما این چیزی جز پایین اومدن ارزش مدارک دانشگاهی نخواهد بود

سیر نزولی ظرفیت ها
شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۲:۲۲ ب٫ظ

تفویض اختیار در ایجاد رشته گرایش های جدید در عمل منجر به حذف رشته گرایش ها خواهد شد، سونامی کاهش ظرفیت پذیرش مدتها است راه افتاده، این را به وضوح در کارنامه های امسال می بینیم. سیر ظرفیت پذیرش در اکثر قریب به اتفاق دانشگاه ها نزولی است.

علی
شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۲:۲۱ ب٫ظ

واقعا فارغ التحصیلی در دانشگاه های درجه یک نثل تهران، شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، شهید بهشتی، علامه مایه افتخار هر کسی است و این دانشگاه ها در کشور شاخص هستند.

ما خواهان نظارت هستیم
شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۲:۰۴ ب٫ظ

تا به حال هم بسته به نظر و سلیقه خود دانشگاه ها بوده، به عنوان مثال جدول امتیازات آموزشی و پژوهشی کمترین اعتبار و تاثیر را در مصاحبه ها داشته،
اعتراض ما را قبول نمیکنید، یک جامعه آماری از نمرات مصاحبه های امسال را بصورت شفاف بررسی و منتشر کنید، نمرات صوری و برای رفع تکلیفی هستند که وزارت علوم بر عهده دانشگاه ها گذاشته، حال با خلع این تکلیف دانشگاه های درجه اول در هرگونه اعمال سلیقه یا به عبارتی کج سلیقگی آزاد خواهند بود.

کامپیوتر
شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۹ ق٫ظ

این روش کاملا عادلانست مخصوصا برای مقطع دکترا، چون طرف کلی وقت گذاشته توی یه فیلد علمی روز دنیا خبره شده و بعد برای ورود به مقطع دکترا باید بشینه دروس عمومی که هیچ کمکی به تز دکتراش در آینده نخواهد کرد رو بخونه و امتحان بده تا قبول بشه و در اون اول کسی برای مقالات خارجیش و زحماتی که کشیده تره هم خورد نمی کنه در حالی که این غلطه در خارج از کشور بزعکسه اینه اول نگاه میکنن ببینی طرف کار پژوهشی چی داره بعد تو مرحله دیگه میان ریز نمره های طرف رو مثلا نگاه می کنن. امید وارم این اصلاحات زودتر اجرایی بشن و یه تحولی بشه. چون از ما که گذشت باید به فکر نسل لعد بود زودتر

ایمان
شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۸ ق٫ظ

به نظر من روند پذیرش براساس مصاحبه که در حال انجام است عادلانه نیست و فقط این روش را میتوان برای دوره های شهریه ای به کار برد ولی برای ظرفیتهای بدون شهریه باید وزارت علوم خودش هم نتیجه آزمون و هم سوابق و رزومه را بررسی کند و با عدالت پذیرش صورت گیرد تا اساتید نتوانند سلیقه ای عمل کنند.