موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

چراغ سبز وزارت علوم برای حذف کنکور دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی وزیر علوم می گوید که این وزارتخانه موافق حذف کنکور دکتری در صورت فراهم آمدن شرایط آن است.

مجتبی شریعتی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا درباره درخواست دانشگاه ها برای واگذاری کنکورهای مقاطع تحصیلات تکمیلی به این مراکز آموزشی، تاکید کرد: پذیرش مستقیم دانشجو توسط دانشگاه ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی از کیفیت بهتری برخوردار می شود اما برای هر کدام باید قانون خاص تدوین و تصویب شود.

معاون آموزشی وزیر علوم، اظهار داشت: این موضوع، یک امر کلی است اما در عمل ویژگی دانشگاه هایی که قصد چنین اقدامی دارند باید شاخص های مربوط به پذیرش دانشجو تعریف شود.

این مقام مسئول با اشاره به قانون برگزاری متمرکز کنکور دکتری، خاطرنشان کرد: سال 94 کنکور دکتری از حالت متمرکز خارج و غیرمتمرکز شد اما با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی، این آزمون بار دیگر به صورت متمرکز برگزار شد ، وزارت علوم هم تابع قانون است.

وی با بیان اینکه هر زمان شرایط برای حذف کنکور تخصصی دکتری فراهم شود، از آن تبعیت می کنیم، افزود: حذف این کنکور مستلزم اصلاح قانون است.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: مستقل از اینکه دانشگاه ها چه درخواستی مطرح کرده اند، وزارت علوم همیشه از سیاست حذف کنکور متمرکز حمایت می کند.

حجت الاسلام سعید رضا عاملی نیز در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: در حال حاضر بحث بر سر 85 درصد جذب مستقیم دانشجوی کارشناسی از سوی دانشگاه ها مطرح است.

وی در پاسخ به این پرسش ایرنا که آیا حذف کنکور کارشناسی ارشد و دکتری امسال اجرا می شود؟ ، گفت: در باره امسال هنوز برنامه خاصی نداریم .وی ادامه داد: مقاطع تحصیلات تکمیلی شامل کارشناسی ارشد و دکتری به دنبال چنین روندی هستند که جذب مستقیم دانشجو از طریق دانشگاه ها صورت گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مورد، تاکید کرد: این موضوع در مقاطع زمانی مختلف و بر اساس برنامه زمانبندی محقق می شود.

حجت الاسلام عاملی، گفت: حذف کنکور و پذیرش مستقیم دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی راحت تر از کارشناسی ارشد است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

43 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
مهر ۹, ۱۴۰۲ ۱:۴۲ ب٫ظ

دکترا دیگه به چه دردی میخوره؟ دوره این هم گذشت. فاتحه.

علیرضا نیکرو
مهر ۲۶, ۱۳۹۸ ۷:۱۶ ب٫ظ

از بیست نمره درسی دانش آموز و دانشجو ده نمره دست معلم و ده نمره دست سازمان سنجش باشد
سازمان سنجش آموزش کشور در مراکز استان ها و مراکز شهرستان ها نمایندگی داشته باشند

علیرضا نیکرو
تیر ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۴ ب٫ظ

کنکور دکترا در سال ۱۴۰۵
کنکور فوق لیسانس در سال ۱۴۰۲
و کنکور لیسانس در سال ۱۴۰۰ در ایران حذف گردد

مریم
بهمن ۴, ۱۳۹۷ ۹:۳۴ ب٫ظ

الانم قدرت دست اساتید هست پس فرقی به حال ما نداره

محمد
بهمن ۳, ۱۳۹۷ ۰:۰۴ ق٫ظ

من خودم دانشجوی دکتری حقوق هستم به نظرم کنکور دکتری نباید حذف بشه من خودم دو سال خوندم تا قبول شدم این عادلانه نیست که هر کس بتونه به راحتی و بدون ازمون وارد دانشگاه بشه هر کی میخواد قبول شه باید بخونه

