موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

پیشنهاد سازمان سنجش برای حذف پذیرش متمرکز دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

رئیس سازمان سنجش گفت: پیشنهاد سازمان سنجش حذف پذیرش متمرکز دکتری است؛ ممکن است دانشگاهی متقاضیان بیشتری برای دکتری داشته باشد و در آن زمان به آزمون جی آر ای نیاز داشته باشد اما یک دانشگاه دیگر به این آزمون نیاز ندارد.

خبرگزاری مهر به گفتگو با دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخصوصو برنامه ریزی برای حذف آزمون متمرکز دکتری پرداخته است.

* مدل جایگزین کنکور که سازمان سنجش طراحی کرده است چیست؟

مدل ایده آل سنجش و پذیرش وجود دارد که برخی از آنها در دنیا هم وجود دارد و در کشور ما بومی شده است. اما آنچه در دنیا مدلی از آن وجود ندارد توزیع متمرکز است که هم به موضوع سنجش و پذیرش صدمه می زند و هم پاسخگویی را سخت تر می کند. پذیرش متمرکز آسیب های متعددی به همراه دارد. اول اینکه صرف قبولی مطرح می شود و علاقه فرد تحت تاثیر قرار می گیرد، دیگر اینکه بحث سهمیه ها است که سیستم مرکزی در آن دخالت دارد چرا که فرد نمره و رتبه را می بیند اما عوامل دیگری نیز در قبولی تاثیر گذارند.

در نتیجه مدل ایده آل این است که سازمان سنجش، آزمونی را برگزار کند، به آن اعتبار بخشد و آزمون را تکرار کند و دانشگاه هم کف نمره خود را اعلام کند. اما به لحاظ عدم اعتماد اجتماعی که به سیستم پذیرش دانشجو وجود دارد وقتی وارد کلان موضوع تصمیم گیری می شویم چند سازه تصمیم گیری در این زمینه مطرح می شود. در این زمینه یک سازه عدالت، یک سازه استرس و یک سازه مشکلات اجتماعی مطرح می شود، لذا وقتی تصمیم می گیریم که به سازه استرس توجه کنیم، ممکن است سیاستگذاران بگویند در اینجا سازه عدالت دچار خدشه می شود. بنابراین وقتی بر جداسازی سنجش و پذیرش تاکید می کنیم باید تمامی فرآیندها را در نظر بگیریم. سازمان سنجش بحث های علمی را پیگیری می کند اما ممکن است سیاستگذاران صلاح کشور را در سازه دیگری ببیند.

اگر به این نتیجه برسیم که پذیرش را به دانشگاه ها واگذار کنیم باید حوزه هایی را به دانشگاه ها بدهیم که در آنها بلوغ دارند. چرا از دکتری و تحصیلات تکمیلی آغاز نکنیم. معتقدم اگر می خواهیم در بحث کنکور جداسازی سنجش و پذیرش را اجرایی کنیم باید از دکتری و کارشناسی ارشد آغاز کنیم. در آنجا باید اجرا کنیم و نقاط ضعف آن را برطرف کنیم و بعد در کنکور سراسری پیاده سازی کنیم. جمع بندی لازم در زمینه گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره جداسازی سنجش و پذیرش نیز در این زمینه تنها به کارشناسی ارشد و دکتری اختصاص دارد.

* به نظر شما اعتبار دادن به آزمون ها از دکتری آغاز می شود و آیا می توان امیدوار بود که آزمون دکتری به دانشگاه ها واگذار شود؟

بله. این اتفاق می افتد و در دکتری جداسازی صورت می گیرد و سازمان سنجش آزمون های استاندارد را برگزار خواهد کرد و کارنامه را به داوطلب می دهد. پس از آموزش دادن به دانشگاه ها کمک می کنیم که بتوانند کف نمره و شرایط پذیرش را اعلام کنند. این موضوع یکی از اصولی است که در سیاست های سنجش و پذیرش به آن رسیده ایم و به نظر می رسد اگر دانشگاه ها را آموزش دهیم می توانیم این موضوع را اجرایی کنیم. دانشگاه های کشور به دلیل اینکه تاکنون سیستم پذیرش متمرکز بوده است، آموزش لازم را ندیده اند. نیازی برای آموزش نداشته اند و از همین رو باید ساختار لازم را تعریف کرد.

