ایجاد مشکلات اجرایی در فرآیند پذیرش تکمیل ظرفیت

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور می گوید: با متمرکز شدن زیرنظام ها، نیازی به پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت نیست و دانشگاه ها در برگزاری فرایند تکمیل ظرفیت با مشکلات اجرایی مواجه شدند.

ابراهیم خدایی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا در مورد علت حذف تکمیل ظرفیت از سال آینده در دانشگاه ها، توضیح داد: تکمیل ظرفیت برای دانشگاه ها مشکلات اجرایی به دنبال دارد. اگر انتخاب رشته به صورت متمرکز برای کل زیرنظام ها انجام شود، نیازی به تکمیل ظرفیت نداریم و از تعداد دانشجویان هم به دلیل حذف تکمیل ظرفیت، کاسته نمی شود.
یادآور می شود: حذف تکمیل ظرفیت دانشگاه ها از مهرماه امسال در برخی دانشگاه های کشور انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، قرار بود تکمیل ظرفیت در سال 97 برای هیچ کدام از مقاطع تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور اجرا نشود.
به گفته رئیس سازمان سنجش و آموزش، به خاطر برخی الزامات، مصوبه در سال تحصیلی جاری به طور کامل اجرا نشد. در صورتی که الزامات مورد نیاز در تمام زیرنظام های آموزشی(دانشگاه های فنی و حرفه ای، پیام نور، دانشگاه های دولتی، موسسات پژوهشی و فناوری، مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه های اجرایی، دانشگاه های مجازی، فرهنگیان و جامع علمی کاربردی) صورت گیرد، حذف تکمیل ظرفیت به طور کامل اجرا خواهد شد.
معاون وزیر علوم اظهار کرد نمی توان به یک دانشگاه مجوز تکمیل ظرفیت ارائه داد اما از سوی دیگر، دانشگاهی خودسرانه اقدام به پذیرش دانشجو در تکمیل ظرفیت کند؛ این امر مشابه اتفاقی است که در دانشگاه آزاد رخ داد.
وی از اجرایی شدن تکمیل ظرفیت برای دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در گذشته خبر داد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

25 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سینا
آذر ۹, ۱۳۹۷ ۹:۵۲ ب٫ظ

سلام من یه گزارش برای خبرگزرای فارس فرستادم گفتن اگه ۵۰ تا بازدید کممده داشته باشه میرن برای تهیه خبر از وزیر علوم و رییس سازمان سنحش اگه می شه برید تایید کنید https://my.farsnews.com/c/672

خسته
آذر ۲, ۱۳۹۷ ۹:۴۷ ق٫ظ

داوطلبی را تصور کنید که با هزار امید و آرزو و یک سال تلاش و زحمت، رتبه تک رقمی بدست آورد و سه ماه تمام غرق شادی و امید بود، اما غافل از اینکه دانشگاهی که برای مصاحبه انتخاب کرده، تصمیمی بر جذب دانشجو ندارد و مصاحبه و… صحنه سازی بیش نیست. این داوطلب به تکمیل ظرفیت مانند فرصتی دوباره امید داشت تا این بار دانشگاههای دیگر را انتخاب کند.
واقعا متاسفم برای وزارت علوم، کاش لحظه ای خود را جای این داوطلب میگذاشتند.

مهرداد88
آذر ۲, ۱۳۹۷ ۲:۵۳ ق٫ظ

جای تاسفه با وجود ظرفیت خالی ، اینهمه اعتراض به عدم برگزاری نادیده گرفته شد

مهرداد88
آبان ۳۰, ۱۳۹۷ ۹:۳۳ ب٫ظ

سلام
وزارت بهداشت هم که اعلام کرده بود تکمیل ظرفیت نداره اطلاعیه داده که هفته اول آذر تکمیل ظرفیت اعلام میشه چرا وزارت علوم برگزار نمیکنه

سینا
آبان ۳۰, ۱۳۹۷ ۷:۵۰ ب٫ظ

تکمیل ظرفیت اگر احتمال برگذاری داشته باشه یکی از شرایط اون اینه که کسایی که در روزانه سراسری ثبت نام کردن دیگه نمی تونن تو تکمیل ظرفیت شرکت کنند

