موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ممنوعیت پذیرش دانشجوی دکتری در رشته های فاقد شرایط از سال ۹۹

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

براساس آئین نامه راه اندازی و ارزشیابی دوره‌های دکتری وزرت علوم، دانشگاه هایی که بعد از یکسال شرایط لازم را کسب نکنند، از سال ۹۹ مجاز به استمرار پذیرش دانشجو در رشته‌های فاقد شرایط نیستند.

به گزارش مهر، بر اساس آئین نامه راه اندازی و ارزشیابی دوره‌های دکتری تخصصی، تمام درخواست‌ها برای ایجاد دوره‌های دکتری در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ و بعد از آن در همه زیر نظام‌های آموزش عالی، مطابق این آئین نامه رسیدگی و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

دانشگاه‌ها برای رشته‌های دایر خود، حداکثر یکسال فرصت دارند تا شرایط موضوع آئین نامه را احراز کنند، در غیر این صورت از سال ۹۹ مجاز به استمرار پذیرش دانشجوی دکتری در رشته‌های فاقد شرایط نخواهند بود.

براساس آئین نامه جدید دکتری، فاز بعدی مرحله اول ساماندهی دوره‌های دکتری، شیوه نامه ارزشیابی است که با هماهنگی حوزه معاونت پژوهشیِ وزارت علوم تنظیم و متعاقباً ابلاغ خواهد شد.

برنامه ساماندهی رشته‌ها به عنوان مرحله بعدی این حرکت، در دستور کار معاونت آموزشی وزارت علوم قرار دارد که روند پیشرفت برنامه، در آینده اعلام خواهد شد.

این آئین نامه همچنین تأکید کرده که جهت‌گیری مدیریت مراکز آموزش عالی کشور با عِلم به وجود ده‌ها هزار دانشجوی دکتری و پذیرش سالانه بیش از بیست هزار دانشجو از یک سو و عدم وجود فضای مناسب کسب و کار از سوی دیگر؛ به مهار توسعه بی رویه و پرهیز از ایجاد و یا استمرار دوره‌هایی معطوف شود که با نیاز بازار و تقاضای اجتماعی مطابقت ندارد.

وزارت علوم اعلام کرده در ادامه طرح ساماندهی بقیه دوره‌ها نیز مشمول ساماندهی می‌شوند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

40 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سفیر
فروردین ۲۹, ۱۳۹۸ ۰:۲۵ ق٫ظ

در ایین نامه دیدم نوشته حداقل شرایط: یک پروفسور ۲ دانشیار و ۳ استاد یار ؟؟؟!! یعنی همه موارد ذکر شده باید باشند یا اینکه دو دانشیار بود باز می شود دانشجو گرفت. همچنین ذکر نشده همه این افراد باید در گرایش مورد نظر باشند یا اینکه پروفسور فقط گرایش داشته باشد کافیه؟

SOCIOLOGY
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸ ۰:۳۱ ق٫ظ

سلام درود برهمه. این قوانین اعتبار یک ساله دارد. چون در سال ۱۴۰۰ دولت عوض می شود. اولا افرادی که در وزارت علوم هستند تغیر خواهند کرد (پس این بخشنامه اعتبار سیالی دارد). دوما افرادی که به مدرک نیاز مبرم دارند راحت با ثروت شون می تونند از کشورهای همسایه ایران یا سایر کشور ها مدرک phd را دریافت کنند. مناسب بود دولت با کمک رسانه و نظام آموزشی اهمیت مهارت های شغلی و زندگی را ترویج می کرد. متاسفانه الان تو مقطع کارشناسی ۸۵ درصد ظرفیت براساس سوابق تحصیلی است. حتی دانشگاه های دولتی درجه دو و دانشگاه های سطوح پایین تر برخی کدرشته هاشون براساس سوابق تحصیلی دانشجو جذب می کنند. مقطع کارشناسی ارشد هم کنکورش در دانشگاه های شهریه پرداز فرمالیته و در دانشگاه دولتی به دلیل افزایش ظرفیت، پذیرش اش راحت می باشد. در نتیجه آخرین سنگر که دکتری است می خواهند سد ایجاد کنند منطقی نیست. بهتره از مقطع دیپلم فرهنگ سازی شود که مهارت و تخصص بهتر از داشتن مدرک صرف است. بسیاری از افراد در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری متوجه این امر می شوند. از اون بدتر برخی افراد متاسفانه بعد گرفتن مدرک دکتری هم متوجه نمی شوند که مدرک داشتن نمی تواند مسایل و مشکلاتی که با آن دست به گریبان اند را حل کنند. قوانین در ایران نهایت دوسال اعتبار دارند با تغیر فرد ، قوانین عوض می شود. خودم دانشجوی دکتری هستم از سال ۸۹ قوانین وزارت علوم هرسال عوض شده تا به امروز. پس نگران نباشید. انشالله ثمره… ادامه نظر»

