موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

عدم تغییر حد نصاب علمی دکتری دانشگاه شهید بهشتی

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در پی اعتراض به بالابودن حد نصاب علمی دوره دکتری اعلام کرد: حد نصاب علمی دکتری این دانشگاه در سال جاری تغییری نکرده و همانند سال گذشته تعیین شده است.

علی اکبر افضلیان در گفتگو با مهر درباره افزایش حد نصاب علمی دوره دکتری دانشگاه شهید بهشتی در سال ۹۸ گفت: حد نصابی که در این مرحله تعیین شده، برای دعوت به مصاحبه است برای اینکه تعداد افرادی که برای مصاحبه دعوت می‌شوند مشخص شود.

وی ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی حد نصاب علمی دوره دکترایی که در سال جاری تعیین کرده همانند سال گذشته بوده و تغییری نداده است.

معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در سال جاری در حدود ۳۳۰ رشته حد نصاب علمی ارائه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: رشته‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند و به طوری این نصاب‌ها تعیین می‌شود که تعداد افرادی که مصاحبه دعوت می‌شوند ۷ تا ۱۰ برابر تعدادی باشند که پذیرش خواهند شد.

افضلیان افزود: به عنوان مثال در یک کد رشته ۴ نفر جذب خواهیم کرد ولی حدود ۴۰ نفر را به مصاحبه دعوت می‌کنیم که از بین این افراد نهایتاً ۴ نفر را انتخاب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه شهید بهشتی به طور کلی طوری مصاحبه‌ها را مشخص کرده است که تعداد کافی باشند تا بتوانیم از بین آنها انتخاب کنیم. ضریب ما نیز برخی موارد، ۷ برابر، برخی ۱۵ برابر و در برخی موارد ۲۰ برابر است.

به گزارش مهر، پس از انتشار کارنامه نتیجه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۹۸ برخی از داوطلبان نسبت به حدنصاب علمی اعلام شده از سوی برخی از دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های بزرگ اعتراض داشته‌اند.

به گفته این معترضان برخی از دانشگاه‌ها اقدام به تغییر حد نصاب علمی کرده‌اند که در نتیجه آن بسیاری از داوطلبان امکان دعوت به مصاحبه دکتری را از دست داده‌اند.

آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها جمعه سوم اسفند ۹۷ برگزار شد.

از تعداد ۱۹۶ هزار و ۶۴۹ نفر ثبت نام کننده در آزمون تعداد ۱۶۳ هزار و ۳۲۱ داوطلب در جلسه آزمون حاضر بودند. از این تعداد ۱۵۰ هزار و ۵۳۵ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند و ۱۰۸ هزار و ۸۹۹ نفر فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کردند.

از تعداد ۱۰۸ هزار و ۸۹۹ داوطلب انتخاب رشته کننده تعداد ۴۷ هزار و ۶۴۸ داوطلب در کد رشته محل‌های انتخابی دارای حد نصاب علمی لازم هستند.

ظرفیت پذیرش دانشجو در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌ها، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها (به جز ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی) تعداد ۱۴ هزار و ۲۷۷ نفر است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

21 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
خرداد ۸, ۱۳۹۸ ۳:۴۱ ق٫ظ

به نظرم دکتری خوندن در دانشگاه های سطح ۱ شده شانسی
چه رتبه های خوبی که بی دلیل از گردونه رقابت حذف شدن و چه رتبه های افتضاح و سه رقمی ای که سال های قبل در برخی از این داگشگاه ها پذیرش شدن
دیگه انگار کار پژوهشی بی اهمیت شده مثل عمر به باد رفته خیلی از ماها که جوونی و زندگی و آرزوهامون رو فدا کردیم به خاطرش
هر سال رو با کلی انگیزه و تلاش شروع میکنیم برای درس خوندن ولی آخرش اوضاع میشه این همه تبعیض و نابرابری
بچه ها باید تک تک مون تصمیم درست رو بگیریم تا شرمنده آیندمون نباشیم چون معلوم نیست اینا قراره چه تصمیمی بگیرن حتی اگه به نفع ما رای بدهن تازه جلسه مصاحبه خودش داستانیه غیرقابل پیش بینی
به فکر خودمون باشیم

علی ر
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۹:۵۶ ب٫ظ

نمیدونم چرا دروغ میگن! میگن حدنصاب ها تغییر نکرده در بهشتی ! اکثر حدنصاب ها حداقل ۱۰۰۰ تا بالا رفته! مثلا دکتری نرم افزار پارسال ۳۷۰۰ بوده امسال ۴۹۹۰ !

