موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اعلام میزان افزایش شهریه دانشگاه های تهران در سال 98

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

حداکثر افزایش شهریه دانشگاه های سراسری در تهران برای سال تحصیلی جدید ۱۵ درصد است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشگاه‌های سراسری هر سال بر اساس مصوبات هیئت امنا تا یک سقف مشخص می‌توانند شهریه‌های خود را افزایش دهند و تمامی دانشجویان ورودی جدید شهریه پرداز مانند دوره‌های نوبت دوم و پردیس‌های خودگردان نیز موظف به پرداخت شهریه مطابق جدول مصوبه دانشگاه در همان سال خواهند بود.

امسال نیز دانشگاه‌های سراسری میزان افزایش شهریه دوره‌های شبانه و پردیس‌های خود را بر اساس رأی هیئت امنا و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و وضعیت دانشجو اعلام کردند.

بر اساس این گزارش حداکثر افزایش شهریه دانشگاه‌های سراسری در تهران حدود ۱۵ درصد اعلام شده است.

میزان افزایش شهریه‌های تعیین شده توسط دانشگاه‌های سراسری در تهران در دوره های نوبت دوم و پردیس‌ها برای سال تحصیلی جدید به شرح زیر است:

ردیفدانشگاهمیزان افزایش شهریه در سال تحصیلی جدیدتوضیحات
۱تهران۱۵ درصد 
۲صنعتی شریفهنوز تعیین نشدهبه گفته رئیس دانشگاه، سال گذشته ۱۵ درصد افزایش شهریه اعمال شده ولی هنوز میزان افزایش شهریه سال تحصیلی جدید تعیین نشده است.
۳صنعتی امیرکبیر۱۰ تا ۱۵ درصد 
۴علم و صنعت۱۰ درصد۱۰ درصد ویژه دوره‌های شبانه بوده و به گفته رئیس دانشگاه، پردیس‌ها احتمالاً افزایش شهریه‌ای نخواهند داشت و میزان افزایش شهریه قطعی در ۶ مرداد خواهد بود.
۵خواجه نصیرالدین طوسی هنوز اعلام نشده
۶شهید بهشتیحداکثر ۱۰ درصد 
۷تربیت مدرس۱۰ تا ۱۲ درصد 
۸الزهرا (س)حداکثر ۱۵ درصد 
۹علامه طباطبایی۱۵ درصدهنوز قطعی نشده ولی به گفته ریاست دانشگاه، این افزایش بیشتر از ۱۵ درصد نخواهد بود.
۱۰خوارزمی هنوز اعلام نشده

احمد معتمدی در گفتگو با مهر با اشاره به میزان افزایش شهریه دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای سال تحصیلی جدید گفت: میزان افزیش شهریه دانشگاه ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود و دانشگاه‌ها هرساله یک میزانی از رشد را در شهریه‌ها دارند.

وی ادامه داد: این میزان از افزایش شهریه بدون لحاظ کردن تورم تعیین شده است و اگر می‌خواستیم تورم را لحاظ کنیم باید ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش شهریه اعمال می‌کردیم.

محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: هیئت امنای دانشگاه راجع به افزایش شهریه دوره‌های شبانه و پردیس‌های دانشگاه بسیار با احتیاط و متناسب با وضعیت دانشجویان اقدام کرد و ۱۰ تا حداکثر ۱۲ درصد افزایش شهریه اعمال شد.

به گزارش مهر منصور غلامی نیز در گفتگو با مهر در خصوص میزان افزایش شهریه پرداختی دانشجویان شهریه‌پرداز در سال تحصیلی جدید گفت: درباره میزان افزایش شهریه‌های دانشگاه‌ها و میزان شهریه دریافتی از دانشجویان معمولاً هیئت امنا دانشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند.

وی ادامه داد: اما در چارچوب آنچه که معمولاً اتفاق می‌افتد این مبلغ‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد به طور سالیانه و با توجه به تغییرات هزینه‌ها، افزایش پیدا می‌کند.