مطلع
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸ ۲:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  SOCIOLOGY

سالهاست است دکتری آزاد عملا بدون کنکور شده است.
حتی در بیشتر موارد دکتری آزاد با صندلی خالی مواجه است بطور مثال آزاد در فلان رشته قصد دارد ۵۰۰ نفر را پذیرش کند. و تنها ۳۰۰ نفر می روند ثبتنام می کنند.

eng
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  SOCIOLOGY

تعداد معدودی از دانشگاهها در دنیا برای مقطع دکترا مورد تایید وزارت علوم می باشند و در واقع نود درصد دانشگاههای دنیا در مقطع دکترا مورد تایید وزارت علوم نیستند و گرفتن مدرک در اون دانشگاهها چیزی جز تلف کردن عمر و عدم تایید مدرک نیست….هوشیار باشید….ضمنا فشار و مطالبه عمومی جامعه برای کاهش شدید جامعه بشدت بر وزارتخانه و مجلس بالاست اما متاسفانه از این مطالبه عمومی (والبته مطالبه کاملا منطقی و هوشیارانه) و سروسامان دادن دانشگاهها طفره میروند….انشالله هر سال شاهد کاهش کمی و افزایش کیفی دانشگاهها باشیم تا سیستم افسار گسیخته باعث فلج شدن جامعه علمی و همچنین سیستم مدیریتی کشور نشود….

eng
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  eng

اصلاحیه: “کاهش شدید جامعه” درست نیست و منظورم “کاهش شدید ظرفیت دانشگاهها” است.

فائزه سادات مدرسی به en
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸ ۱:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  eng

سلام
شما و کسانی که این عبارت را تکرار می فرمایید چطور می تونید ۱۰۰% تضمین کنید که با کاهش ظرفیتها ، کیفیت می ره بالا ؟ اگه نحوه ی این تضمین صد درصدی رو برام شرح بدید ممنون میشم.

eng
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸ ۷:۲۶ ب٫ظ

وقتی جذب دانشجو براساس استانداردهای منطقی و اصولی باشد و اساتید لیاقت تدریس در ان مقطع را داشته باشند وقتی اساتید با جذب تعداد محدود بتوانند بر فعالیت های پژوهشی و علمی دانشجو با وقت کافی نظارت نمایند و وزارتخانه هم بر کیفیت کارهای پژوهشی نظارت نماید و با سارقان ادبی برخورد نماید و تحقیقات را هدفمند نمایند و اینکه موارد بسیار زیادی که مجال توضیحش خارج از حوصله این فضاست….

فائزه سادات مدرسی به en
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸ ۸:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  eng

پس قبول دارید که کاهش ظرفیتها صد درصد کیفیت نیست ؟! اول باید منطق و اصول بیاد تا پیدا بشه کی لایق هست کی لایق نیست ، اونموقع اگه فرض مثال از هر ۱۰ هزار نفر هم ۵ هزار نفر لایق بودن ، تاپ ترین و لایق ترین ها نهایتا انتخاب میشن. ولی وقتی معیار خاصی در کار نیست ، بهتره داد کاهش ظرفیت نزنیم چون اصولا در کشور ما این مورد معنای عدالت رو زیر سوال می بره ، اینجور بگم : باید مشخص بشه همین ظرفیت کم هم کیا بودن و با چه ویژگی هایی ؟ ! معیار مردودی اکثریت و قبولی این اقلیت آیا واقعا یک معیار علمی بوده یا خیر

eng
فروردین ۲۷, ۱۳۹۸ ۰:۴۶ ق٫ظ

خیر، کاهش ظرفیتها باعث افزایش چشمگیر کیفیت میشود برای افزایش بیشتر کیفیت نیازمند موارد متعدد دیگر می باشد…کاهش ظرفیت عادلانه و منطقی است چون وقتی ان اساتیدی که لایق جذب دانشجو نیستند و یا یک پرفسور بیش از یک دانشجوی دکترا در سال میگیرد و نظارت مناسب بر انها ندارد، درست شود. این موارد چه تضادی با عدالت و یا منطق دارد؟

