موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

اشتغال زایی فارغ التحصیلان کارشناسی و ارشد؛ مقدمه اشتغال زایی در مقطع دکتری

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

ایجاد شغل برای دانش آموختگان دوره دکتری تخصصی منوط به اشتغال زایی در مقاطع پایین تر است.

دکتر سید مهدی قمصری معاون آموزشی سابق دانشگاه تهران در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان مقطع ارشد، پشت خط ورود به دوره دکتری قرار می‌گیرند، اظهار کرد: ورود حجم زیادی از فارغ‌التحصیلان ارشد با هر شیوه جذبی مشکلات زیادی از جمله بیکاری را ایجاد خواهد کرد.

دکتر قمصری تشریح کرد: در کشورهای مطرح فقط کسانی داوطلب ورود به مقطع دکترا می‌شوند که قصد دارند در حوزه‌های تحقیقاتی فعالیت کنند و مسائل را آکادمیک دنبال کنند، افرادی که به دنبال کار هستند بعد از تحصیل، جذب بازار کار می‌شوند و دوره دکتری را صرفاً به عنوان یک ضرورت برای ادامه تحصیل در نظر نمی‌گیرند.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بیکاری از مقاطع قبل به مقطع دکتری سرایت می‌کند، گفت: وقتی نمی‌توانیم برای دانشجویان کارشناسی و ارشد شغل فراهم کنیم، ادامه تحصیل در مقطع دکتری دردی را دوا نمی‌کند. زیرا هر گرایشی در مقطع بالاتر، تخصصی‌تر خواهد شد. مثلاً دانشجوی کارشناسی می‌تواند در بسیاری از مشاغل مشغول فعالیت شود، ولی همین دانشجو با ورود به مقطع دکتری بر یک موضوع متمرکز می‌شود و در نتیجه شغل مرتبط با رشته‌اش خیلی محدود تر خواهد شد.

وی افزود: طبیعتاً برای این حجم از فارغ‌التحصیلان دکتری “شغل تخصصی” وجود ندارد که دولت بخواهد آن را فراهم کند، مگر اینکه این فارغ التحصیلان شغلی را انتخاب کنند که مرتبط با مدرکشان نباشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه فردی که در یک رشته تخصص می‌گیرد عمر و وقتش را صرف می‌کند، گفت: اینکه دانشجویان بعد فارغ‌التحصیلی، بخواهند وارد شغلی شوند که ربطی به تخصص آنها ندارد، نمونه بارز هدر دادن سرمایه است.

دکتر قمصری با بیان اینکه اگر این سرمایه‌های هدر رفته را در تعداد این افراد ضرب کنیم عدد بسیار بزرگی می‌شود و خسارت اقتصادی بسیاری در پیش دارد، ادامه داد: اگر فعالیت واحدهای کم کیفیت را متوقف کنیم و مجموعه‌های قوی‌تری با کیفیت بهتری ایجاد کنیم، انگیزه‌ی بیشتری برای دانش آموزان و دانشجویان آینده فراهم می‌شود تا با جدیت در مقاطع آموزشی پایه و تحصیلات تکمیلی درس بخوانند.

وی افزود: در حال حاضر دانشجویان در مقطع کارشناسی با جدیت گذشته درس نمی‌خوانند، حتی در خیلی از کلاس‌ها شرکت نمی‌کنند این مسئله در حال سرایت به دکتری است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از صاحبان سرمایه و شغل، دنبال نیروهای کیفی حتی با مدرک پایین‌تر هستند، گفت: در مقطع دکتری علاوه بر بخش آموزشی، یک بخش مهم‌تر به نام پژوهش وجود دارد که در کشور ما به جز عده اندکی که با تلاش فردی برای پژوهش‌های خود کیفیت ایجاد می‌کنند، عموم پژوهش‌ها با کمترین کیفیت انجام می‌شوند، به همین دلیل بسیاری از فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری شغل مناسبی پیدا نمی‌کنند.

دکتر قمصری معتقد است: وزارت علوم از هم‌اکنون باید برای حل مشکل بیکاری در مقطع دکتری، اقدام کند و اجازه ندهد این روند غیر منطقی ادامه پیدا کند و تبدیل به مشکلی اجتماعی شود.

