موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

انتقاد معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی از پذیرش متمرکز دانشجوی دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی گفت: پذیرش دانشجو در دوره دکتری باید بر اساس عدالت آموزشی و ارزیابی دانشگاه‌ها انجام شود، زیرا پذیرش از طریق آزمون‌های متمرکز در این مقطع بی تردید به نفع دانشگاهیان نیست.

«صمد حاج جباری» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا در خصوص پذیرش دانشجویان در مراکز آموزش عالی کشور با تاکید بر اینکه این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی است، اظهار داشت: در برخی از کشورها پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در اختیار اعضای هیات علمی و استادان قرار می گیرد.

به عقیده معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی، در این نوع از پذیرش سازگاری دانشجویان با استادان افزایش و سطح علمی فعالیت های آموزشی و پژوهشی نیز ارتقاء می یابد.

حاج جباری ادامه داد: البته پذیرش دانشجو توسط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیازمند نظارت و همچنین تصویب برخی از آئین نامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور به منظور جلوگیری از اعمال سلیقه و نقطه نظرات شخصی است.

وی یادآور شد:‌ در زمان حاضر نیز پذیرش دانشجویان دوره دکتری بر اساس آزمون های متمرکز و مصاحبه های دانشگاه ها انجام می پذیرد که این روش نیز امکان اعمال سلیقه را به همراه دارد.

حاج جباری ادامه داد: البته این نوع از پذیرش برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که شمار داوطلبان دانشگاهی بسیار است؛ به سهولت قابل اجرا نیست.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها (در دوره دکتری) براساس معیارهای علمی و همراه با نظارت های ویژه از جانب برخی وزارتخانه های کشور انجام پذیرد؛ بی تردید از اولویت بیشتری برخوردار است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

31 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سید
مهر ۷, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۹ ق٫ظ

سلام.وقت بخیر دوستان.بنده رشته غیرمرتبط شرکت کردم./.تمام مصاحیه کنندگان به اتفاق نمره تمام افراد غیرمرتبط را بسیار پایین دادند تا آنها هر گز قبول نشوند./اعمال سلیقه در زمان مصاحبه بیداد می کرد./ فاصله بنده تا قبولی درشهرستان یک نفر است./الان شکایت به کجا ببرم../نه ذخیره ایی وجود دارد نه تکمیل ظرفیتی.

eng
مرداد ۲۰, ۱۳۹۸ ۳:۳۴ ب٫ظ

پذیرش متمرکز!!!!!!!!!……پذیرش دکترا در حال حاضر بصورت “نیمه متمرکز” است نه متمرکز…..

عرفان
مرداد ۲۰, ۱۳۹۸ ۹:۱۱ ق٫ظ

من امسال رفتم مصاحبه بهشتی اولین سوال این بود کجا درس خوندی گفتم اصفهان اساتید داور خندیدن و گفتن سوالی نداریم بعد از یه مشورت چنتا سوال الکی پرسیدن

نگار
مرداد ۲۲, ۱۳۹۸ ۴:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  عرفان

اولویتشون دانشجوهای خودشونه

ع م
مرداد ۲۰, ۱۳۹۸ ۲:۲۲ ق٫ظ

روش فعلی به عدالت نزدیک تره و تاحدودزیادی جلو ی اعمال سلیقه را گرفته

آرمان
مرداد ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۶ ب٫ظ
پاسخ به  ع م

کجاش به عدالت نزدیکه؟
اگه به عدالت نزدیک بود که رتبه ۱ کنکور نمیشد شبانه تهران

محمد ناصر
مرداد ۲۰, ۱۳۹۸ ۱:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  آرمان

باز هم چون خودشون اعمال سلیقه کردند این شده نتیجه اش… حالا خدا رحم کنه کل آزمون و سنجش بیوفته دست اساتید و دانشگاهها!!! نتیجه میشه رانت بیشتر از الان و سفارش و سلیقه… بعدش کجای ما به اکثر دانشگاههای جهان میخوره که آقا داره دانشگاههای ما را با دانشگاههای جهان مقایسه میکنه!!!