پیشنهاد ما این است که از یکسال قبل اطلاع رسانی لازم برای هر نوع تغییری در آزمون ها اعلام شود. اطلاع رسانی در کنکور سراسری حداقل باید از سه سال قبل آغاز شود که دلیل آن این است که دانش آموزان ورودی به دوره متوسطه، باید تکلیف خود را بدانند. همچنین اگر مصوبه ای درباره آزمون های تحصیلات تکمیلی داشته باشیم باید از یک سال قبل آن را اعلام کنیم.

پیشنهاد سازمان سنجش حذف پذیرش متمرکز دکتری است. آزمون های استاندارد بر قوت خود باقی است و آن را بر اساس میزان تقاضا تهیه می کنیم. ممکن است دانشگاهی متقاضیان بیشتری برای دکتری داشته باشد و در آن زمان به  آزمون جی آر ای نیاز داشته باشد اما یک دانشگاه دیگر به این آزمون نیاز ندارد و از نحوه دیگری از اعتباربخشی استفاده کند. ما موافق هستیم که جداسازی سنجش و پذیرش از دکتری آغاز شود.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

57 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرشید
شهریور ۲۱, ۱۳۹۹ ۰:۳۷ ق٫ظ

سلام اتفاقا قبولی تو دکتری باید فقط بر اساس کنکور باشه و قبولی تو مرحل تا لیسانس بدون کنکور
ببخشیدا من خودم دانشجوی ارشد هستم و رتبه متوسطی هم داشتم تو کنکور
ولی من میفهمم که کسی که رتبه زیر صده دکتری هست یعنی چی
کاملا با این مصاحبه حق یه سری از کسایی رو میخورن که مجبورن با درس کار کنن پول ندارن برای چاپ مقاله و…
بهترین ملاک فقط ازمونه همین وبس
خدارو شکر همتون دانشجو هستید و میدونید که سپردن یه گزینش فقط به چند نفر خاص یعنی چی
من بهیچ عنوان مصاحبه را قبول ندارم و اصولا کسی رو که تست های سخت دکتری را با نود درصد سپری میکنه از لحاظ زحمت و هوشی که داره بالاتر میدونم والسلام

هیوا
شهریور ۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۳ ب٫ظ

درتمام کشورهای دنیا اصل ورود به دوره دکتری ارتباط با یک استاد، ارائه رزومه بش و جلب کردن توجه او هست. به نظرم حذف مصاحبه دکتری بیشتر پذیریشو شبیه کنکور سراسری میکنه که با خر خونی و فقط تست زنی بری تو و دیگه همه چیز به گند کشیده میشه. من خودم برای مصاحبه دکتری به پنج دانشگاه دعوت شدم که هیچ دوره ایی آنجا نخونده بودم و هیچ استادیو نمیشناختم و چون رزومم عالی بود چهار دانشگاه اول شدم. اون شخصی که در دانشگاه تهران یا شریف لیسانس و ارشد گرفته از دو فیلتر کنکور رد شده به نظرم مصاحبه ایی که توسط اساتید انجام میشه فارغ از سلیقه ایی بودن که درصد کمی هست خیلی از توانایی هایی شخصو میفهمه و در ضمن شخصی که برای دکتری میخونه باید نه تنها کتبی بده بلکه سابقه پژوهشی خوبی هم داشته باشه و در راستای اون تلاش کنه و نه فقط با خر خونی و تست زنی بره تو و بعدش الفبای روش تحقیقم بلد نباشه. اینم بگم در شرایط حاضر تمام دانشجویان مقطع دکتری از جهت به روز بودن از علوم جدید و سایر فاکتورهایی که در سطح دنیا یک دانشجوی دکتری دارد فاصله زیادی دارند و اگرم تستی بشه دیگه دانشگاه میشه طویله. دلیلش هم بی هدف و صندلی پر کنی وزارت علوم و فقط مشغول کردن جوانان با دوره های بی هدف پردیس و شبانه و آزاد است اگر اینا جمع بشن خیلی خوبه و ظرفیت دکتریو در مقطع روزانه ۸۰ درصد کم کنند. به نظر من… ادامه نظر»