مملی
بهمن ۳, ۱۳۹۷ ۱:۲۸ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

الان برخی دانشگاه پولی عملا قبول شدن بدون هیچ مطالعه ای امکانپذیر است کافیه فقط سرجلسه ازمون حاضر بشید…..یعنی سواد در حد سکیل هم نباشه قبولن ….فقط سواد داشته باشه مشخصات خودشو بنویسه همین

ساکت.
بهمن ۳, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  مملی

به فرض که این جمله شما که “برخی دانشگاههای پولی عملا قبول شدن بدون هیچ مطالعه ای امکانپذیر است” درست باشد ، چه ربطی به حذف کنکور در همه دانشگاهها داره؟؟؟ آقای محمد میگه کنکور باید باشه شما میگی خیلی ها سوادشون به اندازه سیکله؟

دکتری برنامه ریزی درسی
بهمن ۴, ۱۳۹۷ ۷:۴۰ ق٫ظ
پاسخ به  ساکت.

موافقم

مملی
بهمن ۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  ساکت.

منظور بنده اینه که ظرفیت باید بشدت کم شود و برای قبولی هم باید درصد دروس تخصصی سقف تعیین شود و کسی که زیر بست و پنج درصد بزند حق خضور در مصاحبه هیچ یک اژ دانشگاهها را نداشته باشد …با اینکار افرادهای بیسواد از کنکور کنار گذاشته میشود و مدعی نخواهند بود……اینطوری دانشگاه براساس هرچی دلشان خواست دانشجو نمیگیرند و البته گذاشتن ایتمهای پژوهشی ورودی هم نیاز است

خسته
بهمن ۲, ۱۳۹۷ ۷:۱۰ ب٫ظ

من تا عمر دارم دکترای ۹۷ رو فراموش نمیکنم هر لحظه که میگذره نفرین میکنم مسببین عذابی رو که بر من گذشت چرا؟؟؟؟؟گناهم چی بود؟بعد از سالها زحمت، رتبه تک رقمی آوردم توی دانشگاه خودم که شش سال دانشجوی خوبش بودم با رتبه تک رقمی حتی شبانه هم نیاوردم پرسیدم چرا؟ استادام گفتن ما راضی بودیم ازت ولی حدنصاب به هیچکس ندادیم چون بدون برنامه درخواست دانشجو دادیم الان پشیمونیم. مصاحبه تستی با نمره منفی و همه صفر. روزها و هفته ها فقط گریه میکردم جلوی فامیل و همکارا آبروم رفت. امیدم به تکمیل ظرفیت بود اونم وزارت علوم هر روز یه خرفی میزد. امیدم به سایت پاسخگویی به شکایات بود که بعد از ماهها فهمیدم سایت آزمایشی بوده. حدنصاب مرحله دوم طبق نظر دیوان عدالت اداری باطل شد اما کو گوش شنوا؟ دیگه هیچوقت دکترا شرکت نمیکنم
بخدا حلال نمیکنم هر آهی که میکشم دامن استادها و مسئولین رو میگیره مطمئن باشید

شاید/باید/نباید شرکت کنم!
بهمن ۲, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  خسته

شما حق دارین. حداقل یک نفر میامد توضیحی، معذرت خواهی…

مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۳, ۱۳۹۷ ۸:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  خسته

سلام…
به ندرت اتفاق میفته فردی حال فرد دیگه رو بدون داشتن تجربه مشابه درک کنه…شما هم حتما تجربه تلخ و سنگینی داشتید.جای خود
فقط چند واژه از مطلبتون رو دوباره مینویسم شاید بهتر باشه یکبار دیگه فکر کنیم کی هستیم کجا هستیم دکترا برای چی؟ تاثیر نگاه مردم تا کجا؟ نفرین کردن به چه کسی آسیب می زنیم غیر از خودمون؟ خنک شدن دلمون بع خاطر اینکه آه ما دامن کسی رو بگیره؟ و جمله ای که در مطلب شما برای من پررنگ آبروم رفت جلوی همکارا و دوستا! این آبرو چیه که با قبول نشدن تو کنکور میره؟ چرا باید اینقدر نظر مردم برای ما مهم باشه در حد آبروریزی….دانشجوی بالقوه دکترا ! به نظرم کمی بزرگتر فکر کنیم..من با تک و توک دوستانم که این صحبت ها رو ازشون شنیدم تندتر و صریحتر صحبت کردم که از خواب بیدارشون کنم.ولی دوباره واژه های شما رو تکرار میکنم…