لطفا حمایت کنید
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۴:۵۷ ب٫ظ
محمد
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۳:۳۵ ب٫ظ

سلام. کسی از جلسه امروز سه شنبه ۷ خرداد شورای آموزشی دانشگاه تهران خبر نداره ؟ قرار بود حد نصاب ها را اصلاح و کم کنند.

پ
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۲:۰۵ ب٫ظ

دانشگاه ها خودشون تصمیم گرفتند سنجش فقط اجرا کرده.دانشگاه های تهران همه امسال با هم تصمیم گرفتن ترازا ببرند بالا. دهه شصتی ها باز طبق معمول بهتون زور گفتند. اگه الان دهه هفتاد و هشتاد و نود چهل و پنجاه بودید هیچ کس جرات نمی کرد مثل موش آزمایشگاهی باهاتون رفتار کنه.تقصیر خودتونه. الان بیشترتون از ناراحتی تمام یه جایی غمبرک گرفتید و.. .تقصیر خودتونه

باران
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۱:۲۷ ب٫ظ

بهشتی رتبه های زیر ۲۰ رو با تراز ۵۰۵۰ امسال دعوت کرده تو مکانیک . فقط اگه ظرفیت شریف و بهشتی و امیرکبیر رو در نظر بگیریم ۳۰ تاست . کدوم عاقلی که رتبش زیر ۲۰ باشه میره مصاحبه بهشتی وقتی تو داتشگاه های برتر میتونه قبول شه . با این حساب امسال ظرفیتش خالی میمونه .کدوم ۷ برابر ظرفیت ؟ نکنه اینا اصلا یه کشور دیگه رو می گن ؟ .ضمن اینکه تراز پردیسش رو امسال ۱۰۰۰ تا کشیده بالا و از اکثر روزانه ها بالاتره .

یک دوست
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۱:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  باران

خب دوست عزیز این برای رشته های مهندسی صادقه. واسه خیلی از رشته ها هم شهید بهشتی دانشگاه ارجح هست. تازه هیچ رتبه زیر ۲۰ای هم نمیتونه مطمئن باشه که صد در صد شریف و غیره قبوله. چون اونا هم اگه دانشجو رو نخوان ظرفیت خالی میذارن. بنابراین داوطلبا شانس خودشونو برای همه جا امتحان میکنن.

باران
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۳:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  یک دوست

ببین رتبه شهید بهشتی تو مکانیک بعد از شریف و امیر کبیر و تربیت مدرس و علم وصتعت وخواجه نصیر هست. میزان ظرفیت روزانه دانشگاه هایی که اسم بردم بالای ۶۰ تاست . بهشتی بالاترین تراز رو تو رشته های مکانیک اعلام کرده یعنی رتبه های زیر ۲۰ رو دعوت کرده . رتبه قبولی سال پیشش هم همه بالای ۵۰ بودن . رتبه های زیر ۲۰ اگه شریف (ظرفیت ۱۰ نفر) قبول نشن میرن امیر کبیر (ظرفیت ۱۰ نفر)و اگه نشن میرن تهران(ظرفیت ۱۰ نفر) و به همین ترتیب تا خواجه نصیر میرن مصاحبه و اگه شایسته باشن قبول میشن تو یکی از اینا . پس عملا کسی نمیمونه که زیر ۲۰ باشه و حداقل رزومه رو داشته باشه و جایی قبول نشده باشه لذا ظرفیت بهشتی که پایین ترین ارزش رو تو مکانیک داره قطعا خالی میمونه . حالا شما به من بگو با اینکه ظرفیت های دانشگاه های تهران نزدیک ۷۰ هست این درسته که رتبه های زیر ۸۰ دعوت به مصاحبه بشن ؟ این درسته که بهشتی زیر ۲۰ دعوت کنه در حالیکه میدونه پر نمیشه ؟ درسته که تراز پردیسش از روزانه های شهرستان بیشتر باشه ؟ درسته همه چی به رتبه باشه و رقابت تو مصاحبه حذف شه ؟ درسته که تراز شبانه تهران رو انقدر زیاد کنن که از روزانه دانشگاه امیرکبیر بیشتر باشه ؟ ……..

