اعلام شرط راه‌اندازی دوره دکتری در دانشگاه‌ها

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار کرد: دانشگاه‌های مجری و متقاضی دوره‌های دکتری از این به بعد تنها با ارزیابی و تصمیم‌گیری هیأت‌های وزارت علوم امکان پذیرش دانشجوی دکتری را خواهند داشت.

مجتبی شریعتی‌نیاسر در گفت و گو با ایرنا، در مورد آخرین وضعیت اقدام‌های وزارت علوم در خصوص ارزشیابی دوره‌های دکتری در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: این ارزشیابی به کل دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد و بر اساس این آئین نامه، هیأت‌هایی به دوره‌های دکتری دانشگاه‌های مجری به منظور ارزیابی ادامه برگزاری این مقطع، ورود می‌یابند.

وی افزود: مؤسسه‌های آموزش عالی در برگزاری این دوره جدیدتر و کم تجربه‌تر هستند در خط مقدم نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قرار دارند و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

به گفته این مسئول وزارت علوم، هدف اصلی وزارت علوم از ابلاغ این آئین‌نامه، نظارت کیفی بر عملکرد و توانمندی دانشگاه‌های مجری دوره‌های دکتری است.

معاون آموزشی وزیر علوم در مورد یک ضابطه دیگر برای ارائه مجوز پذیرش دانشجو به دانشگاه‌های مجری دوره دکتری، گفت: از این به بعد هیأت‌های وزارت علوم در مورد ارائه مجوز دوره دکتری به دانشگاه‌های دارای توان و شایستگی، تصمیم‌گیری می‌کنند. در گذشته این مجوز به طور مستقیم برای دانشگاه‌ها صادر می‌شد.

آئین نامه ارزشیابی دوره‌های دکتری اسفندماه ۹۷ به تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ابلاغ شد. بر اساس این آئین‌نامه، تمام درخواست‌های مورد نظر برای ایجاد دوره‌های دکتری در سال تحصیلی آینده و بعد از آن در همه زیرنظام‌ها مطابق این آییننامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دانشگاه‌ها برای رشته‌های دایر خود حداکثر یک سال فرصت دارند شرایط موضوع آییننامه را احراز کنند؛ در غیر این صورت از سال ۹۹ مجاز به استمرار پذیرش دانشجوی دکتری در رشته‌های فاقد شرایط نیستند.

شریعتی‌نیاسر بارها اعلام کرده بود که کشور به ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری نیاز ندارد. جهت‌گیری مدیریت مراکز آموزش عالی کشور با علم به وجود ده‌ها هزار دانشجوی دکتری و پذیرش سالانه بیش از بیست هزار دانشجو از یک سو، همچنین نبود فضای مناسب کسب و کار از سوی دیگر، به مهار توسعه بی‌رویه و پرهیز از ایجاد یا استمرار دوره‌هایی معطوف می‌شود که با نیاز بازار و تقاضای اجتماعی مطابقت ندارد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

12 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مظفرالدین چنگیزنیاپور
تیر ۴, ۱۳۹۸ ۷:۳۱ ب٫ظ

سلام دوستان خوب.
من دیروز دانشگاه علامه مصاحبه داشتم.امروز هم رفتم دانشگاه علامه ( ارشد علامه بودم)که از اساتیدم برای خوارزمی و فردوسی توصیه نامه بگیرم. اساتید داخل اتاق مصاحبه در حال مصاحبه با داوطلبان بدون آزمون بودند، در وقت استراحتشون وارد اتاق شدم، روی میز جلوی یکی از اساتید، اسم سه نفر از داوطلبایی( با آزمونی) که اتفاقا میشناختمشون رو دیدم، توی یه لیست (البته رو کاغذ A4 که نصفش پاره شده بود)، اسمشون نوشته شده بود. به نظرتون این سه نفر، افراد پذیرفته شده توسط گروه هستند؟
سوال دوم: رفتارشون با من با اینکه دانشجوی خودشون بودم صمیمانه نبود، خیلی خشک و رسمی بود، آیا این نشون میده که منو نمیخوان بپذیرن؟

