موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اعتراض برخی دانشجویان به ذکر نام استاد در مقالات پایان نامه

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در حالی که عده ای از دانشجویان نسبت به درج نام استاد در مقاله مستخرج از پایان نامه معترض هستند مدیر کل پژوهشی وزارت علوم می گوید: نقش نداشتن استاد در مقاله باید ثابت شود.

به گزارش مهر، در آیین نامه چاپ مقالات تاکید شده در مواردی که مقاله مستخرج از پایان نامه بصورت مشترک بین دانشجو و استاد راهنما تهیه شده باشد، دانشجویان ملزم به درج نام استاد راهنما هستند؛ در حالی که برخی دانشجویان بر این باورند در شرایطی که بخش عمده کار علمی و پژوهشی توسط خود دانشجو انجام می شود، چرا نام استاد راهنما به عنوان نویسنده مسئول در مقالات باید ذکر شود.

حکم دیوان درباره درج نام استادراهنما در مقاله مستخرج از پایان نامه

چندی پیش دیوان عدالت اداری در پی شکایت یکی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد که الزام دانشجو به درج نام استاد راهنما به‌عنوان «نویسنده مسئول» مغایر قانون است؛ چراکه براساس قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان (اصلاحی ۱۳۸۹)، مقاله علمی-پژوهشی مستخرج از پایان نامه، اثر حقوقی مستقلی است که پدید آورنده آن دانشجوست و مالک فکری آن محسوب می شود و استاد راهنما صرفاً وظیفه نظارت بر آن را دارد.

در نهایت دیوان عدالت اداری شیوه نامه نظارت بر اجرای دوره دکتری آموزشی-پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی در قسمتی که ناظر بر درج شرط نویسنده مسئول بودن استاد راهنما  در مقالات علمی و پژوهشی مستخرج از رساله دکتری است، را باطل کرد.

از آنجا که به واسطه ذکر نام استاد راهنما در مقالات مستخرج از پایان نامه و همچنین سایر مقالات مشترک پژوهشی با دانشجویان، آن ها مراتب ارتقا به دانشیاری و استاد تمامی را در فاصله کوتاهی به اتمام می رسانند دانشجویان معتقدند که اخلاق علمی در این روند رعایت نمی شود.

مقالات مستخرج شده از پایان نامه حاصل پژوهشهای استاد و دانشجو است

در همین رابطه محسن شریفی مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در گفتگو با مهر، گفت: در ابتدا باید به این اشاره کنم که پایان نامه ها و مقالات مستخرج شده از آن در واقع حاصل پژوهش‌هایی است که در قالب برنامه مشترک استاد و دانشجو انجام می شود.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که برخی دانشجویان عنوان می کنند، اساتید راهنما بعضا نقشی در نگارش مقالات ندارند و بیشتر کار توسط دانشجو انجام می شود، گفت: این موضوع روال و روتین نیست و ممکن است تعداد کمی از دانشجویان نسبت به این موضوع معترض باشند.

وی ضمن تاکید بر اینکه در مقالات مستخرج شده که استاد و دانشجو مشترکا کار را انجام داده اند، نام هر دو باید ذکر شود، اظهار داشت: اینکه دانشجویی معتقد است که استاد راهنما در نگارش مقاله نقشی نداشته، در وهله اول باید اثبات شود و نمی شود ادعای چنین دانشجویی را به راحتی پذیرفت.

شریفی با اشاره به اینکه استاد راهنما فردیست که یک برنامه پژوهشی بزرگ داشته و در جهت اجرا، چند پایان نامه را در دل آن تعریف می کند، افزود: در این میان ممکن است موضوعاتی را برای تعدادی از دانشجویان در یک سال و یا در چند سال متوالی و مختلف، تعریف کند تا آن پروژه کلان به نتیجه برسد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: وقتی از استاد راهنما سخن به میان می آوریم، منظور فردی است که صاحب پروژه بوده و لحظه به لحظه در جریان پیشرفت کار است. این فرد باید تراز ایده و فکرش آنقدر بالا باشد که دانشجو از پژوهش زیر نظر او بهره مند شود.

عوامل موثر در ارتقا اساتید

وی درباره ارتقا هیئت علمی نیز توضیح داد و گفت: ارتقاء درجه از مرتبه استادیاری به دانشیاری حداقل ۴ سال و به استاد تمامی نیز حداقل ۴ سال است؛ با این وجود اما علاوه بر سنوات، عملکرد و داشته های علمی فرد تعیین کننده است.

شریفی بیان کرد: علاوه بر تاثیرگذاری مقالات در ارتقا، مواردی نظیر دروس تدریسی، طرح ها، پروژه ها و کتابهای که تالیف کرده است، ضروری است و اهمیت دارد.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

72 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حلقه گمنامان
شهریور ۲۲, ۱۴۰۲ ۶:۱۵ ب٫ظ

ای روزگار بی مروت بعضی ها فقط اسم خودشون را کنار مقاله دانشجو نوشته اند و حتی دانشجو را لایق مشارکت هم ندانسته اند این را دیگه کجای دلمون بگذاریم حالا ما که از این طرف و آن طرف دزدیم ولی استاد جان بپا برات دردسر نشه

حلقه گمنامان
شهریور ۲۲, ۱۴۰۲ ۶:۲۳ ب٫ظ
ی
شهریور ۱۵, ۱۳۹۹ ۵:۱۹ ب٫ظ

اینکه استاد راهنما باد اسمش تو مقاله و پایان نامه بیاد به نظرم یه نوع باج حساب میشه بعضی هاشون یه هفته که بگذره موضوع پروژه رو می پرسی یادش نیست این نشون میده که اصلا این شخص هیچ کمکی نکرده اگه اسم استاد رو نیاری تو مقاله پایان نامه رو امضا نمیکنه

حلقه گمنامان
شهریور ۲۲, ۱۴۰۲ ۱۱:۲۷ ب٫ظ
پاسخ به  ی

اولا می گفتم چه استاد کوشایی ۲۰۰ مقاله دارد بعدش که تو گود اومدم دیدم آقا الفبای مقاله ها هم نمی دونه

علی اصغر
اسفند ۲۶, ۱۳۹۸ ۴:۲۶ ب٫ظ

سلام بنده چند مقاله از پایان نامه استخراج کردم و در یکی از آن ها با استاد راهنمای خودم همکاری کردم که ای کاش نمیکردم
از لحاظ قانونی باید اسم استاد راهنما در چند مقاله باشد؟ از لحاظ قانونی.

