موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

برنامه وزارت علوم برای تغییر نحوه پذیرش در مقطع دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تغییر روش پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی گفت: تا جایی که می دانم وزارت علوم به دنبال تغییر روش پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی است.

محمود فتوحی در گفتگو با مهر درباره اینکه آیا وزارت علوم از دانشگاه ها برای بررسی و تغییر نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پیشنهاداتی درخواست کرده است، گفت: هنوز درخواستی دراین خصوص نداشته ایم اما تا جایی که من می دانم هم معاون سابق و هم معاون فعلی آموزشی وزارت علوم، برنامه دارند که روش پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی را تغییر دهند.

وی ادامه داد: وزارت علوم می خواهد روشی ایجاد کند که براساس آن فردی که کیفیت و توانایی کار پژوهشی را دارد،  انتخاب شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: من امیدوارم این طرح با آمدن دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم سرعت بگیرد و بتواند در مرحله اول موضوع کنکور در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری را حل کرده و سپس موضوع کنکور کارشناسی را در اولویت قرار دهد.

براساس این گزارش، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، پیش از این به مهر گفته بود، دانشگاه های خوب و برتر کشور از کیفیت ورودی های کارشناسی ارشد ناراضی هستند و این نارضایتی شدت و ضعف دارد.

معاون آموزشی وزیر علوم یادآور شد: پیشنهادهای مختلفی توسط دانشگاه‌ها ارائه شده و کارگروهی در ذیل معاونت آموزشی وزارت علوم برای بررسی بهترین راه حل تشکیل شده ولی هنوز چیزی مصوب نشده است.

وی افزود: برخی از دانشگاه ها خواستار پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد به صورت طرح «آ. ت. ت» هستند و اینکه این طرح جایگزین کنکور فعلی شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

18 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پاکروان
مهر ۲۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۱ ب٫ظ

آخه یکی به اینا بگه اصلاحاتو نمیشه از بالا به پایین انجام داد… مگه میشه ساختمونو از بالا به پایین ساخت؟؟ باید از ریشه شروع کنن ینی از مدرسه‍‍‍‍

حمید
مهر ۲۳, ۱۳۹۸ ۵:۱۲ ب٫ظ

درود
اینا که هر سال فرم نظرسنجی قبل از آزمون به داوطلبین میدن و تا جایی که ما میدونیم همه خواهان کم شدن تاثیر مصاحبه در پذیرس هستند، اگه تغییری هم باشه باید در این جهت باشه

احمد
مهر ۲۵, ۱۳۹۸ ۸:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  حمید

سلام
بهتر آن است که مصاحبه در دست اساتیدی با جهت گیری های خاص نباشد و اعمال سلیقه به حداقل ممکن برسد.. در غیر این صورت آینده ی علمی کشور دچار مخاطرات و مشکلات جدی خواهد شد.. برای بهبود وضعیت و شرایط و کیفیت علمی دانشجویان دوره های ارشد و دکتری بهتر آن است که کنکور مشکل تر و حد نصابی برای آن درنظر گرفته شود به گونه ای رتبه بندی متقاضیان کنکور بر اساس درصد های سایرین نباشد بلکه بر اساس حد نصاب اعلام شده در هر رشته از سوی وزارت علوم باشد..

آرمان
مهر ۲۳, ۱۳۹۸ ۳:۳۲ ب٫ظ

اینجوری که پیش میره
کم کم داریم به سمتی میریم
آخر ترم استاد بیاد بگه فلانی و فلانی و فلانی سال بعد بیاین ثبت نام کنین دکتری

مهدی
مهر ۲۳, ۱۳۹۸ ۸:۵۷ ق٫ظ

سلام.مسولینی که قانون جدید وضع میکنید یه فکری هم بکنین برای اون دهه شصتیای بدبخت که باکاهش سن جذب هیات علمی در مقاطع ارشد و دکترا،(از۳۵به۳۰سال در ارشد و از۴۵به۴۰سال در مقطع دکترا)،یک شبه با زندگیشون بازی شد و هرچه دویدند باز به هیچ جا نرسیدند،هم فکر بکنید….الانم با۴۲_۴۳سال بازم از استخدام هیات علمی جاموندن…

