موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

ارائه طرح پیشنهادی اشتغال زایی پویش دکتری به وزارت کار

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

چارچوب و آئین نامه پیشنهادی طرح اشتغال زایی پویش دکتری تنظیم و برای بررسی و اجرا به وزارت کار ارائه شد.

به گزارش مهر، چارچوب و آئین نامه پیشنهادی طرح اشتغالزایی پویش دکتری تنظیم و توسط نمایندگان پویش دکتری مدیرکل سیاستگذاری اشتغال وزارت کار ارائه شد.

در این آئین نامه آمده است: با توجه به پیگیری‌های به‌عمل آمده طی دو سال گذشته با نهاد ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجلس شورای اسلامی در خصوص اشتغال دانش آموختگان مقطع دکتری تخصصی وزارت علوم (دکتری غیر پزشکی) و بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری که سال ۹۸ را سال “رونق تولید” نامگذاری گذارده‌اند و با توجه به اوضاع کنونی کشور و سودجویی دلالان اقتصادی، پویش اشتغال دکتری با هدف ایجاد اشتغال پایدار از طریق نیروی متخصص دانشجویان و دانش آموختگان دکتری غیرپزشکی؛ آئین نامه پیشنهادی فعالیت خود را به شرح زیر ارائه می‌کند.

در ادامه آئین نامه بحث‌های تأمین منابع مالی و غیرمالی، بیمه اشاره شده، همچنین برنامه اجرایی این طرح به صورت سه فاز در نظر گرفته شده به نحوی که پویش اشتغال دکتری در سال ۹۸ در چهار قطب کشور مطابق جدول زیر شروع به فعالیت کرده و تعداد استان‌های دارای دفاتر استانی طی ۵ سال آتی افزایش داده شود به طوری که در سال ۱۴۰۴ هر استان دارای یک دفتر استانی پویش باشد.

چهار قطب مشخص شدهدفاتر مدیریتی پویشاستان‌های تحت پوششتعداد دانشجویان و فارغالتحصیلان دکتری ثبت شده در پویش دکتری بر اساس محل سکونت
قطب اولدفتر استان تهران (تیم مدیریت مرکزی)البرز، مرکزی، قزوین، قم، سمنان، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی۵۵۰
قطب دومدفتر استان مازندراناردبیل، گیلان، گلستان، خراسان شمالی۱۵۰
قطب سومدفتر استان کردستانایلام، لرستان، همدان، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان شرقی، آذرباییجان غربی۴۰۰
قطب چهارمدفتر استان فارسخوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بو یر احمد، هرمزگان، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان۳۰۰

 

تعداد دانش آموختگان و دانشجویان دکتری غیرپزشکی وزارت علوم، طبق آمار ارائه شده تا زمستان ۹۷، حدود پنجاه هزار نفر است از آنجایی که دانش آموختگان در تمام رشته‌های تحصیلی اعم از فنی، علوم انسانی، علوم پایه و … دارای تخصص و استعداد بالقوه جهت مشاغل مبتنی بر علم (در زمینۀ تولید، تحقیقات، آموزش و…) هستند، لذا تعداد اعضا نامحدود و زمینۀ فعالیت تخصصی مجموعه پویش نیز چندجانبه در نظر گرفته می‌شود.

تعداد و مشخصات و داوطلبان، سوابق و مهارت‌های آنان در رشته فعالیت مورد نظر ثبت گردیده و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف، با بررسی پتانسیل کارآفرینی هر رشته و ایده‌های تولید محور یا علم محور ارائه شده، برآورد شده است.

دامنۀ شمول این آئین نامه شامل فعالیت‌های اقتصادی بخش غیر دولتی با اولویت رسته‌های اقتصادی پر اشتغال در مناطق هدف اجرای طرح، اعم از ایجادی، تکمیلی و توسعه شامل موارد زیر است:

الف- کشاورزی و صنایع غذایی شامل: زراعت، دام و طیور، باغبانی، شیلات؛ گلخانه، گیاهان دارویی، خدمات تجاری فنی و مهندسی بخش کشاورزی، مکانیزاسیون کشاورزی، صنایع تبدیلی کشاورزی، تولید کودهای کشاورزی.

ب- تولید محصولات شیمیایی پر مصرف و پر بازده.

پ- مدیریت و بهینه سازی منابع: مدیریت پایدار حوزه‌های آبخیز کشور.

ت- خدمات مشاوره‌ای و آموزشی.

ث- خدمات بازیافت و تبدیل مواد، تفکیک زباله، مدیریت بازیافت، بازیافت محصولات جانبی و دورریز کارخانجات صنایع شیمیایی.

ج- واردات و صادرات.

با توجه به اشباع هیئت علمی و بحران بیکاری تحصیل‌کردگانتصویب چنین طرح جدیدی برای استفاده از نیروی متخصص دکتری ضروری است و امیدواریم وزارت کار در پیش بردن اهداف پویش همچنان همکاری لازم را داشته باشد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

72 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فقط پزشکی
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۴:۰۴ ب٫ظ

چه فایده از بهترین دانشگاه ایران در مقطع دکتری در رشته های غیر پزشکی قبول شده باشی آینده کاری مشخص نیست و اگه هم استخدام بشی حقوقش طبق قانون کار هستش اصلا به فرض در یک سازمان دولتی استخدام بشی نهایتش مگه به یک دکترای تخصصی چقدر حقوق میدند یا اینکه اصلا عضو هیئت علمی دانشگاه بشی چه فایده داره که حقوق یک هیئت علمی دانشگاه یک چهارم یک پزشک عمومی هم در ماه نمیشه من خودم آدمی رو میشناسم از دورافتاده ترین دانشگاه آزاد ایران در رشته پزشکی فارغ التحصیل شده الان درآمدش بالای ۲۵ میلیون تومن در ماه هستش و وضعیت مالیش توپه حالا پزشک متخصص و فوق تخصص جای خود داره که در آمد مالیشون نجومی هستش و هرکسی رو که در اطرافم میبینم پزشکن بهترین وضعیت مالی و بهترین خونه و ماشین رو دارند من خودم در مقطع دکتری چند سالی هستش در رشته مهندسی مکانیک شرکت میکنم و میخواستم واسه دوره روزانه در یکی از دانشگاه های سراسری قبول بشم ولی میبینم هیچ آینده ای نداره و تصمیم دارم از امسال واسه رشته پزشکی بخونم حالا هر دانشگاهی میخواد باشه فرقی نمیکنه چون استخدامش تضمین شده هستش و در آمد های بالای ۲۵ میلیونی همه پزشکان عمومی دارند

مریممم
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۵:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  فقط پزشکی

متاسفانه باید بگیم اره

eng
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۶:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  فقط پزشکی

پزشکی ازاد یک حداقل درصدی میزنن…متاسفانه رشته های مهندسی مثل همین رشته شما (مکانیک) با درصد صفر هم میشه تا اخذ دکترا رفت عملا هیچ فیلتری نیست مثلا حتی یک فرد از کارو دانش که ضعیفترین رشته اموزشی است هم میتونه در رشته خوب ریاضی ادامه بده و حتی دکترا بگیره و در طرف مقابل یک فردی دیگر در رشته ریاضی در بهترین دانشگاهها دکترا بگیره….در صورتیکه کارودانش و فنی حرفه ای برای تربیت تکنسین بوده است اما بدلیل انحراف و افسارگسیختگی سیستم اموزشی به راحتی تا مقطع دکترای بهترین رشته های اموزشی کشور که مربوط به رشته ریاضی است برود….در مقابل بهترین تحصیلکرده های ریاضی هم براحتی با انها در یک رده متاسفانه قرار میگیرند….ایا چنین رشته هایی نباید با این وروردیها به بدترین رشته ها بعد چند سال تبدیل شوند؟؟؟؟……. رشته پزشکی کارو دانش و فنی حرفه ای ندارد و دانشگاه غیرانتفاعی هم ندارد و همچنین سیستم درمانی کشور ایران فعلا بشدت پزشک محور است نه بیمار محور اما فعالیتهای صنعتی بشدت یا سرمایه محور و سیاست زده و یا بهره بردار محور است نه مهندس محور…..پس بتبع با وجود چنین مواردی، تفاوت فاحشی در ایران بین این رشته ها بوجود خواهد امد

sama
تیر ۱۰, ۱۳۹۸ ۳:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  eng

همون کارو دانشیه که میگین تا مقطع دکتری رفته لابد تونسته که رفته، مدرک علی الحساب که بهش نمیدن اونم مث بقیه باید بخونه و تلاش کنه تا قبول شده.

مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل
تیر ۱۲, ۱۳۹۸ ۳:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  eng

اینکه شما همه واحد های دانشگاه آزاد اسلامی و همه دانشجویان آن را زیر سوال می برید درست نیست همین واحد رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین جزو برترین های دنیا هستش و حتی بارها دانشگاه صنعتی شریف رو شکست داده و خیلی از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در مقاطع بالاتر از فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی پیشی گرفته و بهترین رتبه رو کسب می کنند .

مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل
تیر ۱۲, ۱۳۹۸ ۳:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  فقط پزشکی

شما مثل اینکه اطلاع دقیقی ندارید و حقوق هیئت علمی دانشگاه رو نمی دونید اساتید دانشگاه در بازه ۲۰-۳۰ میلیون حقوق می گیرند و سایر مزایا از جمله مسکن و وام و … اما پزشک عمومی ها کم کم دارن بیکار می شوند چون اونقدر به وفور وجود داره درآمد اکثرشونم به زور به ۵-۱۰ میلیون برسه + استرش کاری + شیفت شب و … در نظر بگیرید اساتید هیئت علمی دانشگاه های سراسری دارند آقایی می کنند و در جو با نشاط دانشجویی و کمترین ساعت کاری بهترین امکانات در اختیارشون می باشد .

فقط پزشکی
تیر ۱۴, ۱۳۹۸ ۳:۳۰ ب٫ظ

مثل اینکه شما در ایران زندگی نمی کنید من خودم در اطرافم هر کسی رو میشناسم رشته پزشکی عمومی از یک دانشگاه معمولی خونده بالای ۲۵ میلیون تومن در ماه درآمدش هستش پزشک متخصص و فوق تخصص جای خود داره به عنوان نمونه من خودم یک متخصص ارتوپدی در یک شهرستان کوچک میشناسم منشی اون میگفت روزانه بالای ۵ میلیون تومن درآمد داره حالا ببین در ماه چقدر درآمد داره در ضمن این رو همه میدونند که پزشکان در در کل دنیا از لحاظ موقعیت مالی به یقه سفیدها معروف هستند

eng
تیر ۱۵, ۱۳۹۸ ۰:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  فقط پزشکی

در دنیا اینطور نیست…مثلا در المان که مهمترین کشور پزشکی است معلمان بیشتر از پزشکان حقوق می گیرند (البته معلمان در ان کشور از بین بهترین تحصیلکرده ها می باشند) در واقع تفکرشان اینست که معلم می تواند پزشک تربیت کند اما پزشک نمی تواند معلم تربیت کند….بتبع اساتید دانشگاه هم حقوق بتبع بالاتری از پزشکان در ان کشور دارند….و اما بهترین رشته برخلاف تصور ایرانیان رشته های علوم پایه است چون همانطورکه از اسمشان پیداست پایه و اساس می باشند و علوم دیگر بر پایه انهاست و بتبع باید افراد قوی تر در این عرصه فعال باشند و معمولا در دنیا نیز معرف هستند مثل انشتین، نیوتن و غیره……همچنین در امریکا مهندسی با پزشکی به لحاظ درامد فرق چندانی ندارد….متاسفانه در ایران مهندسی پشتوانه ای ندارد نتنها وزارتخانه پشتیبان ندارد حتی صنف جامع هم ندارد …..حتی مثلا چند وقت اخیر شاید بارها شجمله ای را شنیده باشید که “ساخت پهپاد در ایران بشدت دهها برابری از ساخت پهپاد در امریکا ارزانتر است”….اگر دقت کنید نکته ای بسیار تامل برانگیز در ان وجود دارد ….این عبارت نشانه ارزان بودن عجیب و غریب خدمات مهندسی در ایران است که باعث تولیدات مهندسی بسیار ارزان نبست به امریکا می شود و وضعیت اسفبار دستمزد مهندسان در کشور را نشان می دهد …بهمین دلیل است که اکثر مهندسان با وجود داشتن تخصص به شغل کارمندی در ارگانهای مختلف روی می اورند….

rahyaft
تیر ۲۰, ۱۳۹۸ ۲:۰۳ ب٫ظ

سلام دوست عزیز
اینطور که می فرمایید نیست.

eng
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۶ ق٫ظ

ضمنا تعداد افراد بیکار دانشجو و فارغ التحصیل دانشگاه ازاد در مقطع دکترا که مربوط به چند سال اخیر است با یک نگاه و براورد ذهنی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر است (فقط دانشگاه ازاد)…..

سعید
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۰:۳۷ ق٫ظ

خوب حالا این یعنی چی؟

eng
تیر ۸, ۱۳۹۸ ۸:۵۶ ب٫ظ

تعداد دانش آموختگان و دانشجویان دکتری غیرپزشکی وزارت علوم، طبق آمار ارائه شده تا زمستان ۹۷، حدود پنجاه هزار نفر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟……اگر دانشگاه ازاد هم جز این امار است این امار درست نیست با یک بررسی ساده می توان فهمید امار بسیار فراتر از اینهاست و علت بیکاری هم تعداد زیاد جذب در چند سال اخیر است ولاغیر…..

عرفان
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۰:۰۵ ق٫ظ
پاسخ به  eng

گفتن دکترا های بیکار اکثر دانشجوهای دکترای ازاد شاغلن دوسته خوبم

eng
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۵ ق٫ظ
پاسخ به  عرفان

اتفاقا اکثرا بیکارن….فقط دانشجویان دانشگاه ازاد یکی دو سال اخیر و اینده اکثرا کارمندن یا کارمند خواهند بود …چون قبلا افراد شرکت کننده نمیدونستن اوضاع دکترا با این جذب نابود خواهد شد و هر چقدر امثال بنده مخالفت میکردیم اما تاثیری نداشت و در خواب بودند….شایان ذکر است دانشجو بودن و کارمند بودن در تعارض صد در صد است و در کشورهای دیگر حتی ممانعت شدید میشود و عملا همزمان کارمند بودن و دانشجوی دکترا بودن به سخرهخ گرفتن جامعه علمی و افراد علمی و زحمتکش جامعه است…..

امیر
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  eng

با سلام نظر من متفاوته؛ چون به نظر شما کسی که کارمند هستش جامعه علمی را به سخره می گیره و چون امکان تحقیق و پژوهش براش فراهم نیست! نمی تواند برای کشور مفید باشد. ولی اینجوری که شما فکر می کنید نیست که باید کارمندان حق هیچ پژوهش کاری نداشته باشند و حتماً و صرفا پشت میز نشسته و به ارباب رجوع جواب بدند ولی در برخی سازمانها و نهادهای دولتی با وضعیت ستادی دارای واحد آر اند دی می باشند اگر کارمندی بخواهد در چنین بستر و پست سازمانی با حضور در مقطع دکتری مسائل و مشکلات سازمان را از سر دلسوزی و جهت اصلاح امور به محیط دانشگاهی ببرد قطعا مفید و کارآمد خواهد بود که هیچ موقع یک دانشجوی غیر کارمند نمی تواند. لذا برخی کارمندان دارای تواناییهای هستند که می توانند در سطح مدارج بالاتر برای جامعه و کشور مان تاثیرگذار باشند و این مساله ایجاب می کند تا حتی سهیمه خاصی در مقطع بالاتر دانشگاهی علی الخصوص مقطع دکتری برای کارمندان دستگاههای دولتی در نظر گرفته شود.

eng
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۱ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

خیر….دانشجو یعنی جوینده و حریص به عمل و تلاش شبانه روزی …..نه اینکه این بیاد بهتره اون بیاد بهتره….هیچ کس حق ندارد تبعیض ایجاد کند و همگان باید تمام وقت در اختیار دانشگاه باشند ولاغیر!!!

رسول آریان
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۱:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  eng

آقای eng و باز هم نظرات شما که واقعا آدم نمیدونه چی بگه!

اگر یک پرس و جو بکنید از اساتید دانشگاهتون، می‌بینید که اکثر اونها در حین تحصیل در مقطع دکتری یا هیات علمی بودند یا حق‌التدریسی.