محسن
آبان ۲۹, ۱۳۹۷ ۶:۲۰ ب٫ظ

سلام. من سال قبل شرکت کردم و مردود شدم. مطلبی در مورد تکمیل ظرفیت میخواستم بگم که البته شاید همه میدونن ولی فراموش کردن و اون هم اینکه تا جایی که یادمه، فلسفه حذف تکمیل ظرفیت این بود: دانشگاهها بر خلاف سالهای کمی دور، بر اساس حد نصاب اعلامی، مصاحبه میگیرن یعنی هر دانشگاهی یه کف تراز ازمون دکتری تستی اسفند اعلام میکنه که معنیش اینه که اگر داوطلب به این کف تراز نرسه، صرفنظر از زمان پذیرش در مهر یا بهمن، یا سوای پتانسیل ظاهر شدن خوب در مصاحبه، اصلا از نظر دانشگاه، صلاحیت دانشجوی دکتری شدن در اونجا رو نداره. بنابراین دانشگاه به همه افراد دارای این کف اجازه میده در مصاحبه شرکت کنن و همونجا دانشگاه همه افراد قبولی رو به ترتیب اولویت به سنجش اعلام میکنه یعنی اگر مثلا دانشگاه در رشته محل ۲ نفر ظرفیت داره، و ۹ نفر از نظر دانشگاه واجد شرایط قبولی هستن، این ۹ نفر به سنجش به ترتیب نمره کل اعلام میشن که اگر مثلا نفر دوم جای دیگه قبول شده بود نفر سوم قبول اعلام بشه و همینطور اگر نهایتا نفرات دوم تا هشتم جاهای دیگه قبول شدن، نفر نهم قبول اعلام بشه. به خاطر این روال، دانشگاه مدعیه که هر داوطلبی که کف صلاحیتو داشت ما بهش مجوز مصاحبه داده بودیم مگر اینکه خودش به مصاحبه نیومده باشه و لذا دیگه تکمیل ظرفیت توجیهی نداره. پس با توجه به این روال، به نظر میاد اصولا ظرفیت خالی برای تکمیل ظرفیت وجود نخواهد داشت مگر اینکه دانشگاه اجحاف کرده… ادامه نظر»

مهتاب
آبان ۲۹, ۱۳۹۷ ۶:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

سلام
بله درست فرمودین
ولی امسال حدنصاب مرحله دوم توسط دانشگاهها بسیار جدی گرفته شد و بسیاری از گروههای دانشکده ها پذیرشی نداشتن و همه داوطلبا زیر حدنصاب تشخیص داده شدن
همچنین افراد زیادی که در دوره های پردیس و شبانه قبول شدند بدلیل شهریه بالا ثبت نام نکردن
اگر دقت کنید در اخبار سازمان سنجش تعداد پذیرفته ها ده هزار نفر اعلام شد در صورتیکه ظرفیت ۱۴۰۰۰ نفر بود

محسن
آبان ۲۹, ۱۳۹۷ ۷:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

شما موارد مهم دیگه ای رو اشاره کردین که به ذهن من نرسیده بود. معضلات اصلی یکی اینه که دانشگاههای روزانه دولتی به این امید می بندن که شاید سال اتی یه فرد فوق استثنایی پیدا بشه و بالاخره شاگرد ایده الی ظهور پیدا کنه و لذا با خالی نگه داشتن ظرفیت، ظلم بزرگی به داوطلب فعلی می کنن. اما از اون طرف وقتی بحث پول پیش میاد دقیقا همون دانشجویی رو که در مصاحبه روزانه ردش کردن و ظرفیت روزانه رو باهاش پر نکردن، یکباره فرد با صلاحیت تشخیص میدن و روانه دوره پولی می کنن و چون توان مالی نداره این ظرفیت هم خالی می مونه. سوال اینه که اگر این فرد صلاحیت اینو نداره که در روزانه شاگرد شما بشه، پس چطور میشه که صلاحیت داره با دادن پول، شایستگی شاگرد شما بودن پیدا میکنه؟

...
آبان ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

واقعا راست میگین…..

...
آبان ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

خیلی از اساتید دانشگاه های تهران این کاررو میکنن؟؟!

...
آبان ۳۰, ۱۳۹۷ ۱:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

مثلاً من برای مصاحبه یکی از دانشگاه های تهران تا رفتم تو جلسه گفتن شبانه ای یا روزانه؟؟

خسته
آبان ۲۹, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۱ ق٫ظ

اولا چرا به اعتراضها رسیدگی نمیکنن؟ به پیر به پیغمبر حق ما رو ضایع کرد دانشگاه
به کی بگیم؟؟؟؟ رتبه تک رقمی رو شبانه هم نگرفتن!!!!!! مگه الکیه که بگن همه زیر حدنصابن؟؟؟؟؟
ثانیا اگه تکمیل ظرفیت نیست و می خوان ظرفیتا خالی بمونه، چرا رک نمیگن؟؟؟؟؟؟
بخدا دارم دق می کنم سه ماهه

ناراحت
آبان ۲۹, ۱۳۹۷ ۱:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  خسته