نفرین…آبروریزی جلوی دوستان و همکاران…حلال نمیکنم…آه میکشم….روزها و هفته ها گریه

خسته
بهمن ۴, ۱۳۹۷ ۸:۵۷ ق٫ظ

وقتی به هر دری بزنید تا حق مسلم خودتون رو بگیرید اما با یه سری آدم بی منطق روبرو بشید، کاری جز آه و نفرین از دستتون برنمیاد.
آبروم رفت چون از فروردین تا شهریور بین فامیل و همکارا صحبت رتبه فوق العاده و قبولی حتمی من بود بعد از اون نتیجه ناجوانمردانه حتی یه تعداد به صداقت من هم شک کردند بله شخصیت و آبروم زیر سوال رفت

مهدی مهندسی مکانیک
بهمن ۴, ۱۳۹۷ ۳:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  خسته

بزرگوار…میدونم شاید من اشتباه میکنم شاید هم درست میگم ولی با احتمال اینکه تجربم از شما بیشتره و اینکه شاید حتی درصدی اندک صحبتم تاثیر داشته باشه اون صحبتو براتون نوشتم.من اطمینان دارم سنتون که بیشتر بشه از اینکه” شخصیت و آبروتون” ! رو پیوند دادین به این مسئله خندتون میگیره. آه و نفرین به خودتون آسیب میزنه تازه به بقیه هم بزنه به حال شما سودی داره؟ دیر متوجه میشین که آسیب بلندمدت این گفتگوی درونی این دیالوگ پیوسته خودتون با خودتون ارزش سه تا دکترا رو هم نداره.چیزی که تو مدارس ما یاد نمیدن و دانشگاه های ما که اصلا به این سمتا نمیره مهارتهای زندگیه.کنترل خشم جهت دادن به عواطف و احساسات برای داشتن حال خوب با وجود پارامترهای بیرونی خلاف مسیر برنامه ریزی شده ما… بذار شک کنن به صداقتت مگه برای اونا زندگی میکنی ..‌هدفت اینه صداقت داشتنتو به اونا اثبات کنی و بعد بگی دیدین من حق داشتم! بزرگوار حواست نیست سرمایه اصلی عمره که داری از دست میدی به خاطر چیزهای بی ارزشی مثل ساختن تصویر ذهنی خوب از خودتون تو ذهن بقیه. شخصیت شما زیر سوال رفته؟ با چی ‌…خودتون چند دیقه با خودتون خلوت کنین.آبروی شما زیر سوال رفته؟چی کار میکنی با خودت؟ تو بهترین دوران زندگیت هستی بعدا افسوس میخوری چرا با این چیزا لحظات خوش زندگیم رو خراب کردم. وقتی به خودت میای که دیر شده. ۵ ماه گذشته.زندگی قرار نیست عدالت رو به شما بده. جوری زندگی کن که حال خوبت وابسته به نگاه و قضاوت بقیه نباشه… ادامه نظر»

نجمه
بهمن ۸, ۱۳۹۷ ۸:۵۸ ق٫ظ

چه عالی بود. احسنت

ساکت.
بهمن ۲, ۱۳۹۷ ۱:۱۴ ب٫ظ

دوستان نگران نباشید این موضوع اتفاق نمیوفته الان چندین ساله که میخوان کنکور کارشناسی رو حذف کنند به این سادگی نمی تونند تازه خیلی از دانشگاهها صندلی خالی دارند و در بعضی رشته ها با برگه سفید قبول میشی.چطور ممکنه اینقدر متقاضی در دوره دکتری داشته باشی بعد کنکور حذف بشه. دیوان عدالت اداری باید یک شعبه ایجاد کنه برای شکایت افرادی که فکر میکنند حقشون ضایع شده.بنابراین فقط به آزمون فکر کنید.