ببینید بستگی به تلاش فرد داره. همین الان در کلاس ما فردی وجود داره که متاهل هست، بچه داره و شاغل در یک سازمان. اما هم تکالیف رو به موقع تحویل میده، هم ارائه‌ها رو به موقع انجام میده، ترم پیش هم نمرش خیلی خوب شد. در هفته هم ساعت‌ها وقتش رو اختصاص میده به خوندن مقاله.

بله، در عوض دو نفر هم هستن که شاغل هستن و متاهل ولی نمیتونن خیلی به درس و دانشگاه بپردازن.

در سمینار رازهای موفقیت در مصاحبه دکتری، خیلی موشکافانه این موارد رو بررسی کردم.

مساله شغل و تاهل کاملا نسبی هستش. یعنی در ایران دانشجوی دکترای مجرد بیکار درس‌نخوان نداریم؟ قطعا داریم. دانشجو باید بتونه هر سه مساله کار، تاهل و درس رو با هم مدیریت کنه. نمونه‌های موفق زیادی هم داریم.

قبلا هم گفتم، لطفا جهان‌بینی خودتون رو کمی اصلاح کنید…

eng
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۵:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  رسول آریان

هییت علمی در راستای فعالیت دانشجویی در رشته مربوطه است و در قانون اساسی هم جز استثنات برای دوشغله بودن است….شما اگر میتوانید بروید مثلا در دانشگاه تورنتو کانادا همزمان کار کارمندی (غیر از تدریس یا کلاس حل تمرین) هم داشته باشید اگر تونستید بیایید اظهارنظر کنید….

نگین
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۶:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  eng

منم موافقم یعنی چی طرف با یک نهایتا لیسانس برخی هم با مدارک پایین تر در جستجوی کا ربودند چون هدف علم نبود ه درآمد بود حتی کارهای پایین در یک اداره مثل خدمات بعد همینکه استخدام شد طرف میره ادامه تحصیل میده از هر دانشگاهی با هر شرایطی بعد میره بالاتر به نسبت ترفیع میگره میره دنبال پست بعدم میشه دکتر حالا اصلا تو دکتری اش درسم بخونه کدوم منطق میگه این آدم دنبال علم بوده دنبال علم رفتن یعنی بلافاصله بری کنکور بدی دنبال کار نباشی به هر کای هم راضی نشی چون هدفت بزرگه مثلا هیت علمی بعد از ازدواج میفتی در آمدم نداشتی همش درس خوندی حالاهم بیکاری اصلا به شدت مخالفم با ادامه تحصیل کسی که قبلا یک صندلی رو اشغال کرده اگر طالب علم بود دنبال کار نمیرفت (باید تکلیف مشخصباشه یا کار با حداقل یا تحصیل و بعد کار بهتر )در ضمن باسند میگم اینارو الان حق کسی که واقعا جوونی اش و زندگیش و گذاشته پای درس با اونیکه کار داشته و متاهل شده و هزار بحث دیگه فرق داره و بایدم فرق گذاشته بشه

امیر
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۱:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  eng

دوست عزیز، موضوع تبعیض نیست توانایی هستش، به فرض یک نفر بعد از اخذ مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد امکان تحصیل به هر دلیلی در دانشگاهها فراهم نمی باشد و اینکه در یک دستگاه اجرایی نیز مشغول و به اصطلاح معلول دولت شود آیا این شخص حق انتخاب و ارتقاء علمی در جامعه ندارد و اینکه شما اسم این را تبعیض می گذارید این اصلاً درست نیست و کدام دانشجوی دکتری تمام وقت در اختیار دانشگاه هست. به نظر میرسه صورت مساله را پاک می کنید و این حق همه است هرچند اساتید در پذیرش دانشجوی دکتری شاغل سخت گیریهای خاص خودشون را دارند و بعضا امکان حضور خیلی از شاغلین چه دولتی و خصوصی در مقطع دکتری که به استحقاقش را دارد نمی تونه وارد بشه و لازم به تداعی است که مساله دیگری در جذب دانشجو ی دکتری هست شما حتما بروید در خصوص آن تحقیق کنید؟

eng
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۵:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

اگر جوینده علم است از کارمندی انصراف دهد و تمام وقت در اختیار دانشگاه باشد پس از فارغ التحصیلی دنبال شغل باشد….

نگین
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۶:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  eng

دقیقا موافقم توضیحم دادم فقط خودشون و گول میزنند

مدرس دانشگاه آزاد
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۸:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

و اوج شکوه سیستم آموزشی کشور ما در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شخصا شاهد بوده و هستم:
کارمند تمام وقت دانشگاه خود دانشجوی دکتری واحد دیگری است و همچنین در همان واحدی که خود کارمند آن است تعداد قابل توجهی واحد درسی جهت تدریس نیز دارد!!!
زیبا نیست؟!

رضا
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۳:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  eng

یعنی یک کارمند نمیتونه جوینده علم باشه این چه تفکری است اتفاقا کارمندان الان بهتر از دیگران نسبت به علم حریص هستند و با کار خود تلفیق می کنند

امیر
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۵:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

احسن آقا رضا

eng
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۵:۴۵ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

کسی مخالف جوینده بودن یا نبودن کارمندان مطلبی ارائه نکرده است اگر جوینده علم است کسی مخالف نیست فقط باید از کارمندی انصراف دهد و تمام وقت در اختیار دانشگاه باشد پس از فارغ التحصیلی دنبال شغل باشد….

رسول آریان
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۷:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  eng

انسان یک بعدی نیست دوست عزیز.

درس مهم هستش، ولی خانواده هم مهم هست، کسب روزی حلال هم مهم هست، گردش و مسافرت هم مهم هست.

بنده دوستی صمیمی در آمریکا دارم که در حال تحصیل در مقطع دکتری هستش و اخیرا در کار بیزینس هم وارد شده.

شما می‌فرمایید تدریس استثنا هست. چرا استثنا هست؟ مگه تدریس از دانشجوی دکتری وقت نمیگیره؟ مگه تدریس نمی‌تونه مانع تحصیل بشه

هدف از شاغل نبودن این هستش که وقت دانشجو آزاد باشه. اما اگه خود دانشجو مدرس باشه، قطعا همین تدریس هم از وقتش می‌گیره.

مثلا اگه‌ قرار باشه در هفته ساعت ها تدریس کنه، وقت بذاره برای طرح سوالات میان ترم و تمرینات، وقت بذاره برای تصحیح سوالات میان ترم و بررسی جواب دانشجوهاش، وقت بذاره برای تهیه جزوه و اسلایدی که قرار هست درس بده، وقت بذاره برای طراحی سوالات پایان ترم و تصحیح اونها و …
همه اینها وقت دانشجوی دکتری رو تلف می‌کنه.

شاید شما بگی که چون شغلش مرتبط با درس هست، پس اشکال نداره‌، ولی اینجور نیست. چون چیزی که دانشجوی دکتری می‌خونه با مطالبی که خودش تدریس می‌کنه، لزوما همخوانی نداره و به نوعی تدریس مثل یک پارازیت بر روی تحصیل خودش اثر منفی می‌ذاره.

eng
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۸:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  رسول آریان

شغل ازاد فرقش اینه که میتونه هفته ای مثلا ۵ ساعت کار کنه و بقیه صرف تحصیل شود و با کار کارمندی دولتی یا خصوصی فرق دارد…..در دانشگاههای دنیا بودجه ای برای کلاسهای حا تمرین میدن و دانشجوی دکترا اینکار رو انجام میده و اینکار در حیطه فعالیت اموزشی رشته اش می باشد و باعث ارتقا توان علمی فرد است…..ضمنا مدت تدریس مهمه مثلا ۱۰ ساعت در هفته نه ۵۰ ساعت در هفته……

این عبارت یعنی چه؟…..درس مهم هستش، ولی خانواده هم مهم هست، کسب روزی حلال هم مهم هست، گردش و مسافرت هم مهم هست…..تحصیل شغل است و روزی حلال هم در حد تامین هزینه شخصی که یک کار پاره وقت که کمتر از ده ساعت در هفته باشد نه شغل تمام وقت کارمندی!!!!!!!!!!!……در مورد گردش و مسافرت هم و تفریح هم عرض کنم اگر دکترا بخواهد اینچنین راحت باشد که همه تفریحات را داشته باشد و شغل تمام وقت هم داشته باشد و یحتمل زن و بچه هم داشته باشد دیگر دانشجوی دکترا بهتر است دانشگاه نیاید استاد تشریف ببرن خونه فرد به اصطلاح دانشجو تا اوقات ایشان مکدر نگردد…وسلام

رسول آریان
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۹:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  eng

من خودم کارمند نیستم و موافقم که کار خیلی زیاد و تمام وقت میتونه مانع تحصیل بشه.