فائزه سادات مدرسی به en
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸ ۸:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  eng

به عبارتی کیفیت رو صرفا جمعیت زیاد نمیاره پایین ، بلکه کمیت بیسواد کار رو خراب میکنن چه کمشون چه زیادشون

eng
فروردین ۲۸, ۱۳۹۸ ۰:۳۰ ق٫ظ

توضیح مفصل از حوصله بنده خارج است….اما خلاصه عرض کنم اولا کاهش ظرفیت در واقع با جذب دانشجوی دکترا توسط پرفسور اتفاق افتاده و بقیه اساتید دانشجو بر ندارند….چون تعداد پروفسور در ایران محدود است خودبخود تعداد جذب هم بشدت محدود میشود….نمیدانم شما چرا به حذف اساتیدی که نالایق برای تدریس دکترا هستند (تعدادشان بسیار زیاد است) سماجت میورزید؟…..هر کاری استاد و مدرس متخصصش را میطلبد و این موضوع برکسی پوشیده نیست….سوال دیگر چطور از سال بعد ۹۲ یک شبه ظرفیت دکترا دهها برابر شده است ایا یک شبه تعداد پرفسورها در ایران دهها برابر شده است؟…پس اساتید مدرس حاذق و لایق از کجا امده اند ایا از خارج وارد شده اند یا از اسمان فرود امده اند؟

فائزه سادات مدرسی به en
فروردین ۲۸, ۱۳۹۸ ۸:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  eng

شرمنده شاید عیب از منه که به قول شما ، پروفسوری حاذق و لایق ندیدم ! ولی همین به اصطلاح اساتید که حاذق و لایق هم نیستن ، اتفاقا در زمانی جذب دکترا شدن که دانشگاه ها ، در گرفتن دانشجو اختیار تام داشتن و تعداد کمتری دانشجو وارد رقابت می شدند. بدترین قسمت شیوه ی فعلی گزینشی دکتری ، به نظر بنده همین تعیین تراز توسط دانشگاههاست، اصلا تراز تعیین کردن بعد از رد کردن سد کنکور ، در حالی که یک عده مثلا پروفسور،اونجا نشستن اونجا که تازه ببینن و انتخاب کنن ، چه معنایی میده؟!! خوب روی حرفم تامل بفرمایید ، دغدغه ما ظرفیت نیست ، مسئله اصلی همین مرحله تعیین تراز هست که عملا به شور و شعور علمی خیلی از داوطلبین توهین میشه و فاقد معنای مشخصیست ، خب بگذارند هرکس مجاز شده بره مصاحبه و از رقابت کسی رو نندازن بیرون به خاطر چهار تا اختلاف عددی .اگر هم حوصله ندارن با افراد زیادی مصاحبه کنن ، از ابتدا آب پاکی رو بریزن رو دست بقیه و بگن مجاز نیستید. خب اگر آزمون ۵۰ درصد اثر داره پس اینقدر اعتبار داره که هرکس نمره خام مجاز رو در این آزمون کسب کرد بتونه بره به مصاحبه والا من موندم مجاز اعلام کردن بقیه چه حکمتی داره

eng
فروردین ۲۸, ۱۳۹۸ ۲:۳۲ ب٫ظ

معمولا بیش از یک چهارم شرکت کننده ها دعوت به مصاحبه روزانه میشوند و اکثر شرکت کننده ها در یکی از دانشگاههای پولی دعوت به مصاحبه میشوند …پس حذف کمتر از نصف شرکت کننده ها که درصدشان بسیار پایین هست بنظرم کار بدی به حساب نمیاد چون قرار نیست هر کس در ازمون شرکت کرده دعوت به مصاحبه شود…..در مورد مصاحبه نظر بنده مصاحبه متمرکز توسط سازمان سنجش توسط تمامی اساتید برتر کشور در تمامی دانشگاههاست تا افراد نمره شان که تمامی اساتید نظر داده اند میانگین گرفته شود و رتبه اش توسط سنجش اعلام گردد که متاسفانه وزارتخانه گوش شنوا برای ایجاد رویه کاملا صحیح ندارد….اما این رویه تا حدودی مشکل دار حاضر نباید بهانه ای برای جذب دهها برابری جذب دکترا شود….موفق و موید باشید