ساکت.
بهمن ۲, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۵ ق٫ظ

خدا را شکر میکنیم که فرمودند “در باره امسال هنوز برنامه خاصی نداریم “.

شاید/باید/نباید شرکت کنم!
بهمن ۱, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۹ ب٫ظ

چراغ قرمز برای داوطلبان شایسته دوره دکتری!
معاون آموزشی وزیر علوم: “اما برای هر کدام باید قانون خاص تدوین و تصویب شود”.
در آموزش عالی تدوین یک قانون یکپارچه و هماهنگ، با ضمانت اجرائی و بازرسی مداوم بهتر است، یا قوانین متعدد با قرائت های شخصی و سلیقه ای؟!

شاید/باید/نباید شرکت کنم!
بهمن ۱, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۰ ب٫ظ

در صورت اجرائی شدن این طرح دیگه قطعا شرکت نخواهم کرد. چون ضریب احتمال قبولی برای من به زیر صفر خواهد رسید.

رضا
بهمن ۱, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۴ ب٫ظ

به نظر اکثر کارشناسان هر دانشگاه مثل سابق خودش دکتری بگیره بهتره.
البته بایستی نظارت از طرف وزارت علوم برای عدم پارتی بازی بشود.

رضا
بهمن ۱, ۱۳۹۷ ۶:۳۸ ب٫ظ

هیمنطوری هم اساتید توجه ویژه دارن به دانشجوهای خودشون

.........
بهمن ۱, ۱۳۹۷ ۳:۲۹ ب٫ظ

چرا باعث پارتی بازی های بیشتر و بیشتر میشید اخه وقتی یه بار امتحان کردید و نتیجه رو هم دیدید چه اصراری دارید. آقا نمیخواد طرح جدید تصویب کنید

دهه شصت
بهمن ۱, ۱۳۹۷ ۱:۱۰ ب٫ظ

علی برکت الله

ماری
بهمن ۱, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۸ ق٫ظ

اخه مگه دانشگاها صلاحیت تشخیص دارن ؟!

محسن
بهمن ۱, ۱۳۹۷ ۰:۵۳ ق٫ظ

باسلام این تصمیمات برای فرار از فشار کمسیون آموزش مجلس است والا خود وزیر علوم و معاون محترمشان میدانند که حذف کنکور و واگذاری اختیار به دانشگاهها باعث پارتی بازی میشه و اولین پیامد مثبتش به نماینده های مجلس و مدیران ارشد دستگاهها و وابستگانشون بر میگرده که براحتی وارد مقطع دکتری میشن.

حیدری
بهمن ۱, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  محسن

با سلام به نظر میاد برداشته شدن آزمون به معنای پذیرش همه متقاضیان و سخت گیری در فارغ تحصیلی و دفاع از پایان نامه ها و کاربردی شدن آنها مورد توجه قرار گیرد امر معقول باشد که بعید است اصلا توان اجرایی شدنش باشد.

سازه
بهمن ۱, ۱۳۹۷ ۶:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  حیدری

در اتخاذ این چنین تصمیمی، مطمئن باشید اندک توجهی هم به اونچه شما میفرمایید ندارن.
صرفا برای برون رفت از فشاره.
وقتی دانشگاه که حق ۵۰ درصدی در اعمال نظر بصورت قانونی داره، و در عمل تا ۹۰ درصد هم اعمال قدرت میکنه.، این تصمیمات صرفا برای خارج شدن از فشار دانشجویان مستعد و معرضی هست که حقشون خورده میشه.

فرشاد
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۵ ب٫ظ

حذف کنکور یعنی پارتی بازی بیشتر و بیشتر اساتید

$&
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۹ ب٫ظ

چرا وقتی نزدیک کنکور میشیم انقدر حرف زیادی میزنن بعضی از این آقایون
چراغ خاموش کارتون رو انجام بدین و انقدر اظهار نظر نکنید اگه میتونید

مملی
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۳:۴۹ ب٫ظ

اولا سال ۹۴ این اتفاق افتاد و بی عدالتی شدید و عدم شایسته ساری مشهود بود و هیچ دلیلی برای گرفتن دانشجو نداشتند…..ثانیا جذب دانشجو در تمامی مقاطع و خصوصا ارشد و دکترا بسیار بالاست و هرم اموزشی وارونه شده است، حال باید کاهش شدید جذب رخ دهد ….بجای مطرح کردن این موارد مخرب، به افزایش کیفیت اموزشی و کاهش ظرفیت جذب بپردازید تا اصلاح شود…..

