عبور ایران از خط قرمز جذب دانشجو در تحصیلات تکمیلی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی گفت: هم اکنون بیش از یکصد هزار نفر دانشجو در دوره دکتری تحصیل می کنند که باید روندی کاهشی طی شود تا کشور به استانداردهای بین المللی در جذب دانشجو نزدیک شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ابوالقاسم دولتی گفت: با توجه به جمعیت جاری کشور 35 درصد از دانشجویان در دانشگاه آزاد، 9 درصد موسسات غیر انتفاعی، 15 درصد دانشگاه های دولتی، 18 درصد دانشگاه های مهارتی ، 15 درصد پیام نور و 7درصد نیز در سایرموسسات مشغول تحصیل هستند.

این مسئول همچنین به درباره تعداد موسسات آموزش عالی درکشور یادآور شد: 2هزار و 800 موسسه آموزش عالی در کشور وجود داشته که در حال حاضر به 2 هزار موسسه کاهش یافته اند که عمدتا در بحث علمی کاربردی بوده است.

دولتی با اشاره به رشد نامناسب جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشور بویژه دانشگاه آزاد گفت: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوره دکتری در وزارت علوم از سال 93 تا 96 به بیش از 60 هزار نفر افزایش داشته است.

وی یادآورشد: بیشترین تعداد دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی به دانشگاه آزاد برمی گردد که این حجم دانشجو بیش از آن چیزی است که آموزش عالی و بازار کار به آن نیاز دارد.

دولتی افزود: در بررسی رشد کمی تحصیلات تکمیلی از سال 85 تاکنون را مشاهده شده که از یکصد و یازده هزارنفر به 904 هزار افزایش یافته است که نه تنها با توسعه جمعیتی کشور و آموزش عالی مطابقت ندارد بلکه این رشد جمعیتی به لحاظ کیفی هم مناسب نبوده است.

 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

21 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهرام
آذر ۵, ۱۳۹۷ ۷:۰۷ ب٫ظ

دکتری در دانشگاه آزاد تبدیل شده به یک کالای لوکس که نود درصد فقط برای پز دادن جلوی فامیل و همکارها دنبال آن هستند دولت باید برای شهریه دکتری دانششگاه آزاد یک فکر اساسی بکند تا این دانشگاه مجبور نباشد بخاطر پول هر دانشجویی را جذب کند و براساس سواد پذیرش کنند

فائزه سادات
آذر ۳, ۱۳۹۷ ۲:۴۵ ب٫ظ

بجای سد کردن راه جوانهای در آستانه پیری از همه طرف ، به فکر اجرای عدالت شغلی و تحصیلی بین تمام مردم اعم از رئیس زاده و زیر دست زاده و پولدار و بی پول و آشنادار و غریب باشن ! آزمونهای استخدامیشون هم به درد عموم نمیخوره !

خسته
آذر ۲, ۱۳۹۷ ۹:۴۶ ق٫ظ

داوطلبی را تصور کنید که با هزار امید و آرزو و یک سال تلاش و زحمت، رتبه تک رقمی بدست آورد و سه ماه تمام غرق شادی و امید بود، اما غافل از اینکه دانشگاهی که برای مصاحبه انتخاب کرده، تصمیمی بر جذب دانشجو ندارد و مصاحبه و… صحنه سازی بیش نیست. این داوطلب به تکمیل ظرفیت مانند فرصتی دوباره امید داشت تا این بار دانشگاههای دیگر را انتخاب کند.
واقعا متاسفم برای وزارت علوم، کاش لحظه ای خود را جای این داوطلب میگذاشتند.

جواد
آذر ۴, ۱۳۹۷ ۹:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  خسته

من تعجب میکنم فکر کنم از اون رشته های کمیابی هستید که کلا ۵ نفر پذیرش داره و خیلی این رشته ها نادر و داوطلب آنها هم بسیار بسیار کم هست
و گرنه شما ۵۰ تا انتخاب داشته اید نه یکی

خسته
آذر ۵, ۱۳۹۷ ۸:۳۰ ق٫ظ
پاسخ به  جواد

خیر ۳۵ نفر پذیرش روزانه و ۲۰ نفر شبانه داشت
من هدفم دانشگاه خودم بود که شش سال اونجا درس خوندم قبلش هم با استادم هماهنگ شدم که اگر رتبه ات خوب شد قبولی
رتبه ام ۴شد
اطمینان ۹۹ درصد به قبولی داشتم با انتخاب شبانه هم شد۱۰۰ درصد
دانشکده مون آزمون تستی گرفت همه رو انداخت هیچکس حتی شبانه هم حدنصاب نیاورد

مکانیک
آذر ۱, ۱۳۹۷ ۲:۲۳ ب٫ظ

اکثر دانشجویان دانشگاه آزاد، شاغل هستند و برنامه ریزی برای اشتغال نیاز ندارند. درصدی از دانشجویان دکتری دانشگاه های دولتی نیز همین شرایط رو دارند. بهتره برای مابقی دانشجویان فکر اساسی کنند.
خود من و دوستان من همه دانشجوی دکتری هستیم و همگی شاغل.