سودابه
آذر ۱۲, ۱۳۹۸ ۷:۳۶ ب٫ظ

در نود نه درصد مواقع استاد نقشی در نگارش نداره البته من جزء خوش شانس های عالم بودم که استادم در معنای واقعی با من همراه بود ه ولی دوستانم خیر از استادان راهنمای خود ندیدن و جالب اینکه تاکید میکردن باید اسمشان نوشته شود و اصولا ذکر نام استاد بالای نام دانشجو نوشته میشه که عملا حق دانشجو ضایع میشه

محمد رضا
مهر ۲۹, ۱۳۹۸ ۰:۴۱ ق٫ظ

بازگو کردن و کالبد شکافی بعضی از مسائل به صلاح نیست بزاریم به صورت طبیعی انجام بشوند اول اسم دانشجو بعد اسم استاد راهنما و بعد مشاور به هرحال اینها هم می خوان ارتقا رتبه بگیرند .تا یک مدتی ارتقا نگیرند وزارت علوم برخورد های سنگینی رو انجام میده . با این وضع اقتصادی خراب یک عضو هئت علمی هزینه سنگینی رو دوش دانشگاه می زاره . وضع طوری شده که دنبال کوچکترین بهانه برای اخراج و بازخرید استادهای دانشگاهها هستند .

اکرم
مهر ۲۸, ۱۳۹۸ ۸:۳۱ ب٫ظ

سلام بر همگی با حرفی که جناب امیر علی زدن موافق هستم بزرگ کردن مشکلات کوچیک و کنار نیومدن باهاشون خودمون رو داریم اذیت می کنیم و به آرامش نمی رسیم . در حقیقت می خواهیم یک موضوعی را درست کنیم بدتر میشه دانشجو علامه وقتی مجبور به شکایت میشه یعنی زور بالا سرش بوده و چون از لحاظ سطحی و تعاملی از استاد خیلی پایین تره حق رو به دانشجو می دهیم .استاد هم می تونه سطح خودخواهی خودش رو پایین بیاورد دانشجو به هر حال انسان کامل که نیست توقع داشته باشه با همه خواسته های استاد کنار بیاد استاد بهتره از خودش بفهمه و اصرار بیخودی انجام ندهد که خودش رو در واقع داره کوچیک می کنه . استاد هم داریم که احتیاج به روانپزشک داره تا به خود دانشجو این جور ادمها رو هرچی باهاشون صحبت می کنیم فایده نداره به این جورها آدمها اصلا نباید نزدیک شد . داخل دانشگاه ما که دانشجوها و استاد که اصلا بها نمی دن به این موضوعات که کی اسمش اول باشه یا بعدی یا آخر . انسان هستیم به وجود و نظرات هم احترام بزاریم .

حامد
مهر ۲۷, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۳ ب٫ظ

تا قبل از اینکه گندی توی یک مقاله در بیاد همه کار با استاد راهنما بوده و دانشجو فقط همکاری میکرده ولی وقتی اتفاقی میفته استاد هیچ کاره بوده
توی خارج استاد همکار دانشجو حتی کدنویسی میکنه و ….

eng
مهر ۲۷, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۲ ب٫ظ

چرا ژورنالهای دنیا مقالات را میفروشند و هیچ پولی به مولف اصلی نمیدهند و همه را ناشر می گیرد؟…ایا این سرقت ادبی نیست؟….چرا حقوق مولفان بعنوان تولید کندده اثر در سطح دنیا نادیده گرفته میشود؟….چرا وزارت علوم از این بی اخلاقی در سطح دنیا شکایت نمی کند؟

مجید
مهر ۲۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  eng

چون که ناشر در ابتدای فرایند از شما حق مالکیت مادی اثر رو میگیرد و کار شما رو به رایگان در سایتش چاپ میکنه. به اجبار که این کار رو نمیکنه. شما میتونی مقاله رو اونجا سابمیت نکنی.

eng
مهر ۲۸, ۱۳۹۸ ۱:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  مجید

این ناشران برای فروش مقاله باید از مولف اثر اجازه بگیرند….منتشر کردن در سایت دال بر رضایت مولف جهت فروش ان نیست….اگر اینطوری هست اساتید هم در ایران قدرت دارند و مقالات دانشجو را تماما به اسم خودشان بزنند و دانشجو هم نباید بهیچ وجه اعتراض کند…اگر هم هر نوع پارتی بازی در کشور هست نباید کسی اعتراض کند چون این افراد قدرت دارند و می توانند، مثل همین سایتها که حق مولف اثر (که بیشترین حق را دارد) را چپاول می کنند، نادیده بگیرند …. این دیدگاه شما اوج ناعدالتی است……

“چون که ناشر در ابتدای فرایند از شما حق مالکیت مادی اثر رو میگیرد…” بزور و با عدم رضایت اینکار را انجام میدهد چون گردانندگان این سایتها می دانند که زحمت و سختی ایجاد اثر علمی برای مولف است بهمین دلیل این کار ناعدالتی و حق خوری با ایجاد سیستم انحصاری نشر و ایجاد قانون زورگویانه نشر در دنیاست…چرا قانون های نشر در دنیا به دنبال حقوق مولف اثر نیست؟…