مرتضی
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۹ ب٫ظ

رتبه ۵ روانشناسی در بهشتی دعوت به مصاحبه نشده! ۹ نفر روزانه می خواهد که ضرب در ۷ می شود ۶۳!! اما رتبه ۵ دعوت نشده!
با توجه به ۱۶ نفر ظرفیت طبق گفته ایشون که حداقل ۷ برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه شده اند. پس رتبه ۱۱۲ باید دعوت می شد (حداقل برای پردیس و شبانه) رتبه ۴۵ به هیچکدام دعوت نشده!!
آخه وجدان داشته باشید. دست ما به کجا بند است؟ به چه کسی شکایت کنیم؟ چقدر تناقض

شکایت در دیوان عدالت اداری
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۱:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  مرتضی

من با رتبه ۲۸، در حالی که بهشتی ۷ نفر ظرفیت داره، دعوت نشدم.

پ
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۲:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  مرتضی

از نوشته های شما این طور نتیجه می شه که لابد چهار نفر هم سهمیه دارها دعوت شدند.که شما اونا را نشمردید.

نیوشا
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۳ ب٫ظ

اگر اساتید، دانشگاه ها و سنجش با هم هماهنگ بودند این مشکلات به وجود نمی آمد. هرکسی ساز خودش را دارد می زند و بی برنامگی دارد می بارد. یک ذره برای دانشجو ارزش قائل نیستند. کاش همان یک ذره ارزش را داشتیم. وقتی که یک کشور توانایی برگزاری این دوره را ندارد باید یا این دوره را حذف کند یا چاره ای برای حلش بیندیشد. هر سال هرکسی ساز خودش را می زند. اینجا ماها هستیم که داریم زیر دست و پای اینها له می شویم. با زمان و عمر ما دارند بازی می کنند. کاری دارند سر آدم می آورند که دیگر کسی تمایل ندارد دکتری شرکت کند مثلا همین امسال چقدر کاهش نفرات شرکت کننده داشتیم.

میلیکا
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۳ ب٫ظ

واقعا چرا باید اینجوری باشه
اخه من کارشناسی و ارشد توی یه دانشگاه سطح دو بودم رزومه خیلی قوی دارم مقاله دارم استعداد درخشانم معدلم عالیه همه چی
برای استادم راهنمام که هم کارشناسی و هم ارشد استادم بود خیلی کار کردم این همه مقاله براش نوشتم این همه کار کردم براش
الان رفتم باهاش صحبت میکنم استاد هفته بعد مصاحبه هست میگه از فلان اداره و فلان اداره بهم زنگ زدن و میخان بیان ایجان بخونن و این حرفا واقعا چراااااا اخه
من اول حرفای دوستان باور نمیکردم به اینکه مصاحبه پارتی بازیه
الان که استاد خودم با من اینجوری میکنه و دانشگاه خودم
اصلا دیگه به چه امید برای مصاحبه دانشگاه های دیگه برم
تا کی باید توی ایران پارتی بازی بشه
چرا من بدبخت که این همه تلاش کردم و این همه زحمت کشیدم اینجوری بشم
خیلی ناراحت
خیلی نامردی اخه به من چه که یارو کارمنده اداره هست و این چیزا اخه رزومه اش نگاه کنی اخه این چه وضعی خداااااااااا

eng
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۱:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  میلیکا

کارمند اداره در هیچ کجای دنیا حق دانشجو شدن ندارد….