وزیر علوم افزود: اما اینکه در حال حاضر کدام دانشگاه‌ها افزایش شهریه را اعمال کرده‌اند هنوز آماری ندارم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که این هزینه‌ها در جامعه افزایش یافته قطعاً هیئت‌های امنا نیز به این موضوع توجه خواهند کرد که میزان شهریه‌ها افزایش زیادی نداشته باشند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

33 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الناز
مرداد ۲۵, ۱۳۹۸ ۶:۰۸ ب٫ظ

سلام سلام. عصرتون بخیر دوستان. آقای آریان شما اطلاع دارین که تعطیلات دانشگاه ازاد کی تمام میشه؟ باوجود نظم بهتر امسالشون بنظرتون کی نتایج بدون آزمون دکترا آزاد اعلام میشه؟ ممنون میشم جواب بدین ….

مهدی مهندسی مکانیک
مرداد ۱۵, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۸ ب٫ظ

سلام من متوجه علت این همه هجمه به آقای آریان چیه؟ ایشون مگه تورم و این وضعیت بد اقتصادی و…رو تایید کردن؟ یک نکته ای که شما بهش توجه نکردین اینه ایشون ماشینی که خریدن مثلا بیست تومن الان مثلا شصت تومن قیمت داره.وقتی ایشون این ماشین رو میفروشن و برای تحصیل هزینه میکنن اگه بخوان دوباره همون ماشین رو بخرن نه به قیمت ببست تومن شایدحتی بیشتر از قیمت فعلی باید هزینه کنن . عدم افزایش نرخ شهریه به اندازه تورم باعث شده خیالشون از بابت شهریه فقط با اتکا به کالایی که قابل فروشه راحت باشه. ایشون از نظر اقتصادی بابت فروش ماشین سود نمیکنن.حتی اگه ماشین دومشون باشه.ولی اگه اینطور نگاه کنیم که اولویت های ایشون هدف ایشون از ادامه تحصیل اگر محقق بشه آیا ارزش داره یا نه. خود ایشون گفتن چند هفته از ترم اول دزفول خوندن بعد دیدن ارزش نداره که با همون زحمت بگن دکترا از دزفول اومدن قزوین بعد هم هدفشون علوم تحقیقاته. افرادی که من رو میشناسن میدونن مخصوصا در مورد آقایون نظرم بر تثبیت کار و موقعیت شغلی بوده مخصوصا برای بچه هاییه که دهه سی زندگیشون هستن.در چند سال گذشته همیشه موضعم رو اعلام کردم با توجه به تجربه ای که خودم و اطرافیان و دوستانم داشتیم.ولی نمونه های کمی ندیدم که پدر خانواده ای تنها ماشینش رو فروخته برای هزینه تحصیل فرزندش .یا موردی از این سخت تر پدر خانواده راننده تاکسی بوده و تاکسیش رو فروخته برای هزینه تحصیل فرزندش و دو مورد از فروش خونه ای… ادامه نظر»

احسان
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۲:۳۶ ب٫ظ

چه عجب یه خبر پیدا شد زیرش کامنت نذاشتن که ؛ با ۲تا isi و ۳تا علمی _پژوهشی و۴تا مدرک زبان ،غیرانتفاعی نوبت دوم قبولیم یا نه؟؟؟!!!بعدشم همگی با هم بگن بعلللللهه!قبولی شما!!!!

آریان دانشجوی دکتری بدون‌آزمون نرم‌افزار واحدقزوین
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۱:۵۱ ب٫ظ

خانم ها معمولا طلا دارن و آقایان هم معمولا خودرو. خب الان قیمت طلا و خودرو‌ نسبت به سال گذشته چطور شده؟

قبلا چند گرم طلا باید فروخته میشد برای شهریه یک ترم؟ الان چند گرم؟

خب معلومه الان طلای کمتری نیاز هست که فروخته بشه.

اصل داستان همینه.‌ حالا اگر کسی هم هیچ دارایی قبل از تورم نداشته و یا داراییش کلا به صورت ریال بوده، قطعا ضرر کرده.