سودابه
آذر ۱۲, ۱۳۹۸ ۷:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  eng

تو ایرانم همینه مقاله رو ما مینویسیم تازه برا ۰اپش پول میگیرن به جای اینکه ی چیزی به ما بدن

eng
مهر ۲۷, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۹ ب٫ظ

چرا وزارت علوم برای چاپ مقالات علمی با کیفیت عالی در دنیا به دانشجویان پاداش نمیدهد؟….عملا فعالیت پژوهشی در هر سطحی در ایران بدون هر گونه درامدی است…

amir ali
مهر ۲۷, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۹ ب٫ظ

مطرح کردن بعضی مسائلی که زیاد مهم نیست و بیخودی بزرگشون می کنیم زیاد جالب نیست . بعد از اسم دانشجو یا محقق اسم استاد راهنما و مشاور در مقاله میاد این معمولا بیشتر جاها معمول هستش . به هر حال اسمشون بیاد بهتره . اگر در جامعه دانشگاهی و تحصیل کرده با هم دیگه سازش نداشته باشیم کجا می خوایم یا از چه کسانی توقع داریم سازش داشته باشند ؟

کیوان
فروردین ۹, ۱۳۹۹ ۰:۳۲ ق٫ظ
پاسخ به  amir ali

دوست گلم من ۱۴ سال دانشگاه های برتر ایران از کارشناسی تا دکتری درس خوندم و الان هم کانادا هستم، بنابراین به خوبی با قوانین کشورهای خارجی و ایران آشنا هستم، در همه جای دنیا استاد همه هزینه های کارهای میدانی و حتی گرنت بابت زمانی که دانشجو به عنوان ارشد و دکتری (البته بیشتر دکتری) پرداخت میکنن و باور کنید هر روز بیشتر از چند ساعت برای همون دانشجو وقت میزارن و نکته جالب بعدی اینه که دو سه تا دانشجو بیشتر نمیگیرن. اما ایران به جز اینکه فله ای دانشجوی ارشد و دکتری میگیرن در ۹۰ درصد موارد استاد هیچ هزینه ای و زمانی نمیزاره. به عنوان مثال بنده و هم رشته ایهام ۹۰ درصد کارهای میدانی و آزمایشگاهی سنگینی داریم من سال ۹۳ نزدیک به ۳۰ تومن بابت رساله دکتری هزینه کردم که همه رو وام گرفته بودم ; که ۹۸ تونستم پاسش کنم. در نهایت شش تا ای اس ای و چند تا علمی پژوهشی ازش استخراج شد که استاد حتی بازشم نکرد بخونه. به نظر شما این درسته که این ظلم بزرگ رو مطرح نکنیم. رساله دکتری در بعضی رشته های سی واحد هستش به ازای هر واحد ۲ تومن بگیره میدونید چقد هست؟ به نظر من یکی از بدبترین ظلم هایی که تو ایران به یک انسان میتونه بشه و کسی ازش خبر نداره همین بحث راهنما و دانشجوه.

ناشناس
دی ۹, ۱۳۹۹ ۵:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  کیوان

احسنت همین درسته . در دانشگاه های ما قانون برده داری رایج هست در بی خبری محض ملت. چون در دانشگاه کسی که ناظر به عملکرد دانشگاه و اساتید هست خودش در همون دانشگاه استاد هست پس این ظلم در حق دانشجو که برده استاد راهنما و مشاورش هست جایی درز نمیکنه و اگر اعترض کنی هم عمرت تلف میشه و هم همکار طرف همکار رو می گیره در نهایت نه دانشجو رو . اساتید هم مقالاتی که در ۹۵% خود دانشجو ۱۰۰% کار رو کرده بدون گرفتن راهنمایی و مشورت میزنن زیر بغلشون و می برن تا ترفیع بگیرن و در نهایت استاد تمام شوند که دیگه تنها حضرت عجل می تونه اونها رو از دانشگاه بیرون کنه چون همانطوری که مستحضر هستید کسی که استاد مام بشه بعد از بازنشستگی هم از دانشگاه نمیره تا ملت بیشتر از وجودش فیض ببرن و دانشجویی که چند تا فرادکتری هم داره در دانشگاه تحقیرش میکننن ( چون همکار نیست و حسودی هم میکنن بهش دائم با رفتارشون تحقیرش میکنن ) و خبری از جذب هم نیست چون جا نیست و اساتیدمان همه پل ههای ترقی رو رفتن بالا و استاد تمام شدن

علی
مهر ۲۷, ۱۳۹۸ ۰:۳۷ ق٫ظ

شیپور رو از ته میزنی…
بنظرم این استاده که باید ثابت کنه در تهیه مقاله و حتی پایان نامه نقش داشته. اکثر استادها هیچ دانشی در مورد پایان نامه ها و مقالات ندارند
مگر یه استاد توی چند تا بخش می تونه دانش داشته باشه اونم در حد مقاله و پایان نامه تحصیلات تکمیلی!!
استاد ما که فقط عجله برای دفاع داشت تا نفر خالی بشه بتونه دانشجوی دیگه ای رو بگیره و دوباره پولش رو بگیره.
بعدم مقاله رو حتما فلان جا چاپ کن که من ارتقا بگیرم..

زهی خیال باطل…

ناشناس
دی ۹, ۱۳۹۹ ۵:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  علی

این رو میگه که ماسمالی کنه چطور میشه اثبات کرد استاد نقشی در تز و یا رساله نداشته !!!