داود
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۳:۲۰ ب٫ظ

آزموده را آزمودن خطاست! این همه بی ثباتی و تغییر قوانین چه معنی میده… تا میاد یه چیزی ساختارمند بشه . سریع یه تعداد حرفهای نامربوط میزنن. واگذاری همه امور به دانشگاه ها پیامدهای نامطلوبی داره که نمونه اش رو طی سال ۹۴ دیدیم.

پویا
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۲:۱۷ ب٫ظ

من دانشجوی سال آخر دکتری آموزش زبان انگلیسی هستم و تا حدود ۲ ماه دیگه از رساله دفاع خواهم کرد. ایا الان میتوانم در دوره کارشناسی پیوسته بدون کنکود رشته مترجمی به طور همزمان تحصیل کنم؟

من
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۳:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  پویا

اگر در دوره روزانه تحصیل می کنید فقط در دانشگاه ها و مراکز غیر روزانه می توانید این کار را انجام دهید.

پویا
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۴:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  من

منظور دانشگاه های غیر ازاد هستش؟

مریم
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۷:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  پویا

بله.میتونید.مشکلی نیست

پویا
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۹:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  مریم

مریم خانم شما مطمئن هستین؟ بخشنامه تحصیل همزمان هستش اما با شرایط من نمیدونم

$&
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  پویا

از تحصیلات تکمیلی و آموزش دانشگاه سوال کنید اگه آزاد هستین و میخواهین دولتی بخونید از تحصیلات تکمیلی دولتی سوال کنید

phd.in TEFL
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  $&

کاش کسی گوشیرو ورداره من بپرسم

جغرافیا و برنامه ریزی شهری-دانشگاه تهران
بهمن ۱, ۱۳۹۷ ۲:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  پویا

میتونید مشروط به پرداخت شهریه-یعنی عنوان دوره روزانه ولی شهریه پرداز-

phd.in TEFL
بهمن ۲, ۱۳۹۷ ۱۲:۲۴ ب٫ظ

خنده دار اینه که دیروز با سازمان دانشگاه ازاد تماس گرفتم میفرمایند که نتیجش به عهده خودتونه. نمیدونم والاه اگه مصوب شده تو خبر اومده چرا بخش نامه نمیشه؟ چرا این حرفو میزنن؟

حیدری
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۲:۰۵ ب٫ظ

سلام
رعایت قانون یک امر مسلم است و باید اجرایی گردد.
اما در مورد اینکه آزمون ها به شکل غیر متمرکز برگزار گردد ولی با رعایت همین قانون مصوب سال۹۴ مجلس و در صورت نیاز تصویب قانونی جدید برای ارتقاء سطح محک بار علمی دانشجویان مفید است و همچنین جدا برگذار شدن آزمون هر دانشگاه فرصت هایی را فراهم می آورد تا افراد بدانند در رقابت ورود به کدام دانشگاه شرکت کنند و فرصت شرکت در چند آزمون را نیز با توجه به عدم تمرکز آزمون پیدا می کنند.
حال اگر به طور کلی آزمون برداشته شود ملاک های جدید و موثر باید طراحی شود که کار به مدت زمان بیشتری جهت اجرا نیاز خواهد داشت.

علی
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۱:۲۰ ب٫ظ

جالب است که این خبر همزمان شده با خبر ابطال حد نصاب مصاحبه دانشگاه تهران توسط دیوان عدالت اداری!

مهتاب
دی ۳۰, ۱۳۹۷ ۲:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  علی

دقیقا
امیدوارم وزارت علوم بالاخره درک کنند که دانشگاهها اصلا صلاحیت و منطق لازم را ندارند