وی افزود: بهترین راه برای جلوگیری از گسترش پدیده بیکاری دانشجویان دکتری، روی آوردن به استانداردهای قابل قبول بین‌المللی است، اگرچه در بعضی مراکز آموزشی ظرفیت‌هایی ایجاد شده است که قابل تغییر نیستند ولی حداقل باید پذیرش دانشجو مطابق فرمول‌های بین‌المللی و منطق صحیح انجام شود.

به گفته این استاد دانشگاه، اگر دانشگاهی با حداقل تعداد هیئت علمی تأسیس شد باید بپذیرد که فقط در مقطع کارشناس دانشجو تربیت کند. همچنین اگر دانشگاهی سال‌ها شرایط آموزش یک رشته را داشته، اما اکنون اعضا هیئت علمی آن کاهش پیدا کرده است باید فعالیت این رشته را متوقف کند، زیرا لزومی ندارد به هر قیمتی ادامه دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در ادامه تصریح کرد: تاوان اینکه اعضا هیئت علمی دانشگاه‌های تازه تأسیس برای ارتقای شغلی و حرفه‌ای مستلزم داشتن دانشجوی ارشد و دکتری هستند را نباید جوانان دهند. همچنین به دلیل اینکه تمایل ورود به مقطع کارشناسی در خیلی از رشته‌ها کم شده است، دانشگاه‌ها نباید برای حفظ چرخه اقتصاد مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را با هر استانداردی راه اندازی کنند.

دکتر قمصری با اشاره به اینکه این گستردگی عجب و غریب مراکز آموزش عالی در هیچ جای دنیا وجود ندارد، گفت: در کشورهای مطرح، مراکز آموزش عالی با استانداردهای مشخصی تشکیل می‌شوند و امکانات رفاهی متناسب با شأن کسی که قرار است دانشجو خطاب شود فراهم می‌شود، ضمن اینکه آموزش عالی با آموزش دوره‌های قبل از دانشگاه متفاوت است و دولت‌ها هیچ الزامی ندارند که برای همه افراد شرایط تحصیلات تکمیلی را فراهم کنند.

وی افزود: وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که با جدیت بیشتری بر این موضوع نظارت کنند؛ زیرا این دانشجوها سرمایه کشور هستند که در صورت عدم نظارت صحیح این سرمایه‌ها تلف می‌شوند، با ورود به مقطع دکتری توقعات اجتماعی دانشجویان مانند یافتن اشتغال مناسب و در نتیجه دست یافتن به زندگی لوکس افزایش پیدا می‌کند، در حالی در واقعیت این توقعات ایجاد شده پاسخ داده نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه رویدادهای اجتماعی مستقیماً بر آموزش عالی تأثیر دارند، گفت: در زمینه اصلاحات آموزش عالی مخالفت‌ها و مقاومت‌های زیادی از سوی برخی مقامات وجود دارد، افراد به دلایل مختلف با این مخالفت انگیزه‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند. برای مثال هر زمانی سیستم آموزش عالی قصد دارد گام جدی برای اصلاحات بردارد، این اتفاق با یکی از انتخابات هم زمان می‌شود و طبیعتاً هیچ کاندیدا یا نماینده‌ای علاقه مند نیست، مراکز آموزش عالی شهرش دستخوش تغییراتی شوند.

به عقیده دکتر قمصری، قبل از اینکه کشور وارد بحران‌های جدی سیاسی و اقتصادی شود باید برنامه‌ریزی‌های بلند مدت انجام شود.

وی در پایان از مسئولان وزرات علوم خواست تا جایی که در توان است با جدیت بیشتر این مسائل را پیگیری کنند و بر کیفیت آموزش عالی نظارت داشته باشند تا وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان بهبود پیدا کند.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

17 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
dali
آبان ۱۳, ۱۳۹۸ ۹:۱۵ ق٫ظ

سلام
دانشجو سال دوم دکتری برای سال بعد کنکور بدم. آیا قبول شم باشد شهریه پرداخت کنم. چه موقع باید انصراف بدم.?

