بررسی طرح تجمیع گرایش های دوره دکتری در وزارت علوم

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: برنامه تجمیع گرایش های دوره دکتری تحت یک عنوان در وزارت علوم درحال بررسی است اما هنوز به جمع بندی نرسیده است.

حسین حسینی در گفتگو با مهر گفت: برنامه تجمیع گرایش‌های دوره دکتری تحت یک عنوان تنها مربوط به دانشگاه تهران نیست بلکه این موضوع به عنوان یک سیاست برای کل کشور در وزارت علوم درحال بررسی است اما هنوز در این زمینه جمع بندی صورت نگرفته است.

وی افزود: در دانشگاه تهران پیگیر موضوع هستیم اما این برنامه باید به صورت کلی در شورای گسترش آموزش عالی به تصویب برسد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در دنیا مدل لوزی برای عناوین دوره‌های مختلف تحصیلی دنبال می‌شود به نحوی که در مقطع کارشناسی عناوین رشته‌ها به صورت کلی، در مقطع کارشناسی ارشد عناوین رشته‌ها به صورت جزئی و در مقطع دکتری عناوین رشته‌ها به صورت کلی تعریف شده است.

حسینی عنوان کرد: در ایران طی سال‌های گذشته گرایش‌های متعددی در مقطع کارشناسی وجود داشت که این گرایش‌ها با یکدیگر تجمیع شدند و اکنون به طور مثال در رشته‌هایی مانند برق، جغرافیا و روان شناسی دانشجویان براساس یک عنوان کلی فارغ التحصیل می‌شوند.

وی اظهار داشت: اما در خصوص دوره‌های کارشناسی ارشد در دنیا نیز اینگونه است که گرایشی شدن رشته‌ها مورد توجه است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که آموزش عالی با رویکرد توسعه‌ای مواجه بود عناوین دوره‌های دکتری بسیار ریز و جزئی شده بودند برای مثال رشته ادبیات فارسی در دانشگاه تهران با عناوینی مانند گرایش حماسی، ثنائی و عرفانی تدریس می‌شد که با پیگیری‌های صورت گرفته اکنون در این دانشگاه پذیرش دوره دکتری ادبیات فارسی تنها با یک عنوان دنبال می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: این رویه تنها مربوط به رشته ادبیات نیست بلکه اکنون بسیاری از رشته‌های دوره دکتری در دانشگاه‌ها با این روند مواجه هستند.

وی عنوان کرد: این درحالی است که دانشگاه‌های دنیا دوره‌های دکتری در یک عنوان کلی تعریف شده است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهار داشت: در صورتی که برای برنامه تجمیع گرایش‌های دوره دکتری تحت یک عنوان در شورای گسترش تصمیم گیری صورت گیرد این برنامه از سال ۹۹ قابل اجرا خواهد بود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

23 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
اسفند ۲۲, ۱۳۹۷ ۶:۲۰ ب٫ظ

خیلی جالبه همین امسال دانشگاه تبریز مجوز گرفته برای رشته ای که تا به امروز دوره دکتری بدون گرایش دانشجو می گرفته، گرایش تخصصی ایجاد کنه ولی دوباره قراره از سال بعد گرایش حذف بشه.

هومن
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷ ۹:۳۰ ب٫ظ

همین قسمت داره واضح میگه منظور عنوان رشته تحصیلی دکتری در دانشگاه است نه آزمون!!!:
برای مثال رشته ادبیات فارسی در دانشگاه تهران با عناوینی مانند گرایش حماسی، ثنائی و عرفانی تدریس می‌شد که با پیگیری‌های صورت گرفته اکنون در این دانشگاه پذیرش دوره دکتری ادبیات فارسی تنها با یک عنوان دنبال می‌شود.

هومن
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷ ۹:۱۶ ب٫ظ

با سلام
داوطلبین عزیز زود دلسرد و برداشت غلط نکنید این موضوع ربطی به آزمون ندراد! بلکه عنوان دوره دکتری با آزمون دکتری متفاوت است!!!منظور عنوان رشته دوره دکتری است!

ایدا
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷ ۶:۰۰ ب٫ظ

دوستان جریان چیه؟
هیچی نفهمیدم …

.....
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷ ۲:۵۴ ب٫ظ

“در دنیا مدل لوزی برای عناوین دوره‌های مختلف تحصیلی دنبال می‌شود به نحوی که در مقطع کارشناسی عناوین رشته‌ها به صورت *کلی*، در مقطع کارشناسی ارشد عناوین رشته‌ها به صورت *جزئی* و در مقطع دکتری عناوین رشته‌ها به صورت *کلی* تعریف شده است.”
سلام
یعنی باز شیوه آموزشی در دکتری برمیگرده به صورت کلی مشابه مقطع کارشناسی که خودش یه نوع پس رویه!!!
باید در دکتری عناوین رشته ها جزیی و تخصصی باشه نه کلی. اصولا ملت دکتری میخونن تا در یه رشته خاص تخصص پیدا کنن نه همه فن حریف بشن.
در دنیا در اکثر کشورها اصلا مقطع ارشد وجود نداره دوره کارشناسی و بعد اون دوره دکتری است.
ای کاش میگفتن منظورشون از دنیا کجاست ؟؟