اما هیچ جا ننوشته و نگفتن که کارمند نیمه وقت حق دکتری خوندن نداره.

اگر چنین چیزی بود، میگفتن اگر استعلام کنیم و ببینیم فردی دروغ گفته و کارمند هستش، اخراجش میکنیم.

کسی که تونسته آزمون و مصاحبه رو با موفقیت پشت سر بذاره و پذیرفته شده، پس حق داره درس بخونه‌. اگر تونست که مدرکش رو میگیره. اگر هم نتونست، اخراج میشه. دیگه اون به خودش ربط داره که میتونه توی این شرایط درس بخونه یا خیر. نهایتا اگر نتونست میره انصراف میده.
به من و شما ربطی نداره زندگی مردم.
خودش بهتر میدونه که توانایی این کار رو داره یا خیر. برای دیگران تعیین تکلیف نکنیم.

eng
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  رسول آریان

طبق قانون اساسی دو شغله بودن منع شده است….از انجا که تحصیل نیز شغل محسوب میشود (برگه اشتغال به تحصیل بعنوان مدرک خدمت شما)…..اگر کسی همزمان شغل ثابت داشته باشد….پس بنظر شما نمی تواند دو شغله محسوب شود؟….ورای از این بحثهای قانونی، منطقا ایا اینکار درست است؟….
ضمنا مگر اکثر دانشگاهها ایتمهای اصلی صلاحیت داشتن اساتید علمی را رعایت می کنند ایا برخورد میشود؟….ایا تعداد جذب با اساتید دارای توانی در مقطع دکترا همخوانی دارد، حال که همخوانی ندارد کسی برخورد کرده است؟….برخی دانشگاهها یکشبه ظرفیت دکترا را دهها برابر کرده اند ایا کسی برخورد کرد؟…و هزارن مورد دیگر …..ایا اراده بازدارندگی وجود دارد؟…..دانشگاههایی که استاد در سطح ارشد و دکترا ندارن و اگر هم استادی باشد با این حجم از دانشجوی با کیفیت پایین که اگر هم بخواهند کار کنند بشدت بهانه جو و زیرکار در رو هستند دیگری جای بحثی در مورد توانایی باقی نمی گذارد….یعنی کسی که براحتی با زدن درصد نزدیک صفر یا شایدم صفر و یا منفی وارد دکترا شده و در دانشگاه هم اوضاع اسفبار است بنظر شما اون مدرک خیانت بزرگ به کشور است…..ضمنا اتفاقا کیفیت علمی بشدت به بنده و جامعه ربط دارد و مسله شخصی نیست و بشدت در از سیستم بی کیفیت به لحاظ علمی انتقادهای کوبنده و سخت خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت جامعه علمی را به ورطه نابودی ببرند و تحصیلکرده های قوی و زحمتکش را گوشه نشین کنند و از اب گل الود فرصت طلبان ماهی بگیرند….

رسول آریان
تیر ۱۰, ۱۳۹۸ ۱:۱۲ ق٫ظ
پاسخ به  eng

شما هم صرفا از دیدگاه خودت نگاه میکنی.
اگر خودت کارمند بودی، هرگز این چیزها رو نمیگفتی. یعنی اگر همین فردا به شما بگن که توی یک سازمان دولتی خوب با حقوق و مزایای عالی، استخدام رسمی هستی، جواب منفی میدی؟ واقعا جواب منفی میدی؟ هرگز.

eng
تیر ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  رسول آریان

خیر….. بازهم همین مطالب را ارائه میدهم…..بنده هیچ وقت در هیچ استخدامی شرکت نکردم و چون هدفم علمی بود و هست….شما چون در این چند سال به مرحله دکترا رسیدید و دکترا در این چند سال به این وضع دچار شده چنین برداشتی دارید ….در صورتیکه قبلا اینطور نبوده و حدودا قبل سال ۹۰ دانشجوی ارشد هم براحتی میتوانست تدریس کند و در جاهای مختلف (بدلیل کم بودن ارشد و دکترا) براحتی میتوانست استخدام شود و یا حداقل در شرکتهای تخصصی رشته خود فعالیت کند…در صورتیکه علاقه به این کارها نبود و به سمت فعالیتهای علمی مشغول بودن….دانشجوی دکترا معمولا میتوانست هییت علمی هم شود….ضمنا بنده با استخدام شدن و نشدن مشکلی ندارم بلکه منظورم اینست بین دانشجوی ارشد یا دکترا شدن و کارمندی (بعنوان شغل تمام وقت)یکی انتخاب شود و اگر هم بنده هم مثل برخی افراد شغل کارمندی با مدرک مثلا لیسانس را انتخاب کرده بودم هیچ حقی برای کسب شغل دانشجویی نداشته و نخواهم داشت مگر با انصراف از شغل کارمندی….پس بنده هم مثل بقیه حق انتخاب دارم یکی را که بدید بنده خوب است انتخاب میکنم…..

امیر
تیر ۱۰, ۱۳۹۸ ۷:۰۹ ق٫ظ
پاسخ به  eng

جناب eng منظور شما اینست که شاغلان با درصدهای زیر صفر وارد دکترا میشن و این به نظر میرسه درست نیست خدمت شما عرض کردم علاقه به تحقیق و پژوهش در حوزه هر علمی ربطی به شاغل بودن و یا بیکار بودن نداره و چه بسا افرادی هستند با رتبه های ضعیف وارد دانشگاه میشوند و بهتر هم در طول تحصیل و پژوهش در مقطع دکتری ظاهر می شوند و به نظر میرسه در آمارگیری رسمی محصلین دانشگاهی را جزء بیکاران محسوب می کنند!!

eng
تیر ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۴ ق٫ظ
پاسخ به  امیر

شاغلین کلا دانسشگاه را از مسیر خارج کرده اند دیگر جایی برای سختگیری و محیط علمی افراد غیر شاغل نتها باقی نگذاشته بلکه بهانه برای از زیر کار در رفتن و پایین اوردن سطح فعالیتی را فراهم کرده اند………..در تمام جای دنیا تحصیل شغل محسوب میشود….و در ایران هم برگه اشتغال به تحصیل موید این مورد است….در امارگیری اطلاع دقیق ندارم اما امارگیری در ایران عملا قابل اتکا نبوده و نیست و فاکتورهای اماری در مورد اشتغال در جامعه جای بررسی اش از حوصله این جمع خارج است….برای یاد اوری عرض میکنم شما خارج از بحث شغل بعنوان دانشجوی تمام وقت (نه پاره وقت) در تمامی مقاطع ثبت نام می کنید و همزمان کارمند تمام وقت هستید حال به لحاظ بنظر شما یک نفر ایا تمام وقت میتواند در خدمت دو ارگان باشد؟؟؟؟؟

امیر
تیر ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  eng

درسته آقای eng مطلب اخیر شما صحیح میباشد واقعا نمیشه

عرفان
تیر ۱۰, ۱۳۹۸ ۹:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  eng

دانشجو بودن طبق قانون اساسی شغل نیست برگه اشتغال به تحصیل برای پسران سربازی نرفته ست که از خدمت فرار نکنند جناب حقوق دان خنده اوره حرفات

eng
تیر ۱۱, ۱۳۹۸ ۱:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  عرفان

بنده ننوشتم دانشجو بودن طبق قانون اساسی شغل است بلکه نوشتم قانون اساسی دو شغله بودن را منع کرده است…جناب در تمام دنیا دانشجو بودن یعنی شاغل بودن…اینجا هم شغل محسوب میشه اما امثال شما و مدیران نمیخان اونرو بعنوان شغل ببین چون اینجوری برا شماها بهتره!!!!!!!!!!!

عرفان. تبدیل
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۹:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  رسول آریان

چیزی که معلومه اینه که ارزش درس و علم و دانش از بین رفته. چرا باید ورود به مرحله دکتری انقدر آسون باشه که همه با هر مدرکی بتونن وارد شن حتی اگر کارمند باشن. اینکه یکی شاغل باشه و بخواد دکتری بخونه و تو یه رقابت سالم واجد شرایط باشه اصلا بد نیست که حتی ممکنه با تجربه ایی هم که داره بتونه خیلی بیشتر مثمر ثمر باشه ولی نه اینکه یه فرد شاغل یا غیر شاغل با درصد های پایین تو همه دانشگاه ها دعوت به مصاحبه بشه.