کامران
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۵:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  eng

ایران داره
به نظر من طرف وقتی کارمند هست میخواد بیاد دکتری بخونه که چی بشه
الان مقطع دکتری یعنی پژوهش یعنی تحقیق یعنی تمام وقت در اختیار دانشگاه و استاد بودن
الان اگه این کارمند بخاطر پزدادن نیست میخواد بیاد دکتری بخونه که چی بشه
بابا بشین کار مردم رو را بنداز وقتی هم که مراجعه میکنی بهشون میخوان ی امضا بزنن میگن برو هفته بعد بیا
خاله ای دارم معلمه رفته غیرانتفاعی داره دکتری میخونه با کلی هزینه
ازش میپرسم خب شما برای چی میخوای دکتری بگیری بابا شما دیگه اگه میخوای به روز باشی دیگه ارشد رو گرفتی لازم نیست این همه پول خرج کنی
برگشته میگه میخوام روی خانم فلانی رو کم کنم ی سره میاد تو دفتر مدرسه میشینه میگه استادم استادم چی گفت استادم فلان گفت
یعنی وقتی اینو شنیدم گفتم بله حق با شماست اصن شما باید بریدپسا دکتری بگیری
خب وقتی همچین ادمایی باشند که پول هنگفت بدن و دس بخونن چرا دانشگاه های چون: پیام نور، علمی کاربردی، ازاد، غیرانتفاعی نیان در مقطع دکتری ورود نکنن و تا ۲۰ الی ۳۰ نفر هرکلاسی جذب دانشجو اونم در مقطع دکتری نکنن؟
خاله من اصن سرش از مقاله و اینا در نمیاد باور کنید

eng
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۷:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  کامران

بنظر بنده این موضوع را هم میتوان از دیوان عدالت پیگیری کرد البته دوستان حقوقی حاضر در اینجا بهتر می توانند نظر دهند…چون تحصیل شغل محسوب میشود (همان برگه اشتغال به تحصیلی که همیگیرن نشانه شغل محسوب شدن دانشجو می باشد) و کارمندی هم شغل محسوب میشود….طبق اصل ۱۴۱ قانون اساسی دو شغله بودن ممنوع است.
اصل یکصد و چهل و یکم بصورت زیر می باشد:

رئیس جمهور, معاونان رئیس جمهور, وزیران و کارمندان دولت نمی توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند و داشتن هر نوع شغل دیگر در موسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت یا موسسات عمومی است و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و وکالت دادگستری و مشاوره حقوقی و نیز ریاست و مدیریت عامل یاعضویت در هیات مدیره انواع مختلف شرکت های خصوصی, جز شرکت های تعاونی ادارات و موسسات برای آنان ممنوع است.

سمت های آموزشی در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی از این حکم مستثنی است.

جعفرزاده
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۶ ق٫ظ

من واقعا تعجب می کنم. آخه کجا ترازهای اینا مثل پارسال هست/ پارسال تراز رشته ما رو ۳۱۰۰ زده بودند امسال ۵۰۰۰؟؟!!!!
میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است!!
چرا با عمر و وقت ما بازی می کنند من یکی واقعا دیگه هنگ کردم.

sima
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۲ ق٫ظ

توروخدا فقط رو تهران مانور ندین شهرستان هم همین وضعه بابلسر تو فیزیولوژی ورزشی خیلی برده بالا..خواهش می کنم شهرستان ها رو هم رسیدگی کنید

جعفرزاده
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۲ ق٫ظ

متاسفانه داریم می بینیم که دانشگاه ها هم براحتی از زیر حرفشون در می رن. این وسط حق ما ضایع می شه فقط. حتی اگه به دیوان عدالت هم شکایت کنیم اونا طوری قانون رو دور می زنند که در نهایت دیوان هم به نفع اونا رای صادر می کنه.
البته دانشگاه تهران هنوز اطلاعیه ای صادر نکرده ولی احتمال قوی دانشگاه تهران هم همین اطلاعیه را منتشر خواهد کرد. والله اعلم.

ماهور
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۰ ق٫ظ

خب پس نتیجه میگیریم که دانشگاه ها هم راست نمیگن!![ برای این که من از استادم تو دانشگاه سراسری شنیدم که بهشتی ترازشو بیشتر از همه دانشگاه ها افزایش داده. اول میگن رزومه بعد یه دفعه تراز و با اختلاف چشمگیری افزایش میدهند و مصاحبه های نفسگیری که آدم نمیتونه کمترین امیدی داشته باشه

مرتضی روانشناسی ۷۰
خرداد ۷, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۶ ق٫ظ

همانند سال گذشته؟!
روانشناسی از ۵۷۰۰ به ۷۶۰۰ رسیده! تغییری نکرده؟!