سیدعلی
مهر ۲۳, ۱۳۹۸ ۶:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

الان سن جذب دوباره شد۴۵

دانشجو
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۸ ب٫ظ

اینجور که پیش میره فارغ التحصیلان آزاد رو بعید میدونم پذیرش کنن، دولتیها هم خیلی خوشبین نباشن، اولویت با اقازاده هاست

مهتاب
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۸:۵۷ ب٫ظ

والا اگه کنکورحذف شود چجوری گزینش میکنندداتشجوها رواینواول بایدم شخص کنند

عاشق عدالت/متنفر از رانت
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۵:۴۰ ب٫ظ

البته دوستان دقت داشته باشن تا قانون مصوب مجلس در رابطه با آزمون دکتری که در اواخر سال ۹۴ تصویب شده هست آقایون زیاد نمی تونن یک طرفه و از طریق وزارت علوم دخل و تصرف خاصی توی پذیرش دکتری داشته باشن مگر اینکه در نهایت قانون جدیدی تو مجلس تصویب بشه. دقیقا از اون زمانی که این قانون مجلس تصویب شده کاملا مشخصه وزارت علوم داره به زور این قانون رو اجرا می کنه و تمامی مسوولان وزارت علوم از برگزاری آزمون نارضایتی دارن.

موش آزمایشگاهی
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۳:۴۱ ب٫ظ

تا زمانی که طرح ها با رفتن مدیرها عوض میشن، این آزمون و خطاها ادامه داره…!
پیر شدیم رفت! هنوز به یک طرح منسجم و قابل اجرا نرسیدیم.

دانشجو
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۳:۵۷ ب٫ظ

چون قاون حاکم نیست . حاکمیت قائم به شخص است

موش آزمایشگاهی
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۳:۳۸ ب٫ظ

طرح آ. ت. ت چیه؟!

Mehdi
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۹:۵۸ ب٫ظ

سلام، مانند شیوه دکتراست، سنجش آزمون میگیره برای مصاحبه داوطلب ارشد به دانشگاه مورد نظر می‌رود و …

سعیده
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۳:۳۷ ب٫ظ

دکتری کم بود ارشد رو هم میخوان سفارشی کنن

sama
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۳:۰۲ ب٫ظ

من نمیدونم وزارت بهداشت هم هرسال داره دانشجوی تحصیلا تکمیلی میگیره، چرا اینقدر نارضایتی نیست. وزارت علوم کمی به اونا نگاه کنه. بابا اشکال نداره روالتون مشابه بهداشت باشه، حدااقلش اینه که کلی ازین دردسرا حل میشه.

دانشجو
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۲:۰۵ ب٫ظ

خواهشا صلاحیت دانشگاهها برای برگزاری دوره های کترشناسی ارشد و دکتری دوباره ارزیابی شود و در صورت عدم احراز شرایط این دوره ها فقط در دانتشگاههای خاص انجام بشه .

nahid
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۴ ب٫ظ

چنانچه نظر اساتید راهنما و اساتید دوره تحصیلی دانشجو نیز در روند مصاحبه امتیاز ویژه ای داشته باشه روند عادلانه تری خواهد بود.با چند پرسش در چند دقیقه کوتاه ،سنجش واقعی معلومات و توان دانشجو بعید به نظر می رسد.

امین
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۰ ق٫ظ

این کار فقط با یکسان سازی سوالات مصاحبه(و البته قرنطینه دانشجویان) و نظارت کامل بر نحوه ی امتیازدهی اساتید حل میشه.وزارت علوم هم اینو خوب میدونه ولی نمیخواد به این سمت پیش بره.ولی وزارت علوم هیچ قدمی برای اصلاح وضعیت گزینش دکتری برنمیداره.
چون خودشون ذی نفع هستند.چون مسئولین وزارت علوم،همون اعضای هیات علمی دانشگاهها هستند.خب معلومه که تمایلی به کمتر شدن نقش و سهمشون در گزینش دکتری نشون نمیدن.چون این کار، بر خلاف میل و منافعشونه. خدا کنه اقلا سهم مصاحبه، به حداقل ممکن برسه..