دکتر نادری
مهر ۲۶, ۱۳۹۸ ۸:۴۳ ب٫ظ

با سلام و احترام از شرایط پذیرش مقاله در بعضی از مجلات ایرانی، اینکه؛ یکی از نویسندگان باید عضو هیات باشد، فاقد مبنای علمی، تخصصی و حتی اخلاقی در زمینۀ پذیرش مقالات می باشد. به نظر بندۀ حقیر همه مقالات باید بدون توجه به سن، جنس، میزان تحصیلات، عضو هیات علمی بودن یا نبودن و …. در مجله مورد بررسی قرار بگیرند و در صورتی که از نظر کیفی قابل قبول باشند بعد از داوری و احیانا پذیرش از سوی داوران چاپ گردند. از سوی دیگر اجبار دانشجویان به نوشتن اسم اساتید در مقاله که در حقیقت هیچ گونه سهمی در نوشتن مقاله نداشته اند یک روش غیر اخلاقی محسوب می شود. همچنین این روش، اشخاصی را که دارای ایدۀ علمی جدید و بکر باشند را بدلیل اینکه دانشجو نیستند و یا به هیچ یک از اعضای هیات علمی دسترسی ندارند را دلسرد و نا امید می نماید. بنده تحصلاتم را در خارج از کشور گذرندام، یادم می آد که یکی از دانشجویان اسم استاد رو در مقاله اش به عنوان نفر اول ذکر کرده بود و با اینکه استاد سهمی هم در نوشتن این مقاله داشت خیلی عصبانی شده بود که چرا اسم منو نفر اول نوشتی بیشتر زحمت نوشتن مقاله بر عهده شما بوده (دانشجو) است باید اسم خودت رو اول می نوشتی. ولی متاسفانه با اینکه ما ایرانی ها در هر جایی دم از اخلاقیات میزنیم ولی در عمل آدم های اخلاق مداری نیستیم. مثلا وقتی دانشجو از پایاننامه اش مقاله استخراج می کنه، استاد و یا… ادامه نظر»

eng
مهر ۲۷, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  دکتر نادری

“باید بدون توجه به سن، جنس، میزان تحصیلات، عضو هیات علمی بودن یا نبودن و ….” این جمله بسیار بجا بوده و در واقع حتی افرادی که در مدرسه هم تحصیل می کنند هم باید اجازه چاپ مقاله داشته باشند و این وظیفه داروران ژورنال است که کیفیت علمی انرا بسنجند ….متاسفانه کار علمی انفرادی در هر سن و شرایطی برای افراد مهیا نیست و این ایراد یزرگیست….

کیوان
فروردین ۹, ۱۳۹۹ ۰:۳۳ ق٫ظ
پاسخ به  دکتر نادری

ممنون دقیقا این قانون هم فقط ایران هستش
واقعا خنده داره
در حالی که کیفیت علمی مجلات داخلی واقعا پایین تر از مجلات بین المللی هستش.

مرضیه
مهر ۲۶, ۱۳۹۸ ۶:۵۱ ب٫ظ

استاد راهنما و مشاور به ترتیب اسم اول و دوم بعد نام دانشجویانی هستند که مقاله ثمره کارشان است و استاد راهنما نویسنده مسئول است چون بهتر از همه تجربه نوشتن یک نامه خوب و پاسخ به داوران را دارد اینکه برخی اساتید به دلیل افزایش ناگهانی عده دانشجوی دکتری بدون رسیدن به موقعیت راهنمایی پروژه ناگهانی در این موقعیت قرار گرفتند اشکال وزارت علوم است و دانشجویان محترم بدون کمک استا قطعا قادر به اجرا پروژه نیستند من معتقدم اساتید در پایان نامه باید حداقل هفته ای ۲ جلسه با دانشجو داشته باشند و کار را درست ارزیابی کنند اما نظام بررسی و امتیاز دهی اساتید باعث این اشکالات است هر دو سال یک مقاله باکیفیت از کار حدود ۲ تا ۳ دانشجو کافیست در این حالت هم کار گروهی اجرایی می شود هم استاد بیشتر وقت می گذارد و کار با ارزش و کاربردی است

علی ط
مهر ۲۶, ۱۳۹۸ ۵:۵۷ ب٫ظ

علت اصلی بیسوادی دانشجویان و فارغ التحصیلان ما، بیسوادی اساتید دانشگاه هستش.یه سری مطالب تکراری رو هر سال تدریس میکنند و هیچ خلاقیت و نوآوری هم ندارند.هیچگونه کمکی هم در پایان نامه ها به دانشجویان نمیدهند .فقط منتظر هستن یه مقاله به اسمشون چاپ بشه و پولش رو بگیرن.واقعا این دیگه اوج بدبختیه.

Hamid
مهر ۲۶, ۱۳۹۸ ۹:۱۸ ق٫ظ

اسم استاد راهنما و مشاور ارزش مقاله ت رو بالاتر میبره و شانس پذیرشش رو بیشتر میکنه. من که هیچ خیری از جفتشون ندیدم ولی همیشه اسمشون رو میارم. بعضی وقتا بهتره علیرغم میل باطنی با بعضی مسائل کنار بیایی…

یوسف
مهر ۲۶, ۱۳۹۸ ۵:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  Hamid

این چه دیدیه که شما دارید؟
من داور ژورنال با ایمپکت ۶ هستم هنگام داوری هم هیچ توجهی به اسم و رسم نویسنده نمی کنم. این نوع فکرها که شما اشاره می کنی فقط داخل کشور اعتبار داره

Hamid
مهر ۲۸, ۱۳۹۸ ۹:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  یوسف

این طرزفکر رو استاد دانشگاه امیرکبیر میگفت که مطمئنم بسیار باسوادتر و باتجربه تر از شما هست. نه اینکه بخواد تبلیغ کنه بلکه بعنوان یه معضل این موضوع رو بررسی میکرد.