فقط کسانی سود کردن که دارایی های خودشون رو‌ از ریال به طلا و سکه و خودرو و ملک و زمین تبدیل کرده بودن.

MEHDI
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۴:۴۵ ب٫ظ

آقای دانشجوی آزاد قزوین که همه چیز جهان رو با ملاک “شهریه ی یک ترم” می سنجی، ظاهرا متوجه نیستی که وقتی ارزش پول، درآمد و قدرت خرید تا این حد افت میکنه و تورم به شکل لحظه ای افزایش پیدا میکنه، هرچقدر هم فردی و سودانگارانه به قضیه نگاه کنی در نهایت خودتم مطلقا بازنده خواهی بود. ضمن اینکه این نگاه کالایی و پولی به تحصیل و مدرک تحصیلی، اتفاقا بزرگترین آفت سیستم آموزشی ایرانه.

ویکتاریون
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۵:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  MEHDI

ایشون هم ادعای اخلاقی بودن تحلیلش رو نداره. می دونیم که شرایط فعلی پولدارها رو پولدارتر و طبقه ی متوسط و فقیر رو فقیرتر کرده. ولی خب دانشگاه آزاد هم مال پولدارا بوده از اول و مال یه آدم متوسطی مثل من نبوده هیچ وقت. شبانه و پردیس هم به همین ترتیب. آره کالایی شدن آموزش کلا یه پدیده ی غیراخلاقیه. و تحلیل ایشونم به درد کسایی که مثل خودش سرمایه دارن می خوره. اصلا کار درستی نیست کسی که یه دونه خونه یا یه دونه ماشین داره بفروشدش و پولش رو برای شهریه دور بریزه. این حرف مال کسیه که به خونه و ماشین و طلا و کلا همه چی به دید سرمایه نگاه می کنه. و از همه شون “اضافی” داره. در نهایتی که خیلی دور به نظر می رسه همه بازنده ن. ولی نه به یه میزان و نه همزمان. اصلا برای این به این وضعیت رسیدیم که یه عده دارن سود می کنن دیگه.

آریان دانشجوی دکتری بدون‌آزمون نرم‌افزار واحدقزوین
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۹:۴۱ ب٫ظ
پاسخ به  MEHDI

نگاه پولی به دکتری خوب نیست اما این واقعیت رو هم باید پذیرفت که بدون پول، تقریبا غیر ممکن هست که دکتری بگیریم.
دکترای روزانه قبول شدن در تهران، واقعا شوخی نیست. شما بذار به پای کمبود استعداد، من میذارم به پای تنبلی، تلاش کمتر و بی عدالتی.
مع الوصف اگر روزانه قبول شدیم که نوش جونمون. اما اگر روزانه قبول نشدیم چی؟
در این صورت هست که پول و سرمایه میاد وسط.
یعنی نگاه پولی به علم و دانش.

در چنین شرایطی باید شهریه جور بشه.
هر کسی یه جور شهریه رو جور میکنه.

من هم راستش از گرون شدن خونه و ماشین خوشحال شدم، چون ارزش دارایی های من و خانواده ام خیلی خیلی بالاتر رفت. در این صورت دیگه خیلی نگران ۱۰۰ الی ۱۲۰ میلیون شهریه تحصیلم نیستم.

من خودم حاضرم به شخصه ماشین زیر پام نباشه، ولی دغدغه شهریه هام رو نداشته باشم.
حالا شاید از نظر یکی فروش ماشین برای دکتری کار غلطی باشه، اما به نظر من غلط نیست. والسلام.