آرمان
مرداد ۲۰, ۱۳۹۸ ۱:۵۶ ق٫ظ

زمانی مصاحبه بدون اعمال سلیقه انجام میشه که مصاحبه کننده ذینفع نباشه
درواقع باید دانشگاه ثالث مصاحبه رو برگزار کنه
دانشجوها باید به نزدیک ترین واحد دانشگاهی برای مصاحبه معرفی بشوند
بدون اینکه مشخص باشه کجا رو انتخاب کردند

حسام
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۳ ب٫ظ

به نظر من انجام یک مصاحبه جامع و بدون در نظر گرفتن سلیقه شخصی کارامدتر هست …
مثلا اینطور باشه که یک ماه مشخص چندین نفر از اساتید از دانشگاه های سراسر کشور در تهران جمع بشند و یک مصاحبه از افراد بگیرند …
به هرکس یک نمره بدند و مثل کنکور بر اساس نمره ازمون و مصاحبه، رتبه بندی صورت بگیره …
اینطور اولا جلو پارتی بازی گرفته میشه …
چون مثلا کسی که داره مصاحبه میکنه به صورت رندوم توسط یک گروه از اساتید هم رشته مصاحبه بشه ، در این صورن اصلا اساتید اطلاع ندارند این شخص برای کدام دانشگاه اقدام کرده و امکان پارتی بازی خیلی کم میشه …
از طرفی هر شخص فقط یک بار مصاحبه میده و از رفتن از این شهر به اون شهر باعث هدر رفتن هزینه و زمان افراد نمیشه….

آریان دانشجوی دکتری بدون‌آزمون نرم‌افزار واحدقزوین
مرداد ۲۰, ۱۳۹۸ ۱:۱۲ ق٫ظ
پاسخ به  حسام

احسنت.
دقیقا کاری که امسال دانشگاه آزاد انجام داد.
دانشگاه آزاد در سال ۹۶ مصاحبه استانی و در سال ۹۷ مصاحبه رو منطقه ای برگزار کرد، اما دوباره برگشت به همون مصاحبه متمرکز در تهران که قبل از سال ۹۶ انجام میداد. چون طبق نظرات کارشناسی‌‌ شده، این مدل مصاحبه امکان آشنا بازی رو کمتر میکنه.

مرتضی-کامپیوتر
مرداد ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۱۵ ق٫ظ

کاملا موافقم….ولی افسوس در دانشگاههای سراسری بازهم اعمال نفوذوجود دارد.

حقوقدان حقوق جزا و جرم شناسی
مرداد ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۵ ق٫ظ

درود بر دوست دانشگاه آزادی خودم

کامپیوتر هوش مصنوعی
مرداد ۲۶, ۱۳۹۸ ۱:۰۸ ب٫ظ

روش آزاد خیلی بهتر از سراسریه. ولی باز تو آزاد هم مشخصه کی کدوم دانشگاه رو زده و رتبه و ترازش چنده. تو پیشنهاد دوستمون بدون هیچ پیش زمینه ای طرف مصاحبه میشه. انگار یه امتحان کتبی(آزمون) و یه امتحان شفاهی(مصاحبه) و این عالیه

جهد
مرداد ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۱ ق٫ظ
پاسخ به  حسام

دقیقا. موافقم. بهترین پیشنهاد

مسلم
مرداد ۲۲, ۱۳۹۸ ۲:۳۲ ب٫ظ
پاسخ به  حسام

این جوری عالیه…

آریان دانشجوی دکتری بدون‌آزمون نرم‌افزار واحدقزوین
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۴:۳۲ ب٫ظ

آقا مهدی؛
اشاره کردید به مقالات خیابان انقلاب.