نیما (درد دل)
آبان ۱۲, ۱۳۹۸ ۱:۵۷ ب٫ظ

قبولی در دانشگاه روزانه خیلی سخته. حتی اگر با دید مثبت هم نگاه کنیم و شبانه قبول شیم باز هم اگر پول نداشته باشیم نمیتونیم ادامه تحصیل بدیم.
خوش به حال هر کی پول داره، به راحتی میتونه بره دانشگاه هایی که هزینه میگیرن، ادامه تحصیل بده. من که بیکارم و تا الان نتونستم جایی استخدام بشم . چون پولی در بساط ندارم باید بیکار بشینم توی خونه. نه کاری هست و نه پولی. خیلی غم داره. این همه درس خوندیم ولی هر چه تلاش کردیم نشد جایی مشغول کار بشیم تا دلمون خوش باشه که برای ادامه تحصیلمون مانعی به نام بی پولی وجود نداره.

حسین محمدی
آبان ۱۱, ۱۳۹۸ ۷:۵۰ ق٫ظ

یکی از دلایل بیکاری که شاید چندان مشهود نباشه تحصیل کارمندان ارگان های مختلف در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های مطرح هست…
آیا این فرصت برابر هست بین یه فرد که همه امیدش اینه که با دکتری مایی استخدام شه و کارمند هم دکتری بگیره و حقوقش زیاد شه ؟
از طرفی اساتید دانشگاه به هر قیمتی میخوان دانشجوی دکتری بگیرن…
دانشگاهی که توی کل یه گروه آموزشیش حتی یه دانشیتر نیست و همه استادیار هستن… یعنی دو ساله دکتری گرفتن و شدن هیئت علمی الانم میخوان دکتر تحویل جامعه بدن…
مطمعنا اگر قانون مالکیت فکری و معنوی بخواد به نحو صحیح و بدون تبعیض اجرا شه دکتر که هیچ… بسیاری از استادان دانشگاه لیسانسه محسوب میشن…
در جلسه های دفاع دکتری شرکت کنید… عملا کسی گوش نمیده دانشجو اصلا چی میگه و حتی رسالش رو هم نخوندن… بعد میگن حالا برید بیرون… بعد صدا میزنن بیاید و نمره میدن ۱۹ و شما میشی دکتر…

این مسائل هست که بیکاری رو افزایش داده چون عملا استاد دانشگاه لیسانسه هست … خدا برسه به داد دانشجوی دکتری این استاد ها… معلومه چیزی بلد نیستن .

eng
آبان ۱۱, ۱۳۹۸ ۴:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  حسین محمدی

“یکی از دلایل بیکاری که شاید چندان مشهود نباشه تحصیل کارمندان ارگان های مختلف در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های مطرح هست…”…در کشورهای دیگر دانشجوی دکترا نمیتواند شغل تمام وقت داشته باشد چون دانشجو بودن شغل تمام وقت است و حتی در ایران هم دانشجویان تمام وقت ثبت نام می کنند و کارمند بودن انها هم تمام وقت است و این یعنی تناقض!!!…حتی در قانون اساسی هم دوشغله بودن منع شده است …متاسفانه وزارت علوم و مجلس در این مورد سکوت کرده است حتی برخی نمایندگان در همین چند سال اخیر با افزایش وحشتناک ظرفیت دکترای پولی دانشجو شدن یا دکترا گرفتن….

با نام
آبان ۱۳, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۴ ق٫ظ
پاسخ به  eng

شما بیشتر تمرکزت روی تصورت از دانشگاه های خارج است! این قیاس مع الفارق است! رزومه مدیران دولتی ما که استاد هم هستن یکبار مرور کنین، هر کدام متوسط دو صفحه A4 لیست پست و مقام دارن!!!

eng
آبان ۱۳, ۱۳۹۸ ۳:۱۵ ب٫ظ
پاسخ به  با نام

اگر فلان مدیر یا نماینده مجلس خطا کرده شما هم مجوز برای خودتان صادر می کنید؟….ضمنا چطور رتبه های علمی رو با کشورهای دیگر مقایسه می کنید اما فعالیت علمی رو نه!….ضمنا ربطی به دانشگاه خارج نداره…اینکه یک نفر همزمان هم کارمند تمام وقت و هم دانشجوی تمام وقت باشد هم مضحک است هم به لحاظ فیزیکی غیر ممکن است یعنی عملا علم فیزیک رو زیر سوال بردن!!!!!!!!!!