آریان دانشجوی دکتری بدون‌آزمون نرم‌افزار واحدقزوین
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۳:۰۸ ق٫ظ

دکتر معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این میزان از افزایش شهریه بدون لحاظ کردن تورم تعیین شده است و اگر می‌خواستیم تورم را لحاظ کنیم باید ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش شهریه اعمال می‌کردیم. مطلبی که دکتر معتمدی اشاره کردن، دقیقا همون چیزی هست که بنده قبلا گفتم و با مخالفت برخی کاربران رو به رو شد. بنده گفتم وقتی که قیمت ملک و خودرو افزایش پیدا کرد، من خوشحال شدم چون راحت تر می تونستم شهریه دکتری رو پرداخت کنم. شاید در نگاه اول این طور به نظر بیاد که وقتی تورم بشه، خب همه چیز با هم بالا میره و ما نفع نمی کنیم. اما واقعا اینطور نیست. چون برخی چیزها جهشی بالا میره و برخی چیزها کمتر بالا میره. نمونه بارز این مساله، شهریه دکتری هست که طبق تورم بالا نمیره و در همون بازه ۱۰ تا ۱۵ درصد قبل بالا میره. چند سال پیش وقتی میگفتن دکتری خوندن حدود ۷۰، ۸۰ میلیون تومن درمیاد، تن و بدن آدم میلرزید. اما الان وقتی میگن ۱۰۰ الی ۱۲۰ میلیون، خیلی وحشتناک به نظر نمیاد. چون اون موقع پراید ۱۵ میلیون بود، الان شده ۴۵ میلیون. اون موقع قیمت یه خونه ۴۵ متری در کرج نو (منطقه متوسط رو به ضعیف)، حدود ۳۰ میلیون بود، الان شده ۱۲۰ میلیون. دیگه حالا اون ۱۰۰ متری هایی که شدن یک میلیارد بماند. دلار ۴ هزار تومنی شده ۱۲ هزار تومن. وقتی که سمند سورن شده ۹۴ میلیون، پژو پارس شده ۹۷ میلیون و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ساده شده ۹۵… ادامه نظر»

دانشجو
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۹:۳۸ ق٫ظ

عه؟ باشه.

حقوقدان حقوق جزا و جرم شناسی
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۴ ق٫ظ

استدلال شما کاملا قابل قبوله…با این حساب خوش بحال دانشجویان پولی…خوش به حال شما…

یوسف
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۵ ق٫ظ

خدا رو شکر که یک عده بدبخت شدند و شما راحت تر تونستید شهریه بپردازید.
عده ای که میخواستند خونه بخرند ولی رکب خوردند و حالا با پولشون می تونند یه ماشین بخرند. خدا رو هزار مرتبه شکر.
خدا رو شکر ، مال و منال دارها ارزش اموالشون حفظ شد ولی اونایی که جمع می کردند تا به یک گوشه از بدبختی شون بچسبونند بیچاره تر شدند. چون ۱۰ سال کارشون یک مرتبه برابر ۳ سال کار شد.
واقعا حرف شما درسته اگه دنیامون فقط مدرک دکتری بود.

آریان دانشجوی دکتری بدون‌آزمون نرم‌افزار واحدقزوین
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۶ ق٫ظ
پاسخ به  یوسف

این مشکل برای همه هست.
صحبت من در خصوص این هست که شهریه دانشکاه ها با تورم بالا نرفته و بالاخره هر کسی هم در این سطح یک دارایی چیزی داره.
ارزش اون دارایی ها به قدری بالا رفته که شهریه دانشگاه در مقابل اونها تقریبا ناچیز شده.

یوسف
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۴:۰۱ ب٫ظ

آفرین بر شما. نمونه زیر، مثالی از دید و نگاه شما به قضیه است …
یکی هست قبل از اینکه اوضاع مملکت اینطور بشه ماهی ۲ میلیون درآمد داشت. بعد از تورم درآمدش ۵۰۰ تومن افزایش پیدا کرد. کنارش فقط یه خونه داره که این شرایط باعث شده ارزش خونه سه برابر بشه. خوشبحالش چون پول دکتراش جور شد. میتونه بفروشه و یه جایی رو اجاره کنه. یا اینکه می تونه با بقیه پولش یه جای پرت در حاشیه شهر خونه بخره. مهم نیست، مهم اینه که پول دکتراش جور شده.
عجب را ه حلی !!! زیبا نیست واقعا …؟!!!!!!!!!