حقوق کیفری
اسفند ۱۷, ۱۳۹۷ ۸:۲۱ ب٫ظ

خیلی طرح غیرمنطقی و نسنجیده ای. مثلا تو رشته حقوق مثل سال ۹۵ روی تمام مباحث حقوق عمومی و جزایی و خصوصی باید تسلط داشته باشیم. وگرنه اگه صرفا ماده ها رو چند بار بخونی بری سرجلسه رتبه خوبی نمی تونی نمیاری اصلا. هرسال یه طرح جدید میذارن بدون اینکه اطلاعات علمی لازم رو داشته باشن.

محمد
اسفند ۱۵, ۱۳۹۷ ۹:۲۲ ب٫ظ

باز هم تکرار کابوس کنکور سال ۹۵ واشتباه پشت سر اشتباه از طرف مسئولین وزارت علوم.خواهشا قبل از هر اقدام نسنجیده و نپخته، اول جوانب کار و نظر داوطلبان آزمون دکتری را بررسی کنید وبعد وتصمیم قاطع بگیرید. اکثریت قریب به اتفاق داوطلبین آزمون دکتری ،با این طرح مخالف هستند.بنده سال ۹۵ نزدیک به یکسال درس مستمر خوندم بعد که رفتم سر جلسه آزمون از دیدن سوالات شاخ درآوردم.!!!پنج گرایش الهیات با هم تجمیع شده بود و سوالات مشترک بود واز گرایش علوم قرآن وحدیث، فقط سه سوال آمده بود !!! یکسال زحمت من وامثال بنده را به باد فنا دادید.

شیدا
اسفند ۱۵, ۱۳۹۷ ۸:۱۲ ب٫ظ

ما الانم در رشته ی اقتصاد اینطوری هستیم یعنی همه زی گرایش ها یه امتحان میدیم این همه عیب داره هم حسن یعنی رقبای ما از همه ی گرایش هاست و تو مصاحبه هم ما می تونیم هر گرایشی انتخاب کنیم که اینجا هم میتونه شانس قبولیمون بیشتر بشه

آناهیتا
اسفند ۱۵, ۱۳۹۷ ۵:۴۱ ب٫ظ

تجمیع یعنی همون کنکور دکتری ۹۵٫ فاجعه ی به تمام معنا. استادا با این ترفند کنکور رو هیچی به هیچی کردن و کاملاسلیقه ای و با قدرت خودشون دانشجوها رو انتخاب کردند.‌من نمیدونم چرا انقدر سر کنکور دکتری بازی درمیارن؟این از نتایج اولیع و نهاییه که دیر میاد این از وضع به دور از عدالت مصاحبه ها. اینم از تجمیع.

گلی
تیر ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  آناهیتا

وای یعنی اگر مثل کنکورسال ۹۵بشه که من دفترچه رشته میکروبیولوژیش رو دیدم دیگه فاتحه خونده شده چون مواد امتحانی ازمون کلی هست و همه بعنوان سلولی مولکولی اند و از همه درسها سوال دادن درسهایی که ربطی به گرایش میکروب نداشته.فقط خدا کمک کنه

eng
اسفند ۱۵, ۱۳۹۷ ۹:۲۸ ق٫ظ

هدف از اینکار اینست که میخواهند کنکور را بی اثر کنند. بعبارت بهتر چون حذف کنکور و جذب مستقیم توسط دانشگاه با مقاومت کمسیون اموزش مجلس روبرو میشود حال میخواهند با تجمع این کنکور را فرمالیته کنند و با اینکار رضایت کمیسیون اموزش مجلس را جلب کنند. هوشیار باشید

سیر قهقرایی آموزش عالی
اسفند ۱۵, ۱۳۹۷ ۱:۰۰ ق٫ظ

همچین میگن در دنیا! انگار که ما در این دنیا نیستیم!
ما که در عقباییم! ولی خیل جمعیت دانشجوی ایرانی که اعزام شدن به دنیا! میگن در دنیا اصل بر تخصص گرائی و تربیت متخصص است. نه همه چیز دان هیچ ندان! (خودم رو عرض کردم).
سال‌ها طول کشید تا این سیلابس دروس برای هر رشته گرایش تعریف شد، حالا هر چه رشته بودن، شما پنبه کنین. تداخل دروس را چکار می خواهید کنید؟!
یاد کلاس های نسل قدیم افتادم، کلاس چهارمی ها کتاب ادبیات باز کنن، کلاس پنجمی ها ریاضی رو میز! :)