رسول آریان
تیر ۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  عرفان. تبدیل

اینکه شما اشاره کردی، یه بحث دیگه هست.
اون بر میگرده به افزایش ظرفیت ها و پایین آوردن ترازها و افزایش تعداد دانشگاه ها‌.

بحث ما در خصوص توانایی تحصیل در مقطع دکتری بود. خب اگر شخص نالایقی فرضا دعوت شد و پذیرفته هم شد، نهایتا یا اخراج میشه یا انصراف میده یا به زور با یک معدل بد فارغ التحصیل میشه. اما اگر موند، خوند و ادامه داد. تونست مدرک زبان بگیره، آزمون جامع بده، از پروپوزال و رساله دفاع کنه و مقاله ISI بده، پس قطعا حقش بوده و نوش جونش.

eng
تیر ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  رسول آریان

وقتی در بسیاری از دانشگاهها استاد درست و درمونی در سطح دکترا وجود ندارد و سیستم و بستر کیفیتی و مدون وجود ندارد و ایتمهای کیفیتی تعرف نشده بطوریکه حتی هنوز هم همه افراد صرف داشتن مقاله isi رو مهم میدونن…هنوز کیفیت مقالات isi که باید مشخص شود مطرح نیست….یعنی مقاله isi بی کیفیت هیچ ارزشی ندارد و ازمون جامع هم با وضعیت بد اساتید عملا در سطح بسیار اسفباریست و ازمون زبان هم یک مورد عمومیست….بنظر شما با این وضعیت اخذ مدرک دکترای تخصصی!!!! نه دکترای حرفه ای زیر سوال نیست؟؟؟؟

رسول آریان
تیر ۱۰, ۱۳۹۸ ۲:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  eng

کیفیت مقاله رو با Q مجله مشخص میکنن.
برای دفاع از رساله باید یک مقاله Q1 داشت یا ترکیب دو مقاله Q2 با Q4 یاترکیب دو مقاله Q3 با Q3.

من که تازه ادعا هم دارم، کلا دوتا Q3 دارم. فکر میکنید Q1 و Q2 واقعا آسونه؟ خودتون تا حالا ISI داشتید؟ حتی Q4؟

تا کسی از این مرحله رد نشه، خبری از مدرک دکتری نیست. به خاطر همین هم هست که خیلی افراد از رساله دفاع کردن ولی به خاطر همین مقاله هنوز موفق نشدن فارغ التحصیل بشن.

شما انقدر ساده به مساله مقاله دکتری نگاه نکن.
حتی مدرک زبان رو هم انقدر ساده بهش نگاه نکن. کلی دانشجوی دکتری هست که لنگ مدرک زبان هستن، حتی همین EPT.

ورود به دکتری خیلی مهم نیست، تموم کردنش مهمه. پس اگر کسی تونست از هفت خان دکتری گذر کنه، مدرکش حقش هست و لیاقتش رو داشته، حتی اگر کارمند باشه. به شرطی که واقعا خودش انجام بده نه اینکه پول بره خیابان انقلاب، پول بده براش انجام بدن‌.

eng
تیر ۱۰, ۱۳۹۸ ۹:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  رسول آریان

مشکل همون انقلاب رفتنه…چون اساتید در سطح ارشد و دکترا نیستن و اینکه تعداد دانشجو با استاد نمیخونه و عملا همه چیز به بازی گرفته میشه…..ازمون زبان هم ربطی به تخصص نداره در تمام دنیا قبل از ورود به دکترا داشتن مدرک زبان انهم نه ept دانشگاه ازاد بلکه ازمون سختتر از ان اجیباریست…حتی شرط شرکت در دکترای تخصصی رشته های پزشکی هم داشتن مدرک زبان قبل از ازمون اجباریست و بنده هم تاکید دارم وزارت علوم داشتن مدرک زبان را باید قبل از ازمون دکترا برای همه اجباری کند تا بیشتر از این ورود به دکترا تخصصی غیر پزشکی در ایران اینقدر بی در رو پیکر نباشد…..داشتن مقاله Q1 و Q2 انقدر برای دانشجوی دکترا سخت نیست مگر اینکه موضوع تحقیقاتی بشدت در دنیا مهم باشد و همچنین ژورنال بسیار تخصصی باشد و بالاخص برخی از ژورنالهای خاص Q1 باشد…

پس اتفاقا باید ورود هم سخت باشد یعنی داشتن مدرک زبان شرط لازم ورود به دکترا باشد انهم زبان تافل یا حداقل MSRT … وهمچنین ازمون ورودی غیر رقابتی و با تعیین حداقل درصد دروی تخصصی داشته باشد یا ازمون تشریحی تخصصی….مقاله هم قبل از ورود مهم باشد(کیفیت مقاله متناسب با کیفیت دانشگاه باشد)….این موارد در کشورهای مختلف دنیا شرط ورود به دکتراست تا ورود به دکترا بی در رو پیکر نباشد….علت مخالفت شما با این موارد بعنوان شرط لازم برای ورود به دکترای تخصصی چیست؟ در صورتیکه کاملا منطقی و اصولیست….

عرفان
تیر ۱۰, ۱۳۹۸ ۹:۴۰ ب٫ظ
پاسخ به  eng

دانشجو دکترا بودن شغل نیست و یه ادم ۳۲ ساله بیکار کی میخواد یاد بگیره کار رو میشه بگی ؟اصلا منظورتون اینه چون شما شاغلی فوق لیسانس ای تی داری دیگه دوس نداری درس بخونی باشه نخون افرین کاره خوبی میکنی

eng
تیر ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  عرفان

فراموش نکنید شما در دانشگاه موقع ثبت نام بعنوان دانشجوی تمام وقت ثبت نام کرده اید!!!!!!!!!!!……

عرفان
تیر ۱۲, ۱۳۹۸ ۶:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  eng

شما که از قوانین کشورت بی اطلاعی چطور ادعای دونستن قوانین کشور های دیگه رو داری همش میگی کشورای فلان اینطورن خب شما که اینقدر با فرهنگ غرب اشنایی تشریف ببرید اونجا درس بخونید علمتونم زیاده اونا خاطرتون رو میخوان یه کاریم بهت میدن

عرفان
تیر ۱۰, ۱۳۹۸ ۹:۲۲ ب٫ظ
پاسخ به  eng

من دانشجوی دانشگاه ازادم مقطع دکترا این حرفو میزنم،شما دانشجو دکترا ازادین؟اطلاعاتتون رو بر چه استنادی هستش ؟

eng
تیر ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  عرفان

کاری نداره امار بدن مشخص میشه چند نفر شغل تمام وقت دارن تا کاملا بر شما هم اثبات شود…البته خیلی ها (در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد) بیان می کنند کار دارند حتی کارمندان اما همون کارمندان بدتر از بقیه یا دنبال ارتقا شغلی مفتکی با مدرک از هر جایی شده هستن یا دنبال تدریس در دانشگاه و غیره….توضیح بیشتر از حوصله بنده خارج است چون موضوع بسیار واضح است….

مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل
تیر ۱۲, ۱۳۹۸ ۳:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  eng

انسان از نظرات و انتقادهای دیگران استفاده می کنه دیدگاه شما نظر علمی نیستش و احتمالا دنبال شغل بارها رفتید و نتوانستید موفق بشوید یا نخواستید بشوید چرا همین کارمندانی که می گویید رتبه و ترازشون اکثر بهتر از بیکاران ناز پرورده در رفاه و دست تو جیب بابا می باشد در حالی که فرصت کمتری در اختیار کارمندان برای مطالعه بوده است ؟! ضمنا کی گفته معنی تمام وقت چیه از لحاظ درسی ؟! از لحاظ کاری در ایران تمام وقت معنیش ۷ ساعت ۳۳ دقیقه می باشد که تازه توش صبحانه و میان وعده و … هم وجود داره در عصر ارتباطات با وجود شبکه های اجتماعی و ایمیل و … هر کارمندی بعد از کارش اگر اهل مطالعه باشه می تونه به راحتی ۷-۸ ساعت روزانه برای کارهای پژوهشی و دانشگاه اختصاص بدهد . و ضمنا این سوال مطرحه حتی اونایی که دستشون در جیب باباشون هست دکتری را صرفا برای علم می خوانند یا برای شغل و رفاه و … لطفا آبدوغ خیاری تحلیل نکنید .

eng
تیر ۱۳, ۱۳۹۸ ۱:۵۱ ق٫ظ

ظاهرا شما یا در جریان نیستید یا ما را بیخیر فرض کردید….در چند سال اخیر اکثرا درصدهای قبولشان در دانشگاههای پولی در مقطع ارشد و دکترا در مجموع دروس تخصصی شان درصدهای نزدیک به صفر دارد….حال بفرمایید این افراد چه برتری دارند؟……..حال بفرمایید کسی که نمیتواند حتی سی درصد دروس تخصصی را بزند میتواند دانشجوی دکترای تخصصی!! شود؟؟؟؟بقیه موارد بماند…..تمام وقت را هم از شما فهمیدیم چه تحلیل جالبی!!!!!!!!!!!!!

مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل
تیر ۱۳, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  eng

شما متاسفانه اطلاعی از این مسائل ندارید و متعصبانه قضاوت می کنید شما انتظار دارید همه بالای ۳۰% باید بزنند تا دکتری تخصصی بخوانند در رشته من نفر اول حدود ۳۷% تخصصی رو زده شما یک حرفایی می زنید که مثل اینکه از کنکور دکتری اطلاع ندارید . خوشحالم که حداقل معنی و مفهوم تمام وقت را یاد گرفتید .

eng
تیر ۱۳, ۱۳۹۸ ۱:۰۰ ب٫ظ

اتفاقا نتنها سی درصد نمیتوانند بزنند بلکه حتی ده درصد هم نمیتوانند بزنند …..علت بیان سی درصد در بالا این بود که نخواستم زیاد پایین درنظر بگیرم چون برخی رشته های نادر درصد در نزدیکی سی درصد هم هست…ایا این افراد که در حد ارشد و کارشناسی از رشته خود توانمندی ندارند باید اجازه ادامه تحصیل داشته باشد؟….اگر اینگونه است پس چرا اصلا این همه برو بیا هست مدرک رو همینجوری صادر کنند و پولی هم بگیرند تا انرژی و عمر هم تلف نشود!…..در مورد تمام وقت بصورت معکوس بیان کردم…در دانشگاههای خوب دنیا ازمون زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی با نمره خوب در محیط غیر رقابتی باید کسب کنند و مقاله ای هم که کیفیتش بسته به کیفیت دانشگاه است باید داشته باشند….تازه مصاحبه هم دارد …همه اینها قبل از ورود به دکترای تخصصی است….تازه اگر همه اینها را داشته باشند پس از قبولی، در دانشگاه هم باید مقالاتی چاپ کنند که از ژورنالهای مورد تایید انهاست نه هر ژورنالی….تازه تمام وقت در اختیار دانشگاه هم باید باشند و ممانعت از حضور در شغلهای ثابت خواهند داشت….

مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل
تیر ۱۴, ۱۳۹۸ ۳:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  eng

رشته های مختلف شرایط خاص خودش رو داره مثلا در رشته ما چون به صورت مجموعه برگزار میشه اونقدر منابع متعدد وجود دارد که یکی در کنکور امثال ۲۰% تخصصی زده باشه بشینه یک سال کامل برای کنکور سال بعد بخونه تضمینی وجود نداره که همین درصد رو هم بزنه یا افزایش ۰٫۵% داشته باشه ضمن اینکه روش های تست زنی و … رو هم باید مسلط باشه و مقایسه با دانشگاه های برتر دنیا نیز قیاس مع الفارغ می باشد درسته شاید اونا تمام وقت بخواهند اما حمایت مالی می کنند که حتی در شغل های ایران چنین حقوق و مزایایی نظیر ندارد .

عرفان
تیر ۱۲, ۱۳۹۸ ۶:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  eng

جناب من با سن ۲۹ سال از کارشناسی تا دکترا رو یه ضرب اومدم و الان ترم ۴ام و بااین سن تونستم کار کنم درس بخونم همزمان و شهریه پرداخت کنم،ادمی که در تامین معیشتت موندی در راستای رشتت نتونستی یه کار در شان رشتش پیدا کنه چه اهمیتی داره سراسری بوده یا ازاد وقتی درس خوندنش طوطی وار بوده حتی یه ایده هم راجب رشته ش نداره و کارش شده کتاب کنکور خوندن و تست زدن اون نخبه ست؟باید دکترا بخونه؟نه عزیزم کسی که تونست علم رو بیاره تو عمل پیاده کنه نخبه ست اگه شما تونستی همه ی این کارا رو بکنی ادم مفیدی هستی اما اومدی از هزینه ی دولت و مالیات ملت مفت خوردی ومفت خوابیدی و اخر این علم برات شد بیکاری یعنی روال جذب دانشگاه دولتی ای که حتی نتونسته یه ایده به دانشجوش بده غلط بوده و طرف با مدرک دکترا داره سماق میک میزنه تو سایت پی اچ دی تست داد میزنه همسایه ها یاری کنید….پس نظام جذب دکترا سراسری خطا داره که دانشجوهاش بیکار میمونن و ادعا دارن والا تا حالا کی دیده یه دانشجو ازاد بیاد مثل شما ها وامصیبتا بخونه حتی اگه بیکار باشه،این دادن یه یارانه به افرادی که لیاقتشو نداره بساط همین میشه که میبینیم بله من افتخار میکنم با ۲۹ سال سن شهریه هامو خودم دادم تولید کننده شدم رزومه قابل دفاعی دارم حتی اگه بخوام از ایران برم،شما که اینقدر رگ گردنتون باد میکنه و سراسری بودین چه دست اورد بیشتری از شخص من داشتین… ادامه نظر»

eng
تیر ۱۳, ۱۳۹۸ ۱:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  عرفان

اتفاقا بنده در زمینه علمی بشدت فعال هستم متاسفانه بدلیل وضعیت اسفبار در چند سال اخیر افرادی قادر به همکاری علمی برای تولید علم باشن از کشور رفتن حتی با گرفتن دکترا در ایرانبازهم ایران را ترک کردن و در حال حاضر پیدا کردن افراد توانمند برای کارهای علمی بصورت تیمی نیست و عملا بایدر در سطح بسیار پایین یعنی تولید فناوری اونهم با محدودیتهای سخت کار کرد تازه اونهم نیازمند افراد علمی و سختکوش و با انگیزه است که با این وضعیت سیستم اموزشی در چند سال اخیر این افراد متوسط به بالا هم که میتونن در این سطح کار کنن عملا بی انگیزه هستن یا بی انگیزه در حال تحصیل هستن چون میبینن هیچ اینده روشنی ندارن و افراد زیادی بدون زحمت انچنانی که تعدادشان بیشتر هم هست در حال گرفتن دکترا هستن….حال با این افراد و سیستم اموزشی فقط باید کار حرفه ای انجام داد که در سطح کارشناسی است و تحصیل دکترا در ایران در چند سال اخیر به سطح کارشناسی تنزل کرده است…..اگر قراره در سطح حرفه ای کار کنند چه نیاز است که دکترا بگیرند و بهتر است همه جمع شود تا افراد مدرک بدست کم سواد پرمدعا بوجود نیاید…همچنین این افراد اظهارنظرهای گمراه کننده خود جامعه را دچار مشکل می کنند….