حقوقدان حقوق جزا و جرم شناسی
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۰ ق٫ظ

اولا گمونم این خبر مربوط به دانشگاه دولتی هست دوست دانشگاه آزادی…ثانیا به نظر شما با کاهش ارزش پول ارزش مدرک پولی پایین نمیاد؟

آریان دانشجوی دکتری بدون‌آزمون نرم‌افزار واحدقزوین
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۳ ق٫ظ

کدوم قسمتش ربط نداره دوست عزیز؟
قسمت افزایش ۱۵ درصدی؟
برای دانشگاه آزاد هم نهایتا همین مقدار خواهد بود.

اما اگر منظور شما این هست که من نباید زیر این خبر کامنت بذارم، دیگه جسارتا این مورد به شما ربطی نداره. چون خبر در مورد افزایش شهریه امسال هست.

ارزش مدرک که واقعا پایین اومده و مثل سال های گذشته نیست. شما با مدرک دکتری روزانه صنعتی شریف هم اگر پول نداشته باشید، حتی نمیتونید برای یک ماه، خونه ای رو اجاره کنید.

الان پارتی حرف اول رو میزنه، چه بسا کسی با دکتری از دانشگاه آزاد درجه ۳ سر بهترین شغل ها هست و‌ کسی با دکتری روزانه بیکار.

اگر پیگیر اخبار باشید، میدونید که‌ هر چند وقت یکبار جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری روزانه میان توی خیابون و پلاکارد دست میگیرن و میگن ما بیکاریم. برامون کار درست کنید.
کار از این حرف ها گذشته…

در ثانی دوره های روزانه و پردیس و دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی هم پولی هستن. جوری اسم از پولی بودن دانشگاه میارید که انگار همه دانشجوی روزانه هستید. خوبه در جریان هستم که دوره های پردیس دست کم ترمی ۱۲ میلیون میذاره روی دست دانشجو.

فرزاد
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۱:۰۸ ب٫ظ

اقای اریان، دوست عزیز
نمیدونم چرا هرچی تحصیلات بالاتر میره، ما کمتر فکر و تجزیه و تحلیل میکنیم
اصل موضوع را اشتباه فهمیدید و اشتباه بیان میکنین
ارزش دارایی ها ۳برابر نشده ، ارزش ریال (واحد پول ملی) به یک سوم کاهش پیدا کرده
توصیه میکنم یه کم راجع به جمله ای که گفتم فکر کنید
جالب اینجاست ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده و درامد به تناسب ان افزایش پیدا نکرده که یعنی فقر بیشتر مردم جامعه
هرگونه افزایش قیمت باعث میشه فشار بیشتری به قشر فقیری که هر روز فقیر تر میشن داره

توضیح بیشتری نمیدم ، خودتون به تمام جوانب فکر کنین

آریان دانشجوی دکتری بدون‌آزمون نرم‌افزار واحدقزوین
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۱:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  فرزاد

دوست عزیز اینجا نه کلاس اقتصاد هست و نه میز مذاکرات دولت و بانک مرکزی.

اینجا فقط یک چیزی روشن هستش که عرض کردم.
بحث این هستش که شهریه دانشگاه ها به تناسب تورم جامعه بالا نمیره. درسته؟ این رو که قبول دارید؟

خب حالا برای بنده که مثلا یک خودروی ۱۵ میلیونی داشتم و الان شده ۴۵ میلیون، اگر خودروی خودم رو بفروشم، راحت تر میتونم شهریه دانشگاه رو بدم یا وقتی که ماشینم ۱۵ میلیون بود؟ خب معلومه الان.
چون اون موقع با پول ماشینم میتونستم شهریه یک ترم رو بدم، اما الان میتونم شهریه سه ترم رو بدم.

خیلی واضحه. حالا شما فکر کنید.

eng
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۲:۴۷ ب٫ظ
پاسخ به  فرزاد

اینکار هم بطور تصادفی انجام نشده…بلکه با چاپ پول ارزش پول پایین می اید…در واقع دولت با چاپ پول ان قسمت از ارزش پول کاهش یافته را با چاپ پول به خزانه دولت برده است و فشارش را به اکثریت مردم تحمیل کرده است…..ضمنا این تورم هر ساله وجود دارد و بمروز زمان با این روش مدیریتی با چاپ پول ارزش ان کم میشود….