آیدا
فروردین ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۱ ب٫ظ
پاسخ به  هیوا

دانشگاه میشه طویله ؟ شما مشخص هست چقدر میفهمی خیلی سواد بالایی داری . اینو همه می‌دونن که رزومه هم شده پول . اگه داشته باشی رزومه هم حل میشه

علی
مهر ۲۷, ۱۳۹۸ ۳:۰۷ ب٫ظ

از زمانی که دکترا کنکوری شد … دکترا را هم نابود کردن…
اگر مثل بقیه دنیا و سایر دانشگاه های جهان بودیم الان اینقدر خواهان دکترا نبودن… چون هر کس هوس تحصیل دکترا نمیکرد…

کلا خراب شد و الان دارن خرابترش میکنند…

حمید
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۸:۱۶ ق٫ظ

گل بود و به سبزه نیز آراسته شود چه شود

سید
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۷:۳۸ ب٫ظ

سلام.دوستان . به قول معروف “آزموده را آزمودن خطاست.”

تنوری
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۷ ب٫ظ

در دست بررسی

امیدوار
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۲ ق٫ظ

بخاطرهمین بی عدالتی ها وروابط وضوابط پذیرش ،سن ما رفت بالا وآرزوی دکترا به دلمون موند،ایکاش بالاخره یکی به داد برسه که بعید میدونم کسی دلش برای مردم بسوزه

مصطفی
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۰ ق٫ظ

قوانین و ساز و کارها باید طوری اصلاح بشن که اگر یک کارگر خیابانی توی ۴۰ سالگی برای استاد شدن در دانشگاه استعداد داشته باشه باید بتونه استاد دانشگاه بشه.
الان اگر دانشجوی استاد نباشی حتی اگر خوب هم باشی نمی تونی کاری کنی

eng
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۴:۴۲ ب٫ظ
پاسخ به  مصطفی

شما ظاهرا خیلی از اوضاع بیخبری….الان دانشگاهها با کاهش شدید دانشجو غیرپزشکی بدلیل جذب وحشتناک چند سال اخیر خصوصا جذب وحشتناک ارشد و بویژه دکترا مواجه هستند…اینها همه بیکاران حال حاضر و اینده هستند…ضمنا کسانی که حتی ۲۰ ۳۰ درصد نمیتونن دروس تخصصی رو بزنن استاد شدن و دکترای تخصصی گرفتن این افراد، ظلم در حق مردم جامعه نیست؟؟؟

سوگند
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۶:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  eng

ما هم همین رو میگیم چططور افرادی که حتی منفی زدن پذیرش شدن اونوقت ما با تراز بالا حد نصاب نیاوردیم جالبه دیگه بر همین اصل برای برطرف کردن بی عدالتی دانشگاه نباید دخالت داشته باشه به هیچ عنوان

eng
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۶:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  سوگند

بهتره سقف درصدی در ازمون لحاظ شود تا این افراد در هیچ دانشگاهی به مصاحبه دعوت نشوند…

مصطفی
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  eng

البته بهتره سطح سوالات آزمون دکتری رو با گذشته مقایسه کنید- قطعا آزمون سختر شده

eng
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۶:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  مصطفی

سطح سوالات تخصصی تغییر چندانی نداشته….اما عمومی خصوصا زبان نسبت به سال مثلا۹۱ راحتتر شده…..سقف درصدی حداقل مثلا ۳۰ درصد برای تخصصی باید باشد تا فرد موردنظر را دانشجوی دکترای تخصصی! تلقی کرد….