فائزه سادات مدرسی به en
فروردین ۲۸, ۱۳۹۸ ۳:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  eng

شاید در رشته تحصیلی شما کمتر از نصف در مرحله تعیین تراز مردود اعلام بشن ولی در اغلب رشته ها من جمله رشته تحصیلی خود بنده که جامعه شناسی باشه ، شاید فقط ۳۰ درصد اونایی که انتخاب رشته کردن برن مصاحبه (البته اگه زیاد نگفته باشم!)

eng
فروردین ۲۸, ۱۳۹۸ ۹:۲۷ ب٫ظ

دقت فرمایید دانشگاه پولی همه شرکت کننده ها ثبت منام نمی کنند مثلا در دوسال پیش یادمه دانشگاه ازاد حدود هفتادهزارتا شرکت کننده دکترا داشت که طبق گفته خودشون سالی ۴۵ هزارتا جذب داشتن….خب از انجایی که چند برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه میشن…متاسفانه میتوان نتیجه گرفت همه به مصاحبه میروند مگر اینکه رشته بسیار خاصی استثنا گردد…

فهیمه به en
فروردین ۲۸, ۱۳۹۸ ۶:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  eng

مگه دهها برابر جذب روزانه میشن الان؟!!!! چه حرفایی می زنین ها! ۳ نفر و ماکزیمم ۷ یا ۸ نفر ده ها برابر ظرفیته ؟!!! در مورد عدم صلاحیت اساتید با شما موافقم.

eng
فروردین ۲۸, ۱۳۹۸ ۹:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  فهیمه به en

دقت فرمایید بنده عرض نکردم جذب روزانه میشوند…منظور کل جذب هست

ریحانه السادات حیان به en
فروردین ۲۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  eng

تا بوده ظرفیت روزانه ها رو محدود کردن ، در عوض هرچی از ظرفیت روزانه کم میشه ۲۰ برابرش میاد رو ظرفیت شبانه و غیرانتفاعی و پردیس و دانشگاه آزاد. پول میخوان دیگه. بابت همین زیاده خواهیشون هم آبروی هر چی دکتر و دکتریست بردن . دکتری دیگه چیز لوس و بی مصرفی شده . فکر کنم اگر این روند ادامه پیدا کنه سال آینده دیگه دوره دکتری روزانه اصلا نداشته باشیم !!! چه اشکال داره بقیه رو هم تو رقابت روزانه نگه دارن اساتید مجرب و باسواد از بین اونها بهترین و باسوادترین داوطلب رو انتخاب کنن؟ ! آخه عنوان دکتر به تنهایی چه دردی رو از جامعه درمان می کنه ؟ پس معلومه تو کشور ما بیشتر به پولدارها دکتری میدن تا ماهرترین ها ، من درک می کنم شما چی میگید ….

مطلع
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۹ ب٫ظ

آقا جلوی آزاد رو بگیرید خودشون گفتن سالی ۴۵ هزار پذیرش داشتن.
هر چند دیگه خیلی دیر شده و دیگه دکتری آزاد نتنها بدون کنکور شده بلکه با صندلی خالی مواجه است

محسن
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸ ۸:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  مطلع

آقای مطلع وضع دانشگاه های دولتی هن در پردیس و پیام نور و شبانه و نوبت دوم و ….که بهتر از آزاد نیست

eng
فروردین ۲۸, ۱۳۹۸ ۹:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  محسن

از لحاظ کیفیت شبانه و پردیس قابل قیاس با ازاد در مقطع دکترا نیست ….اما منظور ایشون علاوه بر کیفیت، تعداد نفرات جذب در ازاد است که دهها برایر شبانه و پردیس هست….دانشگاه ازاد تمامی افراد پذیرفته شده را به سازمان سنجش اعلام و سنجش تمامی مشخصات افراد بهمرا درصدشان و رزومه شان منتشر کند

فائزه سادات
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۰ ب٫ظ

این اجحاف در حق داوطلبین جدید هست . بگذارند اونها که از قبل دوره دکتری آوردن تا آخر داشته باشن ، چطور اومده بود که فقط یک عده معدودی دکترا بگیرن و نوبت به بقیه که رسید کلا برچیده بشه ؟!!! با پولی ها این کار رو بکنن ولی با دوره های روزانه که قبولیش مشقت زیاد تری داره نامردیه …..