احسان
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۲:۵۶ ب٫ظ

آقای آرین سلام. خودم و خودتو نبین که الحمدالله خدا بهمون نظر داره و دستمون به دهنمون می رسه و می تونیم شهریه شبانه و آزاد و پردیس و…بدیم و دکتری بگیریم و همه جا بهمون بگن آقای دکتر.خیلی از بچه های با استعداد این مملکت توان روزانه خوندن تو شهر غریب رو ندارن چه برسه شبانه یا آزاد و پیام نور بخوان بخونن.بعضی از هم دوره ای های بااستعداد دوره لیسانس و ارشد ما مشکل سو تغذیه داشتن. خیلیهاشون بسیار از من و امثال من و حتا بیش از برخی از اساتید با استعدادتر بودن اما از مناطق محروم کشور یا خانواده ای بسیارکم برخوردار اومده بودن برای درس خوندن ودچار مشکل بودن.رتبه ۱ رشته ما یه پسر ۲۶ ساله اهل یکی از استان های جنوبی کشور بود که حتا روزانه خوندنش تو تهران( اگر حمایتش نکنن )محل تردیده.خیلی از بچه های پراستعدادهنوز دستشون تو جیب پدر مادر کارمند وکارگر و کشاورز و بازنشسته شونه.دختر بااستعداد ولی کم برخورداری که میاد تهران برای درس خوندن ،برای مایحتاج ضروریش دچار مشکلات بسیاری میشه چه برسه به تامین هزینه دانشگاه شبانه و غیرانتفاعی و آزاد……….!من کار و خونه و ماشین دارم و تو قلب پایتخت از رفاه نسبی برخوردارم و دکتری رو برای پرستیژ اجتماعی و “آقای دکتر”گفتن دیگران می خونم،اماخیلی از بچه های پراستعداد حتا اگر شبانه قبول بشن ،توان پرداخت این هزینه رو ندارن و اوت می شن ویک عمر عزت نفسشون رو نمیشه احیا کرد.چه برسه به آزاد و پردیس و ….
جسارت بنده رو ببخشید آقای دکتر

یوسف
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۴:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

دقیقا ایراد ایشون اینه که دنیا رو از چشم خودش میبینه

آریان دانشجوی دکتری بدون‌آزمون نرم‌افزار واحدقزوین
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۴:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  یوسف

پس توقع دارید از دید کی ببینم؟
قطعا از دید خودم میبینم. برای من بهتر شده، چون شهریه دکتری رو راحت تر پرداخت میکنم. طبیعی هستش که هر کسی از دید خودش میبینه.

یوسف
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۵:۲۰ ب٫ظ

بعد از قبول اشتباه الان دنبال توجیه هستید.

شما گفتید با این شرایط پول دکتری جور شد. ما هم گفتیم این نوع نگاه و استدلالتان اشتباهه. اما دلیل هم آوردید که با استادتان هم بحث کردید و نهایتا قانع شد استادتان . حالا هم برای اثبات حرفتان به حرف این جناب دکتر معتمدی استناد کردید.
برادر از اول هم گفته ایم شما شرایط خودتون را نمی تونید عطف بدید به تمام داوطلبا. تموم شد و رفت.
الحمدالله که قبول کردید.

آریان دانشجوی دکتری بدون‌آزمون نرم‌افزار واحدقزوین
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۶:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  یوسف

چه اشتباهی؟
هر کسی که شرایطش مثل من باشه، قطعا ناراضی نیست.
درسته، کسی از تورم و گرانی خوشحال نمیشه، اما به قول معروف، از این ستون به اون ستون فرجه.

اما توصیه ای که کردم، شامل حال همه مردم ایران میشه. اینکه ریال نگه ندارید. ریال باید تبدیل بشه.