مصطفی
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۷ ق٫ظ

قوانین و ساز و کارها باید طوری اصلاح بشن که اگر یک کارگر خیابانی برای اسناد شدن در دانشگاه استعداد داشته باشد بتونه استاد دانشگاه بشه.
الان اگر دانشجوی استاد نباشی هم حتی اگر خوب باشی نمی تونی کاری بکنی

سقف شیشه ای
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۳:۱۵ ب٫ظ

با همین ۵۰ درصد و حدنصاب اینهمه بی عدالتی و اعتراض وجود داره…
یعنی صدای ما به جایی نمیرسه…
کاش رو نحوه پذیرش و معیار دانشگاها هم بررسی صورت میگرفت…
کجای دنیا تو ۵ دقیقه ۵۰ نمره داده میشه …

میثم
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۷:۵۰ ب٫ظ
پاسخ به  سقف شیشه ای

تو کجای دنیا آزمون تستی می گیرن اینم بگین دیگه همه دنبال منافع خودشون هستن یکی نمره مصاحبه کم میاره میگه مصاحبه رو حذف کنین من مشکلم حل شه (من) یکی نمی تونه تو آزمون قبول بشه می گه آزمون رو حذف کنین فقط مصاحبه باشه هممون فقط یک چیز رو یاد گرفتیم اونم من هست قرار نیست همه دکتر بشن چنین چیزی به خدا امکان پذیر نیست بزارین همون مدلی که تو همه جای دنیا انجام میشه اینجا هم پیاده کنن تا ما مثل همیشه استثناء نباشیم طبیعیه این به نفع بعضیا خواهد شد و بقیه باید واقعیت رو قبول کرده برن سز ادامه زندگی خیلی راحت چیزی عوض نمیشه

تنوری
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۰:۱۴ ق٫ظ
پاسخ به  میثم

هیچ جای دنیا به این اب دوخیاری و من درآوردی نیست. کجای دنیا ارزو هست یکی بره دکترا بخونه؟ یسری مصاحبه گر گذاشتن انگار دارن بهشتی ها و جهنمی ها رو مشخص میکنن.

سوگند
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۸:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  میثم

خوبه تو همه مسایل همین نظر رو داشته باشین تو همه جای دنیا مگه غذای حلال و حرام داریم جناب میثم نمی دونم کی هستید اما تفکراتتون کاملا غیر منطقی هست یعنی چی همه جا دنیا هر کار میکنن ما هم بکنیم باید کارها بر اساس عدالت و منطق باشه آزمون تستی متمرکز و بررسی پرونده ها هم باید متمرکز از طریق سنجش باشه و اصلا دانشگاه نباید هیچ گونه دخالتی داشته باشه دخالت دانشگاه یعنی ناعدالتی محض مثال میزنم براتون دیدم افرادی که با هزار شیوه الان به مقامی رسیدن و چون جایگاهشون این نبوده از حضور افراد نخبه وحشت دارند و زمانی که چوب دست یک ناجوامرد باشه خیلی راحت میزنه پس بیاید درست فکر کردن را یاد بگیریم تا کشورمون رو اباد و سربلند کنیم

مصطفی
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۴ ق٫ظ
پاسخ به  سوگند

هرکس به یه دیدی میبینه! اصلاح باید جامع باشه. دانشگاه قوانین روشن آموزشی نداره. من چون با یه استاد تمام مشکل داشتم آیندم رفته زیر سوال. چرا؟ چون توی قانون استاد همه کارست. اداره آموزش نقش روشنی نداره. مرجع قانونی رسیدگی به اعتراضات خود استاده!؟؟ از این مسخره تر داریم؟

کبری
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۱:۲۱ ب٫ظ
پاسخ به  سوگند

جناب میثم کسی نیست جز یک استاد دانشگاهی که دوست نداره کسی دکتری بخونه به جز خودش یک مقدار منطقی فک کنید جناب میثم،با پنج دقیقه مصاحبه آبکی هیچ چیز مشخص نمیشه. مصاحبه ها همشون چرته

sama
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۴:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  سوگند

اینم دیگه نمیشه که دانشگاه هیچ دخالتی نداشته باشه، یعنی شما میگین یه استاد بشینه ببینه کیا رو میفرستن که دانشجوش بشن و بعد هم استارت کار پژوهشیو بزنن باهم. این تو کدوم قاموسی می گنجه؟

eng
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۴:۴۸ ب٫ظ
پاسخ به  sama

تو همون قاموسی که استاد حقوق ثابت میگیره چه کار بکنه چه کار نکنه……..