فائزه سادات
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۴:۵۴ ب٫ظ

مدیر سایت مقصر هستن که این نظر رو تایید کردن چون توهین مستقیم به اعتقادات دست کم بخشی از جامعه هست والا همه ما حضرت عباس بن علی رو به نام می شناسیم و میدونیم اباالفضل لقب ایشونه

eng
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۴:۰۱ ب٫ظ

علاوه بر مورد فوق، تعداد جذب دانشجوی ارشد و خصوصا دکترا در بسیاری از دانشگاهها خصوصا دانشگاههای پولی بسیار زیاد است مثلا هر دانشگاه نباید دهها دانشجوی دکترا بگیرد بلکه حداکثر دو سه تا دانشجوی دکترا کافیست، بعبارت بهتر بهتر است به ازاری هر پرفسور یک دانشجوی دکترا جذب شود…..

SOCIOLOGY
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸ ۰:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  eng

سلام قوانین تسریع یافته در دو یا سه سال اخیر به استادیار با سابقه هم دانشجو دکتری می دهند(حتی دانشگاهای دولتی مانندکاشان، گیلان، فردوسی مشهد استادیار می شناسم که دانشجو دکتری داره) پرفسور هرسال به تنهایی می تواند سه دانشجو دوره روزانه داشته باشد.مضاف برآنکه دانشجوهای دکتری شبانه و پردیس سهیمه برای استاد به حساب نمی آیند. این نکته را هم بیان کنم به ازای هر دانشجو دوره روزانه، دانشگاه های دولتی می توانند دانشجو دوره شبانه پذیرش کنند(براساس قوانین جاری وزارت علوم). بحث بر برسر دانشگاه دولتی یا ازاد بحث عبثی است.چون هر دو به نوعی منافع خودشون را مدنظر قرار می دهند.

eng
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸ ۷:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  SOCIOLOGY

احتمالا منظورتون ایین نامه و یا شیوه نامه است نه قانون…..بخشنامه های تخریبگر وزارت علوم بلای جان سیستم اموزشی کشور شده است و اعتراضات عقلانی و بجای متخصصان هم ایجاد یک رویه منطقی و اصولی و پایدار برای تمام دانشگاهها در سراسر کشور می باشد…

سارا
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۹ ق٫ظ

یا ابلفضل این دیگه چه صیغه ایه. خدا رحم کنه بهمون. هرسال یه قانون هر سال یه ایین نامه. واقعن متاسفم نمیتونن یه قانون واحد تعیین کنن که انقدر نیاز به تغییر و اصلاح نداشته باشه

علی
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۱:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

نمیدانم شما، کارشناسی ارشد، خوانده‌اید و الان داوطلب تحصیل در دوره دکتری هستید!
اما، باید توجه داشته‌باشید که در نوشتن واژه‌ها دقت کنید. مشکل امروز بسیاری از این افراد، شلختگی در نوشتن است، یا بلد نیستند درست بنویسند یا اینکه نابودگر زبان معیارند.
کسی که توقع دارد در آخرین مقطع تحصیلی درس بخواند؛ دست کم باید چندتا جمله و واژه را درست بنویسد.

حقوق عمومی
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۲:۱۹ ب٫ظ
پاسخ به  علی

گرامی
به نظر میرسد ایشان قصد سخن گفتن با زبان محاوره را داشتند و اینگونه سخن گفتن نه الزاماً به معنای خروج از زبان معیار است و نه به معنای عدم توانایی در استخدام صحیح واژگان

سارا
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۴:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  حقوق عمومی

کاملا حق با شماست دوست عزیز

بدون تعارف
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۳:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  علی

با علی موافقم. شلختگی در نوشتن یکی از معضلات امروز ما است.

maryam
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۴:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  بدون تعارف

موافق نیستم
با سارا موافقم

....
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۴:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  maryam

من هم با شما موافقم که با سارا موافقید

سارا
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۴:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  بدون تعارف

ببخشید من اینجا نیومدم کتاب بنویسم اومدم نظر بدم و از محاوره استفاده کردم حالا ببخشید شما خوشتون نیومد. هر آدمی در چارچوب خودش عمل میکنه.

maryam
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۴:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

افرین
والا….

سارا
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۴:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  علی

دوست عزیز من هیچ مشکلی در نوشتن ندارم ودوست داشتم این مدلی بنویسم. احتمالا شما از دانش آموخته های رشته ادبیات هستید که انقدر حساس هستید. واقعا از نظر شما خنده ام گرفت. ببخشید