موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

درخواست بازنگری در کنکور دکتری از سوی معاونان دانشگاه ها

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

معاونان آموزش دانشگاه ها در نشست «کنکور؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» خواستار بازنگری نحوه سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی شدند.

به گزارش مهر، نشست «کنکور؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، روسا و معاونان آموزشی برخی از دانشگاه های بزرگ برگزار شد که برخی از موضوعاتی که در این نشست مطرح شد به شرح زیر است:

علی اکبر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه شهیدبهشتی در این نشست گفت: باید به دنبال اصلاح کنکور باشیم و حد نصاب‌هایی را برای آن قرار دهیم، کاری که امسال برای کنکور کارشناسی انجام شد و حد نصاب صفر برای آن قرار داده شد و کسانی که حد نصاب آنها کمتر از صفر بود پذیرش نشدند.

بزرگترین مشکل پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد

وی ادامه داد: نباید به دنبال این باشیم که یک کار بزرگ انجام دهیم بلکه می‌توانیم به تدریج فرآیند کنکور را اصلاح کنیم. کارهایی که می شود را باید انجام بدهیم در حال حاضر بزرگترین مشکل ما دوره کارشناسی ارشد است. با استعدادترین دانشجویان در مقطع کارشناسی و سپس بعد از آن در دوره دکتری قرار دارند، ضعیف‌ترین دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد هستند که بیشترین تعداد دانشجویان ورودی دانشگاه را دارند و باید برای اصلاح پذیرش دانشجو دراین مقطع کارهایی صورت گیرد.

همچنین یوسف شاقول، معاون آموزشی دانشگاه اصفهان در این نشست گفت: سیاستگذاری در آموزش عالی به عوامل متعددی بستگی دارد. اگر این عوامل متعدد دیده نشود، دوباره جزیره‌ای تصمیم‌گیری می‌شود.

بسیاری از دانشگاه ها پایین تر از مدرسه هستند

وی ادامه داد: اگر پشتیبانی سیاسی از طرف نمایندگان نباشد، بسیاری از دانشگاه‌هایی که ایجاد شده اند، سطح دانشگاه ندارند و پایین‌تر از مدرسه هستند. چنین مؤسسه‌هایی از بلوغ لازم برای پذیرش دانشجو برخوردار نیستند و باید به آنها توجه شود.

وی ادامه داد: در موضوع کنکور در یک سال گذشته مراجع مختلف ورود کردند و همه در این مورد تعجیل دارند که این نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند؛ در این رابطه سیاست‌های ناهمگونی وجود دارد. مجلس از طرفی تاکید می کند کنکور کارشناسی برداشته شود و از طرف دیگر در همان دوران آزمون دکتری را متمرکز می کند که جز آسیب چیزی نداشت.

معاون آموزشی دانشگاه اصفهان افزود: به نظر من آزمون کارشناسی با وجود آنکه آسیب‌ دارد، ولی استانداردتر است در عین حال بدترین نوع پذیرش برای دوره کارشناسی ارشد است که دانشگاه‌ها هیچ‌گونه مداخله‌ای برای پذیرش آن نداشته و استاندارد آن کم است.

دخالت سایر نهادها موجب کاهش اختیارت دانشگاه ها می شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار عدم دخالت دیوان عدالت اداری در مسائل آموزش عالی شد و افزود: دیوان عدالت اداری، مجلس و سایر نهادها در مسائل آموزش عالی که تخصصی است، دخالت می‌کنند و این باعث می‌شود اختیارات دانشگاه‌ها کم شود.

معاون آموزشی دانشگاه تبریز همچنین خواستار این شد که دست دانشگاه‌ها را در پذیرش دوره دکتری و کارشناسی ارشد باز بگذارند.

در ادامه ایمان الله بیگدلی، مدیر دفتر برنامه ریزی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد، با تاکید بر اینکه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی نمی‌تواند ملاک دقیقی برای سنجش دانشجو محسوب شود، گفت: اگر قرار باشد ما روی شاخص‌های ارزیابی توانمندی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها تمرکز کنیم در واقع سیستم سنجش به شکل فعلی توانمندی‌های پایه‌ای دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار نمی‌دهد و حتی معدل دانش آموزان در دوره تحصیل نیز نمی‌توانند ملاکی برای سنجش این افراد به منظور ورود بدون کنکور در دانشگاه‌ها باشد.