سوگند
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۶:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  sama

چه ربطی داره مگه استاد این همه سال دانشجوی ارشد رو خودش پرورش نداده ما که نگفتیم یهو طرف بشینه گفتیم سنجش باید بررسی کنه همه چیز رو بدون دخالت هیچ استادی مگه اساتید معصوم هستند که همه کارهاشون درست باشه مطمین باش حداقل از هر قشری عده ای وجود دارند که اشتباه عمل میکنن چه عمدا چه سهوا مگه دانشجوهای ارشد چجور انتخاب شدن من و شما و هزاران نفر دیگه هیچ مشکلی هم بوجود نیومده و همه خیلی راحت کار کردند و هر کس به حق خودش هر چند کم یا زیاد راضی بوده
مسیولین محترم باید دخالت دانشگاهها از پذیرش دکتری خارج بشه و هیچ نوع نظر شخصی نباید دخیل باشه
خانم ها آقایون برای رشته من میشه به یه سوال ده ها جواب داد ده ها نظریه داد یا این نوع رشته ها کم نیستند اگه آزمون متمرکز باشه دیگههمه تو جوابا یه نظر دارند بعدش تو مصاحبه بخدا بی عدالتی محض حاکم بود من موندم چرا کسی رسیدگی نمی کنه
بهیچ عنوان در پذیرش دکتری نباید دانشگاه دخیل باشه

میثم
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۴:۳۷ ب٫ظ
پاسخ به  سوگند

دانشگاه باید دخالت داشته باشه دوست عزیز چون استاد م میخاد چهار سال با شما کار کنه باید فرد مد نظرشو خودش انتخاب کنه البته حتما باید نظارتی وجود داشته باشه تا عدالت رعایت بشه من خودم چهار سال پیش آزمون دادم اون کسی که جای من گرفتن تو دانشگاه محل ارشدم مداح بود و کارمند جهاد دانشگاهی در مورد همه چیز هم کار کرده بود بدون نوشتن نام استاد راهنما که بسیار جای تامل هست ولی چون اساتید قدرتشون نمیرسید کاری نتونستن انجام بدن به هر حال ولی من نیومدم داد و بیداد کنم و هزار تا تهمت به این و اون بزنم تو تهران هم قبول نشدم چون رقیبام بهتر از من بودن پس می بینین من خودم هم آسیب دیدم از این قضیه و کلا گذاشتم کنار دکتری رو ولی بازم اعتقاد دارم باید روشی که تو همه جای دنیا هست و عادلانه هم هست اینجا هم اجرا بشه گرفتن آزمون دردی رو دوا نمیکنه یکسال تمام عمر شما رو هدر می ده

ویکتاریون
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۸:۱۲ ب٫ظ
پاسخ به  میثم

اون روش برای این توی همه ی دنیا عادلانه س که توی دانشگاه مجبورن کار واقعی انجام بدن و خروجی واقعی داشته باشن. نتیجتا مجبورن عادل باشن. اگر نتیجه ی کار دانشگاه برای بقیه ی کشور! مهم نباشه و کار واقعی توش انجام نشه دلیلی نداره که توی گزینش عدالت رعایت بشه. همه چیز باید مثل همه جای دنیا باشه که سیستم کار کنه. نه این یه دونه کار. همین سیستم نصف مصاحبه نصف آزمون فعلا کم ضررترین حالته اگه با حدنصاب مصاحبه دورش نزنن.

eng
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۴:۴۶ ب٫ظ
پاسخ به  میثم

قبل از اینکار باید نحوه فعالیت و درامد اساتید نیز براساس روشهای انها تعیین شود و درامدها ثابت نبوده و متغیر باشد تا در جذب افراد این مورد بصورت اهرم عدالت محورانه در مصاحبه ها عمل کند…..

حمید
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۸:۱۷ ق٫ظ
پاسخ به  سقف شیشه ای

سلام جناب کدوم ۵۰ نمره همون ۵۰دصدی دانشگاه همش ۱۰۰ درصده

نسیم
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۲:۵۰ ب٫ظ

کاش بجای برداشت کنکور و جداسازی…فکری برای مصاحبه و بحث سلیقه ای آن بکنید…چون اصلا مشخص نیست اصول مصاحبه بر چه اساسی انجام‌میشود.