علی ط
مهر ۲۶, ۱۳۹۸ ۵:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  Hamid

چه ارزشی مرد مومن؟؟؟؟

پوریا
اردیبهشت ۱, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  علی ط

اسم استاد راهنما باعث شانس بالای پذیرش مقاله میشود. همه میدونن

بی نام
تیر ۳۱, ۱۳۹۹ ۶:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  پوریا

به هیچ عنوان اسم و رسم افراد در چاپ مقاله نقشی نداره، مگر مجلات ایرانی که استاد عضو هیئت علمی همون دانشگاه باشه یا بالاخره یه ارتباطاتی با مجله داشته باشن.

محمدی
مهر ۲۶, ۱۳۹۸ ۸:۰۳ ق٫ظ

بسنجند ببینند این استاد راهنما چقدر از این مقاله میفهمه!
همه کارها با دانشجو. اون وقت ثمره و ارتقای علمی و شغلی برای استاد. برای ما هم فقط رزومه ای که بعدم شاید به هیچ جا نرسید.
خواهشا سیستم های نظارتی اجازه ندهند این روند ادامه پیدا کند. برای ارتقای اساتید ما باید شاخص های جدید و متنوع تری تعریف کنیم. حتی سنجش علمی دانشجویان برای ورود به مقاطع بالا هم صرفا با رتبه و مقاله است. در حالی که خیلی از همین مقالات خصوصا در علوم انسانی بیگانه از جامعه و ناکارآمد هستند. چرا وزارت خانه ها کار پژوهشی متناسب با نیاز جامعه تعریف نمی‌کنند که پاسخگوی مسائل باشه؟! چندتا موضوع کلی دردی رو دوا نکرده. ارتباطی که لازمه بین دانشگاه و جامعه باشه هنوز محقق نشده است.

دانشجوی خیلی خسته ی معترض، معترف و مکتشف
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۸:۰۲ ب٫ظ

برداشت یک دانشجوی دکتری بینوا استاد راهنما درکشور ما یعنی ؟؟؟؟؟ استاد راهنما یعنی یک خط کش بگیری دستت و بزنی تو سر دانشجو مدام بگی این نوشتن به درد نمی خوره کی به شماها مدرک داده ؟؟ لازم به ذکره که رتبه ۱ درمقاطع قبلی بودم .ایده ای که نداری هیچ، ایده دانشجو رو هم مسخره کنی سر دفاع به جای دفاع از دانشجو با اولین کامنتی که یک سال پیش گذاشتی براش .آبروشو ببری بعد از ۱۶ سال زحمت کشیدن وموفقیت درحرفه ، حیثیت شغلی و تحصیلیشو زیر سوال ببری توی راهروی دانشگاه جلوی دانشجوهای دیگه سرش عربده بزنی و تحقیرش کنی. گروه آموزشی به زور ایشون رو استاد راهنمات کنن درصورتی که هیچ اشرافی روی موضوعت ندارن .مدام قول بدن وبعد انکارکنن امضا کنن زیرش بزنن ……….. بعدم بجای کمک کردن اعصابتو به هم بریزن . مجبور بشی به ۱۰تا استاد دیگه التماس کنی کارت رو بخونن چرا؟؟؟؟ چون خیلی آدم معروفی هستند وسرشون شلوغه نیم ساعت پشت دراتاقشون منظر بمونی بعد ۵تا نهایت ۱۵ دقیقه ببیننت واقعا هنربزرگی میکنند این استادای راهنما خسته نباشن . شاید اگر نباشن کارسریعتر پیش بره .باذوق وشوق پس از زحماتی که برای جمع آوری مطالب کشیدی و اطلاعات رو گردآوری کردی کتاب چاپ کنی .قبلش ،فایلش رو برای استاد عزیزت بفرستی هیچ کامنتی ندهند بعد که چاپ شد، با تمام وجود اولین نسخه از دست رنجت رو براشون ببری بعد بازم مسخرت کنن واقعا چه احساسی به آدم دست میده بعد کلی شهریه پرداخت کنی فقط یک کلام یکی استادراهنما… ادامه نظر»

محمد رضا
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۴ ب٫ظ

هر گردی ، گردو نیست . هر استادی این جوری نیست . البته کلمه استاد رو که نباید به اینها گفت . این جور استادها یا بشرها رو به هئیت انتظامی اعضا علمی وزارت علوم معرفی کنید . تا وظیفشونو یاد آوری کنند محیط دانشگاه رو با جای دیگه عوضی نگیرند . می تونید حتی از طریق مراجع قضایی مانند قوه قضائیه اگر توهینی یا وظیفشونو درست انجام نمی دهند اقدام کنید .

آرمان
مهر ۲۶, ۱۳۹۸ ۸:۳۶ ق٫ظ

چرا وزارت علوم هیچ کاری نمیکنه؟
دانشگاهها شدن خودمختار
هرکاری میخان میکنن
مگه نه اینکه طبق قانون باید دانشجو استاد راهنما انتخاب کنه؟
چرا استاد راهنما رو زوری به دانشجو تحمیل میکنن؟
چرا اسم استاد رو زوری مینویسن نویسنده مسئول؟

علی ط
مهر ۲۶, ۱۳۹۸ ۵:۵۹ ب٫ظ

حق با شماست

بهمنی
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۷:۳۴ ب٫ظ

امیدوارم به این سواستفاده پایان بدهند. من نه خودم از راهنمایی استاد بهره بردم نه هیچ کدوم از دوستام. دریغ از یک کلمه، ایده و … پیشکش!

حسین
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۶:۵۶ ب٫ظ

پایان نامه و مقاله مستخرج شده از پایان نامه فقط حاصل پژوهش دانشجو است آنچه در دانشگاه های ایران انجام می شود نوعی استثمار و باج خواهی است. که امید است قانون مرزها را تفکیک کند و بیش از این دانشجو بیگاری به استاد ندهد.
قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان صراحتا اعلام گرده مقاله علمی-پژوهشی مستخرج از پایان نامه، اثر حقوقی مستقلی است که پدید آورنده آن دانشجوست و مالک فکری آن محسوب می شود. آنچه نادیده گرفته می شود صیانت دانشجو است.وظیفه نظارتی استاد راهنما در خلق پایان نامه با نوشتن مقاله نیست بلکه نظارت بر رعایت زمان بندی و ارائه است که مستقلا بابت ان استاد پول می گیرد.