مقالات خیابان انقلاب تشخیصش خیلی سخت نیست، مخصوصا برای اساتید با تجربه.

مقاله باید مستخرج از پایان نامه باشه، نه هر مقاله ای.
همچنین توی همون خیابان انقلاب هم شاید براتون نهایتا بتونن اکسپت یک مجله اسکوپوس یا ISI Listed بگیرن.
مجله Q1 که هیچ پولی از نویسنده دریافت نمیکنه، کار هر کسی نیست. وگرنه مجلات ISI با رتبه های Q4 که چند هزار دلار میگیرن برای چاپ، شاید آنچنان سخت نباشه. پس فرق هست بین مقالات ISI

کل خیابون انقلاب هم روی هم جمع بشن، نمیتونن برای شما یک مقاله ISI با رتبه Q1 و ایمپکت بالای ۳ تهیه کنن که اون مجله حتی یک دلار هم نخواد.

اساتید با سابقه خیلی خوب این چیزها رو متوجه میشن.

یک راه دیگه هم اساتید دارن. شروع میکنن به سوال پرسیدن از جزییات مقاله. اینکه این پاراگراف رو برای چی نوشتی، این فرمول کارش چیه و …
اگر مقاله کار خود داوطلب نباشه، در پاسخ دادن به مشکل میخوره‌.

شما احتمالا خودتون مقاله ISI درست و حسابی ندارین که طالب این هستید، مقالات در روز مصاحبه بررسی نشه. وگرنه اگر داشتید و با خون دل اون رو چاپ کرده بودید، هرگز این حرف رو نمیزدید.

چون ۴ تا آدم متقلب روز مصاحبه مقاله خیابان انقلابی ارائه میدن، دلیل نمیشه که زحمات مابقی نادیده گرفته بشه. اون ۴ تا متقلب هم یا مچشون گرفته میشه یا نمیشه. اما نباید صورت مساله رو پاک کرد.

آریان دانشجوی دکتری بدون‌آزمون نرم‌افزار واحدقزوین
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۴:۱۹ ب٫ظ

خانم شقایق؛

همه مقالات ISI نمره ندارند، یا حداقل نمره کامل ندارند. بررسی مقاله چندین پارامتر داره تا مورد پذیرش واقع بشه.

مستخرج از پایان نامه باشه
بلک لیست نباشه
و …

شاید تصورش سخت باشه، ولی من مجله ISI با رتبه Q1 میشناسم که وارد لیست سیاه شده.

بعد مصاحبه صرفا مقاله نیست. کتاب هم هست. کتاب رو هم یک نسخه اون رو پست کنن؟

حالا کتاب هیچی، چجوری روخوانی و ترجمه انگلیسی یا مکالمه داوطلب رو بررسی کنن؟ چون برخی افراد مدرک زبان ندارن، ولی ترجمه متون تخصصی اونها خوب هستش.

علاوه بر اینها، چطوری سوالات غافلگیر کننده بپرسن، برای محک زدن قدرت پاسخ دهی و تجزیه و تحلیل داوطلب؟

شما می دونید که شخصیت و متانت و طرز سلام دادن در روز مصاحبه هم امتیاز داره؟ چجوری ندیده، شخصیت طرف رو ارزیابی کنن؟

و خیلی موارد دیگه که نشون میده وجود مصاحبه یک ضرورت غیر قابل انکار هست.

حالا اگر دانشگاهی یا استادی، از مصاحبه سوء استفاده کرده، اون برمیگرده به اخلاق حرفه ای. هر چند توصیه من مصاحبه متمرکز در تهران هست که ذی نفع بودن اساتید رو کاهش میده.