به گفته وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما تا چندین سال آیتم‌های لازم را به منظور سنجش توانمندی‌های عمومی و ذهنی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها داشتیم و این توانمندی‌ها به صورت یک آزمون تشریحی مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گرفت اما متاسفانه سنجش این توانمندی ها امروزه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بازنگری سنجش دانشجو در تحصیلات تکمیلی در اولویت باشد

نماینده دانشگاه مشهد در این نشست با تاکید بر اینکه فرصت شش ماه برای سیاست گذاری در حوزه کنکور و ورود به دانشگاه یک فرصت کافی نیست گفت: آن چه که موضوع مهمی است این است که در حال حاضر نحوه سنجش در حوزه تحصیلات تکمیلی نیازمند بازنگری اساسی است و باید نحوه ورود دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری در اولویت اساسی و اولیه بازنگری قرار بگیرد. بنابراین فرصت شش ماه برای بررسی و سیاست گذاری کنکور یک فرصت ناکافی است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

25 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
آذر ۲۹, ۱۳۹۸ ۳:۰۸ ب٫ظ

کنکور دکتری حذف نشود چون پارتی بازی و بیعدالتی افزایش می یابد تمرکز مصاحبه دکتری بهترین وجه است چون در استان ما بیعدالتی غوغا می کند پارتی بازی و بی لیاقتی حرف اول را می زند

حسن
مهر ۱۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۱ ق٫ظ

به نظر من اولا برا مقطع کارشناسی به هیچ وجه نباید کنکور حذف بشه چون با تمام مشکلات فعلا بهترین روش سنجش درسته چون تو سنجش اموزش و پرورش خطا خیلی زیاده
برا مقطع ارشد کنکور با تاثیر ۲۰ درصدی مصاحبه خوبه
برا دکترا هم کنکور با تاثیر ۳۰ درصدی مصاحبه چون دانشجوی تحصیلات تکمیلی باید مصاحبه بشه تا تواناییهاش سنجیده بشه
ظرفیت های ارشد و دکترا هم باید به شدت کاهش پیدا کنه

eng
مهر ۱۸, ۱۳۹۸ ۵:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  حسن

“به نظر من اولا برا مقطع کارشناسی به هیچ وجه نباید کنکور حذف بشه چون”….کنکور حذف نکردن خودش بدلیل شرکت کننده کم و ظرفیت جذب بالا (تقریبا دو برابر) عملا حذف شده…..با کنکور رقابتی که تعداد شرکت کننده کمتر از جذب است کنکورچه تاثیری داره؟….بهتر است کنکور را با سقف درصدی مثلا حداقل ۳۰ درصد دروس تخصصی برای مقطع کارشناسی ضمن رقابتی بودن برگزار کنند…این همه جذب بی کیفیت در حال حاضر چه تاثیری داره؟….

“برا مقطع ارشد کنکور با تاثیر ۲۰ درصدی مصاحبه خوبه”…این مورد اشتباه بزرگ است مگر اینکه امتحان جامع تشریحی کارشناسی برای دروس پایه و تخصصی هر رشته برگزار گردد و نمره ان مثلا ۲۰ یا ۳۰ درصد در ازمون تاثیرگذار باشد….

داوطلب
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۸:۵۹ ب٫ظ

واقعا با حذف کنکور دکتری به شدت مخالفم . به نظر من بجای حذف کنکور همون مصاحبه حذف بشه خیلی بهتر و قشنگتره … چون لااقل کنکور سنجش معتبری برای تمامی دانشجویان هست … ولی مصاحبه کاملا سلیقه ای و پارتی بازی هست … خواهش دارم از مسئولان که مصاحبه کنکور دکتری رو هر چی زودتر حذف کنن.

رضا
مهر ۱۷, ۱۳۹۸ ۱:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

امسال دکتری آزاد و مصاحبش قبول شدم. ولی دیدم شهریه ثابت ۹میلیون تومن شده و کلا هر ترم ۱۴ میلیون تومن میشه با اینکه شاغل هستم ولی از توان من خارجه و ثبت نام نکردم.