چ اشکال داره
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۲:۴۴ ب٫ظ

طرح بسیار خوبی هست.از همون ابتدا هم باید اینچنین بود.همه بتونند راحت درس بخونن حالا به هر دلیل و بهانه ای.دست دانشگاه ها باید باز باشه.کنکور سوالا تستی فایده نداره..

eng
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۵:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  چ اشکال داره

این به معنای جذب همه نیست….

Phd
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۳ ب٫ظ

بنظر من ارشد و دکتری کاملا باید مثل لیسانس باشد
آزاد و پیام نور بدون کنکور
روزانه و غیرانتفاعی و شبانه و نوبت دوم و پردیس با کنکور
آخه آزاد و پیام نور چه گناهی کردن با دادن این همه هزینه سنگین حق درس خواندن در شهر خودشان یا جای نزدیکی به محل سکونتشان را ندارند
علت این است که افرادی بخاطر پرستیژ ظرفیت این دانشگاهها را پرمیکنند و نمی روند و هرکسی را میبنند میگویند دکتری قبول شدیم ولی نرفتیم. و حق تعدادی از افرادی از بومی های آن شهرها ضایع میشود

eng
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۵:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  Phd

ظرفیت ارشد و دکترا بسیار فراتر از نیاز جامعه بوده و باید بشدت کاهش یابد و بسیاری از دانشگاهها مقطع دکترا را جمع کنند…

مصطفی
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  eng

آقا دانشجو زیاده، استاد هرکاری دوست داشته باشه می کنه … اگر ظرفیت ها کم بشن به نفع ماست اگر گزیده عمل کنند. این آدمای ناجور میان بالا و با چاپلوسی جلو میان و استاد هم از رانت پژوهشیش کمکشون می کنه تا بتونن یه مقاله بدن و دکتری هم خود همین استاد برشون داره. این طوری طرفو وابسته بار میاره – پولشو می گیره و خیالشم راحته که تو آینده رقیبی نداره !!

دکتری روابط بین الملل
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۱ ق٫ظ

سلام
اکثر نظرات داده شده که کاملا صحت دارد، بر این اساس است که دانشگاه ها سلیقه ای عمل می کنند.
چرا در تصمیم سازی طرح ها به نظرات داوطلبان و‌پذیرفته شدگان توجه نمی کنید.

مشکل مسئولان ما این است که در اولویت قرار دادن دو امر (تصمیم سازی و تصمیم گیری) اشتباه عمل می‌کنند و همواره به جای اینکه تصمیم سازی در اولویت قرار گیرد که همه جوانب(ضعف ها و مزیت های احتمالی) در نظر گرفته شود بعد تصمیم گیری شود، متاسفانه تصمیم گیری را در اولویت قرار می دهند.

اگر اختیار کامل به دانشگاه داده شود به معنی بازتولید طرح معیوب و بی عدالتی در حق متقاضیان و حتی پذیرفته شدگان دکتری می باشد; همان گونه که چندین سال پیش این اتفاق تکرار شد.

این طرح نشان دهنده این است که کاملا از اوضاع بی خبر هستند و یا اطلاع دارند اما برنامه ریزی صحیحی ندارند.
در هر دو صورت بی کفایتی مسئولین را نشان می دهد .
من خودم پذیرفته شده دکتری ۹۶ هستم و معتقدم که طرح مذکور نماد بی عدالتی محض است.

Masoud
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۶ ق٫ظ

همین حالا هم همه چی دست دانشگاه هست با این حد نصاب موسسه، هر کی رو نخوان بهش زیر حد نصاب میدن تو مصاحبه ها و راحت میره کنار. با حذف ازمون می خوان راه رو واسع پارتی بازی و گزینش سلیقه ای بیشتر باز کنن. دانشجویی کع نتونه بع ۱۰۰ تا تست پاسخ بده تو رشته خودش بع درد نمی خوره

دکتری سال ۳
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۶ ق٫ظ

اصلا میدونید چیه اول تکلیف ۱۰۰ها هزار دانشجوی دکترای بیکار را مشخص کنید بعد در باره نحوه پذیرش تصمیم بگیرید

eng
مهر ۲۱, ۱۳۹۸ ۴:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  دکتری سال ۳

جذب باید براساس نیاز جامعه باشد اما متاسفانه در ایران کنترل و مدیریت سیستم اموزشی برای حفظ متعادل تمامی شغلها عملا وجود ندارد….