بینام
آبان ۱۰, ۱۳۹۸ ۱:۳۶ ب٫ظ

سلام دوستان تا کارپیدانکردید دنبال ادامه تحصیل نباشید
به خداقسم هرچه مدارج علمیتون بالاتربره سخت تر کارپیدا میکنید چون کارفرما حاضرنیست حقوق بالاتری به ارشدیادکتری بده وترجیح میده کارشناس استخدام کنه ثانیا توقع شمابالاترمیره وهرکاری روحاضرنیستید انجام بدید ثانیا سنتون رفته بالا وخیلی خیلی خیلی خیلی خیلی سخت میتونیدکارپیدا کنید
همچنین کارپیداکردن برای کسی که دکتری داره وصفرکیلومترهستش بساااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار سخت هستش میتونم بگم اصلا وجودنداره شما بامدرک دکتری وقطعا سربازهم خواهیدبود وحتما هم ازدواج نکردید …باوربفرمایید شیرازه زندگی ازدستتون درمیره ودیگه حال وحوصله کارکردن وازدواجو ندارید سنتون هم مثل برق میره بالا
دوستان اول کارپیداکنید اول کارپیداکنید اول کارپیداکنید ..وقتی استیبل شدید ،دنبال ادامه تحصیل برید برای درس خوندن هیچ وقت دیر نیست ولی برای کارپیداکردن تامقطع فوق لیسانس هم دیره
این تجربیاتو مفت ومجانی دراختیارتون میذارم بدون اینکه برید وتجربه تلخی رو بکنید وتو سن ۳۵ به بالا نه کارداشته باشید ونه ازدواجی
هرچیزی وقتی داره ،سنی داره …درس نهایت تافوق لیسانس همچنین ازدواج هم یه وقتی داره وقتی که ازش بگذره باورکنید دیگه حوصله خودتون که چه عرض کنم حوصله صدای بچه روهم نخواهیدداشت

با نام
آبان ۱۳, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۷ ق٫ظ
پاسخ به  بینام

موافقم، اضافه اینکه اکثر کارفرماها نمی خوان مدرک کارمند از خودشون بالاتر یا هم سطح باشه!
سرمایه عمر با هیچ چیز دیگه ای جایگزین نمیشه…!

متاسف
آبان ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۳ ق٫ظ

یکی نیست بپرسه پس چرا وقتی بچه ها میان مصاحبه خودتون به بیکارا و دانشگاه تهرانیا امتیاز میدین

eng
آبان ۱۰, ۱۳۹۸ ۴:۰۳ ب٫ظ
پاسخ به  متاسف

خب افراد کارمند حتی نباید اجازه شرکت در ازمون ارشد و خصوصا دکترا داهد شود چه برسد بخواهند به مصاحبه هم بروند….

Sociology
آبان ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۱ ق٫ظ

باسلام. ای کاش مصاحبه دکترمهدی قمصری را افراد توجه کنند اما گوش شنوا کجاست. برخی ها فقط می خواهند مدرک بگیرند برایشان مهم نیست چه پیامداجتماعی و اقتصادی برای خودشان و سپس جامعه ایجاد می کنند. بحران بعد سال ۱۴۰۰آغاز می شود که بیش از ۲۰۰هزار فارغ تحصیل دکتری بیکار خواهیم داشت و همه شان مطلبه گر و کارفرماینی که می توانند باحقوق پایین از دکترها استفاده کنند.اکنون فرقی ندارد میزان تحصیلات ت چقدره. دارایی و ثروت می تواند تعیین کننده باشد. دلیل اش تولید زیاد مدرک تحصیلی است.برام جالبه با این وجود ملت برای گرفتن مدرک سرودست می شکنند