علیرضا
مهر ۱۷, ۱۳۹۸ ۸:۴۲ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

دقیقا آزمون عدالتش بیشتره

nahid
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۵:۳۷ ب٫ظ

روند مصاحبه دکتری آزاد که واقعا ناعادلانه بود.چه لزومی داره در عرض چند دقیقه کوتاه با سرعت و بدون وقفه توسط چند نفر از اساتید ، پشت سر هم سوالاتی از دانشجو پرسیده بشه که یک بار آزمون کتبیش در جلسه کنکور برگزار شده؟ آن هم به صورت متمرکز در یک شهر برای تمامی ایران ،دانشجویی که از راه دور خودشو به تهران رسونده و از صبح تا عصر در صف منتطر نوبت مصاحبه بوده .به جلسه محاکمه بیشتر شبیهه تا مصاحبه ،به خصوص که بهای چندانی به رتبه ،سابقه تحصیلی
و پایان نامه داده نمیشه

دختر
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۸:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  nahid

والا اون مصاحبه ای که من دیدم کلا یک سوالاتی میپرسیدن که وقتی از کلاس رفتیم بیرون بتونن ب دانشجو بخندن . .اتفاقا اصلا دانشجوی فعآل و باهوش رو برای دکترا انتخاب نمیکنن . دوست دارن براشون فیلم احمق بودن رو بازی کنیم والا…. با روح و روان جوونای مردم بازی میکنن

الف
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۸:۲۳ ب٫ظ
پاسخ به  nahid

امسال مصاحبه دکتری آزاد واقعا بی عدالتی بود.
واقعا سطح دانشگاه ارشد و مقالات و سابقه پژوهشی و تدریس هیچ امتیازی نداشت.
هر جور دلشون خواست نمره دادند.
دانشجویی که هنوز دفاع نکرده و مقاله نداره و … ، قبول شده.
معلوم نیست معیارشون چی بوده!

nahid
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۵:۱۴ ب٫ظ

هیچ کس بیشتر و بهتر از اساتید هر دوره نسبت به دانشجو و توانائیهاش شناخت نداره.پس چرا عملا دست دانشگاه از گزینش دانشجو در مقاطع بالا باید کوتاه باشه؟!

SE. Si
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۱:۲۳ ب٫ظ

چرا تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها را برداشتید؟ نه معدل نه آزمون جامع نه مصاحبه هیچکدام معیار درستی برای انتخاب نیست، اینها همش بازی دست مدرسان هست مخصوصا نمره دادن های اساتید و نورچشمی ها،،، دنبال یه راه حل منطقی باشید ،، بیاین حداقل صندلی‌های خالی را پر کنید

SE. Si
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۱:۱۴ ب٫ظ

بنده هم با رزومه ومصاحبه قوی، رتبه خوب و معدل بالا حتی در پایین ترین انتخابم قبول نشدم، لااقل تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد را اعلام کنید تا کمی از التهاب روحیمون برطرف بشه، کی یکسال دیگه را دیده آیا دیگه با این وضع شرکت کنیم یا نکنیم چون نه انگیزه ای مونده نه حوصله ای، یکسال وقفه تحصیلی واقعا ظلمه، عمرمون الکی هدر میره، یه فکری برامون کنید

زینب
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۱:۰۱ ب٫ظ

نه اینکه تا به حال در مقطع دکتری و بخش مصاحبه خیلی عدالت رعایت شده واسه همین دارن نظریه میدن. اگه واقعا دنبال بالا بردن سطح علمی دانشجویان هستن اول از سطح علمی اساتید و وجدان کاری خودشون شروع کنن وقتی این مرحله اصلاح بشه اونوقت سطح علمی دانشجو میره بالا و دیگه نیاز به این همه نظریه پردازی نداریم. اگه سطح علمی اساتید بره بالا و به جزوات ۲۰ الی ۳۰صفحه ای اکتفا نکنند اونوقت هیچ دانشجوی بی سوادی نمیتونه مدرک بگیره و از همون مقطع کارشناسی دانشجویان غربال می شوند. در این صورت این همه نا عدالتی در مقطع دکتری پیش نمیاد و نیازی به مصاحبه علمی در مقاطع مختلف نیست که باعث بی عدالتی در پذیرش دانشجو بشه.به امید روزی که عدالت در جامعه و در همه سطوح حرف اول رو بزنه.

دلشکسته
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۱ ب٫ظ

من با تراز ۵۴۰۰ و داشتن مقاله و نمره زبان و سابقه تدریس قبول نشدم نتیجه ش سلیقه ای برخورد کردن دانشگاههاس….مدام باید ازین دانشگاه برم اون یکی دانشگاه واسه مصاحبه….دلیلشم اینه که دانشگاه ووره ارشدم مقطع دکتری نداره…..بجای حذف کنکور دکتری رانت بازی و پارتی بازی در مصاحبه رو از بین ببرید….در هر دانشگاه مصاحبه کننده یک ناظر موقع مصاحبه قرار بدید که قشنگ ببینید چطوری دارن مصاحبه میکنند؟

الف
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۸:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  دلشکسته