دلشکسته
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۴ ق٫ظ

سنجش عزیز لطفا بجای حذف کنکور اختیارات دانشگاه رو محدود کن….دانشگاه ها دارن کاملا سلیقه ای برخورد میکنن….هیچکس با چهارتا سوال سلیقه ای دانشگاه که بعدا ممکنه دانشجوهای خودشون جواب سوالات رو بدونن و داوطلبان دیگه از دانشگاههای دیگه از جواب دادنشون عاجز باشن هیچ دردی رو دوا نمیکنه…..اینهمه داوطلب ها برای گذاشتن تکمیل ظرفیت اعتراض کردن شما گوش ندادین چرا؟ چون ایکها همه قربانی سلیقه ای بودن دانشگاهها شده بودن…..چرا از دوره کارشناسی حذف رو شروع نمیکنید؟ چرا بجای نحوه پذیرش رو پیشرفت و امکانات دانشجویان دکتری متمرکز نمیشید؟ اگه قرار باشد کنکور حوف شود باید از داوطلبین نظر خواهی کنید…سالهای جوونی مارو تباه کردین با این نظریه پردازیاتون

تکافو
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۱۱ ق٫ظ

سلام .جالبه هیچ جای دفترچه دکتری ننوشته که کارمند بودن دلیل بر واجد شرایط نبودن ادامه تحصیل در دوره دکتری است . من با رتبه خوب به علت کارمند بودن در مصاحبه رد شدم .از طرفی کسانی که رتبه بالاتر و سن کمتری و چهره بهتری داشتند و بیکار بودند و از حس ها و رفتارهای زنانگی استفاده کردند در مصاحبه پذیرفته شدند . این باعث تاسفه که در کشور من هیچ وقت عدالتی وجود نداره . نمیدانم این درد بزرگ را به چه کسی باید گفت که در زمان مصاحبه و دور دوم مصاحبه به من اعلام کردند بالاترین نمره مصاحبه را داشتم ولی بعد قبول نشدم .

فرنوش
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۹ ق٫ظ

این راهکار نیست . مصاحبه را حذف کنید که سلیقه ای و خوش بحال شدن تعدادی ست . شما علناً بدترش مى کنین .

نسیم
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۲:۵۲ ب٫ظ
پاسخ به  فرنوش

دقیقا

آزاد
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۷:۵۷ ق٫ظ

تحصیلات تکمیلی را همه دانشگاهها نباید برگزار کنند باید صلاحیت برگزاری را داشته باشند

سوگند
مهر ۱۹, ۱۳۹۸ ۹:۴۷ ب٫ظ

واقعا که ما داریم فریاد میزنیم بی عدالتی تمام در مصاحبه ها اعمال شده پیشنهاد میدن کنکورم حذف بشه کلا اختیار بیفته دست دانشگاه این کار رو بکنن کلا هر کس دلشون خواست بپذیرند
کنکور و حذف کنید دانشگاهها سوالات غیر استاندارد حد نصاب غیر استاندارد و کلا دکتری میشه کاملا سلیقه ای و دانشجوها باید بجای بدست آوردن علم و عمل دنبال بدست آوردن دل استادا باشند به هر قیمتی واقعا باید یه کسی پیدا بشه اینجا رسیدگی کنه واقعا باید دیگه جهادی دست بکار شد