اون کسی که ریال نگه داشته توی بانک و حالا ریالش بی ارزش شده، تقصیر خودش هم هست. در شرایط کنونی، اگر دیر بجنبی، بازی رو باختی.

صحبت دکتر معتمدی هم داره همین رو نشون میده که شهریه دانشگاه به نسبت تورم بالا نرفته. پس کسی که ریالش رو‌ به خودرو و طلا و دلار و … تبدیل کرده بود، نفع کرد.

من خودم روی خودرو سرمایه گذاری کردم و خدا رو شکر برام سود داشت.

آریان دانشجوی دکتری بدون‌آزمون نرم‌افزار واحدقزوین
مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ ۴:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

بله واقعا ناراحت کنندس.
اما بهتر نیست کسی که فوق لیسانس داره، اول سعی کنه یک کاری برای خودش دست و پا کنه، بعد اقدام کنه به دکتری خوندن؟

مگه این دکتری خوندن خیلی واجبه که در ازای اون آدم به قحطی و سوء تغذیه برسه؟

احسان
مرداد ۱۴, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۶ ق٫ظ

آقای دکتر آرین عزیز.این دکتری گرفتن برای من و امثال من واجب که نیست هیچی،یه امر کاملا” لاکچریه “چون زندگی من و امثال من به این دکتری گرفتن گره نخورده و وابسته نیست.داشتنش امر ایجابیه و نه سلبی.ولی برای خیلی از بچه ها وقتی می بینن با مدرک فوق لیسانس هم آموزش و پرورش استانشون هم استخدام نداره و دانشگاه های آزاد و پیام نور منطقه اشون با قیمتی پایین تر از مدارس غیرانتفاعی بهشون حق التدریس می دن،لااقل سعی میکنن دکتری بگیرن تابلکه هیات علمی بشن و امنیت شغلی پیدا کنن.برای من وامثال من ۱۰۰ میلیون شایدبیارزه که دکتری باهاش بگیریم و تو جامعه یا حین عقد قراردادکاری یا پروژه باهاش اهرم فشار یا پرستیژ اجتماعی داشته باشیم ،ولی برای یکی دیگه شاید بشه تنها فرصت شغلی زندگیش.اگه یه دانشجوی بااستعدادولی کم برخوردار بخواد تو یه شهر دیگه دکتری پولی بخونه و شاغل هم باشه مگه چقدر بهش حقوق می دن که بخواهد ترمی ۷تا ۱۲ میلیون(بستگی به نوع دانشگاه)تامین شهریه کنه و هزینه های جانبی دانشگاه مثل کتاب و ….بپردازه و زندگیشم بچرخونه.بعد مجبوره از غذا،هزینه های تفریحی،نیازهای فردی و…بزنه و دربلندمدت این امور مشکل ساز می شن.میشن سوتغذیه.میشن آسیب های فردی و اجتماعی.میشن تحقیر شخصیتی وتصغیر کرامت انسانیشون.

مهدی مهندسی مکانیک
مرداد ۱۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

سلام مسئله دقیقا همینه که دکتری و هییت علمی(که بارها وضعیت هئیت علمی رو توضیح دادم و خودتون میدونین که چطوره) رو تنها فرصت زندگی میدونین.افراد با استعداد مگه کم بودن که مدرک تحصیلی بالایی نداشتن ولی رفتن دنبال کار و تونستن به یک ثباتی برسن. وقتی شما همه گزینه های ممکن را محال می بینی جز یک گزینه معلومه که ریسک بالا میره.مشکل اینا ما در شرایط فعلی از دکترا همه چی می خوایم خب نمیشه.هم پول می خوایم هم پرستیژ می خوام هم ارضای علاقه به درس و تحصیل و هم موقعیت شغلی و… یک نفری که ارشد داره دانشجوی خوبی هم بوده سه ساله تمام سرمایه گذاریش رو روی دکترا انجام داده و کاری هم نداره ولی روزانه قبول نمیشه آزاد قبول میشه و به قول شما در سختی و فشار هست باید چی کار کنه؟سنش هم نزدیک سی شده . با شرایط فعلی و وضعیت الان کار داریم آینده چه خواهد شد رو فکر نکنین.ایده آل چیه رو رها کنین. این دنیا دنیای از دست دادن و به دست آوردنه. شما نمیتونی همه چی رو با هم داشته باشی.هیچ کسی همه چی نداره.مهم ترین چیز زمان و عمره که اتفاقا در نظر اکثر ما بی ارزشه همیشه از پول صحبت نمیشه ولی از عمر از جوونی که هیچ وقت برنمیگرده صحبت نمیشه. شما عمرت رو میفروشی جوونیت رو میفروشی خب چی به دست میاری اینجاست که باید ببینی ارزش داره یا نه. همونطور که بالا هم اشاره کردم ممکنه یکی ماشینش یا حتی خونش رو بفروشه… ادامه نظر»