عرفان
تیر ۱۳, ۱۳۹۸ ۶:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  eng

حتی نتونستین جواب منو بدین،بنده هم در تولید علم نقش داشتم اما ادعایی ندارم من سه طرح ملی دادم تا به امروز به وزارت نیرو!!!!چرا احساس خود نخبه بینی داری؟خب شما هم پاشو برو خارج از ایران اقایی کن و ارز وارد ایران کن این چه حرف و چه شعاریه که میدی؟یکم فکر کنید که با اینکه در بهترین دانشگاه ایران درس خوندین ولی حتی یه ایده نداشتین که علم رو بیارید تو عمل،علمی که منجر به تولید ثروت نشه به هیچ دردی نمیخوره،اصلا اساس علم این بوده که اسایش و رفاه بیاره پس اگه نتونسته اینو بیاره براتون روال تولید علم دانشگاه غلط بوده فکر نکنید دانشگاه ازاد نبود الان بچه های سراسری داشتن موتور اقتصاد کشور رو با سرعت میچرخوندن نه خیر اقای محترم دانشگاه سراسری طبق دفترچه باید۶۰ درصد قبولی هاش از بین سهمیه دارا باشه و ده درصدهم بین سهمیه اعضای هیئت علمی سهمیه دارن بقیه ظرفیت خالی مونده میمونه برای افراد عادی و همه ی دنیا میدونن که تست زدن چیزی به علم ادم اضافه نمیکنه حالا شما ادعای دیگه ای دارین لابد فلسفه ای داره،غرور بیجا انسان رو با گردن زمین میزنه به جای نفرت پراکنی به هم نوع باید سیاست های علمی وزرات علوم از قبیل نحوه چارت تحصیلی تا درست کردن دانشگاه ها و جذب هیئت علمی و سهمیه هاو…و….رو شما که خارج رو خوب میشناسی مقایسه کنی با دانشگاه های تاپ بین المللی ببینی ایا دانشگاه های ایران از جذب بگیر تا نحوه تحصیل شبیه اونان؟اون وقت متوجه میشیدکه نه ایراد… ادامه نظر»

eng
تیر ۱۳, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  عرفان

بنده نوشتم سی درصد هم نمیتوانند دروس تخصصی را بزنند بقیه موارد بماند…..این جمله نشاندهنده تست زن بودن است؟؟؟….منظور بنده کاملا روشن است یعنی درک و توان علمی بماند…کسی نگفته مثلا ۸۰ درصد بزنن که بگن تست زن نیستیم….۳۰ یا ۴۰ درصد زدن دروس تخصصی نشانه تست زن بودن نیست و بلکه نشان دهنده داشتن اینست که حداقل در رشته تخصصی خود در دوره های قبل تا حدود مناسب تسلط دارد…بنده موارد زیاد دیگری را برای شرط ورود به دکترا ارائه کردم اما شما قصدتان از تست زن بودن به حاشیه راندن اصل مطلب است …اتفاقا بنده تست خوبی نیستم و توان کارهای علمی بنده به لطف خدا بهتر است…ضمنا اصلا بحث عرور نیست بحث ورود افراد غیرتوانمند به این دوره هاست که تعدادشان بشدت از افراد توانمند بیشتر است و این مورد باعث غالب شدن افراد مدرک بدست کمسواد بر افراد مدرکدار باسواد میشود که برای جامعه بسیار خطرناک است و چون نظر این افراد بدلیل تعداد زیاد غالب میشود و جامعه را به انحرافات متعدد دچار می کند….ضمنا اون موردی شما بعنوان طرح بیان کردید تولید دانش نیست بلکه تولید فناوریست….نا عدالتی در بقیه زمینه دلیل بر این نیست که کلا جامعه علمی را نابود کنیم و بگوییم چون فلا بی عدالتی هست پس این مورد ناعادلانه هم باشه…این مورد اثرات بدلیل حجم بالا بسیار مخرب و گسترده است…..موفق باشید

eng
تیر ۱۳, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  eng

اصلاحیه:ضمنا اون موردی شما بعنوان طرح بیان کردید تولید دانش نیست بلکه تولید فناوریست…البته اگر تولید فناوری باشد…اگر طرح عادی باشد فعالیت حرفه ایست که همه افراد در سطح کارشناسی هم ده ها هزاران طرح می دهند…..افراد توانمند از کشور بروند ارز وارد میشود؟؟؟؟…..مشکلات کلان کشور چه ربطی به این افراد زحمتکش دارد؟؟؟……این افراد زحمتکش جایگاه انسانیشان فراتر از مادیات است چون بی ادعا و گمنام فعالیت می کنند ولی متاسفانه سیستم افسارگسیخته در چند سال اخیر باعث ترک این افراد شده است….

عرفان
تیر ۱۴, ۱۳۹۸ ۳:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  eng

ببین بنده چندین مقاله ای اس ای دارم که طرحشون میکنم میفروشم به وزارتینی که احتیاج دارن اگه فکر میکنی یه کارشناس با مقطع لیسانس میتونه کاره طراحی که من انجام میدم رو انجام بده سخت در اشتباهی نمیدونم رشته تحصیلیتون چیه ولی من با دکترای یه رشته صنعتی کلا تخصصم طراحیه شما مقطع فوق لیسانست از لحاظ ذهنی پر و کافیت بوده دلیلی نداره بیای بگی دیگران هم نخونن اگه شما از هر لحاظی اراده و تصمیمشو داری که بخونی بسم الله اگر نه نیازی نیست و در جایگاهی نیستین(چون در این مقطع نیستین)نظری راجب دیگرانی بدین که از شما بالاتر هستن بنابراین اینا حرفای شما نه مبنایی داره نه پشتوانه ای به هر حال اگه دوس دارین بدونید که همه ی بچه های ازاد بی سواد نیستن من راجب خودم بهتون میگم من دانش اموز مدرسه نمونه دولتی بودم بنا به دلایل کاملا شخصی کارشناسیمو اومدم ازاد خوندم اساتیدم هیچ تفاوتی با اساتید رشته م در دانشگاه سراسری اون شهر نداشت سوالات امتحان یکی بود چون حوصله ی پشت کنکور بودن رو نداشتم بدون یه روز فوت وقت اومدم ارشد خوندم در مقطع کارشناسی به عنوان یه کارشناس و یا یه اپراتور کار کردم دقیقا میدونم وظیفه یه لیسانسه چیه مقطع ارشد من دو مقاله ای اس ای توی ژورنال اسپرینگر تونستم از پایان نامم بگیرم یه ثبت اختراع داشتم در مقطع دکترا هم بدون یک روز فوت وقت بلافاصله بعد از اتمام درس اومدم شروع به تحصیل کردم تو این مقطع قبل از امتحان جامع من دو… ادامه نظر»

عرفان
تیر ۱۴, ۱۳۹۸ ۳:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  eng

دوسته خوبم در نظر بگیر از هر ۱۰ نفر ادمی که میاد دانشگاه سراسری میشینه ۷ تاشون دارای سهمیه اند یعنی کسی نمیتونه باهاشون رقابت کنه خب توصیه شما چیه برای حل این مشکل یعنی اون هفت نفر باهوشن بقیه نیستن؟تولید علمی منجر به تولید فناوری باید بشه والا مسیر خطاست،عزیزم بیخودیه اینکه فکر کنی الان دانشگاه های سراسری دارن معجزه میکنن،بنده رشتم مهندسی صنایع غذاییه،پایمم مهندسی شیمی صنایع غذایی بوده اگه دولت استخدامم نکنه اگر باسواد باشم باید بتونم یه طرح اشتغال برای خودم درست کنم و طبق اون علمی که دارم در تولید شرکت کنم حالا شما میگی دانشجوی بی سواد دکتر شده فرضا حرف شما صحیحه،اما دانشجوی باسوادی که نمیتونه کاره گروهی کنه و واردصنعت بشه چی!؟شما اگه از کارای گروهی با خبر نیستی به چه صورته و حتما سرمایه گزاف میخواد قطعا در امور کاریتون بی اطلاع هستین و اینکه انسان از قوانین بسیار روشن کاری کشورش بی خبر باشه این خودش کم سوادیه اینکه من به عنوان یه دکترای صنایع غذایی که کارم باید تخصصن طراحی واحد های صنایع غذایی یا مدیریت تولید باشه نتونم اینکارو انجام بدم بی سوادیه،اینکه نتونم واحد تحقیق و توسعه ی یه واحد رو طبق علم روز قرار بدم کم سوادیه حالا شما همش اصرار کنید که دانشگاه ازاد بحث کار رو خراب کرده من به شما جواب میدم اگر سهمیه ها برداشته بشه و شرایط ازمون ورودی دانشگاه ها برابر بشه و اینکه میزان قبولی دانشگاه ها و جذب هیئت علمی ها هم بر اساس استحقاق باشه نه شرایطی… ادامه نظر»

عرفان
تیر ۱۴, ۱۳۹۸ ۳:۳۵ ق٫ظ
پاسخ به  eng

بنده ازاد قبول شدم همین ۳۰ درصد شما رو که میگی نمیتونن بزنن رو هم زدم باز کاش میشد کارنامه ی خودمو براتون میفرستادم قضاوت نکنید بیخودی

eng
تیر ۱۴, ۱۳۹۸ ۳:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  عرفان

در ازمون منفک در چند سال پیش دانشگاه ازاد که توسط دانشگاه ازاد برگزار میشد مدنظر بنده نیست (چون سوالاتش بشدت ساده بودن) بلکه ازمون دکترای سنجش مدنظر است و منظور درصد تخصصی است….ضمنا بنده در مورد تعداد معدود افرادی که توانایی دانشگاه ازاد را داشتن مدنظرم نیست…..ظاهرا درصدهای چند سال اخیر در مقطع دکترا که توسط سازمان سنجش برگزار میشود در اکثر رشته های دانشگاههای ازاد درصدهای بسیار پایینی دارند چه برسد سی درصد تخصصی!…..اتفاقا باید بیان کنم که دانشگاه ازاد زمانیکه ظرفیت ارشد و دکترایش بسیار کمتر از حال حاضر بود (در حدود یک بیستم) وضعیتش به نسبت خوب بود و انتقاد انچنانی در ان سالها به مقطع دکترا وارد نبود …اما وضعیتی که بعد سال ۹۰ در مقطع ارشد و بعد سال ۹۲ در مقطع دکترا با جهش دهها برابری ظرفیت بوجود امد انتقادهای شدیدی به ان وارد است….

مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل
تیر ۱۵, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  eng

از امسال که برای اولین بار برای هر رشته – گرایش ظرفیت ها رو در دفترچه انتخاب رشته نوشته بود . و برای هر رشته گرایش حدود ۴ نفر پذیرش اعلام کرده که نسبت به سالهای پیش که در بعضی رشته محل ها تا ۲۰ نفر هم پذیرش می کرد بسیار محدودتر شده و رشته محل و گرایش های زیادی هم در سال های اخیر حذف شده و شرایط طبق استاندارد وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تنظیم شده است.

عرفان
تیر ۱۵, ۱۳۹۸ ۲:۴۴ ب٫ظ

سالها پیشه این بیست نفر قبولی ک میگن از ساله۹۵ دیگه دانشگاه ازاد نتونسته هر گرایشی بیشتر از ۴ نفر بگیره تازه همین چهار نفرم نمیتونه بگیره بنا بر توضیحاتی که بالا دادم

eng
تیر ۱۵, ۱۳۹۸ ۳:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  عرفان

در بسیاری از کلاسها حدود ۱۵ نفر حاضر هستند تازه برخی هم احتمالا پذیرفته شده اند و ثبت نام نکردن…یعنی ۲۰ نفر هست متاسفانه….تازه بسیاری از این واحدها اساتید در حد کاردانی و کارشناسی دارند نه دکترا متاسفانه…..

عرفان
تیر ۱۶, ۱۳۹۸ ۱:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  eng

خنده داره حرفاتون باشه شما درست میگی چی بگم بهتون وقتی مرغتون یه پا داره و احساسی حرف میزنید سر هر کلاس ۲۰ نفر هست ما که ندیدیم دانشگاه ازادای تهران که اینطور نبودن چندتا شهرستانم دوستام هستن اینطوری نیستن شاید شما دیدین که میگید چی بگم ماتوشیم اینطوری نیست حالا دیگه شما هر طور دوس داری فکر کن

eng
تیر ۱۵, ۱۳۹۸ ۳:۱۲ ب٫ظ

اینها همه بخاطر اعتراضاتی است که نزدیک ۵ سال در حال انجام است و مجبور شده اند بالاخره با ظرفیتها سرسام اور بشدت مقابله کنند….شایان ذکر است متاسفانه هیچ نظارتی نیست مگر اینکه افراد قبول شده نهایی توسط سازمان سنجش منتشر گردد و گرنه امیدی به این دفترچه نیست….همچنین مدرک صادره توسط وزارت علوم چک گردد تا کسانی خارج از کنکور و قوانین جذب نگردند…متاسفانه این موارد مطالبه گری نمیشود…..شایان ذکر است تا انجاییکه بنده میدانم ظرفیت دانشگاهها در مقطع مثلا دکترا دو و نیم درصد ورودی دانشگاهها باشد مثلا بفرض در رشته های غیر پزشکی حدود ۵۰۰ هزار نفر ورودی داشته باشیم دو و نیم درصد ان میشود ۱۲۵۰۰ نفر …اما متاسفانه مجموع جذب دکترای دولتی هم ان بالاتر است یعنی مجموع ظرفیت دانشگاهها در مقطع دکترا ۱۲۵۰۰ نفر باشد که بیشاز دو سه برابر ان است و این یعنی بی ارزش شدن مدرک و بیکاری در اینده و بتبع بی انگیزگی….

عرفان
تیر ۱۵, ۱۳۹۸ ۲:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  eng

چرا قضاوت میکنید من ازمون سراسری سال۹۶ رو شرکت کردم و شبانه ساری رو هم اوردم و نرفتم من چیکار به قبلش دارم اخه،الانم ظرفیت دانشگاه ازاد کمتر از سراسری یعنی کمتر از۱۰هزار نفر شده درحالی که شبانه و روزانه و بین الملل ۱۳هزار نفر دانشجو میگیرن و از روزی که قبولی دانشگاه ها افتاده دست وزارت علوم هر گرایش ۴ نفر قبول میشه و تکمیل ظرفیتم نداره وتا اونجایی که من در جریانم و خودم دیدم دانشگاه ها به خاطر شهریه سنگین همین ۴ نفرم الان نمیتونن بگیرن و داشتیم گرایش هایی رو که صفر بوده و تشکیل نشده چون هر ۴ نفر قبولی نیومدن و وزارت علوم اجازه ی تکمیل ظرفیتم نمیده من متعجبم از اینکه شما اینقدر کم اطلاعی و بر کم اطلاعی خودت داری تاکید و اصرار میکنی،سیاست وزارت علوم اینه که اونایی که درصد های کمی دارن اصلا قبول نمیشن و دعوت به مصاحبه شون نمیکنن و در نهایت نظارت قبولی ها بر وزارت علومه یکم تحقیق کنید بر قوانین و بر ظن خودتون ابراز عقیده نکنید در نهایت اصلا شما با سواد ما بی سواد برای خودتون بهتره درست قضاوت کنید.

eng
تیر ۱۵, ۱۳۹۸ ۳:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  عرفان

ظرفیت دانشگاه ازاد کم نشده بلکه شرکت کننده هاش کم شده….چون با بی ارزش شدن مدرک این کاهش ظرفیت رخ داده و عملا هم یک عده با شرکت در ازمون قبول میشوند….یعنی کاهش ظرفیت خودبخودی صورت گرفته است و البته جذب فراتر از ۱۰ هزار نفر است اگر به برخی کلاسها بروید و یک حساب سرانگشتی بفرمایید متوجه تعداد جذب میشوید….

عرفان
تیر ۱۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۹ ب٫ظ
پاسخ به  eng

من میگم دانشجوی دانشگاه ازادم ترم ۴ دکترام شما میگی سر کلاس برو؟من این ترم کلاسام تک نفره بوده دوسته عزیز؟چی میگی؟اصلا فازت چیه؟علاقه مندی کم شده ؟میخوای بازم بازش کنن ببینی چطوری میشه وضعیت ؟واقعا متاسفم شبتون بخیر

eng
تیر ۱۶, ۱۳۹۸ ۰:۲۲ ق٫ظ
پاسخ به  عرفان

اتفاقا بنده نظرم جذب سال قبل است که در رشته های مهندسی کلاسها بالای ۱۰ نفر است…..بنده موردهای متعدد را سراغ دارم اما شما فقط یک مورد خاص رو بیان می کنید ربطی به اکثر موارد ندارد….برخی افراد در رشته های مهندسی در این سایت حضور دارند و پارسال دانشجوی دکترا خصوصا رشته های مهندسی شده اند بیان کنند چند نفر در کلاسشان حضور دارند؟؟؟…..

eng
تیر ۱۵, ۱۳۹۸ ۳:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  عرفان

ضمنا بیش از هشتاد درصد شرکت کننده ها میتونن برای دانشگاه ازاد ثبت نام کنن و در این بین افراد با درصدهای صفر و نزدیک صفر در دروس تخصصی بسیار زیاد است….

عرفان
تیر ۱۵, ۱۳۹۸ ۲:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  eng

انتقادها کاملا صحیحه که بسیار نابجا داشتن دانشجو میگرفتن طی اون سالها ولی ابیه که ریخته شده اما الان مسیر مسیره صحیحیه اگه ادامه دار باشه