ناصر
آذر ۱, ۱۳۹۷ ۳:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  مکانیک

دوست عزیز منظور شغل مناسب یک دکتر هست و این واقعا نیاز به برنامه ریزی دقیق و بلندمدت داره. بله بنده هم کسی رو میشناسم که دانشجوی دکتری هست و الان بابای مدرسه هست. به نظرت ایشون در آینده توقع پست بهتری نداره! اصلا درست هست کسی با مدرک دکتری تخصصی بابای مدرسه باشه در حالیکه مدیر و معاون های اون مدرسه همگی لیسانس و فوق دیپلم باشن! پس حتما وقتی دانشجوی دکتری یعنی بالاترین مدرک رسمی تحصیلی میگیریم باید به فکر کار متناسب با تخصص آنها در آینده هم باشیم

جواد
آذر ۲, ۱۳۹۷ ۰:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  ناصر

حرف شما درسته ولی در شرایطی که ظرفیت پذیرشها کم باشه
خود مسئولین دانشگاه آزاد گفته اند که این دانشگاه سالی ۴۵ هزار دانشجو دکتری گرفته خوب طبیعی است بابا مدرسه هم دکتری داشته باشه

سحر
آذر ۱, ۱۳۹۷ ۳:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  مکانیک

تعداد کمی شاغلند. متاسفانه تعداد زیادی نه به خاطر انگیزه و علم بلکه از سر بیکاری به سراغ این مقطع می روند. دقیقا شاهد این مسئله بودن. من سرشار از انگیزه قبول نشدم و دوستانی فقط برای رفع بیکاری و فاقد رزومه و شرایط مناسب در دانشگاه قبول شده اند. شما فقط به خودت نگاه نکن دوست عزیز.

شهرام
آذر ۵, ۱۳۹۷ ۶:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  مکانیک

بزرگترین اشتباه جذب شاغلین در دکتری است ، دکتری یعنی تمام وقت تحصیل و تحقیق

سحر
آبان ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۵ ق٫ظ

وقتی این همه تعداد دانشجو لیسانس و بعد ارشد پذیرش می کنند، خوب معلومه به تحصیلات تکمیلی کشیده میشه. هر دانشگاهی فقط بدون ازمون در ارشد حدود ۱۲۰ نفر دانشجو میگیره. در بعضی گرایش های یک رشته هم هر کدام ۱۰ نفر، که در کل جمعیت زیادی هر ساله در مقطع ارشد وارد میشود.

شیدا
آبان ۲۹, ۱۳۹۷ ۱۱:۲۴ ق٫ظ

همش میگن ساماندهی میشه
کو پس؟ چرا کاری انجام نمیدن ساماندهی شه؟

علی
آبان ۲۹, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۰ ق٫ظ

فقط دکتری نیست، در ارشد هم وضع به همین ترتیبه.

دیگه شرکت نخواهم کرد، اگر...!
آبان ۲۸, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۶ ب٫ظ

جمع درصدها میشه ٩٩ !
١٪؜ احتمالا دهه شصتی هاست که هیچ جا به حساب نمیان

عسل
آبان ۲۸, ۱۳۹۷ ۸:۲۱ ب٫ظ

توی مصاحبه دانشگاه دولتی می بینی طرف هنوز دفاع نکرده ۴ تا مقاله علمی_ پژوهشی داره و فقط پول داده اسمشو بالای نقاله نوشتن ، و از اونجایی که توی بعضی دانشگاهها در پذیرش دانشجو و حتی استخدام استاد باند بازی وجود داره، طرف رو پذیرش می کنند. یکی هم ۴ ساله داره کنکور میده و رتبه میاره ولی به علت تنبلی اساتید مقاله علمی و پژوهشی نداره و اگرم داره هیچ جا نمیتونه براش پذیرش بگیره چون استاد هیچ همکاری نکرده و اسم استاد بالای مقاله ش نیست، پس توی مصاحبه رد میشه.

الهام
آبان ۲۹, ۱۳۹۷ ۸:۳۰ ق٫ظ
پاسخ به  عسل

حق با شماست عسل بانو

یوسف نادری
آبان ۲۹, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۵ ق٫ظ
پاسخ به  عسل

با سلام و احترام
بعصی از مجلات هستند که متاسفانه شرط قبولی و پذیرش مقاله رو آوردن اسم یکی از اعضای هیات علمی گذاشتند که این واقعا اجحاف در حق دانشجوهاست. منی که برای یک مقاله زحمت کشیدم و استاد هیچ کمکی نکرده جرا باید اسم استاد رو تو مقاله بیارم. استاد هم خودش بره زحمت بکشه مقاله بنویسه. من دانشجو که نباید نردبان ارتقای اساتید باشم. مقالات علمی باید بدون توجه به سن، جنس، مرتبۀ علمی، سطح تحصیلات و …. مورد داوری قرار بگیرند اگه دارای کیفیت قابل قبول بود چاپ بشند نه اینکه …..

علی
آبان ۲۹, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۲ ق٫ظ
پاسخ به  یوسف نادری

متاسفانه همینطوری که شما میفرمایید.

علی
آبان ۲۹, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  عسل

دقیقا

مارال
آذر ۵, ۱۳۹۷ ۲:۰۴ ق٫ظ
پاسخ به  عسل

کاملا درسته

عسل
آبان ۲۸, ۱۳۹۷ ۸:۱۶ ب٫ظ

خب وقتی توی مصاحبه دانشگاههای دولتی حق کشی میشه و یه نفر با تلاش زیاد توی مرحله مصاحبه رد بشه مسلما میره آزاد. از طرفی دانشگاههای دولتی در رشته های مهندسی و مخصوصا رشته های علوم پایه به طرز انفجاری دانشجوی دکترا پذیرش میکنه. دانشگاه دولتی بوده که دوره دکترا ۱۲ نفر دانشجو پذیرش داشته. ولی آزاد نهایتا ۶ نفر دانشجو در هر رشته گرفته. من خودم کارشناسی و کارشناسی ارشدمو دانشگاه دولتی بودم ولی استادای بعضی از دانشگاههای دولتی در زمینه مقاله کمکی به دانشجو نمی کنند در نتیجه توی مصاحبه نمره مقاله علمی و پژوهشی رو نمیاری و رد میشی . وقت ما هم ارزش داره ، چقدر بشینیم درس بخونیم و رتبه بیاریم و توی مصاحبه رد بشیم.