منم دارم دق میکنم. با رتبه تک رقمی رد شدم اون وقت با رتبه های سه رقمی هم قبول شدن. این کجاش انصافه اخه؟؟؟

خسته
آبان ۲۹, ۱۳۹۷ ۳:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  ناراحت

من ثبت نام نمیکنم
دکترا رو کلا فراموش میکنم
نظام آموزشی که اینقدر ظلم و بی منطقی توش باشه ارزش وقت گذاشتن نداره

سیما
آبان ۲۸, ۱۳۹۷ ۹:۲۱ ق٫ظ

چرا انقدر مبهم حرف میزنید.؟

رضا
آبان ۲۸, ۱۳۹۷ ۶:۲۸ ق٫ظ

سلام. منظور از در گذشته خبر داد چیست؟
منظور از گذشته دیروزه یا سالهای پیش؟
چون خبر را دیروز گفته

بهزاد
آبان ۲۸, ۱۳۹۷ ۴:۱۸ ق٫ظ

سلام خدمت همه؛ از شما عزیزان کسی هست منو راهنمایی کنه ک ایا دانشگاه ازاد امسال تکمیل ظرفیت دکتری داشته یا نه؟وایکنه ایا از بهمن ماه خواهد داشت؟

دیگه شرکت نخواهم کرد، اگر...!
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۷ ب٫ظ

دوستان میدونین “انتخاب رشته بصورت متمرکز برای کل زیر نظام ها” یعنی چه؟! در عمل یعنی خود سازمان سنجش برای ما انتخاب رشته خواهد کرد که کدام دانشگاه بریم، نه بر اساس علاقه خودمان.
اینهم یک طرح خلق الساعه دیگر!!!
رقابت اصلی بین سازمان سنجش و دانشگاه ها است، هر کدام به روش خود و با موازی کاری.
امسال شاهد بودیم دانشگاه ها هر دانشجویی را که خودشان تشخیص می دادند مناسب است در مصاحبه انتخاب می کردند، بدون در نظر گرفتن مناسبات سازمان سنجش و وزارت علوم.

الهام
آبان ۲۷, ۱۳۹۷ ۸:۳۶ ب٫ظ

شایعه نکنید!!!!
این طرح یعنی اینکه فقط یک بار انتخاب رشته وجود داره و در لیت انتخاب رشته میتونیم هم دانشگاه ازاد انتخاب کنیم هم روزانه و شبانه و پردیس و غیر انتفاعی و پیام نور و مجازی و….

بطور مثال :

انتخاب اول: دانشگاه تهران روزانه
انتاب دوم: دانشگاه تهران شبانه
انتخاب سوم: دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
انتخاب چهارم: دانشگاه ازاد واحد اصفهان
انتخاب پنجم: دانشگاه آزاد واحد شیراز
انتخاب ششم: دانشگاه غیر انتفاعی خاتم تهران
انتخاب هفتم: دانشگاه پیام نور واحد تهران شرق
انتخاب هشتم: دانشگاه تهران پردیس خودگردان
انتخاب نهم: دانشگاه شهید بهشتیدپردیس خودگردان
انتخاب دهم: دانشگاه تربیت مدرس پردیس خودگردان

مهرداد88
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۷:۵۵ ب٫ظ

این یعنی چی یعنی داریم تکمیل ظرفیت واسه ارشدو دکتری یا نه ؟”وی از اجرایی شدن تکمیل ظرفیت برای دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در گذشته خبر داد”

دکتر
آبان ۲۷, ۱۳۹۷ ۸:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  مهرداد88

همینو بگین
گذشته رو که همه میدونن داشتیم
لازم نبود ایشون خبر بدن

...
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۷:۵۴ ب٫ظ

من که نفهمیدم چی گفتن ایشون
بالاخره هست تکمیل ظرفیت یا نه
خیلی خوب میشد اگه بی پرده صحبت میکردن و اینقدر ما اذیت نمیشدیم

ناراحت
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۷:۱۷ ب٫ظ

تکمیل ظرفیت برای دکترا دانشگاه های سراسری امسال دیگه وجود نداره؟
خواهش میکنم امسال حذف نکنید.

سحر
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۶:۵۰ ب٫ظ

من نفهمیدم این برگزاری تکمیل ظرفیت و تصمیمات اون مربوط به وزارت علومه یا سنجش؟ مگر سنجش مسئولیت برگزاری آزمون و سنجش رو نداره پس چرا ایشون در مورد حذف تکمیل ظرفیت صحبت میکنن؟

داوطلب
آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۴:۱۷ ب٫ظ

این یعنی چی؟
یعنی بعضی دانشگاه ها یواشکی دانشجو گرفتن و سر ما بی کلاه موند؟
اصلا این جمله<> چه معنی داره؟