ناظرشون هم شبیه خودشون

نرگس
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۳ ق٫ظ

واقعا اپلای گرفتن راحت تر ازدرس خوندن تو ایران هست، حذف کنکور دکتری یعنی بی عدالتی صرف

بهراد
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۹ ق٫ظ

دانشگاه تو مقطع دکترا کاملا مختاره،و خرابش کردن.من با رتبه تراز ۵۲۰۰ کنکوربا مدرک زبان و مقاله،پذیرش نشدم،و حد نصاب رو از ۳۰ نمره دادن۳ اون وقت تراز ۳۰۰۰ بدون مدرک زبان قبول شده.الان میخوان ارشد هم خراب کنن

آزاد
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۰ ق٫ظ

بعضی از دانشگاهها صلاحیت برگزاری تحصیلات تکمیلی را ندارند

ندا
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۹ ق٫ظ

سلام
من هم کاملا با نظر شخص !!!! موافق هستم. دیگه چه کاری میخوان بکنن که میگن دست دانشگاه را باز بگذارید!

مینا
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۸ ق٫ظ

واقعا نظرات عجیبی دارند نمایندگان عزیز …… !!!! میگن معدل و سوابق تحصیلی که طی سالها روند تحصیلی یک دانش آموز رو مشخص میکنه نمیتونه ملاک باشه اما یک کنکور دو ساعته میتونه ملاک خیلی درستی باشه !!! :)))))

طبقه متوسط جامعه
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۰:۱۰ ق٫ظ

بعضی دانشگاه ها فقط دانشجوی قوی می خوان که کار خودشون راحت باشه
بعضی دیگه هم هستن که دانشجوی ضعیف رو میگیرن تا براشون شاخ نشه
دانشجوی متوسط کجا جای رشد و پیشرفت داره؟!

eng
مهر ۱۵, ۱۳۹۸ ۴:۵۸ ب٫ظ

باسلام….
“به نظر من کنکور کارشناسی علی‌رغم مشکلاتی که دارد، در این مرحله مناسب‌ترین گزینه است. معدل‌ها واقعی نیستند و نمی‌توان بر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان اتکا کرد.”…. معدلهای استعداد به اصطلاح درخشان! نیز واقعی نبوده و بازیچه دست مدرسان است درصورتی قابل اتکاست که ازمون جامعه دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد برگزار گردد…پس حذف کنکور نیازمند برگزاری ازمون جامع از مدرسه تا دکترا در تمامی مقاطع و بصورت کشوری است تا دست سواستفاده گران بسته شود و عدالت محقق گردد….همچنین با برگزاری چنین ازمونی دانشجویان ضعیف در هر دانشگاهی دچار مشکل شده و یا حذف میشوند یا مجبورند بیشتر تلاش نمایند…….حتی باید در جذب هیئت علمی ها هم کنکور برگزار شود متاسفانه جذب هییت علمی ها با ایتمهای غیرمنطقی و بحث برانگیز صورت می گیرد که نیازمند ورود هر چه بیشتر نظارت مردمی در ان می باشد….در انتها برایم جای سوال است که این همه معاونین دانشگاه حتی یک جمله در مورد سهمیه هیئت علمی زاده ها سخنی به میان نیاورده اند؟…

cecil
مهر ۱۵, ۱۳۹۸ ۱:۰۴ ب٫ظ

درخواست بازنگری در کنکور دکتری از سوی معاونان دانشگاه ها … درخواست حذف پذیرش دانشجوی رانتی، سهمیه ای و از روی پارتی بازی هم از سوی داوطلبان آزمون دکتری … شما در مرحله مصاحبه عدالت را رعایت کنید تا داوطلبان اعتراض نکنند و سازمانهای دیگر دخالت نکنند …

!!!!
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۲:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  cecil

دست دانشگاه‌ها که در انتخاب دانشجویان دکترا باز است. بروید ببینید چه نتایج اسفناکی در مصاحبه‌ها به بار می‌آید. دانشجویانی که صلاحیت داشنند را کنار می‌گذارند. چند درصد به صورت سهمیه‌ای وارد دانشگاه می‌شوند؟ آشنایان هیات علمی هم سهمیه دارند؟ چرا تکمیل ظرفیت را برداشتند؟ ظرفیت خالی دانشگاه را با چه کسانی پر می‌کنند؟

!!!!
مهر ۱۶, ۱۳۹۸ ۲:۰۶ ق٫ظ
پاسخ به  cecil

بسیار خوب مطرح کردید. درود بر شما.
ببخشید من می خواستم نظر جدا بدهم اما نظرم به عنوان پاسخ شما درج شد.