آرمان
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۶:۲۷ ب٫ظ

منطقی بخوایم حساب کنیم
اسم استاد باید باشه
چون خیلی وقتها ایده اولیه و راهنمای اصلی با استاد هست
ولی اینکهه نویسنده مسئول باشه و اسمش اول باشه واقعا ظلمه

تا جایی که من خبر دارم
دانشگاه آزاد این کار رو ممنوع کرده و باید اسم اول اسم دانشجو باشه

تارا
دی ۴, ۱۳۹۸ ۷:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  آرمان

اون خیلی وقتهایی که ایده اولیه با استاده، اسمش را بذاره… اما اون بسیار خیلی وقت های دیگه که حتی نمی دونه در مورد چی داریم حرف می زنیم پاشو اندازه گلیمش دراز کنه

برزخ
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۳:۰۳ ب٫ظ

من امسال به خاطر یک سو تفاهم که در یک مقاله اسم استاد راهنما رو ننوشته شده بود و البته این از جانب سو استفاده یکی از همکلاسیهام بود که حتی اسم خودم هم آخرین نفر آورده شده بود و البته بابتش از استاد راهنمام هم معذرت خواهی کرده بودم و ایشون جلوی من وانمود کردن که اصلا مهم نیست و شما نگران نباشید با وجود رزمه نسبتا خوب و داشتن سهمیه، در دانشگاه خودم قبول نشدم من اولین فارغ التحصیل دوره ارشد و با نمره عالی دفاع کردم همینطور شاگرد دوم با اختلاف ۵صدم بودم، من توی بقیه مقالات و کتابی که با هزینه خودم چاپ کردم اسم ایشون آورده بودم ولی جوری به من نمره دادن که با سهمیه هم نتونم قبول بشم. با دونستن این موضوع که فهمیدم استادم از بقیه خواسته که به من نمره ندن، باید اسم این رو چی باید گذاشت؟

مرضیه
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۳:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  برزخ

از کجا معلوم کار استاد راهنمات بوده که گفته شما رو توی مصاحبه مردودت کنند ؟ مطمئن باش هم چین کاری نکرده .

برزخ
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۵:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  مرضیه

از یک منبع مطمن فهمیدم

برزخ
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۵:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  مرضیه

خانم مرضیه همینقدر که این استاد من رو از انتخاب دانشگاههای دیگه منع کرد من به توصیه یکی دیگر از اساتید که همیشه به بنده لطف داشتن دانشگاههای دیگه رو انتخاب کردم یعنی تله ای که من قبول نشم. اما خداروشکر قبول شدم من توی دانشگاههای دیگه نمره مصاحبه خوبی رو آوردم ولی تو دانشگاه خودم کمترین نمره…. طی دوسال ارشد هم خیلی اذیت شدم. امیدوارم هیچ کسی این تجربه رو نداشته باشه

فائزه
مهر ۲۷, ۱۳۹۸ ۲:۳۹ ب٫ظ
پاسخ به  برزخ

من داشتم و خیلی هم بده . منتها پنج ساله امتحان میدم هیچ سالی مصاحبه دعوت نشدم ، ولی مطمئنم اگه با بالاترین تراز هم دعوت بشم، نمیذاره نهایتا من پذیرفته بشم، غیر از اینجا هم که شهر خودمه امکان رفتن ندارم! موفق باشید ان شاالله

برزخ
مهر ۲۷, ۱۳۹۸ ۲:۵۱ ب٫ظ
پاسخ به  فائزه

ممنون از شما دوست عزیز، براتون آرزوی موفقیت دارم

دریا
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۳:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  برزخ

وای خدای من!از خدا میخوام هیجوقت گیر همچین ادمای ناجوری نیفتین

امیر
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۴:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  دریا

این دنیا محل گذره از این دست بگیرید از اون دست باید پس بدهید . خوبی کنید خوبی می بینید بدی کنید بدی می بینید . استاد مربوطه شما هم بدونه یک خدایی اون بالا وجود داره که حواسش به ما و بندگانش هست . ببینه کجا و چه جوری خدا جوابشو میده . شکر خدا استاد های من که خیلی خوب بودند همیشه هوامو داشتند هر کجا هستند خدا پشت و پناهشون به معنی واقعی کلمه رفیق بودیم. اما بعضی ها رو خدا باید هدایتشون کنه فردای قیامتی هم هست . به هر حال اگر استاد ، استاده باید بدونه بزرگتره نسبت به دانشجو ، اون باید کوتاه بیاد . داوطلب این همه هزینه می کنه برای مصاحبه دکتری آخرش هم این جوری که برزخ گفت .

برزخ
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۵:۰۸ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

واقعا استاد خوب مثل دوست و رفیق میمونه، تنها چیزی که آرامشم میده اینکه جوابشو یه روز تو همین دنیا پس میده

فائزه
مهر ۲۷, ۱۳۹۸ ۲:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

ای خدا عمر و سلامتی بده به شما! واقعا درست گفتید ! اینا که اینطورین، هنوز احساس بزرگی ندارند، خودشون رو میذارن هم ردیف دانشجوشون و با حسادت تمام میسوزنش، والا ، آدم بزرگتر، بزرگوارتر هم هست ! اغلب هم اساتید جوون تر و کم تجربه تر که یهویی پلک زدن زود تر از همه رسیدن به دکتری و استادی ، این مدلین و الا استاد با سابقه هیچوقت خودش رو درگیر این مسائل نمی کنه….