محمد
تیر ۴, ۱۳۹۸ ۸:۵۳ ق٫ظ

به نظر من اینکه مردم همه بتونن تحصیلات عالی داشته باشن اصلا بد نیست اتفاقا خیلی هم خوب هست این یه چیز طبیعیه که با بالا رفتن ظرفیت دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو سطح فرهنگ، علم و دانش کشور هم بالا تر میره اما چندتا نکته اساسی هم باید مدنظر گرفته بشه، اولا اینکه بعداز فارغ التحصیلی متاسفانه استخدام های دولتی همش بر اساس پارتی شده که این باعث شده کسی که با سعی و تلاش تونسته تو یه دانشگاه خوب درس بخونه بی بهره بمونه، دوم اینکه باید جا بیفته هر کسی که مثلا دکتری میخونه(یا هر مقطع دیگه) قرار نیست هیات علمی(یا یه سری شغل های خاص) بشه چون کشور به این تعداد هیات علمی نیاز نداره، سوم اینکه باید زیرساخت های و امکانات خیلی از دانشگاه ها درست بشه نه اینکه ما بیام صورت مسئله رو پاک کنیم، چهارم اینکه برای رفع مشکل بیکاری هم باید مثل تمام کشورهای پیشرفته دنیا صنایع وارد فاز حمایت و بهره گیری از دانشگاه ها بشن یعنی صنایع بیان برای تحقیق و پژوهش تو دانشگاه ها سرمایه گذاری کنن و از اون طرف علاوه بر استفاده از نتایج تحقیقات تو روند تولید یا شرکتشون میتونن نیروی کار مورد علاقه شون رو هم به درستی تربیت کنن تا بعد فارغ التحصیلی بتونن به راحتی جذبش کنن این کاریه که تو تمام کشورهای پیشرفته دنیا داره انجام میشه. یه سری نکات دیگه هم هست اما به نظرم مهمترینش اینا بود.

مهدیار
تیر ۴, ۱۳۹۸ ۲:۵۲ ق٫ظ

کسی که میاد دکتری بخونه قطعا هدفی داره واسه ی سر گرمی و … که نمیاد پس بهتره پذیرشش هم منطقی باشه. واقعا چه اشکالی داره که سطح علمی جوانان کشور بالا بره ؟؟ جای تاسف داره که توی مقطع دکتری هر روز یه خبر و به تصمیم گیری جدیدی میبینیم که کلی توی سرنوشت داوطلبین تاثیر داره و نمیشه یه برنامه ریزی درست واسه آزمون دکتری کرد. واقعا کجای دنیا انقدر بی ثباتی وجود داره؟

پ.د
تیر ۳, ۱۳۹۸ ۳:۳۲ ب٫ظ

کاش روزی فرا رسد که کارشناسی ارشد هم از دانشگاه های فاقد بار علمی هم جمع شود و به دانشگاهی این امتیاز داده شود چه آزاد چه دولتی که حداقل چند دانشیار و استاد تدریس داشته باشند…

ن.دکتر
تیر ۲, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۲ ق٫ظ

پس تاریخ مصاحبه رو کی مشخص میکنن

س
تیر ۲, ۱۳۹۸ ۹:۴۹ ق٫ظ

جالبه تنها که دانشگاه آزاد نیست، دانشگاه ملی ارومیه هم در بعضی گروهها همچنین مشکلی دارد. بعنوان مثال کروه زراعت دانشکده کشاورزی که الان چندین سال است که دکتری میگیرند و دریغ از امکانات….
البته ناگفته نماند خود مسئولین هم پیگیر نیستند.
پس نباید صرفاً به دانشگاه آزاد گیر داد…

ع
تیر ۲, ۱۳۹۸ ۸:۱۳ ق٫ظ

روی دانشگاه آزاد چرا نظارت نمی کنید؛ یک رشته رو دانشگاه تهران هر سال دو نفر پذیرش داره در حالیکه واحد ازاد خوراسگان هر سال ده نفر پذیرش میکنه!!!
دیگه ارشد کم نبود آلان دکترا هم شده مثل کلاس های کارشناس؛ به یک نفر دو نفر هم رضایت نمیدن ماشالله ۱۵-۱۰ نفر پذیرش دارند!!!!؟؟؟؟

آزادی
تیر ۲, ۱۳۹۸ ۷:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  ع

خوبه که خداروشکر امیدوارم یه روزی برسه که یه کمترین سطح دانشگاهی جمعیت کشورمون کارشناسی ارشد باشه و همه تحصیلات عالیه داشته باشن و مثمر ثمر باشن واسه ایران عزیز

ع
تیر ۳, ۱۳۹۸ ۱۰:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  آزادی

حتماََ !!!!!!!!!!

Saeid
تیر ۲, ۱۳۹۸ ۱:۵۸ ق٫ظ

آره، واقعا همین طوره است، اخه مگه میشه دوره دکتری رو مثل بقیه دوره ها اشباع کرد

eng
تیر ۲, ۱۳۹۸ ۷:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  Saeid

سالهاست اینگونه پذیرش انجام شده و دکترا نابود شده است…..

علی
تیر ۲۰, ۱۳۹۸ ۷:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  eng

مگه چه اشکال داره؟ شاید یکی خواست فقط سطح تحصیلیشو ببره بالا، شاید از کسی که انتظارشو نداری چیزی اختراع کرد. مگه فقط باهوشه توان زیادی دارند؟ اروپا و آمریکا اگر میخواست مثل ما فکر کنه که الان ما از اونا جلوتر بودیم. بنظرم باید سیاستی درست بشه که هر کس خواست درس بخونه هرکس هم نخواست که هیچ. اگر سطح علمی مملکت بره بالا بنفع آیندگان هستش و به مرور خودش رو نشون میده، مگه الان هر کس مدرک داره سر کاره؟ مدرک دکترها هم مثل بقیه