سوگند
مهر ۱۹, ۱۳۹۸ ۹:۳۹ ب٫ظ

مسیولین محترم به این موضوع توجه کنید مشکل کنکور متمرکز نیست اتفاقا کنکور باید متمرکز باشه چون در غیر این صورت نا عدالتی به حد فاجعه رخ میده سولات غیر استاندارد به همراه در اختیار گذاشتن سوالات به افراد خاص و غیره و غیره اما کنکور متمرکز این نوع خلافها رو از بین میبره
خیلی جالبه ما داریم فریاد میزنیم تو مصاحبه به ما رحم نکردن الان شما بیان میکنید آزمون هم دست دانشگاهها
موندم واقعا ما میگیم کنکور دکتری باید کاملا از دست دانشگاه خارج بشه

araz
مهر ۱۹, ۱۳۹۸ ۶:۴۲ ب٫ظ

ناعدالتی.ناعدالتی.ناعدالتی

داوطلب
مهر ۱۹, ۱۳۹۸ ۵:۱۸ ب٫ظ

واقعا خواهش میکنم کنکور رو از آزمون دکتری حذف نکنید و حتی درصدش رو بیشتر کنید … چون اساتید و ددانشگاه ها کاملا سلیقه ای دانشجو پذیرش میکنن و حق خیلی از داوطلب ها ضایع میشه… خواهش میکنم مسئولین محترم سازمان سنجش با روح و روان جوان ها بازی نکنید و کنکور رو به هشتاد نود درصد برسونید و مصاحبه رو کم کنید.

محمد
مهر ۱۹, ۱۳۹۸ ۸:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

دقیقا

فهیمه روشن
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

بله منم موافقم اخه مصاحبه کجا معلوم میکنه طرف استعداد و علاقه داره مگه با پرسیدن ۴تا سوال مسخره میشه فهمید طرف استعداد داره

زیبا
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۰:۰۳ ق٫ظ
پاسخ به  فهیمه روشن

کاملا صحیح…. باید کنکور دکتری ۸۰ درصد و مصاحبه ۲۰ درصد بشه…. اینجوری به عدالت خیلی نزدیک میشه……

زیبا
مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۰:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

با نظر شما کاملا موافقم…. باید درصد مصاحبه خیلی کم شود مثلا ۲۰ تا ۳۰ درصد

آرمان
مهر ۱۹, ۱۳۹۸ ۳:۴۰ ب٫ظ

تنها شیوه پذیرش دانشجو که به عدالت نزدیک همین کنکوره

هزچقدر دست دانشگاهها در پذیرش بازتر باشه، انتخاب سلیقه ای و پارتی بازی هم بیشتر میشه

به جای اینکه ضعف روش پذیرش رو برطرف کنی میخای بزنی کلا داغونش کنی؟

سهم آموزش عالی کشور در ایجاد نارضایتی اجتماعی!
مهر ۱۹, ۱۳۹۸ ۲:۱۱ ب٫ظ

ایده آل!
بلوغ دانشگاه ها؟!
سازه_ عدالت! / استرس / مشکلات اجتماعی
این سازه ها نتیجه موازی کاری و عدم وحدت رویه مجموعه عریض و طویل آموزش عالی کشور است.

بسیاری از دانشگاه ها اساسا اعتباری برای آزمون سازمان سنجش قائل نیستند. برای این گروه مصاحبه ۱۰۰٪ دخیل و موثر است. بطوری که با رتبه و تراز ضعیف هم می‌توان پذیرفته شد، و بالعکس با رتبه و تراز برتر می‌شود که مردود شد! * مصداق برخورد سلیقه ای دانشگاه ها در پذیرش *

مهم است که کارگروه دکتری چه در بخش سیاستگذاری و چه در بخش اجرایی، مستقل عمل کند. تداخل کارگروه کارشناسی با ارشد و دکتری با اهداف و مسائل متفاوت، یکی از عوامل موازی کاری است.

با تشکر از مدیر گرامی سایت؛ این مطالب مورد استفاده مسئولین امر قرار می گیرد.

مهدی
مهر ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۶ ق٫ظ

کچل تکمیل ظرفیت بزار

عرفان
مهر ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۴ ق٫ظ
پاسخ به  مهدی

میخوای دانشجو دکترا شی با این ادبیات؟/!!!!

eng
مهر ۱۹, ۱۳۹۸ ۳:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  عرفان

دکترا با صفر درصد دروس تخصصی همون کاردانی یا دیپلم و شاید زیر دیپلم نیست؟…

sama
مهر ۲۰, ۱۳۹۸ ۳:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  مهدی

فعلا که مو به سر داوطلبا نمونده:)