علی
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۳:۳۸ ب٫ظ

نظارت کجا بود الان که ۵۰ درصد دست اساتید فقط دانشجوی خودشون رو بر می‌گزینند وای به روزی که۱۰۰ درصد بشه

شقایق
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۳:۰۱ ب٫ظ

معلومه افراد شایسته مد نظر ایشون نتونستن حتی دعوت به مصاحبه شن

فرزاد
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۶ ب٫ظ

اینطوری به ضرر خیلی از دانشجوها تمام میشه
الان که ۵۰ در اختیار اساتید هست، پارتی بازی و سلیقه ای عمل میکنن ، وای به حال زمانی که ۱۰۰درصد دستشون باشه
عملا دانشجوهای شهرستانی از رفتن به دانشگاههای تهران یا سطح یک شهرستان محرم میشن

مهدی
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۱:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  فرزاد

دقیقا.با نظر جنابعالی موافقم

آرزو
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۰ ق٫ظ

در جایی این متد جواب میده که عدالت و ضابطه حرف اول رو بزنه نه رابطه
به نظر من باید صد درصد بر اساس آزمون باشه البته آزمون هم خیلی کامل تر و جامع تر برگزار بشه

کامپیوتر هوش مصنوعی
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۹ ق٫ظ

آره دیگه که راحت هرکیو دوس دارن بردارن هرکیو دوس ندارن نه. اتفاقا باید ۱۰۰% براساس آزمونش بکنن و مرحله مصاحبه رو حذف کنن. اگر داوطلبی لیاقتشو داشته باشه قطعا تو آزمون هم موفق میشه. از چی میترسین اگر بر اساس شایسته سالاریه

آریان دانشجوی دکتری بدون‌آزمون نرم‌افزار واحدقزوین
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۶ ق٫ظ

پس سوابق پژوهشی داوطلب چطوری بررسی بشه؟

شقایق
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۳:۰۳ ب٫ظ

میشه مقالات رو هم فرستاد سنجش. چون جدول امتیازات هر نوع مقاله تعریف شده است. اما در شرایط الان اساتید میتونند به خیلی از مقالات آی اس آی هم نمره ندند

Mehdi
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۴:۱۴ ب٫ظ

دوست عزیز سلام، سوابقی که از خیابان انقلاب تهیه می شود به نظر شما ارزش بررسی دارد؟

کامپیوتر هوش مصنوعی
مرداد ۲۶, ۱۳۹۸ ۱:۱۵ ب٫ظ

چرا کسیکه تو آزمون رتبه برتر میشه رو از کسی که تو پژوهش عالیه جدا میکنین؟ جناب آریان افرادی مثل جنابعالی که میتونن از نمره مصاحبه ۶۰ بگیرن مطمئن باشید اگر از طریق با آزمون هم وارد بشن جز رتبه های خوب میشن. آزمون که برا این افراد چیزی نیس

شمیم
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۳ ق٫ظ

Like میبینین تو رو خدا دقیقا همون دانشجوهای شایسته هستند که دوباره در مرحله های بعدی هم نفرات برتر میشن

مهرداد گشتاسب
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۷ ق٫ظ

بحث عدالت آموزشی مطرح نیست
در حال حاضر نیز بیش از ۸۰ درصد پذیرش دانشجو سلیقه شخصی اساتید و رابطه گری ست که امثال این آقای معاون به همین انع نیستند

مهرداد گشتاسب
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۸ ق٫ظ

قانع

ماندانا
مرداد ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۴ ق٫ظ

سلام،
چطوره که ورود به مقطع لیسانس و فوق لیسانس مشکلی نداره،
مثلا الان این کسی که با همین آزمون سامان سنجش بهترین صندلی های دانشگاه شریف، امیر کبیر یا علوم پزشکی رو صاحب میشه مشکلی نداره،
ولی ۱۰ هزار نفر و تو مقطع دکتری اونم نه تمام و کمال بلکه با اعمال نظر شدید میخواد جذب بشن، کل نظام آموزشی زیر سوال میره،،
آقای معاون مطمئن باش آون کنکور سراسری آگه نبود، آلان خیلی از کسانی که تو دانشگاه های تراز اول درس میخوندن آونایی نبودن که الان هستن،