Sh
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۲:۴۳ ب٫ظ

حالا باز استاد راهنما که سهله، استاد مشاور چرا اصرار به درج اسمش داره؟

روح الله
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۶ ب٫ظ

من تعداد زیادی از دانشجویان و دوستان خودم رو دیدم که با چه مشقتی کتاب و مقاله چاپ کردن طرف به زور خرج خودشو در می آورد و عینا شاهد بودم مجبور شد ۱۵ روز دست فروشی کنه تا کتاب چاپ بشه و اسم استاد راهنما قید شده بود به خدا هروقت یادم میفته بغض میکنم و فقط داشتم حرص میخوردم الان همون استاد راهنما خیلی زود مرتبه علمیش ارتقا پیدا کرد و شده دانشیار سواد در حد بچه مدرسه ای فقطو فقط از دانشجویان برای منافع خودش استفاده میکنه همه دانشجویان از ایشون و یه تعداد اساتید دیگه شاکی هستن کاش امثال این آدما هیچوقت پاشونو وارد دانشگاه نمیکردن چون به غیر از منافع خودشون به هیچ چیز دیگه فکر نمیکنن بعد انتظار هم داریم وضعیت دانشگاه ها، سواد علمی جامعه بالا بره!
من خودم مقاله داشتم ولی وضعیت رو که شاهد بودم بعد از اینکه دفاع کردم گذاشتم فقط به اسم خودم به چاپ برسه غیر این باشه به خود ظلم کردنه اگه دانشجوی برای نمره مقاله که هیچ اهمیتی نداره تلاش کنه اون مقاله ارزش علمی نداره نمره فقط یه عدده، دوستان تلاش و زحمت خودتون رو با نمره ناچیز مقاله الکی از دست ندید لااقل به خودمون ظلم نکنیم تا دیگری نتونه به امثال ما ظلم کنه از خودمون شروع کنیم.
الان طوری شده که قشر دانشجو از اقشار ضعیف جامعه محسوب میشه و صداشونم به گوش هیچ کسی نمیرسه فقطو فقط نظاره گر نابود شدن نسل جوان و دانشگاهی کشور هستیم.

سارا
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۰ ب٫ظ

من هم یکی از اساتید هستم اما قبول ندارم که اسم استاد راهنما به عنوان اولین نفر در مقالات درج شود این سوء استفاده از دانشجو محسوب میشود مخصوصا که ۹۰ درصد اساتید حتی اصلا اون مقاله رو نمیخوانند
همیشه به دانشجویانم میگویم که این پایان نامه و مقاله ی آن کار پژوهشی خودِ شما است و من فقط نظارت میکردم پس حق دانشجو است که اسمش اول باشد هرچند واقعا من تمامی مقالات و پایان نامه های دانشجویانم را خط به خط میخوانم و گاها بعضی قسمت ها را خودم تصحیح میکنم

سامان
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

البته یک نکته مهم این است که چاپ بسیاری از مقالات براساس اعتبار جهانی استاد راهنما است.

سارا
مهر ۲۸, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  سامان

بله اما لزوما نباید اسم اول باشه

آرمان
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۶:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

احسنت

تارا
دی ۴, ۱۳۹۸ ۷:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  سارا

خدا خیرت بده. بخدا ما هم حرفی نداریم استاد یه وقت بذاره ببینه اصلا کار در مورد چیه، هرجا اسمش را خواست بذاره. اصلا بیاد رو سر من بذاره. مشکل اون استادایی هستن که متاسفانه ….

لیلا مرادی
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۱ ق٫ظ

هزینه پایان نامه و اجرا بر عهده دانشجو هستش پس بعد از اتمام کار هم مسئول مقالات میشه . این که بگن استاد راهنما مسئول مقاله و نفر اول باشه که از قبل هم خلاف بوده و یه جورایی با این رای دیوان محکم کاری شده .استادها اگر طرح و برنامه ای دارند می تونند بین خودشون اون طرح رو اجرا کنند یا با دانشجوهای سابق خودشون که در زمینه اجرایی مستعد هستند با همکاری یکدیگر طرح رو اجرا کنند و مقاله چاپ کنند و ارتقا پیدا کنند . معمولا در ارتقا اساتید در دانشگاهها تا نفر ۵ نویسنده که اسمش بیاد اون استاد مربوطه می تونه در خواست ارتقا به هیئت ممیزه بدهد.

امید
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۳ ق٫ظ

ببینید دوستان تا زمانی که هدف از یه دوره بلند مدت ۴ ساله چاپ چند مقاله که همه میدونن هیچ دردی از دردای بیشمار کشور و حل نمیکنه باشه، اوضاع همینه. حرص و ولع اساتید برای چاپ مقاله کم نخواهد شد، چون براشون منفعت داره. لطفا خودتون بررسی کنید ببینید چند درصد مقالاتی که دانشکده خودتون تو یه سال چاپ کرده به درد صنعت، خود دانشجو و پول درآوردنش خورده (هدف همه به هر حال کسب درآمده دیگه)، من بررسی کردم بخدا اگه قبول کنیم تمام نتایج بدون دستکاری بوده و تمام آزمایشها دقیق بوده باشه کمتر از ۵ درصد مقالات تو رشته خودم (شیمی) به درد امروز صنعت ما میخوره بعضی از کارها تو ایمپکت های خیلی بالا هم چاپ شده ولی وقتی بهشون میگی خب بیا صنعتیش کن و مشکل این صنعت رو حل کن میگن فعلا امکان نداره!!!!!!!! یکی از دوستان میگفت چرا اساتید نمیان تو صنعت کار بگیرن، خب جوابش کاملا مشخصه ۱)احساس نیاز نمی کنن چون دغدغه های مادی ندارن ۲) مقاله در بدتزین حالت توسط مجله ریجکت میشه اما تو صنعت برن گند بزنن باید خسارت بدن چون واقعا اکثرشون سوادشون به شدت پایینه و فقط در حد چند واحد درسیه که سالهاست ارائه میدن ۳) امتیاز کار صنعتی با مقاله مگه چقد تفاوت داره که بخوان ریسک کنن فقط یه جمع بندی: برای اینکه این شرایط تغییر کنه باید نگرش اساتید عوض بشه مشکل اصلی عدم ارتباط صنعت با دانشگاه به نظر من بیشتر خود اساتید هستن که به شدت مغرورن و در… ادامه نظر»