احسان
مرداد ۱۶, ۱۳۹۸ ۳:۵۷ ب٫ظ

سلام آقا مهدی عزیز.من با بسیاری از گفته های شما موافقم و اون ها رو تصدیق هم می کنم اما اشاره من به مغالطه مستتریه که در کلام دکتر آرین عزیز موجوده و اون اینه که چون تورم افزایش پیداکرده وقیمت دارایی های ریالی کم شده و ارزش دارایی های سرمایه ای زیاد ، پس پرداخت شهریه دانشگاه های پولی آسون تر شده.فرض و مقدم استدلال ایشون درست، اما اونچه که تالی استدلال رو فاسد می کنه اینه که اگر کسی اون سرمایه اولیه(ماشین یا طلا)رو نداشته باشه وبنا به هردلیلی(سلیقه اساتید،دوری مسیر و…)نتونه در دانشگاه روزانه تحصیل کنه ولی استعداد و توانایی تحصیل رو داشته باشه، چجوری باید ادامه تحصیل بده؟بیاد دانشگاه پولی و با فشار و بحران مالی و مشکلات عدیده ذهنی ادامه تحصیل بده یا حس حقارت رو یک عمر با خودش حمل کنه؟(من راجع به استثنایات که در کامنت بالا ذکر کردید و نقیض استدلال من میشن بحث نمیکنم؛ فروش خانه برای دکتری پزشکی و فروش تاکسی و…چون این برای همه قابلیت مصداق شدن رو نداره و همه هم توان این کار رو هم ندارن) پیرامون سلبی و ایجابی دکتری گرفتن حقیر هم کلمه “دکتر”یکی از آیتم های پرستیژ اجتماعی هست ,درکنار ایتم های درست یا غلط دیگر پرستیژ سازمی تونه پرستیژ اجتماعی ایجاد کنه.شاید من عوامل دیگر پرستیژساز رو داشته باشم و دنبال پرستیژ مضاعف باشم.اما برای یکی دیگه شایددکتری بحث کار و زندگیش شده باشه والا پرا بایدبه قول شما انرژی و وقت و پول و جوونیش رو برای چیزی بذاره که تنها راه… ادامه نظر»

کوروش
مرداد ۱۵, ۱۳۹۸ ۲:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  احسان

چقدر شما خوب و متشخصانه صحبت کردید
واقعا دست مریزاد به این تربیت و اخلاق و صداقت.

احسان
مرداد ۱۶, ۱۳۹۸ ۳:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  کوروش

خواهش می کنم.لطف دارید.

محمد
مرداد ۲۵, ۱۳۹۸ ۵:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  احسان

احسنت به استدلال و تجزیه و تحلیل عالی شما….سخنی درست و منطقی و منطبق بر واقعیت و حقیقت است.

هیچ!
مرداد ۱۲, ۱۳۹۸ ۸:۴۲ ب٫ظ

به سلامتی اونهایی که امسال هم بخاطر افزایش شهریه ها یا روزانه یا هیچ اند…!

صبا
مرداد ۱۲, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  هیچ!

من….

دانشجو
مرداد ۱۲, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  هیچ!

سلامتی خودت❤