کیمیا
اسفند ۱۴, ۱۳۹۷ ۲:۰۴ ب٫ظ

زودتر قبول شیم مشمول قانون نشیم

ستاره
اسفند ۱۶, ۱۳۹۷ ۸:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  کیمیا

بااین دستورالعمل هایی که اینا اجرا میکنن حتما قبول میشیم

phd.in TEFL
اسفند ۱۴, ۱۳۹۷ ۱:۴۲ ب٫ظ

دوستان من جای شما بودم انتظارم بش از این نبود. اصلا انتظار بیجاییه که ماها باید از این افراد اموزشی کشور انتظار داشته باشیم. راحت.

آموزش زبان انگلیسی
اسفند ۱۴, ۱۳۹۷ ۵:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  phd.in TEFL

اخه نمیشه، ادمه و اهدافش، شما امسال کنکور دادین؟ تفل هستین انگار.

آموزش زبان انگلیسی
اسفند ۱۴, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۱ ب٫ظ

تجربه سال ۹۵ ک تجمیع رشته کردن وحشتناک بووووود. براتون مثال بزنم، مثلا من ک رشتم آموزش زبان انگلیسی بود باید درس های رشته ادبیات انگلیسی ک کاملا رشته ای مجزا و درس های رشته ترجمه ک کاملا جدا بود رو هم جواب میدادم. این درحالی ک دکتری، برخلاف تصور و برداشت اینها، در تمام دنیا یعنی تخصصی سازی، یعنی شما حتی در حوزه پژوهشت هم باید روند و ترند مشخص خودت رو داشته باشیی. مگه محتوی یک رشته ب اسمشه ک تخت یک عنوانن پس باید تجمیع بشن!!!!!! خدایا صبر صر صبر عطا کن.

کیمیا
اسفند ۱۴, ۱۳۹۷ ۲:۰۵ ب٫ظ

دقیقاا. ما باید ۴ تا گرایش رو میخوندیم با اوون حجم کتاب. افتضاح بود

یه رفیق
اسفند ۱۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۵۶ ق٫ظ

یا لالعجب! عجب تصمیمیه این! حتما با این تصمیم همه مشکلات داوطلبها حل میشه و همه آرزومندان دکتری دکتر میشن. هیچ مشکلی مهمتر از این مشکل نبود. هیچ چیزی اولویتی مهمتر از این نداشت

یه رفیق
اسفند ۱۴, ۱۳۹۷ ۶:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  یه رفیق

منظورم اینه که وزارت علومی ها چقدر وقت دارن برای جلسه و چقدر به جلسه علاقه مند هستن. خدا قوت!

یه رفیق
اسفند ۱۴, ۱۳۹۷ ۸:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  یه رفیق

با این بحث تجمیع یاد چند سال قبل افتادم اون وقت سنجش تجمیع کرد بعد قرار بود کنکور دکتری سالی ۲ بار باشه و اعتبارشم ۲ ساله ولی یه دفعه سنجش گفت تجمیع تموم شد گفت سالی ۲ کنکور تموم شد گفت اعتبار هم فقط ۱ سال و ما داوطلبا موندیم و وعده های اجرا نشده و ضربه بزرگ روحی! ایندفعه هم جلسه میگیرن و تجمیع و ۲ کنکور و ۲ سال معتبر و بعدش یه دفعه چی میشه رفقا؟ بله! یه دفعه تجمیع باطل و … باطل!

جعفر
اسفند ۱۵, ۱۳۹۷ ۸:۱۶ ق٫ظ
پاسخ به  یه رفیق

اوه اوه اوه. نگید تو رو خدا. اون سال ۹۵ رو به یاد ما نندازید. یه مثال بزنم روشن بشین بچه ها
من تو رشته سنجش از دور جغرافیا باید امتحان میدادم. آقایون اومدن تجمیع کردن گرایشها رو . میدونید این یعنی چی؟ یعنی جغرافیا هشت تا گرایش داشت که تجمیع شد و شد یک ماده امتحانی‌ . حالا من دیوانه از همه جا بی خبر بایست برا یک گرایش، هشت ماده امتحانی رو امتحان میدادم. خود الکساندر فن هومبولت هم همچین غلطی نمیتونست بکنه. این شد که با همون سال ۹۵ ، الان سال ۹۸ هم امتحان دکتری دارم میدم. یعنی قشنگ چهار سال ما رو عقب انداختند.

eng
اسفند ۱۴, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۸ ق٫ظ

متاسفانه باز پشت درهای بسته درحال تصمیم گیری و متعاقبا ضربه دیگر به سیستم اموزشی کشور!!!!!!!!!!!!