احمد
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۸ ق٫ظ

استاد راهنمای من فقط زمینه رو مشخص کرد، ایده و بررسی منابع و شبیه سازی و نوشتن مقاله همش با خودم بود، قرار بود مقاله رو بخونه تصحیحش کنه، کلی طولش داد آخرش هم یه نظر الکی داد به هیچ دردی نمی خورد، نه پروپوزالو درست خوند نه گزارش‌های پایان‌نامه.به نظرم اون حق الزحمه ای هم که میگیره زیادشه. اینی که میگم مربوط به یکی از دانشگاه های دولتی درجه یک است.

یوسف
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۲:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  احمد

دولتی و آزاد مطرح نیست
همشون اساتید این روال رو پیش می گیرند. اساتید محقق خیلی خیلی خیلی کمه در این کشور

آرمان
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۶:۳۰ ب٫ظ
پاسخ به  احمد

من کلی هزینه ترجمه کردم
کلی وقت گذاشتم
تنها کاری که کرد این بود که بعد ۵۰ روز معطلی مقاله رو سابمیت کرد
کاری که ۱۰ دقیقه زمان میبره

حمید
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۰:۱۹ ق٫ظ

اساتید اصولاً طرح تحقیقاتی بزرگی ندارند که بخواهند آن را تقسیم به پروژه های کوچک کنند. معمولا به دنبال:

۱- ترجمه کردن کتب و چاپ آن (با فشار به دانشجوها)
۲- چاپ مقاله دانشجویان به نام خودشان
۳- لینک زدن و انجام امور مشاوره ای و تحقیقی در ارگان هایی که دانشجوبان در آنها کار می کنند

هستند. خیلی ذهنتان را درگیر اساتید محقق نکنید چون خیلی خیلی کم هستند.

یوسف
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۲:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  حمید

آفرین بر درک شما
اساتید محقق در ایران در هر رشته ای کمتر از انگشتان دسته

حمید
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۰:۱۴ ق٫ظ

با احترام به اساتید بزرگوار، آنچه که من دیده ام و برای خودم هم اتفاق افتاده این است که اساتید (جمع استاد راهنما و مشاور) نقشی کمتر از ۵ درصد در یک پایان نامه دارند و برای استخراج مقاله از پایان نامه یک درصد هم کمک نمی کنند. درج نام ایشان در مقالات خیلی کم لطفی به دانشجو می باشد.

یوسف
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۲:۰۰ ب٫ظ
پاسخ به  حمید

۵ درصد خیلی زیاده
با ارفاق می تونم بگم نیم درصد. اونایی هم که متعهد هستند فوقش ۱ یا ۲ درصد

سارا
مهر ۲۸, ۱۳۹۸ ۱:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  حمید

حرف شما در مورد همه ی اساتید صدق نمیکنه … نمیشه جمع بست
استادی که من باهاشون پایان نامه ارشدم داشتم خیلی بیشتر از من برای مقاله وقت گذاشتن و همیشه تا آخر عمرم ازشون ممنونم
و همینطور الان هم که خودم تدریس دارم وقتِ بسیار زیادی برای تصحیح پایان نامه ها و مقالات دانشجوهام میذارم

فائزه
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۹:۳۴ ق٫ظ

اساتید دانشکده ما که عادت دارن کلا انفرادی مقاله بدن، حتی اگه هیچ نقشی در تهیه یک مقاله هم نداشته باشن،اجازه نمیدن دانشجوی بدبخت محض چاپ شدن مقاله و پذیرشش اسم اونا رو داخل مقاله بیاره!!!!

یوسف
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۹:۰۵ ق٫ظ

متأسفانه اکثر اساتید دانشگاههای ایران هیچ نقشی، تأکید میکنم هیچ نقشی نه تنها در هیچیک از مراحل تحقیق و پژوهش ندارند.
فقط کارهای دانشجو را نگاه می کنند و یاد می گیرند.

زهره
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  یوسف

استاد راهنما و مشاور که توی پایان نامم خیلی کمکم کردند . خدا خیرشون بده . اسم همشون رو توی مقالات علمی پژوهشیم آوردم . در صورتی که توقعی هم نداشتن . به نظرم اسم استاد راهنما و مشاور به خاطر احترام بهشون هم شده توی مقالات بیاد . بعضی از رشته های دانشگاهی با کمبود دانشجو مواجه اند به هر حال هر انسانی می خواد ارتقا و پیشرفت کنه استاد راهنما و مشاور هم حقشونه درجشون بالا بشه .

abbas
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  زهره

من هم توی دانشگاه غیر انتفاعی ارشدمو گرفتم . استاد راهنمام بهم زنگ می زد می گفت توی مقالت اسم من هم وارد کن . البته عضو هئیت علمی یک دانشگاه دولتی نسبتا خوب بود .

زهره
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  abbas

واحد علوم و تحقیقات ارشدمو گذروندم . مهندسی صنایع گرایش مدیریت بودم . رشته مون قبلا دانشجو زیاد می اومد چند روز پیش رفتم دانشگاه نگاه کردم خیلی کم شده بودند پارسال هم پسرعموم توی حادثه واژگونی اتوبوس فوت کردند رفتم اونجا یاد اون خاطره بد افتادم گریه ام گرفت .

مرضیه
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۱:۲۸ ب٫ظ
پاسخ به  زهره

تسلیت میگم غم آخرت باشه