eng
آبان ۱۰, ۱۳۹۸ ۴:۱۴ ب٫ظ
پاسخ به  Sociology

مشکل از نحوه پذیریش و مدیریت دانشگاهها و عدم رعایت اصل سی ام قانون اساسی است و مردم معمولا با تاخیر متوجه موضوع میشوند …البته تاکنون متوجه شده اند هر چند متاسفانه عده ای قربانی شده اند تا افراد بعد از انها متوجه این وضعیت شده اند…. مثلا رشته ریاضی بکلی در حال انقباض وحشتناک است (اولا بدلیل جذب بسیار زیاد در ارشد و خصوصا دکترا و حتی کارشناسی است و ثانیا بخاطر افسارگسیخته بودن سیستم اموزشی امکان دور زدن رشته ریاضی از طریق رشته فنی حرفه ای و کارو دانش بعنوان ضعیف ترین رشته است یعنی تحصیل سختترین رشته (ریاضی و فیزیک) توسط افراد ضعیفترین رشته (کارو دانش و فنی حرفه ای) براحتی تا مقطع دکترا بدون حتی ازمون (با درصد تقریبا صفر) امکانپذیر است….لازم به یاداوری است در اصل سی ام قانون اساسی مسولیت کنترل ظرفیتها با نیاز جامعه برعهده مردم نیست بلکه بر عهده دولت است….

eng
آبان ۱۰, ۱۳۹۸ ۴:۲۹ ب٫ظ
پاسخ به  eng

ادامه: چرا برای ازمون کارشناسی، کارشناسی ارشد و خصوصا دکترا برای دروس تخصصی سقف درصدی مثلا سی درصد را بعنوان حداقل مجاز قرار نمیدهند؟…اگر اینکار را کنند بسیاری از افراد صلاحیت و توان قبولی نخواهند داشت….این جمله شما درست یست “برایشان مهم نیست چه پیامداجتماعی و اقتصادی برای خودشان و سپس جامعه ایجاد می کنند.” در بالا نوشتم طبق اصل سی ام قانون اساسی تمام مسولیت قانونی با دولت است چون امکان کنترل ظرفیتها توسط دولت امکانپذیر است…..ضمنا در بسیاری از مشاغل تکنسین (دارای مدرک کاردانی نداریم یا بسیار کم هستند چرا؟ پاسخ واضح است بدلیل اینکه مدیریت نمیشود درصورتیکه میبایست تعداد کاردانها چند برابر کارشناس باشد اما با ظرفیت وحشتناک کاردانی به کارشناسی تکنسین نداریم…..هرم اموزشی با مدیریت شکل میگیرد ولاغیر…

Sociology
آبان ۱۰, ۱۳۹۸ ۵:۳۶ ب٫ظ
پاسخ به  eng

موافقم دولت نقش موثر داره. اما یک عده صرفا دنبال گرفتن مدرک از هرکشوری هستند(دهه ۸۰ این افراد موفق بودند)اما هنوز این فرهنگ در بین مردم وجود دارد که مدرک تحصیلی ارزشمند است.بااینکه پیامدهای اجتماعی و اقتصادی اش هم مشخص شده است.فرد حاضره کارگری کند تا صرفا مدرک دکتری بگیرد دوباره به کارگری اش ادامه دهد بگوید با مدرک دکتری کارگرم.

Sociology
آبان ۱۰, ۱۳۹۸ ۴:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  eng

بله اطلاع رشته های علوم پایه در اکثر رشته بدون کنکور است. یکی از اساتید دانشگاه دولتی بهم گفتن از۱۰۰۰ظرفیت کارشناسی ارشد فقط ۴۰۰نفر ثبت نام کننده داشتن. تقربیا چندسالی است که مقطع کارشناسی ارشد نیز بدون کنکور شده است(به دلیل ظرفیت زیاد).کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد صوری است

Sociology
آبان ۱۰, ۱۳۹۸ ۴:۳۵ ب٫ظ
پاسخ به  eng

بله مطلع هستم رشته های علوم پایه تا مقطع ارشد کنکورهای صوری دارند

eng
آبان ۱۰, ۱۳۹۸ ۵:۵۶ ب٫ظ
پاسخ به  Sociology

در چند سال اخیر در مقطع دکترا دانشگاههای پولی هم عملا با درصد تقریبا صفر در دروس تخصصی قبول میشن یعنی عملا بدون کنکور هست…